۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

جزئیاتی از نحوه اعدام حبیب‌الله گلپری پور







حبیب الله گلپری پور که دوستانش وی را هوال باهۆز (رفیق طوفان) صدا می‌کردند، در حالی که سرود "هوال" را می‌خواند به پای چوبه‌ی دار رفت.
یکی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه به گزارشگر هرانا گفت: "حکم حبیب‌الله گلپری شب گذشته ساعت ۱۲ به اجرا در آمد. مسئولین با خونسردی تمام این حکم را اجرا کردند. قبلاً برای زندانیان متهم به مواد مخدر که قرار بود حکم اعدام اجرا شود، درهای بند قفل می‌شد و تلفن‌های زندانیان نیز قطع. هم‌چنین گارد ویژه نیز در تمام زندان مستقر می‌شد؛ ولی حبیب الله را بدون هیچ تدبیر امنیتی خاصی بردند. حتی تلفن‌ها را نیز قطع نکردند. تنها زندان‌بان‌ها و مسئولین از صبح تا غروب روز جمعه به ما دروغ گفتند که وی را تبعید کرده اند."
وی در ادامه گفت: "زندان‌بان‌ها (روز جمعه) یک‌بار هم به دنبال وسایل حبیب‌الله آمدند و باز به دروغ به ما گفتند قرار است که وی تبعید شود. ساعت ۸ شب تلفن‌ها و هواخوری زندان طبق روال معمول هر روز بسته شد. یکی از مامورین ساعت ۸ شب به ما اطلاع داد که حبیب‌الله همچ‌نان در قرنطینه‌ی زندان است. نماینده‌ی زندانیان سیاسی خواستند با وی ملاقات کنند که یکی از مسئولین قضایی گفت به ما دستور داده‌اند که ملاقات به او ندهیم. ساعت ۹ شب یکی دیگر از زندانیان سیاسی به نام علی احمد سلیمان را نگهبانی صدا می‌کنند و به سلول انفرادی در بند قرنطینه منتقل می‌کنند. علی احمد سلیمان تا ساعت ۱۱ و نیم شب موفق به صحبت با حبیب‌الله گلپری پور شد. حبیب‌الله به سلیمان گفت قرار بود حکمش دیروز صبح اجرا شود و نمی‌داند چرا به تاخیر افتاد. ساعت ۱۱ و نیم حبیب‌الله را از سلول انفرادی، به پای چوبه‌ی دار بردند و در حضور ماموران وزات اطلاعات و قوه‌ی قضاییه اعدام شد."
وی در ادامه خاطر نشان کرد: "دو تن از زندانیان محکوم به اعدام مواد مخدر نیز به همراه حبیب‌الله به انفرادی منتقل شده بودند که صبح امروز به داخل بند برگشتند. حبیب‌الله قبل از اعدام به زندانیانی که در سلول انفرادی بودند گفته بود: به هیچ وجه نگران نباشید. زمان زیادی منتظر این لحظه بودم. این زندانیان تعریف کردند که وی در مدت انفرادی سرود ای رفیقان را برایمان خواند."

پنج نفر در بانه توسط سپاه پاسداران کشته و دستگیر شددند







 محمد حسن رجبی، از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌ که پنج نفر که وی از ایشان به عنوان "عوامل ضد انقلاب" نام برده، در بانه توسط نیروهای این ارگان امنیتی کشته و دستگیر شده‌اند.
محمد حسن رجبی، فرمانده‌ی سپاه بيت المقدس كردستان، گفته است که در یک درگیری که شامگاه پنج شنبه در منطقه‌ی بوئین از توابع شهرستان بانه اتفاق افتاد، سه نفر از این افراد کشته شده و دو نفر دستگیر شده‌اند.
به گزارش رسانه‌های دولتی، فرمانده‌ی سپاه کردستان افزود: "این اقدام به همت نیروهای سپاه و با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی استان صورت گرفته است."
وی مدعی شده است: "این افراد می‌توانند از جمله کسانی باشند که هفدهم مهر ماه امسال با نیروهای سپاه بانه در منطقه‌ی ساوان این شهرستان درگیر شدند."
گفتنی‌ست که از هویت کشته شدگان و هم‌چنین دو فردی که بازداشت شده‌اند، اطلاعی در دست نیست.

سعید نعیمی از زندان آزاد شد









با موافقت قاضی با آزادی مشروط سعید نعیمی، وی عصر امروز، شنبه، از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید نعیمی، فعال سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز، ساعت ۱۸ عصر روز شنبه ۴ آبان ماه و در میان استقبال اعضای خانواده و عده‌ای از دوستان‌اش و دیگر فعالین سیاسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. 
گفتنی است، قاضی ایمانی، رئیس شعبه‌ی ۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی صبح امروز، با درخواست آزادی مشروط وی موافقت کرده بود.
سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی سه شنبه ۲ مهر ماه ۱۳۹۲ از دادگاه به زندان تبریز منتقل شده بود.
این عضو ارشد سازمان ادوار تحکیم وحدت در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ با یورش ماموران اطلاعات و تفتیش منزل و محل کار دستگیر شد.
او سه ماه در سلول انفرادی اداره‌ی اطلاعات تبریز بود و بعد به زندان مرکزی تبریز منتقل شد و در مجموع ۸ ماه در بازداشت موقت به سر برد.
چهارم آبان ماه ۹۰ جلسه دادگاه سعید نعیمی در شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب تبریز با ریاست قاضی یوسفی برگزار و اتهامات وی "معاونت در جاسوسی"، "همکاری با دولت متخاصم" و "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" اعلام شد.
وی در دادگاه بدوی به اتهام معاونت در جاسوسی به ۱ سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
سرانجام دیوان عالی کشور محکومیت وی از بابت اتهام معاونت در جاسوسی نقض کرده و شعبه‌ی ۸ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی وی را از این اتهام تبرئه کرد  ووی با توجه به ۸ ماه بازداشت قبلی و موافقت قاضی با آزادی مشروط‌اش، از زندان آزاد شد.

رضا اسماعیلی دیگر زندانی سیاسی کرد در زندان سلماس اعدام شد







 یک زندانی سیاسی کرد در سلماس به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) امروز صبح ۴ ابان ۱۳۹۲ در زندان شهرستان سلماس اعدام شده است.
رضا اسماعیلی (مامدی) فرزند توفیق، ۳۴ ساله و اهل روستای دریک از توابع شهرستان سلماس که تیرماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود؛ به اتهام «محاربه» از طریق «فعالیت تبلیغی و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد بود.
بر پای همین گزارش، دولت ایران بدون ابلاغ به خانواده ووکیل این زندانی سیاسی پس از اعدام پیکر وی را در قبرستان این شهرستان به خاک سپرده، اما خانواده و بستگان وی همراه با شمار زیادی از شهروندان کرد پیکر او را خارج ساخته‌ وبه زادگاهش منتقل داده اند. همچنین در سراسر شهرستان سلماس و روستاهای حومه آن فضای امنیتی تشدید شده است.
شایان ذکر است که رضا اسماعیلی در تیرماه سال ۸۸ به جرم همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) زندانی و از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شده بود.
قابل ذکر است، رضا اسماعیلی که مدتی طولانی را در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات شهرستان سلماس سپری نموده بود، در زندان این شهرستان به سر ‌می برد.
شب گذشته حبیب الله گلپری پور دیگر زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه بدون اطلاع خانواده و وکیلش اعدام شده بود.

مخالفت با مرخصی آرش محمدی، فعال دانشجویی دربند








 شورای زندان مرکزی تبریز و قاضی ناظر زندان دادگستری تبریز، با درخواست مرخصی آرش محمدی، فعال دانش‌جویی محبوس در این زندان مخالفت می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش محمدی که هم‌راه با تنی چند از فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه‌های تبریز عصر روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران تبریز بازداشت و متعاقباً توسط شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد، هم‌چنان در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد و مسولان این زندان با درخواست مرخصی وی مخالفت می‌کنند.
گفتنی ست، آرش محمدی که پیش‌تر نیز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۱ با آزادی مشروط از زندان تبریز آزاد شده بود، بایستی ۶ ماه حبس تعلیق شده را نیز تحمل نماید و بدین ترتیب ۱ سال را در زندان خواهد گذراند.

تمدید شدن ممنوع الخروجی سراج الدین میردامادی برای شش ماه دیگر










قرار ممنوع الخروجی سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار اصلاح طلب توسط قاضی مقیسه ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به مدت شش ماه تمدید شده است.   به گزارش ندای سبز آزادی، این تمدید قرار به پیشنهاد دادیار شعبه دوم دادسرای شهید مقدس اوین صورت گرفته بود.  لازم به ذکر است که قاضی مقیسه به آقای میردامادی و وکیل وی اجازه ملاقات نداده است و این تمدید قرار بصورت غیابی بوده است.  بعد از تایید قرار ممنوع الخروجی توسط قاضی مقیسه ، پرونده مجددا برای تحقیق و بازجویی بیشتر به دادسرای شهید مقدس اوین عودت داده شده است اما دادسرای اوین هم از پذیرش این روزنامه نگار و وکیل ایشان خانم گیتی پورفاضل امتناع می کند.  هنوز بعد از دو ماه که از ورود این روزنامه نگار به کشور می گذرد تفهیم اتهامی صورت نگرفته و کیفرخواستی صادر نشده است.اتهام این روزنامه نگار رسما مشخص نشده است.  سراج الدین میردامادی روزنامه نگار اصلاح طلب مقیم پاریس شب ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ همراه با خانواده اش برای عیادت مادر بیمارش به ایران بازمی گشت که در فرودگاه امام خمینی تهران گذرنامه او و همسرش توسط ماموران دفتر نهاد ریاست جمهوری مستقر در فرودگاه توقیف شد. بعد از دو هفته گذرنامه همسر ایشان عودت داده شد اما گذرنامه این روزنامه نگار هنوز بعد حدود چهار ماه تحویل داده نشده است.  اصل پرونده متشکله برای میردامادی در دولت دهم توسط وزارت اطلاعات زیر نظر حیدر مصلحی تشکیل و روانه دادسرای اوین شده بود اما وزارت اطلاعات دولت یازدهم علیرغم دعوت اقای سید محمود علوی از ایرانیان مقیم خارج برای بازگشت به کشور و تضمین امنیت ایشان هنگام بازگشت اراده ای برای حل مشکل این روزنامه نگار دیده نشده است.

پدر حبیب الله گلپری پور: جرم پسرم چاپ و نشر کتاب بود







 بستگان حبیب‌الله گلپری پور که برای تحویل گرفتن جسد وی به مراکز حکومتی مراجعه کرده بودند با ممانعت ایشان از تحویل جسد و همچنین تهدید و منع از برگزاری مراسم ترحیم برای وی روبرو شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدر حبیب‌الله گلپری پور که به زندان ارومیه، ستاد خبری وزارت اطلاعات و استانداری ارومیه برای تحویل پیکر فرزند تازه اعدام شده‌ی شان مراجعه کردند با ممانعت مسئولین ذی ربط از تحویل جسد رو برو شدند.
پدر این زندانی سیاسی اعدام شده به گزارشگر هرانا گفت: "پیکر حبیب را به ما تحویل ندادند. فعلا دارند این دست و آن دست می‌کنند و ما را سرمیگردانند و هیچ جوابی به ما نمیدهند. من خودم به ستادخبری (وزارت اطلاعات) و استانداری رفتم. با نمایندگان مجلس صحبت کردم، به اجرای احکام ، دادسرای انقلاب و زندان ارومیه مراجعه کردم، ولی هیچ جوابی به من ندادند. زندان ارومیه خبر اعدام حبیب الله را تایید کرده ولی جسد را نمی‌دهند."
وی در پاسخ گزارشگر که از علت اجرای حکم جویا شد گفت: "علت اعدام حبیب الله کرد بودن وی است. کسی که به جرم حمل کتاب اعدامش کنند شما دیگر چه انتظاری دارید؟ کتاب خواندن و کتاب نوشتن کجای دنیا جرم است؟ حبیب الله هیچ‌گاه دست به اسلحه نبرده بود و کارش چاپ و نشر کتاب بوده است."

۱۶ زندانی سیاسی اعدام شدند







گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۶ زندانی سیاسی متهم به عضویت در گروه‌های مخالف نظام، به دار آویخته شدند.
در پی درگیری نیروی های سپاه پاسداران با افرادی که این ارگان آن‌ها را "اعضای گروه های معاند نظام" معرفی می‌کند، ۱۶ تن از اعضای سپاه پاسداران کشته و زخمی شدند و به دنبال این درگیری دادستانی زاهدان در اقدامی عجولانه ۱۶ زندانی متهم به عضویت در گروه‌های مخالف نظام را اعدام کرد.
محمد مرزیه دقایقی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: "با توجه به هشدارهایی که از قبل به عوامل اشرار و گروهک‌های معاند نظام داده بودیم، مبنی بر اینکه اگر هر گونه اقدامی که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه و عوامل امنیتی و انتظامی صورت بگیرد اقدام مقابله به مثل می‌کنیم، صبح امروز در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ۱۶ نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کردیم."
تا لحظه‌ی تنظیم خبر، جزئیاتی در خصوص اسامی اعدام شدگان و یا گروهی که ایشان به اتهام عضویت در آن اعدام شده‌اند، در دست نیست.

بیهوشی مصطفی دانشجو در حمام اوین و ممانعت از اعزام وی به بیمارستان







مصطفی دانشجو وکیل زندانی دراویش گنابادی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، شامگاه چهارشنبه یکم آبان ماه در حال استحمام، بیهوش و به بهداری زندان منتقل شد اما از اعزام وی به بیمارستان خودداری می شود.
به گزارش کلمه، در سه روز گذشته این چهارمین بار است که وی در پی تشدید بیماری تنفسی و نوسانات فشار خون به بهداری اوین منتقل اما هر بار با مخالفت بهداری برای انتقال به بیمارستان مواجه شده است.
همچنین بهداری زندان اوین از اعزام سایر دراویش گنابادی زندانی بند ۳۵۰ که به بیماری‌های حاد قلبی و عروقی مبتلا می‌باشند به مراکز درمانی تخصصی خودداری می‌نمایند و این امر وخامت حال برخی از آن‌ها را در پی داشته است.
این وکیل زندانی از بیماری آسم و مشکلات نفسی رنج می‌برد به طوری که در ماه‌های اخیر بار‌ها در اثر حمله تنفسی به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شده، به گواهی پزشکی قانونی ۴۰ درصد از ریه وی از کارافتاده و به صورت اکید از قرار گرفتن در فضای‌های دربسته منع شده است.
مصطفی دانشجو از وکلای دادگستری و فعال حقوق دراویش که پروانه وکالت وی در جریان پرونده‌ای در دفاع از دراویش باطل و خود نیز به ۷ ماه زندان محکوم و پس از گذراندان دوران محکومیت ۷ ماهه خود در زندان ساری با تشکیل پروندهٔ دیگری به زندان اوین تهران منتقل شد.
وی پس از ماه‌ها بازداشت غیرقانونی به صورت غیابی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام های تشکیل گروه غیرقانونی مجذوبان نور به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و معاونت در اخلال در نظم عمومی محاکمه و به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

حبیب الله گلپری پور، زندانی سیاسی اعدام شد









حبیب الله گلپری پور زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که روز گذشته به سلول انفرادی منتقل شده بود در این زندان اعدام شد. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۷ صبح روز جمعه، سوم آبان‌ماه، حبیب الله گلپری‌پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به همراه چند زندانی دیگر متهم به قتل به سلولهای انفرادی زندان مذکور منتقل و شب گذشته حکم وی اجرا شد. 

مسئولین زندان و دستگاه قضایی به خانواده این زندانی سیاسی اطلاعی در خصوص تاریخ اجرای حکم اعدام این زندانی به ایشان اعلام نکردند. 

حبیب الله گلپری‌پور فرزند ناصر، اهل سنندج و متولد سال ۱۳۶۳، در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به مقصد ارومیه، توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر شد. 

وی که از سوی دادگاه انقلاب به جرم عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) متهم به محاربه و محکوم به اعدام شده بود حکم صادره نیز مورد تائید تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور قرار گرفته بود، این زندانی سیاسی در طی این مدت در بازداشتگاه‌های شهرهای مهاباد، ارومیه، سنندج و سمنان محبوس و متحمل شکنجه‌های روحی و جسمی شدیدی بوده است. 

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌ که این اعدام در پاسخ به گزارش جدید آقای احمد شهید انجام گرفته است، وجود دارد. این گمانه‌زنی از آن‌جایی‌ست که در سال ۸۷ و اندکی پس از آن‌که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گزارشی در مورد وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ایران منتشر و در آن گزارش جمهوری اسلامی را محکوم کرده بود، مهدی قاسم زاده، فعال اهل حق محبوس در زندان مرکزی ارومیه، به دار آویخته شد.