۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

دادنامه همسر مولوی نقشبندی به مجامع حقوقی و سازمان ملل







فتحی‌محمد نقشبندی، امام جمعه راسک به همراه ۱۰ تن دیگر در ۲۲ فروردین ماه ۹۱ به اتهام قتل مولوی جنگی زهی بازداشت شد.
وی در تمام طول بازداشت و مراحل دادگاه منکر هرگونه اطلاعی از قتل شده بود. فتحی‌محمد نقشبندی هم اکنون در بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود و گزارش‌های زیادی از آزار و اذیت و شکنجه او و همراهانش در مدت بازداشت منتشر شده است.
همسر مولوی نقشبندی از وضعیت زندانیان اهل سنت بلوچ به شدت ابراز نگرانی کرده و با نوشتن دادنامه‌ای برای مجامع حقوقی و سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار یاری آن‌ها برای آزادی همسر و فرزندش شده است.
در زیر متن کامل این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را می‌خوانید:
به نام خدای بزرگ دادرس.
بنده سهیلا سرزاده همسر مولوی فتحی محمد نقشبندی این دادنامه را در حالی می‌نویسم که دو فرزند کوچکم حسین و حمیرا سراغ پدرشان را می‌گیرند و من جوابی ندارم جز اینکه دلداریشان بدهم. کشوری که ما در آن زندگی می‌کنیم از عدل وانصاف سخن می‌گویند. رئیس جمهوری که ما به آن رای دادیم از تدبیر و امید سخن می‌گوید اما هنوز نور امیدی برای زندانیان ما دیده نمی‌شود. وهنوز فضا امنیتی و برخورد‌ها تبعیض آمیز است. همسرم مولوی فتحی محمد نقشبندی و فرزندم حافظ عبدالغفار نقشبندی و دامادمان فقیر محمد رئیسی یک سال و نیم است در بازداشتگاه و بلاتکلیفی به سر می‌برند و تنها جرمی که دارند سخنرانی‌هایی منصفانه است. تنها بخاطر عقیده‌شان به آن‌ها تهمت می‌زنند و زندانشان کرده‌اند. بعد از مدت‌ها وقتی ملاقاتشان کردیم به ما گفتند: که خیلی شکنجه شده‌اند و آثار شکنجه را به ما نشان دادند و گفتند: مجبورشان کردند تا از نکرده‌ها بگویند. اما همیشه صبر و بردباری را پیشه ساخته‌اند.
من چون همسرم دانش زیادی ندارم اما همیشه از وی شنیده‌ام که در دفاع از زندانیان می‌گفته است: شکنجه کردن جرم است گناه است. و یک عمل غیر اخلاقی و غیر اسلامی است اما الان خود همسر، فرزند و دامادم را شکنجه می‌دهند ولی من کاری جز دعا و نوشتن این دادنامه از دستم بر نمی‌آید. همسرم یک روحانی معتدل و یک دانشمند است او امام جمعه و جماعت و رهبر مذهبی مردم این منطقه است سالهای سال است که به موعظه مردم منطقه می‌پردازد و آن‌ها را به اخلاق مداری، به دین داری، به اعتدال و به آرامش دعوت می‌کند حالا ماموران تازه از دوران رسیده ایی پیدا شده‌اند که می‌گویند: اینگونه نیست او قاتل است، محارب است. تهمت می‌زنند که مولوی جنگی زهی را کشته است. آخر چرا همه آزاد مردان باید تهمت زده شوند؟ باید زندانی شوند؟ حتی خانواده مولوی جنگی زهی هم نامه نوشته‌اند و گفته‌اند قاتلین مولوی جنگی زهی این علمای بزرگوار نیست و این‌ها بی‌گناه هستند. اما ماموران گوش نمی‌دهد و به حرفشان بیشتر اصرار می‌کند. تازه از وکیل همسرم شنیدم که می‌گوید: اتهامشان را محاربه نوشته‌اند. آخر به کدامین اسلحه؟ به کدامین اقدام اغتشاش گرانه محارب شده‌اند؟ فقط به خاطر اینکه حرف حق گفته‌اند و از دین و مذهبش دفاع کرده است باید مستحق هر تهمتی باشند؟!
وکیل می‌گوید: من به موکلینم دست رسی نداشته‌ام و با آن‌ها ملاقات نکرده‌ام. فقط نیم ساعت قبل از دادگاه آن‌ها را دیدم و نتوانسته‌ام در مورد جزئیات پرونده صحبت چندانی داشته باشم. در حالی که پرونده را ماموران اداره اطلاعات نوشته‌اند. در‌‌ همان جلسه دادگاه همه متهمین هم گفتند: شکنجه شدند و بی‌گناه هستند.
من از فشار مالی و وضعیت اقتصادی خانواده حرفی نمی‌زنم من می‌خواهم از پریشانی و دلهره و نگرانیمان صحبت کنم از بیماری‌های همسرم و فرزندم در زندان. از حرف‌های دادستان زاهدان که رفته است در زندان و زندانیان ما را تهدید کرده است که شما را اعدام می‌کنیم نگران هستم.
من از کلیه آزاد اندیشان از کلیه معتمدین و علما از کلیه نهاد‌های حقوقی از احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، از‌ بان کی مون دبیر کل سازمان ملل می‌خواهم به داد ما مظلومین بلوچستان برسید. نگذارید به اتهام‌های واهی چون محاربه و اقدام علیه امنیت ملی زندانیان ما را تهدید به اعدام کنند. نگذارید اینقدر ما را تحت فشار قرار دهند.
سهیلا سرزاده ۶-مهرماه-۱۳۹۲

غازی عباسی از زندانیان محکوم به اعدام به بازداشت‌گاه اطلاعات منتقل شد







غازی عباسی از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) از زندان کارون به بازداشت‌گاه اطلاعات منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غازی عباسی فرزند احمد، زندانی سیاسی زندان کارون بدلایل نامعلومی به بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات منتقل گردید.
این زندانی سیاسی به همراه سه تن دیگر از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ ز سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.
مقامات قضائی روز شنبه ۲۲ تیر ماه سال جاری تأیید احکام اعدام این چهار تن را از سوی دیوان عالی کشور به محکومین و خانواده‌ها ابلاغ کرده‌ و ایشان در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند.

شاهرخ زمانی به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد







در پی محاکمهٔ مجدد شاهرخ زمانی وی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.
به گزارش تارنمای کمیته حمایت از شاهرخ زمانی، روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ شاهرخ زمانی فعال کارگری، عضو هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان و عضو شورای نمایندگان کمیتهٔ پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری که به اتهام تشکیل گروه سوسیالیستی و تبلیغ علیه نظام در حال گذراندن ۱۱ سال حبس در تبعیدگاه رجایی شهر است برای محاکمه مجدد به اتهام توهین به رهبری به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز برده شد.
این دادگاه که بر مبنای گزارش ۲ تن از زندانیان عادی تشکیل شده بود، در ‌‌نهایت با استناد به سخنان آن‌ها نیز رای خود را صادر کرده است.
این منبع می‌افزاید، این دو تن که بنا به گفتهٔ زندانیان در تبریز از بدنام‌ترین زندانیان هستند، مدعی شده‌اند که شاهرخ زمانی در صحبت‌هایش به علی خامنه‌ای توهین کرده است.
در ‌‌نهایت شعبهٔ دوم دادگاه انقلاب تبریز شاهرخ زمانی را به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده و این رای روز ۴ مهر ماه در زندان رجایی‌شهر کرج به وی ابلاغ شد.
این در حالی است که ماموران وزارت اطلاعات طی چند روز گذشته با حضور در زندان رجایی‌شهر کرج اقدام به تهدید شاهرخ زمانی، صالح کهندل، سعید ماسوری، خالد حردانی و فرزاد مددزاده کرده‌اند، که در صورت‌‌ رها نکردن فعالیت‌های سیاسی خود با حکم اعدام روبه‌رو خواهند شد.

ضرب و شتم و آزار و اذیت دو تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت و استفاده از شوکر برقی








 حامد احمدی در سلول انفرادی زندان قزل‌حصار با شوکر برقی مورد آزار و اذیت و کمال ملایی نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری حامد احمدی که از تاریخ چهارشنبه ۳ مهر ماه در انفرادی زندان قزل‌حصار بسر می‌برد، با شوکر برقی مورد آزار و اذیت قرار گرفت.
همچنین کمال ملایی که پس از این جریان تقاضای ملاقات با حامد احمدی را مطرح نمود از سوی زندان‌بانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یکی از دندان‌های وی شکست.
حامد احمدی روز چهارشنبه ۳ مهر ماه به همراه صدیق محمدی به بهانهٔ ابلاغیه به نگهبانی فراخوانده شدند ولی به سلول‌های انفرادی زندان قزل‌حصار منتقل گردیدند.
از آن رو که این دو زندانی با حکم اعدام روبرو هستند، انتقال ایشان به سلول انفرادی نگرانی محافل حقوق بشری را از بابت اجرای حکم ایشان برانگیخته است.
گفتنی است، حامد احمدی، صدیق محمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی و سید هادی حسینی که همگی در زیر حکم اعدام بسر می‌برند از تاریخ ۳ مهر ماه در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

حادثه مرگبار برای دو کارگر تبعه افغانستان در دهانه چاه و در حین کار







سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حادثه مرگبار برای دو کارگر افغانی در عمق ۱۱ متری چاه خبر داد.
سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر گفت: وقوع یک مورد حادثه محبوس‌شدن در چاه در ساعت ۴۱: ۱۶ روزگذشته به آدرس عبدل‌آباد، ‌ خیابان لقمان‌جنوبی، به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه ۸۱ و گروه نجات پنج را به محل حادثه که یک ساختمان سه طبقه مسکونی بود اعزام کرد.
ملکی اضافه‌کرد: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد دو کارگر افغان مشغول حفر چاهی در حیاط این خانه بودند که هنگام کار با دستگاه پیونجر به علت برق‌گرفتگی به عمق ۱۱ متری چاه سقوط کرده‌اند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دو کارگر ۲۶ و ۲۰ ساله در عمق چاه گرفتار شده بودند، ‌ گفت: آتش‌نشانان با تجهیزات مخصوص اقدام به خارج‌کردن این افراد از عمق چاه کردند که پس از تحویل آنان به عوامل اورژانس و بررسی علائم حیاتی مشخص شد کارگر ۲۶ ساله به علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده است.
وی با بیان اینکه کارگر ۲۰ ساله افغان نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شد به ایسنا گفت: بی‌احتیاطی و احتمال بروز نقص در دستگاه دو علتی است که به نظر می‌رسد سبب وقوع این حادثه شده است.

سی‌صد کارگر شهرداری یاسوج ۷ تا ۱۱ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند







 ۳۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری یاسوج که تحت نظارت چند شرکت پیمانکاری فعالیت دارند، به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران از سوی شهرداری یاسوج، چندین ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.
"علیرضا جنتی" دبیر خانه کارگر یاسوج در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۳۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری یاسوج، ۲۰۰ کارگر در بخش خدماتی، تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری "طریق کاران کویر" فعال بوده و ۱۰۰ کارگر دیگر نیز در فضای سبز مشغول به کارند که تحت مسئولیت ۵ شرکت پیمانکاری همانند «کویر کاران» و «ارمغان جاوید» در سطح شهر کار می‌کنند.
او افزود: ۲۰۰ کارگر بخش خدماتی شهرداری یاسوج از اردیبهشت ماه سال جاری حقوقی از شرکت پیمانکاری طریق کاران کویر دریافت نکرده‌اند و این کارگران علاوه برطلب ۵ ماهه خود از این پیمانکار، دو ماه حقوق اسفند ۹۱ و فروردین ۹۲ را نیز از پیمانکار قبلی طلبکارند.
این فعال کارگری در مورد معوقات ۱۰۰ کارگر شاغل در بخش فضای سبز شهرداری یاسوج اظهار داشت: این تعداد کارگر نیز که تحت نظارت ۵ پیمانکار همانند کویر کاران و ارمغان جاوید در مناطق مختلف شهر یاسوج کار می‌کنند از آبان ماه سال گذشته با احتساب مهرماه سال جاری حدود ۱۱ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
جنتی مهم‌ترین مشکل تعویق حقوق کارگران شهرداری را پرداخت نشدن صورت وضعیتهای مالی شرکتهای پیمانکاری از سوی شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: شهرداری یاسوج دلیل پرداخت نکردن این صورت وضعیتهای پیمانکاران زیر مجموعه خود را کمبود منابع مالی اعلام کرده است.

برگزاری دادگاه فاطمه مثنی و حسن صادقی







طی هفته گذشته جلسه دادگاه فاطمه مثنی و حسن صادقی‌خرم‌دشتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه مثنی و حسن صادقی‌خرم‌دشتی که ۸ ماه پیش قصد برگزاری مجلس ترحیم خانگی برای بستگان خود را داشتند و به همین اتهام بازداشت شدند، طی هفته گذشته در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.
این زوج که همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری می‌شوند به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروههای معاند نظام در دادگاه انقلاب محاکمه شدند.
آقای خرم‌دشتی متولد ۱۳۴۳ می‌باشد و در سال ۱۳۶۰ در سن ۱۷ سالگی به اتهام هواداری از گروههای معاند نظام بازداشت و مدت ۷ سال را در زندان گذرانده است و خانم فاطمه مثنی نیز که متولد ۱۳۴۷ می‌باشد نیز در سال ۱۳۶۰ در حالیکه ۱۳ سال بیشتر نداشته است به همراه مادر و خواهرانش بازداشت و مدت ۳ سال را در زندان گذرانده است.
حسن‌صادقی‌ خرم‌دشتی که قصد برگزاری مجلس ترحیم خانگی برای پدر خود در روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه را داشت، بامداد دوشنبه ۱۰ بهمن ماه حدود ساعت ۵ صبح با مراجعه مامورین وزارت اطلاعات به همراه همسر خود بازداشت شد.
همچنین فرزند ۱۷ ساله ایشان نیما صادقی‌خرم‌دشتی نیز روز بعد هنگامی که مامورین برای مصادره و پلمب منزل مراجعه می‌کنند بازداشت می‌شود که وی در اسفند ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد می‌شود.
حسن صادقی و فاطمه مثنی یک دختر ۱۲ ساله نیز دارند که اکنون در خارج از زندان و دور از پدر و مادر خود در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برد.
لازم به ذکر است، غلامحسین صادقی‌ خرم دشتی، پدرِ نامبرده، از فعالان سیاسی ایرانی مقیم عراق می‌باشد که در تاریخ ۴ بهمن ماه سال گذشته بر اثر بیماری سرطان جان باخته است.

اقدام برای انتقال ۲۶ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام به زندان قزل‌حصار







مسئولین زندان رجایی شهر از ساعت ۱۱ صبح امروز سعی در انتقال تمام ۲۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام زندان رجایی شهر به قزل‌حصار دارند. زندانیان در مقابل این تصمیم مقاومت کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ساعت ۱۱ صبح امروز به دو تن از زندانیان اهل سنت سالن ۱۰ زندان رجایی شهرکرج بنام‌های ماموستا کاوه ویسی (خالد منصور بلاغی) و مختار رحیمی که حکم اعدام در پرونده خود دارند اطلاع داده شد که باید با کلیه وسایل جهت انتقال به زندان قزل‌حصار آماده باشند.
یکی از زندانیان عقیدتی این زندان به گزارشگر هرانا گفت: "مسئولین ابندا اعلام کردند کاوه ویسی و مختار رحیمی را می‌خواهند انتقال دهند. وقتی ما در مقابلشان مقاومت کردیم به ما گفتند اسامی انتقالی‌ها ۲۶ نفر است و قاضی مقیسه دستور این نقل و انتقال را صادر کرده. مسئولین حتی تهدید کردند در صورت لزوم از زور استفاده خواهند کرد."
وی در خصوص علت مخالفت با انتقال این زندانیان گفت: "در دی ماه سال ۱۳۹۱ نیز ۱۰ نفر از زندانیان اهل سنت رجایی شهر که حکم اعدام داشتند را به اسم انتقال به زندان سنندج به زندان قزل‌حصار منتقل کردند. ۶ نفر از ایشان در تاریخ ۷ دی ماه‌‌ همان سال اعدام شدند و مابقی نیز در انتظار اجرای حکم هستند. ما به مسئولین اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهید اعداممان کنید، همینجا این کار را بکنید."
اسامی برخی از کسانی که جهت انتقال به زندان رجایی شهر فراخوانده شده‌اند عبارت است از: کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه‌نظری، مختار رحیمی، محمدیاور رحیمی، بهمن رحیمی، شهرام احمدی، محمد غریبی، پوریا محمدی، عالم برماشتی، آرش شریفی، عبدالرحمان سنگانی، فرزاد شاه‌نظری، وریا قادری‌فرد.