۱۳۹۲ دی ۱۷, سه‌شنبه

اعتصاب زندانیان اهل‌سنت قزل‌حصار وارد ۶۴مین روز خود شد

سه تن از ایشان به مراکز درمانی خارج زندان منتقل شدند





در پی وخامت وضعیت جسمی زندانیان اهل‌سنت اعتصاب کننده در زندان قزل‌حصار، ۳ تن از ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۶ دی ماه سه تن از این زندانیان اعتصاب کننده به‌نام‌های کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از هوش رفته و به بهداری زندان منتقل شدند.
این سه زندانی پس از ۶ ساعت به داخل بندهای خود برگشته و درحالی که قادر به حرف زدن نبودند پس از نیم ساعت مجددا از هوش رفتند.
سپس توسط برانکارد به بهداری زندان منتقل شده و از آنجا بصورت اورژانس به یکی از مراکز درمانی خارج از زندان منتقل گردیدند و تا لحظه تنظیم این خبر به بند خود بازنگشته‌اند.
گفتنی است در مدت این ۶۴ روز اعتصاب غذا، حامد احمدى ۲۰ کیلو و جهانگیر دهقانى ۱۷ کیلو و کمال ملایى ۱۵ کیلو و جمشید دهقانى ۳۰ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده‌اند.
این چهار زندانی عقیدتی اهل سنت از تاریخ ۱۳ آبان ماه سال جاری در اعتراض به حکم اعدام خود دست به اعتصاب غذا زده و خواهان بررسی مجدد حکم اعدامشان در یک دادگاه علنی و عادل شده‌اند. یکی دیگر از خواستهای ایشان رعایت اصل تفکیک جرائم در موردشان بوده است.
فایل صوتی حامد احمدی




گزارشی از چهارده سال فعالیت کانون صنفی معلمان

خلاصه ای از رنجهای معلمان ایران





کانون صنفی معلمان ایران (تهران)در سال ۷۸ پس از رونق یافتن سازمانهای مردم نهاد از وزارت کشور ( کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ) مجوز و پروانه ی فعالیت دریافت کرد.محدوده ی جغرافیایی برای کانون در حد کل کشور تعریف شده بود لذا در تهران دفتری دایر شد تا ساماندهی را از مرکز انجام دهد .
پس از آن در کشور در استانهای مختلف ، ۴۳ تشکل صنفی فعال و تبدیل به گروهی متشکل از همه ی کانونها زیر نام شورای هماهنگی شدند.سال ۸۳ در پی نشست شورای هماهنگی کانونهای سراسر کشور در رشت نیروهای امنیتی فعالان صنفی را دستگیر و روانه ی زندان کردند.
فعالیتهای کانون صنفی معلمان ایران و بازگویی کاستی های آموزش و پرورش سخنگوی کانون (علی اصغر ذاتی)دستگیر و ۴۰ روز در انفرادی بود.در سال ۸۵ در پی دعوت کانون از معلمان کشور در اعتراض به اجرا نشدن قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق توسط دولت احمدی نژاد و حضور گسترده ی فرهنگیان و برگزاری تجمعات چند ده هزار نفره مورد هجوم جریان اقتدار گرا قرار گرفت و موج دستگیری های فعالین صنفی و انفصال و تبعیدها آغاز شد.
تقریبا نیمی از اعضای هیات مدیره ی کانون عید سال ۸۵ را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراندند.(رسول بداقی،محمود بهشتی لنگرودی،علی اکبر باغانی،حمید پور وثوق،محمد رضا رضایی گرکانی،علی اصغر منتجبی و …).که برای بیشتر آنها احکام تعلیقی از سه تا پنج سال صادر شد. هفته نامه قلم معلم تنها نشریه مستقل معلمان کشور با مدیر مسئولی محمد خاکساری توقیف شد.پسر آقای خاکساری(سجاد) دستگیر و روانه زندان شد و در همان سال علی اصغر ذاتی به شکل مشکوکی تصادف کرد و راهی بیمارستان شد.
در سال ۸۶ و در شهریور ماه در نشست شورای هماهنگی در تهران به صحنه ی ضرب و شتم معلمان نماینده ی کانونهای کشور توسط نیروهای امنیتی شد.۴۰ نفر دستگیر و روانه ی بازداشت شده و برایشان پروند سازی شد.که از تهران محمود بهشتی لنگرودی،عباس معارفی زنجانی،علی اکبر باغانی ،اسماعیل عبدی در میان دستگیر شدگان بودند.
در سال ۸۶ پس از پذیرفته شدن سازمان در همان سال اسماعیل عبدی در خروج از مدرسه توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد . بعدها این ربایش را بازداشت نامیدند.ماشین اتوبوس اسماعیل عبدی در کنار منزل پدری در ساعت ۴ صبح به آتش کشیده شد و حتی زبانه های آتش به داخل منزل ایشان رسید و یکی از اتاقها تخریب شد. با دیر رسیدن آتش نشانی ، اتوبوس به طور کامل منهدم شد و عجیب آنکه بیمه حتی یک ریال به دلیل ارزیابی عمدی بودن آتش زدن اتوبوس از پرداخت غرامت خودداری کرد!
در سال ۸۷ از بین کانونها در نشست شورای هماهنگی ۱۰ کانون به عنوان شورای مرکزی انتخاب شدند. در همین سال در دیدار با نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس ۱۲ نفر از نامیندگان کانونهای صنفی بازداشت شدند.که از تهران آقایان علی اکبر باغانی،اسماعیل عبدی،میر اکبر رییس زاده ،سید مجتبی قریشیان و رسول بداقی )جزء دستگیر شدگان بودند. در همان سال و در روز معلم در جلسه هفتگی، ۱۲ نفر از اعضای کانون دستگیر شدند که در بین آنها مهدی بهلولی، محمدرضا نیک نژاد،علی اکبر باغانی،سیدمحمود باقری،محمود بهشتی لنگرودی،محمد رضا رضایی گرکانی،اسماعیل عبدی بودند. پس از از آن محمدرضا رضایی گرکانی به استعفای اجباری وادار شد.
در طی این سالها تشکل های دیگر نیز از گزند حملات امنیتی فارغ نبودند.از آن جمله می توان به مهندس هاشم خواستار عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد که ۷۷۵ روز بدون مرخصی در زندان وکیل آباد گذراند ،مختار اسدی و پیمان نودینیان عضو هیات مدیره انجمن معلمان استان کردستان که چند بار بازداشت و سرانجام به تبعید محکوم گردیدند،سید مجتبی ابطحی از خمینی شهر که نزدیک یکماه در اوین انفرادی گذراند و پیس از بازگشت به بازنشستگی اجباری محکوم شد اشاره کرد.
در سال ۸۸ و در پی انتشار بیانیه های افشا گرانه کانون از وقایع سیاسی کشور و نقد جامع دولت احمدی نژاد فشارهای امنیتی به فعالان کانونی افزایش یافت.در شهریور ۸۸ رسول بداقی عضو هیات مدیره در اداره آموزش و پرورش اسلامشهر دستگیر و توسط قاضی صلواتی به ۶ سال حبس به اتهامات واهی تبانی و تبلیغ علیه نظام و تجمع و … محکوم شد.رسول را هیات تخلفات اداری به اخراج از آموزش و پرورش نیز محکوم کرده است.اکنون مدت ۴ سال و ۴ ماه است که رسول بداقی بدون مرخصی در زندان (چند ماه در اوین) و رجایی شهر بوده است.حتی برای فوت مادرش به او اجازه خروج ندادند! در سال ۸۹ وزارت کشور از کانون صنفی معلمان ایران(تهران)شکایت کرد و با ارائه ی یک لیست اتهامات واهی تقاضای انحلال کانون را به دادگاه ارائه کرد که در دادگاه ۲۶ حقوقی استان تهران بررسی و خوشبختانه کانون را از اتهامات واهی نسبت داده شده تبرئه کرد.
سید محمود باقری عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در سال ۸۹ دستگیر و پس از ۶۰ روز انفرادی در سال ۹۰ توسط قاضی صلواتی به ۹ سال حبس محکوم شد.که بعدها به ۳ سال و نیم تقلیل یافت.اکنون حدود دوسال و نیم از حبس ایشان گذشته است.در سال ۸۹ و پس از نشست شورای مرکزی در یزد آقایان اسماعیل عبدی در اداره آموزش و پرورش اسلامشهر، محمود بهشتی لنگرودی و علی اکبر باغانی در تهران دستگیر و روانه ی بازداشت در بند ۲۰۹ اوین شدند.هر یک حدود دو ماه در زندان اوین بند ۲۰۹ به شکل انفرادی گذراندند. و پس از آن با وثیقه های سنگین حدود پانصد میلیونی میلیون تومانی آزاد شدند.
در ادامه اسماعیل عبدی دبیر کل فعلی کانون صنفی معلمان ایران توسط قاضی پیر عباسی –شعبه ۲۶- به ۱۰ سال حبس به اتهام واهی تبلیغ و تبانی و جمع آوری اطلاعات به منظور برهم زدن نظم کشور محکوم شد .آقای محمود بهشتی لنگرودی اولین دبیر کل کانون و بازرس و سخنگوی فعلی کانون توسط قاضی صلواتی – شعبه ۱۵ – به ۵ سال حبس و علی اکبر باغانی دبیرکل پیشین و نایب رییس فعلی کانون توسط قاضی پیر عباسی به تحمل یک سال حبس در قزل حصار و ۱۰ سال تبعید به زابل محکوم گردید.( با احتساب ۵ سال حبس تعلیقی فبلی احتمال این وجود داشت که حبس آقای باغانی به ۶ سال افزایش یابد). اکنون حبس آقای عبدی به حال تعلیق در آمده و پرونده ی آقایان باغانی و بهشتی برای اعمال ماده ۱۸ به دادگاه تجدید نظر رفته است.
در جاهای دیگر کشور نیز احکام مختلفی برای فعالان صنفی صادر شده است از آن جمله می توان به محاکمه دسته جمعی اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان کردستان و صدور حکم واحد ۴ ماه حبس و تعلیق آن به مدت دو سال،تبعید ظالمانه ی نبی الله باستان فارسانی مسئول پیشین دبیرخانه شورای هماهنگی و عضو کانون صنفی معلمان استان چهارمحال و بختیاری به بروجرد و مختار اسدی از کردستان به کرج و تبعید حمید رحمتی از شهرضا به ساری که منجر به تصادف شدید ایشان و رفتنشان به حالت کما و رسیدن ضایعه ی جدی به سیستم دفاعی بدنشان،اخراج حمید مجیری عضو هیات موسس کانون معلمان خمینی شهر و پس از آن تبدیل به تبعید،صدور و اجرای حکم عجیب شلاق برای سیاوش اسلامی از کانون ساری و رضا عبدی سنبل آبادی عضو فعال کانون تهران و صدرور حکم ۹۱ روز زندان برای توفیق مرتضی پور عضو هیات مدیره ی کانون معلمان آذربایجان شرقی و تعلیق آن ،بازداشت محمد حسن داودی از کانون میاندوآب و اخذ استعفای اجباری،انفصال و کسر از حقوق هادی لطفی نیا و هاشم خواستار از کانون مشهد،دستگیری دو سوم از اعضای هیات مدیره کانون همدان و اجرای احکام مختلف تبعید و انفصال برای آنها از جمله تبعید علی صادقی به کنگاور و ممنوعیت تدریس برای امیر اسدیان و تبعید محمد توکلی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان کرمانشاه به کردستان و صدور هزاران حکم مختلف کسر از حقوق ، انفصال،بازنشستگی،ممنوعیت تدریس و … برای اعضای عادی کانونهای صنفی اشاره کرد.
در سال ۹۲ ماموران امنیتی به منزل سید مجتبی ابطحی عضو کانون خمینی شهر آمده و تعداد زیادی کامپیوتر و لب تاپ به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون تومان را که توسط پسر آقای ابطحی تعمیر می شد را با خود برده و پسرشان را دو هفته بازداشت و پس از اخذ وثیقه برایشان در دادگاه حکم شش ماه زندان را به اتهام توهین به رییس جمهور پیشین صادر کردند.
همچنین در سال ۹۲ هاشم خواستار به ممنوعیت از مصاحبه ،ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی محکوم شد و با امتناع ایشان از پرداخت جریمه نقدی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.
در ضمن پس از وقایع سال ۸۵ و ۸۶ و تحولات سیاسی کشور در سال ۸۸ با فشار جریان اقتدار گرا و تمامیت خواه پروانه های کانونهای صنفی تمدید نمی شود. اجازه برگزاری مجامع عمومی داده نمی شود و مکاتبات کانونها با وزارت کشور بدون نتیجه باقی می ماند…
توضیحات تکمیلی
همدان: نادر قدیمی از همدان (در سال ۸۶ )عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان همدان به اتهام تجمعات صنفی در ابتدا به ۵ سال تبعید به خراسان جنوبی(بیرجند) محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به دو سال تبعید به یک روستای دور افتاده همدان تقلیل یافت.ممنوع التدریس شد و از لیست مولفین کتب جغرافیای استان حذف شد و ۳ ماه انفصال از خدمت دریافت کرد. یوسف زارعی به همان اتهام به ۲ سال تبعید به نهاوند محکوم شد. یوسف رفاهیت عضو کانون همدان به کسر از گروه و علی نجفی به ۳ ماه انفصال محکوم شدند.۹ نفر از اعضای هیات مدیره همدان در سال ۸۷ به ۹۱ روز زندان محکوم شدند :نادر قدیمی،علی نجفی،علی صادقی،جلال نادری،یوسف زارعی،یوسف رفاهیت،محمود جلیلیان،مرحوم مجید فروزانفر،اشتری .
هادی غلامی نیز ۳ ماه انفصال با توبیخ کتبی درج در پرونده محکوم شد.
توضیحات تکمیلی کردستان: اسکندر لطفی ۲ سال تبعید به اردبیل – پیمان نودینیان ۳ سال تبعید به زنجان .مختار اسدی ۲ سال تبعید به کرج –در سال ۹۱ ، یازده نفر اعضای هیات مدیره کانون کردستان همزمان حکم واحد ۴ ماه حبس دریافت کردند که به مدت دو سال تعلیق شد: پیمان نودینیان-هیوا احمدی-عزت الله نصرتی-پرویز ناصحی-مصطفی سربازان – بهاءالدین ملکی-کمال فکوریان-رضا وکیلی-صدیق صادقی-رامین زندنیا-علی قریشی.جمال خوال هم به ۳ سال تبعید به سمنان محکوم شده بود که به بازنشستگی پیش از موعد (اجباری) دعوت شد! طاهر علیپور عضو هیات موسس کانون کردستان به ۵ سال تبعید محکوم شد که ایشان از کشور خارج شد و بازنگشت و در دادگاه تجدید نظر چون ایران نبود نقض شدکه حاکمیت خود را رئوف جلوه دهد! عزیز ناصری هم از مریوان به قروه تبعید شد(دو سال)
مشهد:علی اصغر ناقدی به تقلیل گروه محکوم شد.
یزد: تمامی اعضای هیات مدیره ی یزد به ۵ سال تبعید محکوم شدند که خوشبختانه در دادگاه تجدید نظر تعلیق شد: محمد علی شیرازی به آبادان،منصور میرزایی به کرمان، احمدچنگیزی به شهرستان خاتم، محمد علی شاهدی-محمد جواد حسامی فر-محمد مهدی صدیقی-رمضانعلی نجاتی-محمدحسین دهقانپور-علی قوچانی به (کرمان،کهکیلویه،زنجان)
خمینی شهر:حمید مجیری ابتدا به اخراج از آموزش و پرورش و در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال تبعید به میبد یزد – نورالله برخوردار به ۲ سال تبعید به کهکیلویه و بویر احمد – خانم مژگان دیباج و آقای ستار زارعی به ۱۰ ماه انفصال از خدمت محکوم شدند.آقای عبدالرسول عمادی هم به یک سال تبعید به نقاط دور افتاده استان محکوم شد.
آقای محمد خاکساری رابط سازمان جهانی معلمان(ei) با کانون صنفی معلمان ایران در سال ۸۶ و در بازگشت از برلین (همایش ei) در فرودگاه امام، بازداشت شد وسایلش مورد بازرسی قرار گرفت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.
حمید رحمتی از شهرضا نیز در ۱۷ مهر ۸۶ به ساری تبعید شد و در ۱۰ بهمن همان سال به طرز مشکوکی تصادف کرد و به کما رفت و ۱۸ روز در کمای کامل به سر برد.پس از بهبودی به شهرضا برگشت ولی متاسفانه آثار تصادف همچنان باقی است…

بررسی حقوقی اعلام جرم دادستان تهران علیه علی مطهری نماینده مجلس ایران





دادستانی تهران در مورد اظهارات اخیر علی مطهری اعلام کرد: اعلام جرم علیه آقای مطهری در راستای انجام وظیفه قانونی دادستان بوده و توصیه می شود نامبرده به جای بیان اینگونه اظهارات، با حضور در مرجع قضایی پاسخگو باشد و در بیانیه ای اعلام کرده : نظر بر این‌که آقای علی مطهری نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه یازدهم دی ماه سال جاری، اظهاراتی را ایراد نموده که صرف‌نظر از جنبه‌ی مجرمانه‌ی آن، واجد مطالب خلاف واقع و کذب علیه قوه قضاییه می‌باشد،.
در پاسخ به این بیانیه و بررسی حقوقی موضوع آن لازم است که نکات زیر را به حضور افکار عمومی معروض دارم که
مصونیت پارلمانی چیست؟
قانون اساسی ایران ، حقوق ویژه ای را برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن قرار داده به طوری که اصل ۷۶ این قانون، اجازه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مجلس داده است. در همین زمینه، اصل ۸۴ قانون اساسی در خصوص مجوز اظهارنظر نمایندگان مجلس در مسائل کشور چنین بیان می کند که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند
اصل مصونیت، استثنایی بر اصل تساوی همگان در برابر قانون است و از آغاز برای دفاع از کارهای پارلمانی در مقابل اهل قدرت وضع شده است. هدف این مصونیت آن بوده که مثلا پادشاه نتواند با به دادگاه کشاندن نمایندگان، اهداف خود را به پیش ببرد. .
قانونگذاران قانون اساسی برای آن که نمایندگان مجلس را درباره اظهارنظرهای خود نسبت به مسائل داخلی و خارجی کشور آزاد و مستقل معرفی کنند اصل دیگری را در این زمینه تصویب کردند که به این اصل، اصل مصونیت پارلمانی می گویند.
در اصل ۸۶ قانون اساسی آمده است که نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند، یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.
ملاحظه می شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق اصول یاد شده قانون اساسی؛ مجاز به اظهارنظر نسبت به همه مسائل داخلی و خارجی کشور هستند و در این اظهارنظر کاملا آزادند و به عبارتی،دارای مصونیت پارلمانی هستند و نمی توان علیه آنها به اتهام ارتکاب این اظهارنظر شکایت کرد .در این میان هستند منتقدانی که مصونیت پارلمانی را مشروط دانسته و آن را معلق به مجرمانه ندانستن اظهارات نماینده می دانند.
پرسش اینجاست که مقنن قانون اساسی در اصول ۸۴ و ۸۶ نه تنها اظهارات نمایندگان را مشروط ندانستند بلکه با صراحت بیان ، حکم به آزادی بیان نمایندگان می دهند زیرا روح وظایف نمایندگی در آزادگی آنهاست و هرچند می توان امکان خطای وی را محتمل دانست اما بنا به اقتضای قانونگذاری ، جایگاه نمایندگی چنان بلند است که نمی توان به این بهانه (حتی درست) آنان را بازخواست کرد.
حال اگر نماینده ای در حال نطق پیش از دستور در چهارچوب ایفای وظایف نمایندگی دچار خطایی در گفتار شود که بعدا مشخص می شود حقیقت چگونه بوده ، تکلیف چیست؟ آیا دادستان حق دارد وی را به دلیل نشراکاذیب مورد تعقیب قرار دهد؟ آیا اصل ۸۶ شرطی در لزوم صحت و درستی گفتار قرار داده است؟.
در بند پایانی استفساریه شورای نگهبان در تاریخ نهم دی ماه سال ۸۰ و در پاسخ به پرسش های یاد شده چنین آمده است که اصل هشتاد و ششم قانون اساسی در مقام بیان آزادی نماینده در رابطه با رأی دادن و اظهار نظر درجهت ایفای وظایف نمایندگی ، در مجلس بوده و ارتکاب اعمال و عناوین مجرمانه از شمول این اصل خارج است و این آزادی منافی مسئولیت مرتکب جرم نیست.
در آغاز سال ۹۱ ، قانون نظارت بر مجلس نهایی شد که در پایان آن، مواد زیر آمده است :
ماده ۹ـ نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظریاتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.
تبصره۱ـ تشخیص مصادیق موضوع اصل هشتاد و ششم (۸۶) قانون اساسی و ماده (۷۵) آیین‌نامه داخلی مجلس با هیأت است.
تبصره۲ـ تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضائی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه پنج تا هفت است.
ماده۱۰ـ قوه قضائیه موظف است در اجرای این قانون شعبه خاصی را جهت رسیدگی به موضوعات ارسالی تشکیل دهد و خارج از نوبت رسیدگی و نهایتاً رأی قطعی را تا سه ماه به هیأت اعلام نماید.
با این اوصاف روشن می شود تنها شرط خروج از مصونیت پارلمانی، بروز عمل مجرمانه است که عمل مجرمانه در اینگونه موارد نمی تواند صادق باشد زیرا که عمل مجرمانه با اظهار نظر انتقادی یک نماینده درباره یک موضوع کاملا متفاوت است و نشر اکاذیب یا افترا به مواردی صادق می باشد که بر خلاف واقعیت امور و به هدف اضرار به دیگری باشد و سوء نیت معنوی در آن محرز باشد نه اینکه نماینده ای در مفام ایفا وظیفه خود اقدام به انتفاد از بدیهیات جامعه نماید که جز وظایف ذاتی وی است واین تفسیر مورد سوء استفاده قرار گیرد و زمانیکه مخاطب وی دستگاه قضایی باشداین نهاد برای سر پوش نهادن بر اعمال غیر موجه خود دست به اعلام جرم زند و سعی درغیر وافع جلوه دادن انتفادات کند
در بند ۱٫۱ بیانیه ای که دادستانی صادر نموده آمده است :« اظهارات آقای مطهری دائر بر «راه حل آن مستلزم وجود یک قوه قضاییه مستقل است، نه قوه ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تأثیر بپذیرد» متضمن «توهین» به قضات با عبارت «غیر مستقل»؛ ایراد «افترا» به قضات با ادعای «نفوذپذیر» بودن آنان و این‌که قضات تابع دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و هم چنین «نشر اکاذیب» از بابت غیرقانونی خواندن احکام صادره در خصوص برخی مجرمان امنیتی است»؟
در حالیکه برای تحقق جرم، نشر اکاذیب باید صراحتا صورت گیرد و تفسیر گقته های متهم به شکل موسع به ضرر وی خلاف قانون است که اصل ۳۷ قانون اساسی ایران و قاعده تفسیر مضیق قانون به نفع متهم موید این امر می باشد همچنین اشاره کلی به موضوع در سخنان آقای مطهری و عدم استفاده از کلمه و لفظ قوه قضاییه ایران و عدم احراز سوء نیت معنوی از دلائل رد این ادعای دادستانی بوده و نمی تواند مصداق فعل مجرمانه باشد. در خصوص ادعای نشر اکاذیب به جهت غیر قانونی خواندن احکام صادره در خصوص برخی مجرمان امنیتی نیز باید عنوان نمود که پرونده خانم زهرا کاظمی، فرشید فرخ نیا ، ستار بهشتی ، محمد علی خلیلی ، جاوید هوتن کیا، محمد سیف زاده،بهیه جیلانی، محمد علی دادخواه ،عبدالفتاح سلطانی ، وحید احمدفخرالدین ، موسسه قرض الحسنه جوانان خیر ، الناز بابازاده ، رامین اندرزجانی و… علی الخصوص آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی مصداق بارز نقض قانون و صدور احکام خلاف قانون قوه فضاییه ایران می باشد.
از طرف دیگر متاسفانه امروزه در جامعه ایران همه مردم و از هر قشری آگاه به عدم استقلال دستگاه فضایی و تاثیر پذیری مستقیم قضات از دستگاههای امنیتی وقابل نفوذ پذیربودن قضات محاکم می باشند و این انتقادات نمی تواند از مصادیق جرایم نشر اکاذیب یا افترا محسوب گردند و به نظر اینجانب این اقدام دستگاه قضایی غیر از هدف پوشیده نگاه داشتن واقعیات نمی تواند توجیه دیگری را داشته باشد.
.در بند ۱٫۲ این بیانیه ادعای آقای مطهری مبنی بر این‌ که «قوه قضاییه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را در پرونده‌ی بیمه ایران مشخص کند»، مبتنی بر کذب است؛ زیرا از آقای رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تأمین آن، آزاد می‌باشد؟
باید اذعان داشت که پاسخ ارائه شده در بیانیه توسط دادستانی دقیقاً موید گفته های آقای مطهری می باشد چون ایشان عنوان داشته اند که پس از گذشت چهار سال هنوز تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق ایران در پرونده بیمه ایران مشخص نشده و دادستانی نیز همین امر را مورد تاکید قرار داده و صدور قرار تامین نمی تواند توجیهی قانونی به موضوع باشد و اگر دادستانی در تفسیر کلمات دچار مشکل هستند لازم به تذکر است که کلمه تکلیف در زبان فارسی به معنای نتیجه نهایی و محرز شدن جایگاه افراد است بعنوان متهم یا بیگناه که در واقع دادستانی خود مشخص کرده است که تکلیف ایشان فعلا معین نگردیده است؟
در بند ۲ به بحث داشتن صلاحیت اکتفا شده که ایراد به صلاحیت نمی تواند در زمره جرایم پیش بینی شده در قوانین ایران باشد و مصداق جزایی و جرم ندارد
در بند۳ بیانیه آمده است اظهار علی مطهری مبنی بر این ‌که: «متأسفانه آقای صادق لاریجانی به جای این‌که به این سوالات در محضر مردم پاسخ دهد، اقدام به اعلام جرم علیه بنده کرده است» نیز خلاف واقع است؛ زیرا رییس قوه قضاییه شکایتی از وی ننموده و اعلام جرم علیه آقای مطهری، از طریق دادستانی تهران انجام گرفته است.
که به نظر می رسد دادستانی محترم اصلاً متوجه موضوع و جایگاه و سلسله مراتب نیستند که دادستان به نمایندگی از سوی ریاست قوه قضاییه بعنوان مدعی العموم است و حکم وی توسط آقای لاریجانی تنفیذ شده است و طرف اصلی لاریجانی است نه دادستانی .!
حال اشاره به موارد قبلی مشابه و نتایج حاصله خالی از لطف نمی باشد:
نمونه نخست: حسین لقمانیان در مجلس ششم
حسین لقمانیان نماینده مردم همدان در مجلس ششم در سال ۱۳۸۱، در پی یک نطق پارلمانی در دادگاه به سیزده ماه حبس تعزیری محکوم و سپس دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. برخی از نمایندگان مجلس و البته سیاسیون کشور، با استناد به مفهوم مصونیت پارلمانی به دستگیری وی معترض شدند و فضای سیاسی کشور و به ویژه مجلس دستخوش تنش شدیدی شد که در پایان به عنوان یک راهکار، جمعی چهل نفره از نمایندگان آن روز مجلس، که حاجی‌ بابایی‌، حداد عادل‌، سیدمحمود دعایی‌، قشقاوی‌ و امیدوار رضایی‌ از آن جمله بودند برای رفع مشکل و کاهش تنش‌ها که با بررسی قانون بودجه در مجلس همزمان شده بود، در نامه‌ای از آفای شاهرودی خواستند با درخواست عفو لقمانیان از جانب رهبر بر پایه اصل ۱۱۰ قانون اساسی، به رفع مشکل کمک کند. این مسأله با عفو لقمانیان از جانب رهبر و بازگشت وی به مجلس پایان پذیرفت..
نمونه دوم: علی مطهری در مجلس هشتم
علی مطهری در آخرین نطق خود در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از وضعیت فرهنگی موجود در جامعه و دخالت سپاه در انتخابات مجلس انتقاد کرد که این نطق واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت تا جایی که احتمال شکایت سپاه از وی نیز شنیده می‌شد.
در هجدهم تیر ماه، عباس جعفری دولت‌آبادی در پایان چهاردهمین نشست رسیدگی به پرونده‌ بزرگ فساد مالی در جمع خبرنگاران از اعلام جرم علیه‌ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و تصریح کرد: در مورد اظهارات علی مطهری که چند وقت پیش در مجلس نطقی کرده بود، بخش‌هایی از نظر دادستانی مجرمانه تشخیص داده شد و دادستانی اعلام جرم کرده است.
اعلام این خبر از جانب دادستانی تهران با واکنش شدید مطهری روبه‌رو شد. وی در این مورد اظهار داشت: «سخن آقای جعفری دولت‌آبادی موجب وهن نظام جمهوری اسلامی و تضییع حقوق مردم است، اساساً دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد، اگر توهین یا افترایی در کار باشد، فرد توهین‌شونده حق دفاع از خود در صحن مجلس را دارد، طبق اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، نماینده در اظهارنظر درباره همه مسائل کشور آزاد است و نباید چماقی به نام «دادستان» بالای سر او باشد.
ظاهراً آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده، چون ایشان را آدم عاقل و معتدلی می‌دانستم که در برخی موارد دستش بسته است، بهتر است ایشان به جای این جور کار‌ها، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آن‌ها می‌شود، پایان دهد
تاکنون نیز خبر خاصی از سرنوشت اعلام جرم دادستانی تهران علیه علی مطهری منتشر نشده است .
نمونه سوم: حمید رسایی در مجلس نهم
حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود در صحن مجلس، اظهاراتی را در مورد پرونده مهدی هاشمی و آزادی وی با وثیقه بیان کرد که در انتهای همان هفته با بیانیه دادستانی تهران در رد آن مواجه شد و دادستانی در آن بیانیه اعلام کرد که در مورد رسایی، مراتب را جهت رسیدگی به دادستان محترم ویژه روحانیت اعلام نموده است.
اعلام دادستانی در مورد رسیدگی دادگاه ویژه روحانیت به پرونده رسایی، با واکنش وی روبه‌رو شد. وی اظهار داشته که اعلام شکایت از او به خاطر این نطق توسط دادستانی خود «اقدامی مجرمانه» است.
بر پایه قانون نظارت بر مجلس، برای رسیدگی به پرونده شکایات مطرح علیه نمایندگان مجلس، نخست باید مسأله به تأیید مجلس برسد و دوم آن که باید دادگاهی ویژه برای این موارد تشکیل شود و این مسأله احتمالا با بیانیه دادستانی تهران در تضاد خواهد بود.
نویسنده : محمد علی خلیلی
وکیل پایه یک دادگستری

ضرب و شتم و آزار و اذیت اسدالله اسدی در انفرادی





 اسدالله اسدی که در پی اعتصاب غذا به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بود با شوکر برقی مورد آزار و اذیت قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر اسدالله اسدی ابتدا در روز ۱ دی ماه به علت اعتراض به عدم آزادی خود از سوی مسئولین به سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد و پس از مدت کوتاهی بداخل بند خود بازگشت.
وی مجددا در روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه در اعتراض به عدم آزادیش دست به اعتصاب خشک زده و مجددا به سلول انفرادی در بند ۲۴۰ اوین منتقل شد.
اسدالله اسدی روز دوشنبه ۱۵ دی ماه پس از اعتراض به زندان بانان از سوی افسر نگهبان بند ۲۴۰ مورد ضرب وشتم قرار گرفت و سپس زندان‌بانان با شوکر برقی به آزار و اذیت وی پرداختند.
وی تا هنگام تنظیم‌ این خبر بصورت دستبند و پابند در سلول انفرادی نگهداری می‌شد.
گفتنی است، دست‌بند و پابند کردن زندانی در داخل سلول انفرادی یکی از روش‌های تحت فشار قرار دادن زندانی می باشد که در طول سالهای اخیر در زندان های کشور مرسوم شده است.

تجمع کارگران کارخانه قند کامیاب در مقابل فرمانداری خمینی‌شهر





 نماینده کارگران کارخانه قند کامیاب از تجمع صبح امروز جمعی از کارگران این کارخانه در مقابل فرمانداری خمینی شهر اصفهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،این کارگر که نخواست نامش فاش شود، در تشریح دلایل تجمع امروز قند کامیاب به ایلنا گفت: جمعی از کارگران کارخانه قند کامیاب خمینی شهر اصفهان که بین ۴ تا ۱۱ ماه است به سببب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی مداوم خط تولید، حقوق نگرفته‌اند، صبح امروز – یکشنبه – در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما و مسئولان استانی نسبت به مشکلات صنفی‌شان در ابتدا در داخل کارخانه تجمع کردند و سپس به سمت فرمانداری خمینی شهر حرکت کردند.
نماینده کارگران با بیان اینکه این واحد بیش از ۱۵۰ کارگر دارد که به دلیل تعطیلی‌های مکرر کارخانه امنیت شغلی‌شان را در مخاطره می‌بینند، افزود: آخرین بار این کارخانه از ۲۳ تا ۲۷ آذر ماه بمدت ۴ روز به دلیل انباشت تدریجی بدهی‌ها تعطیل شد که با وساطت مسئولان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و فرمانداری خمینی شهر مجددا کارخانه تولید خود را از سر گرفت.
این فعال کارگری انباشت بدهی‌ها به سازمانهای مختلف را یکی از عوامل توقف تولید در این کارخانه دانست و در این زمینه افزود: صبح امروز نیز اداره گاز شهرستان خمینی شهر به دلیل انباشت بدهی‌های کارخانه، گاز را قطع کرد و مجددا تولید در این کارخانه متوقف شد.
نماینده کارگران قند کامیاب یاد آور شد: همچنین کارخانه قند کامیاب به سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیارد تومان بدهکار است و این موضوع باعث شده این سازمان به بهانه پرداخت نشدن طلب‌اش، با اعمال فشار به کارگران از تمدید اعتبار دفترچه‌های درمانی آنان خودداری کند.
به گفته این کارگر کارخانه قند کامیاب، بخش اعظمی از مشکلات این واحد تولیدی، تامین نشدن مواد اولیه تولید به دلیل بد حسابی‌های مالی کارفرما به فروشندگان مواد اولیه بوده است.
او در باره نتیجه مذاکرات کارگران با مسئولان فرمانداری گفت: مسئولان فرمانداری خمینی شهر با حضور در تجمع امروز، از کارگران خواسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند و تا زمانی که مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند به کارخانه باز نگردند.
نماینده کارگران قند کامیاب افزود: طبق وعده‌های فرمانداری، کارفرما موظف شده است ضمن پرداخت حقوق ایام بیکاری کارگران، با پرداخت بدهی‌های اداره گاز، مجددا کارگران را به کارخانه بازگرداند.

حرکت اعتراضی در حمل و نقل پالایشگاه پارسیان





دبیر خانه کارگر مهر و لامرد گفت: کارگران حمل و نقل و آشپزخانه پالایشگاه گاز پارسیان شهرستان مهر هفته گذشته در اعتراض به پایین بودن دستمزد‌های خود اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ،«عبدالرضا روحی» گفت: کارگران پیمانکاری پالایشگاه این اعتراض‌های صنفی را بصورت جداگانه برگزار کردند.
وی در خصوص اعتراض کارگران پیمانکاری آشپزخانه پالایشگاه گفت: در این اعتراض صنفی که ظهر روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه روی داد، معترضان خواهان پرداخت مزایای مربوط به سختی کار و بدی آب و هوا بودند.
 به گفته دبیر خانه‌کارگر مهر و لامرد، در این حرکت صنفی که از حوالی نمی‌روز آغاز و تا اندکی بعد از ظهر ادامه داشت، تمامی کارگران پیمانکاری بخش آشپزخانه  پالایشگاه حضور داشتند.
وی افزود: این حرکت اعتراضی سرانجام پس از گذشت چند ساعت با وعده مسئولان اداری و امور قراردادهای پالایشگاه مبنی بر برآورده شدن خواسته صنفی کارگران خاتمه یافت.
مطالبات کارگران آشپزخانه
وی در تشریح جزئیات مطالبات کارگران بخش آشپزخانه پالایشگاه پارسیان گفت: معترضان خواهان برخورداری از مزایای ماهانه سختی کار و بدی آب هوا هستند.
روحی بابیان اینکه این مبلغ در مجموع برای هر کارگر شاغل در بخش آشپزخانه تا ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه برآورد می‌شود، گفت: از گذشته پرداخت چنین مزایایی به کارگران تعلق می‌گرفت اما ظاهرا پرداخت چنین مزایایی از مدتی پیش با تشخیص اداره محیط زیست منطقه متوقف شده بود به نظر می‌رسد به این با تجدید نظر به عمل آمده پرداخت این مزایای جانبی از سر گرفته شده است.
این فعال کارگری افزود: مطالبات مورد نظر کارگران آشپزخانه در اختیارات مدیریت پالایشگاه قراردارد، این کارگران تا آذرماه سال جاری در استخدام شرکت پیمانکاری «پاک اندیش خان میرزا» بودند و در حال حاضر زیر نظر شرکت پارسیان توکل فعالیت دارند.
مطالبات کارگران حمل و نقل
دبیر خانه کارگر لامرد و مهر همچنین در خصوص اعتراض کارگران بخش حمل و نقل پالایشگاه گاز پارسیان گفت: در روز دوشنبه ۹ دیماه سال جاری تمامی رانندگان سرویس‌های حمل و نقل کارکنان پالایشگاه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌های خود اعتراض کردند.
وی بابیان اینکه طبق قراردادی که میان مدیریت پالایشگاه با شرکت‌های پیمانکاری منعقد شده است، وظیفه جابجایی کارکنان پالایشگاه بر عهده ۱۹ راننده مینی بوس قراردارد، گفت: رانندگان معترض خواهان آن بودند که مدیریت پالایشگاه به وعده خود در خصوص افزایش ۳۰۰ هزار تومانی حقوق آن‌ها عمل کند.
روحی افزود: به دنبال این اعتراض صنفی، مدیریت پالایشگاه دو دستگاه اتوبوس را برای جابجایی کارکنان خود جایگزین رانندگان مینی بوس معترض کرد.
وی با اشاره به شکسته شدن شیشه این اتوبوس‌ها در جریان جابجایی کارکنان پالایشگاه، توضیح داد: هر چند دلیل شکسته شدن شیشه اتوبوس‌ها مشخص نیست اما واحد حقوقی پالایشگاه در این رابطه رانندگان معترض را مقصر دانست و علیه آن‌ها شکایتی را تنظیم کرد.
به گفته این فعال کارگری، در پی اقدام واحد حقوقی پالایشگاه، تمامی ۱۹ راننده مینی بوس‌های حمل و نقل کارکنان پالایشگاه در روز چهارشنبه به اعتراض خود خاتمه داده و به کار سابق خود بازگشتند.

نگرانی از وضعیت بد روحی پیمان عارفی پس از بازگشت به زندان





پیمان (امیررضا) عارفی پس از بازگشت به زندان در شرایط روحی بسیار نگران کننده‌ای قرار دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناهید رحمانی و زیبا صادق‌زاده مادر و همسر پیمان (امیر رضا) عارفی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مسجد سلیمان، در راه بازگشت از ملاقات در تاریخ ۲۶ آذر ماه بر اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.
مسئولین حاضر شدند در تاریخ شنبه ۳۰ آذر ماه پیمان عارفی با تودیع یک چک یک میلیارد تومانی برای مدت ۷ روز به مرخصی اعزام شود تا در مراسم خاکسپاری همسر و مادرش حضور داشته باشد.
وی پس از پایان ۷ روز در تاریخ ۷ دی ماه خود را به زندان مسجد سلیمان معرفی کرد و هم اکنون در داخل بند خود در شرایط روحی نامساعدی بسر می‌برد.
پیمان عارفی اردی‌بهشت ماه سال ۸۸ بازداشت شد و در دادگاه به اتهام هواداری از «انجمن پادشاهی» مورد محاکمه قرار گرفته و ابتدا به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این زندانی سیاسی به همراه پسر دایی خود آرش رحمانی که در اواخر سال ۸۸ اعدام شد، در حالی که پیش از انتخابات جنجالی سال ۸۸ بازداشت شده بود در دادگاه دستجمعی دستگیرشدگان بعد از انتخابات، به عنوان یکی از معترضان انتخاباتی که در صدد انجام اقدامات مسلحانه علیه حکومت بوده مورد محاکمه قرار گرفت.
زیبا صادق‌زاده که خود به همراه پیمان عارفی بازداشت شده بود نیز مدتی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار داشته است، پیمان عارفی پیش‌تر در نامه‌ای از زندان اعلام داشت برای رهایی همسرش بر علیه خود اعتراف کرده است.

جزئیاتی از دستگیری اخیر فعالان سایبری در کرمان ‌





رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: دشمن برای لحظه لحظه فرزندان این مرز و بوم برنامه دارد و غالباً با شعارهای پرطمطراق و خوش آب و رنگ، جوانان و عمدتاً اقشار تحصیل کرده را جمع کرده و اجرای برنامه‌هایش را به‌صورت تدوین شده و نظام‌یافته به آنان می‌سپارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،حجت‌الاسلام والمسلمین علی توکلی  با اشاره به دستگیری اخیر فعالان سایبری معاند، اظهار کرد: بسیاری از تشکل‌های مردم‌نهاد و عضوگیری‌های شبکه‌های مجازی که مدیریت و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها از آن سوی مرزها انجام می‌شود، تحقق اهداف و برنامه‌های دشمن را رقم خواهد زد.
این مقام قضایی، دریافت مبالغ سنگین و فعالیت کاملاً سازمان‌یافته باند مذکور را یادآور شد و بیان کرد: این باند با ظاهری موجه و فعالیت به ظاهر قانونی تعدادی از پروژه‌ها و طرح‌های ضدانقلاب خارج‌نشین به‌ویژه بی بی سی فارسی را انجام داده است.
توکلی خاطرنشان کرد: کمک‌های مالی دریافتی این گروه معمولاً از لندن تحت عنوان کمک به انجمن‌های خیریه و با چند واسطه به دست این باند می‌رسید و مدیر این گروه فردی بوده که از طرف بی بی سی فارسی در چند کشور مالزی، هندوستان و افغانستان به عنوان مربی و استاد خدمت کرده و با هزینه سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس به این کشورها سفر می‌کرده است.
وی، موج‌سواری بر تنش‌های اجتماعی را یکی از اهداف باند مذکور ذکر کرد و گفت: طبق اعتراف اعضای دستگیر شده، این افراد باید در هر تنش اجتماعی سوار بر موج، القائات و شبهه‌های خود را در جامعه منتشر می‌کردند.
رییس کل دادگستری استان کرمان بر اعمال شدیدترین مجازات‌ها برای این گونه افراد تاکید کرد و گفت: این افراد که تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه نظام را به‌صورت آگاهانه و هدفمند با نقشه‌های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم به اجرا می‌گذاشتند مستحق سخت ترین مجازات هستند.
وی بیان کرد: دشمن اکنون سبک زندگی را نشانه گرفته و با القاء تجمل‌گرایی و میل به مادیات، مردم را از روح معنوی و اسلامی جدا کرده است.
توکلی خاطرنشان کرد: مقابله با هجمه دشمن نیازمند همت و اراده جمعی است که تحقق آن در گرو تغییر در رفتار خانواده‌ها، مدیران و چهره‌های شاخص اجتماعی و دیگر اقدامات فرهنگی و آموزشی از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی است.

خودداری ۳۰ تن از زندانیان بند ۳۵۰ از رفتن به ملاقات


عماد بهاور از انفرادی به داخل بند بازگشت




بیش از ۳۰ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در اعتراض به برخوردهای اخیر مسئولین از رفتن به ملاقات سرباززدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۳۰ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین طی روز جاری در اعتراض به اقدامات مسئولین زندان و انتقال ۴ نفر از همبندیانشان به سلول انفرادی دست به اعتصاب ملاقات زده و از رفتن به سالن ملاقات جهت ملاقات با بستگانشان سرباززدند.
سیدعلیرضا بهشتی، محسن میردامادی، علیرضا رجایی، عبدالفتاح سلطانی، قربان بهزادیان‌نژاد، عبدالله مومنی، سعید مدنی، محمدصادق ربانی املشی، محمدامین هادوی، سیدحسین رونقی ملکی، سیامک قادری، محمدرضایی، جعفر گنجی، مجید اسدی، هانی یازرلو، محمد متاجی، حسن صادقی، اسدالله هادی، سالار ستوده، مصطفی عبدی، حمیدرضا برهانی، مصطفی ریسمان باف، علی سلان‌پور، رضا اکبری منفرد، اصغر قطان، امیر اسلامی، رضا انتصاری، احمد هاشمی، محمد صائمی، پیمان کاسن‌نژاد، حمیدرضا کرواسی زندانیانی بودند که از رفتن به ملاقات امتناع کردند.
همچنین ساعت ۷ شب عماد بهاور یکی از ۴ زندانی که به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بود به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشت.
دوشنبه هفته گذشته در پی شعارهای ۲ تن از عوامل محبوس وزارت اطلاعات بر علیه زندانیان سیاسی عقیدتی و به تبع آن برخورد و درگیری تعدادی از زندانیان سیاسی با آنان، ابتدا سه تن از زندانیان سیاسی عقیدتی به نامهای عماد بهاور، بهزاد عرب گل و حسن اسدی زیدآبادی و سپس شبانگاه دوشنبه علی کاظم‌زاده دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شدند.
بیش از ۱۴۰ تن از زندانیان بند ۳۵۰ از روز دوشنبه ۹ دی ماه از دریافت جیره دولتی خودداری می‌کنند.

تأخیر هفت ماهه در پرداخت حقوق کارگران «فن آوران اروند»





 یک فعال کارگری در آبادان از تعویق ۷ ماه حقوق ۶۰ کارگر کارخانه صنایع تبدیلی «فن آوران اروند»، به دلیل کمبود مواد اولیه تولید خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«مصطفی نظری»، نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروند کنار در این باره  گفت: کارخانه «فن آوران اروند» که در زمینه تولید الکل از نی شکر فعالیت دارد به دلیل آنچه «نداشتن ملات» (نی شکر) ذکر می‌کند، تولید را کاهش داده و از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند.
او با بیان اینکه کارگران فقط در مرداد ماه مبلغ کمی از حقوق‌شان را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند، افزود: معوقات مالی کارگران علاوه بر حقوق خرداد، در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری نیز پرداخت نشده است.
به گفته این فعال کارگری، دلیل کاهش تولید و تعویف هفت ماهه در پرداخت حقوق کارگران در حالی از جانب کارفرما مطرح می‌شود که این ماده اولیه تولید، به دلیل مزارع کشت و صنعت عظیمی همچون «هفت تپه» و «کارون شوشتر»در استان خوزستان، به وفور قابل دسترس است.
نظری در خاتمه افزود: کارگران به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد و ترس از اخراج، قدرت پی گیری مطالبات صنفی خود را ندارند.

توقیف یک نشریه و تذکر به دو نشریه دیگر





 دادستان کل کشور اعلام کرد: آنطور که اطلاع دارم امروز یک نشریه توقیف شده و دو نشریه دیگر تذکر گرفته و به دادگاه معرفی شده‌اند.
به گزارش  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود هیات نظارت بر مطبوعات، قوه قضاییه وارد پرونده‌های مطبوعاتی می‌شود، گفت: ما یک هیات نظارت بر مطبوعات داریم که طبق قانون مطبوعات از اعضایی تشکیل شده است و رییس آن وزیر ارشاد است. این هیات وظایفی دارد ولی معنایش این نیست اگر در نشریه‌ای جرمی واقع شد قوه قضاییه رسیدگی نکند.
وی افزود: در قانون هم گفته شده اقدامات هیات‌ نظارت بر مطبوعات نافی وظایف قوه قضاییه نیست. ضمن اینکه اگر هیات نظارت بر مطبوعات تشخیص داد جرمی واقع شده باید آن را به قوه قضاییه گزارش کند و آنطور که اطلاع دارم امروز هم یک نشریه توقیف شده و دو نشریه دیگر تذکر گرفته و به دادگاه معرفی شده‌اند.

اجرای حکم جواد ابوعلی در بهبهان





 صبح روز یکشنبه، «جواد ابوعلی» جهت اجرای ۲۶ ماه حکم حبس تعزیری خود به زندان بهبهان منتقل شد.
به گزارش کلمه، نامبرده ابتدای خرداد ماه سال جاری توسط اطلاعات سپاه بهبهان بازداشت و پس از گذراندن ۳ هفته انفرادی در بازداشتگاه سپاه، وارد بند عمومی شد.
قاضی «کنار کوهی» وی را به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۲۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.
شایان ذکر است، این فعال سیاسی و دانشجویی مهرماه ۱۳۹۱ پس از گذراندن یک سال حبس تعزیری از زندان آزاد شده بود، که شاهدان عینی از آثار شکنجه جسمی در طول مدت بازداشت وی گزارش داده بودند.
بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری، اطلاعات سپاه بهبهان مسئول برخورد و سرکوب فعالین سبز بهبهان شده و کلیه حضار‌ها و تهدید‌ها توسط این نهاد نظامی صورت می‌گیرد. به همین دلیل فشار بر خانواده این فعال سبز جهت عدم اطلاع رسانی و یا مصاحبه بسیار زیاد گزارش شده است.

عدم پاسخگویی هشت ماه طلب حقوقی کارگران شهری





 رئیس شورای اسلامی کار کارگران شهرداری منطقه دو آبادان از پرداخت نشدن مطالبات معوقه هشت ماهه نخست سال ۹۱ حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شهرداری منطقه دو آبادان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«اصغر منفرد» در تشریح جزئیات این خبر گفت: افزایش حقوق قانونی حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شهرداری منطقه دو آبادان در سال ۹۱ بعد از گذشت ۸ ماه از سال در آذر ماه افزایش یافت و این در حالی‌است که مابه‌التفاوت افزایش دستمزد هشت ماه نخست سال گذشته تا کنون که ۱۰ ماه از سال ۹۲ می‌گذرد، به کارگران پرداخت نشده است.
او با بیان اینکه در این زمینه هیچ مسئولی در شهرداری آبادان پاسخ گوی مطالبات معوقه کارگران نیست، افزود: با نامه نگاری‌هایی که اعضای شورای کارگری در این زمینه با مسئولان شهرداری کرده‌اند، با وجود دستوراتی که شهردار منطقه درخصوص پرداخت معوقات سال گذشته کارگران شهرداری داده است اما مدیران پایین دستی شهرداری به بهانه کمبود منابع مالی این معوقات را پرداخت نمی‌کنند.
این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود، به رعایت نشدن بهداشت و ایمنی کار در مورد کارگران شهرداری منطقه دو آبادان اعتراض کرد و گفت: شهرداری منطقه دو آبادان حداقل‌های بهداشت و ایمنی کار را در مورد کارگران رعایت نمی‌کند.
او در این زمینه با ذکر مثالی گفت: اگر کارگری در حین کار دچار مصدومیت شود، در سطح منطقه حتی یک جعبه کمک‌های اولیه برای انجام مداوای مقدماتی وجود ندارد.
منفرد همچنین در این زمینه تصریح کرد: طبق قانون کار کارفرما موظف است هر شش ماه یکبار به کارگر خود لباس کار و کفش ایمنی تحویل دهد این در حالیست که در طول چند سالی که کارگران در شهرداری منطقه دو آبادان مشغول کارند لباس و کفش ایمنی دریافت نمی‌کنند.
رئیس شورای اسلامی کارگران شهرداری منطقه دو آبادان در ادامه سخنان خود درباره مشکلات بیمه تکمیلی کارگران شهرداری منطقه دو آبادان گفت: با وجود آنکه کارگران شهرداری تحت پوشش بیمه تکمیلی سینا قرار دارند اما به دلیل آنکه کارفرما ماهانه به طور منظم حق بیمه کارگران را به بیمه گذار پرداخت نمی‌کند، کارگران امکان استفاده از خدمات بیمه تکمیلی را ندارند.
نماینده کارگران منطقه دو شهرداری آبادان در مورد مشکلات مربوط به بازنشستگی تعداد ۴۰ نفر از هم‌کارانش اظهار داشت: این تعداد کارگر که مشمول بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت زیان آور هستند، به دلیل آنکه کارفرما بر اساس قانون کار، سهم ۴ درصدی خود را به بیمه تامین اجتماعی واریز نکرده است، با وجود بیش از ۲۰ سال کار امکان بازنشسته شدن ندارند.

کاشی سمند تعطیل شد؛ بیکاری ۱۵۰ کارگر





 دبیر خانه کارگر سمنان از تعطیلی کارخانه کاشی سمند و بیکاری ۱۵۰ کارگر این کارخانه خبر داد و گفت: ۶ ماه از معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگران پرداخت نشده است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«حبیب‌الله محقق» با اعلام این خبرگفت: کارخانه کاشی سمند که یکی از تولید کنندگان کاشی و سرامیک در استان سمنان است، به دلیل آنچه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی ذکر شده، تعطیل شده است.
او با بیان اینکه ۱۵۰ کارگر این کارخانه هم اکنون بیکار شده‌اند، افزود: از مجموع کارگران حدود ۸۰ نفر تا امروز به اداره کار شکایت کرده‌اند و باقی کارگران که امیدوار به بازگشایی کارخانه و بازگشت بکار بودند، پس از آنکه متوجه شدند کارخانه دیگر فعالیت نخواهد کرد، به اداره کار مراجعه کرده و در حال طی مراحل اداری شکایت خود هستند.
دبیر خانه کارگر سمنان با اشاره به مشکلات معیشتی بیش از ۱۵۰ کارگر به تبع تعویق ۶ ماه حقوق، افزود: علاوه بر ۶ ماه حقوق؛ بیمه، عیدی و پاداش سال ۹۱ کارگران نیز پرداخت نشده است.
به گفته محقق، پیش از این نیز این واحد تولیدی به سبب مشکل فنی در یکی از کوره‌ها، به صورت نیمه فعال درآمده بود و کارگران با هشدار به مسئولان، نگران امنیت شغلی خود شده بودند.
محقق در ادامه اظهار داشت: کارخانه کاشی سمند در مقایسه با رقبای خود، توانایی بسیار بالایی در فروش محصولات خود دارد و سالانه بخش زیادی از تولیدات خود را صادر می‌کند، اما کارگران معتقدند، آنچه باعث تعطیلی این کارخانه شده ضعف مدیریت در این کارخانه است.
این فعال کارگری در ادامه، پیرامون بدهی‌های این واحد به سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: بدهی‌های بیمه‌ای کاشی سمند به تامین اجتماعی بیش از یک میلیارد تومان است.

سیدعلیرضا بهشتی شیرازی به زندان اوین بازگشت









سیدعلیرضا بهشتی شیرازی که در بیمارستان بستری شده بود، عصر روز یکشنبه به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشت.
به گزارش انصاف‌نیوز، بهشتی شیرازی از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که به پنج سال حبس محکوم شده و دوره زندان را در بند ۳۵۰ اوین می‌گذراند.
وی سابقه عضویت در حزب جمهوری اسلامی، حضور در عرصه‌ دفاع مقدس و دبیری هیات دولت در دوران نخست‌وزیری موسوی را در کارنامه‌ خود دارد.