۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

شانزده زندانی اهل سنت با اتمام محکومیت خود آزاد و پنج تن به اعدام محکوم شدند







 شانزده تن از زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شدند و پنج تن دیگر نیز با احکام اعدام مواجه شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان اهل سنت که غالبا در مساجد و بصورت گروهی بازداشت شده‌اند، همگی با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند.
یکی از زندانیان اهل سنت به گزارشگر هرانا گفت: "این ۱۶ زندانی همگی تا آخرین روز حبس خود را تحمل کرده بودند. این افراد چون بصورت گروهی و در مساجد بازداشت شده‌اند و با هم آزاد شدند برخی می‌خواهند جوری وانمود کنند که با عفو مشروط آزاد شده‌اند. درحالی که تا کنون ۴۰ تن از زندانیان اهل سنت تقاضای عفو مشروط کرده‌اند، ولی مسئولین حتی با آزادی یک تن از ایشان زود‌تر از موعد مقرر موافقت نکرده است. ۱۰ تا ۱۲ زندانی اهل سنت دیگر نیز تا چند روز آینده محکومیتشان به پایان خواهد رسید."
وی در ادامه گفت: "امروز برای ۵ تن دیگر از زندانیان اهل سنت محکومیت اعدام صادر شد و با این حساب اکنون ۲۵ نفر از ما زیر حکم اعدام قرار داریم. همچنین امروز برای دو برادر اهل سنت که از همبندیان ما هستند مجموعا ۲۰ سال زندان صادر شد."
اسامی ۱۶ زندانی که طی روز جاری آزاد شدند عبارت است از: سید طا‌ها کریمی ۲۰ ماه زندان، جعفر پویا ۲۴ ماه زندان، مسعود عبدالهی ۲۲ ماه زندان، ناصر پیرخزری ۱۸ ماه زندان، محمد شفیع رحمان‌پور ۲۰ ماه زندان، دلشاد علی‌پور ۲۰ ماه زندان، ایوب ابراهیم‌زاده ۲۰ ماه زندان، عبدالواحد معروف‌زاده ۲۰ ماه زندان، عبدالحمید رضازاده ۲۰ ماه زندان، کاوه رسول‌پور ۱۸ ماه زندان، یوسف فیضی ۲۰ ماه زندان، نعمت آزادخواه ۲۰ ماه زندان، شیرکوه قمری‌وند ۲۰ ماه زندان، هادی مولودی ۲۰ ماه زندان، محمد نجاری ۱۸ ماه زندان و حسن عبدالهی ۲۴ ماه زندان.
وب سایت‌های نزدیک به حاکمیت روز گذشته در گزارشی از آزادی مشروط این زندانیان خبر داده بودند.

بازجویی و فشار بر خانواده یک فعال مدنی







خانواده محمدرضا اسماعیل‌پور پس از عدم موفقیت مامورین در بازداشت وی تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ششم مرداد ماه، به دفتر کار و منزل پدری محمدرضا اسماعیل‌پور به قصد بازداشت وی، مراجعه کردند که به دلیل عدم حضور نامبرده موفق به این عمل نشدند.
این افراد با ضبط کامپیو‌تر شخصی این فعال مدنی محل را ترک کرده‌اند.
نیروهای امنیتی بعد از تلاش ناکامی که در ششم مرداد ماه برای دستگیری او داشتند ضمن کنترل کامل خانواده و نزدیکان وی با بازجویی و تحت فشار قرار دادن اعضای خانواده و نامزد محمدرضا اسماعیل‌پور خواهان اطلاع از محل حضور نامبرده هستند و این در حالی است که آن‌ها نیز از وضعیّت او کاملا بی‌ خبر می‌‌باشند.
گفتنی ست که آقای اسماعیل‌پور به دلیل فعالیت در زمینه مبارزه با فیلترینگ و سانسور و فعالیت‌های حقوق بشری تحت تعفیب ماموران امنیتی قرار گرفته است.

اجرای حکم شلاق یک متهم در ملاء عام







 حکم شلاق یک متهم به خرید و فروش مواد مخدردر ملاء عام و در ساوه به اجرا در آمد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، حکم ۷۰ ضربه شلاق این فرد مقابل منزل مسکونی وی در شهرستان ساوه اجرا شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه مدعی شد: "متهم که اقدام به خرید و فروش مواد مخدر در منزل مسکونی خود می‌کرد در پی یک عملیات غافلگیرانه هنگام توزیع مواد مخدر دستگیر شد."
درودگر افزود: "دادگاه برابر ماده ۱۳ قانون مبارزه با مواد مخدر منزل مسکونی این قاچاقچی را که محل خرید و فروش مواد مخدر بوده به نفع دولت ضبط کرده است."

ضرب و شتم شهرام پورمنصوری توسط زندانبان







 شهرام پورمنصوری، زندانی امنیتی زندان رجایی شهر کرج توسط زندانبان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام پورمنصوری زندانی امنیتی بند ۴ زندان رجایی شهر کرج توسط یکی از زندان بان‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
این زندانی سیاسی طی تماسی با گزارشگر هرانا گفت: "یکی از زندان بان‌ها بنام (مجید شیرخوانی) زمانی که من به نگهبانی مراجعه کرده بودم ضمن توهین و فحاشی من را مورد ضرب و شتم قرار داد. تا جایی که لباسی که به تن داشتم پاره شد. متاسفانه مسئول شیف زندان بان‌ها (آقای خزایی) نیز به جای رسیدگی به شکایت من یا زندانبان خاطی هم صدا شده و گزارشی دال بر توهین من به مسئولین تهیه نمودند که سراسر دروغ است."
وی در ادامه گفت: "از زمانی که من برای رسیدن به خواسته‌های خود برای ۱۵ روز دست به اعتصاب غذا زدم برخورد مسئولین با من بسیار بد و زننده شده و در هر فرصتی می‌خواهند در جلوی سایر زندانیان به من توهین نموده و تحقیرم نمایند."
وی در مورد وضعیت فعلی خود در زندان رجایی شهر کرج گفت: "من و برادرم فرهنگ حدود یک سال است که در یک فرعی در بسته نگهداری می‌شویم که فاقد هرنوع امکاناتی است. ما فقط اجازه استفاده روزی ۲ ساعت هواخوری را داریم و از سایر امکانات مانند چراغ‌خانه، کتابخانه و مراکز آموزشی محروم هستیم. وضعیت بهداشتی در فرعی ما بسیار نا‌مناسب است و هرگاه از مسئولین می‌خواهیم سر و سامانی به وضعیت ما بدهند با برخورد بد و تحقیر آمیز ایشان روبرو می‌شویم."
وی در ادامه تصریح کرد: "خدابخش، (دادستانی) از ۱۵ روز پیش به من ۱۲ ساعت مرخصی تحت الحفظ داده تا بتوانم به ملاقات پدر و مادر پیرم که بشدت نیز مریض هستند بروم. این اولین مرخصی من بعد از ۱۳ سال زندان است، با این حال مسئولین به دلایل واهی مانند نداشتن مامور اعزام از اعزام من به مرخصی برای دیدار با پدر و مادرم شانه خالی می‌کنند."
شهرام پورمنصوری که حدود ۱۳ سال است در زندان بسر می‌برد، متهم به هواپیماربایی در مسیر اهواز به بندرعباس است.
این هواپیماربایی که بعد‌ها به موضوع فیلم مشهوری از کارگردان صاحب نام ایرانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تبدیل شد؛ بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بود.
دادگاه، شهرام پورمنصوری برادر وی فرهنگ پورمنصوری را به همراه داماد خانواده خالد حردانی به اعدام محکوم کرد که این حکم با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.
رسول حردانی، برادر خالد حردانی و دیگر متهم پرونده در‌‌‌ همان دادگاه به حبس ابد محکوم شد.
گفتنی است، شهرام پورمنصوری، فرهنگ پورمنصوری و رسول حردانی هر سه هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند.

بازداشت سه تن از مسیحیان توسط ماموران امنیتی در کرج








 ماموران امنیتی طی اقدامی خودسر سه تن از مسیحیان که دو نفر آنان از نوکیشان مسیحی فارسی زبان بودند را بدون هیچ دلیل و اتهامی بازداشت کردند.
بازداشت بی‌دلیل این افراد و رشد محکومیت زندانیان مسیحی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نشان از وخامت شرایط برای جامعه مسیحیان ایرانی می‌باشد.
به گزارش محبت نیوز، روز چهارشنبه مورخ سی‌ام مردادماه ۱۳۹۲ ماموران امنیتی طی اقدامی سه تن از مسیحیان که دو نفر این افراد از نوکیشان مسیحی فارسی زبان می‌باشند را در شهرستان کرج بازداشت نمودند.
اسامی این سه تن عبارتند از: "مسعود میرزایی" از نوکیشان مسیحی ساکن کرج، "سوادا آغاسر" از مسیحیان ارامنه ساکن تهران و همچنین بازداشت مجدد "ابراهیم فیروزی" ساکن رباط کریم.
بنا بر این گزارش، در ساعت سه بعداظهر تاریخ فوق "ابراهیم فیروزی" و "سوادا آغاسر" که به جهت ملاقات و دیدار با "مسعود میرزایی" در دفتر کار (شرکت بیمه) ایشان در کرج گردهم آمده بودند، با ورود نابهنگام تنی چند از ماموران امنیتی لباس شخصی هر سه نفر آنان بازداشت شدند.
ماموران لباس شخصی پس از بازداشت این افراد، آنان را به مکان نامعلومی انتقال دادند که تا لحظه انتشار این خبر از محل نگهداری این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.
تاکنون از علت و یا دلیل بازداشت خودسرانه این افراد توسط ماموران امنیتی نیز گزارشی منتشر نشده است.
گفته می‌شود طی روزهای گذشته فقط "مسعود میرزایی" و "سوادا آغاسر" اجازه یافتند تا در تماس تلفنی کوتاه خبر سلامتی خود را به خانواده‌هایشان اطلاع دهند.
همچنین ماموران امنیتی لباس شخصی پس از بازداشت این سه تن به منزل شخصی "مسعود میرزایی" رفته و ضمن تفتیش و بازرسی خانه ایشان برخی از وسایل شخصی نامبرده از جمله کامپیو‌تر وی را ضبط و با خود بردند.
در پی این رویداد منابع مطلع گفته‌اند؛ "ابراهیم" بر اساس گفته خود، بابت حکم یکسال حبس و دو سال تبعید که اخیرن از سوی دادگاه انقلاب به آن محکوم شد قرار بود تا در روز شنبه این هفته خود را به مقامات قضایی معرفی کند که بر همین اساس علت مراجعه "ابراهیم" و "سوادا" به دفتر کار "مسعود" در کرج در واقع فقط یک برنامه دیدار و خداحافظی دوستانه با "ابراهیم" بود.
اکنون با بازداشت مجدد "ابراهیم فیروزی" وی تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته و از وضعیت جسمی و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست، که این موضوع با توجه به سوابق و محکومیت اخیر ایشان باعث ایجاد موجی از نگرانی در بین خانواده و دوستان وی شده است.
لازم به ذکر است نوکیش مسیحی "ابراهیم فیروزی" تاکنون بدفعات از سوی ماموران امنیتی به اتهام تبلیغ و بشارت مسیحیت بازداشت شده است، این فعال مسیحی در آخرین مرحله نیز از سوی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم به اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی"، "راه اندازی و هدایت تشکل انحرافی تبشیر مسیحیت"، "ارتباط با عناصر ضد انقلاب خارج نشین و شبکه‌های ضد انقلاب خارجی" و راه اندازی سایت مسیحی، به یکسال حبس و دو سال تبعید به شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان از استانهای محروم کشور محکوم شده است.
گفتنی است "سوادا آغاسر" از مسیحیان ارامنه پیرو کلیسای گریگوری است که پیش از این منزل ایشان نیز در ارتباط با پرونده یکی دیگر از نوکیشان مسیحی بنام "مصطفی بردبار" از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی مورد بازرسی قرار گرفت، ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی وی را نیز ضبط و با خود بردند.
لازم به ذکر است "مصطفی بردبار" در جریان یورش ماموران امنیتی که در - کریسمس- و سال نو میلادی ۲۰۱۳ که منجر به بازداشت موقت حدود ۵۰ تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان شد نامبرده نیز بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل ده سال زندان محکوم گردید.
فشار بر جامعه مسیحیان فارسی زبان ایران طی سالهای گذشته و بعد از هشدارهای رهبران جمهوری اسلامی پیرامون رشد کلیساهای خانگی روندی شتابان داشته است.

نگرانی نسبت به وضعیت زندانی سیاسی کرد








 نامق محمودی که از ۱۵ روز پیش به نقطه نامعلومی منتقل شده، احتمالا در اداره اطلاعات سنندج بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج از تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه به نقطه نا‌معلومی منتقل شد و مسئولین در پیگیری‌های خانواده به ایشان اعلام کرده‌اند که به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.
یکی از بستگان این زندانی سیاسی کرد به گزارشگر هرانا گفت: "پسر نامق محمودی چهارشنبه گذشته (روز ملاقات زندانیان سیاسی) به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کرد و پس از پیگیریهای فراوان مسئولین به وی گفتند که پدرت به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است. با این وجود خانواده وی تا کنون اجازه ملاقات را پیدا نکرده‌اند و شدیدا نسبت به سلامت وی نگرانند."
لازم به ذکراست، نامق محمودی مدتهاست از بیماری آب‌مروارید رنج می‌برد و در آستانه نابینایی قرار دارد و مسئولین همچنان در اعزام وی به مراکز درمانی تعلل می‌کردند.
نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله، ۱۷ فروردین ماه سال گذشته به همراه سه فرزند خود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و در بند اطلاعات سنندج و سپس ۲۰۹ اوین مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.
لازم به یادآوریست، هر سه فرزند وی در آبان ماه گذشته آزاد شده‌اند.
شایان ذکر است که آقای محمودی به اتهام "محاربه" از طریق "همکاری با یکی از احزاب کردی" در بازداشت موقت به سر می‌برد.

وضعیت جسمی رضا شهابی نگران کننده است







 وضعیت جسمی رضا شهابی که به دلیل رفتار‌های ناشایست مسئولین بهداری زندان و عدم درمان قطعی وی در اعتصاب دارو و درمان بسر می‌برد نگران کننده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی از روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد ماه بدلیل برخورد دور از ادب زندان بانان و مسئولین بهداری و عدم درمان قطعی وی و اکتفای بهداری به تنها تجویز داروهای مسکن و نه درمان قطعی، دست به اعتصاب دارو و درمان زده است.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "رضا شهابی به دلیل مصرف داروهای مسکن که بهداری تجویز نموده به مشکلات گوارشی و کبد مبتلا شده. این درحالیست که بهداری از اعزام وی به بیمارستان برای درمان قطعی مشکلات کمر و گردن امتناع می‌کند و مدام برای وی داروهای مسکن تجویز می‌کنند."
وی در ادامه گفت: "مسئولین در بهداری رفتار مناسبی ندارند و زندانیان سیاسی را بازرسی بدنی تحقیر آمیز می‌کنند. وی اعلام کرده تا زمانی که به مرکز درمانی در خارج از زندان اعزام نشود و تحت نظر پزشک متخصص قرار نگیرد، دست از اعتصاب دارو و درمان نخواهد کشید."
وی در مورد وضعیت جسمی رضا شهابی به گزارشگر هرانا گفت: "وی نمی‌تواند پای خود را حرکت دهد و کمردرد شدید پای‌اش را بی‌حس نموده. بدلیل مصرف زیاد داروهای مسکن به مشکلات شدید گوارشی و کبد مبتلا شده و همین موضوع روی پوست صورت وی تاثیر گذاشته است."
یادآور می‌شود که این فعال کارگری و عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمهٔ نقدی محکوم است.

سایت روحانی سنج فیل‌تر شد







 سایت اینترنتی روحانی سنج که به بررسی تحقق شعارهای روحانی میپرداخت امروز فیل‌تر شد.
به گزارش ایسنا، این سایت که ظاهرا توسط ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده درصدد بررسی تحقق شعارهای روحانی در صدروز اول کاری‌اش است، فیل‌تر شده است.
پارسینه درباره این سایت که به "روحانی‌سنج" معروف شده است نوشت: همزمان با آغاز روزهای کاری دولت تدبیر و امید، موسسه "گفتگوی جهانی" کانادا با همکاری "دانشکده امور جهانی دانشگاه تورنتو" و وزارت خارجه کانادا بخشی از سایت خود را برای بررسی عملکرد حجت الاسلام روحانی در ۱۰۰ روز اول کاری وی اختصاص داد.
در قسمت توضیحات این بخش از سایت که با عنوان «گفتگوی جهانی برای آینده ایران» به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شده، آمده است: "ما برآنیم تا در طول ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری حسن روحانی و پس از آن٬ بر نحوه اجرای وعده‌های وی نظارت و کیفیت پیگیری و تحقق آن‌ها را بازتاب دهیم."

مجید دری پس از ۴ سال به مرخص اعزام شد

 






مجید دری زندانی سیاسی که به تازگی به زندان کارون اهواز تبعید شده بود، پس از ۴ سال به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی زندان کارون اهواز در حالی بعد از ۴ سال برای مدت ۳ روز به مرخصی اعزام شد که برای دیدار خانواده‌اش باید بیشتر مدت مرخصی خود را در راه رفت و برگشت بسر ببرد.
وی یک ماه پیش به همراه زندانی سیاسی دیگری بنام ایوب پرکار از زندان بهبهان به زندان کارون اهواز منتقل شده بود.
مجید دری در ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ در منزل خواهرش در قزوین دستگیر و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال و در تجدید نظر خواهی به ۶ سال زندان در تبعید به زندان ایذه محکوم شد.