۱۳۹۲ شهریور ۲۵, دوشنبه

نسرین ستوده خواستار استیفای حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی و بهاییان شد







 نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی، در نامه‌ای به رئیس جمهور قتل یک ایرانی بهایی در بندرعباس را "یاد آور قتل‌های زنجیره‌ای" دانست و از روحانی خواست تا پاسخ دهد که "اگر قاتل این هموطن بهایی شناسایی شود، چه مجازاتی در انتظار اوست؟"
وی پس از این پرسش آورده است: "پاسخ تلخ این سوال را شما بهتر از من می‌دانید."
این عضو کانون مدافعان حقوق بشر، در بخش دیگری از نامه خود به رئیس جمهور، نوشته است:
"صرف نظر از اینکه هیچ ایرانی صلح طلبی در صدد کینه توزی و دمیدن بر آتش خشم جمعی نیست اما البته ایجاد راهکارهای قانونی و تغییر گفتمان سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌های مذهبی خواسته‌ای عمومی است."
متن کامل این نامه که در اختیار جرس قرار گرفته به این شرح است:
رییس جمهور محترم، جناب آقای روحانی
آدم ربایی و قتل یکی از هموطنان بهاییمان در آغاز دورهٔ ریاست جمهوری شما یاد آور قتل‌های زنجیره‌ای است و انتظار ما آن است که قبل از ادامهٔ چنین رفتارهای سبعانه‌ای چشم فتنه را کور کنید.
مرحوم عطاءالله رضوانی و خانوادهٔ محترمشان به دلیل تحمل مصائب و شداید فراوان برای بسیاری از ما آشنایند. اینجانب با خواهر ایشان حبس کشیده‌ام و افتخار وکالت بستگان ایشان را نیز داشته‌ام. خانواده‌ای که جز خدمت به جامعه دغدغه‌ای نداشته‌اند و تعداد زیادی از این خانواده حبس‌های طویل المدت تحمل کرده‌اند و یا در حال گذراندن حبس هستند.
ضمن تقاضای پایان دادن به مظالم وارده به هموطنان بهاییمان و محکوم کردن اظهاراتی که مجوز چنین رفتارهای خشونت‌آمیزی را صادر می‌کنند از شما در خواست داریم مطابق اصل ۱۴ قانون اساسی که دولت جمهوری اسلامی و مسلمانان را موظف نموده است نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند، در جهت استیفای حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی و هموطنان بهاییمان اقدام لازم را به عمل آورید.
من از شما به عنوان مقام ارشد سیاسی کشور سوالی دارم: اگر قاتل این هموطن بهایی شناسایی شود، چه مجازاتی در انتظار اوست؟
پاسخ تلخ این سوال را شما بهتر از من می‌دانید.
صرف نظر از اینکه هیچ ایرانی صلح طلبی در صدد کینه توزی و دمیدن بر آتش خشم جمعی نیست اما البته ایجاد راهکارهای قانونی و تغییر گفتمان سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌های مذهبی خواسته‌ای عمومی است.
نسرین ستوده
وکیل دادگستری
و زندانی سیاسی
اوین - شهریور/۹۲

تهدید به اجرای حکم اعدام چهار زندانی اهل سنت در زندان قزل‌حصار







یکی از مسئولین زندان قزل‌حصار به ۴ تن از زندانیان اهل سنت اطلاع داده که قرار است حکم اعدام ایشان روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا درآید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم اکنون ۶ تن از زندانیان اهل سنت که به اعدام محکوم شده‌اند در واحد ۳ بند ۴ زندان قزل‌حصار نگهداری می‌شوند.
صدیق محمدی فرزند حسین متولد ۱۳۶۵ و سید هادی حسینی فرزند محی الدین متولد ۱۳۶۲ دو تن از این زندانیان محکوم به اعدام هستند که با نقض پرونده از سوی دیوان پروندهٔ ایشان برای بررسی مجدد به دادگاه سنندج ارسال شده است؛ صدیق محمدی و سید هادی حسینی در پرونده دیگری بازداشت شدند و هر دو به اختلالات روحی و روانی مبتلا هستند.
اما یکی از مسئولین زندان قزل حصار به حامد احمدی فرزند حبیب‌الله متولد ۱۳۶۰، کمال ملایی فرزند احمد متولد ۱۳۶۳، جمشید دهقانی فرزند خدارحم متولد ۱۳۶۴، جهانگیر دهقانی فرزند خدارحم ۱۳۶۵ اطلاع داده است که حکم ایشان بنا به دستور مراجع قضایی روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا در خواهد آمد.
یکی از زندانیان محکوم به مرگ که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "یکی از مسئولین به ما گفت در صورتی که مشکلی پیش نیاید حکمتان روز ۳۱ شهریور به اجرا در خواهد آمد و ممکن است با بروز مشکلات قانونی این اجرا به نیمه اول مهر ماه موکول شود. وی بصورت دوستانه از ما خواست اگر می‌توانیم اقدامی انجام دهیم از هم اکنون شروع کنیم."
این زندانی محکوم به اعدام به گزارشگر هرانا گفت: "دادگاه ما با اینکه همگی اهل سنندج هستیم در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. در طی جلسه دادگاه چشم بند به چشم داشتیم و ماموران امنیتی زمانی که ما حرف می‌زدیم چندین بار از شوکر برقی استفاده کردند. ما هیچ گونه وکیلی در طی جلسه نداشتیم و حتی زمانی که وکیلی خود را برای دفاع از ما به دادگاه معرفی کرد ماموران امنیتی وی را تهدید کرده و از وکالت ما منصرف نمودند. کار ما فقط تبلیغ در مساجد بود. چند وقتی بود در منطقه ما بصورت سیستماتیک سی‌دی‌هایی توهین آمیز به اهل سنت منتشر می‌شد و ما به این موضوع اعتراض کردیم. برای همین هم مارا بازداشت کرده و اتهام ترور به ما زده‌اند."
وی در خصوص وضعیت پرونده و اتهامات وارده اشاره کرد: "ترورهایی که ما به آن‌ها متهم شده‌ایم در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۸۸ روی داده، در صورتی که تاریخ بازداشت ما کاملا مشخص است. جمشید و جهانگیر دهقانی که برادر هستند در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۸۸ بازداشت شدند، کمال ملایی در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد و حامد احمدی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد. زمانی که ترور‌ها انجام شد ما در اداره اطلاعات بازداشت بودیم، چطور زمانی که ما در بازداشت اداره اطلاعات بودیم می‌توانستیم ترور‌ها را انجام بدهیم. ما ۴ نفر به همراه ۶ نفر دیگر بنام‌های بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی و هوشیار محمدی بازداشت شدیم که این ۶ نفر در روز پنج‌شنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۱ در زندان قزل‌حصار اعدام شدند."
وی همچنین گفت: "ما ۱۰ نفر نزدیک به دو سال در سلول‌های انفرادی نگهداری شدیم و زیر سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشتیم. ما ۹ ماه را در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات سنندج، ۶ ماه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات زنجان و ۵ ماه نیز در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات اوین نگهداری شدیم. صدای ما به گوش هیچ کس نمی‌رسید و به همین خاطر هر بلایی که می‌خواستند بر سر ما می‌آوردند."
وی در مورد شرایط خود در زندان گفت: "ما حق برقراری ارتباط با زندانیان عادی را نداریم. با هرکس ارتباط برقرار کنیم وی را انتقال می‌دهند و تحت فشار قرار می‌دهند."
وی در پایان خاطر نشان کرد: "ما در خطر اجرای حکم اعدام قرار داریم و ‌‌نهایت طی ماه آینده حکم ما اجرا می‌شود. ما از تمام نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های آزاد خواهش می‌کنیم از ما حمایت کنند و بکوشند تا دادگاهی عادلانه با حضور وکیل و رسانه‌ها برای ما برگزار شود."

برگزاری دادگاه تجدید نظر مهران رهبری







 صبح امروز جلسه دادگاه تجدیدنظر پرونده اتهامی مهران رهبری از دراویش گنابادی با حضور وی برگزار شد.
به گزارش تارنمای مجذوبان نور، جلسه رسیدگی به پرونده مهران رهبری صبح امروز به ریاست قاضی سلیمی در شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر تهران برگزار شد، "اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی" عنوان اتهامی منتسب به این درویش گنابادی است. آقای رهبری با حضور وکیل مدافعان خود، آقایان املشی، غلامی و هرسینی به دفاع از خود در برابر این اتهام پرداخته است.
گفتنی است مهران رهبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با اعتراض وکلای این درویش گنابادی به حکم صادره و درخواست تجدیدنظر خواهی، دادگاهی دیگر صبح امروز در شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر برای رسیدگی دوباره به پرونده اتهامی نشر اکاذیب با حضور وی در جلسه دادگاه برگزار گردید.
این دوریش گنابادی به همراه بیش از ۱۵ تن دیگر از دراویش گنابادی و وکلا و پرسنل سایت مجذوبان نور در شهریور ۹۰ در شهر تهران بازداشت و نزدیک به ۱ ماه را در سلول انفرادی بند امنیتی زندان اوین نگهداری و مورد بازجویی قرار گرفت.
از میان دراویش گنابادی بازداشت شده در شهریورماه سال ۹۰ در شهر تهران؛ آقایان مصطفی عبدی به سه سال حبس تعزیری، ‌ علی معظمی به دو سال حبس تعزیری، علیرضا روشن به یک سال حبس تعزیری و نصرت طبسی به شش ماه حبس تعزیری با اتهامات مشابه محکوم شدند.

هشتصد کارگر قرار دادی و رسمی صدرا اخراج شدند







 دبیر خانه کارگر استان بوشهر از صدور حکم اخراج ۸۰۰ نفر از کارگران قرار دادی و رسمی در واحد کشتی سازی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد.
"موسی میر جهانمردی" در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: با توجه به اینکه درشرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بیش از ۱۵۰۰ کارگر قراردادی ورسمی با کارفرمایی چندین شرکت پیمانکاری همانند فرا ساحل، آریا صنعت، صادق صنعت و… در ساخت پروژه‌های دریایی فعالیت دارند، اخیرا به دلیل رکود کار که موجب جابجایی شرکت‌های پیمانکاری و ورود پیمانکاران جدید در بخش کشتی سازی این شرکت عظیم دریایی رخ داده است، ۸۰۰ نفر از این کارگران که در سه ماه گذشته نیز حقوقی دریافت نکرده‌اند با دریافت حکم اخراج از سوی کارفرما، در انتظار اخراج خود تا پایان شهریور ماه هستند.
این فعال کارگری سوابق کار این کارگران را از دو سال تا ۲۰ سال عنوان کرد و افزود: بخش عمده اخراج این تعداد کارگر، مربوط به شرکت پیمانکاری فرا ساحل است که قصد دارد با اتمام قرار داد ۵۳۸ کارگر تا پایان شهریور ماه، آنان را اخراج کند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به انباشت بدهی‌های پیمانکاران شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود میزان بدهی یکی از شرکت‌های پیمانکاری به سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۷۰ میلیون تومان است.
این فعال کارگری با بیان اینکه شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) یکی از مطرح‌ترین واحد‌های ساخت و تعمیرات کشتی و اجرای سکوهای نفتی و گاز در کشور است، اظهار داشت: اغلب نیروهای فعال در مجموعه «صدرا» را کارگران با تجربه و مهندسان متخصص تشکیل می‌دهند.

توفیقی: مجوز بازگشت دانشجویان ستاره‌دار صادر شد







سرپرست وزارت علوم از تشکیل کمیته ویژه در خصوص دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل خبر داد و گفت: تاکنون طبق بررسیهای صورت گرفته، تعدادی از دانشجویان با شرایط عنوان شده، مجوز ادامه تحصیل گرفته‌اند.
به گزارش مهر، جعفر توفیقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی افزود: تقاضاهای زیادی در خصوص دانشجویانی که به دلایلی محروم از تحصیل شده و ستاره دارند به کمیته بررسی این موضوع در وزارت علوم رسیده است، این تقاضا‌ها در حال بررسی است و برای تعدادی از دانشجویان بعد از بررسی‌ها، مجوز بازگشت به تحصیل صادر شده است.
وی ادامه داد: این بررسی‌ها ادامه دارد و وزارت علوم، این مسئله را دنبال خواهد کرد.
سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که آیا حضورش به عنوان سرپرست در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد قانونی است به مهر گفت: وزیر یا سرپرست وزارت علوم حق قانونی شرکت در جلسات هیأت امنا را دارد و من نیز در این جلسه شرکت خواهم کرد.
وی درباره تصمیمات این هیأت برای عزل فرهاد دانشجو، گفت: تصمیم گیری در خصوص وی، در برنامه هیأت امنای دانشگاه آزاد نیست.
توفیقی درباره موضع گیری‌اش در سال ۸۸ نیز تاکید کرد: قول داده‌ام همه چیز را در مجلس بگویم.

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد‌ مقابل ریاست جمهوری







 جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد‌ کشور در اعتراض به عدم دریافت سه ماه مستمری، مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش فارس، جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد‌ کشور صبح امروز در اعتراض به عدم دریافت سه ماه مستمری در مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند.
این افراد که خود را عضو صندوق فولاد معرفی کرده‌اند، خواستار ملاقات با اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌ جمهور و یا نماینده وی برای شنیدن حرف‌هایشان و رسیدگی به مشکلاتشان هستند.
تعداد تجمع‌کنندگان حدود ۶۰ نفر تخمین زده می‌شود.

وحید علیقلی‌پور زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد







 وحید علیقلی‌پور زندانی سیاسی- عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین پس از تحمل یک سال زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید علیقلی‌پور زندانی سیاسی- عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین که در تجمع اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی در روز تحلیف رییس جمهور در سال ۸۸ بازداشت شده بود، پس از تحمل یک سال حبس آزاد شد.
او در مرداد سال ۱۳۸۸ مدت دو هفته در بازداشت نیروهای امنیتی به سر برد و سپس با قید وثیقه آزاد شد و سر انجام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید که پس از تایید حکم در دادگاه تجدید تظر، در مهرماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم به زندان اوین احضار شد و امروز با پایان مدت حبس از زندان آزاد گردید.

مهدی تارخ شهروند بجنوردی به بند عمومی منتقل شد







 مهدی تارخ مرداد ماه سالجاری توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود پس از یک ماه انفرادی به بند عمومی انتقال داده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی تارخ حدود یک ماه پیش در شهر بجنورد بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده بوده پس از یک ماه بازجویی توام با ضرب و شتم شدید امروز به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.
بازجویان پرونده در جریان بازجویی‌ها وی را متهم به "ارتباط با اجانب" کردند.

انتقال یکی از زندانیان عقیدتی زندان سقز به سلول انفرادی

 
 
 
 
 
 
 فرزاد صمدی زندانی اهل سنت زندان سقز به سلول انفرادی منتقل شد و عثمان احسنی و آرام میکایلی ممنوع الملاقات شدند.

یکی از زندانیان اهل سنت زندان سقز به در تماسی به گزارشگر هرانا گفت: "در پی درگیری‌ای که به تحریک مسئولین روی داده بود فرزاد صمدی را به سلول انفرادی انتقال داده‌اند."

وی در ادامه گفت: "عثمان احسنی و آرام می‌کایلی دو تن دیگر از زندانیان اهل سنت زندان سقز نیز در پی این درگیری ممنوع التماس و تلفن شده‌اند."

این زندانی در بخشی از صحبتهای خود گفت: "در زندان سقز کلا سه نفر از فعالان سیاسی و مذهبی اهل سنت حضور دارند."

وی در پایان گفت: "فرزاد صمدی به ۴ سال زندان و آرام میکائیلی به ۹ سال زندان محکوم شده است و تنها دلیل این محکومیت ایشان تبلیغ دین اسلام در مساجد بوده است. زمانی هم که این دو زندانی به زندان سقز منتقل شدند، مسئولین برای اینکه ریش و موی ایشان را بتراشند بیش از ۱۵ روز در قرنطینه زندان آن‌ها را نگهداشتند و در تمام این مدت ممنوع الملاقات و تلفن بودند."

وضعیت وخیم جسمی یکی از زندانیان سیاسی کرد زندان رجایی شهر کرج

 
 
 
 
 
 
 رحیم (شهرام) الیاسی که به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده باید جهت آزمایشات کبد و تکه برداری به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود، ولی مسئولین حاضر به تامین هزینه‌های درمان وی نیستند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رحیم (شهرام) الیاسی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است، بتازگی به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده.

یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج به گزارشگر هرانا گفت: "پزشکان زندان برای این زندانی سیاسی کرد تجویز آزمایش و تکه برداری از کبد در بیمارستانی مجهز در خارج از زندان را کرده‌اند، با این وجود رئیس زندان (مردانی) با بهانهٔ اینکه هزینه درمان را که کمتر از یک میلیون تومان می‌شود زندان نمی‌تواند تامین کند، از اعزام وی به مراکز درمانی خارج زندان خودداری می‌کند."

وی همچنین گفت: "شهرام الیاسی در وضع خطرناکی بسر می‌برد و اگر درمان وی پیگیری نشود ممکن است بیماری وی به سرطان کبد تبدیل شود."

رحیم الیاسی که در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت گردیده است، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و هواداری از حزب کوموله و حمل و نگهداری سلاح گرم و مهمات جنگی، در دادگاه انقلاب این شهر به ۱۱ سال زندان محکوم گردید که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید.

بازگشت مسعود باستانی به زندانی رجایی شهر

 
 
 
 
 
 
 
 مسعود باستانی روزنامه نگار برای ادامه حبس خود به زندان رجایی شهر بازگشت.
به گزارش تارنمای کلمه، این روزنامه نگار زندانی که از تیرماه در مرخصی به سر می‌برد، برای ادامه دوران حبس شش ساله‌اش به زندان رجایی شهر بازگشت.
مسعود باستانی که چند ماه پیش از عید پس از سه سال و نیم حبس در زندان رجایی شهر کرج به مرخصی آمده بود، چند روز پیش از انتخابات برای بازگشت به زندان و تحمل باقی دوران حبس ۶ سالهٔ خود احضار شده بود.
مسعود باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شد.
وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شد و هم اکنون نیز در این زندان نگهداری می‌شود.
مهسا امر آبادی همسر روزنامه نگار این زندانی سیاسی نیز نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد.
امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر مهندس موسوی و مهدی کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد، در حالیکه در خودروی شخصی‌اش و دور از محل تجمعات بود. او توسط قاضی پیر عباسی محاکمه و به دو سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده که یک سال از آن سپری شده است.

اجرای حکم یکی از معترضین سال ۸۸ و انتقال به بند ۳۵۰

 
 
 
 
 
 
اروین صداقت کیش یکی از معترضین به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ پس از تائید حکم روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی در جریان وقایع ۶ دی (عاشورا) بازداشت و پس از تحمل بیش از دو ماه انفرادی از سوی قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

با تائید این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران اروین صداقتی به دادسرای مقدس احضار و روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

مریم شفیع‌پور به بیمارستان منتقل شد

 
 
 
 
 
 
 مریم شفیع‌پور فعال دانشجویی در پی وخامت حال جسمی‌اش به بیمارستان منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه بین ‌المللی قزوین در پی وخامت حال جسمی‌اش به بیمارستان منتقل شده است.

مریم شفیع‌پور از ناحیه دست و دندان احساس ناراحتی می‌کرد. خانواده وی برای پیگیری موضوع در مقابل زندان اوین بسر می‌برند. اما مسئولین تاکنون پاسخ شفافی در این خصوص ارائه نکردند.

این فعال مدنی که پنجم مرداد بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، حدود یک هفته پس از بازداشت در تماسی با خانواده‌اش اعلام کرد که حالش خوب است و در زندان اوین نگهداری می‌شود.

اطلاعی از علت بازداشت مریم شفیع‌پور نیست و پیگیری‌های خانواده او از دادستانی برای ملاقات با او و سپردن وثیقه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

امید شاه‌مرادی جهت اجرای حکم به بند ۳۵۰ منتقل شد

 
 
 
 
 
 
 امید شاه‌مرادی از فعالان جنبش سبز که به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است پس از احضار از سوی اجرای احکام خود را به زندان اوین معرفی و به بند ۳۵۰ منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امید شاه مرادی فعال جنبش سبز که سال گذشته دستگیر و پس از ۶۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شده بود برای اجرای حکم به بند ۳۵۰ زندان اوین معرفی شد.

شاه مرادی پس از آزادی از زندان ازسوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی از طریق حضور در تجمعات خیابانی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی پس از احضار ازسوی دایره اجرای احکام زندان اوین برای اجرای حکم خود را به زندان اوین معرفی کرد و به بند ۳۵۰ منتقل شد.

ورود پلیس امنیت به مساله اجراهای تئاتر/ فعالان تئاترآزاد به دادگاه فراخوانده شدند

 
 
 
 
 
 
  مدیرعامل انجمن تئا‌تر آزاد با گلایه از دخالت پلیس امنیت اجتماعی در اجرای نمایش‌های آزاد و فراخواندن تعدادی از فعالان این عرصه به دادگاه، عنوان کرد متولی این تئاتر‌ها وزارت ارشاد است و اگر هم مشکلی وجود دارد باید وزارت ارشاد در این زمینه ورود کند.

مجید جعفری کارگردان تئا‌تر و مدیرعامل انجمن تئا‌تر آزاد درباره تذکراتی که این روز‌ها گروه‌های تئا‌تر آزاد از طرف پلیس امنیت اجتماعی و قوه قضائیه دریافت می‌کند به مهر، گفت: مدتی است پلیس امنیت اجتماعی و قوه قضاییه به حوزه تئا‌تر آزاد ورود کرده‌اند در صورتی که تئا‌تر آزاد زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کند.

وی افزود: به تازگی نیز حمید طوبایی کارگردان نمایش «من، تو، ما» از طرف پلیس امنیت اجتماعی به دادگاه احضار شده است. متاسفانه در این فاصله افرادی هستند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و از بچه‌های تئا‌تر آزاد سوءاستفاده کنند. به عنوان نمونه گروهی با برخی از هنرمندان تماس گرفته و گفته‌اند اگر می‌خواهید پلیس امنیت به نمایشتان کاری نداشته باشد با ما همکاری کنید. این افراد می‌خواهند رابطه بین هنر و فرهنگ و قوای سه گانه را مخدوش کنند.

جعفری با اشاره به اینکه مجوز فعالیت نمایش‌ها تنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت و دادن مجوز اجرا به نمایش‌های تئا‌تر آزاد بر عهده وزارت ارشاد است. من از مسئولان خواهش می‌کنم که این مسئله را هرچه زود‌تر حل کنند چون اگر وضع بر همین منوال پیش برود و با وجودی که وزارت ارشاد به یک نمایش مجوز اجرا داده باز هم نمایشی از طرف پلیس امنیت مورد بازخواست و نظارت قرار گیرد دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

کارگردان "آنتیگونه" ادامه داد: معتقدم اگر لازم باشد باید وزیر ارشاد و معاونت هنری به این قضیه ورود کنند. پلیس امنیت اشراف و تخصصی نسبت به هنر نمایش ندارد بنابراین ایرادات بر اساس سلیقه و نقطه نظرات شخصی به کار‌ها وارد می‌شود. این قانون است که به ما می‌گوید باید چه بکنیم و نکنیم. داشتن شناخت درست از فرهنگ بسیار مهم است به همین دلیل صدور مجوز اجرا و نظارت بر نمایش‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

جعفری یادآور شد: بچه‌های تئا‌تر آزاد نه سیاسی هستند و نه اهل زد و بند و دسته بندی‌های حزبی. تنها هدفشان ایجاد نشاط و شادی بین اقشار مختلف مردم است و تلاش می‌کنند در این شرایط اقتصادی خنده را بر لب مردم نشانده و به آن‌ها خدمت رسانی کنند.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی در نمایشهای آزاد مطالب و مضامینی مطرح می‌شود که درشان تئا‌تر نیستند و تنها به قصد خنداندن تماشاگران بیان می‌شوند؟ گفت: اگر اشتباهی هم از طرف گروه اجرای یک نمایش صورت گیرد با تذکر وزارت ارشاد اصلاح می‌شود. من این امر را کتمان نمی‌کنم اما اگر هم مشکلی وجود داشته باشد این وزارت ارشاد است که باید به بچه‌ها تذکر بدهد و آن‌ها هم حتما موارد تذکر داده شده را اصلاح خواهند کرد.

وی در پایان یادآور شد: وزارت ارشاد متولی قانونی تئا‌تر آزاد است البته گاهی اوقات تماشاگران عادی هم مواردی را در اجرای نمایش به ما تذکر داده‌اند که به مذاقشان خوش نیامده که بلافاصله گروه اجرایی این موارد را اصلاح و برطرف کرده‌اند چون ما برای مردم کار می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌ها از نمایشی که می‌بینند لذت ببرند. امیدوارم این مسئله هرچه زود‌تر حل شود.

اخیرا پلیس امنیت اجتماعی قوه قضائیه برخی از کارگردان‌هایی را که در تئا‌تر آزاد نمایش‌های کمدی اجرا می‌کنند به دادگاه احضار و به آن‌ها تذکر داده است. بر همین اساس حمید طوبایی که در سینما المپیک نمایش «من، تو، ما» را اجرا می‌کند به تازگی از طرف پلیس امنیت اجتماعی به خاطر مطرح شدن حرف‌های سیاسی و خواندن ترانه‌های مبتذل تذکر گرفته است.

سه ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه‌های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا‎

 
 
 
 
 
 
۱۲۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه از خرداد ماه سال جاری تا کنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده‌اند و به دلیل عدم واریز حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی، دفترچه‌های درمانی تعدادی از کارگران این کارخانه تمدید نشده است.

به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، این در حالی است که از اواخر سال گذشته تولید در این کارخانه بشدت افت کرده است بطوریکه فقط شیفت اول کارگران بطور کامل مشغول بکارند و در شیفت دوم تعداد اندکی ادامه کار می‌دهند.

از سوی دیگر بدنبال پیگیرهای مستمر کارگران کارخانه پروفیل ساوه جهت اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، طی ماههای گذشته تعدادی از کارگران تحت شمول این قانون قرار گرفته‌اند و همین امر باعث شده است تا دیگر کارگران نیز پیگیر این حقوق قانونی خود شوند اما کارفرمای این کارخانه از طریق جابجائی‌های مداوم کارگران و سلب اضافه کاری از آن‌ها تلاش دارد تا مانع پیگیریهای کارگران برای اجرای کامل قانون مشاغال سخت و زیان آور شود.

شرایط مشقت بار فوق در حالی زندگی ۱۲۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه را غیر قابل تحمل کرده است که مشابه همین وضعیت در کارخانه نورد لوله صفا نیز حاکم است.

۱۲۰۰ کارگر کارخانه نورد لوله صفا نیز از مرداد ماه سال جاری به این سو دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و تمدید دفترچه‌های تعدادی از کارگران این کارخانه نیز با مشکل مواجه است.

تولید نیز در این کارخانه همچون کارخانه نورد پروفیل ساوه بشدت افت کرده و شیفت کاری آن به یک شیفت ۸ ساعته تقلیل پیدا کرده است. کارگران نورد لوله صفا همچنین اضافه کاریهای مربوط به ماههای فروردین تا خرداد ماه سالجاری را دریافت نکرده‌اند و برنج و روغنی که شش ماهه هر سال به آنان داده می‌شد امسال در اختیار کارگران قرار نگرفته است. شرایط فوق بویژه افت تولید و کاهش شیفت کاری نگرانی وسیعی را در میان کارگران کارخانه‌های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا که هر دو متعلق به یک نفر است دامن زده است.

کاهش زمان تبعید سید احمدرضا احمدپور از ۱۰ سال به دو سال

 
 
 
 
 
 
 مدت زمان تبعید سید احمدرضا احمدپور روحانی تبعید شده به ایذه، از ده سال به دو سال تقلیل یافت.

به گزارش تارنمای جرس، وی در توضیح روند کاهش حکم خود می‌گوید: "زمانی که از سوی دادسرای وی‍ژه روحانیت قم و اهواز به نیروی انتظامی شهرستان ایذه (محل تبعید) برای گذراندن ۱۰ سال تبعید در ایذه معرفی شدم؛ به استناد مواد قانون جدید مجازات اسلامی که حداکثر مدت مجازات تکمیلی (مثل تبعید) را دو سال تعیین کرده یک لایحه اعتراضیه نوشتم و خواستم تا این قانون در حق اینجانب اعمال گردد، خوشبختانه دادگاه مربوطه پس از بررسی مطابق قانون عمل کرد و رای صادر کرد مبنی بر تقلیل ۱۰ سال تبعید به دو سال و به نیروی انتظامی ایذه نیز ابلاغ گردید."

احمدرضا احمدپور روحانی منتقد و وبلاگ نویس و از اعضای جبهه مشارکت در آخرین محکومیت خود در سال ۹۰ به سه سال حبس در تبعید در زندان سپیدار اهواز و ده سال تبعید در شهر ایذه محکوم شده بود.

احمد رضا احمدپور که در سال ۸۸ نیز به یک سال حبس محکوم شده بود، بعد از اتمام محکومیت خود به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل و اعتراض به شیوه دادگاه ویژه روحانیت مجددا محکوم شد.

اعدام ۳ متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان الیگودرز

 
 
 
 
 
 
ظهر روز شنبه سه متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان الیگودرز اعدام شدند.

به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی دادگستری ازنا، سه نفر غیربومی به اتهام قاچاق مواد مخدر ظهر روز گذشته در محوطه زندان الیگودرز به دار آویخته شدند.

براساس این گزارش، این ۳ زندانی غیربومی که از استا‌ن‌های همجوار به الیگودرز آمده بودند پس از انجام تشریفات قضایی اعدام شدند.

لازم به ذکر است؛ این ۳ نفر اواخر سال گذشته به اتهام تهیه و توزیع مواد مخدر شیشه دستگیر شده بودند.