۱۳۹۲ آذر ۱۲, سه‌شنبه

پرونده قتل عمد ستار بهشتی بسته شد







"گیتی پورفاضل" در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد دادگاه اتهام قتل عمد ستاربهشتی را نپذیرفته است و پرونده مذکور بسته شده است.
وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی گفت: طبق احضار قبلی دادسرا، امروز به شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی مراجعه کردم که اعلام کردند چون دادگاه قتل عمد را نپذیرفته و پرونده اتهام قتل عمد بسته شده، برای رسیدگی به اتهام شبه عمد باید مجددا طرح دعوا کنیم.

پور فاضل اضافه کرد: طرح دعوای مجدد با اتهام شبه عمد را فعلا قبول نکرده‌ام و در این باره باید با موکلم مشورت کنم.

وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی گفت: ما مرگ ستار بهشتی را همچنان قتل عمد می‌دانیم و شبه عمد را قبول نداریم.

وی اظهار داشت: در اتهام شبه عمد از متهم تا زمان برگزاری دادگاه کفالت یا ضمانت می‌گیرند و بیشترین مجازاتی که در صورت محکومیت متهم در نظر گرفته می‌شود، پرداخت دیه است.

شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران، مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص داده بود که وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی به این مساله اعتراض کرد و پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع شد که پس از چند مرتبه رفت و آمد پرونده بین دادسرا و دادگاه، دادگاه مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص داد.

قاضی اگر مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص دهد، با همین عنوان در دادگاه کیفری کارکنان دولت رسیدگی می‌شود؛ اما اگر مرگ ستار بهشتی قتل عمد تشخیص داده شود، رسیدگی آن در صلاحیت دادگاه‌های کیفری استان خواهد بود.

پیش‌تر قرار بود شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری کارکنان دولت درباره قتل عمد یا شبه عمد بودن مرگ ستار بهشتی تصمیم بگیرد.

استمداد خواهی‌ خانواده‌های سه تن از زندانیان محکوم به اعدام







خانواده سه تن از زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام که در زندان قزل حصار و در سی امین روز اعتصاب خود بسر می‌برند با انتشار نامه‌ای از سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری برای نجات ایشان یاری خواستند.
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
بسمه تعالی
ما خانواده‌های زندانیان جمشید دهقانی، حامد احمدی و کمال رویایی حدود چهار سال و نیم است بچه‌هایمان در زندان به سر می‌برند و تحت شکنجه‌های روحی‌ و روانی‌ می‌باشند و هر لحظه در معرض اعدام قرار دارند، آن‌ها نزدیک یک سال است که در زندان قزل حصار و در کنار زندانیان متهم به مواد مخدر و در شرایط سختی نگهداری می‌شوند و هرروز به بهانه‌ای آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و برای ما روشن نیست به چه جرمی در این شرایط و در زندان بسر می‌برند در حالی‌ حداقل بر اساس اصل تفکیک جرائم می‌بایست در کنار هم پرونده ی‌های خود باشند و حال نزدیک یک ماه است در اعتصاب غذا به سر می‌برند و شرایط جسمی‌ آن‌ها در وضعیت خطرناکی می‌باشد.
خونریزی شدید معده، افت فشار خون را چند بار آن‌ها را به حالت بی‌هوشی رسانده و هیچ مسئولی تا کنون برای پیگیری خواسته‌های ایشان به زندان مراجعه نکرده است تا به مشکلاتشان رسیدگی کنند.
جرم بچه‌های ما فقط سنی بودن و داشتن عقیده‌‌ای متفاوت است، نزدیک به پنج سال پیش تاکنون فرزندانمان یکی یکی به حبس محکوم شدند و با بازداشت ایشان نه تنها آن‌ها بلکه ما نیز به شدت در شکنجه روحی‌ و روانی‌ به سر می‌بریم.
نمی‌دانیم این صدای مظلومیتمان را چطور و به کجا برسانیم و هر چه نامه نگاری کرده‌ایم به نهاد‌ها، دفتر خامنهٔ‌ای، مجلس، رئیس جمهوری، قوه قضائیّه و دادستانی، تحصن کرده‌ایم ولی‌ کسی‌ پاسخی نمی‌دهد و به تهدیدمان روی می‌آورند.
ما به عنوان خانواده شش زندانی محکوم به اعدام از تمام نهاد‌های حقوق بشری تقاضا داریم که در تلاشی مستمر و با استفاده از ابزار رسانه‌ای پیگیر پرونده‌ فرزندانمان باشند و از تمام رسانه‌ها خواستاریم بدون تعصب صدای مظلومیت ما را به گوش وجدان‌های بیدار بشری برساندد و برای جلوگیری اعدام ایشان تلاش کنند.
با تمام تشکر

دستگیری گردانندگان سایت محبوب آی تی و تکنولوژی







شش نفر از نویسندگان و اعضای فنی سایت مشهور «نارنجی» در ایران از سوی نیرو‌های سپاه دستگیر شدند.
به گزارش دیگربان، سایت «نارنجی» روز سه‌شنبه (۱۲ آذر) اعلام کرده که از سرنوشت این افراد پس از دستگیری اطلاعی در دست نیست و فعالیت این سایت نیز متوقف شده است.
هویت دستگیر شدگان علی‌اصغر هنرمند٬ عباس واحدی٬ علی‌رضا وزیری٬ نسیم نیکمهر٬ ملیحه نخعی٬ محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور اعلام شده است.
سایت نارنجی در سال ۱۳۸۹ برنده عنوان بهترین سایت اطلاع‌رسانی در سومین جشنواره آنلاین وب‌سایت‌های ایران و در سال ۹۱ برنده جایزه بهترین وبلاگ فارسی از نگاه دویچه‌وله شده بود.
در روز‌های اخیر منابعی از داخل ایران گزارش کرده‌اند که سازمان اطلاعات سپاه دستگیری گروهی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های شناخته‌شده را آغاز کرده است.
هنوز از کم و کیف این دستگیری‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست و مشخص نیست در یک ماه گذشته چند نفر دستگیر شده‌اند.
در دو هفته اخیر برخی رسانه‌های وابسته به سپاه نیز گزارش‌ها و اخبار متعددی علیه شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و خواستار فیلتر شدن آن‌ها شده بودند.
خبرگزاری «تسنیم» اصلیترین رسانه وابسته به سپاه است که در این مدت مطالب و گزارش‌های متعددی علیه «وی‌چت» ٬ «تانگو» و «وایبر» منتشر کرده است.
همزمان با دور جدید بازداشت‌ها فعالان اینترنت در ایران٬ قوه قضائیه نیز فشار‌ها بر مطبوعات را آغاز کرده است.
روزنامه «نشاط» از جمله روزنامه‌هایی است که پس از چهار ماه آماده‌سازی با مخالفت قوه قضائیه از انتشار بازماند.
به نظر می‌رسد این فشار‌ها و محدودیت‌ها بی‌ارتباط با تلاش دولتی یازدهم برای رفع فیلتر از فیس‌بوک و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی نباشد.

صد روز حبس برای احمدرضا احمدپور به دلیل نامه به رهبری







احمدرضا احمدپور به دلیل نوشتن نامه به رهبری به ۱۰۰ روز حبس مجدد محکوم شد.
احمدرضا احمدپور روحانی منتقد و وبلاگ نویس و از اعضای جبهه مشارکت در آخرین محکومیت خود در سال ۹۰ به سه سال حبس در تبعید در زندان سپیدار اهواز و ده سال تبعید در شهر ایذه محکوم شده بود.
احمد رضا احمدپور که در سال ۸۸ نیز به یک سال حبس محکوم شده بود، بعد از اتمام محکومیت خود به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل و اعتراض به شیوه دادگاه ویژه روحانیت مجددا محکوم شد.

بازداشت یک خواننده زیرزمینی در تهران







رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از دستگیری یکی از خوانندگان زیرزمینی داخل کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ مسعود زاهدیان گفت‌، درباره برخورد پلیس با خواننده‌های زیرزمینی اقدام به ساخت آثار خود و پخش آن در شبکه‌های خارجی می‌کنند، گفت: پلیس با این دسته از افراد برخورد می‌کند و اخیرا نیز با خواننده‌ای به نام «تتلو» برخورد کرده است و وی هم‌اکنون پس از دستگیری در اختیار مقام‌قضایی است.
وی با بیان اینکه پلیس تمامی این موارد را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد می‌کند، گفت: اجازه نخواهیم داد در فضای قانونی کشور اتفاقی بیفتد.
رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا اضافه‌کرد: بحمدالله هم صداوسیما و هم وزارت ارشاد زمینه‌های لازم برای فعالیت هنرمندان را فراهم کرده‌اند و افرادی که به شکل زیرزمینی قصد فعالیت دارند باید دست از این کار خود برداشته و در قالب هنر قانونی و واقعی به فعالیت خود ادامه دهند.

تجمع ۲۸۰ تن از کارگران پارس جنوبی به دلیل کاهش دستمزد







 ۲۸۰ کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش دستمزدشان، برای دومین بار تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ،یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: «با ادامه تجمع، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، مدیران عامل پالایشگاه‌های این مجتمع و پنج نفر از نمایندگان کارگران برگزار شد.»
وی افزود: «مدیرعامل در این جلسه عنوان کرد فقط می‌تواند ۷۵ درصد از حقوق کسر شده کارگران در آبان‌ماه را به آن‌ها پرداخت کند و از ماه‌های آتی نیز، همین مبلغ به حقوق کارگران اضافه می‌شود.»
به گفته این نماینده کارگری، «هیچ یک از نمایندگان کارگران از وعده‌های مدیران حاضر در جلسه قانع نشدند و تجمع کارگران تا زمانی که از پرداخت همه معوقاتشان اطمینان پیدا کنند ادامه خواهد داشت.»

سە شهروند کُرد در سقز به نه سال حبس محکوم شدند







سە شهروند کُرد ساکن سقز در استان کردستان از سوی دادگاه انقلاب اسلامی این شهر در مجموع به ٩ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش کُردپا، این سە شهروند کُرد بە «همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت ایران» متهم شده بودند.
بر پایه این گزارش، کامیل شریف‌زادە بە سه سال حبس تعزیری، غریب شریف‌زادە بە دو سال حبس تعزیری و عرفان مجیدی بە چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.
این سە شهروند کُرد مرداد‌ماه سال جاری خورشیدی از سوی نیروهای امنیتی در سقز بازداشت و پس از یک ماه بە زندان مرکزی سقز انتقال یافتند.