۱۳۹۲ دی ۱۴, شنبه

جهانبخش آموس و داریوش طاهری از زندان آزاد شدند





جهانبخش آموس و داریوش طاهری دوفعال سیاسی دهدشتی پس از بیش از ۷۰ روز بازداشت از زندان مرکزی یاسوج آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو فعال سیاسی شهروند دهدشت در ابتدای آبان ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از بازجویی به زندان مرکزی یاسوج منتقل شده بودند.
پیش‌تر کمیته گزارشگران حقوق بشر از بازداشت و بازجویی خشونت آمیز این دو شهروند دهدشتی خبر داده بود.

وضعیت زندان ندامتگاه مرکزی کرج بحرانی‌تر از قبل





پیرو گزارشات قبلی که از زندان ندامتگاه مرکزی کرج منتشر شده است، وضع این زندان بد‌تر از قبل گزارش می‌شود.
یکی از زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج به گزارشگر هرانا گفت: «این اواخر در پی بروز فصل سرما بیماری‌های واگیردار در بند شیوع پیدا کرده. پیش‌تر نیز بیماری‌هایی همچون “سل، هپاتید و ایدز” در بندهای زندان ندامتگاه مرکزی کرج بسیار شایع بود و این وضع با شروع فصل سرما بسیار وخیم‌تر شده است. پزشکان بهداری زندان از دو هفته قبل دست به اعتصاب زده‌اند و از ویزیت زندانیان سر باز می‌زنند. علت اعتصاب پزشکان بهداری زندان ندامتگاه مرکزی کرج پایین بودن دستمزد‌هایشان اعلام شده است. فاضلاب بهداری بالا زده و مسئولین زندان هیچ اقدامی برای تعمیر آن صورت نمی‌دهند و این نیز باعث اعتراض پزشکان بهداری شده است.»
وی در ادامه بیان داشت: «تعداد مرگ و میر زندانیان بر اثر بیماری در زندان ندامتگاه مرکزی کرج بسیار بالا رفته. این موضوع تاحدی بارز بود که چند روز پیش چند نفر از بازرسی اداره کل به زندان ندامتگاه آمده و پزشکان و ریاست بهداری را مورد بازجویی قرار دادند. سئوال بازرسان در هنگام بازجویی این بود که چرا بیماری‌هایی که در این زندان منجر به مرگ شده بیماری‌های جدی‌ای نیستند، چرا رسیدگی نمی‌کنید و این بیماری‌ها منجر به مرگ زندانیان می‌شود. پزشکان بهداری نیز کمبود امکانات و دارو را به عنوان دلایل بالارفتن آمار مرگ و میر در زندان برشمردند.»
وی در پایان گفت: «اکنون در مجموع بهداری زندان با کمبود شدید دارو روبروست و از هر سالن که حدود ۵۰۰ زندانی دارد حدود ۲۰۰ نفر آن به بیماری‌هایی همچون خارش پوست، گال و بیماری‌های عفونی مبتلا شده‌اند.»
گفتنی است، پیشتر نیز گزارشی مشروح از وضعیت زندان ندامتگاه مرکزی کرج منتشر شده بود.

ادامه ناآرامی‌ها در بند ۳۵۰ زندان اوین





در پی خلف وعده مسئولین، بند ۳۵۰ زندان اوین مجددا متشنج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین که از دوشنبه هفته گذشته با امتناع از دریافت غذای زندان به انتقال ۴ تن از همبندیان خود به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ اعتراض نموده‌اند، امروز (شنبه) با خلف وعده مسولین زندان مواجه شدند که این امر ادامه نارامی‌ها در بند ۳۵۰ را به همراه داشت.
دوشنبه هفته گذشته در پی شعارهای ۲ تن از عوامل محبوس وزارت اطلاعات بر علیه زندانیان سیاسی عقیدتی و به تبع آن برخورد و درگیری تعدادی از زندانیان سیاسی با آنان، ابتدا سه تن از زندانیان سیاسی عقیدتی به نامهای عماد بهاور، بهزاد عرب گل و حسن اسدی زیدآبادی و سپس شبانگاه دوشنبه علی کاظم‌زاده دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شدند.
طی قول‌هایی که مسولین زندان به زندانیان بند ۳۵۰ داده بودند می‌بایست چهار تن از زندانیان امنیتی تطمیع شده از سوی وزارت اطلاعات که ایجاد تنش کرده بودند دیگر به بند ۳۵۰ بازنگردند و ۴ زندانی سیاسی منتقل شده به بند ۲۴۰ نهایتا طی پنج روز به بند ۳۵۰ بازگردند ولی روزجاری (شنبه) برخلاف قول‌های داده شده، ابتدا چند تن از مسولین اتاق‌ها را به حفاظت زندان اوین فراخواندند و طی جلسه‌ای که با رییس حفاظت (قبادی) و رییس زندان (رشیدی) داشتند به آن‌ها اعلام شده که طی دستور مقامات بالا‌تر و مقام قضایی می‌بایست ۴زندانی وابسته به وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ بازگردند که این امر با مخالفت زندانیان سیاسی عقیدتی بند ۳۵۰ مواجه شده و از ظهر امروز آن‌ها با تجمع در جلوی درب افسر نگهبانی از ورود عوامل وزارت اطلاعات به بند ممانعت نمودند و اقدام به سر دادن شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر دیکتاتور» نمودند.
قابل ذکر است جواد مومنی (معاونت زندان اوین) با تهدید زندانیان معترض به تبعید آنان اعلام نمود که این دستور مقام قضایی می‌باشد و این افراد باید به بند بازگردند.
همچنین تا لحظه نگارش خبر از وضعیت ۴ زندانی سیاسی منتقل شده به سلول انفرادی بند ۲۴۰ همچنان خبری در دست نیست.

باقر غلامی، از فعالین اهل سنت بازداشت شد






باقر غلامی(نعامی)، از فعالین اهل سنت ساکن اهواز، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزاشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای اطلاعاتی روز سه شنبه ۲۶ آذرماه، یک فعال اهل سنت به نام باقر غلامی(نعامی) فرزند اسحاق را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
این فعال عرب اهل منطقه‌ی زرگان شمال شهر اهواز در مرداد ماه ١٣٩١ همراه هشت نفر دیگر در شعبه‌ی ٢ دادگاه انقلاب این شهر، به ریاست قاضی محمد باقر موسوی، به اتهام “تشکیل جلسات برای نشر افکار سلفی”، “دشمنی با مذهب تشیع”، گرایش به افکار سلفی” و “ارتباط با بیگانه و اخلال در امنیت کشور از طریق نشر فکر سلفی” به یک سال حبس محکوم و در زندان کارون مدت حبس خود را گذرانده بود.
وی در مهرماه سال جاری با اتمام حبس، آزاد شد.
گفتنی ست که همسر نامبرده نیز در مدت زمانی که وی دوران حبس خود را سپری می‌کرد، به اداره‌ی اطلاعات احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود.

ارسال پیامک رفع حصر به حداد عادل یک نفر را راونه زندان کرد





ارسال پیامک درخواست رفع حصر به عده ای از نمایندگان از جمله غلامعلی حدادعادل، بازداشت یکی از شهروندان را به اتهام تبلیغ علیه نظام در پی داشت.
به گزارش کلمه، محمد متاجی که سه ماه پیش این پیامک ها را برای مدعیان نمایندگی مردم ارسال کرده بود، سوم دی ماه بازداشت شده و پس از پنج روز بازجویی در پلیس امنیت، به بند ۳۵۰ اوین اعزام شد.
پیش از بازداشت، وی تحت این عنوان که به وسیله خودرو شخصی پدرش سرقتی صورت گرفته به اداره اماکن پلیس واقع در خیابان شهید مطهری احضار شده بود که پس از مراجعه بازداشت و اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد.
وی که حکم بازداشتش توسط بازپرس شعبه ۲ زندان اوین صادر شده است، از روز دوشنبه ۹ دی ماه در بند ۳۵۰ اوین به سر می برد.
اینکه درخواست مطالبه شهروندان از وکلای مجلس، هرچند جسورانه با چنین واکنش قهری حکومت مواجه می شود، نشان از میزان اعتقاد برخی از نمایندگان به پیگیری خواسته های وکلای خود و همدستی آنها با نیروهای امنیتی برای پرونده سازی علیه شهروندان دارد. ضمن آنکه این رفتار، میزان تحمل حکومت را در قبال انتقاد شهروندان به عینه در منظر قضاوت ناظران و افکار عمومی قرار می دهد.

عدم مجوز به نشر چشمه





عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اشاره به اینکه وزارت ارشاد مجوزی به نشر چشمه نداده‌ است، پیرامون انتشار همزمان کتاب جامعه‌شناسی نوشته «حمیدرضا جلایی‌پور» با ۹دی توضیحاتی داد.
به گزارش خبرگزاری فارس ،حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موضوع نشر چشمه و پیگیری این کمیسیون اظهار داشت: جلسه‌ای هنوز برگزار نشده است، قرار بود در ارتباط با این موضوع جلسه‌ای برگزار شود اما عملا موضوع متوقف است چون آن‌ها هم نسبت به این موضوع اقدامی انجام نداده‌اند، فکر می‌کنم با توجه به سخنان ابتدایی انجام شده کار متوقف شده و اقدام دیگری انجام نشده است.
پژمان‌فر در پاسخ به این سوال که کمیسیون فرهنگی در انتظار تحقیقات کمیته تحقیق در معاونت فرهنگی است، افزود: بله، در حال حاضر جلسه‌ای تشکیل نشده تا جمع‌بندی و مستندات ارائه شود، اما نسبت به نشر چشمه «مجوزی» از سوی ارشاد اعطا نشده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون کتاب جامعه‌شناسی نوشته «حمیدرضا جلایی‌پور» از دستگیر شدگان فتنه ۸۸ که همزمان با ۹ دی منتشر و روانه بازار شده است، گفت: در جریان توضیحات این کتاب نیستم اما اگر ارشاد نسبت به ممیزی کتاب در مسیر خود اقدام درستی انجام داده باشد ما طبیعتاً در کار آن‌ها دخالت نخواهیم کرد، اما صحبت ما این است اگر کتابی چاپ می‌شود و مجموعه‌ای قصد فعالیت دارد، نهاد بالادستی‌اش که ارشاد است باید نسبت به ممیزی که وظیفه ذاتی خود است انجام وظیفه کرده و کار را انجام دهد.
این نماینده مجلس گفت: اما توصیه می‌کنیم که اگر کاری را انجام می‌دهند باید ممیزی و نظارت کنند و کار‌شناسان و متخصصین در این موضوع اظهارنظر ارائه دهند و اگر قرار است حذف اصلاحی صورت گیرد در صورت داشتن اشکالات باید برطرف شود.
وی در پایان گفت: من نسبت به جزئیات کتاب جامعه‌شناسی اطلاعاتی ندارم اما طی تماس با ارشاد آن‌ها اعلام کردند درباره این کتاب ممیزی صورت گرفته و کتاب و وضعیت فعلی علی‌رغم داشتن برخی اشکالات مورد تأیید برای چاپ قرار گرفته است.

وایبر هم فیلتر شد





 براساس خبرهای غیر رسمی پیام رسان وایبر برای برخی کاربران غیرقابل دسترس شده است، ولی هنوز گزارش رسمی در این مورد منتشر نشده است.
به گزارش ایرنا، خبرهای غیر رسمی حاکی از این است که اپلیکیشن پیام رسان وایبر  برای برخی از کاربران در داخل ایران فیلتر شده است و در دسترس نیست اما هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرده است.
پیشتر این خبر در رسانه ها به نقل از دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتشار یافته بود، فیلتر شدن نرم افزارهای تانگو، وایبر ، واتس آپ و کوکو در دستور این گروه هنوز از دستور بررسی خارج نشده است.

وخامت وضعیت جسمی زندانیان اعتصابی در زندان قزلحصار





چهار زندانی اعتصابی در زندان قزل‌حصار در ۶۱مین روز از اعتصاب غذا در شرایط بسیار نگران کننده‌ای بشر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی از ۶۱ روز پیش در اعتراض به حکم اعدام و همچنین عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در موردشان دست به اعتصاب غذا زده و هم‌اکنون در شرایط بسیار نگران کننده‌ای بسر می‌برند.
این چهار زندانی که از زدن سرم نیز سرباز زده‌اند تاکنون با بی‌توجهی مسئولین نسبت به خواست‌های خویش روبرو بوده‌اند.
افت فشار خون، تاری دید، تنگی نفس و خونریزی کلیه از جمله عوارض دست داده به این زندانیان است و نگرانی‌ها را در خصوص مرگ ایشان به دلیل این اعتصاب طولانی مدت افزایش داده است.

اعتصاب جیره دولتی در زندان اوین همچنان ادامه دارد





 باوجود گذشت پنج روز بیش از ۱۴۰ نفر از زندانیان بند ۳۵۰ همچنان از گرفتن جیره دولتی امتناع می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز ۹ دی ماه در پی مراسمی که عده‌ای از عوامل زندانی وزارت اطلاعات در بند ۳۵۰ در سالگرد ۹ دی برپا نمودند و برخوردهایی که در پی آن پیش آمد منجر به انتقال ۴ نفر از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی گردید.
اکنون با وجود گذشت ۵ روزهمچنان بیش از ۱۴۰ تن از زندانیان بند ۳۵۰ در اقدامی اعتراضی از دریافت جیره دولتی امتناع می‌کنند.
در پی این درگیری‌ها عماد بهاور، حسن اسدی زید آبادی، بهزاد عرب گل و علی کاظم‌زاده، از زندانیان سیاسی، به زندان انفرادی منتقل شدند.
زندانیان اعلام کرده‌اند تا بازگشت این افراد به بند ۳۵۰ به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

محکومیت یک نوکیش مسیحی به یک سال حبس تعزیری





 حسین ساکتی آرامسری (استیفان) شهروند نوکیش مسیحی به اتهام تبلیغ مسیحیت به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروند نوکیش مسیحی که توسط وزارت اطلاعات بجنورد در تاریخ ۱ مرداد ماه در جنگلهای گلستان بازداشت شد، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی عاصف حسینی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
این حکم که بصورت شفاهی و پس از چند نوبت دادگاه پشت سرهم به وی ابلاغ شده در حالی صادر شد که پیش‌تر دادگاه برای وی آزادی به قید کفالت را صادر کرده بود، اما اجازه تودیع قرار کفالت را به بستگان این زندانی عقیدتی نداد.
اتهامی که حسین ساکتی بخاطر آن محاکمه و محکوم گردید در پرونده «تبلیغ برای مسیحیت» عنوان شده بود.
حسین ساکتی معروف به استیفان هم اکنون در بند ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج مکانی که بهنام ایرانی، علی معزی و محمدرضا پورشجری نگهداری می‌شوند بسر می‌برد.

وضعیت وخیم جسمی دو تن از زندانیان عقیدتی زندان اوین





 شهرام احمدی و آرش شریفی دو تن از زندانیان عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین در وضعیت جسمی نگران کننده‌ای بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی زندانی عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین که پیش‌تر کلیه چپ خود را از دست داده بود، بخاطر عفونت کلیه دیگرش با مشکلات جسمی حادی روبرو گردیده.
مسئولین تاکنون هیچ اقدامی برای درمان این زندانی عقیدتی محکوم به اعدام انجام نداده‌اند.
شهرام احمدی متولد ۱ مهر ماه ۱۳۶۶ بوده و در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ بازداشت و مدت ۳۳ ماه را در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات بسر برد و در ‌‌نهایت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام هواداری از گروههای سلفی به اعدام محکوم شد. وی در تمام مدت این اتهام را رد کرده است.
گفتنی است، برادر وی بهرام احمدی نیز در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱ در زندان قزل‌حصار به همراه ۵ تن دیگر اعدام شد.
آرش (رامین) شریفی دیگر زندانی عقیدتی است که از ناحیه هردو چشم دچار قوز قرنیه شده و پزشکان اعلام کرده‌اند وی چشم چپ خود را تقریبا از دست داده است و چشم راست وی هم در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد. پزشکان برای وی عمل جراحی برای هر دو چشم را تجویز کرده‌اند و گفته‌اند باید فورا مورد پیوند قرنیه قرار گیرد. با این وجود اکنون شش ماه است که هیچ اقدامی برای عمل چشم وی صورت نگرفته و هنوز نتوانسته مجوز عمل چشم‌هایش را از مسئولین وزارت اطلاعات و قوه قضائیه اخذ نماید.
مشکل بینایی وی تا حدی پیش رفته که امکان مطالعه کتاب از فاصله بیش از ۱۵ سانتی‌متری برایش فراهم نیست.
آرش (رامین) شریفی فرزند توفیق متولد ۲ بهمن ماه ۱۳۶۸ در شهرستان سنندج بوده و دیپلم ادبیات فارسی دارد.
وی در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۰ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و یک سال را در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سنندج سپری کرد.
آرش شریفی سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و بعد از ۱۵ ماه به زندان کاشان و سپس بعد از ۳ ماه به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
وی نیز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام هواداری از گروه‌های سلفی به اعدام محکوم شده و در تمام طول دادگاه اتهام فوق را تکذیب کرده است.
گفتنی است، آرش شریفی از بیماری آسم مزمن نیز رنج می‌برد و پیش‌تر گزارشاتی در مورد مشکلات وی به‌دلیل این بیماری در رسانه‌ها منتشر شده بود.

حسن بذرافکن به قید وثیقه آزاد شد





 حسن بذرافکن شهروند بهایی زندانی در زندان عادل آباد شیراز به قید وثیقه آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروند بهایی روز ۳۰ آذر ماه با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.
حسن بذرافکن و وحید تقواجو دو شهروند بهایی مرودشتی در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال جاری به همراه ۵ شهروند بهایی دیگر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
این دو شهروند بهایی پس از بازداشت مستقیما به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز، متعلق به ادارهٔ اطلاعات، منتقل و پس از ۴۸ روز بازداشت به زندان عادل آباد شیراز منتقل گردیدند.
تا لحظه تنظیم این خبر از سرنوشت وحید تقواجو اطلاعی بدست نیامده است.