۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

محکومیت سردبیر و مدیرمسئول مجله بخارا به ۱۱ ماه زندان و جریمه







 علی‌اکبر جعفردهباشی سردبیر و مدیرمسئول مجله بخارا بدلیل چاپ شعری از منصور اوجی به ۱۱ ماه زندان و دو و نیم میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی‌اکبر جعفردهباشی معروف به علی دهباشی سردبیر و مدیر مسئول مجله بخارا بدلیل چاپ شعری از منصور اوجی که در شماره فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۲منتشر شده، در دادگاه ویژه مطبوعات به ١١ ماه زندان و دو نیم میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "اتهامی که منصور دهباشی به خاطر آن محکوم شده توهین به چادر عنوان شده است."
پیش‌تر نیز منصور اوجی، شاعر ۷۶ ساله از سوی پایگاه دانشجویان انقلابی (حنفا) به "اهانت به چادر" متهم شد. پایگاه دانشجویان انقلابی از مسئولان مجله بخار خواسته‌ بودند به دلیل چاپ این شعر "از امت حزب‌الله، عذرخواهی کنند."
مجله بخارا، دوماه‌نامه‌ای است فرهنگی و هنری به مدیر مسئولی و سردبیری علی دهباشی که در آن مقالات و نقد‌ها و خبرهای مربوط به ادبیات و هنر ایران و جهان، در تهران منتشر می‌شود.
شعر منصور اوجی که سبب صدور این حکم شده در زیر می‌خوانید:
از جماعت زنان دلم گرفت
آن جماعت عظیم
روز جشن
صبح عید
یک کبوتر سفید بینشان نبود
جملگی سیاه
جملگی کلاغ.

اعدام یک متهم در زندان مرکزی اصفهان







 یک شهروند اهوازی که از زندان کارون اهواز به زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بود سپیده دم روز سه‌شنبه گذشته در این زندان اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "سعید لویمی" زندانی زندان کارون اهواز روز دوشنبه ۱۵ مهر ماه به زندان مرکزی اصفهان منتقل شد.
وی که متعهل و ۳۵ ساله بوده است سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه در زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شد و جسد وی تحویل خانواده گردید.
تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی از اتهامات فرد اعدام شده و علت اجرای حکم در زندان اصفهان بدست نیامده است.

محکومیت سه شهروند بهایی ساکن سمنان به حبس تعزیری







 اردشیر فناییان، گلرخ فیروزیان و شیدرخ فیروزیان، از شهروندان بهایی ساکن سمنان، به حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق حکم دادگاه انقلاب سمنان، اردشیر فناییان، گلرخ فیروزیان و شیدرخ فیروزیان به اتهام تبلیغ و ترویج بهاییت به حبس تعزیری محکوم شدند.

بنا به رای صادره دادگاه بدوی، متهم ردیف اول، اردشیر فناییان، به یک سال حبس تعزیری، متهم ردیف دوم، شیدرخ فیروزیان، به ۹ ماه حبس تعزیری و متهم ردیف سوم، گلرخ فیروزیان به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
یادآور می‌شود نامبردگان در بهمن ماه سال گذشته بازداشت و پس از چند ماه به قید وثیقه آزاد گردیدند.

اعتراض جمعی از مردم اراک به آلودگی هوا / تصویری







جمعی از شهروندان اراکی روز شنبه در اعتراض به آلودگی هوا در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته در این تجمع جمعی از مردم اراک در اعتراض به آلودگی هوا در باغ ملی این شهر شرکت کردند. این حرکت اعتراضی به رغم حضور گسترده مأموران نیروی انتظامی برگزار شد.
شهر اراک از ابتدای امسال تا انتهای مردادماه، ۸۳‌روز را در هوای آلوده سپری کرد که این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۴‌درصد بیشتر شده است. تعداد ‌روزهای آلوده هوای اراک در سال گذشته ۴۰‌روز بوده است. در حالی تعداد‌ روزهای آلوده نسبت به سال گذشته ۲۸‌روز افزایش داشته که کاهش بارندگی و افزایش ریزگرد‌ها موجب تجمع گردوغبار و حرکت آن‌ها از سمت استان‌ها و کشورهای غربی و حاشیه تالاب می‌قان اراک به سوی استان بوده است.
مردم اراک از مردادماه سال جاری تاکنون هفده بار در اعتراض به وضعیت آلودگی هوا تجمع اعتراضی برگزار کردند.

وضعیت وخیم جسمی احمد دانشپور مقدم و احتمال مرگ وی







شرایط جسمی احمد دانشپور مقدم، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد دانشپور مقدم که از بیماری "کولیت اولسروز روده" رنج می‌برد، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مسئولین بهداری زندان اوین و عدم موافقت دادستان تهران جهت اعزام وی به بیمارستان، در آستانه‌ی سرطان دستگاه گوارش و مرگ قرار گرفته است.
آقای دانشپور مقدم که از بازداشت شدگان وقایع ۶ دی ۸۸(عاشورا) است، به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده است.
گفتنی ست که اقدام بهداری زندان اوین و دادستان تهران در خصوص عدم رسیدگی به بیمارانی که اتهام مذکور را دارند مسبوق به سابقه بوده به طوری که قبلا نیز با ممانعت از اعزام به موفع محسن دگمه چی به مراکز درمانی باعث مرگ او شدند و هم اکنون با عدم رسیدگی به وضعیت احمد دانشپور مقدم نیز احتمال سرطان و مرگ وی وجود دارد.

بیخبری از وضعیت غازی عباسی زندانی محکوم به اعدام







غازی عباسی از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) از قرنطینه زندان کارون به اداره اطلاعات منتقل شده است و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غازی عباسی فرزند احمد، زندانی سیاسی زندان کارون روز دوشنبه ۸ مهر ماه به نقطه نامعلومی منتقل شد.
کریم دیحیمی فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: "صبح روز دوشنبه ۸ مهر ماه غازی عباسی با خانواده خود تماس گرفته و گفته که در قرنطینه زندان کارون بسر می‌برد و معلوم نیست که کی وچه وقت حکم اعدام او را اجراء می‌کنند."
وی در ادامه گفت: "غازی عباسی از چهار نفر محکوم به اعدام اهل فلاحیه است که روز جمعه ۵ مهر ماه ساعت ٣ ظهر از بند ٨ زندان کارون منتقل می‌شود. در ابتدا هم بندیان وی شک کرده بودند که او را به بازداشتگاه اطلاعات منتقل کرده‌اند اما با تماس غازی عباسی در صبح روز دوشنبه (۸ مهر ماه) مشخص شد که او را به قرنطینه زندان کارون منتقل نموده بودند. اما پس از صدور بیانیه از سوی سازمان عفو بین الملل در تاریخ جمعه ۱۲ مهر ماه وی را به اداره اطلاعات اهواز منتقل کرده و تا امروز از سرنوشت وی اطلاع دقیقی در دست نیست."
وی در پایان گفت: "خانواده قاضی عباسی در مورد سرنوشت وی بسیار نگران هستند."
این زندانی سیاسی به همراه سه تن دیگر از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.
مقامات قضائی روز شنبه ۲۲ تیر ماه سال جاری تأیید احکام اعدام این چهار تن را از سوی دیوان عالی کشور به محکومین و خانواده‌ها ابلاغ کرده‌ و ایشان در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند.

چهار زندانی دیگر مشمول عفو شده و آزاد شدند







در پی اعلام عفو ۸۰ زندانی عقیدتی و امنیتی چهار زندانی دیگر عصر امروز از زندان آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان صمدی، وحید روحبخش، مهدی تاجیک و عیسی خان حاتمی افرادی هستند که امروز مشمول عفو شدند.

قابل ذکر است مهدی تاجیک و عیسی خان حاتمی در زمان اعلام عفو در مرخصی بسر می‌بردند.
پیمان صمدی، زندانی سیاسی است که از فروردین ماه سال جاری جهت تحمل محکومیت خود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد، وی دانشجوی متالوژی دانشگاه علمی کاربردی است که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق وبلاگ نویسی مهرماه ۸۸برای اولین بار توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از مدتی بازداشت موقت در بند ۲۰۹ با قید وثیقه آزاد شد.

این زندانی سیاسی در ابتدا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۴سال حبس تعزیری محکوم و پس از آن این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت و سه سال دیگر حبس وی به جزای نقدی تبدیل شد.

وحید روح بخش از معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که به دلیل شرکت در راهپیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات بازداشت شده بود وی فارغ التحصیل رشته معماری است و در تاریخ ۲۹ خرداد ۸۹ در منزل شخصی خود توسط ماموران وزارت اطلاعات قزوین بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد بود.

روح بخش پس از گذراندن دو ماه در سلول‌های انفردی در بند ۲۰۹ به قید کفالت بیست میلیون تومانی آزاد شد. اما بلافاصله در شهریور‌‌ همان سال به اتهام اجتماع و تبانی از طریق شرکت در تجمعات، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی محاکمه و به سه سال جبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به هیجده ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

مهدی امانی فعال دانشجویی دانشگاه یزد به پلیس فتا احضار شد







 مهدی امانی معاون سیاسی ستاد دانشجویی آقای روحانی و یکی از فعالین سیاسی دانشجویی دانشگاه یزد به اتهام "تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب علیه مقامات دولتی" به پلیس فتا احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فعالین دانشجویی دانشگاه یزد در کمپینی به عنوان "برکناری دکتر میبدی از ریاست دانشگاه یزد" و جمع آوری امضای مکتوب برای تعویض ریاست دانشگاه یزد تلاش‌هایی در هفته‌های قبل نموده‌اند و گویا این شکایت که توسط ریاست دانشگاه از این فعال دانشجویی شده است در همین راستا می‌باشد.
یکی منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "علی رغم گذشت دو ماه از سرپرست شدن دکتر توفیقی، ریاست‌های دانشگاه‌ها کماکان طبق روال خود در ۸ سال گذشته عمل می‌کنند و به برخورد با دانشجویان ادامه می‌دهند به طوری که در هفته گذشته سه تن از فعالین دانشگاه یزد که در امر جمع آوری امضا فعال بوده‌اند به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و در بقیه دانشگاه‌ها نیز اخبار به همین منوال است."

محکومیت ۳۹ تن از هنرمندان کرمانشاهی به ۳۹ سال زندان و جریمه







 ۳۹ تن از هنرمندان، نوازندگان، تصویر برداران، خوانندگان و دست اندرکاران هنر موسیقی در کرمانشاه، هرکدام به ۱ سال حبس تعزیری و ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی سال گذشته ۵۸ تن از هنرمندان کرمانشاهی که غالبا در کار موزیک زیرزمینی و برگزاری جشن‌های عروسی بودند بازداشت شدند.
اکثر این افراد ابتدا توسط تلفن به نهادهای امنیتی احضار و بازداشت گردیده بودند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "طی سال گذشته ابتدا به این هنرمندان تلفن زدند. عده‌ای با همین تلفن به نهاد مربوطه مراجعه کرده و عده‌ای نیز مراجعه نکردند. کسانی که به احضار تلفنی توجه نکردند ابتدا تلفن همراه‌شان قطع شد و سپس در منازل خود بازداشت شدند."
وی در باره مدت بازداشت این هنرمندان گفت: "مدت بازداشت ایشان از چند ساعت تا چند ماه متفاوت است و اکثرا با قید کفالت یا وثیقه های سنگین آزاد شدند."
طی هفته جاری در دادنامه صادره از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه اتهام این افراد جملگی (مشارکت در تهیه و تولید آثار سمعی و بصری غیر مجاز و مبتذل) عنوان گردیده و این دادگاه همهٔ این افراد را طی یک دادنامه و به صورت فله‌ای محکوم کرده است.
در این دادنامه تعداد ۱۹ تن دیگر که قبلاٌ همراه این محکومان بازداشت ومحاکمه شده بودند نیز تبرئه شدند.
اسامی محکومین به شرح زیر است.
۱- شهرام نظری ۲- یاس رستمی ۳- آرمان بهرامی ۴- سید فرزاد حسینی ۵- میلاد بهرامی ۶- رسول نامداری ۷- بابک رحمانی ۸- مجتبی فرهادی ۹- سید وحید حسینی ۱۰- سعید لطفی ۱۱- آرش لطفی ۱۲- محمدرضا امیری ۱۳- علی اصغر محمدی ۱۴- سیروس جمشیدی ۱۵- کامبیز جمشیدی ۱۶- جواد جمشیدی ۱۷- امید حیدری ۱۸- علی احمدیان ۱۹- مسلم مرادی ۲۰- رضا بزم (بهرامی) ۲۱- صابر بهرامی ۲۲- سجاد سهرابی ۲۳- رضا جمشیدی ۲۴- حمید (رضا) بروک ۲۵- خلیل عزیزی ۲۶- مهدی الهی گاکیه ۲۷- محسن پورمست لرستانی ۲۸- ایوب ملک‌زاده ۲۹- مسعود جلیلیان ۳۰- عبدالحسین رضایی ۳۱- ایمان تاوسه ۳۲- مهدی ده پهلوانی ۳۳- علیرضا مرادیان ۳۴- علی نریمانی ۳۵- مصطفی پناهی ۳۶- شهاب امیری ۳۷- امیر زنگیشه ۳۸- ناصر نصرتی ۳۹- خانم فریبا حسینی.

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب به مرخصی اعزام شد







 بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب عصر امروز با تودیع وثیقه به مرخصی درمانی اعزام شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب از بیماری قلبی رنج می‌برد و جهت درمان بیماری خود به مرخصی استعلاجی اعزام شده است.
بهزاد نبودی در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

بازداشت دست کم دو دانشجو در دانشگاه تهران







صبح امروز در دانشگاه تهران دست کم یک دختر و یک پسر دانشجو در حین سخنرانی حسن روحانی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز هنگام سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران چند تن از دانشجویان اقدام به خواندن سرود یاردبستانی کرده و سپس دست کم دو تن از ایشان توسط حراست دانشگاه بازداشت شدند.
یکی از حاضرین در این سخنرانی به گزارشگر هرانا گفت: "کسانی که سرود یار دبستانی را می‌خواندند بیش از این بودند ولی ما بازداشت یک دختر و یک پسر را توسط حراست دانشگاه رویت کردیم. مامورین امنیتی در حین سخنرانی از دانشجویان فیلمبرداری می‌کردند و فضا بشدت امنیتی بود."
تا لحظه تنظیم این خبر از سرنوشت دو بازداشتی و اسامی ایشان اطلاعی بدست نیامده است.

تعویق سه ماهه حقوق کارگران ثمین صنعت در شلمچه‎









نماینده محوری کانون شورای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروندرود گفت: ۱۴۰ کارگر شرکت پیمانکاری ثمین صنعت به دلیل کاهش پروژه‌های اجرایی، سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. 

«مصطفی نظری» در این باره به ایلنا گفت: تشدید تحریم‌های اقتصادی باعث شده است این شرکت پیمانکاری که در زمینه ساخت تاسیسات و تجهیزات دریایی فعالیت دارد در اجرای پروژه‌های خود با کمبود مواد اولیه مواجه شود. 

او با اشاره به مشکلات معیشتی ۱۴۰ کارگر به تبع تعویق سه ماه حقوق، افزود: ادامه این وضعیت باعث از دست رفتن بسیاری از پروژه‌های در دست اجرا می‌شود. 

نظری بابیان اینکه فعالیت شرکت پیمانکاری ثمین صنعت همانند سایر پیمانکاران منطقه در نتیجه تحریم‌های اقتصادی و رکود بازار کار به حالت نیمه تعطیل درآمده است، افزود: به گفته کارگران، در صورت ادامه وضعیت فعلی کارفرما قصد دارد به تدریج همه کارگران را با پایان قراداد کاریشان تعدیل کند.

دست کم یک نفر در زندان ایلام اعدام شد / درگیری در بیرون زندان







خانواده یک زندانی محکوم به اعدام با پرتاب نارنجک قصد توقف اجرای حکم را داشتند؛ بازداشت شدند.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز، ۲۲ مهر۹۲، به دنبال اجرای حکم قصاص در زندان مرکزی ایلام اقوام قاتل اقدام به پرتاب یک نارنجک ساچمه‌ای به سمت درب ورودی زندان کردند که موجب مجروح شدن چند تن از کارکنان انتظامی شد.


بلافاصله ماموران انتظامی مستقر در محل عاملان انفجار را شناسایی و در حالی که ضامن نارنجک را در دست داشتند دستگیر کنند.

نزدیک به ۲۰ نفر در این حادثه آسیب دیدند، اما هیچ یک از مقامات قضایی هویت فرد اعدام شده و جزئیات پرونده وی را اعلام نکرده و در صورت عدم وقوع چنین حادثه‌ای اجرای این حکم رسانه‌ای نمی‌شد.

بنا بر اعلام مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ۴۰% اعدام‌ها در ایران مخفیانه اجرا می‌شود.

بازگشت ۱۳ نفر از چهره های علمی بازنشسته دانشگاه علامه به تدریس









 سرپرست دانشگاه علامه با اشاره به دعوت از چهره‌های علمی بازنشسته برای تدریس در دوره دکتری این دانشگاه گفت: حدود ۱۳ نفر از اساتید بازنشسته دانشگاه بازگشته و مشغول تدریس در دوره دکتری هستند. 

دکتر حسین سلیمی در گفتگو با مهر درخصوص آخرین روند بازگشت اساتید بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی گفت: براساس قانون، بازنشسته‌ها به طور رسمی نمی‌توانند مجدد بازگشته و فعالیت کنند، مگر اینکه هیات دولت تصویب کند. 

وی ادامه داد: اما طبق قانونی که در سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان آیین نامه «تکریم بازنشسته‌ها»، تصویب شد این افراد می‌توانند تا ۱۰ ساعت حق التدریس داشته باشند. 

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی افزود: همچنین با تصویب هیات امنای دانشگاه قراردادی تحت عنوان مصاحبه علمی با بازنشسته‌ها منعقد می‌شود و این افراد می‌توانند فعالیت کنند. 

وی ادامه داد: تا کنون از تعدادی از اساتید بازنشسته که چهره علمی برجسته کشور نیز هستند و هنوز توانایی و تمایل برای تدریس دارند دعوت شده تا در دوره دکتری مشغول تدریس شوند. 

سلیمی افزود: تا کنون حدود ۱۳ نفر از اساتید بازنشسته دانشگاه بازگشته و مشغول به تدریس هستند.

آرش سقر پس از چهار سال به مرخصی آمد









 آرش سقر زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، به مرخصی آمد. 

به گزارش کلمه، آرش سقر عضو محبوس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، پس از نزدیک به ۴ سال حبس برای اولین بار از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. 

آرش سقر، دانش آموخته رشته مشاوره در مقطع کار‌شناسی از دانشگاه آزاد، پیش از بازداشت از کارمندان تامین اجتماعی بود و همچنین با روزنامه محلی تفاهم همکاری می‌کرد. 

وی از اول آذر ماه هشتاد و هشت بدون حق مرخصی و دسترسی به تلفن و ملاقات حضوری در زندان بسر می‌برد. این فعال سیاسی ترکمن ابتدا بدون هیچ مدرکی به جاسوسی برای ترکمنستان متهم و بعد از آن تبرئه و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به هشت سال حبس تعزیزی و محرومیت پنج ساله از همه فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش داده شد. او در طی سالهای حبس خود بدلیل حساسیت خاص وزارت اطلاعات بر روی او از کلیه حقوق یک زندانی سیاسی محروم بوده است. 

اتهام او نیز مانند بسیاری از زندانیان سیاسی اجتماع و تبانی علیه نظام عنوان شده است.