۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

ممانعت دادستانی از اعزام زندانی مبتلا به سرطان به بیمارستان







دادستانی و مقامات زندان اوین با وجود وخامت حال اصغر قطان، زندانی سیاسی ۶۰ ساله مبتلا به سرطان، همچنان از اعزام او به بیمارستان جلوگیری می‌‌کنند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، با وجود پیگیری‌های خانواده اصغر قطان که بنا به تشخیص پزشکان زندان از بیماری سرطان رنج می‌‌برد و با وجود تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیونی، نه تنها وی به مرخصی درمانی فرستاده نشده که از اعزام او به بیمارستان نیز جلوگیری شده است.
این زندانی سیاسی که از بیماری‌های متعددی از جمله دیابت، چربی‌ خون، نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‌‌برد بار‌ها در زندان در وضعیت وخیم جسمی‌ قرار گرفته به گونه‌ای که پیش‌تر قادر به حرکت کردن نبود، وی هم اکنون در زندان روزانه حدود ۳۰ قلم دارو مصرف می‌‌کند.
اصغر قطان، زندانی سیاسی که در دهه ۶۰ به مدت ۶ سال در زندان به سر برده و در سال ۱۳۷۰ آزاد شده بود، به اتهام ارتباط با گروه‌های معاند مجددا به تحمل ۵ سال نیم حبس تعزیری محکوم شد و از سال ۱۳۸۹ در زندان اوین به سر می‌‌برد.

حامد عطایی، روزنامه نگار ارومیه‌ای برای اجرای محکومیت خود روانه زندان شد







حامد عطایی، روزنامه نگار ومدیرمسوول وب سایت خبری آینانیوز، پس از گذشت سه سال از صدور حکم محکومیت خویش به دنبال احضار به شعبه یکم دایره اجرای احکام دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان ارومیه، برای سپری کردن دوران محکومیت خویش روانه زندان مرکزی این شهرستان شد.
به گزارش عصر ایران، این روزنامه نگار با شکایت حجت الاسلام‌روح اله بیگی، مدیرکل وقت و چند نفر از کارکنان اداره کل اوقاف وامور خیریه استان آذربایجان‌غربی درسال ۱۳۸۸مجرم شناخته شده و پس از رسیدگی در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظراستان، درسال ۱۳۹۰به اتهام نشراکاذیب به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
وی هفتم مرداد ماه جاری وتن‌ها چند روز مانده به روز خبرنگارعلیرغم رضایت شاکی پرونده زندانی شد.
این روزنامه نگار نخستین روزنامه نگار زندانی در تاریخ مطبوعات آذربایجانغربی است که به علت جرایم مطبوعاتی محکوم و راهی زندان می‌شود، پیش از وی تنها در دههٔ هفتاد یک روزنامه نگار به مدت یک روز بازداشت شده است.
عطایی که در ایام تعطیلات عید فطر در مرخصی زندان به سرمی برد در گفتگو با عصرایران بابیان اینکه شکات پرونده به وضوح بنده را فریب داده و از من خواستند نسبت به انتشار مطالب عذرخواهی نمایم گفت: بنده از شکات عذر خواهی نموده اما همین مسئله موجب اثبات مجرمیت بنده گردید.
وی افزود: حجت الاسلام روح اله بیگی مدیرکل وقت ادارهٔ کل اوقاف وامور خیریه استان آذربایجان‌غربی و نماینده فعلی مردم می‌اندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی به عنوان شاکی اصلی پرونده، درجریان نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۸۹ به بنده اعلام کرد که شکایت خود راپس گرفته‌اند و چندی بعد در جریان انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۰نیز گفت که رضایت خود را از شکایت علیه بنده اعلام کرده است وحتی بصورت کتبی رضایتنامه‌ای در حضور دو نفر از وکلای دادگستری نوشته وتحویل بنده نمود.
این روزنامه نگار تصریح کرد: در اقدامی تعجب برانگیز وکیل مدافع بنده از تسلیم رضایتنامه ایشان به شعبه رسیدگی کننده پرونده خودداری کرده و بنده پس از حضور و دستگیری در شعبه اجرای احکام ارومیه متوجه شدم این رضایتنامه معتبر نبوده و می‌بایست فرایندی از جمله ثبت در دفترخانه اسنادرسمی را طی می‌کرد.
عطایی ادامه داد: با وجود مسایل پیش آمده و رفتارهای متناقض شاکی پرونده، برخوردشکات با بنده سیاسی است چراکه از طرفی شکایت‌های ایشان طبق قوانین مطبوعاتی بی‌مورد بوده و هیچ نسبتی با اتهامات وارده به من ندارد واز طرفی دیگرعلیرغم اعلام عذر خواهی بنده و صدور رضایتنامه از طرف شکات و اعلام صریح شاکی اصلی پرونده یعنی حجت الاسلام روح اله بیگی مبنی بر عدم پیگیری شکایت خویش، بنده راهی زندان شدم.
مدیرمسوول وب سایت آینانیوز خاطرنشان کرد: مطالبی که منجر به شکایت مدیرکل وقت اوقاف آذربایجانغربی و محکومیت بنده شد پس از انتشار توسط من، عینا در وب سایت دیگری که متعلق به مشاور استاندار آذربایجانغربی است، نیز منتشر گردیده است اما ایشان شکایت خود را از مسوولان این وب سایت پیگری نکردند و فقط به دنبال محکومیت بنده بودند.
عطایی گفت: متن اظهارات مسوول این سایت به عنوان متهم ردیف دوم پرونده، ‌موجود است اما به شکایت وی رسیدگی نشده و فقط جرم بنده اثبات گردید و در پرونده‌ای با اتهامات مشترک فقط من محکوم اعلام شدم و عدم پیگیری شکایت از مسوول این وب سایت نوعی ازبرخورد و رفتار دوگانه شکات با روزنامه نگاران رانشان می‌دهد.
وی بابیان اینکه برخوردهای صورت گرفته بابنده منصفانه و عادلانه نبود یادآورشد: بنده از اتهامات توهین و افترا تبرئه شدم اما برای یازده مورد شکایت در پرونده من تنها یک حکم کلی صادرشده است و بنده نمی‌دانم کدامیک از موارد مطالب منتشره بنده در وب سایت آینانیوز جرم تلقی می‌شود.
نظرمتفاوت شاکی در مورد اعلام رضایت
در عین حال مدیر روابط عمومی دفتر حجت الاسلام روح اله بیگی، نماینده مجلس، با اعلام اینکه وی به عنوان شاکی اصلی پرونده اعلام رضایت نموده است گفت: آقای بیگی به عنوان مدیرکل سابق ادارهٔ کل اوقاف استان درباره این پرونده کتبا رضایت داده‌اند اما زندانی شدن این روزنامه نگار به خاطر جرمی است که براساس قوانین مربوط به دستگاه قضایی کشور مورد رسیدگی قرار گرفته است.
علی آذریان افزود: احتمالا پرونده قضایی این روزنامه نگار به خاطر شکایت مدعی العموم همچنان مفتوح است چون شاکی خصوصی پرونده اعلام رضایت کرده است.
مدیر امور مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز از تلاش‌های این نهاد برای آزادی این روزنامه نگارخبرداد وگفت: پیگیری‌های لازم برای ثبت قانونی رضایتنامه شکات انجام شده است.
امیدسیاح افزود: تاکنون دونفر از شکات پرونده این روزنامه نگار رضایت قطعی خود را از وی اعلام نموده‌اند اما شکایت یکی دیگر از شاکیان به قوت خود باقی است که سعی می‌شود رضایت وی نیز در زمان مناسب جلب شده و مشکل این روزنامه نگارحل شود.
اینگونه بر خورد با روزنامه نگار بدعتی ناپسند است
مدیرمسوول روزنامه‌ آراز آذربایجان، تنها روزنامه استان آذربایجان‌غربی، در خصوص اجرای حکم زندان این روزنامه نگار و موارد متعدد پرونده وی گفت: چنین برخوردهای متناقض با یک روزنامه نگار موجب بروز رفتارهای نامناسب تری با روزنامه نگاران وخبرنگاران این استان در آینده خواهد شد.
ابراهیم آقازاده افزود: اینگونه رفتار‌ها پایه‌گذار بدعتی نامناسب و ناپسند در زمینه مسائل حقوقی روزنامه نگاران آذربایجان‌غربی می‌شود که به تهدید وتحدید قلم در میان روزنامه نگاران محلی منجر خواهد شد.
وی تصریح کرد: زمان و مکان اجرای حکم زندان مدیر مسوول وب سایت آینانیوز در آستانه روز خبرنگار اصلا مناسب نبود و یه نوعی کج سلیقگی تلقی می‌شود که تبعات اجتماعی خاص خود را در پی دارد.
وی اظهارنمود: اینکه چرا حکم محکومیت این روزنامه نگار پس از سه سال با وجود اعلام رضایت شاکی در آستانه روز خبرنگار و تشکیل دولت جدید اجرا می‌شود جای سوال وبحث دارد.
آقازاده ادامه داد: حجت الاسلام روح اله بیگی به عنوان شاکی اصلی پرونده که هم اکنون در کسوت نمایندگی مجلس است می‌بایست در تمام مراحل حافظ حقوق اقشار مختلف مردم از جمله خبرنگاران باشد و جامعه مطبوعاتی آذربایجان‌غربی انتظارچنین رفتارهای متناقضی درخصوص نحوه اعلام رضایت وی را نداشت.
مدیرمسوول روزنامه آراز آذربایجان خاطرنشان ساخت: خانه مطبوعات، انجمن روزنامه نگاران و مدیران مسوول نشریات محلی و رسانه‌های مجازی آذربایجان‌غربی می‌توانند بابسترسازی لازم فضای حاکم بر مواجهه با خبرنگاران این استان را تغییر داده و با فضاسازی مناسب مانع تکرار اینگونه مشکلات برای روزنامه نگاران شوند.
آقازاده یادآورشد: جامعه مطبوعاتی آذربایجان غربی باید از تشتت آرا و اختلاف نظر میان خود جلوگیری کرده و با کنارگذاشتن درگیری‌های شخصی، فکری، سیاسی و صنفی در زمینه حفظ حقوق روزنامه نگاران استان تلاش کنند.
وی تاکید کرد: اقدام در خورشان روزنامه‌نگاران با همکاری مدیران کل ارشاد و دادگستری آذزبایجان‌غربی و نیز شاکی پرونده که خود هم اکنون نماینده مجلس است می‌تواند موجب آزادی این روزنامه نگار زندانی شود.

تعویق ۷ ماه حقوق کارگران "شرکت سازان راه قم" در طبس‎








 بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری سازان راه قم در ۷ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.
"غلام رضا محمدی"، دبیر خانه کارگر شهرستان طبس با اعلام این خبر به ایلنا گفت: شرکت "سازان راه قم" که پیمانکار وسازنده جاده محور شهر "دیهوک" به "راور" در شهرستان طبس است از دی ماه سال گذشته (۹۱) معوقات حقوقی بیش از ۱۰۰کارگر خود را پرداخت نکرده است.
او افزود: به سبب افزایش مشکلات مالی از فروردین ماه سال جاری ادامه فعالیت راه سازی این شرکت موقتا متوقف شده و کارگران آن برای تامین معاش خود ناچار شده‌اند تا در واحد‌های راه سازی دیگر مشغول به کارشوند.
او تعداد کارگران کنونی این کارگاه را حدود ۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: تعدادی از این کارگران در بخشهای نگهبانی وتعداد دیگر راننده کامیون هستند.
محمدی در ادامه اظهار داشت: به گفته کارگران دلیل مشکل به وجود امده این است که مسئولان شرکت به بهانه فقدان نیروی انسانی کافی از انجام تعهدات خود در قبال اداره راه و شهرسازی عمل نکرده‌اند.
او در این زمبنه اضافه کرد: این درحالی است که اداره راه وشهرسازی یزد به عنوان کارفرمای اصلی اجرای این پروژه راه سازی تاکنون همه صورت وضعیت‌های مالی این شرکت را پرداخت کرده است وحتی مبالغ اضافه تری را پیش از انجام کار به حساب این شرکت واریز کرده است.
محمدی در خاتمه با تاکید بر اینکه باید معوقات حقوقی کارگران شرکت سازان راه قم پرداخت شود افزود: این شرکت می‌تواند برای جبران بخشی از مشکلات مالی خود وهمچنین پرداخت معوقات حقوقی کارگران خود تعدادی از ماشین آلات راه سازی خود را بفروشد.

درخواست پدر حسین رونقی برای توجه به وضعیت فرزندش







احمد رونقی ملکی خواست تا به وضعیت فرزند بیمارش در زندان رسیدگی و به وی مرخصی درمانی داده شود.
یکی از نزدیکان حسین رونقی ملکی که نخواست نامش فاش شود در خصوص وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفت: "آقای احمد رونقی ملکی پدر حسین از همگان خواست که به وضع وی رسیدگی گردد و به او مرخصی استعلاجی اعطا گردد، درغیر این صورت امکان ایجاد اتفاقات بسیار خطرناک برای حسین وجود دارد."
وی در ادامه در مورد اعتصاب غذای حسین رونقی گفت: "شرایط جسمی حسین به دلیل وضعیت بد زندان از جمله شرایط بد آب و هوای زندان و غذای بد آنجا و عدم دسترسی به متخصص و... نامناسب بوده و در حال بد‌تر شدن است. حسین تاکید کرده اعتصاب غذایش را ادامه خواهد داد و پدر وی آقای احمد رونقی ملکی هم این مسائل را به گوش مسئولان رسانده است."
وی همچنین در ادامه ذکر کرد: "حسین از ۱۹ آبان اعتصاب غذا را آغاز کرده و این فقط برای اعطای مرخصی درمانی به وی است. ربطی به اعتصاب غذای زندانیان دیگر ندارد. این مساله به اشتباه در برخی رسانه‌ها منعکس شده است."
گفتنی است، حسین رونقی ملکی که از آذرماه سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد، از سوی شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۱۵ سال حبس تعزبری محکوم است.

نقض حکم عماد بهاور در دیوان عالی کشور







 با نقض حکم ده سال حبس تعزیری عماد بهاور، پروندهٔ وی به دادگاه تجدید نظر ارسال شد.
به گزارش تارنمای کلمه، دیوان عالی کشور پس از بررسی اعتراض وکلای عماد بهاور حکم ۱۰ سال حبس وی را نقض و با اعاده دادرسی موافقت کرد. به این ترتیب پرونده این زندانی سیاسی جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارسال شد.
عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو ستاد میرحسین موسوی در ۲۲ اسفند ۸۸ بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی جعفری در خرداد ماه ۹۰ اعاده دادرسی را پذیرفت اما از ارسال پرونده به دیوان جلوگیری به عمل آمد. در ‌‌‌نهایت پس از دو سال پیگیری، پرونده در خرداد ۹۲ به دیوان فرستاده شد و شعبه ۳۱ دیوان ضمن تأیید ایردهای پرونده حکم صادره را نقض کرد و پرونده را برای بررسی مجدد به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر ارسال کرد.
عماد بهاور بیش از ۳/۵ سال است که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر برده و در این مدت تنها چند روز در نوروز ۹۲ به مرخصی آمده است.

محاکمه ارژنگ داوودی و ایراد اتهامات جدید به وی







 ارژنگ داوودی بدون حضور وکلا بصورت نیابتی در دادگاه انقلاب بندرعباس محاکمه و اتهامات جدیدی به وی ایراد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز ۱۴ مرداد ماه جاری ارژنگ داوودی از زندان بندرعباس به دادگاه انقلاب این شهر اعزام شده و به اتهام جدید "محاربه از طریق عضویت در گروهک منافقین" مورد محاکمه قرار گرفت.
در پرونده جدید ارژنگ داوودی که در شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهر بندرعباس به ریاست قاضی "جواد دمساز" به نیابت از شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی "آصف الحسینی" برگزار گردیده بود، در صورت محکومیت می‌تواند به مجازات اعدام وی ختم شود.
این جلسه بدلیل نقصان مدارک و همچنین عدم حضور وکلای متهم به جلسه دیگری موکول شد و قرار بر این شد تا مدارک تکمیلی از سوی دادگاه انقلاب کرج برای دادگاه انقلاب بندرعباس ارسال گردد.
ارژنگ داوودی که اکنون در بند ۱ زندان بندرعباس نگهداری می‌شود، تاکنون به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است. وی اوایل تیر ماه سال گذشته از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۱۲۷ روز انفرادی در این بند به زندان بندر عباس تبعید شده است.

عدم صدور کیفرخواست متهمان پرونده ستار بهشتی







 با وجود اعلام دادستان تهران مبنی بر پایان تحقیقات پرونده ستار بهشتی در تاریخ ۱۸ تیرماه، هنوز کیفرخواستی برای متهمان پرونده این وبلاگ نویس مقتول در بازداشتگاههای امنیتی صادر نشده است.
به گزارش تارنمای تسنیم، در حالی که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۸ تیرماه و در جمع خبرنگاران از پایان تحقیقات در پرونده ستار بهشتی خبر داده و گفته بود بازپرس در حال اخذ آخرین دفاعیات از متهمان پرونده است، اما هنوز خبری از صدور کیفرخواست برای متهمان و ارسال پرونده به دادگاه نیست.
بازپرس پرونده نیز در این زمینه گفت: رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد و کیفرخواستی برای متهمان صادر نشده است.

بازگشت حکیمه شکری به بند زنان زندان اوین







حکیمه شکری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از گذشت ۷ روز و به دلیل عدم تمدید مرخصیش ساعاتی پیش به زندان بازگشت.
به گزارش کمیته گزرشگران حقوق بشر، حکیمه شکری از فعالین مادران پارک لاله که پس از گذشت ۱۰ ماه حبس در روز دوشنبه ۱۴ مرداد به مرخصی آمده بود، سرانجام ساعت ۶ بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۱ مرداد به زندان اوین بازگشت.
خانم شکری نخستین بار در ۱۴ آذر ۱۳۸۹ در مراسم بزرگداشت امیر‌ارشد تاجمیر، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات بازداشت و پس از حدود دو ماه و نیم بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.
وی در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی‌" به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکیمه شکری از آبانماه‌‌‌ همان سال جهت تحمل حبس در زندان به سر می‌‌برد.