۱۳۹۲ شهریور ۲, شنبه

پیام تسلیت جمعی از زندانیان به مناسبت درگذشت رشید اسماعیلی







 جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین ضمن یادداشتی در گذشت رشید اسماعیلی زندانی سیاسی سابق، روزنامه‌نگار، فعال دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت را تسلیت گفته‌اند.
رشید اسماعیلی در سال ۱۳۸۵ با حکمی در کمیته انظباطی دانشگاه علامه از تحصیل محروم شد، وی در بعد از ظهر دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ در خانه‌اش در اصفهان در گذشت.
متن کامل این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
پیام تسلیت به مناسبت درگذشت رشید اسماعیلی:
در چند روز اخیر خبر ناگوار فوت ناگهانی دوست گرامی رشید اسماعیلی موجب بهت و ناراحتی اقوام و دوستان وی شد. بدون شک رشید به عنوان جوان فرهیخته‌ای که طی دوران دانشجویی و پس از آن بدون چشم داشت در راه آزادی و دموکراسی در کشور تلاش کرد و هزینه پرداخت، هیچگاه از تاریخ پربار فعالیت دانشجویی و اذهان فعالان آن پاک نخواهد شد.
بدینوسیله درگذشت ایشان را به ملت شریف ایران، خانواده و دوستان وی تسلیت گفته و از خداوند متعال برای وی علو درجات و برای خانواده آن مرحوم صبر و شکیبایی مسئلت داریم.
عبدالفتاح سلطانی - مهدی خدایی - نصور نقی‌پور - سعید حایری - رضا شهابی

محرومیت احمد تمویی از درمان پس از ضرب و شتم شدید و انتقال به سلول انفرادی







 احمد تمویی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و به سلول انفرادی منتقل شد با وجود آسیب‌های شدید از درمان پزشکی محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه در پی احضار به دفتر حفاظت زندان ارومیه و امتناع از رفتن از سوی پاسداران بند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شد.
یکی از همبندیان احمد تمویی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "احمد تمویی به دلیل توهین و تهدید زندانیان در حفاظت زندان از رفتن به آنجا امتناع کرد و به همین دلیل هم پاسدار بند وی را با باتون مورد ضرب و شتم شدید قرار داد و منجر به شکسته شدن بینی و آسیب شدید یکی از چشمهای وی گردید."
وی در ادامه تصریح کرد: "احمد تمویی علی رغم اینکه نیاز به درمان دارد، مسئولین مدت ۴۸ ساعت وی را با دستبند و پابند در سلول انفرادی نگه داشته و تا کنون هیچ اقدامی برای درمان آسیب دیدگی‌های وی صورت نگرفته است."
گفتنی است، پس از انتقال احمد تمویی به سلول انفرادی جهانگیر بادوزاده در پی اعتراض به ضرب و شتم شدید وی به سلول انفرادی منتقل شد و تا لحظه تنظیم این خبر نیز در این مکان نگهداری می‌شود.

تایید حکم اعدام قاضی سابق دادگستری به اتهام قتل همسر سوم







 حکم اعدام قاضی سابق دادگستری که به اتهام قتل همسر سومش در شهرستان خوی با حکم قضات دادگاه کیفری استان تهران با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تائید شد.
بنا به گزارش خبر انلاین، این قاضی سابق دادگستری متهم است همسر ۱۷ ساله خود بنام مریم را با گلوله به قتل رسانده است.
متهم در ابتدا مرگ همسر خود را خودکشی عنوان کرد بود اما با گزارش کار‌شناسان پزشکی قانونی و اسلحه‌شناسی موضوع خودزنی زن جوان به کلی رد شد و پرونده با قرار عدم صلاحیت در اختیار قضات شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت. متهم نیز در جلسات محاکمه ضمن رد اتهامش موضوع مرگ همسرش را خودکشی اعلام کرد.
متهم تاکنون دوبار در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده که یک بار به اعدام محکوم شد اما قضات دیوان عالی کشور حکم را نقض کردند. متهم در دومین دور محاکمه تبرئه شد که این بار هم حکم او نقض شد. سرانجام پرونده برای رسیدگی به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
جلسه دادگاه با حضور ۳ تن از کار‌شناسان اسلحه‌شناسی و به ریاست مقدم زهرا در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه اولیاء دم با طرح شکایت خواستار قصاص داماد سابق خود شدند. سپس یکی از کار‌شناسان اسلحه‌شناسی به نمایندگی از گروه در جایگاه حاضر و اظهار داشت: برای خودکشی، خودزنی و سهل انگاری فاصله تیراندازی کمتر از ۵۰ سانتی‌متر می‌باشد اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی گروه کار‌شناسی در این حادثه از فاصله بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتری گلوله شلیک شده است.
همچنین فردی که قصد خودکشی داشته باشد گلوله را به قلب، شکم، گیج‌گاه، پیشانی و یا داخل دهان شلیک می‌کند ولی در این پرونده گلوله به بینی شلیک شده است. از سوی دیگر زن جوان راست دست بود اما گلوله از سمت چپ به طرف راست شلیک شده است.
یکی دیگر از موارد اشاره شده در گزارش برای رفع خودکشی نبود آثار دودزدگی در اطراف محل شلیک می‌باشد. در حالیکه ما ۶ گلوله با فاصله کمتر از ۵۰ سانتیمتری با این اسلحه شلیک کردیم که در تمام شلیک‌ها آثار دودزدگی وجود داشت.
در ادامه رئیس دادگاه از قاضی سابق دادگستری خواست در جایگاه حاضر شود که مرد جوان با رد اتهامات خود گفت: من اتهام قتل همسرم را قبول ندارم زیرا قتلی رخ نداده است. دفاعیاتم نیز‌‌ همان موارد اشاره شده در جلسات قبلی می‌باشد.
قاضی: شما در اظهارات خود مدعی شده‌اید همسرتان چندبار اقدام به خودکشی کرده بود برای اثبات این ادعا مدرکی دارید؟
متهم به قتل: یک بار که مریم قرص خورده بود با مادرش تماس گرفتم و او به خانه‌مان آمد. اما همسرم را به بیمارستان انتقال ندادیم.
رئیس دادگاه: چرا در خانه‌تان دوربین مدار بسته نصب کرده بودید؟
متهم به قتل: زمانی که از دادگستری به خانه می‌آمدم احساس می‌کردم افرادی مرا تعقیب می‌کنند به همین خاطر برای حفظ امنیت همسر و مادرم در خانه دوربین مدار بسته نصب کرده بودم.
رئیس دادگاه: چرا هیچ فیلمی از صحنه تیراندازی وجود ندارد؟
متهم به قتل: من ظهر که به خانه می‌آمدم برق دوربین‌ها را قطع می‌کردم و زمانی که در خانه نبودم مراقب اوضاع بوده و از دوربین‌ها استفاده می‌کردم.
رئیس دادگاه: به همسرت شک داشتی؟
متهم به قتل: نه. زیرا مادرم نیز همراه او در خانه بود.
قاضی سابق دادگستری در ادامه دفاعیات خود گفت: همسرم تا ۵ ساعت بعد از تیراندازی زنده بود و به خاطر مسائل درمانی آثار دودزدگی از روی صورتش پاک شده است. همچنین موضوع فرار من بعد از قتل صحت ندارد و من در این مدت درخانه برادرم بودم. وقتی هم به اداره آگاهی احضار شدم با پای خود به آنجا رفتم.
در ادامه قضات دادگاه وارد شور شده و پرونده را از موارد لوث تشخیص داده و از خانواده مقتول خواستند ۵۰ نفر را برای اجرای مراسم قسامه به دادگاه بیاورند. اولیای دم نیز ۵۰ نفر از بستگان مرد خود را به دادگاه آوردند و آن‌ها قسم خوردند که مریم از سوی همسرش به قتل رسیده است.
پس از اجرای مراسم قسامه قضات دادگاه کیفری وارد شور دوباره شده و این بار قاضی سابق دادگستری را به اعدام محکوم کردند.
با اعتراض متهم پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام را تائید کردند.

اعدام یک متهم به قاچاق موادمخدر در اهواز








مردی که متهم به "قاچاق مواد مخدر" بود، صبح روز شنبه، دوم شهریور ماه جاری در زندان اهواز اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رادیو زمانه، سعید گشتیل، به حمل و نگهداری یازده کیلوگرم هروئین متهم شده بود و این حکم اعدام پس از پذیرفته نشدن دو بار تقاضای عفو این متهم اجرا شد.
پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ماه جاری نیز دست‌کم ۲۸ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند. ایران پس از چین رتبه دوم اعدام در جهان را دارد و بیشتر محکومان به اعدام در این کشور به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر به دار آویخته می‌شوند.

محرومیت یک زندانی عادی از ملاقات به جرم مراوده با زندانیان سیاسی







 احمد صدیق‌خانی زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه، به جرم مراوده با زندانیان سیاسی از ملاقت محروم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی متهم به قتل که در بین زندانیان سیاسی زندان ارومیه نگهداری می‌شد از سوی مسئولین زندان برای مدت یک ماه ممنوع الملاقات شده است.
یکی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه به گزارشگر هرانا گفت: "احمد صدیق‌خانی پیش‌تر بدلیل مراوده با زندانیان سیاسی به سلول انفرادی منتقل شده بود و اینبار وی را برای مدت یک ماه ممنوع الملاقات کرده‌اند."
وی در ادامه خاطرنشان کرد: "مسئولین تعدادی از زندانیان عادی را بدلایلی که برای ما روشن است در بین زندانیان سیاسی نگهداری می‌کنند. در صورتی که این زندانیان عادی از دستورات مسئولین سر پیچی کنند مورد غضب ایشان قرار گرفته و با ایشان برخورد می‌شود. این کار‌ها را فردی به نام (پسندیده) که مدیر داخلی زندان است به همراه مسئول اندرزگاه فردی به نام (فرهنگ) سازمان دهی می‌کنند."

انتقال نامق محمودی به نقطه‌ای نامعلوم








 نامق محمودی زندانی سیاسی کرد زندان رجایی شهر کرج از ۱۰ روز پیش به نقطه‌ای نا‌معلوم منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج از تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه به نقطه نا‌معلومی منتقل شده و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
تا این لحظه خانواده و دوستان این زندانی سیاسی کرد از محل نگهداری و وضعیت وی طی این ۱۰ روز هیچ گونه اطلاعی در دست ندارند.
یکی از زندانیان سیاسی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "احتمال می‌دهیم که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده باشد ولی خانواده ایشان نیز هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی ندارند و از آنرو که وضع جسمی نامق محمودی بسیار بد بود همه نگران سلامتی وی هستند."
لازم به ذکراست، نامق محمودی مدتهاست از بیماری آب‌مروارید رنج می‌برد و در آستانه نابینایی قرار دارد و مسئولین همچنان در اعزام وی به مراکز درمانی تعلل می‌کردند.
نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله، ۱۷ فروردین ماه سال گذشته به همراه سه فرزند خود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و در بند اطلاعات سنندج و سپس ۲۰۹ اوین مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.
لازم به یادآوریست، هر سه فرزند وی در آبان ماه گذشته آزاد شده‌اند.
شایان ذکر است که آقای محمودی به اتهام «محاربه» از طریق «همکاری با یکی از احزاب کردی» در بازداشت موقت به سر می‌برد.