۱۳۹۲ مرداد ۱۸, جمعه

محکومیت یک فعال کارگری در سنندج به حبس تعلیقی







حامد محمودی‌نژاد، عضو کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری از سوی دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال، محکوم شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، حامد محمودی‌نژاد به "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی" متهم شده است.
دادگاه انقلاب سنندج همچنین شریف ساعدپناه، فعال کارگری و عضو اتحادیه‌ آزاد کارگران ایران را از اتهامات وارده تبرئه کرد.
این فعال کارگری اسفند سال گذشته بازداشت و به مدت ۱۹ روز زندانی بود. دادگاه انقلاب سنندج پیش از این شریف ساعد پناه را به اتهام عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران به شش ماه حبس تعزیزی محکوم کرده بود. حکم حبس تعزیری این فعال کارگری به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

مخالفت دادستانی با حضور امید کوکبی در کنفرانس علمی









 امید کوکبی دانشمند زندانی در زندان اوین برای ارائه سخنرانی در زمینه تکنولوژی لیزر در کنفرانس سالانه فیزیک ایران در دانشگاه بیرجند دعوت شده، اما دادستانی تهران و نهادهای امنیتی با حضور وی در این کنفرانس مخالف می‌کنند.

به گزارش کلمه، این کنفرانس که در تاریخ ۶ شهریور در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد هر ساله توسط انجمن فیزیک ایران برگزار می‌شود و معتبر‌ترین اتفاق علوم پایه کشور است که اساتید، دانشجویان و محققان داخلی و خارجی آخرین یافته‌های خود را در آن ارائه می‌دهند. 

زمینه کاری و تحقیقاتی امید کوکبی طراحی و ساخت لیزرهای پرقدرت و کاربردهای آن در فیزیک اتمی هسته‌ای است که وی در طول تحصیلات خود در ایران، اسپانیا و آمریکا مقالات متعددی را در معتبر‌ترین ژرنال‌های این رشته به چاپ رسانده است.

سخنرانی امید کوکبی پیرامون مقاله وی با عنوان "بهینه سازی مطلق توان خروجی اسیلاتورهای اپتیکی" است که از اهمیت خاصی در تکنولوژی ساخت لیزر کاربرد دارد.

امید کوکبی، رتبه ۲۱ کنکور سراسری در رشته ریاضی و فیزیک، کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در دو رشته فیزیک کاربری "رشته دکترای پیوسته فیزیک" و مهندسی مکانیک به اتمام رسانده و پس از اخذ بورس تحصیلی از اتحادیه اروپا در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر به انجام رساند.

وی در ادامه با اخذ بورسیه از دانشگاه تگزاس آستین Austin آمریکا برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک گرایش پلاسما برای اخذ دکترای دوم خود عازم آمریکا شد.

امید کوکبی که هر ساله ۲ بار در تعطیلات دانشگاهی برای دیدار با خانواده خود در شهر گنبدکاووس به ایران سفر می‌کرد، در آخرین نوبت سفر به ایران، قبل از خروج از ایران و بازگشت به دانشگاه تگزاس در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

امید کوکبی که به علت رد همکاریهای امنیتی و نظامی در زمینه فیزیک اتمی در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ پس از آخرین دیدارش درمعاونت سازمان انرژی اتمی ایران برای توافق بر سر درخواست همکاری، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بازداشت شد، در ‌‌نهایت با تبرئه شدن از این اتهام و همچنین اتهام جاسوسی، به اتهام ارتباط با دولت متخاصم آمریکا، پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت غیرقانونی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از بازداشت این دانشمند جوان ایرانی، انجمن‌های علمی بین المللی، چهره‌های بر‌تر علمی همچون برندگان جایزه نوبل فیزیک و شیمی و معتبر‌ترین مجلات علمی جهان همچون Nature و Sciencs در حمایت از وی نامه نگاریهای مختلفتی را با دولت ایران انجام داده‌اند.

علی رغم درخواست‌های متعدد امید کوکبی برای مرخصی، همچنان بر رد درخواست‌های وی اصرار ورزیده می‌شود. در آخرین مورد همچنان جواب مشخصی از طرف دادستانی برای حضور وی در کنفرانس فیزیک و ارائه سخنرانی در طول مرخصی اعطا شده به این منظور داده نشده است.

امید کوکبی بیش از ۳۰ ماه است که بدون حتی یک روز مرخصی در زندان اوین، بند ۳۵۰، بند زندانیان سیاسی و امنیتی حضور دارد

وخامت وضعیت جسمی عبدالله صدوقی پس از سه روز اعتصاب غذا







وضعیت جسمی عبدالله صدوقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز، پس از سه روز اعتصاب غذای خشک به وخامت گراییده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالله صدوقی که از روز پانزدهم مردادماه و در حمایت از اعتصاب غذای پنج فعال مدنی آذربایجان، دست به اعتصاب غذای خشک زده، از سوی مسئولین زندان تبریز به سلول انفرادی منتقل شده است.
آقای صدوقی، پیشتر و در سال هشتاد و هشت نیز، در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود که پس از پذیرش درخواست خود از سوی بازپرس رسیدگی کننده به پرونده، به اعتصاب غذای خود خاتمه داد.
گفتنی ست که وی از بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری، محکومیت دو ساله‌ی خود را در زندان مرکزی تبریز، می گذراند.
عبدالله صدوقی به همراه بیست و هشت تن دیگر از فعالان مدنی آذربایجان در دوم شهریور ماه سال نود، در جلسه‌ای برای یافتن راه کارهای لازم برای جلوگیری از خشکادن دریاچه‌ی ارومیه، بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

سالانه ۷۰۰ هزار نفر در ایران زیر خط فقر قرار می‌گیرند







فاطمه رخشانی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌گوید "سالانه ۷۰۰ هزار نفر به خاطر هزینه‌های درمان در کشور به زیرخط فقر می‌روند."
به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه رخشانی گفت: "با توانمند کردن مردم و ارائه‌ی سبد سلامت می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد."
گفتنی ست که افزایش هزینه‌های درمانی سبب شده که شماری از بیماران در ایران ادامه درمان خود را رها کنند.