۱۳۹۲ دی ۱, یکشنبه

پیشنهاد جمعی از زندانیان سیاسی برای تاسیس کمپین ملی اصلاحات قضایی

در پاسخ به مصطفی تاجزاده از سوی جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر پیشنهاد شد








جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر با تحلیلی از شرایط قوه قضائیه و شرایط نابسامان آن در ایران، تمرکز فعالیت ها بر اصلاح این نهاد را در قالب کمپینی در سطح ملی برای ارتقای استانداردهای قضایی و استقلال قوه قضاییه مورد تاکید قرار دادند.
به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی شامل جعفر اقدامی، مسعود باستانی، محمد سیف زاده، کیوان صمیمی، مهدی معتمدی مهر و مصطفی نیلی که فراخوان سید مصطفی تاج زاده برای چگونگی مواجهه اش با دادگاه انقلاب را محملی برای ارائه این پیشنهاد دانسته اند، به نقش توسعه قضایی و استقلال واقعی نهاد قضایی در اصلاحات سیاسی و اقتصادی کشورها اشاره کرده و افزوده اند: تجربه جهان حکایت از آن دارد که حاکمیت ملی (استقلال) پایدار، بدون تحقق حقوق و حاکمیت ملت (حقوق بشر و دموکراسی) به دست نمی آید. بنابراین، ضرورت عزم و برنامه دولت یازدهم در کاستن یا رفع تضییقات، بحران ها و تحریم های بین المللی نیز در همین چارچوب قابل تحلیل و ارزیابی است.
ایشان در تحلیل شرایط فعلی حاکم بر قوه قضائیه نیز افزوده اند: دوران نامبارک و سیاه حاکمیت دولت های نهم و دهم، میزان مداخلات نهادهای امنیتی، نظامی و به ویژه وزارت اطلاعات، در قوه قضاییه افزایشی چشمگیر، نگران کننده و تهدید آمیز یافت که ضمن نقض آشکار اصل تفکیک قوا به مثابه جوهره حقوق ملت و دموکراسی، واقعیتی به نام استقلال قضایی را به شدت مخدوش کرد. رفتار، گفتار و موضع گیری های برخی بازجویان امنیتی حکایت از احیای باند سعید امامی در سالیان اخیر دارد.
این زندانیان سیاسی همچنین نوشته اند: کاستی های ناشی از فقدان استقلال قضایی در ایران در بارزترین شکل ممکن در مساله زندانیان سیاسی-عقیدتی خود را نشان میدهد. این زندانیان، قربانیان نقض استقلال قوه قضاییه و مداخلات نهادهای نظامی و امنیتی هستند. نمونه خاص آن، حصر غیرقانونی و فاقد حکم قضایی رهبران جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و آقایان مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی است.
قابل ذکر است که اخیرا تاج زاده که تاکنون از دفاع در دادگاه و بازجویی ها بخاطر شرایط غیر قانونی آنها اجتناب کرده بود، در فراخوانی خواسته بود تا با توجه به برخی تغییرات در فضای سیاسی کشور، شیوه مواجهه اش با پرونده جدیدی که برای وی تدارک دیده اند را با کمک افکار عمومی انتخاب کند.
متن کامل نامه این زندانیان سیاسی را در ادامه بخوانید:
به نام خداوند جان و خرد
در پاسخ به مصطفی تاجزاده از سوی جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر پیشنهاد شد:
جناب آقای دکتر مصطفی تاجزاده
آزادی خواه دربند؛
با خبر شدیم که بنابر اتهاماتی دیگر به دادگاه فراخوانده شده اید و به همین مناسبت، در خصوص نحوه حضور و ارائه دفاعیات، از عموم ملت ایران نظر خواسته اید. نویسندگان این نامه که جمعی از زندانیان سیاسی تبعیدی به زندان رجایی شهر هستند. براساس تجربه ای که از حضور در دادگاه های ثلاث انقلاب اسلامی تهران(شعبه های ۱۵، ۲۶ و ۲۸) دارند، افزون بر ماهیت غیر قانونی دادگاه های انقلاب و عدم صلاحیت قانونی آنها در رسیدگی به اتهامات سیاسی، قضات حاکم بر شعب یاد شده را فاقد هرگونه صلاحیت قضایی و رعایت بی طرفی دانسته و مصداق آیه شریفه” سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ ” (بقره آیه ۶) برمی شمارند که بی اعتنایی ایشان به دفاعیات متهم و الزامات قانونی برکسی پوشیده نیست. از این رو با کمال تاسف به نظر می رسد که شاید هریک از سه طریقی که در نظرخواهی مورد اشاره قرار داده اید، چندان در نتیجه موثر نباشد و حتی شاید از هم اکنون بتوان حکم صادره را با اندکی تفاوت، پیش بینی کرد.
دوست آزاده! آقا مصطفای گرامی؛
شما در زمره تلاش گران راه آزادی بوده اید که به ویژه در سالیان پس از جنبش دوم خرداد ۱۳۷۶، از آزمون های دشوار، سرافراز بیرون آمده اید و به بهای حرجی خودخواسته و دوری آگاهانه از مواهب قدرت و حصار تنگ مصلحت گزینی های فارغ از حقیقت بینی، به یکی از سرمایه های عظیم انسانی این سرزمین ارتقا یافته اید. حضور اخلاقی جنابعالی در عرصه سیاست، پایداری در خور تقدیر در برابر ستم کاران و عدم پذیرش سکوت و انفعال در برابر بیدادگری ها و نقد منصفانه و ضروری حکومت و حاکمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله امتیازات کم نظیر شما برادر بزرگوار محسوب می شود؛ هم از این رو شاید انتظاری نا به جا نباشد که جنابعالی به نمایندگی از سوی زندانیان سیاسی ایران و به عنوان فریاد آزادی خواهی و عدالت طلبی، از مناسبت دادگاه در ابراز دوباره بنیادی ترین مطالبات ملت ایران بهره جویید.
تجربه کشورهای توسعه یافته و به ویژه کشورهایی که در گذار به سوی دموکراسی، با روش های مسالمت آمیز و در چارچوب شیوه های اسلامی توفیق یافته اند، نشان میدهد که توسعه قضایی و استقلال واقعی نهادهای قضایی، پیش نیاز موفقیت هرگونه اصلاحات سیاسی و اقتصادی به شمار می آید. تاکید بر اولویت اصلاحات قضایی، نکته ای است که می توان جنبش سیاسی- اجتماعی را از دور فراز و فرودهای تکراری خارج سازد و افزون بر انسداد سیاسی حاضر به چرخه بازتولید استبداد نیز خاتمه بخشد.
متاسفانه در سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و به ویژه دوران نامبارک و سیاه حاکمیت دولت های نهم و دهم، میزان مداخلات نهادهای امنیتی، نظامی و به ویژه وزارت اطلاعات، در قوه قضاییه افزایشی چشمگیر، نگران کننده و تهدید آمیز یافت که ضمن نقض آشکار اصل تفکیک قوا به مثابه جوهره حقوق ملت و دموکراسی، واقعیتی به نام استقلال قضایی را به شدت مخدوش کرد. رفتار، گفتار و موضع گیری های برخی بازجویان امنیتی حکایت از احیای باند سعید امامی در سالیان اخیر دارد. حبس انفرادی طولانی مدت جنابعالی و وضعیت نگهداری غیرقانونی تان در اوین که بیش از چهار سال به طول انجامیده است، گواهی بر اثبات این مدعاست و نشان میدهد که ماموران امنیتی تا چه حد بر صدور و اجرای احکا کیفری علیه مخالفان سیاسی احاطه دارند.
تمرکز پرونده های قضایی کنش گران سیاسی و اجتماعی در سه شعبه دادگاه انقلاب و امضای احکام از پیش نوشته شده، نشان می دهد که حتی بدنه اصلی دادگاه های انقلاب نیز حاضر به همکاری بی چون و چرا در این سنخ بیدادگری ها نبوده اند و سابقه قضایی و عملکرد قضات ثلاب( آقایان صلواتی، پیرعباس و مقیسه) و همنین دو شعبه ۵۴ و ۳۶ تجدید نظر و صدور احکام سنگین و حبس های طولانی مدت برای آزادی خواهان و عدالت طلبانی که خواسته ای جز اجرای بدون تنازل قانون اساسی، حاکمیت قانون و تحقق حقوق و حاکمیت ملت، نداشتند، افزون برجنبه غیر انسانی آن، چهره ای خشن و سرکوب گر از قوه قضاییه ای فاقد استقلال برجای نهاد.
دادگاه های غیرقانونی انقلاب برخلاف اصول دادرسی عادلانه و برابری حقوق قانونی آحاد ملت بوده و در تعارض با آرمان های اصیل انقلاب ۱۳۵۷ قرار دارد. مرحوم آیت الله خمینی در همان ماه های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها تاکید داشتند که این دادگاه ها صرفا برای مدتی کوتاه و برای رسیدگی به جرایم سران رژیم سابق که فوریت و ضرورت دارد، صلاحیت دارند و از آن پس هیچ توجیه شرعی، قانونی و اخلاقی برای استمرار قعالیت این محاکم غیرقانونی وجود ندارند. بنابراین انحلال دادسراها و دادگاه های انقلاب و ویژه روحانیت خواستی منطقی و اصولی بوده و در راستای دستیابی به قوه قضاییه صالح و مستقل و قانون مند ضروری می نماید.
متاسفانه در سالیان پس از پیروزی انقلاب و باز هم در سالیان اخیر و پس از خرداد ۱۳۸۸ استقلال کانون وکلای دادگستری نیز در معرض مخاطره جدی قرار گرفته و در نهایت، امکان و شهامت دفاع را با نقصان جدی روبرو ساخته است. صدور احکام قضایی سنگین علیه برخی وکلا و فعالان حقوق بشری، مداخلات آشکار و پنهان نهادهای حکومتی در انتخابات ادواری کانون های وکلا و ایجاد نهادهای موازی و با کانون و تحت کنترل قوه قضاییه، از جمله مواردی هستند که استقلال این نهاد را که میراث زنده یاد دکتر محمد مصدق است و امکان حق دفاع مشروع را برای عموم متهمین و از جمله متهمین سیاسی و عقیدتی سلب یا با دشواری هایی روبرو ساخته است و شرایط را برای وکلایی که در این وضعیت خطیر به دفاع از موکلانشان می پردازند، سخت تر کرده است.
کاستی های ناشی از فقدان استقلال قضایی در ایران در بارزترین شکل ممکن در مساله زندانیان سیاسی-عقیدتی خود را نشان میدهد. این زندانیان، قربانیان نقض استقلال قوه قضاییه و مداخلات نهادهای نظامی و امنیتی هستند. نمونه خاص آن، حصر غیرقانونی و فاقد حکم قضایی رهبران جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و آقایان مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی است. در مورد زندانیان دیگر نیز، اعمال فشارها و آزارهای عدیده روانی و جسمانی، انفرادی های طولانی مدت و بازداشت های موقت چندین ماهه و بسیاری موارد دیگر که جملگی مصداق بارز شکنجه محسوب می شوند، آنقدر زیاد است که نیازی به توضیح فراوان ندارد.
ما زندانیان سیاسی تبعیدی به زندان رجایی شهر باور داریم که ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ روز رای به قانون گرایی بود و رای به “تدبیر و امید” هم معنا بود با “نه” به مجموعه ای که طی هشت سال با دروغ گویی ها، بی کفایتی ها، اتلاف بیت المال و قانون شکنی هایشان، ثروتی بالغ بر هزار میلیارد دلار را به یغما برده و کشور و ملت ایران را در معرض ورشکستگی و مهیب ترین بحران های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی قرار دادند. رای به دولت یازدهم، “نه” به دولتی بود که با نقض کرامت انسانی ایرانیان، شاخص فلاکت، بیکاری، فقر، تورم، فحشا و اعتیاد را افزایش داد و کشور را تا آستانه تهدید نظامی و سنگین ترین تحریم های بین المللی پیش برد.
تجربه جهان حکایت از آن دارد که حاکمیت ملی (استقلال) پایدار، بدون تحقق حقوق و حاکمیت ملت (حقوق بشر و دموکراسی) به دست نمی آید. بنابراین، ضرورت عزم و برنامه دولت یازدهم در کاستن یا رفع تضییقات، بحران ها و تحریم های بین المللی نیز در همین چارچوب قابل تحلیل و ارزیابی است. دولت در حفظ حقوق ملت ایران در عرصه بین المللی، بدون پشتیبانی و حضور افکار عمومی ملت ایران توفیق وافی به دست نخواهد آورد و همراهی و حمایت ملت ایران از سیاست خارجی ایران بدون مشارکت سیاسی راستین به دست نیامده و قابل اعتماد به نظر نخواهد رسید.
عدم رسیدگی به شکایت جنابعالی از دبیر شورای نگهبان در سال ۱۳۸۰ و تداوم امکان تحمیل سلیقه های سیاسی منطبق با منافع گروهی جریانی خاص، در نهایت به وقایع انتخابات ۱۳۸۸ و بروز بحرانی ساختاری در حیطه امنیت ملی انجامید و همین مستند دیگری است که نشان می دهد برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در غیاب سک قوه قضاییه مستقل تا چه حد ناممکن است.
برادر گرامی!
پافشاری جنابعالی برای اجرای اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر شرکت در دادگاه علنی با حضور هیات منصفه واقهی و نه چندان دستچین شده مقامات قضایی و امنیتی، تاکیدی است بر خواستی اصولی و قانونی اما ما با توجه به قابل پیش بینی بودن نتیجه، پیشنهاد می کنیم که از فرصت پیش آمده به مناسبت دادگاه، فراتر از ابراز دفاعیات منطقی و قانونی، به طرح فراخوانی برای ایجاد کمپینی(پویش) در سطح ملی برای ارتقای استانداردهای قضایی و استقلال قوه قضاییه بپردازید. انحلال دادگاه های غیرقانونی انقلاب و ویژه روحانیت، آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران که در مخالفت با رفتارهای غیرعقلانی و سیاست های ماجراجویانه، غیرکارشناسی و ضد منافع ملی گرفتار حبس و حصرهای بلند مدت شده اند، استقلال کانون های وکلا، الزام مقامات قضایی به حقوق قانونی متهمان و رعایت آیین دادرسی کیفری و منع مداخله نهادهای نظامی و امنیتی بر فرآیند دادرسی می تواند موضوعات اساسی این کمپین قرار گیرد.
جا دارد که از تمام اعتبار و سابقه سیاسی خود در همراه ساختن احزاب، طیف ها و شخصیت های سیاسی، اجتماعی، مراجع تقلید مترقی و آزادی خواه و حتی عقلای جریان اصولگرایی و همچنین آقایان خاتمی، هاشمی و روحانی در حمایت و گسترش حوزه نفوذ این پویش ملی مدد گیرید. بدیهی است، پیگیری و حمایت حقوقدانان، فعالان سیاسی و اجتماعی ایران در طرح فراگیر این خواسته، زمینه های اجرایی شدن آن را عملی تر خواهد ساخت.
شاید امید چندانی در دستیابی آنی و کوتاه مدت به مطالبات یاد شده نباشد اما بی تردید می تواند توجه و برنامه کنشگران سیاسی- اجتماعی دموکراسی خواه ایران نسبت به طرح جدی و فراگیر اصلاحات قضایی را به مرحله ای نوین رهنمون سازد.
در خاتمه برای جنابعالی سلامت و توفیق آرزو کرده و امیدواریم که تلاش ها و هزینه های مشترک آزادی خواهان ایران به ثمر نشیند و روزگاری نو و سرشار از آزادی، عدالت و پیشرفت برای مردم ستمدیده کشورمان سرزند.
جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر
جعفر اقدامی، مسعود باستانی، محمد سیف زاده، کیوان صمیمی، مهدی معتمدی مهر، مصطفی نیلی

وضعیت بحرانی شش زندانی قزلحصار و انتقال به بهداری









 در پی وخامت حال سه تن از زندانیان عقیدتی محبوس در زندان قزلحصار مسئولین زندان با انتقال ایشان به بهداری موافقت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی و کمال ملایی در اثر وخامت حال جسمی و جمشید دهقانی با حالت بیهوشی به بهداری زندان منتقل  شدند.
پزشک مستقر در بهداری وضعیت این سه زندانی را بحرانی اعلام کرده است، این زندانیان هم اکنون در ۴۹ امین روز اعتصاب غذای خود بسر می برند.

دانشجویان دانشگاه هنر برای چهارمین بار دست به تجمع زدند









دانشجویان دانشگاه هنر تهران عصر روز شنبه برای چهارمین بار برای برکناری یا استعفای رییس دانشگاه هنر و معاونین وی دست به تجمع اعتراضی زدند.
به گزارش کلمه، در این تجمع که در دانشکده هنرهای کاربردی واقع در چهار راه ولیعصر برگزار شد، دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه هنر مانند دانشکده کاربردی- دانشکده تجسمی- دانشکده موسیقی- دانشکده سینما تئاترو معماری و شهرسازی نیز شرکت داشتند و با شعارهای «رئیس بی‌لیاقت استعفا استعفا» «وزارت علوم پیگیری پیگیری»، خواستار رسیدگی به وضعیت دانشگاه هنر و ریاست آن شدند.
این چهارمین تجمعی است که دانشجویان این دانشگاه در هفت روز گذشته انجام داده‌اند و در آن خواستار استعفای سعید کشن فلاح رئیس این دانشگاه و یا برکناری وی توسط وزارت علوم شدند. همچنین در روزهای گذشته تعدادی از اساتید نیز به جمع معترضین پیوسته‌اند و یا با نگارش نامه مراتب اعتراض خود را به وزارت علوم رسانده‌اند.
بر اساس این گزارش، کمیته بررسی وضعیت اساتید با محوریت یکی از اعضای هیئت علمی به نام دکتر زوایه و سعید کشن فلاح، به دلیل اطلاع از تغییر ریاست دانشگاه در ماه‌های آینده در حال ایجاد خلل در قرارداد‌ها و ادامه کار برخی اساتید منتقد دانشگاه هستند تا با تسویه فضای هیئت علمی به نفع خود، ادامه مدیریت دانشگاه را نیز در سیطره خود درآورند. به همین دلیل، قرارداد برخی اساتید تمدید نشده و تعدادی دیگر نیز در حال بازنشستگی اجباری هستند که این اتفاق مورد اعتراض دانشجویان و اکثریت اعضای هیئت علمی قرار گرفته است.
این گزارش میفزاید که در چند روز گذشته دکتر فرزان سجودی استاد شناخته شده تمثیل‌شناسی و نشانه‌شناسی کشور و دانشگاه هنر نیز با بهانه‌های اداری پس از سال‌ها از تدریس بازمانده و عملا از دانشگاه اخراج شده است.
در این تجمع طوماری خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوی به امضا رسید که در آن خواستار توجه بیشتر به «بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی هنر کشور» شده تا از این فضا حاکم بر آن رهایی پیدا کند و روزهای تعالی خود بازگردد.
در این تجمع اعتراضی علاوه بر شعارهایی علیه رییس دانشگاه یاد صانع ژاله، نیز گرامی داشته شد.
صانع ژاله دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر بود که در راهپیمایی حمایت از انقلابهای منطقه در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، به ضرب گلوله نیروهای لباس شخصی و امنیتی به شهادت رسید.
اشاره ی دانشجویان در شعارهای خود به فلاح از آن جهت است که بعد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ و اتفاقات آن روزها، رسانه‌های وابسته به محافل امنیتی اعلام کردند که صانع ژاله بسیجی است این در حالی بود که با انتشار تصاویری از دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر با ایت الله العظمی منتظری (ره) که صانع ژاله نیز در ان دیدار حضور داشت حقیقت آشکار شد.
در ان روزها سعید کشن فلاح ریاست وقت و حال حاضر دانشگاه در مصاحبه‌هایی با سایتهای امنیتی و همین طور اخبار بیست و سی صدا و سیما صانع ژاله را عضو بسیج معرفی کرد.

یک هفته بی خبری از وضعیت نویسنده و افسر ارتش








 با گذشت یک هفته از بازداشت دکتر رامین ابدالیان ایرانشاهی، کارشناس ارشد هوا و فضا هیچ اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر رامین ابدالیان ایرانشاهی کارشناس ارشد هوافضا ، کارشناس ارشد مدیریت رسانه ، کارشناس ارشد روانشناسی ، دکتری روانشناسی، افسر ارتش شاغل در هوانیروز تهران نویسنده کتاب “آسمان آنجا آبی نیست” ،”یک پنجره برایم کافیست” از ۲۵ آذر ماه تا کنون در بازداشت بسر می برد.
نامبرده به علت نگارش کتابی با نام “پشت هیچستان زندگی” که بعضی مسایل هشت سال جنگ را بی‌پرده عنوان نموده و در آن واقعیات و پشت پرده هایی از دوران ریاست جمهوری آقای بنی صدررا مورد شرح و بررسی قرار داده؛ بازداشت شده است.
با گذشت یک هفته از بازداشت نامبرده و پیگیری های صورت گرفته از محل بازداشت و وضعیت این زندانی اطلاعی در دست نیست.

تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه علم و صنعت









شنبه سی‌ام آذر ماه، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در فضای باز دانشگاه تجمع کردند و یاد دانشجویان زندانی و آنهایی که در جریان تظاهرات‌های خرداد ۱۳۸۸ کشته شدند را گرامی داشتند.
به گزارش تارنمای رادیو زمانه ،دانشجویان عکس‌ها و پوسترهای کیانوش آسا و فاطمه باقری نژادیان فرد (از حامیان میرحسین موسوی که در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ به قتل رسید) و مصطفی ریسمان باف و امین روغنی (دو دانشجوی زندانی این دانشگاه) را با خود حمل کردند. در این تجمع دانشجویان علم صنعت، یکی از پارک‌های دانشگاه را به نام «شهید آسا» نام‌گذاری کردند. کیانوش آسا که در اثر اصابت دو گلوله در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ کشته شده‌ بود، دانشجوی مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت ایران، فعال محیط زیست و تنبورنواز بود.
این تجمع که توسط دانشجویان «جشن آزادی علم و صنعت» نام‌گذاری شد، به دنبال برکناری محمدسعید جبل عاملی، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت، و انتصاب دکتر محمدعلی برخورداری برگزار شده بود. دانشجویان علم و صنعت این برکناری را نشانه‌ای برای آزادی بیشتر فضای دانشگاه‌ تفسیر می‌کنند.

بیکاری ۱۵۰ کارگران کاشی سمند پس از هشت ماه بی‌حقوقی









یک فعال کارگری در سمنان از بیکاری ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه کاشی سمند خبر داد و گفت: بیش از ۸ ماه است که پرداخت حقوق و بیمه این تعداد کارگر به تعویق افتاده است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«حبیب الله محقق» دبیر خانه کارگر سمنان در تشریح جزئیات این خبر گفت: این ۱۵۰ کارگر اخراجی در بخش‌های سورت، فنی، تهیه لعاب، پرس، خط لعاب، بارگیری، تولید، کوره، کنترل کیفیت و بسته بندی کارخانه کاشی سمند کار می‌کردند.
این فعال کارگری افزود: کارفرما هر ماهه به کارگران قول می‌داد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت کند، اما متاسفانه با گذشت هشت ماه از سال نه تنها حقوق و بیمه کارگران برقرار نشد بلکه آنان شغل‌شان را نیز از دست دادند.
محقق با اشاره به مشکلات معیشتی بیش از ۱۵۰ کارگر به دلیل تعویق ۸ ماهه حقوق، افزود: علاوه بر ۸ ماه حقوق و بیمه، عیدی و پاداش سال ۹۱ کارگران نیز پرداخت نشده است.

دکتر اسدالله اسدی به انفرادی ۲۴۰ منتقل شد









دکتر اسدالله اسعدی در پی ممانعت مسئولین از آزادی و اعتراض متقابل وی نسبت به این موضوع به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس پرینت اعلام وضعیت زندانی نامبرده مشمول تخفیف حکم قرار گرفته و می‌بایست در ۲۱ آذرماه از زندان آزاد می‌شد اما ریاست بند ۳۵۰ پس از ۱۰ روز به وی اعلام داشت که تخفیفی در کار نیست و این امر موجب اعتراض وی شد و نهایتا در پی این اعتراض روانه بند ۲۴۰ زندان اوین شد.
یک منبع آگاه در گفتگو با هرانا در شرح ماوقع اعلام داشت: «حدود چند ماه قبل در پرینت اعلام وضعیت زندانی وی مشمول تخفیف شده بود و در پیگیری‌های صورت گرفته به ایشان گفته شده بود، استشهاد محلی که از تبریز وصول شده است موجب این تخفیف مجازات شده است.»
وی در ادامه بیان داشت: «در صورت وضعیت جدید زمان آزادی وی ۲۱ آذر ۹۲ قید شده بود اما چند روز مانده به زمان آزادی صورت وضعیت تغییر یافت و مدت حبس‌‌ همان زمانی اعلامی گذشته یعنی پنج سال، قید شد.»
بدنبال اعتراض دکتر اسدی مقامات زندان اعلام کردند در صورت وضعیت قبلی صحیح و صورت وضعیت جدید اشتباه است و ما در تاریخ ۲۱ آذر وی آزاد نشد.

بازداشت مهدی ملکی از اعضای حزب پان ایرانیست









مهدی ملکی از اعضای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست شامگاه چهارشنبه ۲۷ آذرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۲۷ آذرماه با مراجعه به منزل مهدی ملکی ضمن بازداشت نامبرده اقدام به تفتیش منزل وی نمودند.
ماموران امنیتی حین تفتیش منزل اقدام به ضبط برخی از وسایل شخصی نمودند، از محل بازداشت این فعال سیاسی اطلاعی در دست نیست.

محسن برزگر، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم بازداشت شد









 محسن برزگر فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جهت اجرای حکم دو سال حبسش، توسط دایره اجرای احکام دادستانی این شهر بازداشت شد.
به گزارش کلمه صبح امروز نیروهای امنیتی با مراجعه به خانه پدری محسن برزگر این فعال سیاسی را دستگیر کردند. خانواده محسن برزگر به دوستان وی گفتند که وی را پس از بازداشت برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری به بند قرنطینه زندان متی کلای بابل منتقل کردند.
محسن برزگر دبیر سابق فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی در مناقشات پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت همچنین در جریان برگزاری انتخابات مجازی شورای مرکزی دفتر تحکیم در آبان ماه ۸۹ دستگیر و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. وی بار دیگر در جریان برگزاری تجمع ۲۵ بهمن سال ۸۹ بازداشت و به حکم دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفتنی است روز گذشته محسن برزگر در مراسم تولد سید ضیاء نبوی در تهران شرکت کرده بود که در این مراسم وی به تجلیل از شخصیت ضیاء نبوی و ذکر خاطرات مشترکی از وی نمود.

فشار برای تعطیلی مجالس درویشی شهر نی ریز









چندی است فشار‌ها و تهدیداتی از سوی برخی از گروه‌های بسیجی و افراطیون مذهبی شهر نی ریز از توابع استان فارس، به منظور به تعطیلی کشاندن مجالس فقری در این شهر آغاز شده است.
به گزارش مجذوبان نور، اخیرا تلاش‌هایی برای فشار بر دراویش شهر نی ریز برای تعطیلی مجالس فقری شدت گرفته به طوری که عده‌ای از نیروهای بسیجی نسبت به برگزاری مجالس درویشی در این شهر اعتراضاتی کرده‌اند، این اعتراضات پیرو صحبت‌های اخیر امام جمعه این شهر آغاز شده است.
طبق گزارشات رسیده امام جمعه شهر نی ریز به کرّات نسبت به اعتقادات دراویش بدگویی و از گرایش جوانان نسبت به مکتب عرفان و تصوف ابراز نگرانی کرده است.
گفتنی است هم اکنون مجالس درویشی همچنان به روال خود برقرار است و حتی فشارهای اخیر بر انسجام بیشتر دراویش در برگزاری مجالس فقری افزوده است.

اعتصاب مجدد کارگران پلی اکریل آغاز شد‎









 ۵۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان صبح امروز در اولین روز از دور سوم اعتراضات شان، در واکنش به سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه، بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،یکی از نمایندگان کارگران درباره تجمع امروز گفت: ۵۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان صبح امروز (شنبه ۳۰ آذر ماه) در فاصله زمانی تغییر شیفت، از ساعت ۷ تا ۳۰: ۷ در محوطه کارخانه تجمع کردند.
وی تصریح کرد: دور سوم اعتراضات کارگران پلی اکریل اصفهان از امروز آغاز شده است و کارگران این مجموعه هر روز در دو نوبت صبح و عصر در اعتراض به تداوم وضع موجود کارخانه تجمع خواهند کرد. به گفته این نماینده کارگری، تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان تا توقف کامل سیاست کوچک سازی کارخانه ادامه پیدا می‌کند.

تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه








جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش سالیانه صبح امروز در محوطه کارخانه تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،رضا رخشان از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه با اعلام این مطلب گفت: تجمع کنندگان که در بخش های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می کنند خواهان پاسخگویی مسئولان هستند.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۳ هزار کارگر مجموعه نیشکر هفت تپه بابت حقوق مهر و آبان ماه و پاداش سالیانه کشت محصول که معادل یک ماه حقوق می شود از کارفرما طلبکار هستند.
وی با اشاره به همزمان شدن این تاخیر با آغاز فصل برداشت نیشکر و شروع پیش فروش محصول کارخانه گفت: این همزمانی نشان می دهد که برخلاف چند سال گذشته وضعیت کارخانه چندان مساعد نیست.
به گفته رخشان شنیده های رسمی و غیر رسمی حاکی از آن است که کارخانه نیشکر هفت تپه برخلاف چند سال گذشته امسال فصل فروش خوبی را شروع نکرده است.

مرگ مظلومانه مادر و همسر یک زندانی سیاسی تبعیدی









مادر و همسر پیمان (امیر رضا) عارفی زندانی سیاسی تبعیدی به زندان مسجد سلیمان هنگام بازگشت از ملاقات با این زندانی سیاسی در اثر تصادف رانندگی‌ کشته شدند .
زینب (زیبا صادق زاده) ۲۷ ساله همسر عارفی و ناهید رحمانی ۵۵ ساله مادر او در حالی‌ که قصد بازگشت به تهران را داشتند در تصادف رانندگی‌ کشته شدند .زیبا صادق زاده از جمله خانواده زندانیان سیاسی و از فعالان خانواده‌های زندانیان بود که در میان آنان محبوبیت فوق العاده‌ای داشت .او در سال ۸۸ برای مدتی‌ دستگیر و در بند ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات در بازداشت بود .پیمان عارفی به همراه آرش رحمانی پسر دایی اش فروردین ماه ۸۸ به اتهام ارتباط با گروه تندر (انجمن پادشاهی) بازداشت شدند که هر دو به اعدام محکوم گردیدند .
حکم پیمان عارفی در دادگاه تجدید نظر شکست و به ۱۵ سال حبس در تبعید کاهش یافت و پائیز ۸۹ به ایذه در مسجد سلیمان تبعید شد .آرش رحمانی و محمد علی‌ زمانی‌ از دیگر اعضای گروه تندر انجمن پادشاهی در بهمن سال ۸۹ اعدام شدند .
حکم حبس در تبعید از جمله مجازات‌های غیر قانونی است و صرفاً بر اساس استفتایی از آیات الله خامنهٔ‌ای صادر و اجرا میشود و با اصل قانونی بودن مجازات در تعرض است و از مصادیق مجازات‌های غیر منصفانه محسوب میشود ،حبس در تبعید همچنین با اصل شخص بودن مجازات به دلیل درگیر کردن خانواده در مجازات زندانی در تناقض قرار دارد و ناقض صریح کنوانسیون‌های بین المللی در زمینه حقوق بشر و قواعد حقوقی و شرعی است .
مرگ مظلومانه مادر و همسر این زندانی سیاسی از جمله اثبات ادعای غیرمنصفانه بودن این رویه ی فضایی در سیستم مجازات زندانیان سیاسی خصوصاً زندانیان حوادث پس از انتخابات است.در حال حاضر افزون بر ۵۰ زندانی سیاسی با حکم غیر قانونی حبس در تبعید در زندان‌های سراسر ایران بسر میبرند که حوادث این چنینی در کمین خانواده‌های بی‌ گناه این زندانیان است که مجبور هستند به طور هفتگی برای ملاقات با زندانی خود هزاران کیلومتر راه را از خانه و کاشانه خود دور شوند و مسئولیت تمام رنج‌های این خانواده‌ها بر عهده ی صادر کننده ی آن احکام ارزیابی می‌شوند .

احضار و تهدید یک روحانی اهل سنت در وزارت اطلاعات







حسین گورژی روحانی اهل سنت در مهاباد به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و مورد تهدید قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این روحانی سر‌شناس در وزارت اطلاعات تهدید شده که در صورت ادامه تدریس در مساجد مهاباد بازداشت و روانه زندان خواهد شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «به دنبال تهدید و ایجاد رعب و وحشت اطلاعات علیه جریانهای دینی اینبار یکی ازماموستاهای سر‌شناس مهاباد بنام استاد حسین گورژی که محبوب مردم و تایید شده شخصیتهای دینی وادبی است به وزارت اطلاعات فراخوانده شد وایشان را تهدید کردند که درصورت ادامه تدریس درمساجد مهاباد بازداشت و روانه زندان خواهد شد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «استاد حسین گورژی صاحب تالیفاتی درزمینه علوم دینی وادبی نیزمیباشند که تاکنون به وی اجازه چاپ آثارش را نداده‌اند.»

بازداشت یک شهروند کرد در دیواندره







انور قریشی روز پنج‌شنبه هفته گذشته توسط نیرو‌ها وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انور قریشی شهروند کرد اهل شهرستان دیواندره روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر ماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.
به گفته شاهدان عینی منزل این شهروند ۴۸ ساله کرد قبل از بازداشت مورد تفتیش قرار گرفت و مامورین اقدام به ضبط برخی وسایل وی مانند اتومبیل شخصی‌اش نمودند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «وی از کاسبکاران و بازاریان سر‌شناس منطقه دیواندره بوده است.»
تا لحظه تنظیم این خبر هیچ‌گونه اطلاعی از محل بازداشت و یا اتهامات وی بدست نیامده است.