۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

انتقال نه تن به زندان اوین در حاشیه آزادی‌های اخیر







در حالی آزادی زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در رسانه‌ها انعکاس چشمگیری یافت که عملا تنها دو تن از بند ۳۵۰ اوین آزاد شده‌اند و در ازای آن ۹ زندانی جدید به این بند اضافه شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته و در پی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص آزادی زندانیان سیاسی حداقل ۹ زندانی سیاسی جدیدا وارد بند ۳۵۰ زندان اوین شده‌اند.
اسامی این ۹ زندانی جدیدالورود به شرح زیر می‌باشد:
آروین صداقت کیش (جهت تحمل محکومیت ۳سال حبس تعزیری)
شهرام یارمند (بازداشت موقت)
مهدی تارخ (بازداشت موقت)
عیسی ملک محمودی (بازداشت موقت)
مرتضی ویژه (بازداشت موقت)
حمید بابایی (بازداشت موقت)
عباس امیدی (جهت تحمل محکومیت ۲سال حبس تعزیری)
محمد سجاد احمدی (جهت تحمل محکومیت ۶ماه حبس تعزیری)
اکبر امینی (جهت تحمل محکومیت ۵سال حبس تعزیری و بازداشت موقت در خصوص پرونده جدید)

دادستان زهدان امام جمعه راسک و همراهانش را به اعدام تهدید کرد







پس از سومین جلسه دادگاه فتحی‌محمد نقشبندی و همراهانش، دادستان زاهدان با حضور در محل بازداشت ایشان اعلام کرد بدون شک عده‌ای از شما اعدام خواهند شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات فتحی‌محمد نقشبندی و ده نفر از همراهانش برگزار شد.
حبیب الله سربازی خبرنگار و برنامه ساز تلویزیون در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: در طی این جلسه نیز متهمین اتهامات انتسابی را کذب خوانده و از خود دفاع کردند.
وی هم چنین گفت: بعد از این جلسه محمد مرزیه دادستان زاهدان پیش از اعلام حکم دادگاه برای این زندانیان با حضور در محل نگه داری آن‌ها و ملاقات با مولوی نقشبندی، حاجی ملک محمد آبادیان و همراهانشان به آن‌ها گفته است: بدون شک حکم اعدام عده‌ای از شما صادر خواهد شد. وی مشخص نکرده است قصد درخواست صدور حکم اعدام چه افرادی از این زندانیان را دارد و تنها با قطعی خواندن این حکم موجی از نگرانی را در میان این زندانیان و خانواده‌های آن‌ها و عموم مردم بلوچستان ایجاد کرده است.
سربازی همچنین ادامه داد: این سخنان دادستان زاهدان در حالی بیان می‌شود که هنوز حکم دادگاه در مورد این متهمین صادر نشده است و در جریان هر سه جلسه دادگاه زندانیان تهمت‌های وارده به آن‌ها را قبول نکرده و کلیه اعترافات را زیر فشار شدید شکنجه عنوان کرده‌اند.
اسامی این ۱۱ زندانی اهل سنت عبارت است از: فتحی‌محمد نقشبندی، عبدالغفار نقشبندی، ملک محمد آبادیان، هادی آبادیان، عبدالله آبادیان، گل محمد پلیده‌ای، جابر آبادیان، فواد آبادیان، نظام الدین ملازاده، فقیر محمد رئیسی، حمید ملازاده.

بازداشت یک وبنگار منتقد هنگام خروج از کشور







 احمدرضا نجداد نویسنده، محقق و وب‌نگار منتقد، روز پنج‌شنبه هنگام خروج از کشور بازداشت شد.
به گزارش تارنمای جرس، احمدرضا نجداد، نویسنده، محقق و وب نگار منتقد، روز پنجشنبه هنگام خروج از کشور، در فرودگاه بین المللی تهران، توسط ماموران امنیتی لباس شخصی ابتدائا مورد پرسش و سپس بازداشت قرار گرفت.
آقای نجداد، نویسنده وبلاگ "برابری، آزادی"، پیش از این نیز مورد احضار و بازجویی قرار گرفته و کتاب اخیر وی پیرامون کنکاشی در علل عقب ماندگی نیز، ماه‌ها در اداره کتاب وزارت ارشاد اجازه انتشار نیافته بود.
هنوز از علت بازداشت، محل نگهداری و وضعیت آقای نجداد خبری منتشر نشده است.

وزیر اطلاعات: نظام نمی خواهد حتی یک زندانی داشته باشد/ کاری نکنید که به زندان بروید







وزیر اطلاعات بدون پرداختن به رفتارهای نادرست امنیتی و احکام غیرکارشناسی قضایی می گوید: اگر رفتارها و هنجارها بر اساس ارزش‌ها با رعایت موازین اسلام باشد نظام دوست ندارد حتی یک زندانی داشته باشد.
به گزارش تارنمای کلمه، وی در خصوص آزاد سازی زندانیان سیاسی گفت: همه مردم باید در نظام اسلامی سالم و تندرست باشند و باید مردم نیز به گونه‌ای عمل کنند که نظام مجبور نشود که کسی را زندانی کند و این به خود افراد بر می‌گردد و خود افراد هم باید کمک کنند که با عملکرد صحیح کارشان به زندان نکشد.
وزیر اطلاعات نگفت کدامیک از فعالیت های زندانیان سیاسی صحیح نبوده است و دلیل بازداشت گروهی فعالان سیاسی و مدنی بعد از انتخابات سال ۸۸ به جرم شرکت و فعالیت در ستادهای انتخاباتی با کدامیک از احکام اسلامی مغایرت دارد.
علوی بیان کرد: امیدواریم که افراد فعال در عرصه‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی به صورت سالم حرکت کرده و آرامش و وحدت جامعه را مد نظر قرار داشته باشند تا نظام مجبور نشود که بر اساس احکام اسلام عمل کند.
وی گفت:‌ اگر رفتارها و هنجارها بر اساس ارزش‌ها با رعایت موازین اسلام باشد نظام دوست ندارد حتی یک زندانی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود علوی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص مبارزه با فسادهای اقتصادی اظهار کرد: برخی از صورت‌های برخورد با مفاسد اقتصادی را قبول نداریم چون ضرر اینها برای سرمایه گذاری در امر تولید و ایجاد شغل در کشور بسیار بیشتر از تاثیر بر کاهش فساد اقتصادی است.
وی ادامه داد: برخورد با مفاسد اقتصادی باید حساب شده و مطالعه شده باشد و بتواند فساد اقتصادی را از بین ببرد و سرمایه گذاری را مورد تاثیر قرار ندهد.
وزیر اطلاعات اضافه کرد: وزارت اطلاعات چون به امر رهبری متولی مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی است با یک راهبرد مطالعه شده و حساب شده در این عرصه عمل خواهد کرد تا بتواند در کاهش مفاسد اقتصادی تاثیر گذاشته و بر سرمایه گذاری سالم اثر بگذارد.

هشدار نسبت به شیوع وبا در ایرانشهر







سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نسبت به شیوع وبا در میان ایرانیان هشدار داد.
به گزارش مهر، ایرج ضاربان اظهار کرد: بیماری التور در ایرانشهر از افاغنه به ایرانیان منتقل شد. علاوه بر ۱۹ مورد افاغنه‌ای که تاکنون از نظر بیماری التور در این شهرستان شناسایی و درمان شده‌اند ۵ نفر از ایرانیانی که با افاغنه در ارتباط بودند مبتلا به بیماری التور شده و در بیمارستان خاتم الانبیا بستری و تحت درمان هستند.
وی ادامه داد: ایرانشهر خط مقدم ورود اتباع بیگانه است و همه امکانات و نیروهای این دانشکده علوم پزشکی تحت الشعاع خدمت‌رسانی به این گروه قرار دارند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر افزود: با توجه به درخواست پیشین از مسئولان مجدداً از مسئولان سیاسی و امنیتی کشور تقاضا می‌کنم که تدابیری اتخاذ کنند تا به سلامت هموطنان توسط افاغنه‌ای که به‌صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند صدمه‌ای وارد نشود.
ضاربان گفت: اگر اقدام جدی صورت نگیرد همه‌ زحمات چندین ساله سیستم بهداشت و درمان به هدر می‌رود چون بیماریهای مختلفی که به زحمت آن‌ها را کنترل کردیم توسط این افراد مجدداً به کشور وارد می‌شوند از آن جمله می‌توان به مالاریا، سل، تب کریمه کنگو، وبا و… اشاره کرد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه همه سیستم (معاونت بهداشتی، بیمارستان و اورژانس) مشغول ارائه خدمت به افاغنه هستند. مطمئناً امکانات ما پاسخگو نیست و از وزارت بهداشت مجدداً تقاضا می‌کنم کمک کند چون اگر نتوانیم این بیماری را در ایرانشهر کنترل و مهار کنیم التور به کل کشور منتقل می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار "تغییرات اساسی" در سیاست حقوق بشری ایران شد







عفو بین‌الملل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر، از آزادی شماری از زندانیان سیاسی در ایران استقبال کرده و خواستار اقدامات بیشتر جمهوری اسلامی در این زمینه شده است.
به گزارش بی‌بی سی، در پی انتشار گزارش‌هایی حاکی از اینکه دست کم یازده تن از زندانیان سیاسی در ایران آزاد شده‌اند، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای گفت که این سازمان "از آزادی نسرین ستوده، حقوقدان سر‌شناس ایرانی مدافع حقوق بشر، و دست کم یازده فعال سیاسی دیگر استقبال می‌کند."
این بیانیه به نقل از معاون مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان می‌افزاید "ضمن آنکه آزادی این زندانیان اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود، اما این اقدام باید نخستین گام در مسیر آزادی تمامی زندانیان عقیدتی باشد که صرفا به دلیل اعمال مسالمت آمیز حقوق خود محبوس هستند."
عفو بین‌الملل یادآور شده است که نسرین ستوده در سپتامبر سال ۲۰۱۰ به اتهام تبلیغ علیه نظام حکومتی و اقدام علیه امنیت ملی از جمله عضویت در مرکز دفاع از حقوق بشر، به شش سال حبس محکوم شد و عفو بین‌الملل برای آزادی بی‌قید و شرط او به عنوان "یک زندانی عقیدتی" تلاش کرده است.
معاون مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفته است که "برای اینکه آزادی نسرین ستوده تنها یک حرکت نمایشی محسوب نشود، مقامات ایران باید محکومیت و ممنوعیت بر سفر خارجی و فعالیت حرفه‌ای او را نیز لغو کنند."
وی افزوده است که جمهوری اسلامی همچنین باید ارعاب و بازداشت و حبس فعالان حقوق بشر را متوقف کند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که مقامات جمهوری اسلامی دلیلی برای آزادی خانم ستوده ارائه نداده‌اند و افزوده است که آزادی نسرین ستوده و سایر زندانیان باید سرآغاز تغییری اساسی در سیاست حقوق بشری دولت ایران و نحوه برخورد مقامات حکومتی با فعالان و منتقدانی باشد که به شیوه‌های مسالمت آمیز فعالیت می‌کنند.
این بیانیه می‌افزاید که اگر تغییری اساسی در سیاست حقوق بشری جمهوری اسلامی صورت نگیرد "آزادی این زندانیان صرفا ترفندی تبلیغاتی در آستانه آغاز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل محسوب خواهد شد که هفته آینده در نیویورک کار خود را آغاز می‌کند."
عفو بین‌الملل گفته است: "تجربه نسرین ستوده در بازداشت، نماد بدرفتاری با بازداشتیان سیاسی در زندان‌های بدنام ایران است. نسرین ستوده از ملاقات مرتب با همسرش، رضا خندان، و دو فرزند خردسالش محروم بود و در یک مورد، شوهرش به خاطر تلاش مسالمت‌آمیز برای کسب آزادی او، برای یک شب بازداشت و سپس آزاد شد."
این بیانیه یادآور می‌شود که در سال ۲۰۱۲، مقامات جمهوری اسلامی دختر سیزده ساله خانم ستوده را نیز ممنوع‌الخروج کردند که به اعتصاب غذای ۴۹ روزه خانم ستوده تا لغو این ممنوعیت منجر شد.
عفو بین‌الملل گفته است که نسرین ستوده از تمامی اعضای عفو بین‌الملل به خاطر تلاش برای کسب آزادی او تشکر کرده است.
برخی رسانه‌ها منتقد ابراز امیدواری کرده‌اند که سایر زندانیان سیاسی نیز آزاد شوند و بازداشت خانگی رهبران منتقد حکومت نیز برداشته شود.

استقبال دبیر کل سازمان ملل از آزادی زندانیان سیاسی در ایران







محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام سایت رسمی سازمان ملل متحد، محمدجواد ظریف و بان‌کی‌مون روز پنجشنبه، درباره "همکاری رو به رشد ایران با جامعه بین‌المللی" در موضوعات مختلف مهم از جمله برنامه هسته‌یی ایران و نقشی که ایران می‌تواند در حل و فصل سیاسی بحران سوریه ایفا کند، رایزنی کردند.
دبیرکل سازمان ملل در این دیدار با استقبال از آزادی تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایران که در زندان بسر می‌برند، از جمله نسرین ستوده، ابراز امیدواری کرد که دولت آقای روحانی به برداشتن گام‌ها برای محقق کردن وعده‌هایی که در انتخابات داده شده است، ادامه دهد.
ظریف در پایان این دیدار در گفت‌وگویی با خبرنگاران، این دیدار را مثبت و خوب ارزیابی کرد که در آن دو طرف درباره برنامه هسته‌یی تهران و سایر موارد گفت‌وگو کرده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که وزیر امور خارجه ایران گفته است: در این دیدار درباره موضوعات مختلف مربوط به تمامی کشور‌ها، از جمله ایران و سازمان ملل گفت‌وگو کردیم.

نگرانی عفو بین‌الملل از "اعدام قریب‌الوقوع" چهار سنی‌مذهب در ایران







سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد اعدام قریب‌الوقوع چهار تن از اقلیت‌ کرد سنی‌مذهب در ایران، از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی خواست تا اجرای حکم اعدام آنان را متوقف کند.
به گزارش رادیو فردا، این سازمان مدافع حقوق بشر در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهریور، منتشر شد، اعلام کرد دیوان عالی کشور ایران حکم اعدام جمشید دهقانی، برادر کوچک او جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی را تایید کرده، در حالی که اتهام آن‌ها موارد ابهام‌آمیزی مانند "محاربه" و "افساد فی‌الارض" بوده است.
عفو بین‌الملل از گزارش‌های دریافتی خود درباره "شکنجه" و "تهدید" این چهار زندانی در دوران بازداشت سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که آن‌ها در جریان محاکمه خود که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، از داشتن وکیل محروم بوده‌اند.
بر اساس این گزارش، چهار فرد محکوم شده به اعدام، متهم به دست داشتن در ترور یکی از روحانیون ارشد سنی‌مذهب نزدیک به حکومت ایران بوده‌اند، در حالی که هر چهار نفر آنان چند ماه قبل از این واقعه، بازداشت شده‌اند.
ملا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری بود که روز ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ به ضرب گلوله به قتل رسید.
مقامات ایران بعد‌ها اعلام کردند که عاملان ترور، افرادی از یک گروه سنی‌مذهب سلفی بوده‌اند، از جمله جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی، اما عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که این چهار نفر در ماه‌های خرداد و تیر ۱۳۸۸ بازداشت شده‌اند.
به گفته عفو بین‌الملل، ماموران امنیتی ایران این چهار نفر را برای مدتی طولانی در سلول‌های انفرادی زندان‌های سنندج و همدان محبوس کردند و بازداشت آنان با شکنجه و انواع تهدید‌ها همراه بود، از جمله تهدید به بازداشت اعضای خانواده یا وادار کردن آن‌ها به امضای اوراق و اسنادی که حتی امکان خواندنشان را نداشتند.
این نهاد مدافع حقوق بشر سپس از مقامات عالی جمهوری اسلامی می‌خواهد که ضمن توقف اجرای حکم این چهار نفر، شرایط را برای امکان محاکمه مجدد آنان در یک دادگاه منصفانه فراهم آورند، دادگاهی که در آن امکان صدور حکم اعدام نباشد.
در ‌‌نهایت، عفو بین‌الملل به جمهوری اسلامی توصیه می‌کند که تمام مجازات‌های اعدام در ایران را به احکام خفیف‌تر تبدیل کند.

توقیف وسایل شخصی و احضار محمد رسول اف در بدو ورود به کشور







 محمد رسول اف در بدو ورود به ایران احضار و وسایل شخصی‌اش توقیف شد.
به گزارش تارنمای کلمه، عصر روز پنج شنبه ٢٨ شهریورماه، محمد رسول اف، کارگردان ایرانى و برنده جوایز جشنواره هاى کن و تلورید، دقایقى پس از بازگشت به ایران، احضار و پاسپورت، مدارک هویتى و لپ تاپ شخصى‌اش توقیف شد.
رسول اف برای ادای پاره‌ای توضیحات روز هفتم مهرماه احضار شده است.
وى ابتداى ماه جارى میلادى جایزه جشنواره بین المللی تلورید در کلرادوى آمریکا را براى فیلم "دست نوشته‌ها نمی‌سوزند" از آن خود کرد و پیش از آن نیز با همین فیلم برنده جایزه بخش "نوعی نگاه" در فستیوال "کن" فرانسه شد.
محمد رسول اف در سال ۸۹ به اتهام "اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۶ سال حبس تعزیزی و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شد. او پس از تقلیل حکم زندان به یک سال، در ماه مه سال گذشته با فیلم تازه‌اش که صحنه‌های آن به طور مخفیانه در ایران فیلمبرداری شده به جشنواره کن رفته بود.
در حال حاضر او به عنوان رییس افتخاری جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ هم انتخاب شده است.

نسرین ستوده آزاد شد







 نسرین ستوده، وکیل زندانی که به تحمل شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود، آزاد شده است.
رضا خندان، همسر خانم ستوده روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه در صفحه ی شخصی فیس‌بوک خود، خبر آزادی وی را منتشر کرده است.
هنوز مشخص نیست که وی بنا بر آزادی مشروط یا عفو آزاد شده است.
نسرین ستوده که از شهریورماه سال ۱۳۸۹ در بازداشت به‌ سر می برد، در دادگاه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبانی و تبلیغ علیه نظام" و "عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر" به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که حکم حبس وی در دادگاه تجدید نظر  به شش سال تقلیل یافت.
سایت کلمه نیز گزارش داده است که به غیر از خانم ستوده، چندین زندانی سیاسی دیگر منجمله عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، فیض الله عرب سرخی، محسن امین‌زاده و میرطاهر موسوی آزاد شده اند.
به علاوه ژیلا کرم‌زاده مکوندی، مهسا امرآبادی، کفایت ملک‌محمدی و المیرا (فرح) واضحان نیز از بند زنان زندان اوین آزاد شدند. پیش‌تر هرانا از آزادی مشروط خانم‌ها محبوبه کرمی، صغری غلام‌نژاد، میترا زحمتی و مریم جلیلی خبر داده بود.
لازم به ذکر است که آزادی این زندانیان سیاسی در آستانه‌ی سفر حسن روحانی، به نیویورک، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد.

محکومیت سه نفر از فعالان مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب تبریز







ناصر کاظم‌پور و بهرام آخونی‎نژاد به ۳ ماه و ۱ روز و مجید سفیدانی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
نقی محمودی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: طی حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر ناصر کاظم‌پور و بهرام آخونی‌نژاد به سه ماه و یک روز و مجید سفیدانی به شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شدند.
بهرام آخونی‎نژاد و مجید سفیدانی از بابت اتهامات مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی تبرئه شدند. همچنین ناصر کاظم‌نژاد از اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی تبرئه شد.
جلسه رسیدگی به اتهامات این سه فعال مدنی آذربایجان بیستم شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شده بود.
این وکیل دادگستری همچنین گفت: در این جلسه هر سه متهم مذکور مشترکا با کیفرخواست صادره از شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی حسن هاشم‌زاده، تحت عناوین مجرمانهٔ یک _ مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور. دو _ مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی. سه _ تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین بهرام آخونی‌نژاد و مجید سفیدانی به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر جمهوری اسلامی و ناصر کاظم‌نژاد به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی محاکمه شده بودند.
و اما در خصوص رسیدگی به دو اتهام دیگر متهمین مبنی بر خرید، نگهداری و استفاده از تجهیزات در یافت از ماهواره و اخذ مال از طریق نامشروع، قرار عدم صلاحیت به صلاحیت رسیدگی در دادگاه‌های عمومی- جزایی تبریز صادر و پرونده همچنان مفتوح است.
لازم به ذکر است که نامبردگان روزهای بیست و یک الی بیست و سوم خرداد ماه سال جاری در تبریز و در محل کار و منزل خود از سوی مامورین اطلاعات، دستگیر شده بودند.

امیر اسلامی از بیمارستان به بند ۳۵۰ اوین بازگشت







 امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش که جهت جراحی روده به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود بدون پایان دوره درمان به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش گنابادی که هفته گذشته به دلیل درد شدید معده و خونریزی دستگاه گوارش به دستور بهداری اوین جهت جراحی روده به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بستری شده بود، ظهر پنج‌شنبه به این زندان عودت داده شد.
گفتنی است، این وکیل زندانی در تاریخ ۲ شهریور ماه نیز بدلیل درد شدید معده و خونریزی بصورت اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود.
این زندانی سیاسی بدون اینکه بهبود کامل را بدست آورد به زندان اوین بازگردانده شد.
امیر اسلامی از فعالین حقوق دراویش است که به همراه ۶ تن دیگر از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور نزدیک به ۲ سال است در بندهای امنیتی زندان اوین در حبس می‌باشند.

کار‌شناس فرهنگی سفارت ایران به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد







حمیدرضا مهاجرانی کار‌شناس فرهنگی اداره رایزنی فرهنگی سفارت ایران در قطر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه هفته جاری ۲۷ شهریور ماه حمیدرضا مهاجرانی کار‌شناس فرهنگی اداره رایزنی فرهنگی سفارت ایران در قطر، پس از ۷ ماه بلاتکلیفی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
مهاجرانی که در بهمن سال ۹۱ توسط نیروهای وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده بود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام جاسوسی برای آمریکا طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم گردید.
این محکومیت در حالی صادر گردیده که از حدود ۳ ماه پیش قانون مجازات اسلامی جدید لازم الاجرا گردیده است ولی دادگاه انقلاب تهران همچنان از قانون مجازات پیشین جهت صدور محکومیت‌های خود استفاده می‌کند.