۱۳۹۲ آبان ۷, سه‌شنبه

عدم رسیدگی پزشکی به دو تن از زندانیان اهل سنت در قزل‌حصار







 با وجود بیماری جمشید دهقانی و صدیق محمدی مسئولین از اعزام ایشان به بیمارستان تفره می‌روند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صدیق محمدی که در هنگام بازداشت مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفته بود در آستانه نابینایی قرار دارد و نیاز به عمل جراحی چشم دارد.
مسئولین زندان هیچ گونه اقدامی برای درمان این زندانی عقیدتی- سیاسی و اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان انجام نداده‌اند.
جمشید دهقانی دیگر زندانی عقیدتی- سیاسی اهل سنت که در واحد ۳ زندان قزل‌حصار نگهداری می‌شود نیز از یک بیماری عفونی (نوعی کیست در ناحیه کمر) رنج می‌برد و با بی‌توجهی مسئولین زندان برای درمان روبروست.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "مسئولین هیچ توجهی به مسائل درمانی زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت نمی‌کنند. ما حتی از حقوق درمانی‌ای که برای زندانیان عادی تعریف شده است نیز محروم هستیم."
وی در ادامه گفت: "طبق قوانین زندان ما حق داریم کتب مربوط به اهل سنت را داشته باشیم. ولی رجبعلی آژیر به عنوان مسئول واحد فرهنگی زندان و احمد مهرانی مسئول دارالقرآن زندان اجازه ورود کتب فقهی اهل سنت را به ما نمی‌دهند. این در حالی است که کتب زیادی علیه اهل سنت که حاوی توهین به اعتقادات ماست در کتابخانه زندان موجود است. رئیس زندان و رئیس حفاظت با آوردن کتاب‌ها موافقت کرده‌اند ولی این دو تن کماکان جلوی ورود کتب مذهبی ما را گرفته‌اند."
جمشید دهقانی فرزند خدارحم متولد ۱۳۶۴ و صدیق محمدی فرزند حسین متولد ۱۳۶۵ هر دو از زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت در واحد ۳ زندان قزل‌حصار می‌باشند که به اعدام محکوم شده‌اند.

عدم تحویل اجساد هشت زندانی عقیدتی در زاهدان







بستگان زندانیان عقیدتی اعدام شده در زندان زاهدان در پی عدم تحویل اجساد ایشان با وجود تدابیر شدید امنیتی در قبرستان عمومی زاهدان تجمع کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بستگان و آشنایان هشت شهروند اهل سنت بلوچ که در روز شنبه چهارم آبان ماه بصورت تلافی جویانه و عجولانه اعدام شدند طی روز جاری سه‌شنبه ۷ آبان ماه برای ادای مراسم مذهبی خود بر روی اجساد بصورت غیابی، به قبرستان عمومی شهر زاهدان رفتند.
یکی از شرکت کنندگان به گزارشگر هرانا گفت: "ما برای ادای -نماز میت غیابی- به قبرستان عمومی شهر رفتیم. فضای شهر کاملا امنیتی بود و عوامل حکومت و ماموران نهادهای امنیتی در حال فیلمبرداری از مردم هستند."
وی همچنین گفت: "هیچ یک از جنازه‌ها را تاکنون به خانواده‌ها تحویل نداده‌اند ولی اهالی زاهدان می‌گویند روزانه ۳ تن از اعدام شدگان زندان زاهدان توسط مامورین و بصورت مخفیانه در محل متروکه‌ای که در ۵ کیلومتری قبرستان زاهدان قرار دارد؛ دفن می‌شوند."
ناظر ملازهی فرزند حبیب، مهراله ریگی ماهرنیا فرزند نظر، عبدالوهاب ریگی فرزند محمدرضا، حبیب‌اله ریگی‌نژاد شورکی فرزند محمد، سعید نارویی فرزند میرزا، حامد وکالت فرزند عبدالحکیم، سلمیان میائی فرزند جان محمد و احمد بهرام زهی فرزند گل محمد، افرادی هستند که به اتهام عضویت در گروه مسلح "جندالله" اعدام شدند.

یک زندانی سیاسی در خرم‌آباد اعدام شد







روز گذشته يک زندانی سیاسی در شهرستان خرم آباد استان لرستان به دار آویخته شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، روز یکشنبه، پنجم آبان ماه، يک نفر در زندان پارسیلون خرم آباد به جرم عضويت و همکاري با گروه جندالله و عبدالمالک ریگی اعدام شد.
بر اساس این گزارش، نامبرده به اتهام نگهداری جليقه‌ی انفجاری و خروج غیرمجاز، از سوی دادگاه انقلاب، محارب شناخته شده بود و رای اعدام وی که در ديوان عالي کشور مورخه ششم مرداد ماه سال ۹۲ صادر شده بود با حضور قاضي پرونده در محل زندان پارسيلون خرم آباد اجرا شد.
گفتنی‌ست که از هویت زندانی اعدام شده، اطلاعی در دست نیست.

مجید توکلی به زندان بازگشت







مجید توکلی فعال دانشجویی، بعدازظهر امروز به زندان رجایی‌شهر بازگشت.
به گزارش جرس، این فعال دانشجویی که از ۴ سال قبل بدون مرخصی در زندان رجایی شهر کرج به سر برده بود، به دنبال عدم تمدید مرخصی‌اش به زندان بازگشت. توکلی شامگاه دوشنبه، ۲۹ مهر ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی، به مرخصی آمده بود.
مجید توکلی ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات آن سال به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد.
توکلی هنگامی که به همراه شماری از دانشجویان قصد خروج از دانشگاه را داشت، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و بر اساس گزارش‌ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
علی توکلی نیز ۲۶ آذر ۸۸، ضرب و شتم برادرش هنگام بازداشت را تایید کرد و گفت: "آن جور که شاهدان اظهار کرده‌اند و ما شنیده‌ایم گویا یک ون سفیدرنگ بدون پلاک و یک پژوی ۴۰۵ که پلاک دولتی داشته‌است آنها را تعقیب می‌کنند. سر چهار راه کالج به شدت آن‌ها را می‌زنند و بعد هم با خودشان می‌برند."
یک روز پس از دستگیری مجید توکلی، خبرگزاری فارس عکسی از او را با چادر و مقنعه منتشر کرد و نوشت که او قصد داشت با لباس مبدل از دانشگاه فرار کند.
این اقدام به موجی از حمایت‌ها از مجید توکلی منجر شد به‌طوری که صد‌ها نفر از مردان اقدام به پوشیدن چادر یا روسری و انتشار عکس خود در فضای مجازی کردند.
این فعال دانشجویی روز ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رهبری و ریاست جمهوری، به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری. ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.
لازم به یادآوری ست که مجید توکلی پیش از این نیز دو بار به زندان رفته بود، بار نخست به خاطر انتساب نشریه‌ای جعلی به او بود و بار دوم پس از شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شد.

انتقاد آیت‌الله دستغیب از سکوت حسن روحانی درباره موسوی و کروبی







آیت‌الله علی محمد دستغیب، مرجع تقلید شیعه و از اعضای مجلس خبرگان رهبری در ایران، از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، خواسته موضع خود را درباره وضعیت زندانیان سیاسی روشن و برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تلاش کند.
آقای دستغیب از برخورد اخیر با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد انتقاد کرده و گفته باید عاملان آن محاکمه شوند.
به گزارش وبسایت بی‌بی‌سی فارسی، او خطاب به حسن روحانی گفته: "مردم که به شما راى دادند و با شعار 'یا حسین میر حسین' پاى صندوق آمدند؛ یعنى ما به خاطر او به شما رای مى‌دهیم ولى متاسفانه شما حرفى نمى‌زنید."
آقای دستغیب که در جمع فعالان اصلاح‌طلب استان فارس سخن می‌گفته تاکید کرده: "بنده و دیگران، طبق آنچه از شعارهایشان استفاده کردیم، به شما راى مشروط دادیم. شرطمان هم اول از همه این بود که سعى کنید زندانیان سیاسى را آزاد کنید، به خصوص حصر آقاى موسوی و کروبی را بردارید. کسانی که مخالف این عقیده بودند به دیگران راى دادند."
میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد نزدیک به هزار روز است که در بازداشت خانگی به سر می‌برند. اعتراض‌ها به وضعیت آنها در روزهای اخیر بالا گرفته است. به ویژه درگیری با فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد در جریان ملاقات با آنها اعتراض بسیاری را به دنبال داشته است.
دو روز پیش بیش از ۳۰ زندانی سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی خواستند نقش دولت خود را در برخورد با آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و همچنین سایر زندانیان سیاسی روشن کند.
آیت‌الله دستغیب درباره سکوت حسن روحانی گفته: "البته ایشان هم به نوعى در حصر است. اگر آقاى روحانى محصور نبود چرا در هشت سال گذشته به این همه تخلفات اعتراضى نکرد؟ حالا آیا این حصر برایش عذر مى‌شود یا نه، خدا داند."
او از سایر مراجع تقلید شیعه نیز انتقاد کرده که چرا به بازداشت بدون محاکمه رهبران جنبش سبز اعتراض نمی‌کنند.
آقای دستغیب گفته: "شخص متهم باید در دادگاه صالح محاکمه و حکم درباره او صادر شود. چنین شخصیتى که قرار بود به عنوان رئیس جمهور معرفى شود، باید در مقابل مردم دادگاهش تشکیل شود، نه در خفا. پس چه شد که شما، جز چند نفر معدود چیزى نمى‌فرمایید؟"
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از معدود نمایندگان مجلس خبرگان است که انتقادهای صریحی از محدودیت‌های سیاسی در ایران بیان می‌کند.

اسامی اعدام شدگان اخیر در زاهدان اعلام شد







رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اعلام اسامی ۱۶ زندانی اعدام شده در زاهدان گفته است که نیمی از این افراد به اتهام همکاری با گروه جندالله و نیمی دیگر به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند.

به گزارش مهر، ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: "حکم اعدام این افراد از مدت‌ها قبل به تایید مراجع قضایی رسیده و لازم الاجرا بود که به دلیل برخورداری از رئوفت اسلامی به تعویق افتاده بود."
وی افزود: "اقدام اخیر گروهک تروریستی و بازماندگان گروهک جندالشیطان در به شهادت رساندن مرزبانان استان و اصرار به انجام حرکات مذبوحانه و تروریستی علیه نظام اسلامی زمینه بهره‌مندی عوامل دستگیر شده را از رأفت و عطوفت اسلامی منتفی ساخت و لذا احکام صادره همزمان با شهادت نیروهای مرزبانی در استان به مرحله اجرا درآمد."

حمیدی تاکید کرد: "هرگونه حرکت بر ضد نظام و جمهوری اسلامی تبعات منفی در پی خواهد داشت و دستگاه قضائی  از انجام وظیفه شرعی و قانونی خود یک گام به عقب نخواهد گذاشت."

بر همین اساس ناظر ملازهی فرزند حبیب، مهراله ریگی ماهرنیا فرزند نظر، عبدالوهاب ریگی فرزند محمدرضا، حبیب‌اله ریگی‌نژاد شورکی فرزند محمد، سعید نارویی فرزند میرزا، حامد وکالت فرزند عبدالحکیم، سلمیان میائی فرزند جان محمد، احمد بهرام زهی فرزند گل محمد به اتهام محاربه، افساد فی الارض از طریق عضویت و همکاری در گروه جندالله روز شنبه به دار آویخته شدند.

همچنین اعظم گرگیج فرزند گمشاد به اتهام حمل و نگهداری مسلحانه ۲۰کیلو هروئین، داود میربلوچ زهی فرزند عبدالرشید به اتهام حمل و نگهداری ۱۵کلیو هروئین، حسن رضایی فرزند میرزا به اتهام حمل و نگهداری ۲۰کیلو هروئین، حبیب توتازهی فرزند محمد اکبر به اتهام حمل و نگهداری ۱۳۳کیلو هروئین و ۹ کیلو مرفین، ناصر شه بخش فرزند محمد حسن به اتهام حمل و نگهداری ۱۰کیلوهروئین، احمد دهمرده فرزند خدا رحم به اتهام حمل و نگهداری ۱۳کیلو هروئین و ۵۰کیلو تریاک، حسین براهویی فرزند فیض محمد به اتهام حمل و نگهداری ۸کیلو هروئین و ۳۳کیلو تریاک و نجیب الله بهادری فرزند امیر به اتهام حمل و نگهداری ۵کیلو هروئین نیز اعدام شدند.