۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

۶۳ متهم سیاسی-امنیتی در کرمان به صورت جمعی محاکمه می‌شوند







 گزارش‌ها حاکی از آن است که ۶۳ متهم سیاسی-امنیتی که به توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی متهم‌اند، در کرمان و به صورت جمعی محاکمه می‌شوند.
دادخدا سالاری، رئیس دادگاه انقلاب کرمان در این زمینه مدعی شده است که در پی رصد اطلاعاتی ماموران امنیتی موسوم به سربازان گمنام امام زمان، یک باند ضد امنیتی وابسته به اجانب در استان کرمان شناسایی و زمین‌گیر شد.
به گزارش فارس، رئیس دادگاه انقلاب کرمان گفت: "گردانندگان این باند سه نفر بودند که با عضوگیری یک باند ۶۳ نفر را تشکیل دادند و برنامه‌ریزی و اقدام توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار داشتند."
وی تصریح کرد: "تمام اعضای این باند دستگیر و مقادیر زیادی اسناد و مدارک درون گروهی و تشکیلاتی نیز از نامبردگان توقیف شد."

این مقام قضایی ارتباط و تبانی با بیگانگان از جمله رژیم غاصب صهیونیستی را از اتهامات باند مذکور ذکر کرد و بیان داشت: "تشکیل گروه‌های متعدد مخفی و غیر قانونی برای اقدام علیه امنیت داخلی کشور، اجرای اهداف بیگانگان در کشور، زمینه سازی و اقدام علیه نظام جمهوی اسلامی، اهانت به ائمه‌ی اطهار و مقدسات اسلامی، توهین به پیامبر اسلام و توهین به مسئولان نظام جمهوری اسلامی از دیگر موارد اتهامی این باند است."

وی تبلیغات فرقه‌ای برای تخریب باورهای دینی و اعتقادی مردم، اغفال افراد جامعه برای پیشبرد اهداف بیگانگان را از دیگر اقدامات این باند برشمرد و ادامه داد: "جمع‌آوری اطلاعات از داخل کشور و انتقال این اطلاعات به خارج از کشور و کمک به تشکیلات ضددینی مستقر در سرزمین‌های اشغالی، اغفال جوانان مسلمان و کوشش در جذب جوانان مسلمان نیز از اتهام‌های این گروه است."
گفتنی ست که از هویت این افراد، زمان دستگیری‌شان و سایر جزئیات هیچ اطلاعی در دست نیست.

تجمع خانواده زندانیان اهل سنت در مقابل اداره اطلاعات سنندج







خانواده زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت در مقابل اداره اطلاعات سنندج تجمع کرده و مامورین ایشان را تهدید به بازداشت نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۰ مهر ماه تعدادی از خانواده‌های زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت در مقابل ساختمان اطلاعات شهر سنندج تجمع کرده و خواستار آزادی فرزندانشان شدند.
یکی از تجمع کنندگان به گزارشگر هرانا گفت: "نماینده ستاد خبرى اداره اطلاعات سنندج با ما با لحن بسیار تندى صحبت کرد و گفت: ما که از آمریکا نترسیده‌ایم از شما هم نمی‌ترسیم و اگر به این تجمعهاى خودتان پایان ندهید با شدت تمام با شما برخورد می‌کنیم و نه به زن و نه به بچه‌هایتان رحم نخواهیم کرد و شما را هم به اتهام همکارى با محاربین زندانى می‌کنیم."
وی در ادامه گفت: "مامورین ستاد خبری اداره اطلاعات در جواب خانواده‌ها که پرسیده بودند فرزندان ما را به کدام زندان تبعید کرده‌اید گفته بودند که شما امروز به تحصن خودتان پایان دهید و فردا به شما جواب خواهیم داد. امروز که ما مجددا به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج مراجعه کرده‌ایم به ما اعلام کردند که بهروز شاه نظری به زندان سمنان، طالب ملکی به زندان قم، کاوه شریفی به زندان یزد، آرش شریفی به زندان کاشان و شهرام احمدی به زندان اراک منتقل شده‌اند. ولی این زندانیان تا کنون هیچ تماسی با خانواده‌های خود نداشته‌اند و ما نمی‌توانیم این اطلاعات را تایید کنیم."
روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه ۵ زندانی عقیدتی- سیاسی اهل سنت بنام‌های شهرام احمدی، کاوه‌ شریفى، آرش شریفى، طالب ملکى و بهروز شاه‌نظرى که همگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند به نقطه نامعلومی منتقل شدند.
روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه نیز ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی که با محکومیت اعدام روبرو هستند، از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شدند و تا کنون خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.

اعدام ۵ زندانی به اتهام اقدامات تروریستی







 ۵ متهم به اقدامات تروریستی که از پرسنل سپاه پاسداران محسوب می‌شدند در زندان مرکزی سنندج اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر ماه ۵ متهم به اقدامات تروریستی در زندان مرکزی سنندج اعدام شدند.
این ۵ نفر هیوا تاب، حمید خوشنواز، کمال هاشمی، مسلم رشیدی و هیوا (معروف به چاله اهل مریوان) نام داشته و پیش‌تر از اعضای رده بالای سپاه پاسداران محسوب می‌شدند و به اتهام اقدامات تروریستی و ترور روحانیون اهل سنت اعدام شدند.
اجساد این افراد روز جمعه (١٩ مهر) در گورستان «دارسیران» مریوان دفن شده است.

وحید شیخ بیگلو از زندان مرکزی تبریز آزاد شد







وحید شیخ بیگلو، فعال مدنی، که در اعتراضات شهریور ماه سال ۹۰ در تبریز بازداشت شده بود، از زندان مرکزی این شهر آزاد شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید شیخ بیگلو که روز دوم شهریور ماه سال ۹۰ به همراه ۲۷ تن دیگر در جلسه‌ی هم اندیشی، پیرامون نجات دریاچه‌ی اورمیه در تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند، روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
گفتنی ست که پیش‌تر نیز هرانا خبر آزادی مهدی حمیدی شفیق، دیگر فعال مدنی را که همراه با آقای شیخ بیگلو بازداشت شده بود؛ منتشر کرده است.

هفته‌ی گذشته شعبه‌ی ۱۵ دیوان عالی کشور حکم محکومیت این فعالین مدنی را نقض کرده بود. وحید شیخ بیگلو به اتهام "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت" به ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

پیش‌تر نیز حکم محکومیت محمود فضلی و مهدی نوری از دیگر متهمین این پرونده در دیوان عالی نقض و در شعبه‌ی ۴ تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تبدیل به حکم برائت شده بود.

وحید شیخ بیگلو نیز که آذرماه سال ۹۰ به قید وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی آزاد شده بود، در مجموع بیش از ۸ ماه از دوران حبس خود را گذرانده بود. وی پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی خود بارها بازداشت و به دلیل ستاره دار شدن، از ادامه‌ی تحصیل بازمانده بود.

تعویق ۶ ماهه حقوق ۱۲۰ کارگر کشتی‌سازی در خوزستان









 یک فعال کارگری در خوزستان از تاخیر ۶ ماهه حقوق ۱۲۰ کارگر شاغل در کشتی سازی اروندان در سال جاری و تأخیر ۴ ماه حقوق و سایر مزایای قانونی مربوط به سال ۹۰ این کارگران خبر داد.

به گزارش ایلنا، مصطفی نظری، نماینده محوری کانون شورای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروند رود گفت: "در شش ماهی که از سال جاری گذشته است، کارگران تنها ۴ ماه به صورت مساعده مبالغی را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب مابقی حقوق ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کارگران کشتی سازی اروندان پرداخت نشده است." 

به گفته این فعال کارگری در منطقه، به تازگی ۱۵ کارگر قراردادی این شرکت کشتی سازی نیز به دلیل آنچه «افزایش مشکلات مالی شرکت» ذکر شده است تمدید قرارداد نشده‌اند و پس از بیکاری این ۱۵ کارگر، باقی کارگران نیز نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

نظری با بیان اینکه شرکت کشتی سازی اروندان از شرکتهای تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است، افزود: "کشتی سازی اروندان در اسفند سال ۸۸ براساس مصوبه هیات وزیران بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و در ‌‌نهایت در دی ماه ۹۱ از طریق این سازمان به زیرمجموعه آن یعنی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) تحویل شده است."

این فعال کارگری عدم حمایت مالی سازمان تامین اجتماعی از این شرکت را به عنوان چالش اساسی تولید و کارگران نام برد و گفت: "منابع مالی این شرکت باید هر چه سریع‌تر از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی و شستا تامین شوند تا شاهد تعطیلی این کارگاه و بیکاری کارگرانش نباشیم."

محکومیت یک زندانی سیاسی کرد به اعدام







شعبه ۱۶ دادگاه عمومی ارومیه یک زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه را به اتهام قتل به اعدام محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صابر مخلد ماوانه شهروند اهل ارومیه که در تابستان سال ۹۱ به اتهام ارتباط با کومله بازداشت و به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود از سوی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی ارومیه به اتهام قتل محاکمه و به اعدام محکوم شده است.
این زندانی سیاسی هم اکنون در بند ۳ زندان مرکزی ارومیه تحمل حبس می‌کند.

نامه ۱۱۴ نفر از زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر به حسن روحانی







این نامه درتاریخ ۱۰ شهریور ماه سال جاری توسط ۱۱۴ تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت سالن ۱۰ زندان رجایى شهر کرج نوشته شده وتحویل مقامات اطلاعاتی ومربوطه داده شده تا به دست مخاطبان اصلی که دکتر محمد علوی وزیر جدید اطلاعات و حسن روحانی رئیس جمهور ایران هستند برسد.
تا لحظه انتشار این نامه هیچ گونه رسیدگی مطلوبی درمورد حذف حکم اعدام و رفع محکومیتهای سنگین صورت نگرفته و دو مقام مذکور که نامه برایشان فرستاده شده یا به علت کارشکنی مقامات پاییین‌تر در رساندن نامه به ایشان و یا به علت بی‌توجهی، هیچگونه ترتیب اثر مطلوبی را در جواب این نامه نداده‌اند.
متن کامل نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نامه‌ای از طرف زندانیان اهل سنت زندان رجایى شهر اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ به ریاست جمهوری دکتر روحانی
باروی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد نوع تعامل با جامعه اهل سنت بالاخص درچهارساله پایانی این دولت شدت بیشتری پیدا کرد به طوریکه اهانت به مقدسات اهل سنت در سطح منابر و رسانه‌های عمومی آشکار شد و متاسفانه نامه‌های اعتراضی و ارسالی علمای اهل سنت نسبت به این اهانت‌ها برای مسولین دولت وقت نه تنها سودی نبخشید بلکه عدم رسیدگی به این موضع به امثال آخوند "دانشمند" جرات تکفیر صحابه کرام وعموم اهل سنت را داد و توهین شخصیتهای شناخته شده و بلند پایه کشوری همچون احمدی‌نژاد درانتخابات ۸۸ به صحابه کرام مهر تاییدی بر اهانتهای قبلی بود و برخورد تند دستگاههای امنیتی در برابر احساسات و اعتراضات اهل سنت موجبات نا‌ آرامی در مناطق کردستان را فراهم آورد که به دنبال آن دستگیریهای گسترده در مناطق سنی نشین شدت یافت وعلما و حافظان قرآن و اندیشمندان اهل سنت کشور را نیز در برگرفت و منجر به بازداشتهای طولانی مدت و چند ساله بدون تفهیم اتهام و همچنین صدور احکام سنگین و اعدام برای آن‌ها شد و متاسفانه هفت تن از جوانان کم سن و سال اعدام گردیدند.
در حالیکه محاکمه آنان همراه صدور حکم ربع ساعت طول نکشید و درطول مدت محاکمه نیز همراه دستبند و پابند رو به روی قاضی گذاشته شده واجازه بیان هیچ گونه دفاعیه‌ای به آنان داده نشد و تا به حال نیز حکم اعدام ۲۶ نفر دیگر صادر شده که شش نفر آنان در شرف اجرای حکم هستند و تعدادی دیگر با احکام سنگین ۱۰ تا ۲۰ سال محکوم گردیده‌اند.
بنابراین ما زندانیان اهل سنت زندان رجایى شهر خواستار لغو هرچه سریع‌تر حکم محکومین به اعدام و حبسهای طولانی مدت و آزادی ماموستا‌ها و فعالان مذهبی اهل سنت و لغو محدودیت شدید نسبت به علما و طلاب و مبلغان دینی در مساجد و برگذاری شعایر عمومی دینی طبق اصول و فقه اهل سنت توسط دولت نامگذاری شده به تدبیر و امید می‌باشیم.
پایان
ماموستا ﺣﺴﻴﻦ اﻣﻴﻨﻰ
برهان اصغریان
هژار علیزادة
ماموستا حسام محمدى
جهانگیر دهقانى
جمال سلیمانى
عثمان احسنى
خالد حاجى‌زاده
سوران علیپور
ناصر شیخى
ماموستا خسرو دبستان
محمد یاور رحیمى
جبار حسنى
بهمن رحیمى
مختار رحیمى
اصغر رحیمى
دهقان رحیمى
محمد قادر عبداللهى
ماموستا کاوه‌ ویسى
کاوه‌ شریفى
عرفان نادرى‌زاده (۲۰ ساله)
فرزاد شاه نظرى
واحد شرفى‌پور
ماموستا محمد یاسین شرفى‌پور
تیمور نادرى‌زاده (والد عرفان نادرى‌زاده)
حسین محمدى
کیوان مؤمنى فرد
سید شاهو إبراهیمى
فرزاد نصر الله‌زاده (عمره ۲۰ سنة)
محمد کاظمى
خسرو شرفى‌پور (۶۶ عاما)
ماموستا محمد برایى
ماموستا محمد کلهر
ماموستا مسعود رسولى
حاج ماموستا أحمد عبداللهى
ماموستا جمال قادرى
محمدجوان شه بخش (حاجى منصور ۵۵ عاما)
امید پیوند
پوریا محمدى
عبدالرحمن سنگانى
محمد غریبى
جمشید دهقانى
کیوان زندکریمى
ماموستا على کرمى
یوسف مرادی
آرام میکائیلى
مهدی محمدى
فرزاد صمدی
شهرام احمدی
بهرام احمدى (۱۸ ساله)
فرزاد هنرجو (۱۸ ساله)
أمید محمدى
رامین زاهدى
محمد ظاهر بهمنى
کامبیز عباسی
سید هادى حسینى
محمد امین برقى
صدیق محمدى
سید آزاد حسینی
پرویز عثمانی
حامد احمدى
رامین کرمى
فخرالدین عزیزى
بهروز شاه نظری
طالب ملکى
احمد وزیرى
جمال قادرى
فؤاد یوسفى
کمال ملایى
فرشید ناصرى
فیروز حمیدی
وریا قادرى فرد
ماموستا فرهاد سلیمى
داوود عبداللهى
قاسم آدسته
انور خضرى
خسرو بشارت
کامران شیخه
سید حسن مجیدى
عالم برماشتی
آرش شریفی
فؤاد بابائی
امجد صالحی
هیمن محمود تختی
جعفر غفوری
عبدالله خسرو‌زاده
حسین جوادی
فؤاد رضازاده
فؤاد أحمد نوری
برزان نصرالله‌زاده
یدالله حبیبی
کریکار والی
مسلم نجفی
وفاء عائلی
نژاد عبدالکریمی
عبدالله شریعتی
أیوب کریمی
فخرالدین غفوری
امید محمودی
صابر امیری
اسماعیل آتش مرد
معاذ حکیمی
سعید کریمی
وریا امیری
ماموستا عبدالرحمن فتاحی
عبدالکریم داسه
محمد أمین آبراهام
ابراهیم رسولی
عثمان رادبوی
حسین جوانرودی
عبدالسلام آگنش
عبدالجبار بیدخام
یاسین محمودی
افشین انتظاری

شش زندانی سیاسی، مشمول عفو و آزاد شدند







شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندا اوین، مشمول عفو شده و دقایقی پیش آزاد شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در راستای عفو ۸۰ نفری زندانیان سیاسی که پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌ی قضاییه مدعی آن شده بود، شش تن از زندانیان سیاسی، شنبه شب، بیستم مهرماه، از زندان اوین آزاد شدند.
آقایان "محمودولی غلام‌نژاد"، "مصطفی بادکوبه‌ای"، "علی نعمتی"، "فرزاد روحی"، "محمد اسحاق آبادی" و "بهادر علیزاده" شش نفری هستند که مشمول عفو شده‌اند.
گفتنی ست که مصطفی بادکوبه‌ای پس از انتخابات ۱۳۸۸ به سرودن اشعار در انتقاد از دولت احمدی‌نژاد پرداخت و به همین علت بازداشت شده بود. وی محکوم به ۱۸ ماه حبس بود که روز ۱ آذر ماه سال گذشته برای اجرای حکم به زندان اوین رفته بود.
محمدولی غلام‌نژاد نیز به اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق بازداشت و به تحمل ۲ سال زندان محکوم بود.
بهادر علیزاده و فرزاد روحی هم به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به مقدسات" به ترتیب چهار سال و سه و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
هم‌چنین علی نعمتی، به اتهام "جاسوسی" بازداشت و در زندان اوین محبوس بود.

دادگاه بهروزآلخانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام مجدداً به تاخیر افتاد







دادگاه تجدید نظر بهروز آلخانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدامِ محبوس در زندان مرکزی ارومیه، مجدداً به تاخیر افتاده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه گذشته، دادگاه بهروز آلخانی، زندانی سیاسی که به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و مشارکت در قتل دادستان خوی، از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اعدام محکوم شده بود؛ برای دومین بار به تاخیر افتاد.
بهروز آلخانی فرزند فارس، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن ماه سال ۸۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سلماس بازداشت و نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌ی فیزیکی و روحی قرار گرفته است. وضعیت این زندانی سیاسی به نحوی است که  هم‌اکنون و به دلیل فشارهای وارده در طی ۱۹ ماه حبس در سلول‌های انفرادی، دچار اختلالات روانی مرتبط با حضور بلند مدت در سلول انفرادی شده و وضعیت سلامت‌اش وخیم است؛ این در حالیست که به دلیل حساسیت پرونده، مسئولان زندان از اعزام او به بیمارستانی خارج از زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.
گفتنی ست که آقای آلخانی ابتدا به اتهام همکاری با پژاک بازداشت شد و برای چندین ماه مورد بازجویی قرار گرفت اما بعد از این مدت، اتهام مشارکت در قتل دادستان خوی نیز به اتهامات نامبرده اضافه شد.
او بعد از نزدیک به ۲۰ ماه بر طبق کیفرخواست دادستان عمومی و انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و مشارکت در قتل دادستان خوی در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهر ارومیه محاکمه و به اعدام محکوم شد. این در حالی ست که در طی اکثر مراحل دادرسی وکیل تسخیری او همواره از عدم تعادل روحی موکلش گفته است.
شایان ذکر است که پرونده‌ی بهروز آلخانی، چندی پیش در دیوان عالی کشور(استان آذربایجان غربی) با نقض حکم مواجه شد و مجدداً به دادگاه تجدید نظر بازگردانده شد.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده‌ی این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "در تمام مراحل بازجویی، این زندانی کرد اتهام مشارکت در قتل دادستان خوی را رد کرده است."
وی افزود: "در تاریخ ۲۳ مهرماه سال ۹۰ در جلسه‌‌ای چند دقیقه‌ای با حضور وکیل تسخیری، نماینده‌ی دادستان و نماینده‌ی اداره‌ی اطلاعات شهر ارومیه، شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست قاضی چابک، بهروز آلخانی را به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با  پژاک و مشارکت در قتل دادستان خوی، به اعدام محکوم کرد. او هم‌چنین  و در پرونده‌‌ای جداگانه به اتهام نگهداری اسلحه‌ای که هنگام دستگیری توسط ماموران اطلاعاتی هم ضبط نشده است  به ۱۰ سال زندان محکوم شد."

به گفته‌ی منبع یاد شده این زندانی از حق تماس تلفنی با خانواده محروم بوده و تنها هر ماه یک بار آن هم با حضور ماموران امنیتی قادر به ملاقات با خانواده‌اش است.

آخرین وضعیت دکتر اسدالله اسدی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین







 دکتر اسدالله اسدی متولد ۱۳۴۱، ساکن تبریز، پزشک عمومی و بازنشسته آموزش و پرورش می‌باشد. وی در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۸۹ به هنگام مراجعت به مطب خود در تبریز توسط نیروهای اداره اطلاعات تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، به گونه‌ای که خانواده وی طی چند هفته نخست هیچگونه اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نداشتند.
بنا به گزارش فعالان در تبعید، دکتر اسدی در مجموع ۹ ماه بازداشت در انفرادی در تبریز، که سه ماه آن در سلول انفرادی و ۲ ماه در بند عمومی اداره اطلاعات تبریز را گذرانده است.
وی سرانجام برای تکمیل بازجویی‌ها به تهران منتقل و به مدت ۴ ماه در سلولهای انفرادی ۲۰۹ و ۲۴۰ وزارت اطلاعات در زندان اوین تحت شرایط بسیار نامساعد و نیز شدید‌ترین شکنجه‌های روحی، روانی و جسمانی قرار گرفت، که از جمله آن‌ها می‌توان به کشیدن اتوی داغ از روی پیراهن و سپس ریختن آب سرد و سپس تکرار چندباره این عمل و یا آویزان نمودن طولانی مدت از دست‌ها، اعدام مصنوعی و ضرب و شتم، بیدار نگه داشتن به مدت طولانی؛ اشاره داشت.
پس از تحمل ۹ ماه حبس در بندهای امنیتی و نیز شکنجه‌های شدید وی مجبور به قبول کردن اتهامات و اعترافات تحمیلی از سوی بازجویان خود شد. اتهام وی ارتباط با دول متخاصم اعلام شده بود.
پیش از آن آقای اسدی روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ دست به خودکشی زده بود که با کمک زندانیان بند ۳۵۰ از مرگ نجات پیدا کرد.
دکتر اسدی پس از انتقال به بند عمومی ۳۵۰ اوین و بعد از ۲ سال و نیم بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به ده سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
پس از صدور حکم زندان برای دکتر اسدی، مردم آذربایجان به ویژه مناطق زلزله زده، به دلیل خدمات انسان دوستانه پزشکی که ایشان در آن مناطق به مردم ارائه داده بود، با تهیه طوماری بیش از ۸۰ روستا، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شدند که با پیگیری‌ها ایشان، در ‌‌نهایت حکم صادره به سه سال و نیم کاهش یافت.
اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال از حبس ایشان و ۲ ماه مانده به خاتمه دوران حبس، با وجود مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله ناراحتی عصبی، قلبی، گوارشی، دهان، دندان و ضعف بینایی و آرتروز گردن و علیرغم ثبت درخواست مرخصی پزشکی ایشان در بهداری زندان اوین؛ دادستانی تهران با درخواست مرخصی استعلاجی و مرخصی متصل به آزادی دکتر اسدی مخالفت کرده است.
این در شرایطی است که هفته گذشته نماینده دادستان، آقای خدابخشی پس از شنیدن مشکلات دکتر اسدی به ایشان قول اعزام به مرخصی را داده بود که عدم تحقق این وعده باعث ایجاد فشار و استرس شدید همراه با حمله عصبی وی، در سه شنبه گذشته شد.
به گونه‌ای که حفاظت زندان روز چهارشنبه پس از انتقال وی به انفرادی به دلیل اعتراض وی به عدم تحقق وعده مرخصی، به دلیل وخامت حال روحی و عصبی ایشان را به بند ۳۵۰ عودت دادند.
این گونه رفتار نماینده دادستان در مورد اعزام به مرخصی مسبوق به سابقه بوده است، به گونه‌ای که تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ از چندین ماه پیش وعده اعزام به مرخصی داده شده که منجر به دلگرمی و خوشحالی خانواده‌های ایشان می‌شود، اما با خلف وعده و عدم پاسخگویی مناسب منجر به تحمیل فشار عصبی مضاعف به زندانیان و خانواده ایشان می‌شود.

کاهش حکم عماد بهاور از ۱۰ سال به ۷ سال حبس تعزیری







وکیل‌مدافع عماد بهاور از کاهش محکومیت موکلش از ۱۰ سال به ۷ سال حبس خبر داد و گفت: "حکم صادره قطعی است."
فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: "موکلم در سال ۸۹ به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت و عضویت در نهضت آزادی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد."
وی ادامه داد: "حکم دادگاه بدوی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد و ما برای حکم صادره تقاضای ادعاده دادرسی کردیم و پرونده به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد. شعبه‌ مذکور بعد از رسیدگی به پرونده، اعتراض را وارد دانست و حکم را نقص و به شعبه هم‌عرض ( شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب) ارسال کرد."
غیرت خاطرنشان کرد: "پرونده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گرفت و محکومیت موکل از ۱۰ سال به ۷ سال حبس تقلیل پیدا کرد و رای صادره قطعی است. البته در حکم موکل درباره ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی تغییری ایجاد نشده است."
این وکیل دادگستری اظهار کرد: "با توجه به اینکه موکل نزدیک به ۴ سال است که در زندان بسر می‌برد، می‌توانیم برای وی تقاضای آزادی مشروط کنیم."
عماد بهاور، در ۲۲ اسفند ۸۸ بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی بیش از ۳ و نیم سال است که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر برده و در این مدت تنها چند روز در نوروز ۹۲ به مرخصی آمده است.

تفهیم اتهام مهدیه فراهانی در دادسرای اوین









مهدیه فراهانی، فعال حقوق زنان، در پی احضار کتبی و شکایت وزارت اطلاعات، روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد.

به گزارش تغییر برای برابری، برای این فعال حقوق زنان که با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های فمنیستی به دادسرا احضار شده بود، کفالت ۳۵ میلیون تومانی صادر شد. 

مهدیه فراهانی اولین بار در بهمن ماه سال ۹۱ به دادسرا احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. ماموران با حضور در خانه وی احضاریه کتبی را به وی تحویل داده و پس از تفتیش خانه مقداری از وسایل شخصی او و خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند.

این فعال حوزه زنان بعد از اینکه در کنکور کارشناسی ارشد پذیرفته شد در تاریخ ۱۴ شهریور ماه طی تماس تلفنی به سازمان سنجش جهت گزینش در دانشگاه احضار شد که پس از حضور در این سازمان توسط بازجوهای قبلی بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفت. پنجشنبه هفته گذشته نیز مهدیه فراهانی بار دیگر به صورت کتبی به دادسرا احضار شد و چهارشنبه ۱۷ مهر ماه در دادسرا حضور پیدا کرد و پس ازتفهیم اتهام برای وی قرار کفالت ۳۵ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه تعیین شد.

ضرب و شتم خانواده‌ی سلیمان قنبری توسط نیروهای امنیتی

 






نیروهای امنیتی و لباس شخصی با هجوم به منزل سلیمان قنبری، از شهروندان ساکن شهرستان مهاباد، ضمن تفتیش و بازرسی این محل اقدام به ضرب و شتم خانواده‌ی نامبرده نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌ی گذشته نیروهای امنیتی و لباس شخصی وزارت اطلاعات شهرستان مهاباد با ایجاد فضای رعب و وحشت و با هجوم به منزل سلیمان قنبری، شهروند کرد، در منطقه‌ی بهارستان مهاباد، محل مورد اشاره را مورد بازرسی و تفتیش و خانواده‌ی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
هم‌چنین لازم به ذکر است، حسین قنبری، ٢٠ ساله، فرزند سلیمان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

گفتنی ست که این اقدام نیروهای امنیتی و لباس شخصی به شکلی زننده و با هدف ایجاد ترس و وحشت، بدون ارائه‌ی حکم قانونی و قضایی صورت گرفته است.

در ضمن، اتهام مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی نسبت به خانواده‌ی این شهروند از سوی مقامات امنیتی ایران، "همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف دولت" مطرح شده است.