۱۳۹۲ آذر ۲۴, یکشنبه

نامه جمعی از زندانیان بهایی در گرامی داشت خاطره ماندلا









جمعی از زندانیان بهایی محبوس در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج در پی مرگ نلسون ماندلا رهبر مبارزات ضد آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی با نگارش نامه ای از زندان یاد او را گرامی داشتند.
متن کامل این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
خبر در گذشت جناب نلسون ماندلا، مرد نامداری که یک عمر برای رفع تبعیضات نژادی و تعصبات جاهلی و استقرار صلح و پایداری و استقامت نمود موجب حزن و اندوه گشت. بهاییان ایران که در تمامی تاریخ مذهبی‌ خود در این سرزمین مقدس از تعصبات مذهبی‌ رنج برده اند و همچون او در راه رفع تعصبات، مشکلات فراوان بسی‌ تحمل نموده اند به خوبی‌ به عظمت کار او واقفند و شاهد هستند که در پرتو اقدامات و و وجدان بیدار خیرخواهان جهان ،آپارتاید نژادی رفته رفته در سراسر عالم رنگ میبازند .
حس روز افزون شهروندی جهانی‌ از نشانه‌های تغییری است که او بوجود آورده است .ما که برای رفع همه ی انواع تعصبات از جمله تعصب مذهبی‌ و خدمت به مرز و بوم خود شیوه‌ای بدون خشونت ،سازنده و صلح آمیز در پی‌ گرفته ایم.
مطمئن هستیم که ستم دیدگان بی‌ شمار جهان از این شیوه برای مقابله با ظلم و ستم سر مشق قرار خواهد گرفت و همه ی مردم در خواهند یافت که هیچ قدرتی‌ نمیتواند روح انسانهای چون ماندلا را که به نیروی ایمان زنده و به هدف خدمت به عالم انسانی‌ مزیّن است مغلوب سازد .
نام و یاد و عمل او در دلهای انسان‌های آزادیخواه همواره جاودان خواهد ماند.
جمعی‌ از بهاییان زندانی – زندان رجایی شهر
۲۹ / ۹ / ۹۲

نامه یک زندانی تبعه روسیه به دکتر ظریف









باتیرشاه محمداف زندانی امنیتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای به دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران از وی درخواست کرد به وضعیت پرونده‌اش رسیدگی کند.
در بخشی از نامه این زندانی آمده است: «جناب وزیر خواهشمندم در جهت رسیدگی به پرونده بنده کمک کنید تا به من فرصتی عادلانه داده شود و بتوانم از خودم دفاع کنم.»
متن کامل این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
جناب وزیر محترم امور خارجه، آقای دکتر ظریف
با سلام
من در سال ۲۰۰۹ به ایران سفر کردم – به وسیله گذر نامه ترکمنستان – و شرکت خودم را ثبت نمودم (مدارک در دست بازجوی بنده می‌باشد) در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ وزارت اطلاعات در فرودگاه مهرآباد بنده را دستگیر کرد. شرکت بنده در فروش فلزات گران بها فعالیت دارد، به نام «زاپالارنه». وقتی‌ بنده را دستگیر کردند گفتند به علت جاسوسی برای کشور‌های روسیه و ترکمنستان می‌باشد. بنده به مدت ۶ ماه انفرادی بودم و حدود ۱۰ ماه کاملا در بند وزارت اطلاعات حبس بودم، در طی‌ این مدت به من اجازه دیدن وکیل و یا نماینده سفارت را ندادند و اجازه تماس هم به بنده داده نشد، از بنده بدون حضور مترجم بازجویی شد و در آن زمان اصلا فارسی بلد نبودم اما بازجو به مقداری روسی صحبت می‌کرد. در دادگاه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آقای قاضی پیر عباس بنده را بدون حضور مترجم، بدون وکیل و بدون نماینده سفارت محاکمه کردند و بنده هیچگونه حق دفاعی از خود را نداشتم زیرا حتی متوجه نمی‌شدم که قاضی چه می‌گوید. با این شرایط بنده را محکوم به ۲۰ سال حبس کردند! و بنده اجازه درخواست تجدید نظر داده نشد زیرا هیچ کسی‌ نبود که به بنده اطلاع بدهد که کجا و به چه شکلی‌ این کار صورت می‌گیرد و از آنجأیی که بازجوی بنده گفت که هرچه من بگویم می‌شود! بنده راهی‌ برای دفاع نداشتم.
سال ۲۰۱۰ در ماه آوریل محاکمه شدم. در سال ۲۰۱۱ بنده به وسیله کمک یکی‌ از همبندیان درخواست اعاده دادرسی دادم، ولی‌ چند وقت بعد بنده را مجددا به بازجویی بردند بعد از اینکه محکوم شده بودم! در طی‌ کّل این مدت به بنده حق داشتن وکیل ندادند و حق دیدن نماینده سفارت را ندادند! در طول این مدت چهار سال و نیم بنده ۳ بار نماینده سفارت را دیدم، به بنده نه اجازه ملاقات با خانواده را می‌دهند و نه اجازه دریافت لباس از طرف آن‌ها را، حتی به سختی می‌گذارند پول به حساب کارت زندان بنده واریز شود بطوری که بنده دائما دچار مشکل تهیه مایحتاج خود می‌باشم. خانواده من چند بار مراجعه کردند به زندان از خارج سفر کردند و نامه‌های مورد نیاز را تهیه کردند از وزارت امور خارجه جهت ملاقات، اما مسئولین زندان اجازه ملاقات را ندادند، من اجازه دریافت کتاب و یا لوازم را هم ندارم، حقی‌ که همهٔ زندانیان دارند. و بنده که اینجا هیچ کسی‌ را ندارند و خانواده‌ام خارج از ایران هستند حتی حق تماس بنده را هم از من گرفتند.
از هر طریقی هم که پیگیری می‌کنم می‌گویند آقای خدا بخش (دادیار ناظر بر زندان) می‌گوید که من نباید تماس داشته باشم. در صورتی‌ که این حق قانونی زندانی می‌باشد. در طی‌ این مدت هیچ کدام از شکایت‌هایم مورد بررسی‌ قرار نگرفته‌اند و هیچ مسئولی اینجا نیست که به من پاسخگو باشد. در سال ۲۰۱۳ بنده فقط ۳ بار با تماس تلفنی گرفتم هر دفعه کمتر از ۲۰ دقیقه! موقعی که بنده را دستگیر کردند، ۹۵۰ گرم – یورو پیم – (فلز گران ب‌ها) همراه خود داشتم که گفتند این فلز هسته‌ای می‌باشد! درصورتیکه اگر می‌بود باید رادیو اکتیو می‌بود و غیر قابل حمل، لازم به ذکر است که این مقدار فلز را هم به تور رسمی‌ و قانونی از مرز فرودگاه امام خمینی جهت ترانزیت از ایران برای مشتری شرکت خودم در پاکستان آوردم. این مقدار جنس بنده را وزارت اطلاعات ضبط کرد و در موقع بازداشت ارزش آن ۵ میلیون دلار بوده است.
جناب وزیر خواهشمندم در جهت رسیدگی به پرونده بنده کمک کنید تا به من فرصتی عادلانه داده شود و بتوانم از خودم دفاع کنم با داشتن وکیل و حضور نماینده سفارت، یا بنده را استرداد کنید به روسیه – وطنم – ضمنا بنده در زندان به وضعیت من رسیدگی شود، بنده چهار سال و نیم می‌باشد که در حبس به سر می‌برم. پیشاپیش از لطف و عنایت جنابعالی ‌‌نهایت تشکر را دارم.
باتیرشاه محمداف
زندان اوین – بند ۳۵۰

اعتراض جمعی از زندانیان اوین به تبعید دو زندانی









جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با نگارش نامه ای نسبت به تبعید دو تن از هم بندیان خود اعتراض کردند.
متن کامل نامه این زندانیان که در اخیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است.
بنام خدا و بنام آزادی
روز یکشنبه ۱۳۹۲/۹/۱۷ دکتر عبدالرضا قنبری زندانی سیاسی و معلم و استاد دانشگاه و هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران که در سال ۸۸ طی یک پروسه خصمانه ضد بشری به اعدام محکوم شده و سپس به ۱۵ سال حبس در تبعید و بعد از آن نیز به ۱۰ سال حبس تغییر یافته بود به همراه یکی دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به نام محمد( کورش) نصیری که وی نیز به ۹/۵ سال حبس در تبعید محکوم بود به زندان برازجان تبعید شدند ما زندانیان سیاسی ضمن محکوم کردن این عمل ضد انسانی که فشارهای شدیدی را بر خانواده های زندانیان وارد می نماید خواستار لغو هر چه سریعتر حکم تبعید ایشان و کلیه زندانیان سیاسی دیگر که در تبعید به سر می برند می باشیم و از سازمان ملل مجامع بین المللی و حقوق بشری و افکار عمومی آزاده و شریف خواستار اعمال فشار به رژیم آخوندی جهت لغو این احکام ظالمانه می باشیم. قابل توجه است که این اعمال ضد انسانی که نقض سیستماتیک و مستمر حقوق بشر در ایران می باشد دقیقا. در استانه ی روز جهانی حقوق بسر که خود به منزله بی توجهی و دهن کجی و واکنش به محکومیت اخیر رژیم در مجمع عمومی سازمان ملل می باشد،  صورت می گیرد که خود نشان از بی توجهی این رژیم ضد بشری به حقوق انسانها و آزادی و عدالت دارد.
غلام رضا خسروی،  علی معزی، هانی یازرلو، مجید اسدی،  حمید رضا برهانی،  رضا اکبری منفرد، اسدالله اسدی،  سید محمد حیدری، محمد سجاد احمدی.

شورای حقوق بشر سازمان ملل: بازداشت امیر حکمتی خودسرانه است









 شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که از روند دادرسی پرونده بازداشت امیر حکمتی، نظامی سابق آمریکایی که در ایران زندانی است، چنین برمی‌آید که دستگیری او «خودسرانه» و بدون حساب و کتاب انجام شده، به این خاطر وی باید آزاد شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از تارنمای رادیو فردا، روز شنبه، ۲۳ آذر، نوشت که «کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» تأکید کرده‌ است که جمهوری اسلامی با گذشت ۶ ماه از دستگیری امیر حکمتی هنوز به طور رسمی علیه او اعلام جرم نکرده و به وکیل او نیز اجازه دسترسی به پرونده موکلش را نمی‌دهد.
کارگروه یادشده با انتشار سندی روند دادرسی آقای حکمتی را «ناعادلانه» نامیده و افزوده‌ است که «عدم رعایت هنجارهای بین‌المللی» در خصوص پرونده امیر حکمتی «تا اندازه‌ای است که به سلب آزادی آقای حکمتی ماهیتی خودسرانه بخشیده‌ است».
این سند ماه اوت میلادی صادر شده و اواخر نوامبر به خانواده حکمتی ارائه شده و آنها نیز این سند را به تازگی در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داده‌اند.
در بخش دیگری از این سند آمده‌ است که «با در نظر گرفتن تمامی جوانب این پرونده، راه حل درخور این است که آقای حکمتی آزاد شود و غرامتی نیز با تضمین اجرایی به او پرداخت شود.»
این سند اضافه می‌کند که ایران با این‌ که از امضاکنندگان میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است اما به درخواست ارائه توضیح در مورد این پرونده پاسخی نمی‌دهد.
امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، در تابستان سال ۱۳۹۰ که برای دیدار مادربزرگش به تهران سفر کرده بود، به اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شد.
امیر حکمتی ۳۰ ساله، ابتدا به مرگ محکوم شده بود، اما دیوان عالی کشور سال گذشته دستور تجدید محاکمه او را صادر کرد. با این حال تکلیف او هنوز ناروشن است و دادگاهی برای محاکمه او تشکیل نشده‌ است.
آقای حکمتی، شهریور گذشته، در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی ایران او را برای تبلیغات و مبادله با ایرانیان زندانی به اتهام‌های امنیتی به گروگان گرفته اند.
در مصاحبه ای که شبکه خبری سی‌ان‌ان در سوم مهرماه سال جاری با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، داشت کریستین امانپور، خبرنگار این شبکه، از آقای روحانی در مورد امیر حکمتی و همچنین سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی که در زندان است، پرسید که «آیا کاری می‌کنید که آنها آزاد شوند؟»
حسن روحانی در پاسخ به این پرسش به ایرانی‌هایی اشاره کرد که در آمریکا زندانی‌اند و گفت: «… دولت آمریکا باید به افرادی که تابعیت ایرانی دارند و در اینجا زندانی هستند، کمک کند، ما هم باید به فرد آمریکایی که تابعیت آمریکایی دارد کمک کنیم.»

سازمان عفو بین‌الملل خواستار لغو حکمِ اعدامِ شش زندانی سنی در ایران شد









سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به صدور حکم اعدام برای شش زندانی کرد سنی در ایران، ‌ خواستار اقدام فوری برای نجات آن‌ها شد.
به گزارش تارنمای مجذوبان نور،به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، حامد احمدی، کمال مولایی، حامد حسینی و صدیق محمدی شش کرد سنی‌مذهب هستند که از ۱۳ آبان در اعتراض به حکم اعدام، دسترسی نداشتن به وکیل از هنگام بازداشت و شرایط نامناسب زندان از جمله وضعیت بد بهداشتی، اعتصاب غذا کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، این شش زندانی که در زندان قزل حصار نگهداری می‌شوند، پس از آغاز اعتصاب غذا، به مدت ۱۳ روز به زندان انفرادی منتقل شدند و از آن هنگام، دچار کاهش فشار خون، غش و احساس سوزش هنگام ادرار شده‌اند. عفو بین‌الملل اتهامات این شش زندانی را مبهم ارزیابی کرده و گفته است که آن‌ها به محاربه و افساد فی‌الارض محکوم شده‌اند.

شیوه اعدام ۱۶ بلوچ از ماجرای کهریزک کمتر نیست









محمد مرزیه دادستان زاهدان نیز روز شنبه چهارم آبان ماه ۹۲ از اعدام تلافی جویانه ۱۶ زندانی بلوچ خبر داد و بدون انتشار اسامی اعدام شدگان و جزئیات اتهاماتشان، اعدام شدگان را «از عناصر تروریستی گروهک‌های معاند نظام» معرفی کرد و به ایسنای سیستان و بلوچستان گفت: «این افراد صبح شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند.»
خانواده برخی از زندانیان اعدام شده نامه ای به آیت الله خامنه‌ای نوشته‌اند که مشروح آن که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است در زیر می‌آید:
بنام خدا
محضر عالیقدر حضرت آیت الله خامنه ایی مدظله العالی
سلام علیکم
رهبرا ! دیگر جان به لب رسیده است . می دانیم خود شکنجه دیده ای و درد کشیده ای و می دانی که در مقابل وصل برق به بدن کشیدن اتوی داغ بر بدن بستن وزنه به جاهای ظریف بدن آویزان کردن انسان به دست ها یا  پاها و غیره . طاقت انسان چقدر است ؟
رهبرا در زمان  زمامت کسی زندگی می کنیم که  آرزویش در دوران ستم شاهی رفع ظلم و دستگیری و شکنجه و کشت و کشتار به ناحق بود و این آرزوی همه بود بر این آرزو انقلاب کردید .
رهبرا همانا آرزو محقق شد و انتظار همان بود و و آنچه شد چیزی دیگر بود . شکنجه شدیدتر و دستگیری بیشتر و بدون دلیل و ابزاری برای تسویه حساب و نشان دادن قدرت به دیگران حبس های طولانی تر و کشت و کشتار و اعدام بی حد و حساب .
رهبرا در استان سیستان و بلوچستان صدای دادخواهی مردم به شما نمی رسد و نمی گذارند که به شما برسد کارگزارانت هم به دادخواهی مردم پاسخ نمی دهند تا صدای مردم بلند می شود با دادن رنگ و بوی مذهبی و قومی پیگیری عقیم می شود و ظلم و ستم و شکنجه در انتقام از دادخواهی بیشتر و دیگر همه قبول می کنند که نبایستی دادشان در آید و خود را برای دستگیری شکنجه و حبس و اعدام آماده و این را حق خودشان می دانند .
رهبرا اتهامات رسیده و پخته  برای دستگیری شکنجه و حبس و اعدام همیشه آماده است وهابیت، عضو گروه عبدالمالک، کمک به معاندین و وقتی در قبال دادخواهی اینها را مطرح می کنند و مسئولین هم پیگیری خود را عقیم می کنند .
رهبرا کار به جایی رسیده که :
۱ – برابر آنچه از گوشه و کنار می رسد و جای بررسی دارد یک نفر افغانی ۱۶ نفر بهترین فرزندان نظام را در مرز سراوان شهید می کنند و آن موقع کارگزاران نظام مقدس در استان سیستان و بلوچستان به قصد انتقام جویی از افغان اجنبی ۱۶ نفر از زندانیان بلوچ را حدود چندین ساعت بعد ازآن به مسلخ اعدام می برند و جانشان را می گیرند .
۲- معاون دادستان زاهدان بنام آقای سرگلزایی در مراجعه اولیای اعدام شدگان می گوید شما ۱۶ نفر از ما را کشتید ما هم ۱۶ نفر ازشما را کشتیم .
 رهبرا از منظر یک قاضی که نایب امام زمان و بر مسند عدالت تکیه زده است ما دیگر ایرانی نیستیم این است تعبیر یک قاضی و با این تعبیرات جان فرزندان ما گرفته می شود در اینجا فرزندان ایرانی توسط افغانی  شهید می شوند و در نهایت جان ۱۶ نفر ایرانی دیگر در انتقام جویی از افغانی گرفته می شود با این دیدگاه چگونه زندگی کنیم و این را به همه امور اجتماعی دیگر تعمیم دهید .
۳ – رهبرا وقتی جان بلوچ طبق شرحی که گفتیم ارزش ندارد وقتی می خواهند به تعداد شهدای سراوان تعداد ۱۶ نفر بلوچ اعدام کنند و نفر کم می آورند شخصی به نام حبیب الله ریگی شورکی را که برابر دادنامه تصویر پیوست به شماره ۸۹۰۹۹۷۵۴۱۶۱۰۰۸۲۹ محکوم به یازده سال حبس است را در حالی که مشغول به تلاوت قرآن است و امید آن دارد که امروزو فردا آزاد می شود برای تکمیل ۱۶ نفر به مسلخ می برند و اعدام می کنند این است ارزش جان بلوچ و اینکه اجازه نمی دهند صدای مردم به شما برسد .
رهبرا دیگر اصول نوزدهم و سی و دوم سی و ششم و سی و نهم قانون اساسی در بلوچستان ایران جایشان را با اصول  مسلم دستگیری شکنجه زندان و اعدام عوض نموده و صدایشان هم به جایی نمی رسد و اگر هم رسید … عضو گروه عبدالمالک اند به معاندین کمک کرده اند که فوری دادخواهی را متوقف می کنند .
رهبرا اینجا سیاه چال ها، زندان، شکنجه و اعدام در انتظار کسانی است که صدایشان در آید و فوری دستگیر و یا چندین سال از او خبری نمیشود و در نهایت با اتهاماتی بیان شده اعدام می شود .
رهبرا اعدام ۱۶ نفر از بلوچ ها در یک آن و با توجیه انتقام جویی از ماجرای کهریزک کمتر نیست آنجا دستور دادید بررسی کردن ابعاد پوشیده موضوع روشن شد .
دستور فرمایید اکیپ ویژه ایی جهت بررسی موضوع اعزام شوند و با زندانیان و شکنجه های داده شده به آنان صحبت کنند با خانواده اعدام شدگان ملاقات کنند و بررسی کنند . چرا فرزندانشان اعدام شده اند . با این پدیده تبعیض قومی و مذهبی مبارزه کنند و آنگاه با مسببین این حوادث برخورد و قاتلین آقای حبیب ریگی شورکی و دیگر فرزندان که بناحق اعدام شدند برخورد قانونی صورت پذیرد .
رهبرا چگونه بر حسین گریه می کنی در حالیکه شمرها و عبدالله بن زیادها را بر مظلومان حسین می گماری . چگونه از جگر سوخته زینب می گویی در حالیکه جگرهایی چون زینب را سوزاندی چگونه از علی اصغر و گلوی پاره شده اش می گویی در حالیکه علی اصغرها و رقیه ها را یتیم کردی امروز از شما چیزی نمی خواهیم چرا که تیغ بی عدالتی  مامورانت گردن فرزندانم را بریدند اما این را می گویم که به خداوند واحد القهار واگذارت می کنم ( ام شهیدین عبدالباسط و عبدالوهاب ریگی )
با تقدیم احترام
محمد رضا ریگی پدر اعدام شدگان عبدالباسط و عبدالوهاب ریگی
.عزیز ریگی نژاد شورکی برادر اعدامی حبیب الله ریگی شورکی
عبدالحکیم وکالت پدر اعدامی حامد وکالت
حبیب ملازهی  پدر اعدامی ناظر ملازهی
رونوشت
۱-      کمیسیون اصل نود قانون اساسی
۲-      جناب آیت الله لاریجانی آملی ریاست محترم قوه قضائیه
۳-      ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی
۴-      جناب اقای حجت الاسلام والمسلمین یونسی

اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر در رشت









 یک زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر امروز در رشت اعدام شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ،مدیر روابط عمومی دادگستری گیلان گفت: این مرد ۴۴ ساله به جرم تهیه و نگهداری ۸۵ کیلو و ۳۰۰ گرم هروئین و ۱۷ کیلوگرم تریاک امروز در زندان مرکزی رشت اعدام شد.
محمد رحیمی افزود: این قاچاقچی مواد مخدر به ۸ سال زندان و۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی نیز محکوم شده بود.

محرومیت شش زندانی اهل سنت بند ۳۵۰ از ملاقات









مختار رحیمی ، شهرام احمدی ، کاوه ویسی ، کاوه شریفی ، طالب ملکی و بهروز شاه نظری ، شش تن از زندانیان اهل سنت بند ۳۵۰ زندان اوین بیش از چهار ماه است که از ملاقات حضوری با خانواده های خود محروم شده اند.
بنا به اطلاع گزارشپران هرانا،  ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  محرومیت از ملاقات حضوری این زندانیان محکوم به اعدام در حالی جریان دارد که خانواده های آنان در استان کردستان ساکن هستند و به دلیل قطع بودن تلفن ها در بند ۳۵۰ زندان اوین ، امکان تماس تلفنی با بستگان نیز وجود ندارد.
مختار رحیمی ، شهرام احمدی ، کاوه ویسی ، کاوه شریفی ، طالب ملکی و بهروز شاه نظری که از زندانیان کرد اهل سنت میباشند در بهار سال ۱۳۸۸ توسط اداره ی اطلاعات کردستان بازداشت و پس از ماه ها انفرادی و بازجویی ، به تازگی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه ، به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده اند.

اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر در گچساران









 یک متهم به قاچاق مواد مخدر در گچساران اعدام شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ،رییس اداره زندان گچساران گفت: این فرد به جرم حمل ۶۷ کیلو گرم مواد مخدر اعدام شده است.
افشین نارکی افزود : پس از رسیدگی مراحل مختلف قضایی حکم اعدام برای این قاچاقچی صادر شد و صبح امروز در محوطه زندان گچساران به اجرا در آمد.
وی به خانواده ها توصیه کرد مراقبت لازم را از فرزندان خود داشته باشند تا در دام سوداگران مرگ گرفتار نشوند.

یک کشیش در ایران به سه سال و نیم زندان محکوم شد









کشیش ورویر آوانسیان، از کشیشان رسمی کلیساهای ایران که به شدت بیمار و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد به سه سال و نیم زندان محکوم شد.
به گزارش  “محبت‌نیوز” و به نقل از تارنمای رادیو زمانه، دادگستری جمهوری اسلامی حکم زندان ورویر آوانسیان را در روز پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۹۲ (پنجم دسامبر) صادر و به وی ابلاغ کرده است.
دادگاه اتهامات این کشیش ارمنی را “اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” اعلام کرده است.
همچنین به وی مهلت داده شده چنانچه به رأی صادره اعتراضی دارد برای اعلام آن تا ۲۰ روز دیگر به دفتر دادگاه مراجعه کند.
جلسه دادگاه ورویر آوانسیان ۱۶ شهریورماه (۷ سپتامبر) سال جاری به‌شکل غیرعلنی و در پشت درهای بسته برگزار شد.
دادگاه انقلاب به وی ابلاغ کرده بود که تا صدور حکم کیفرخواست و رأی نهایی دادگاه، از برگزاری هرگونه جلسه و تماس با سایر مسیحیان خودداری کند.
ورویر آوانسیان هفتم دی‌ماه ۱۳۹۱ ( ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲) در حالی که به‌مناسبت کریسمس با جمعی از نوکیشان مسیحی در خانه‌ای گرد آمده بودند، دستگیر شد.
ورویر آوانسیان بیش از ۱۷ سال به‌عنوان کشیش رسمی در کلیساهای ارامنه و فارسی‌زبان ایران فعالیت کرده و در حال حاضر به دلیل کسالت‌های جسمی، از کارافتادگی کلیه‌ها، نارسایی شدید قلبی، بیماری دیابت و چندین جراحی که تاکنون انجام داده، خود را از سمت رهبری (کشیش) و خدمت در کلیساها بازنشسته کرده است.

آزادی صمد خطیبی، هنرمند و فیلمساز از زندان اوین









صمد خطیبی هنرمند و فیلمساز ایرانی که اوایل آذر پس از ورود به ایران بازداشت شده بود، آزاد شد.
به گزارش کلمه، صمد خطیبی، فارغ‌ التحصیل طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی دلفت، اوایل آذر ماه در فرودگاه امام خمینی برای ارائه پاره‌ای توضیحات احضار و پس از مراجعه بازداشت شده بود.
صمد خطیبی در انتخابات اخیر از فعالان کمپین حمایت از حسن روحانی بود.

امیر خسرو دلیر ثانی آزاد شد










امیرخسرو دلیرثانی از اعضای شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز پس از اتمام محکومیت از زندان اوین آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود ، امروز و پس از اتمام دوران محکومیت خود در میان استقبال زندانیان بند ۳۵۰ از زندان آزاد شد.
وی از اعضای کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه و در راستای حمایت جنبش مسلمانان مبارز از میرحسین موسوی و از فعالان انتخابات ۱۳۸۸ بود و فعالیت های خود را در قالب بیانیه های تحلیلی ، دیدار با خانواده قربانیان و بازداشت شدگان حوادث انتخابات تا زمان بازداشت ادامه داد.

انتقال محمدامین روغنى فعال دانشجویى به بند ٣۵٠ اوین








محمد امین روغنى از فعالان دانشجویى سبز به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، محمد امین روغنى فعال دانشجویى دانشگاه سمنان که از چهارم شهریورماه سال جارى جهت اجراى حکم یکسال حبس تعزیرى خود به زندان سمنان معرفى شده بود پس از تحمل بیش از ١٠٠ روز شرایط بسیار دشوار در بند محکومان به اعدام زندان سمنان، روز چهارشنبه به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل و به جمع سایر اسراى سبز پیوست.
محمد امین روغنى دانشجوى رشته مهندسى برق دانشگاه سمنان که بخشى از دوره تحصیل خود را نیز در دانشگاه علم و صنعت تهران گذرانده، اسفند سال٨٩ به اتهام “شرکت در فتنه” توسط اطلاعات سمنان بازداشت و پس از مدت کوتاهى آزاد شد، وى سپس در دادگاه انقلاب سمنان به ٩ ماه حبس تعزیرى محکوم شد.
این فعال دانشجویى که از اعضاى ستاد حسن روحانى در انتخابات خرداد ٩٢ بوده همچنین اخیرا نیز به دلیل فعالیت دانشجویى با اتهام تشویش اذهان عمومى به سه ماه و یک روز حبس دیگر نیز محکوم شده است.