۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

تداوم اعتصاب غذای افشین سهزاب زاده و ممانعت دادستانی از اعزام وی به بیمارستان











با وجود گذشت ۱۶ روز از اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی کُرد در زندان میناب تاکنون مسوولان زندان توجهی به شرایط و خواسته‌های این زندانی برای پایان اعتصاب غذایش نشان نداده‌ و گزارشات از وخامت حال جسمی و روحی این زندانی حاکی است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، افشین سهراب زاده ، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان میناب که از روز۱۶ شهریور ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است. همچنان در اعتصاب غذا بسر میبرد و دادستانی از اعزام وی به بیمارستان بندر عباس ممانعت به عمل می آورد. و گزارشات از وخامت حال جسمی و روحی این زندانی حاکی است.
گفتنی است او در اوایل مردادماه که خونریزی داخلی و دردهای طاقت فرسا وی شدت گرفته بود مسئولین زندان میناب ناچار شدند او را برای انجام عمل جراحی در یکی از بیمارستانهای بندر عباس به زندان بندر عباس منتقل کنند اما در آنجا به این زندانی گفته شد که بودجه بستری کردن و انجام عمل جراحی وی را ندارند و او را چند روزی در زندان بندرعباس نگه داشتند که روزانه با تزریق ۳ آمپول قوی تسکین دهنده که فقط باعث کاهش تا حدودی درد وی می شد اکتفا کردند. این زندانی سیاسی کرد هم اکنون در زندان میناب در وضعیت حاد جسمی بسر میبرد و احتیاج به مداوای فوری دارد.
افشین سهراب زاده فرزند بهروز که در تاریخ 17 آذر 1388 در شهر کامیاران دستگیر و مدتی زیادی در اداره اطلاعات این شهر توسط شهرام رحیمی معاون اطلاعات کامیاران بیرحمانه شکنجه میشود و بطوری که از ناحیه دماغ دچار شکستگی و بر اثر ضربه شدید ین مامور اطلاعات فتق این زندانی سیاسی پاره میشود که بعد از آن به رجایی شهر کرج فرستاده میشود و بعد از 20 روز دوباره به اداره اطلاعات سنندج باز گرداننده میشود و هنگامی که چند بار از شدت درد از هوش میرود، در یکی از بیمارستهای شهر سنندج تحت عمل جراحی فتق قرار می گیرد بصورتی که بعد از این عمل حدود 9 ماه به وی سوند وصل میشود.
افشین سهراب زاده ۲۳ ساله به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به قضاوت مصطفی طیاری به 25 سال زندان و تبعید به میناب محکوم شد.
گفتنی است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه سال جاری این زندانی اهل کردستان در اعتراض به آنچه «شرایط اسفناک» این زندان گفته شده و تبعیدش از زندان مرکزی سنندج به این زندان اقدام به خودکشی کرده بود.

مریم مقدم هنرپیشه ایرانی ساکن سوئد ممنوع الخروج است







مریم مقدم هنرپیشه ایرانی ساکن سوئد در پی توقیف پاسپورت از اسفند ماه سال گذشته اجازه خروج از کشور را ندارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم مقدم که پس از شرکت در فستیوال فیلم برلین به ایران سفر کرده بود از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ بدلیل ضبط گذرنامه توسط پلیس ایران عملا ممنوع الخروج شد.
وی که کار هنری خود را با بازی در فیلم "بلندی‌های صفر" به کارگردانی "حسینعلی لیالستانی" آغاز کرد در فیلم "پرده" ساخته جعفر پناهی که بصورت پنهانی ساخته شده‌بود نیز نقش آفرینی کرده است.
گفتنی است، طی روزهای اخیر چندین روزنامهٔ سوئد، فراخوانی گسترده را برای رهایی او انتشار دادند.
این فراخوان از جمله توسط ناهید پرشون مستندساز، گابریلا پیچلر کارگردان، استلان اسکارش‌گورد هنرپیشه و مدیران تئا‌تر باکا انجام شده و آن‌ها خواستار شده‌اند که دولت ایران به زیرپاگذاردن حقوق اولیه مریم مقدم پایان دهد.

مشکلات حاد جسمی محمد سیف‌زاده در زندان و نیاز به اقدامات درمانی فوری







محمد سیف‌زاده وکیل زندانی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج از وضعیت جسمی نگران کننده‌ای رنج می‌برد و باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان وی در مراکز درمانی مجهز اقدام شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید محمد سیف‌زاده عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر دچار آب مروارید چشم شده و در صورت عدم اعزام فوری به مراکز درمانی ممکن است لطمات غیرقابل جبرانی به بینایی او وارد شود.
همچنین مشکلات کلیوی و نیز سنگین شدن گوش و کاهش قدرت شنوایی این وکیل مدافع زندانی نیز ادامه داشته و تشدید گردیده است.
سیف‌زاده از جمله معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) و وکلای زندانیان سیاسی پس از انتخابات بود. وی در اردببهشت ماه ۱۳۹۰ در ارومیه دستگیر شد.
وی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، با اتهامات "تاسیس کانون مدفعان حقوق بشر" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد.
در تیرماه ۱۳۹۰ طبق حکم شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، رای صادره را به ۲ سال حبس تقلیل داد.

نامه عبدالحمید مولانا به خامنه‌ای در خصوص صدور حکم اعدام ۲۶ جوان کرد







مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان طی نامه‌ای به سید علی خامنه ای رهبر ایران، در خصوص صدور حکم اعدام ۲۶ تن از جوانان اهل سنت کرد در زندان رجائی شهر کرج، خواستار مداخله ایشان در این مسأله شدند.
در بخشی از این نامه که در وبسایت رسمی عبدالحمید مولانا منتشر شده است و در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده است، به "شرایط ملتهب جهانی" اشاره شده و آمده است: "شرایط جهانی بسیار ملتهب است و دشمنان قسم خورده اسلام که از اختلاف سود می‌برند، در صدد بهره برداری‌اند."
مولانا عبدالحمید در پایان این نامه خطاب به خامنه‌ای نوشتند: "اینجانب با اطمینان از درایت و دوراندیشی آن زعیم عالی‏قدر و با انگیزه خیرخواهی برای نظام و میهن اسلامی، درخواست دارم با تدبیر حکیمانه، به هر نحوی که صلاح می‌دانید از اعدام این افراد جلوگیری فرمایند؛ زیرا اعدام این جمع اثرات منفی در داخل و خارج کشور بجا می‌گذارد."
گفتنی است رونوشتی از این نامه جهت تدبیر و پیگیری موضوع به رئیس جمهور نیز ارسال شده است.

بازداشت یکی از فعالین مدنی آذربایجان در پی احضار به دادگاه تبریز







 سالار طوری از فعالین مدنی سرشناس آذربایجان در پی احضار به دادگاه تبریز بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سالار طوری از فعالین مدنی شناخته شده آذربایجان و مدیر کافه سنتی "یانار" روز دوشنبه ۲۵شهریور۹۲ در پی احضار به دادگاه تبریز و پس از مراجعه به بازپرسی دادگستری تبریز بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز انتقال یافت.
سالار طوری روز ۶ اسفند ۹۱ در آستانه نخستین بازی آسیایی تیم فوتبال تراکتور باهجوم ماموران امنیتی- انتظامی به کافه یانار در منطقه گلشهر تبریز به همراه ۵۰ تن از فعالین مدنی و نیز مشتریان عادی این کافه بازداشت و به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی (صائب) منتقل و پس دو روز بازداشت موقت آزاد شده بود.
وی روز ۱۲اسفند۹۱ به همراه محمد امیری، محمد خطیبی، علی سیرناک وعادل خندان پس از حضور در اولین جلسه دادگاه بار دیگر بازداشت و به زندان تبریز منتقل گردید که پس از ده روز زندان به همراه سایر فعالین بازداشت شده به قید وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
سالار طوری قبلا نیز در روز ۱ اسفند۹۰ در آستانه روز جهانی زبان مادری به همراه وحید حبیب چشمه در منزل خود بازداشت شده بود. اما پس از نزدیک به ۳ ماه بازداشت موقت روز ۲۰ اردیبهشت ۹۱ با حکم برائت شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
در مرحله بعد پس از اعتراض معاون دادسرای عمومی و انقلاب تبریز (موقری) شعبهٔ هشتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی حکم برائت سالار طوری و وحید حبیب چشمه را نقض و ایشان را به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم نمود.