۱۳۹۲ آذر ۱, جمعه

انتقال ایرج محمدی به بیمارستان در پی وخامت وضع جسمی







ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان در پی وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان روز گذشته پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه بصورت اورژانس به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل گردید.
یکی از همبندیان وی به گزارشگر هرانا گفت: "ایرج محمدی در پی مسمومیت غذایی به بیمارستان منتقل شده است."
ایرج محمدی از سوی دادگاه نظامی به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است و تا کنون ۵ سال از حبس خود را سپری کرده است.

مشکلات زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر همچنان بدون پاسخ








 زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از مشکل سردی آب حمام، کمبود لوازم بهداشتی، نبود تلفن رنج می‌برند و مسئولین کماکان نسبت به رفع مشکلات ایشان بی‌توجهی می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی دو ماه گذشته شورای زندانیان سیاسی سالن ۱۲ با مدیریت زندان و رئیس بند در مورد مسائل صنفی وارد مذاکره شدند و مسئولین قول برطرف کردن مشکلات را به زندانیان سیاسی داده‌اند.
یکی از زندانیان این بند به گزارشگر هرانا گفت: "مهم‌ترین خواسته ما طی این مذاکرات مسئله آب گرم بوده است. در بند ما آب گرم در سرویس‌های حمام اکثر مواقع وجود ندارد و با توجه به سردی هوا و هم‌چنین میانگین سنی بالای زندانیان این سالن، این امر مشکلات عدیده‌ای را پدید آورده است. زندانیان مسن باید برای حفظ سلامت خود همیشه ورزش کنند و نیاز به حمام دارند و از سویی آب سرد حمام بسیار برای سلامت ایشان مضّر است."
وی در ادامه گفت: "موضوع دیگری که ما مطرح کرده‌ایم مسئله تلفن برای زندانیان بود. اکنون زندانیانی که خانواده‌هایشان در شهرستان اقامت دارند هر ماه یکبار برای حدود ۴ یا ۵ دقیقه می‌توانند با بستگان خود صحبت کنند که این بسیار کم است."
این منبع در ادامه بیان داشت: "کیفیت نازل جیره غذایی زندان موضوع دیگری بود که ما درباره آن با مسئولین صحبت کردیم. اکنون هیچ نوع گوشتی در جیره زندان وجود ندارد و در اکثر غذا‌ها سویایی غیر خوراکی برای انسان استفاده می‌شود. رابط بند ما در این مورد تحقیق کرد و متوجه شد نوع سویایی که در آشپزخانه زندان برای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد سویای دام و طیور است. این سویا در بازار به نام سویای (حیوانی) به فروش می‌رسد. متاسفانه این مورد نیز تا کنون رسیدگی نشده و همچنان کیفیت غذا‌ها به‌‌ همان منوال است."
وی در پایان خاطرنشان کرد: "کمبود مواد شوینده و ضد عفونی کننده از دیگر مشکلات تمام زندانیان در رجایی شهر کرج است. موادی همچون پودر رختشویی، مایع ظرفشویی، مایع سفید کننده و... بسیار کم در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد و مسئولین این کمبود را به گردن سازمان زندان‌ها می‌اندازند و می‌گویند سازمان زندان‌ها با کمبود بودجه شدید مواجه است."
گفتنی است، هم اکنون ۶۳ زندانی سیاسی و ۱۷ زندانی امنیتی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند.

یک محکوم به اعدام در زندان زاهدان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد







 دست کم یک متهم به قتل در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حاج رشید ریگی که به اتهام قتل عمد ۱۱ سال پیش بازداشت و از سوی دادگاه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود ظهر روز جاری جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
یکی از زندانیان زندان مرکزی زاهداان به گزارشگر هرانا گفت: "حاج رشید ریگی ۵۳ ساله از بند ۳ زندان مرکزی زاهدان به سلول انفرادی منتقل شد تا حکم وی سحرگاه روز آینده ساعت ۵ و نیم به اجرا در آید."
این منبع احتمال داد زندانیان محکوم به اعدام دیگری نیز از بندهای دیگر این زندان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده باشند.

ماجرای کشته شدن دختر ۱۸ ساله بانه‌ای به مجلس کشیده شد







با آغاز بررسی پرونده کشته شدن دختر ۱۸ ساله‌ای در بانه از سوی ماموران نیروی انتظامی در دادسرای نظامی سقز، نماینده این شهرستان نیز در مجلس در خصوص این حادثه به وزیر کشور تذکر داد.
به گزارش کلمه، محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه خطاب به وزیر کشور با اعلام اینکه در دو ماه گذشته چندین شهروند کرد به خاطر بی‌احتیاطی نیروهای نظامی کشته شده‌اند، از وی در خصوص پرونده مورد هدف قرار گرفتن «آوین عثمانی» از سوی ماموران نیروی انتظامی خواستار توضیح شد.
این نماینده مجلس در این رابطه گفت: "به دلیل تبعیض‌ها و محرومیت‌ها، مردم سقز و بانه از ناچاری به پدیده شوم قاچاق روی می‌آورند و متاسفانه در دو ماه گذشته نیروی انتظامی و هنگ مرزی با تیراندازی شش نفر از هموطنان بانه‌ای کشور را کشته است و جالب این است که اکثر این‌ها همراه خانواده‌شان بوده‌اند و مقابل چشمان نزدیکانشان کشته شده‌اند. جالب‌تر اینکه در هیچ کدام یک از این ماشین‌ها یک گرم بار قاچاق وجود نداشته است. از وزیر کشور به واسطه این موضوعات سوال دارم و آن را در مجلس پیگیری می‌کنم."
هوشنگ عثمانی برادر دختر ۱۸ ساله‌ای که در روز ۲۳ آبان ماه مورد هدف گلوله ماموران نیروی انتظامی قرار گرفت در این رابطه به دویچه وله می‌گوید: "در آن روز من، آوین و نامزدش که قرار بود هفته دیگر مراسم عروسیشان را جشن بگیرند در ماشین نشسته بودیم که ناگهان یک ماشین شخصی جلوی ما توقف کرد و هر چهار نفر به سمت ما آمدند. ما نمی‌دانستیم که این چهار نفر از ماموران نیروی انتظامی هستند. ماشین هم متعلق به نیروی انتظامی نبود. شک کرده بودند که ما بار قاچاق داریم در صورتی که ما هیچ کاری نکرده بودیم. ما هم ترسیدیم و شروع به حرکت کردیم اما سه نفر از آن‌ها بدون هیچ اخطاری شروع به تیراندازی کردند."
برادر «آوین عثمانی» با انتقاد از اینکه حتی طبق اصولی که ماموران نیروی انتظامی موظف به رعایت آن هستند و باید در ابتدا تیر هوایی شلیک کنند، ادامه می‌دهد: "ماموران نه تنها این کار را نکردند بلکه به گفته کار‌شناسان، فاصله تیراندازی کمتر از پنج متر بوده و به همین خاطر است که گلوله توانسته از بدنه ماشین عبور کرده و وارد بدن آوین شود."
هوشنگ عثمانی در ادامه با بیان بی‌اطلاعی از درخواست مجازات برای مته‌مان از سوی والدینش می‌گوید: "اگر هم ماموری که در ‌‌نهایت به آوین شلیک کرده باشد را قصاص هم کنند، از ما دردی دوا نمی‌شود. من خواهرم را بدون دلیل و تنها به خاطر اشتباه ماموران نیروی انتظامی از دست دادم اما در حال حاضر خانواه من فقط می‌خواهد که درد و دلش شنیده شود تا شاید دیگر از این اتفاقات رخ ندهد."
در حال حاضر پرونده با دارا بودن دو وکیل در تهران و بانه در دست بررسی است. یکی از این وکلا در این رابطه می‌گوید‏: ‏ "از این رو که در بانه دادسرای نظامی وجود ندارد، پرونده با بازداشت سه متهم در داسرای نظامی سقز در حال پیگیری است".
سه روز پس این حادثه محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس به وزیر کشور در خصوص تیراندازی نیروی انتظامی بانه به مردم عادی و به خصوص کشته شدن این دختر ۱۸ ساله در حالی تذکر داد که خبر مربوط به این اظهارات تنها ساعتی پس از انتشار در وبسایت «خانه ملت» متعلق به مجلس شورای اسلامی ایران حذف شد.
در عین حال اعتراض نمانیده بانه و سقز در شرایطی در مجلس اعلام شده است که پیش از این نیز نعمت‌الله منوچهری دیگر نماینده‌ کرد در مجلس ایران نیز نسبت به تیراندازی به شهروندان این منطقه هشدار داده بود.
نعمت‌الله منوچهری هفدهم آبان‌ماه سال جاری در مجلس در مورد پرونده قتل جوان ۲۲ ساله‌ای به نام «احسان پیام» که او نیز از سوی ماموران انتظامی به اشتباه به قتل رسیده بود، اظهاراتی مطرح کرده بود.

چهار کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند







چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر "دستگرد" در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند.
به گزارش ایلنا، "جواد لطفی"، "عباس حقیقی"، "کیومرث رحیمی" و "احمد صابری" چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسهٔ نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است.
هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.
"مهدی سلیمانی" فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم.
این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که "آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟"، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است.
فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که "آیا «توصیه» شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟"، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است.
با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی "شورای اسلامی کار" و "انجمن‌های صنفی کارگری" در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران "اظهار اطلاع" کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند.
هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند.
با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکارانشان قرار داده‌اند.