۱۳۹۲ مهر ۲۵, پنجشنبه

محمد سیف‌زاده در بیمارستان قلب تهران بستری شده است






 محمد سیف‌زاده وکیل پایه یک دادگستری محبوس در زندان رجایی شهر کرج از روز سه‌شنبه در بیمارستان قلب تهران بستری شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه محمد سیف‌زاده در پی بروز مشکلات قلبی از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان قلب تهران منتقل و بستری گردید.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "دکتر سیدمحمد سیف‌زاده در بیمارستان مرکز قلب تهران با بیماریهای بسیار حاصل از دوران زندان؛ از بیماری قلبی تا دیسک کمر و آب مروارید چشم و سنگینی گوش دست به گریبان است. محکومیت وی در ۵ فروردین ماه گذشته به پایان رسید، اما دستگاه قضایی با پرونده سازی غیرقانونی از آزادی‌اش ممانعت به عمل آورد."
دکتر سید محمد سیف‌زاده، عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر ایران و اولین دبیر کمیته دفاع و نظارت، دبیر کمیته انتخابات آزاد و سالم و عادلانه ایران و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است.

وفا قادری به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد






شعبه‌ی یک دادگاه تجدید نظر استان کردستان وفا قادری، فعال کارگری را به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
به گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، این فعال کارگری تنها به جرم عضویت در کمیته‌ی هماهنگی و دفاع از حقوق کارگرانی مانند خود، در شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
گفتنی ست، دادگاه تجدید نظر، محکومیت وی را که پیش‌تر به همین اتهام نیز یک ماه در بازداشت اداره‌ی اطلاعات بود، تقلیل داده و این فعال کارگری را به تحمل پنج ماه حبس محکوم نموده است.

کشته شدن یک شهروند شادگان توسط ماموران نیروی انتظامی / تصویر






 راضی گنطاری (البوخنفر) فرزند رحیم ۲۵ ساله در حین شرکت در مراسم عزاداری دوستش در روز دوشنبه ۱ مهر ماه توسط نیروی انتظامی شهر فلاحیه (شادگان) کشته شد.
کریم دحیمی فعال حقوق بشر در این باره به گزارشگر هرانا گفت: "نیروی انتظامی سعی کرده بود که از تجمع مردم در مراسم دفن یکی از اهالی فلاحیه (شادگان) جلوگیری کند و جهت متفرق کردن مردم از اسلحه استفاده کرده، که در این میان شخص مذکور هدف تیر ماموران قرار گرفته و کشته می‌شود."
وی در ادامه گفت: "علت حضور نیروی انتظامی در این مراسم را از منابع داخلی در شهر فلاحیه (شادگان) جویا شدم که گفتند (جمعیت زیادی در مراسم شرکت کرده بودند و بعضی از جوانان در این عزاداری از اسلحه‌های شکاری استفاده کردند و نیروی انتظامی برای منع تیراندازی آنان در مراسم حاضر شدند و بدون اخطار قبلی به این عده شکیک کرده و راضی گنطاری کشته می‌شود.) تیراندازی در جشن عروسی، در مراسم عزاداری و در اعیاد از سنن دیرینه مردم عرب جنوب می‌باشد و تا کنون رایج است."
آمران تیراندازی به این شهروند عرب شادگانی که همراه چندین سرباز و مامور دیگر که به مراسم تشییع جنازه هجوم برده و در کشتن این جوان بی‌گناه شرکت کرده بودند به قرار زیر است:
١-گروهبان "م- س" از یگان نیروی انتظامی شهر فلاحیه (شادگان)، شخصی که بطرف راضی گنطاری تیراندازی کرده بود و او را کشت.
٢- گروهبان "ک" از یگان امداد نیروی انتظامی شهر فلاحیه (شادگان)
٣- ستوان "س- ف" معروف به "فرهادی" رئیس آگاهی شهر فلاحیه (شادگان)
یکی از شاهدان در این حادث می‌گوید: "معمولا در چنین مراسمی که تیراندازی در آن وجود دارد، نیروی انتظامی به صاحب جشن یا مراسم عزاداری اخطار می‌کند که مانع تیراندازی شود اما در این مورد هیچگونه اخطاری نبود و نیروی انتظامی بطریق عجیبی به جمعیت شلیک کرد."
دحیمی در پایان خاطرنشان کرد: "خانواده راضی گنطاری سعی کردند مسئله کشته شدن فرزند خود را از طریق قانون پیگیری کنند اما تا کنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند. فقیر بودن خانواده و عدم توانایی آن‌ها در پیگیری این قضیه و باندبازی مسؤولین منطقه باعث پایمال شدن حقوق شهروندانی که با چنین قضایا روبرو می‌شوند."

یک نوجوان بزهکار هفته آینده در زندان مرکزی ارومیه اعدام می شود







یک زندانی متهم به قتل که در سن نوجوانی مرتکب قتل شده است هفته آینده در زندان مرکزی ارومیه اعدام خواهد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد شفیع خانی، زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه اهل شهرستان بوکان در اواخر سال ۸۸ به جرم قتل بازداشت و در سال ۸۹ به اعدام محکوم شده است.
حکم نامبرده در شعبه ۱۲ تجدید نظر استان آذربایجان غربی تائید و سپس به دیوان عالی کشور ارجاع شده است که پس از بررسی دیوان عالی کشور نیز حکم را تائید و جهت اجرای حکم به زندان ارومیه ابلاغ نموده است.
این در حالی است که وی در گفتگو با گزارشگر هرانا مدعی شد در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است و صدور و اجرای حکم اعدام بر اساس کنوانسیون حقوق کودک ممنوع می باشد.
هفته گذشته یکی از مسئولین اجرای احکام ارومیه به این زندانی اعلام کرد ۱۵ روز دیگر حکم اعدام وی در این زندان اجرا خواهد شد.

احضار و بازجویی حسن امینی، حاکم شرع کردستان







 بر اساس گزارش ها، حسن امینی، مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان و مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج، در روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه به ستاد خبری اداره‌ی کل اطلاعات کردستان احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی واقع شد. 

به گزارش جرس، ماموران در خصوص نامه‌ی نوشته شده از سوی آقای امینی برای رؤسای قوای سه گانه، مبنی بر جلوگیری از اعدام جوانان اهل سنت، به وی معترض شده و نوشتن این نامه را خلاف مصالح نظام اعلام کردند. 

آقای امینی در پاسخ ضمن دفاع از مواضع مطروحه در نامه به سران قوا، مجدداً بر درخواست خود تأکید نموده و در ادامه‌ این بازجویی مسائل گذشته در خصوص مدرسه‌ی امام بخاری و نشریه «راه ما» و سایت «اسلام کرد» و مصاحبه با شبکه‌های کلمه و نور و دویچه‌وله و سایر فعالیت‌های مکتب قرآن کردستان همان اعمال فشارهای معمول در گذشته تکرار گردید، که آقای امینی در پاسخ اعلام نمود «تمامی فعالیت‌های مکتب قرآن کردستان در چارچوب باورهای اهل سنت و جماعت بوده و اصل ۱۲ قانون اساسی را نیز به صورت کامل مدنظر قرار داده شده است.»

علیرضا روشن آزاد شد







 صبح امروز علیرضا روشن از دراویش زندانی پس از تحمل یک سال حبس در زندان اوین، آزاد شد. 

به گزارش مجذوبان نور، علیرضا روشن، شاعر، روزنامه نگار و از فعالان حقوق دراویش در ساعت ۱۰ صبح امروز، با پایان رساندن دوره‌ی محکومیت یک ساله خود، از زندان اوین آزاد شد. 

این زندانی و فعال حقوق دراویش ابتدا در سال شهریور سال ۹۰ به همراه ۱۵ تن از همکاران سایت مجذوبان نور بازداشت و مدت یک ماه را تحت بازجویی در سلول انفرادی گذراند و سپس به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد. 

هم اکنون ۸ درویش دیگر از فعالین حقوق دراویش و وکلای دراویش در زندان اوین محبوسند که با اتهام‌های گونانون جمعا به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم شده‌اند

دادگاه عمومی جزایی تهران درباره پرونده ستار بهشتی تصمیم‌گیری می‌کند





سرپرست دادگاه کیفری استان تهران گفت که دادگاه عمومی جزایی تهران درباره پرونده ستار بهشتی تصمیم‌گیری می‌کند.
قاضی محسن افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده ستار بهشتی در دادگاه کیفری استان و به صورت علنی رسیدگی می‌شود؟، گفت: این پرونده به دادگاه کیفری استان نیامده و با توجه به کیفرخواست صادره پرونده به دادگاه عمومی جزایی ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اختلاف نظر بازپرس و دادستانی و اعتراض وکیل پرونده به کیفرخواست صادره، امکان ارجاع پرونده به دادگاه کیفری استان وجود دارد؟، اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که از رسانه‌ها کسب کردم در کیفرخواست صادره عنوان اتهامی قتل شبه عمد است و به همین دلیل پرونده به دادگاه عمومی ارسال شده است.
وی افزود: اگر قاضی دادگاه عمومی تشخیص دهد که قتل عمدی بوده و رسیدگی به پرونده در صلاحیت این دادگاه نیست، قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند و تصمیم دیگری می‌گیرد.
پس از فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا در آبان ماه ۱۳۹۱، پرونده‌ای در همین زمینه در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای امور جنایی پایتخت باز شد و تحقیقات این شعبه به صدور کیفرخواست با عنوان قتل شبه‌عمد برای یکی از ماموران پلیس فتا منجر شد.
این پرونده به دلیل حدوث اختلاف‌نظر بین دادستانی و بازپرس و همچنین اعتراض وکیل پرونده به کیفرخواست، به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه عمومی جزایی تهران ارسال شد و قاضی این شعبه با تعیین روز ۵ آبان ۹۲ برای رسیدگی به این پرونده اعلام کرده است که در روز دادگاه به این اختلاف نظر‌ها رسیدگی خواهد کرد.
این در حالیست که پیش از این گیتی پورفاضل وکیل‌مدافع اولیای دم ستار بهشتی به ایسنا گفته بود که متهم این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد.