۱۳۹۲ آبان ۱, چهارشنبه

پس از 25 روز شكنجه غازي عباسي به زندان كارون منتقل شد









 
بنا به گزارش رسيده از اهواز، غازي عباسي صبح امروز چهارشنبه ٢٣-١٠-٢٠١٣ بعد از شكنجه شديد  در بازداشتگاه اطلاعات به بند ٨ زندان كارون بازگردانده شد. در تاريخ ٢٧-٩-٢٠١٣ ، غازي عباسي در قرنطينه زندان كارون نگهداري و بعد از سه روز او را به بازداشتگاه اطلاعات  منتقل كرده اند.

بنا به گفته منابع محلي، غازي عباسي  در اين 25 روز بشدت شكنجه شده بطوري كه وضعيت جسماني او وخيم است. اين منبع افزود كه دلائل انتقال غازي عباسي به بازداشتگاه اطلاعات ، گرايش وي به مذهب اهل سنت و ديگري جهت پرونده سازي و أخذ اعتراف عليه دوستانش و همچنين  إرسال نامه به خارج از زندان كه در آن از نحوه بازجویی و اعتراف گیری با استفاده از فشار و شکنجه های شدید جسمی و روانی توسط ماموران اطلاعات، پرده برداشته بود. عباسي در آن نامه احکام صادر را جائر و ناعادلانه توصیف کرده و از تمام سازمانهای حقوق بشر بین المللی تقاضاي کمک فوری و فشار بر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران  براي جلوگیری از اجرای احكام اعدام خود و دوستانش كرده بود.

غازي عباسي همراه با سه تن به نام های عبدالرضاامیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه از فعالان عرب اهل شهر شادگان( فلاحیه)  در تابستان ٢٠٠٩ دستگير و به اتهام محاربه با خدا و إفساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی از سوى شعبه ١ دادگاه انقلاب اهواز( قاضی علی فرهادوند در تاریخ ۴-٩-٢٠١٢ ) به اعدام محکوم شده بودند. در تاريخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۱ ( ١٣ فوريه ٢٠١٣) شعبه ۳۲ دیوان عالى کشور به ریاست قاضى رضا فرج اللّهى احكام اعدام اين چهار تن را تاييد و  در تاریخ ۱۳ جولاى ۲۰۱۳ به خانواده ها ومحکومین ابلاغ شد.

سازمان عفوبین الملل به دليل انتقال غازي عباسي ، روزجمعه 4 اکتوبر جاری بيانيه اي  نسبت به اعدام قریب الوقوع غازی عباسی فعال عرب اهل شادگان(فلاحیه) منتشر كرد. پيشتر كاترين آشتون نماينده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی با وخيم خواندن وضعيت اين فعالان إظهار داشت كه اتحاديه اروپا احكام صادره عليه فعالان عرب اهوازي را از نزديك پيگيري مي كند.
ارسال خبر كريم دحيمي 

تشدید فشارها بر شهروندان بهایی شهرستان آباده فارس







صبح روز۲۱ مهرماه۹۲ مامورین اداره اطلاعات به منزل ۱۴ نفر از بهاییان وارد شده و اقدام به تفتیش و ضبط وسایل شخصی ایشان کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل آقایان (بهنام جنتی - هدایت گلشن - ثانی صادقی- ذکرالله صداقت - سیدجواد دانا- محمودسیادت - فیروزرستگار- رحمت الله گلشن - فرشیدرستگار- ناصرموفق - علی باقری - فاطمه کنعانی (فروزان) - رضاقلی رستگار- سروش رنجبر) اقدام به تفتیش منزل و ضبط کتاب، کامپیوتر، CD و عکس نموده و از هر خانواده یک یا چند نفر را برای بازجویی احضار کردند. وخواستار تعهدی شده اندمبنی براینکه "فعالیتهای غیرقانونی انجام ندهند" و "جلسه ای غیرازضیافت نداشته باشند.

دراین بین حساسیت بیشتر روی دو نفر از جوانان، "مهرزاد فروزان" و "افشین بلبلان" که ساکن این شهر نیستند؛ بوده است آقای بلبلان سالهاست که برای مراقبت از پدربزرگ مسن و بیمارش و آقای فروزان برای سرکشی و دلجویی از مادر بیمار و تنهای خود بطور متناوب به این شهر سفر میکنند. از آقای بلبلان تعهد خواسته اند که من بعد حتی برای دیدن فامیل خود به این شهر سفر نکند.
در کنار این هجوم کارگاه تولیدی اسماعیل فروزان که طبقه دوم منزل مادرشان خانم فاطمه کنعانی است را پلمپ کردند.
تصاویر مستند از پلمپ کارگاه اسماعیل فروزان توسط دادستانی

مرخصی مطهره بهرامی و آزادی پژمان ظفرمند و مهدی تارخ







 گزارش‌ها حاکی از آن است که پژمان ظفرمند از زندان آزاد و مهدی تارخ آزاد و مطهره بهرامی به مرخصی اعزام شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پژمان ظفرمند که با راى شعبه‌ی ٣۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محکومیت سه سال حبس تعزیری‌اش که از سوى قاضى صلواتى صادر شده بود، نقض شد و از اتهامات وارده در خصوص پرونده‌ی سراى اهل قلم، تبرئه شده است، با قرار کفالت در رابطه با پرونده‌ی جدیدش، آزاد شد.
در همین زمینه، مهدی تارخ نیز با قید کفالت آزاد گشت.
هم‌چنین مطهره بهرامی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به مرخصی اعزام شد. مطهره بهرامی به همراه همسر ۷۱ ساله اش محسن دانشپورمقدم و پسر خود احمد دانشپورمقدم و دو تن از نزدیکان به نام ریحانه حاج ابراهیم دباغ و هادی قائمی روز ۶ دی ماه سال ۸۸ (عاشورا) در منزلشان بازداشت شدند و در یک پروسه‌ی قضایی مغشوش و پنهانی محسن و احمد به اعدام و مطهره بهرامی حقیقی به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج، ریحانه حاج ابراهیم دباغ به ۱۵ سال زندان با تبعید به زندان رجایی شهرکرج و هادی قائمی به ۱۵ سال زندان با تبعید به زندان گنبدکاووس محکوم شدند.

وضعیت نگران کننده محمدرضا پورشجری و نبود دارو در زندان







محمدرضا پورشجری معروف به سیامک مهر بدلیل بالارفتن قند خون با مشکلات زیادی روبروست و داروهای مورد نیاز خود را نیز باید از بازار سیاه تهیه نماید.
میترا پورشجری دختر این وبلاگ نویس زندانی به گزارشگر هرانا گفت: "وضعیت جسمی پدرم خیلی بد است. پاهای وی بدلیل قند خون بالا بی‌حس شده و شب‌ها نمی‌تواند بخوابد. ابتدا تنها انگشتان پای وی بی‌حس شده بود و این بی‌حسی به بالا سرایط کرده است."
وی در ادامه گفت: "همچنین فشار چشم چپ وی نیز بدلیل بیماری قند زیاد شده و اگر به بیماری وی رسیدگی نشود پزشکان مجبور به تخلیه چشم وی خواهند شد. پدرم می‌گوید بهداری دیگر حتی جواب هم نمی‌دهد. قرار بود هر دوهفته یکبار برای قند خون از من آزمایش خون و ادرار بگیرند که این مهم صورت نگرفت."
دختر این زندانی سیاسی همچنین تصریح کرد: "این شرایط برای کشتن پدرم تدارک دیده شده. دیگر داروهای قلبی و قندش را بهداری زندان نمی‌دهد و وی در بازار سیاه مجبور به تهیه داروهای حیاطی خود است. این شرایط تمام زندانیان بیمار در زندان ندامتگاه مرکزی کرج است. یک عدد قرص استامینوفن در بازار سیاه زندان به قیمت دو هزار تومان خرید و فروش می‌شود و زندانیان بیمار داروهای مورد نیاز خود را باید از این بازار تهیه کنند."
وی همچنین گفت: "پدرم قرص متفورمین و گلیبن گلامین مصرف می‌کند و بهداری موضف است داروهای مورد نیاز وی را برایش تدارک ببیند."
وی در پایان گفت: "پیش‌تر به زندانیان بیمار در ندامتگاه مرکزی کرج جیره خشک داده می‌شد تا برای خود غذای رژیمی درست کنند ولی این جیره غذایی نیز مدت دوماه است که قطع شده است."
محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) وبلاگ نویس زندانی ۵۱ ساله، ۲۱ شهریور ماه ۱۳۸۹ در منزل مسکونی خود در شهر کرج بازداشت شد. او پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل و مدت هفت ماه مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفت که این فشار‌ها موجب آسیب‌های جسمی بر روی وی گردید.

آرام میکائیلی زندانی عقیدتی اهل سنت به نقطه نامعلومی منتقل شد







 آرام میکائیلی شهروند سقزی و زندانی عقیدتی- سیاسی اهل سنت بدلیل برگزاری نماز عید و کلاس قرآن به نقطه نامعلومی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی عقیدتی- سیاسی اهل سنت در نیمه مرداد ماه سال جاری به همراه فرزاد صمدی از زندان رجایی شهر کرج به زندان سقز منتقل شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "بدلیل برگزاری نماز عید و کلاس قرآن مسئولین آرام میکائیلی را تهدید به بازگرداندن به زندان رجایی شهر کرج کردند. وی را روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه به زور به نقطه نامعلومی منقل کردند و تا این لحظه از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست."
آرام میکائیلی فرزند عبدالله در آبان ماه ۱۳۸۹ بازداشت و بعد از سپری نمودن ۱۷ ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات در دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شد.

مرخصی محمود باقری، عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی معلمان








 سید محمود باقری، عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی معلمان ایران، از زندان اوین به مرخصی اعزام شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید محمود باقری عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی معلمان ایران که در دو پرونده‌ی جداگانه مجموعاً به نه و نیم سال حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شده بود، به مرخصی آمد.
آقای باقری، دوشنبه ۵ تیر ماه سال ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم بازداشت شد.
این معلم فیزیک منطقه‌ی ۴ تهران که در پرونده‌ی سال ۸۵ به سه و نیم سال حبس تعلیقی و در پرونده‌ی سال ۸۹ نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در پی تائید حکم شش سال از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به دادسرای اوین احضار و بازداشت شده بود.
لازم به توضیح است که با محکومیت دوم این فعال صنفی، حکم سه و نیم سال حبس تعلیقی وی نیز به اجرا در آمد.

دو زندانی عقیدتی به مرخصی اعزام شدند








 مسعود پدرام فعال ملی مذهبی، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی و دکتر اسدالله اسدی از زندان اوین به مرخصی سه روزه اعزام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امسعود پدرام از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی ایران در آبان ماه ۹۰ بدلیل  جهت اجرای سه سال محکومیت خود روانه زندان اوین شده بود وی در دوران تحمل حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان دیگر محکوم شد.
دکتر اسد الله اسدی نیز به دلیل عدم مرخصی استعلاجی دست به اعتصاب غذا زده بود که با موافقت مسئولین مواجه شده و به مرخصی سه روزه اعزام شد.

تبدیل حکم حبس محترم رحمانی به ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی







 محترم رحمانی فعال مدنی و فرهنگی که به حکم بدوی دادگاه انقلاب قزوین به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۰ ماه زندان محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر یه ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.
به گزارش امروز ،آذرماه سال گذشته نیروهای امنیتی در قزوین، محترم رحمانی را به همراه همسرش به اتهام برگزاری جلسات بررسی تاریخ ایران بازداشت کردند. دادگاه انقلاب قزوین در اسفند ماه سال گذشته او را از فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی تبرئه و پرونده را مختومه اعلام کرد.
اما دادستانی قزوین در هشتم خرداد ماه امسال یک بار دیگر محترم رحمانی را احضار و او را به فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضو گیری برای جریان ملی - مذهبی متهم کرد. رحمانی که با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون ریالی به صورت موقت آزاد شده بود مدیر کتابفروشی چشمه در قزوین است که سال گذشته دادگاه انقلاب قزوین حکم به پلمپ کتاب فروشی و لغو مجوز آن داد.

بازداشت یک کشیش آمریکایی در مقابل زندان اوین







یک کشیش آمریکایی اهل کالیفرنیا در پی اقدام به یک حرکت اعتراضی در برابر زندان اوین در تهران دستگیر شده است. او خواستار آزادی مسیحیان از زندان‌های ایران شده بود.
رادیو آلمان: ادی رومرو، کشیش آمریکایی اهل کالیفرنیا در برابر زندان اوین، با یک حرکت اعتراضی، خواستار آزادی زندانیان مسیحی در ایران شد. در پی آن مأموران زندان او را بازداشت کردند. مسیحیان ایران زیر فشار فزاینده حکومت قرار دارند.

خبرگزاری کاتولیک آلمان به نقل از روزنامه «لا پوئنته» چاپ کالیفرنیا می‌نویسد که «ادی رومرو»، روحانی بازنشسته مسیحی در برابر زندان اوین خواستار آزادی مسیحیان دربند شده است. او در برابر زندان سرود «بگذار مردم من آزاد شوند» (Let my people go) را خوانده بود.
گفته می‌شود وی به هنگام این حرکت اعتراضی با گوشی هوشمند از خود فیلم می‌گرفته است. او به مدت شش دقیقه این فیلم را به شبکه اینترنت می‌فرستد و سپس این فیلم قطع می‌شود.
روزنامه «لا پوئنته» می‌نویسد، ادی رومرو در ۱۴ اکتبر به همراه گروهی از جهانگردان به ایران سفر می‌کند و چندی بعد از این گروه جدا می‌شود.
رومرو روز دوشنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در برابر زندان اوین حاضر می‌شود. سارا جتر، دختر این کشیش آمریکایی به «لا پوئنته» گفته است که اطلاعی از محل اقامت او ندارد.
خانم جتر گفته است که پدرش پس از دخالت نیروهای امنیتی، داوطلبانه به حرکت اعتراضی خود پایان داده است و به دنبال مأموران راهی زندان شده است.
پس از بازداشت رومرو، از تلفن موبایل او می‌شد شنید که او در سئوال و جواب‌هایی که با مأموران داشته است، خواستار آزادی چهار مسیحی دربند در ایران و آزادی یک فعال حقوق بشر بوده است.
وی هم اکنون آزاد شده است و به سفارت سوئیس منتقل شده است.