۱۳۹۲ مهر ۱۱, پنجشنبه

شش نفر در یزد اعدام شدند/ پس از روی کار آمدن روحانی هر روز دو نفر اعدام







 پنج زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه یک زندانی متهم به قتل صبح امروز در یزد اعدام شدند.

رئیس دادگستری یزد گفت: این پنج نفر به جرم حمل، نگهداری و توزیع ۳۹۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر اعدام شدند.

وی افزود: یک نفر نیز به جرم قتل در سال ۸۸ به قصاص نفس محکوم شده بود که حکم وی در زندان مرکزی یزد اجرا شد.
بر اساس اعلام مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعدام‌های امروز ۱۲۹نفر از زمان روی کار آمدن روحانی در ۱۲ مرداد ماه تا به امروز ۱۱ مهر در ایران اعدام شدند.

یکی از اعدام شدگان نوجوان بزهکار بوده است. هفت نفر از اعدام شدگان زن بودند و ۱۷ نفراز ایشان در ملاء عام اعدام شدند. ۵۱ نفر از اعدام شدگان به صورت مخفیانه اعدام شدند و گروه‌های حقوق بشری خبر از اعدام ایشان در زندان‌ها داده است.

به عبارتی دیگر ۴۲ درصد اعدام‌ها در بازه زمانی کمتر از دوماه پس از روی کار آمدن آقای روحانی مخفیانه اجرا شده است.

عیسی سحرخیز آزاد شد







عیسی سحرخیز روزنامه نگار در بند که در بیمارستان بسر می‌برد آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عیسی سحرخیز زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸ که به علت وضع بد جسمی در بیمارستان بسر می‌برد، از زندان آزاد شد.
این زندانی سیاسی که در بیمارستان برگه آزادی خود را دریافت کرده است تیرماه ۸۸ و در پی بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و سپس توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام "توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام" به سه سال حبس محکوم شد.
خرداد ماه سال گذشته با وجود تمام شدن حکم سه سال محکومیت عیسی سحرخیز وی بر خلاف روند جاری آزاد نشد و در پرونده دیگری به ۱ سال و نیم زندان محکوم شد.

دادگاه برادران کردپور در آبان ماه برگزار می‌شود







دادگاه خسرو کردپور و مسعود کردپور، دو فعال حقوق بشر کرد در ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان، در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته در منزل شخصی خود در شهر مهاباد بازداشت و به ادارهٔ اطلاعات این شهر منتقل شد، این در حالی بود که در پی مراجعات خانوادهٔ وی برای اطلاع از وضعیتش، برادر وی، مسعود نیز باداشت شد.
این دو فعال حقوق بشر پس از حدود ۴ ماه بازداشت در اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه روز چهارشنبه ۵ تیر ماه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند و روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه، اولین جلسهٔ دادگاه ایشان، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا برگزار شد.
جلسه دوم رسیدگی به پرونده این دو زندانی سیاسی در ۲۵ شهریور ماه گذشته در شعبه مذکور برگزار گردید و این‌بار هم قاضی رسیدگی کننده با آزادی ایشان به قید وثیقه مخالفت نمود.
عباس جمالی وکیل متهمین به گزارشگر هرانا گفت: جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات ایشان در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. دفعه پیش وثیقه را با وجود اصرار فراوان ما قبول نکردند. حتی وکلای پرونده به قاضی دادگاه گفتند: با آزادی مسعود که اتهامات سبکتری در پرونده خود دارد موافقت کنند که مورد موافقت قرار نگرفت. ما اینبار خیلی امیدوار هستیم که با توجه به شرایط پیش آمده دادگاه با آزادی هردو برادر موافقت کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این بار جلسه آخر خواهد بود و دفاع آخر اخذ خواهد شد.

بلاتکلیفی یک شهروند کرد که به اعدام محکوم شده







 منصور آروند شهروند مهابادی که به اعدام محکوم شده در انتظار رای دیوان عالی کشور بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منصور آروند که در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ در منزل مسکونی خود بازداشت شد، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از گروههای کردی معاند نظام در شهریور ماه ۱۳۹۱ به اعدام محکوم شد.
پرونده این زندانی سیاسی کرد پس از اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع شد و تاکنون پاسخی در این زمینه از سوی این مرجع قضایی به وی یا خانوده‌اش داده نشده است.
برادر منصور آروند به گزارش هرانا گفت: "منصور از حق داشتن وکیل محروم بوده است و دادگاه وی منصفانه برگزار نشد. وی در مدت بازداشت مورد شکنجه جهت اخذ اعتراف قرار گرفته و دندانهای‌اش بشدت آسیب دیده است. این مسئله در فیلمی که پرس تی‌وی (شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی) از برادرم نشان داد به روشنی دیده می‌شود. همچنین یکی از همبندیان برادرم که آزاد شده به ما گفته ناخن‌های پای وی را برای اخذ اعتراف کشیده‌اند."
برادر منصور آروند در ادامه گفت: "برادرم از مشکلات شدید کلیه رنج می‌برد. این مشکلات از زمان بازداشت وی بروز کرده و احتمال دارد بر اثر ضرب و شتم شدید پدید آمده باشد. کلیه‌های وی اکنون عفونی شده و مسئولین از اعزام منصور به درمان‌گاه‌های خارج زندان سرباز می‌زنند."

وضعیت بد زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج و عدم رسیدگی مسئولین







زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از وضعیت غذای زندان، قطعی تلفن، ممنوعیت مرخصی، مشکلات درمانی و بسیاری موارد دیگر در تنگنا قرار دارند و مسئولین زندان به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند.
یکی از زندانیان بند ۴ زندان رجایی شخر کرج به گزارشگر هرانا گفت: "مدت زیادی است که مسئولین بجای گوشت در غذا‌ها از سویا استفاده می‌کنند و پروتئین حیوانی بطور کامل از غذای زندانیان حذف شده است. به‌تازگی نیز زندانیان سیاسی از طریق زندانیانی که در آشپزخانه زندان کار می‌کنند به این موضوع پی بردند که سویایی که در غذای زندانیان از آن استفاده می‌شود سویای خوراکی نبوده و غذای دام و تیور است. استفاده از سویای غیر خوراکی برای انسان در غذاهای زندان باعث نگرانی زندانیان نسبت به مسائل بهداشتی شده و این موضوع از طرف نمایندگان زندانیان سیاسی به مسئولین زندان تذکر داده شده، ولی با این حال مسئولین رسیدگی نمی‌کنند."
وی در ادامه گفت: "ماه گذشته نیز نامه‌ای با امضاء ۶۰ تن از زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به ریاست زندان نوشته شد که دارای ۷ آیتم بود. از جمله مواردی که زندانیان در این نامه درج کرده بودند رفع ممنوعیت تلفن، ملاقات حضوری و مرخصی زندانیان، رفع ممنوعیت زندانیان سیاسی از امکانات ورزشی و فرهنگی، متوقف کردن عکس‌برداری و انگشت‌نگاری از خانواده زندانیان سیاسی قبل از ملاقات حضوری بود. اما جدیدا که نمایندگان زندانیان سیاسی در جهت پیگیری نامه مذکور به مسئولین مراجعه کرده‌اند، به ایشان اطلاع دادند که این نامه مفقود گردیده و به دست ریاست زندان مردانی نرسیده است."
وی در ادامه خاطرنشان کرد: "مشکل دیگر عدم رسیدگی به شکایات زندانیان در مقابل برخوردهای خشن زندان‌بان‌ها است. بطور مثال جعفر اقدامی مدتی پیش توسط یکی از سربازان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از سرباز مذکور شکایت کرد، ولی به شکایت وی رسیدگی نشد. دو سال پیش نیز همین اتفاق برای سه تن دیگر از زندانی سیاسی افتاده بود که هیچ‌گاه به شکایتشان رسیدگی نشد."

امیر چمنی با پایان دوران محکومیت از زندان مرکزی تبریز آزاد شد







امیر چمنی فعال دانش‌جویی محبوس در زندان مرکزی تبریز ساعاتی پیش با پایان دوران محکومیت خود آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانش‌جویی محبوس در زندان مرکزی تبریز امروز پنج‌شنبه ۱۱مهر ماه ۱۳۹۲ و با پایان دوران محکومیت خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
این دانش‌جوی کار‌شناسی ارشد رشتهٔ جامعه‌شناسی دانش‌گاه آزاد تبریز، بعد از ظهر روز یک شنبه ۲۴ دی ماه در منزل شخصی‌اش بازداشت شده و پس از گذراندن دو هفته در ادارهٔ اطلاعات تبریز، برای اجرای حکم ۹ ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.
این فعال دانش‌جویی پیش‌تر و پس از سپری جلسات متعدد بازجویی در ادارهٔ اطلاعات تبریز با قرار وثیقهٔ ۵۰ میلیون تومانی آزاد و متعاقب آن در تاریخ ۱۵ تیر ماه از سوی شعبهٔ ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل‌بر، به اتهام توهین به رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی به تحمل شش ماه حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری و هم چنین از سوی شعبهٔ ۱۰۴ دادگاه کیفری تبریز به اتهام توهین به رئیس جمهور به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.
شایان ذکر است، حکم ۴۰ ضربه شلاق وی در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری و در روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ اجرا شده بود.

دو نفر در زندان مرکزی شهرکرد اعدام شدند







سپیده دم روز چهارشنبه ۱۰ مهر ماه دو تن در زندان مرکزی شهرکرد به‌دار آویخته شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از این دو زندانی که بهنام کریمیان نام داشت متهم بود ۶ سال پیش دوست دختر خود را به قتل رسانده است.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "بهنام کریمیان که دانشجوی الکترونیک بود ۶ سال پیش به همراه دوست دخترش با خودرو در حال حرکت بودند که با هم مشاجره می‌کنند. دختر یکباره در ماشین را باز کرده و خود را به بیرون پرت می‌کند. این حادثه متأسفانه موجب مرگ دختر می‌شود. بهنام کریمیان به اتهام قتل دختر زندانی شد. ابتدا حکم اعدام او توسط دادگاه شهرکرد صادر شد. دیوان عالی کشور حکم را نقض کرده و به شعبهٔ هم عرض بازگرداند. حکم اعدام وی مجدداً صادر شد. پدر او که کارمند بازنشسته مخابرات است حاضر بود خانه‌اش را بفروشد تا پسرش اعدام نشود. بهنام کریمیان نیز در زندان علاوه بر اینکه مسئول کتابخانه بند یک بود، در برگزاری مراسم مختلف مذهبی و کلاس‌های قرآن، فعال بود."
از نام و مشخصات و اتهام نفر دوم تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی بدست نیامده است.
این دو اعدام در رسانه‌های رسمی ایران اعلام نشده و این موضوع نگرانی محافل حقوق بشری را از آمار اعدام‌های اعلام نشده افزایش می‌دهد.
شهرکرد یکی از شهرهای مرکزی ایران و مرکز استان چهارمحال و بختیاری است و مرکز شهرستان شهرکرد می‌باشد.