۱۳۹۲ آبان ۱۷, جمعه

هفتمین روز اعتصاب غذای چهار تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین







در حالی اعتصاب غذای آقایان عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، امیرخسرو دلیرثانی و مهدی خدایی، چهار تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین وارد هفتمین روز خود شد که، گزارش‌های دریافتی نشانه‌هایی از توجه و اقدام به حل برخی از مسایل مورد اعتراض آنان در زمینه درمان زندانیان مشاهده شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، اعتصاب غذا کنندگان در بیانیه‌ی شماره یک خود ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به وضعیت جسمی و سلامت آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از مسئولان مربوطه خواسته بودند تا اقدامات عاجلی را در جهت عمل به مسئولیت های قانونی، دینی و ملی خود در قبال جان و سلامت این دو شخصیت برجسته و هم‌چنین سایر زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی انجام دهند.
به دنبال اعتصاب غذای نامبردگان و طی هفته گذشته عده ای از جمله چهار تن از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین و سالن ۱۲ بند چهار زندان رجایی شهر کرج که در وضعیت وخیم و بحرانی جسمی به سر می‌بردند، به بیمارستان منتقل شدند و قول مساعد برای پیگیری سریع درمان دیگر زندانیان و تامین دارو برای آنها وارد شده است، اما در هر حال دامنه‌ی کاستی‌ها، مشکلات و نارسایی های موجود آنچنان گسترده است که هنوز برای حل جدی مشکلات باید تلاش های جدی تری صورت گیرد، به علاوه تاکنون روند مشخصی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار و توقف سرگردانی آنان و خانواده هایشان بین نهادهای امنیتی ، قضایی و زندان معین نشده است.
در هفت روز گذشته گروهی دیگر از زندانیان نیز آمادگی خود را برای پیوستن به اعتصاب کنندگان اعلام کردند که اعتصاب غذا کنندگان با در نظر گرفتن عوارض و آثار جسمی اعتصاب غذا و هم‌چنین وضعیت جسمی نامساعد اغلب زندانیان داوطلب به دلیل تغذیه‌ی نامناسب و حضور طولانی مدت در زندان، از آنان تقاضا کردند از این اقدام فعلا صرف نظر کنند.
در هفته‌ی گذشته و با آغاز اعتصاب غذای آقایان عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، امیرخسرو دلیرثانی و مهدی خدایی، بسیاری از مجامع و سازمان‌های حقوق بشر از جمله فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، مرکز مدافعان حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر و هم‌چنین جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری از اعتراض اعتصاب کنندگان حمایت کرده و خواستار اقدام فوری مسئولان امر برای حل مسایل مورد اعتراض آنان شدند. به علاوه حضور جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در محل دادسرای دادگستری استان تهران و ارائه‌ی نامه‌ای مبنی بر ضرورت رسیدگی مسئولان به وضعیت عمومی زندانیان بازتاب وسیعی داشت.
گفتنی ست که در حال حاضر نگرانی های زیادی درباره وضعیت جسمی و سلامت اعتصاب غذا کنندگان وجود دارد.

تبعید سه تن از زندانیان اهل حق زندان ارومیه به زندان‌های یزد







بخشعلی محمدی، سهندعلی محمدی و عبادالله قاسم‌زاده از زندانیان اهل حق زندان مرکزی ارومیه به زندان‌های یزد تبعید شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این سه زندانی عقیدتی و از پیروان آئین یاری (اهل حق) صبح روز دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه از زندان مرکزی ارومیه (زندان دریا) به دو زندان متفاوت در یزد تبعید شدند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "یکی از این دو زندانی اهل حق به نام سهندعلی محمدی به زندان اردکان یزد تبعید شده و دو تن دیگر به‌نامه‌های بخشعلی محمدی و عبادالله قاسم‌زاده به زندان مرکزی یزد تبعید شده‌اند."
این سه زندانی در سال ۱۳۸۳ در درگیری با نیروی انتظامی در روستای اوج تپه می‌اندوآب بازداشت و سپس در دادگاه به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند که پس از اعتراض، حکم صادره نقض شد.
این درگیری با نیروی انتظامی بر سر توهین به باورهای دینی ایشان رخ داده بود.
سهندعلی محمدی، بخشعلی محمدی و عبادالله قاسم‌زاده در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال زندان در تبعید محکوم و یک تن دیگر به نام مهدی قاسم‌زاده نیز به اعدام محکوم و حکم نامبرده در بهمن ماه سال ۸۷ اجرا شد.
یونس آقایان دیگر متهم این پرونده با حکم اعدام روبرو می‌باشد و حکم وی به تایید دیوان عالی کشور نیز رسیده است، احتمال اجرای حکم وی نگرانی محافل حقوق بشری را برانگیخته است.

بازرسی و توهین به زندانیان سیاسی در زندان ارومیه







مامورین زندان بند سیاسی زندان ارومیه را مورد بازرسی قرار داده، به زندانیان توهین کرده، تلفن‌ها را قطع کرده و در حمام‌ها را بستند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه بند سیاسی زندان مرکزی ارومیه (زندان دریا) مورد بازرسی مسئولین زندان قرار گرفت.
یکی منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "مدیر داخلی زندان آقای حیدر پسندیده به همراه ۵ یا ۶ زندان‌بان به بند سیاسی این زندان مراجعه کرده و تخت زندانیان سیاسی را مورد بازرسی قرار داده و ضمن تخریب اموال زندانیان برخی از وسایل ایشان را نیز ضبط نمودند."
وی در ادامه بیان کرد: "از زمانی که هوا سرد شده برخی از زندانیان به‌دلیل نداشتن پوشاک مناسب به مراسم صبح‌گاهی نمی‌روند. آقای حیدر پسندیده ضمن توهین به این زندانیان تلفنهای بند را قطع کرده و در حمام‌های بند را قفل کرد. وی اعلام کرد زندانیان در طول هفته فقط یک روز حق استفاده از حمام را دارند."
وی در پایان خاطر نشان کرد: "مدیرداخلی زندان حتی به آیین زندانیان نیز توهین کرده و جانمازی‌ها را به سطل زباله انداخته و گفته شما که نماز نمی‌خوانید، شما که مسلمان نیستید."
لازم به ذکر است هفته گذشته جمعی از زندانیان سیاسی در پی اعدام حبیب الله گلپری‌پور در زندان مرکزی ارومیه اقدام به برگزاری مراسم یادبودی برای وی نمودند که برخی از زندانیان عادی نیز در این مراسم شرکت کردند و در پی شرکت این زندانیان در مراسم مذکور حفاظت زندان ضمن احضار زندانیان عادی اقدام به تهدید ایشان نموده است.

دومین تجمع کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان







 بامداد دیروز چهارشنبه ۱۵ آبان‌ماه کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان برای دومین روز متوالی در اعتراض به چهار ماه حقوق معوقه، در مقابل ساختمان این کارخانه در رشت تجمع کردند.
یکی از کارگران این کارخانه به ایلنا گفت تعداد کارگران این واحد تولیدی ۲۰۰ نفر است و ۷۲ ساعت است که فعالیت تولیدی این کارخانه همراه با اعتراض کارگران متوقف شده است.
افزود: ۷۲ ساعت است که این کارخانه تولیدی ندارد و کارگران تا زمان دریافت حقوق چهار ماه گذشته، مصر به ادامه اعتراضات صنفی خود هستند.
روز گذشته سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه نیز کارگران برای دستیابی به مطالبات معوقه خود و همچنین در اعتراض به سیاست‌گذاری‌های مدیران در رابطه با واگذاری بخش عمده‌ای از تأمین نیروی انسانی به شرکت‌های پیمانکاری دست به تجمع زده بودند.
به‌گفته این کارگر معترض، افزون بر تعویق چهار ماه حقوق و بیمه، حق سنوات سال‌های ۸۹ تا ۹۲ کارگران نیز پرداخت نشده است.
وی افزود بیشتر کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان بیش از ۱۵ سال است که با نظارت شرکت‌های پیمانکاری در این مجموعه کار می‌کنند اما همچنان از تغییر قرارداد پیمانکاری این کارگران به قرارداد مستقیم خبری نیست.
کارگران این کارخانه خواستار استعفای مدیران و همچنین حذف شرکت پیمانکاری در این کارخانه هستند.

مخالفت با مرخصی استعلاجی زینب جلالیان







مسئولین زندان دیزل آباد کرمانشاه با مرخصی درمانی زینب جلالیان که در آستانه نابینایی قرار دارد مخالفت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک ماه پیش در پاسخ به وضعیت بد جسمی زینب جلالیان، مسئولین به وی وعده دادند که بزودی برای درمان بیماری‌هایش به مرخصی خواهد رفت.
اما چند روز پیش دوباره به وی اطلاع داده شد که با مرخصی درمانی وی از سوی نهادهای امنیتی موافقت نشده و وی نمی‌تواند برای درمان اقدام موثری انجام دهد.
این درحالی است که این زندانی سیاسی از مدت‌ها پیش از مشکلات بینایی شدید رنج می‌برد و بتازگی دیگر قادر به دیدن نیست.
زینب جلالیان در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.
این زندانی سیاسی در سالهای گذشته به شدت تحت فشار قرار داشته است و بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.
گفتنی است، پیش‌تر در گزارشاتی که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده بود، علت مشکلات بینایی زینب جلالیان ایراد ضربه به سر وی در هنگام بازجویی عنوان شده است.

درخواست همسر عبدالفتاح سلطانی زندانیان اعتصاب کننده برای شکستن اعتصاب غذا







معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دربند که پنج روز از اعتصاب غذایش می‌گذرد، از او و دیگر زندانیان اعتصاب کننده خواسته است تا اعتصاب غذایشان را بشکنند.
سلطانی دوازدهم آبان ماه، همزمان با تولد شصت سالگیش به همراه سه زندانی سیاسی دیگر، امیر خسرو دلیرثانی، سعید مدنی و مهدی خدایی در اعتراض عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان بیماری که نیاز به رسیدگی پزشکی دارند دست به اعتصاب غذای‌تر زده است.
به گزارش تارنمای جرس، متن نوشته معصومه دهقان، به شرح زیر است:
عزیزان در بندمان آقایان مدنی، دلیرثانی، خدایی و سلطانی
صدای انسان دوستی شما را جهانیان شنیدند. همگان دانستیم که برای حفظ حقوق بیماران از جانتان هزینه کردید. روح شما از آن شماست و لی جسمتان برای جامعه ست. ما را از برکت وجودتان محروم نکنید و به امید اینکه آقای روحانی به عنوان ناظر بر اجرای اعمال سه قوه به رفتارهای غیر قانونی و نقض حقوق زندانیان به ویژه عدم رسیدگی به وضع بیماران و عزیزان محصورمان اقدام عاجل به کار بندند. اعتصاب خود را بشکنید.
شما موفق شدید به دنیا اعلام کنید که حاضرید جانتان را بدهید اما همنوعانتان حتی مخالفان شما از حقوق انسانی خود محروم نگردند ما به شرف انسانی شما درود می‌فرستیم و تمنا می‌کنیم اعتصاب غذای خود را بشکنید. از همهٔ آزادگان ایران و جهان که صدای ما را می‌شنوند می‌خواهم در این امر ما را یاری کنند.

دو ناشر رفع تعلیق شدند







دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از رفع تعلیق انتشارات «آگاه» و «اختران» خبر داد و همچنین نسبت به رفع تعلیق از فعالیت نشر «کوچک» به سبب «کم اهمیت بودن موارد مطرح در پرونده آن» ابراز امیدواری کرد.
محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سئوال که با توجه به دستور وزیر ارشاد به معاون امور فرهنگی خود برای بازبینی پرونده ناشرانی که فعالیتشان در دولت گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، آیا اتفاق خاصی در این راستا رخ داده است؟ ابتدا گفت: اجرای ناقص ضوابط نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از دلایل ایجاد نارضایتی شدید در حوزه نشر و تالیف کتاب بوده است و ما فکر می‌کنیم اگر در گام اول این ضوابط به طور درست و کامل اجرایی شوند، این نارضایتی‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند.
وی افزود: در مورد ناشران تعلیقی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام آمادگی کرده است که چنانچه هر ناشر عضو اتحادیه مشکلی از جمله تعلیق در فعالیت یا مجوز کتاب‌هایش دارد، به ما مراجعه کند، ما این آمادگی را داریم که این موضوع را با مسئولان مربوطه در اداره کتاب مطرح و آن را در چارچوب قواعد صنفی تا به انت‌ها پیگیری کنیم.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال گفت: البته این نکته به این معنی نیست که ما نسبت به ناشرانی که عضو اتحادیه نیستند، بی‌تفاوت هستیم کما اینکه همین الان مشغول رتق و فتق مسائل مالیاتی یکی از ناشران هستیم که در استان دیگری فعالیت می‌کند. در هر حال اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خودش را محدود به حیطه اعضای خودش نمی‌کند و اگر کاری از دستش بربیاید، برای آن‌ها انجام می‌دهد.
آموزگار سپس تاکید کرد: هر موردی که در این خصوص به اتحادیه ارجاع داده شده است، مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است. پرونده انتشارات «اختران» و «آگاه» با اینکه قبل از دوره مسئولیت ما تشکیل شده بود، ما پیگیری کردیم و موفق شدیم که با تفاهم و تعامل با وزارت ارشاد، مشکل این پرونده‌ها را حل کنیم. بر این اساس، انتشارات «آگاه» رفع تعلیق شده و اخیراً هم فعالیتش را ازسرگرفته است. نامه مربوط به رفع مشکل انتشارات «اختران» هم نوشته شده و ابلاغ شده و به زودی فعالیت خود را ازسرمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: پرونده نشر «کوچک» هم که البته عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیست و طبق روال ما موظف به پیگیری مسائل آن نیستیم، بررسی شد و ما متوجه شدیم که مشکلات آن در حد رفع و رجوع موضوعات اداری است و قاعدتاً این پرونده هم به نتیجه می‌رسد.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده نشر «چشمه» گفت: ما در چارچوب وظایف صنفی خودمان، مشغول پیگیری و رایزنی در مورد نشر چشمه هم هستیم و امیدواریم مشکل این ناشر هم برطرف شود.
آموزگار در پاسخ به این سوال که «یعنی شما با نظر وزیر ارشاد که مخالف دادن نمره منفی به ناشرانی است که اقدام به ارائه کتب دارای اشکال از نظر بررس‌ها به اداره کتاب می‌کنند، مخالف هستید؟» تصریح کرد: خیر، اینطور نیست. من تفسیر حقوقی ماجرا را از ماده ۱۵ ضوابط نشر، بار‌ها اعلام کرده‌ام و به اعتقاد من تفسیر نادرستی از این ماده قانونی صورت گرفته است و بیشتر از اداره کتاب و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مسئولیت این کار را متوجه معاونت حقوقی وزارت ارشاد می‌دانم چرا که اجازه داده‌اند چنین تفسیر غلطی آنجا رواج پیدا کند.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در توضیح بیشتر این مسئله گفت: قاعدتاً وظیفه مسئولان معاونت حقوقی وزارت ارشاد است که توجه دوستان ما را در معاونت فرهنگی و اداره کتاب نسبت به نادرستی چنین تفسیر و تحلیلی معطوف کنند ولی متاسفانه این اقدام از سوی آن‌ها انجام نشد و از یکی از مدیران معاونت حقوقی وزارت ارشاد که عضو هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران است، انتظار می‌رفت که این تذکر حقوقی را می‌داد که دادن نمره منفی خلاف نصّ ماده ۱۵ ضوابط نشر و همچنین خلاف اصل حقوقی قانونی بودن جرم و مجازات است.
وی در خصوص نتیجه وعده‌ها برای بازبینی کتاب‌های ممنوع‌الانتشار در دولت گذشته هم تصریح کرد: آقای صالحی معاون فرهنگی جدید وزارت ارشاد در موقعیت خطیری این مسئولیت را بر عهده گرفته است و به نظرم می‌رسد که نیاز هست که به صورت همه جانبه به ایشان کمک شود تا مسائل این حوزه را جمع و جور کند. من قبلاً هم گفته‌ام که چنانچه کتابی در دوره آقای احمدی‌نژاد مجوز گرفته، نباید در دوره بعدی دچار مشکل شود و نباید اینگونه باشد که با تغییر آدم‌ها (مسئولان) سلیقه‌ها هم تغییر کند.
آموزگار افزود: اگر تکیه ما به سمت قانون و اجرای آن باشد، آن زمان دیگر فارغ می‌شویم از اینکه کی مسئول می‌شود چرا که هر کسی که می‌آید باید به قانون تمکین کند و به همین جهت بود که ما در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حتی در جریان انتخاب معاون فرهنگی وزیر ارشاد، توصیه کردیم که کسی این مسئولیت را بر عهده بگیرد که قانونمدار باشد. اگر ما به این سمت برویم، قاعدتاً مشکلاتمان کمتر می‌شود و سلیقه‌ها مجالی برای ابراز وجود پیدا نخواهند کرد.

اعدام دو متهم به قتل در زندان مرکزی بندرعباس







 سحرگاه امروز دو متهم به قتل در محوطه زندان مرکزی بندرعباس از طریق چوبه دار اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو متهم با نامهای احمد جنکیجو و اسماعیل محمودی که سپیده دم روز جاری، پنج‌شنبه ۱۶ آبان ماه به پای چوبه دار رفتند از سال ۱۳۸۸ در زندان بسر می‌برند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "هردو متهم اهل روستای «بنزک» از توابع شهرستان «میناب» بودند."
وی در ادامه بیان داشت: "احمد جنکیجو در هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است."

اعدام پنج متهم به حمل مواد مخدر در جیرف







سپیده دم روز گذشته ۵ متهم حمل مواد مخدر در زندان مرکزی جیرفت از طریق چوبه دار اعدام شدند.
خبرگزاری فارس به نقل از رئیس دادگستری شهرستان جیرفت خبر از اعدام ۵ متهم به قاچاق مواد مخدر پس از تلاش ناموفق برای فرار داد.
احمدعلی انجم‌روز ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران مدعی شد: "پنج نفر زندانی در شهرستان جیرفت که به اعدام محکوم شده بودند با حفر کانال به طول ۱۵ متر از سالن دارالقرآن زندان قصد فرار به خارج از زندان را داشتند که با حضور به‌موقع مسئولان زندان این اقدام با شکست مواجه شد."
وی در ادامه گفت: "این زندانیان از جمله محکومان سابقه‌دار بودند که در مجموع حمل بیش از ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین را در پرونده داشته و پس از اطلاع از نهایی شدن حکم اعدام و اعلام تاریخ اعدام به بهانه حفظ قرآن کریم در سالن دارالقرآن زندان جمع شده و به حفر تونل برای فرار مبادرت کردند."
وی خاطرنشان کرد: "حکم اعدام این زندانیان طبق اعلام قبلی و در راستای ماه ۳۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دادستانی کل کشور مورد تأیید و تنفیذ قرار گرفته و با توجه به رد پیشنهاد و تقاضای عفو محکومان از سوی کمیسیون‌های عفو استان و مرکز و موافقت رئیس قوه قضاییه با اجرای آن‌ها، به لحاظ قطعی شدن پس از سیر مراحل قانونی صبح امروز (روز گذشته) در محوطه زندان جیرفت به اجرا درآمد."
وی در پایان خاطرنشان کرد: "معدومان نقشه فرار خود را به صورتی طراحی کرده بودند تا قبل از روز اجرای حکم بتوانند از زندان فرار کنند که با لو رفتن نقشه فرار، دو روز گذشته را در قرنطینه زندان به سر بردند."

بیکاری ۱۵۰ کارگر دیگر با تعطیلی «سیمان لوشان» ‎







 نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان لوشان از تعطیلی این واحد و بیکاری ۱۵۰ کارگر این کارخانه خبر داد.
«سید نوری میر بابایی» با اشاره به اینکه کارخانه سیمان لوشان با ظرفیت تولید ۳۰۰ تنی در گذشته یکی از مطرح‌ترین واحد‌های تولید کننده سیمان در شمال کشور بوده است، به ایلنا گفت: این واحد به دلیل آنچه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی ذکر شده، تعطیل شده است.
او با بیان اینکه ۱۸۰ کارگر این واحد تحت قرارداد شرکت پیمانکاری «خوشایند خزر» از پیمانکاران وابسته به کارخانه سیمان لوشان فعالیت داشتند افزود: از این تعداد ۱۵۰ نفر در دو مرحله (در تاریخ ۳۱ تیر ماه، ۷۶ کارگر و ۳۱ شهریور ماه، ۷۴ کارگر) اخراج شده‌اند.
میربابایی با اشاره به سوابق ۱۰ تا ۱۸ ساله کارگران اخراجی، افزود: با وجود اخراج و تعطیلی کارخانه اما هنوز ۴ ماه از معوقات حقوقی این کارگران پرداخت نشده است.
به گفته این کارگر، یکی از دلایل تعطیلی کارخانه فشارهای زیست محیطی دولت به این واحد بوده است.
این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود به سوابق «سختی کار» کارگران اخراجی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه تعداد زیادی از این کارگران در دمای بیش از ۱۵۰ درجه در مقابل کوره کار کرده‌اند اما متاسفانه در سوابق بیمه‌ای آنان تسهیلات مشاغل سخت و زیان‌آور منظور نشده است.
میر بابایی گفت: هم اکنون کارگران اخراجی این کارخانه با طرح شکایت در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتظر دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند که تاکنون موفق نشده‌اند.
نماینده کارگران سیمان لوشان در خاتمه تنها خواسته همکاران‌اش را احیاء کارخانه و بازگشت بکار ذکر کرد و اظهار داشت: مسئولان استانی و کشوری موضوع تعطیلی کارخانه را پی گیری کنند چرا که هیچ دلیلی برای بسته شدن کارخانه وجود ندارد.
گفتنی است، شرکت سیمان لوشان در اوایل سال ۱۳۳۶ با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۴۰ (هفتصد و چهل) میلیون ریال احداث و در تاریخ۱۳۳۸/۰۱/۲۷بهره برداری از آن آغاز شد.
هدف اصلی از ایجاد این واحد صنعتی در درجه اول تأمین سیمان مورد نیاز احداث سد سفیدرود و سپس سیمان مورد مصرف استانهای گیلان و مازندران و قسمتی از آذربایجان بوده که بخشی از محصول این کارخانه مورد مصرف احداث سد تاریک، تونل آب بر فومن، سد سنگر، سد لتیان و سد طالقان قرار گرفته است.

مرگ و مصدومیت دو کارگر در حادثه ریزش دیواره گودبرداری







ریزش ناگهانی خاک دیواره محل گودبرداری شده روی کارگران که در داخل آن مشغول کار بودند، موجب مرگ و مصدومیت دو کارگر شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این حادثه هنگامی رخ داد که کارگران روی دیواره محل گودبرداری به وسعت ۲۲۰ متر مربع با عمق ۳ مترمشغول کار بودند که ریزش خاک این دیواره جانبی موجب شد که دو نفر از کارگران افغانی زیرخروار‌ها خاک گرفتار شوند.
وقوع این حادثه ساعت ۵۴: ۰۹ دقیقه امروز به ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران اعلام شد و بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۱۷ و گروه نجات ۱۲ آتش نشانی راهی محل حادثه در خیابان هنگام نرسیده به خیابان فرجام شدند.
مدیر منطقه ۳ عملیات آتش نشانی تهران در این باره گفت: آتش نشانان بی‌درنگ تلاش‌های خود را برای بیرون آوردن کارگران گرفتار شده از زیر خاک آغاز کردند و با استفاده ازتجهیزات ایمنی، عملیات ایمن سازی و تثبیت موقعیت را برای جلوگیری از ریزش مجدد انجام دادند.
علی امینی افزود: در آغاز عملیات، یک کارگر ۴۶ ساله که تا قفسه سینه درمیان خاک گرفتار شده بود با حداقل آسیب دیدگی از زیر خاک بیرون آورده شد.
وی گفت: نیروهای آتش نشانی عملیات خود را برای خارج کردن نفر دوم ادامه دادند که سرانجام موفق شدند این کارگر ۲۰ ساله افغانی را که در زیر خروار‌ها خاک گرفتار شده بود بیرون آورند و تحویل عوامل اورژانس دهند.
امینی تصریح کرد: امدادگران اورژانس با انجام معاینات لازم مرگ این کارگر جوان را به علت شدت جراحات وارده و خفگی در لحظات اولیه، تائید و اعلام کردند.
پس از بررسی‌ها علت این آوار خاکبرداری غیراستاندارد و رعایت نکردن اصول ایمنی و نداشتن وسایل ایمنی اعلام شد.