۱۳۹۲ شهریور ۲۳, شنبه

مهدی فراحی شاندیز در سلول انفرادی و ممنوع الملاقات است

 
 
 
 
 
 
 مهدی فراحی شاندیز، زندانی سیاسی زندان اوین از تاریخ ۲۶ مرداد ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین بصورت ممنوع الملاقات نگهداری می‌شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهندس مهدی فراحی شاندیز که تا کنون چندین بار به اتهام‌های سیاسی بازداشت شده است، در روز کارگر سال ۸۸ در پارک لاله تهران دستگیرشده وه‌مان شب ماموران وزارت اطلاعات خانه‌اش را جستجو و کلیه مدارک، وسایل شخصی و کتب را ضبط کردند.

فراحی شاندیز در پی این دستگیری به ۹ ماه حبس محکوم شد که بیشتر آنرا درسلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین گذراند و بهمن ماه ۸۸ از زندان آزاد شد.

آخرین بار پس از مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای گرفتن لوازم و مدارک توقیف شده‌اش (گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی، کامپیو‌تر و...) با ممانعت آن‌ها از ورود به شعبه مورد نظر مواجه شد و پس از مقاومت، دستگیر و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مهدی فراحی شاندیز که از دی ماه سال ۹۰ در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، از روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۱ در اعتراض به حبس و حصر غیر قانونی رهبران جنبش سبز به مدت چند هفته در اعتصاب غذا بسر برد.

وی روز ۱۱ دی ماه سال ۹۱ به دنبال سر دادن شعارهای اعتراضی ۲۰ روز به انفرادی منتقل شد و پس ازپایان این مدت به جای بند ۳۵۰ به اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ که محل زندانیان عادی است انتقال داده شد.

یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "مهدی فراحی شاندیز در سالن ۱۰ اندرزگاه ۸ نیز به اعتراض خود ادامه داده و در بهمن سال ۹۱ در بند ۲۴۰ در سلول انفرادی، جواد مومنی معاون اجرایی زندان و عباسی رئیس بند ۲۴۰ پس از خودداری شاندیز برای نوشتن توبه نامه وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و دست او را شکستند و روز‌ها او را با دست شکسته در سلول‌‌ رها کردند. تا پایان سال ۹۱ را در سلول انفرادی گذراند و دوباره به اندرزگاه ۸ منتقل شد. در روز انتخابات ریاست جمهوری به بند ۲۴۰ منتقل و باز مورد ضرب و شتم عباسی قرار گرفت که باعث آسیب دیدگی قفسه سینه او شد. بعد از گذشت تقریبا ۲ ماه در سلول انفرادی و در شرایط سخت و با درد قفسه سینه، کمردرد و پای زخمی، زندانی بود و در سلول‌های مجاور او نیز زندانی دیگری وجود نداشت و در سیستم کامپیوتری زندان نام او جز زندانیان اندرزگاه ۸ ثبت شده بود و علی رغم بودن در انفرادی روزهای چهارشنبه با خانواده‌اش ملاقات داشت."

وی در ادامه گفت: "مهدی از ۲۶ مرداد ماه به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ اوین منتقل شده و ممنوع الملاقات است. دلیل عمده فشار بر مهدی فراحی شاندیز، نافرمانی اعتراضی او نسبت به قوانین زندان است که شامل سردادن شعارهایی چون» زنده باد آزادی «و» مرگ بر دیکتاتور «و... و خودداری از حضور در آمارگیری زندان بوده است."

بازداشت فرزاد مهدوی در استادیوم سهند تبریز







 فرزاد مهدوی از بازداشت شدگان مراسم افطاری قوم تپه در سال ۹۰ از سوی نیروهای امنیتی در استادیوم سهند تبریز بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال مدنی در جریان بازی تیمهای فوتبال ملوان انزلی و تراکتور سازی تبریز به دلیل نامعلومی بازداشت شده است.

فرزاد مهدوی پیش‌تر در مراسم افطاری به همراه ۳۰ تن دیگر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به دو سال حبس که ۲۰ ماه آن به حالت تعلیق در آمد محکوم شد.

منابع محلی به گزارشگر هرانا گفتند که فرزاد مهدوی در حین بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه کتف به شدت آسیب دیده است.

تجمع دانشجویانی اخراجی و تعلیقی مقابل دفتر رئیس جدید دانشگاه علامه







 جمعی از دانشجویان سابق دانشگاه علامه طباطبایی که طی سال‌های گذشته تعلیق شده بودند در تجمعی اعتراضی، خواستار بررسی مجدد پرونده خود شدند.
به گزارش تسنیم، پیش از ظهر امروز، برخی از دانشجویانی که طی سال‌های گذشته تعلیق و یا از دانشگاه اخراج شده بودند با همراهی جمعی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، با تجمع مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دفتر رئیس جدید و با سر دادن شعارهایی خواستار روشن شدن وضعیت خود شدند.
بر اساس این گزارش، این دانشجویان که تعدادشان حدود ۷۰ نفر ارزیابی می‌شد، از سلیمی خواستند پرونده دانشجویی آنان را مورد بررسی مجدد قرار دهد.
این تجمع پس از اعلام مطالبه این دانشجویان در حضور صحرایی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی پایان یافت.

ثبت شکایت فعالان زنان و دانشجویی از وزارت علوم، سنجش و دانشگاه‌ها در دیوان عدالت







 جمعی از فعالان زنان و دانشجویی در اعتراض به سهمیه بندی جنسیتی صورت گرفته در کنکور کار‌شناسی در طی چند سال اخیر به خصوص در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ اقدام به ثبت دو شکایت به عنوان مدعی العموم در دیوان عدالت اداری کرده‌اند.
به گزارش تارنمای تا قانون خانواده برابر، در پی سهمیه بندی جنسیتی صورت گرفته در دفترچه کنکور سا ل ۱۳۹۰ سهمیه زنان در دو رشته دانشگاهی به صفر رسید و متاسفانه این تبعیض که در مغایرت صریح با برخی از اصول قانون اساسی از جمله اصول ۳، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۳۰ و ۴۰ است در سال ۹۱ رشد چشم گیری پیدا کرد به نحوی که سهمیه زنان در ۷۷ رشته در ۳۶ دانشگاه به صفر رسید و نه تنها زنان از انتخاب رشته‌های فنی- مهندسی که مردانه تعبیر می‌شوند محروم شدند بلکه چندین دانشگاه از پذیرش آن‌ها در رشته‌هایی که سابقه فعالیت گسترده‌ای در آن دارند از جمله رشته‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی و رشته فرش دستباف خودداری کردند.
با توجه به تبعیض صورت گرفته و محروم شدن تعدادی از دانشجویان دختر از انتخاب رشتهٔ دانشگاهی مورد علاقه خود بعضا علی رغم داشتن رتبهٔ علمی بالا، تعدادی از فعالان حقوق زنان و دانشجویی جهت مخالفت با تبعیض اعمال شده و تلاش برای اعاده حقوق این دانشجویان با مشورت با تعدادی از وکلای مجرب دادگستری اقدام به تهیه دادخواستی کرده و با طی کردن روال قانونی از ۳۶ دانشگاه مورد اشاره، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم و تکنولوژی و فنآوری با کمک دو تن از وکلا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده وآن‌ها را ثبت کردند که اولین شکایت در فروردین ماه ۱۳۹۲ (دولت دهم)، و دومین شکایت در شهریور ماه ۱۳۹۲ (دولت یازدهم) ثبت شده است.
متن دادخواست تهیه شده به شرح ذیل است:
خواهان: ۱۳ نفر از فعالان زنان و فعالان دانشجویی (نام و نام خواندگی و بقیه مشخصات)
خواندگان:
دانشگاه اراک
دانشگاه ارومیه
دانشگاه اصفهان
دانشگاه ایلام
دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه سمنان
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه صنعت نفت
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی سهند تبریز
دانشگاه صنعتی قم
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه صنعتی بیرجند
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه قم
دانشگاه کاشان
دانشگاه گلستان
دانشگاه لرستان
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه ملایر
دانشگاه هرمزگان
دانشگاه هنر اسلامی
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد
وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
سازمان سنجش آموزش کشور
خواسته: ۱- صدور حکم مبنی بر ابطال و لغو تصمیم دانشگاه‌های دولتی ذکرشده در ستون خواندگان و سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۳۹۱ در خصوص عدم پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌های ذکر شده در متن دادخواست و
۲- الزام خواندگان به اعاده حقوق تضییع شده دانشجویان دختر در این رشته‌ها
۳- بدوا صدوردستور موقت مبنی بر توقف اقدامات و تصمیمات خواندگان
دلایل و منضمات:
۱ - دفترچه انتخاب رشته سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
-رونوشت
مصدق شناسنامه
- -
ریاست محترم دیوان عدالت اداری؛
باسلام و احترام اینجنابان..... فرزند...... در خصوص موضوع شکایت به استحضار می‌رساند:
۱- براساس دفترچه انتخاب رشته سال ۹۱ که ضمیمه دادخواست است، ‌ امسال (۱۳۹۱) ۳۶ دانشگاه دولتی کشور ظرفیت پذیرش دختران را در برخی از رشته‌های دانشگاهی در دفترچه انتخاب رشته سال ۹۱ حذف کرده‌اند و در۷۷ رشته کار‌شناسی دختران امکان انتخاب رشته نداشته‌اند که اسامی دانشگاه‌ها و رشته‌های حذف شده در هر دانشگاه برای دختران، ‌ در طرف‌های شکایت ذکر شده است.
۲- در بندهای ۳، ‌ ۹ و ۱۴ اصل سوم قانون اساسی بر وظیفه دولت مبنی بر «تعمیم آموزش و پرورش رایگان برای همه و تسهیل و گسترش آموزش عالی»، «رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی معنوی» و «تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون» تاکید شده است؛
اصل ۱۹ قانون اساسی در فصل حقوق ملت تاکید می‌کند مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ،‌نژاد و جنس، سبب امتیاز نخواهد بود؛
اصل ۲۰ قانون اساسی اعلام می‌کند: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند.
اصل۲۱ قانون اساسی در بند نخست خود خاطر نشان می‌کند دولت موظف به ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی اوست؛
اصل سی‌ام قانون اساسی اعلام می‌دارد دولت موظف به فراهم سازی وسایل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه و گسترش زمینه‌های تحصیلات عالی تا سر حد خودکفایی به طور رایگان برای همهء مردم است،
اصل ۴۰ قانون اساسی مقرر می‌دارد، هیچ فردی نمی‌تواند حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
۳- بر اساس اصل ۱۷۰ قانون اساسی، ‌ «قضات دادگاه‌ها مکلفند از اجرای تصویب نامه‌ها و آیین نامه‌های دولتی که مغایر با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه است خودداری کنند و هر کس می‌تواند ابطال این گونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند» و طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی و همچنین بر اساس بند الف بخش ۱ ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحات ۱۳۸۵) رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از «تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ومؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها وتشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آن‌ها» در صلاحیت وحدوداختیارات دیوان عدالت اداری است؛
۴- مطابق ماده ۲۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ «مردم در استفاده از خدمات دستگاه‌های اجرایی در شرایط مساوی از حقوق یکسان برخوردارند» همچنین به موجب بند ۱ ماده ۱۹ ق دیوان عدالت اداری هیات عمومی دیوان صالح به رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از: آیین نامه‌ها و سایر نظامات و مقرارت دولتی و شهرداری‌ها از حیث مخالف مدلول آن‌ها با قانون و احقاق حقوق اشخاص در مواردی که تصمیمات و اقدامات یا مقرارات مذکور به علت برخلاف قانون بودن آن و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سواستفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقرارات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود، می‌باشد.
۵- بر اساس مواد ۱ و ۲ و ۷ اعلامیه حقوق بشر و مواد ۲ و ۳ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وهمچنین ماده ۲۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر اساس ماده ۹ قانون مدنی، جزو قوانین داخلی ایران به شمار می‌روند، «زن و مرد در برخورداری از حقوق اعلام شده در اعلامیه و میثاق برابرند، همچنین کلیه اشخاص در مقابل قانون مساوی هستند و بدون هیچ گونه تبعیض استحقاق حمایت بالسویه قانون را دارند. از این لحاظ، قانون باید هر گونه تبعیض را منع و برای کلیه اشخاص، حمایت موثر و مساوی علیه هر نوع تبعیض از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و عقاید دیگر، اصل و منشا ملی و اجتماعی، مکنت یا هر وضعیت دیگر تضمین بکند.»
۶- برابر، بند الف ماده اول قانون الحاق دولت ایران به قرارداد کنوانسیون منع تبعیض در زمینه آموزش (مصوب سال ۱۹۶۰) که ایران در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۴۶ به آن پیوسته و جزء قوانین داخلی ایران محسوب می‌شوند و تا کنون شورای نگهبان مغایرت آن را با شرع و قانون اساسی اعلام ننموده است-محروم کردن یک شخص یا گروه از دسترسی به انواع و یا درجات مختلف تعلیمات از مصادیق تبعیض شمرده می‌شود که دولت ایران با الحاق به این قراردا موظف به رفع آن می‌باشد.
۷- بر اساس مصوبه مورخ ۱۲/۲/۱۳۶۸شورای انقلاب فرهنگی در خصوص رفع محدودیت پذیرش داوطلبان دختر در بعضی از رشته‌های دانشگاهی وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف شده است که محدودیتی را که برای دختران در بعضی از رشته‌ها قائل شده است را بردارد و برای اعمال محدودیت شرایطی را مقرر داشته است که آن شرایط کسب نشده است.
۸- از سویی دیگر بسیاری ازاین دانشگاه‌ها در سالهای قبل منعی برای حضور زنان در رشته‌های مورد بحث قائل نمی‌شدند ودر این مورد هیچ منع قانونی وجود ندارد و اصل اباحه جاریست.
لذا با عنایت به مواد واصول قانونی و موارد فوق الذکر و محرز بودن اعمال تبعیض جنسیتی به عنوان عملی خلاف شرع، ناروا، غیر قانونی و ناعادلانه از سوی سازمانهای دولتی ذیربط، و مغایرت آشکار تصمیمات و اقدامات خواندگان با مواد قانونی و اصل قانون اساسی مورد اشاره و اینکه عمل و تصمیمات متخذه از سوی خواندگان محترم نه بر اساس شایستگی و تلاش افراد که بر اساس جنس آن‌ها صورت گرفته، از آن مقام محترم خواستار رسیدگی و صدور حکم عادلانه مبنی بر ابطال تصمیم در خصوص عدم پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌های ذکر شده در دادخواست و صدور حکم مبنی بر الزام خواندگان محترم بر اعلام پذیرش دانشجویان دختر در این رشته‌ها را دارم.
با احترام
خواندگان (طرف شکایت): لیست ۳۸ تایی خواندگان در بالا آورده شده است.
گفتنی است این فعالان زنان و دانشجویی در آستانهٔ آغاز سال تحصیلی جدید در راستای تبیین هرچه بیشتر اقدام انجام شده در این ارتباط در صدد برگزاری نشست خبری در روز دوشنبه صبح با حضور شاکیان و وکلای این پرونده است و مکان برگزاری متعاقبا اعلام می‌شود. لذا از نمایندگان رسانه‌ها برای پوشش خبری این نشست دعوت به عمل می‌آید.

تبریک زادروز ابوالفضل عابدینی توسط یکی از نمایندگان مجلس فدرال آلمان







اوته فوگت، نماینده مجلس فدرال آلمان طی پیامی زادروز ابوالفضل عابدینی نصر را تبریک گفته و می‌گوید: "ما در قبال سرنوشت شما بی‌اعتنا نیستیم و حتی اگر نتوانیم به طور مستقیم شما را از بند برهانیم من به شخصه به خاطر اجرای عدالت، برای آزادی شما باز هم خواهم کوشید."
ابوالفضل عابدینی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بر اساس حکم دادگاه انقلاب اهواز به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است که حکم وی با احتساب محکومیت یکساله از سوی شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه‌ به ۱۲ سال حبس تعزیری افزایش یافت.
متن کامل پیام اوته فوگت زا در زیر می‌خوانید:
ابولفضل عابدینی نصر عزیز،
به مناسبت زادروزتان سلام‌های قلبی خود را به شما تقدیم می‌کنم. برایتان پایداری فراوان آرزومندم و بیش از هر چیز آنکه باری دیگر عدالت در حق شما روا رود.
فراموش نکنید که شما تنها نیستید. ما در قبال سرنوشت شما بی‌اعتنا نیستیم و حتی اگر نتوانیم به طور مستقیم شما را از بند برهانیم من به شخصه به خاطر اجرای عدالت، برای آزادی شما باز هم خواهم کوشید.
برایتان بهترین آرزو‌ها بویژه آرزوی سلامتی را دارم.
ارادتمندتان
اوته فوگت
نماینده مجلس فدرال آلمان

نامه جمعی از فعال مدنی و سیاسی برای پیگیری وضعیت آرش صادقی







۲۵۰ تن از فعالان مدنی، سیاسی و روزنامه نگاران طی نامه‌ای به سید محمود علوی خواهان روشن شدن وضعیت آرش صادقی شدند.
ایشان طی این نامه می‌گویند: "ما امضا کنندگان این نامه از جنابعالی به عنوان وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید می‌خواهیم تا با اطلاع رسانی در مورد مکان نگهداری و وضعیت سلامت آرش صادقی به گمانه زنی‌های افکار عمومی پایان دهید تا همگان شاهد اعتدال و کارایی دولت باشند."
متن کامل این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
جناب آقای سید محمود علوی، وزیر محترم اطلاعات
با سلام
ما تنی چند از فعالان سیاسی-مدنی و روزنامه نگاران ایران زمین از وضعیت مبهم و بلاتکلیف آرش صادقی ابراز نگرانی کرده و خواستار اطلاع رسانی در مورد مکان نگهداری و وضعیت سلامتی ایشان هستیم. نگرانی‌ها از آنجا افزایش یافت که روز دوشنبه ۱۸ شهریور سال جاری آقای محسنی اژه‌ای از وضعیت آرش صادقی در سال ۹۱-۹۲ اظهار بی‌اطلاعی کرد.
نامبرده در کمتر از یک ماه پس از آزادی در آذر ماه سال ۹۰ دستگیر شده و بر اساس تماس تلفنی ایشان با خانواده در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت موقت بوده است. اولین ملاقات وی با پدرش در اردیبهشت ماه ۹۱ انجام می‌شود.
در خرداد ۹۱ دومین ملاقات را با پدربزرگ خود انجام می‌دهد. بعد از آن نیز بار‌ها پدر و پدربزرگ ایشان در خبرگزاری‌های مختلف خبر از ملاقات با او در طی مراحل تکمیل پرونده دادند. آخرین اطلاع رسانی در خرداد ماه سال جاری و چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود.
این در حالی است که خانواده صادقی بار‌ها به وضعیت نامساعد جسمی و روحی او اذعان داشته‌اند. ما امضا کنندگان این نامه از جنابعالی به عنوان وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید می‌خواهیم تا با اطلاع رسانی در مورد مکان نگهداری و وضعیت سلامت آرش صادقی به گمانه زنی‌های افکار عمومی پایان دهید تا همگان شاهد اعتدال و کارایی دولت باشند.
با احترام
۱.     ابراهیم مهتری
۲.     احسان ابراهیمی
۳.     احسان نظم پژوه
۴.     احمد رضا توسلی
۵.     احمد رضا کافی
۶.     احمد هاشمی
۷.     ارسلان رحیمی
۸.     اسماعیل سجودی
۹.     اسماعیل محمدی
۱۰.     اکبر روحانی
۱۱.     الهام مسعودی
۱۲.     الیزابت یوسف‌زاده
۱۳.     امیر بختیاری
۱۴.     امیر برهانی
۱۵.     امیر حبیبی
۱۶.     امیر حسین معینی
۱۷.     امیر رضایی
۱۸.     امیر سجادی
۱۹.     ارسلان قاسمی
۲۰.     امیر محمدی
۲۱.     امیرحسین قنبری
۲۲.     امین غلامی
۲۳.     ایمان آذریان بروجنی
۲۴.     ایمان رضایی
۲۵.     ایمان موسوی
۲۶.     آباد خرسندی
۲۷.     آدرین زارعی
۲۸.     آذر طاهرآبادی
۲۹.     بهنام موسیوند
۳۰.     آرش مهدوی
۳۱.     آرمان چاروستایی
۳۲.     آرنوش شجاعی
۳۳.     آروین مرادی
۳۴.     آریا خسروی
۳۵.     آزاده شیرازی
۳۶.     آزاده صنعتی
۳۷.     آیدا مهرانی
۳۸.     بابک بردبار
۳۹.     بهرام آبار
۴۰.     بهزاد احمدی نیا
۴۱.     بهمن صالح احمدی
۴۲.     بهناز مهرانی
۴۳.     بیژن بیژنی
۴۴.     پانته ا لواسانی
۴۵.     پانی عباسی
۴۶.     پدرام تنازی
۴۷.     پیام اولاد عظیمی
۴۸.     پیمان کاوسی
۴۹.     جواد سبحانی
۵۰.     جواد موسوی
۵۱.     حامد کاووسی
۵۲.     حسین رفیعی
۵۳.     حسین قادری
۵۴.     حمید رضا مسیبیان
۵۵.     حمید شیخ علی
۵۶.     حمید نصیری
۵۷.     درسا سبحانی
۵۸.     درویش رنجبر
۵۹.     دنیا اکبری
۶۰.     رامبد تهرانی
۶۱.     رامین اکبری
۶۲.     رامین چاوشی
۶۳.     رامین رهپیمای نرگسی
۶۴.     رامین فرزانه
۶۵.     رضا جعفریان
۶۶.     رضا طالبی
۶۷.     رضا کریمی
۶۸.     رضا محمدی
۶۹.     رضا نوروزی
۷۰.     روح الله شهسوار
۷۱.     روح الله میرزاخانی
۷۲.     روشنک شرفی زاد
۷۳.     رویا اشرفی
۷۴.     رویا قاسمی مزیدی
۷۵.     ر‌ها بزرگمهر
۷۶.     ر‌ها جاوید
۷۷.     ریحانه گلی
۷۸.     زینب حسن‌پور
۷۹.     سارا آرین مهر
۸۰.     سام محمودی سرابی
۸۱.     سامان وطن‌شناسان
۸۲.     ساناز غفوریان
۸۳.     سپهر ابراهیمی
۸۴.     سپهر جلوداری
۸۵.     سروش سلامی
۸۶.     سروناز امینی
۸۷.     سعید عبدالمجید
۸۸.     سعیده اردکانی
۸۹.     سعیده سلطان عمید
۹۰.     سعیده کردی‌نژاد
۹۱.     سلمان سیما
۹۲.     سمانه پاکدل
۹۳.     سمانه شعبانی
۹۴.     سورنا داشی
۹۵.     سهراب کریمی
۹۶.     سهند کردستانی
۹۷.     سهیل اعرابی
۹۸.     سهیلا پورعابدین
۹۹.     سیامک فرید
۱۰۰.     سیامک فهیمی
۱۰۱.     سیامک مسیح‌پور
۱۰۲.     سیاوش رضائیان
۱۰۳.     سیاوش شهابی
۱۰۴.     سید جواد متولی
۱۰۵.     سید حنیف ساجدی
۱۰۶.     سید علی بنی جمالی
۱۰۷.     سیده الهه حسینی
۱۰۸.     سیروس اشرف‌پور
۱۰۹.     سیما تاجدینی
۱۱۰.     شادی ضرابی
۱۱۱.     شری فرامرزی
۱۱۲.     شکرالله مسیح‌پور
۱۱۳.     شهرزاد خدابخش
۱۱۴.     شهرزاد خدابخش
۱۱۵.     شهره بزرگی
۱۱۶.     شهره عاصمی
۱۱۷.     شیرین نجفی
۱۱۸.     صبا آذرپیک
۱۱۹.     صبا شعردوست
۱۲۰.     صباح لطفی
۱۲۱.     طاهره مهدی‌زاده فرسنگی
۱۲۲.     عباس خرسندی
۱۲۳.     عباس خسروی فارسانی
۱۲۴.     عباس میلانی
۱۲۵.     عبدالکریم رستمی می‌رفرد
۱۲۶.     عزیزالله خزایی
۱۲۷.     علی جلیلی
۱۲۸.     علی حاجی زمانی
۱۲۹.     علی دشتستانی
۱۳۰.     علی شفیق
۱۳۱.     علی صمد
۱۳۲.     علی فراهانی
۱۳۳.     علی کاغذچی
۱۳۴.     علی کاوری
۱۳۵.     علی کریمی
۱۳۶.     علی موسوی
۱۳۷.     علیرضا رشیدی
۱۳۸.     علیرضا رضایی
۱۳۹.     علیرضا کرامتی راد
۱۴۰.     علیرضا مهدی‌نژاد
۱۴۱.     عماد هاشمی
۱۴۲.     عیسی علیپور
۱۴۳.     غزال شتابی
۱۴۴.     فاطمه محمودی
۱۴۵.     فخرالسادات محتشمی‌پور
۱۴۶.     فرانک سعیدی
۱۴۷.     فرزاد پورمرادی
۱۴۸.     فرزاد حمیدی
۱۴۹.     فرزان صفائیان
۱۵۰.     فرزانه جلالی
۱۵۱.     فرزانه میرزاوند
۱۵۲.     فرزین آصفی
۱۵۳.     فرشاد توماج
۱۵۴.     فرشته ناجی حبیب‌زاده
۱۵۵.     فرناز کمالی
۱۵۶.     فرهاد عابدینی
۱۵۷.     فریبا راد
۱۵۸.     فرید سمیع نژآد
۱۵۹.     فریدا دوست محمدیان
۱۶۰.     فریدون رستمیان
۱۶۱.     فریده شاهگلی
۱۶۲.     کامبیز احمدی
۱۶۳.     کامیار ماهر
۱۶۴.     کاوه امیری
۱۶۵.     کاوه طاهری
۱۶۶.     کتی سنگانی
۱۶۷.     کمال رحمانیان
۱۶۸.     کوروش اختریان
۱۶۹.     گلرخ ابراهیمی ایرایی
۱۷۰.     لاله رودی
۱۷۱.     لیلا همزه
۱۷۲.     مازیار یادگاری
۱۷۳.     ماشالله عباس‌زاده
۱۷۴.     مانی مصطفایی
۱۷۵.     مائده سلطانی
۱۷۶.     مجتبی سامی‌نژاد
۱۷۷.     محسن داودی
۱۷۸.     محسن فلسفه فرد
۱۷۹.     محسن نوربهر
۱۸۰.     محمد اسماعیل‌زاده
۱۸۱.     محمد امیر مقدم
۱۸۲.     محمد حبیبی
۱۸۳.     محمد حسین سهرابی راد
۱۸۴.     محمد رضا اسماعیل‌پور
۱۸۵.     محمد رضا شکوهی فرد
۱۸۶.     محمد زمانی
۱۸۷.     محمد صالح طبری
۱۸۸.     محمد کریمی
۱۸۹.     محمد مصطفایی
۱۹۰.     محمد معین رضایی
۱۹۱.     محمد مهدی نیکو
۱۹۲.     محمد نیمایی
۱۹۳.     محمد یگانه
۱۹۴.     محمدرضا ابراهیمی
۱۹۵.     محمود صفری
۱۹۶.     محمود کریمی
۱۹۷.     مختار نقشبندی
۱۹۸.     مرتضی اسماعیل‌پور
۱۹۹.     مرجان قبولی
۲۰۰.     مرسده محسنی
۲۰۱.     مریم سادات یحیوی
۲۰۲.     مریم واحدی
۲۰۳.     مزدک علی نظری
۲۰۴.     مزدک مصطفایی
۲۰۵.     مژده‌نژاد
۲۰۶.     مژگان فاطمی
۲۰۷.     مسعود علیزاده
۲۰۸.     مسیحا قلع ریز
۲۰۹.     مصطفی رحمانی
۲۱۰.     معین غلام علیان
۲۱۱.     منوچهر محمدی
۲۱۲.     مهدی رود
۲۱۳.     مهدی زمانی
۲۱۴.     مهدی سحرخیز
۲۱۵.     مهدی عربشاهی
۲۱۶.     مهدی فرشی
۲۱۷.     مهدی فروتن
۲۱۸.     مهدی نوذر
۲۱۹.     مهران رحیمیان
۲۲۰.     مهرداد قاسمی
۲۲۱.     مهرداد لهراسبی
۲۲۲.     مهرداد ماجدی
۲۲۳.     مهیار استکی
۲۲۴.     مهیستان بختیاری
۲۲۵.     میترا عالی
۲۲۶.     میترا فتحیانپور
۲۲۷.     میثم بادامچی
۲۲۸.     میثم جاسمی
۲۲۹.     میثم رودکی
۲۳۰.     میلاد شارعی
۲۳۱.     مینا سبزداری
۲۳۲.     مینا سلطانی
۲۳۳.     نازنین عسکری
۲۳۴.     نسترن کرمانی
۲۳۵.     نگین راغ
۲۳۶.     نوید کامران
۲۳۷.     نیما حسینی
۲۳۸.     وحید رامشک
۲۳۹.     هاتف مطهری
۲۴۰.     هادی فخر
۲۴۱.     هاشم بناپور
۲۴۲.     هدیه علامیان
۲۴۳.     هومان موسوی
۲۴۴.     هومن ارمندی
۲۴۵.     هومن باقری
۲۴۶.     هیوا سروش
۲۴۷.     یاسان موسوی
۲۴۸.     یاسر کریمی
۲۴۹.     یغما فشخامی
۲۵۰.     یلدا زند

"الشرق‌ الاوسط" فارسی فیل‌تر شد







سایت "شرق پارسی"، بخش فارسی روزنامه‌ پرخواننده‌ عربی الشرق‌الاوسط فیلتر شد.
به گزارش انصاف نیوز، سایت اصلی این روزنامه که سال‌ها قبل ایجاد شده پیش‌تر توسط کمیته‌ فیلترینگ فیل‌تر شده بود ولی "شرق پارسی" به تازگی راه‌اندازی شده بود.
حدود ۲۰ روز پیش، خرم‌آبادی مشاور دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته بود: برخی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق به محض مشاهده بخش فارسی این وبگاه پیشنهاد فیلتر آن را مطرح کرده‌اند که در صورت موافقت اکثریت اعضای کارگروه، دستور فیلتر آن فوری صادر خواهد شد.

یک نوجوان ۱۸ ساله در قائمشهر، در برابر دیدگان مردم اعدام شد







 یک نوجوان ۱۸ ساله صبح امروز شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ در برابر دیدگان مردم در قائمشهر به دار آویخته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رادیو زمانه، "عرفان – ق"‪ ‬ به اتهام ‬"تجاوز به عنف" ‬ برابر ماده ۲۹۳ آیین دادرسی کیفری، در میدان ولایت قائمشهر اعدام شده است.
به نوشته مهر، فرد مذکور که سال گذشته به اتهام تجاوز به عُنف به یک دانش‌آموز دستگیر و به اعدام محکوم شده بود، حکمش امروز صبح، با حضور دادستان محل، رئیس دادگستری شهرستان، مسئولان انتظامی و قضایی شهرستان و استان، به اجرا درآمد. ‬
روز پنج‌شنبه گذشته هم سه نفر دیگر، به اتهام "تجاوز به عنف" در دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه، در برابر دیدگان مردم به دار آویخته شدند و روز دوشنبه هفته گذشته یک نفر به همین اتهام در زندان رجایی شهر کرج بدار آویخته شد.

تشریح آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی







 وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا توضیحاتی ارایه کرد.
گیتی ‌پور‌فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این پرونده قرار مجرمیت با عنوان قتل شبه عمد صادر شده است ولی من این قتل را عمد می‌دانم و به همین دلیل به این موضوع اعتراض کرده‌ام.
وی افزود: دلیل عمد بودن قتل این است که پلیس فتا مجوز تحویل گرفتن ستار بهشتی از زندان اوین و نگهداری او در بازداشتگاه به مدت سه روز را نداشته است.
وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی اظهار کرد: در حال حاضر پرونده به دلیل حدوث اختلاف نظر بین دادستانی و بازپرس به دادگاه ارسال شده است.
وی افزود: پس از ارجاع پرونده به دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال می‌شود.
پس از مرگ مشکوک ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا در آبان ماه ۱۳۹۱، پرونده‌ای در همین زمینه در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای امور جنایی پایتخت باز شد و با وجود صدور قرار مجرمیت برای یکی از ماموران پلیس فتا، هنوز کیفرخواست صادر نشده و پرونده برای رفع اختلاف بین نظر دادستانی و بازپرس به دادگاه ارسال شده است.

عدم اجازه ملاقات مجید محمدی معین، خبرنگار با مادر بیمارش







مجید محمدی معین خبرنگار ماهنامه و روزنامه بیان و سلام که به اتهام ارتباط با دول متخاصم در زندان اوین دوران حبس ۴ ساله خود را طی می‌کند موفق به ملاقات با مادر بیمارش نشد.
به گزارش تارنمای کمیته گزارشگران حقوق بشر، آقای محمدی معین مدیر کمیته اقتصادی، انجمن ورزشی نویسان جوان است که به دلیل عمل سنگین ستون فقرات مادرش تقاضای مرخصی کوتاه مدت کرده بود که با مخالفت مقامات دادستانی تهران روبرو شد.
مادر این زندانی سیاسی هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پارس تهران بستری است. مرخصی اضطراری که حق زندانی است در مواقع این چنینی و در مورد بستگان درجه یک زندانی به او تعلق می‌گیرد.
مجید محمدی معین، ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۱ توسط ماموران لباس شخصی بازداشت و پس از بازجویی در مکانی نامعلوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۶ ماه بلاتکلیفی در این بند در تاریخ شهریور ۹۱ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
این زندانی سیاسی مجری انحصاری حامیان کمیته ملی المپیک بود که به دلیل عقد قرار داد با شرکت یورکلوپ هلند جهت مسابقات آسیای مرکزی، از سوی نیروهای نامشخص بازداشت شده بود. وی در بهمن ماه ۸۹ نیز به اتهام حضور در تجمعات پس از انتخابات ۸۸ و عضویت در ستاد مرکزی موسوی بازداشت شده بود که برای وی قرار منع تعقیب صادر شد.
این زندانی سیاسی به اتفاق همسرش ملیکا اولادزاده دارای ۲ اختراع ثبت شده در زمینه بهداشت است که جز ۲۰ اختراع بر‌تر در این رشته محسوب می‌شود. مجید محمدی معین اولین شرکت ثبت شده تخصصی در زمینه خبری حامیان مالی را مدیریت می‌کرد که خدمات شایانی به ورزش کشور و ورزشکاران نامی داشته است.

مخالفت دادستانی با اعزام محمد حسن پورسیفی به بیمارستان

http://hra-news.org/images/stories/new/M/m.h.yp.seyfi.jpg






 محمد حسن یوسف پورسیفى، فعال حقوق بشر همچنان در انتظار حکم دادستان براى اعزام به بیمارستان است.
به گزارش تارنمای کلمه، با وجود اینکه حدود دو ماه از پیگیرى وضعیت درمانى محمد حسن یوسف پورسیفى، فعال حقوق بشر و کودکان کار و زندانى بند ٣۵٠ زندان اوین مىگذرد، اما هنوز اقدامى براى اعزام وى به بیمارستان انجام نشده است.
یوسف‌پور که از گویندگان و تهیه کنندگان صدا و سیما بود، ١٨ شهریور ٩١ خود را براى اجراى حکم ۵ سال و شش ماه حبس تعزیرى به زندان اوین معرفى کرد.
وى در تیرماه سال ٩٠ نیز به مدت یکماه توسط اطلاعات سپاه بازداشت و دز بند انفرادى دو الف بازجویى شد. حکم صادره توسط قاضى صلواتى در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب بخاطر عضویت و مسئولیت واحد جذب و معرفى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانى صادر شده بود.
یوسف‌پور چند ماه است که از اختلال شبکیه هر دو چشم و جابجایى مهره هاى کمر رنج مى برد این در حالى است که پزشک زندان اوین اعزام و انتقال او را به بیمارستان تایید کرده است.
این زندانی سیاسی سه ماه است که در نوبت ویزیت پزشک مغز و اعصاب براى تایید عمل مهره هاى کمر بسر مى برد. ولى دادستانى هنوز اقدامى براى اعزام وى به بیمارستان انجام نداده است.
با اینکه او یکسال است که در زندان در حال گذراندن دوران محکومیت خود است، دادستانى به خانواده همسر وى نیز اجازه ملاقات نمى دهد و هر هفته ملاقات را به بهانه هاى مختلف به تعویق مى اندازد.
یوسف‌پور در اردیبهشت سال جارى بخاطر اعتراض به برخورد نامناسب معاون زندان اوین به همراه دوستان همبندى‌اش بخاطر شعار دادن ١٠ روز به بند انفرادى ٢۴٠ زندان اوین منتقل شد. یوسف‌پور در بند ٣۵٠ نیز از فعالیت هنرى غافل نیست.
نمایشنامه خوانى، برگزارى کارگاه نمایش و فن بیان، اجراى برنامه گلگشت و دبیر سرویس حقوق بشر هفته نامه دیوارى ٣۵٠ از عمده فعالیت هاى او در طول یکسال گذشته در بند ٣۵٠ زندان اوین بوده است.

احضار مجدد یعقوب ملکی‌ و ابلاغ اتهامات جدید







 یعقوب ملکی‌، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین مجددا مورد احضار قرار گرفت و اتهامات جدیدی به او ابلاغ شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، کاپیتان یعقوب ملکی‌، از فرماندهان سابق نیروی هوایی و استاد دانشگاه که به اتهام ارتباط با دول متخاصم و تلاش بی‌ انجام برای کودتا به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است طی‌ روز‌های اخیر مجددا به بند ۲۰۹ زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و اتهامات جدیدی به وی ابلاغ شد.
دکتر یعقوب ملکی‌ که دانش آموخته کشور آمریکا است و سابقه ۶۳ ماه حضور در جنگ ایران و عراق را در کارنامه خود دارد، در سال ۱۳۷۳ به علت اختلاف با برخی‌ فرماندهان نیروی هوایی پیش از موعد بازنشسته شد و اقدام به فعالیت‌های فرهنگی‌ و همچنین تدریس در دانشگاه علوم پزشکی‌ ارومیه و برخی‌ شعبات دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی‌ کاردبردی کرد، وی هم اکنون در زندان اوین به تدریس زبان انگلیسی به سایر زندانیان مشغول است.
یعقوب ملکی‌ در اردیبهشت ۱۳۸۹ بازداشت و ۱۳ ماه تحت شدید‌ترین فشار‌های جسمی‌ و روحی‌ قرار گرفت که آسیب‌های جدی از جمله اختلال در بینایی را برای او به همراه داشت. وی در آذرماه ۹۰ نیز از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه در حال آزاد شدن بود که با درخواست کار‌شناسان پرونده جلوی‌ آزادی وی گرفته شد.
یعقوب ملکی‌ در اعتراض به محاکمه نه عادلانه و ممانعت وزارت اطلاعات از دفاع وکلا در دادگاهی‌ که چند دقیقه به طول کشید از خود دفاع نکرد و سکوت کرد، آقای ملکی‌ در آن‌ دادگاه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.