۱۳۹۲ دی ۱۸, چهارشنبه

هانی یازرلو محروم از دسترسی به پزشک و درمان





مسئولین زندان اوین از سه ماه پیش دکتر هانی یازرلو را از دسترسی به پزشک متخصص و درمانگاه خارج از زندان محروم کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هانی یازرلو که برای اسکن قلب باید برای سه مرحله به بیمارستانی خارج از زندان اعزام می‌شد، از شهریور ماه سال جاری و در مرحله سوم آزمایشات از ادامه آن بازمانده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «هانی یازرلو به چک پزشکی نیاز داشت و مسئولین می‌گفتند حتما باید لباس دولتی برتن کنی تا به بیمارستان بروی. دکتر یازرلو با مسئولین مکاتبه می‌کند و با نظر یکی از مسئولین وی را برای دو مرحله به بیمارستان اعزام می‌کنند. اما برای مرحله آخر از اعزام وی ممانعت کرده و درمان وی از شهریور ماه متوقف مانده است.»
هانی یازرلو آخرین عمل جراحی قلب باز خود را، ۱۰ سال پیش انجام داده است. با توجه به اینکه عمر رگ‌های پیوند شده ۱۰ سال است، به همین دلیل وی باید تحت مراقبت پزشک متخصص قلب قرار گرفته و در صورت لزوم مجددا جراحی قلب باز روی وی صورت گیرد.
آقای یازرلو در اردی‌بهشت ماه سال ۹۱ به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور» در شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب از سوی قاضی پیرعباسی به ۱ حبس تعزیری و ۱۵ سال تبعید به ایرانشهر محکوم شده بود که این حکم در شعبهٔ ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر به ۱ سال زندان در مشهد و ۱۵ سال نفی بلد به این شهر، تغییر پیدا کرد.
گفتنی است وی که در شرایط نامناسب جسمی به سر می‌برد، در اواخر اردی‌بهشت ماه سال جاری از سوی ماموران بازداشت و برای اجرای حکم به بند ۳۵۰ زندان اوین تحویل داده شد.
این فعال سیاسی طی ۵ دههٔ اخیر ۵ بار بازداشت شده که ۲ بار آن مربوط به پیش از انقلاب بوده است.

تشکر زندانیان اعتصاب کننده از گروهها و رسانه‌ها





 چهارتن از زندانیان اهل سنت زندان قزل‌حصار که از تاریخ ۱۳ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسند: «زیرا که ما هم مثل بقیه ایرانى هستیم و حق ما ضایع شده است و در معرض اعدام قرار داریم و قطعا سکوت آن‌ها اجراى احکام اعدام ما را براى حکومت تشنه به خون مخالفان، آسان‌تر می‌کند. و اگر امروز قرعه به نام ما شده است قطعا فردا این فال بد براى افراد نزدیک به شما هم گرفته خواهد شد و آن زمان خودتان انتظار دارید همنوعانتان از زندانیان منتسب به افکار و مکاتب شما دفاع کنند و بیانیه صادر کنند.»
متن کامل این نامه را در زیر می‌خوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الله عز وجل
کسیکه از بندگان تشکر نکند از الله عز وجل هم تشکر نمى کند.
ما زندانیان عقیدتى سیاسى اهل سنت که در زندان قزلحصار کرج، زندان مخصوص مواد مخدر و جرایم اجتماعى محبوس هستیم از تمام کسانیکه به ما و اخبار اهمیت داده و می‌دهند تشکر می‌کنیم.
ما حدودا یک سال است که در بد‌ترین شرایط در این زندان محبوس و منتظر اجراى احکام اعدام خود هستیم و مدت ۶۶ روز است که به نشانه اعتراض به حکمهاى اعدام صادره براى ما در اعتصاب غذا به سر می‌بریم و در این مدت عده اى از فعالان حقوق بشر و تعدادى از وبسایتهاى فعال در امور زندانیان و همچنین شخصیتهاى داخلى و خارجى بنا به هر دلیلى از انتشار اخبار مربوط به ما، با وجود آگاهى از وضعیتمان خوددارى کرده‌اند.
ولى در این میان افراد و شخصیت‌ها و سایت‌ها و خبرگزاریهایى بودند که در طول تمام لحظات سخت و به قول معروف در تمام خوشى‌ها و ناخوشى‌ها با ما بودند و اخبار ما را مورد پوشش قرار داده‌اند و بهانه‌هایى مثل اینکه این‌ها سنى هستند یا این‌ها اهل کردستانند و یا اینکه این‌ها به ما چه! و یا اینکه پرداختن به موضوع آن‌ها براى ما اسم و رسمى نمى آورد، مانعی در خبررسانى و تلاشهاى شبانه روزى در احقاق حقوق ضایع شده ما زندانیان عقیدتى _ سیاسى اهل سنت کردستان نشد.
جا دارد اینجا از مولانا عبدالحمید اسماعیل زهى امام جمعه اهل سنت زاهدان و مولانا محمد حسین گرگیج و کاک حسن امینى و ماموستا عبدالحمید عالى و ماموستا حسام الدین مجتهدى امام جمعه اهل سنت سنندج و آقاى احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و حشمت الله طبرزدى و ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا»، و عفو بین الملل و خبرگزارى موکریان و خبرگزارى کردپا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسى و مدنى و کانالهاى اهل سنت خارج از کشور مثل کانال فارسى زبان نور و کانال کلمه و کانال وصال فارسى و همچنین کانال وصال حق و کانالهاى کردى زبان همچون کانال وصال کردى و کانال تیشک و کانال کومله و کانال رۆژهلات و کانالهاى دیگر کردى زبان که اخبار ما را مورد پوشش قرار داده‌اند تشکر نماییم و مراتب قدردانى و احترام خود را از آن‌ها به عمل آوریم و امیدواریم این کار پسندیده که توسط تعدادى محدود از شخصیت‌ها و سایت‌ها و کانال‌ها انجام گرفته است سرمشقى براى دیگران شود و آن‌ها نیز قضیه ما را قضیه خودشان بدانند و در راه خبر رسانى و تلاش براى برداشتن این ظلم و ستم مضاعف در حق ما گام بردارند. زیرا که ما هم مثل بقیه ایرانى هستیم و حق ما ضایع شده است و در معرض اعدام قرار داریم و قطعا سکوت آن‌ها اجراى احکام اعدام ما را براى حکومت تشنه به خون مخالفان، آسان‌تر می‌کند. و اگر امروز قرعه به نام ما شده است قطعا فردا این فال بد براى افراد نزدیک به شما هم گرفته خواهد شد و آن زمان خودتان انتظار دارید همنوعانتان از زندانیان منتسب به افکار و مکاتب شما دفاع کنند و بیانیه صادر کنند.
پس شما هم امروز خودتان را مسؤل بدانید و در این راستا گامى بردارید چون مردم و تاریخ بر کارهاى شما شاهد و گواه هستند.
والسلام علیکم زندانیان عقیدتى _ سیاسى اهل سنت کردستان، زندان قزلحصار کرج
حامد احمدی- کمال ملایی- جمشید دهقانی- جهانگیر دهقانی
۱۸ دیماه ۱۳۹۲

وضعیت نگران کننده چهارتن از زندانیان عقیدتی در ارومیه





چهارتن از زندانیان اهل سنت در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین انتظاری، فخرالدین غفوری، ناصح حسین‌پور و وفا عایلی صبح روز سه‌شنبه ۱۹ آذر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.
یکی از نزدیکان این چهار زندانی اهل سنت به گزارشگر هرانا گفت: «از این چهار زندانی عقیدتی بازجویی توام با فشار و شکنجه‌های روحی به عمل می‌آید و ایشان در شرایط بسیار بدی هستند.»
این چهار زندانی عقیدتی همگی اهل شهر بوکان بوده و در روز ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
این افراد بصورت بلاتکلیف در زندان نگهداری می‌شوند و بعد از گذشت بیش از ۱ سال اوایل آذر ماه سال جاری برای اولین بار به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای احضار شدند.

آمار تکان‌دهنده ایدز در کودکان کار





 مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آمار کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت را “تکان‌دهنده” و “بسیار وحشتناک” خوانده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نتیجه آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی هزار کودک کار ساکن تهران، نشان داد که ۵ درصد آنها به ایدز مبتلا هستند و بیشترشان هم هپاتیت دارند.
افراد مورد مطالعه بین ۱۰ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند. مینو محرز عنوان کرده که برخی از آنها معتاد هم بوده‌اند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آزمایش یاد شده مربوط به پنج سال پیش است و “مسلما آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.”
فرشید یزدانی، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران، در بهار ۱۳۹۲ گفته بود که نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است.
علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران نیز در همین چارچوب و به مناسبت روز جهانی ایدز در دهم آذرماه،  اعلام کرده بود که تحقیق از یک هزار کودک کار و خیابان، روشن کرده که ۲۹ درصد افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله رابطه جنسی داشته‌اند و ۱۴۴ نفرشان دارای چند شریک جنسی بودند.
روزنامه “تهران امروز” در فروردین ۱۳۹۲ در گزارشی به نقل از یزدانی نوشته بود‌: « یک سوم کودکان مبتلا به ایدز ۱۰ تا ۱۴ سال و دو سوم آنها ۱۵ تا ۱۸ سال دارند.»
طبق پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.
“زباله‌گردی” و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز نیز یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود.
کودکان کار به موازات محرومیت از تحصیل، تحت هیچ بیمه‌ای هم قرار ندارند.
موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران می‌گوید،  هزینه درمان هپاتیت C  در مرحله اول ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان  و در مراحل بعدی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران فضای سبز و عمرانی سنندج





 شهرداری سنندج ۲۰۰ نفر از کارگران منطقه ۱، ۲، ۳وهم‌چنین منطقه بهاران را اخراج نمود.
به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، این کارگران قرار داد یک ساله با شهرداری داشتند ودرحالی اخراج شدند که هنوز موعد قراردادشان به پایان نرسیده است.
قابل ذکر است، کارگرانی که بر سر کار‌هایشان باقی مانده‌اند با نصف حقوق کار می‌کنند وازترس اخراج حاضر به اعتراض نمی‌باشند.

سراج الدین میردامادی، محاکمه می شود





وکیل مدافع«سراج الدین میردامادی»، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت گفت : موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی علیه امنیت کشور امروز چهارشنبه در دادگاه انقلاب محاکمه می شود.
به گزارش ایرنا، گیتی پورفاضل روز چهارشنبه در این رابطه گفت که میردامادی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه خواهد شد.
به گفته پورفاضل، در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران، اتهام موکلم فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی علیه امنیت کشورعنوان شده است.
وی افزود: دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به اتهامات موکلم را ندارد چرا که طبق قانون جرایم مطبوعاتی سیاسی باید در دادگاه کیفری استان و با حضور هیات منصفه مطبوعات رسیدگی شود.
سراج‌ا‌لدین میردامادی، فعال اصلاح طلب، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، و از همکاران روزنامه‌های توقیف شدۀ جهان اسلام، توس و حیات بود.

محاکمۀ فاطمه هاشمی از سوی دادگاه انقلاب





 جلسه رسیدگی به اتهام فاطمه هاشمی، امروز پشت درهای بستۀ شعبه اول دادگاه انقلاب تهران انجام شد.
به گزارش مهر، پرونده فاطمه هاشمی با صدور کیفرخواست به اتهام نشر اکاذیب به شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده بود که ساعت ۱۰ صبح امروز جلسه محاکمه با حضور فاطمه هاشمی و وکیل مدافعش آغاز شد.
جلسه دادگاه به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران آغاز شد. فاطمه هاشمی و وکیلش پیش از ورود به دادگاه گفته بودند دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این اتهام را ندارد.
خانم هاشمی، به دلیل اظهاراتش پیرامون اتفاقات مجلس شورای اسلامی مورد محاکمه قرار می گیرد.

خانواده زندانیان اهل‌سنت قزل‌حصار دست به اعتصاب غذا زدند





 خانواده چهار زندانی اعتصاب کننده در زندان قزل‌حصار که به اعدام محکوم شده‌اند در همراهی با ایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانوده‌های حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از روز شنبه ۷ دی ماه که به ملاقات این زندانیان رفته‌اند، با مشاهده وضعیت ایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از تاریخ ۱۳ آبان ماه در اعتراض به حکم اعدام ناعادلانه خود و همچنین عدم رعایت اصل تفکیک جرایم درحقشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
طی روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه ساعت ۸ صبح حامد احمدی از هوش رفت و به بهداری منتقل شد. وی پس از یک ساعت زمانی که بهوش آمد مانع تزریق سرم به خود شد و بداخل بند بازگشت. وی همچنین به خونریزی شدید معده و کلیه دچار شده است.
روز دوشنبه نیز جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی و کمال ملایی از هوش رفته و به بیمارستان منتقل شدند. جمشید دهقانی باوجود گذشت یک روز هنوز به‌داخل بند بازنگشته و از سرنوشت وی هیچ‌اطلاعی در دست نیست.

اعمال فشار دادستانی جهت قطع ارتباط با رسانه ها





دادستانی تهران زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان را در مورد عدم اطلاع رسانی وضعیت زندانیان به رسانه‌ها تهدید کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه‌های اخیر دادستانی تهران از خانوادهٔ برخی از زندانیان سیاسی- عقیدتی و امنیتی حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین که به منظور پیگیری امور فرد زندانی به دفتر دادستانی مراجعه کرده‌اند خواسته است که به منظور برخورداری زندانیان از امکان ملاقات حضوری، اعزام به پزشکی خارج از زندان و یا مرخصی، از هر گونه مصاحبه و اطلاع رسانی به سایت‌های خبری، رادیو و تلویزیون‌ها خودداری نمایند.
نماینده دادستان (خدابخشی) نیز با حضور در بند ۳۵۰ ضمن دیدار با برخی زندانیان این بند، آن‌ها را تهدید کرده است در صورتی که حتی اسامی آن‌ها در هر یک از سایت‌های خبری منتشر شود تا مدت‌ها از ملاقات حضوری با خانوادهٔ خود محروم خواهند شد.

عدم اجازه ورود وکیل جدید به پرونده رسول بداغی





با کناره گیری وکیل پرونده رسول بداغی از پرونده بدلایل مشکلات شخصی، مسئولین از ورود وکیل جدید به پرونده وی ممانعت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول بداغی که ۴ سال و ۵ ماه از مدت زندان خود را پشت سر گذاشته است باکناره گیری وکیل سابق پرونده خود به‌دلیل مشکلات شخصی روبرو شده.
در این بین نزدیکان رسول بداغی اقدام به تعیین وکیل دیگری برای وی نمودند تا پرونده قضایی وی تا حصول آزادی پیگیری شود.
اما وکیل جدید که به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مراجعه نمود دادگاه به وی اطلاع داد که پرونده به دادسرای اوین ارسال شده و دیگر به دادگاه انقلاب مربوط نمی‌شود. دادسرای زندان اوین نیز در مراجعه این وکیل اعلام داشت که اجازه ورود وکیل جدید به پرونده را نمی‌دهد و این پرونده دیگر به وکیل نیاز ندارد.
رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان ایران در دهم شهریور ماه ۸۸ پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و سپس در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت ملی» به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.

فرزاد صمدی با استفاده از آزادی مشروط آزاد شد





فرزاد صمدی زندانی اهل سنت زندان سقز با استفاده از آزادی مشروط از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد صمدی که ۳ سال پیش بازداشت و در زندان‌های سنندج، رجایی شهر کرج. زندان سقز تحمل زندان کرده بود در پی موافقط مسئولین با آزادی مشروطی که تقاضا داده بود، از زندان آزاد شد.
وی به اتهام هواداری از گروههای سلفی به ۴ سال زندان محکوم شده بود و کلا ۳ سال از زندان خود را تحمل کرد.
پیش‌تر یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: «تن‌ها دلیل محکومیت وی فعالیت تبلیغی و مذهبی بوده است و هیچ اقدام خشونت آمیزی مرتکب نشده است.»

تبعید حمیدرضا برهانی به زندان رجایی شهر کرج





حمیدرضا برهانی به زندان رجایی شهرکرج تبعید شد و علی کاظم‌زاده و بهزاد عرب گل به بند ۳۵۰ بازگشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر روز جاری حمیدرضا برهانی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
تبعید وی در راستای حوادث روز ۹ دی ماه و در حمایت مسئولین زندان از زندانیان وابسته به وزارت اطلاعات صورت گرفته است.
پس از انتقال ۴ زندانی سیاسی در روز ۹ دی ماه به سلول انفرادی، بین حمیدرضا برهانی و «قبادی» رییس حفاظت زندان اوین درگیری لفظی به وجود می‌آید که این امر موجب انتقال وی به زندان رجایی شهر کرج گردید.
دوشنبه هفته گذشته در پی شعارهای ۲ تن از عوامل محبوس وزارت اطلاعات بر علیه زندانیان سیاسی عقیدتی و به تبع آن برخورد و درگیری تعدادی از زندانیان سیاسی با آنان، ابتدا سه تن از زندانیان سیاسی عقیدتی به نامهای عماد بهاور، بهزاد عرب گل و حسن اسدی زیدآبادی و سپس شبانگاه دوشنبه علی کاظم‌زاده دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شدند.
حسن اسدی زیدآبادی ظهر روز جاری به بند ۳۵۰ بازگشت. روز گذشته نیز عماد بهاور و علی کاظم‌زاده به بند بازگشتند.
گفتنی است، تالحظه تنظیم این خبر از وضعیت بهزاد عرب گل اطلاعی در دست نیست.

بازداشت ۲۵ تن از هواداران تیم تراکتور در تبریز و ارومیه





در پی اس‌ام‌اس‌های هواداران تیم تراکتور سازی ۲۵ نفر از ایشان توسط نیروهای امنیتی در تبریز و ارومیه بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی ابقای مجید جلالی و ناراحتی هواداران تیم تراکتور سازی آذربایجان عده‌ای از هواداران این تیم با پخش شماره تلفن اعضای هیئت مدیره، مدیر و سرمربی تراکتور اعتراض خود را به عدم توجه مسئولین به خواست هواداران مبنی بر بازگرداندن «تونی اولیویرا» را با ارسال اس‌ام‌اس نشان دادند.
نهادهای امنیتی نیز در پی این اعتراض هوادارن تیم تراکتور سازی طی روزهای اخیر با شناسایی برخی از ارسال کنندگان اس‌ام‌اس تعدادی از ایشان را دستگیر کرده‌اند.
گفتنی است ۱۹ تن در شهر تبریز و ۶ تن نیز در ارومیه بازداشت شده‌ و از محل نگهداری، اتهامات و وضعیت ایشان اطلاعی در دست نیست.
۱-یاشار سعادتی – تبریز ۲-سالار سعادتی – تبریز ۳-میلاد باغبان اهری – تبریز ۴-محمدرضا نوری – تبریز ۵-ائلمان خرسندی – تبریز ۶-روزبه نوح‌پور – تبریز ۷-علی تاجرباشی – تبریز ۸-ناصر چیت ساز – تبریز ۹-بابک محمدزاده – تبریز ۱۰-علی احدزاده – تبریز ۱۱-نریمان لطفی‌پور – تبریز ۱۲-احسان نصیری – تبریز ۱۳-علی مهریزاد – تبریز ۱۴-علی میرزاده – تبریز ۱۵-احد ناجی‌زاده – تبریز ۱۶-یونس ایمانی قراملکی – تبریز ۱۷-امیرعلی پاشایی – تبریز ۱۸-نادر محمدی – تبریز ۱۹-محسن نادی‌زاده – تبریز ۲۰-میثم حشمتیانی – اورمیه ۲۱-علیرضا دینداری – اورمیه ۲۲-اسمعیل رسول‌زاده – اورمیه ۲۳-پدرام پاشازاده – اورمیه ۲۴-هادی تقی‌زاده – اورمیه ۲۵-محمد پورشریف – اورمیه

اعدام سه متهم به قاچاق مواد مخدر در قزوین





 دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: سه متهم قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی قزوین به دار آویخته شدند.
به گزارش  خبرگزاری فارس، اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: به منظور ضرورت برخورد قاطع و جدی با قاچاقچیان و عمده‌ فروشان مواد مخدر طی احکام جداگانه‌ای سه تن از قاچاقچیان سابقه‌دار امروز در ندامتگاه مرکزی قزوین به دار آویخته شدند.
وی افزود: مبارزه جدی با مواد مخدر از سیاست‌ها و اولویت‌های دادستانی قزوین است که با تعامل و اقدامات انجام شده دستاوردهای خوبی در زمینه برخورد و مبارزه با سوداگران مرگ داشته‌ایم.

مرگ کارگر ۲۱ ساله در تونل قطار شهری اهواز





 روز گذشته یک کارگر پیمانی پروژه قطار شهری اهواز پس از حدود ده ساعت کار مداوم، بر اثر تصادف با واگن حمل خاک کشته شد.
به گزارش ایلنا، «علی زادحزباوی» کارگر ۲۱ ساله پروژه قطارشهری (در حال احداث) اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «کیسون» استخدام شده بوده است، صبح روز گذشته در هنگام کار در تونلی کم‌عرض در عمق زمین بر اثر گیر کردن لباس کارش به واگن حمل بار، چندین متر به روی زمین کشیده شد و پس از برخورد سرش با دیواره تونل جان باخت.
این حادثه حوالی ساعت پنج صبح دوشنبه در حالی رخ داده است که حدود ده ساعت از شیفت کاری این کار می‌گذشته و دو ساعت بعد نوبت کاری او خاتمه می‌یافته است.

اعدام یک متهم به قتل در گچساران





حکم قصاص برای متهم به قتل محکوم به اعدام درمحوطه زندان گچساران اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری واحد مرکزی خبر،نارکی رئیس زندان گچساران افزود: این محکوم متولد سال ۱۳۶۸ اهل شهر لنده، به جرم قتل عمد، صبح امروز با حکم قاضی ومسئولان دستگاهای متولی به دار آویخته شد.
بر اساس گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طی ماه گذشته بیش از ۸۰ نفر در ایران اعدام شدند.

کمبود مواد اولیه، ۲۰۰ کارگر «ران‌ایران» را بیکار کرد





یک فعال مستقل کارگری از تعدیل ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه خودرو سازی «ران‌ایران» و معرفی آن‌ها به صندوق بیمه بیکاری خبرداد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران ( ایلنا)،«پروین محمدی» با اعلام این خبر گفت: این تعدیل گسترده نیروی انسانی در پی توقف دو ماهه تولید در این کارخانه سازنده اتوبوس‌های شهری و گردشگری رخ داده است.
وی بابیان اینکه زمانی در این کارخانه ۲۵۰ کارگر روزانه سه دستگاه اتوبوس تولید می‌کردند، گفت: از ۶ ماه پیش که روند واردات مواد اولیه کارخانه ران‌ایران از جمله «شاسی اتوبوس» به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه شد، فعالیت این واحد تولیدی کاهش یافت.
محمدی به نقل از کارگران این واحد تولیدی گفت: در ماه‌های گذشته کارخانه ران‌ایران بر اساس مواد اولیه موجود به با کمترین ظرفیت تولید ادامه داد اما از دو ماه اخیر با اتمام مواد اولیه کارخانه فعالیت نیم‌بند کارخانه نیز متوقف شد.
به گفته این فعال کارگری، مدیریت کارخانه در روزهای اخیر با پرداخت تمامی مطالبات قانونی ۲۰۰ کارگر، با آن‌ها تسویه حساب کرده‌ است.
وی بابیان اینکه هم اکنون کارگران تعدیل شده با سابقه ۲ تا ۱۶ سال به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند، گفت: این کارگران طبق وعده مدیریت خوشبین هستند که با حل شدن مسئله واردات مواد اولیه و بازگشایی کارخانه به کار سابق خود بازگردند.

تجمع کارگران تراکتورسازی تبریز در اعتراض به تعویق هشت ماهه حقوق





 دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز از تجمع کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در مقابل سازمان صنایع و معادن آذربایجان‌ شرقی در اعتراض به تعویق ۸ ماهه در پرداخت حقوق شان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«کریم صادق‌زاده» در این باره گفت: ۲۵۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در ۸ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده و مهم‌تر از همه با بلاتکلیفی، تعطیلی خط تولید و رها شدن کارخانه از سوی مالک آن (شرکت سرمایه گذاری ملت) روبرو هستند و مسئولان ارشد استان نیز خود را از این موضوع کنار کشیده‌اند.
وی در تشریح مطالبات صنفی کارگران گقت: پرداخت حقوق عقب افتاده، سنوات کارگران بازنشسته شده، تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها و از سرگیری دوباره تولید، از جمله خواسته‌های کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز است.
به گفته صادق زاده، کارگران انتظار داشتند پس از تجمع در مقابل استانداری در تاریخ ۲۷ آذر ماه، مسئولان دولت یازدهم برای رفع مشکلات آنان دست به کار شوند اما در این خصوص اقدامی نشد.
این فعال کارگری افزود: کارگران به ناچار در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما و مسئولان استان نسبت به مشکلات صنفی شان ابتدا در داخل کارخانه و سپس در مقابل سازمان صنایع و معادن استان تجمع کردند.
صادق‌زاده تصریح کرد: این واحد صنعتی به علت عدم وجود مدیرعامل و هیات مدیره قانونی در ۱۰ ماه گذشته با انواع بدهی‌های انباشته به بانک‌ها، سازمان مالیات، بیمه، سازمان خصوصی‌سازی و شهرداری‌ روبه رو است.
وی در ادامه بیان کرد: مطالبات تجمع کنندگان غیرقانونی نیست و آن‌ها فقط خواستار پاسخگویی و حل مشکلات شان توسط مسئولان استان هستند.
صادق زاده درباره نتیجه مذاکرات کارگران با مسئولان استان گفت: مسئولان در این تجمع از کارگران خواستند به خانه‌های خود بازگردند تا در اسرع وقت با تشکیل جلسه ویژه کمیسیون کارگری در استانداری و فرمانداری نسبت به تحقق خواسته‌های آن‌ها اقدام شود.
وی تصریح کرد: ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز قبل از واگذاری با تولید سالانه ۶۰۰ دستگاه انواع لودر تنها تامین کننده این دستگاه در کشور بود اما بعد از واگذاری، تولید سالانه به ۳۳ دستگاه کاهش یافته است.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در پایان اظهار داشت: مشکلات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی نتیجه اجرای نادرست سیاست‌های کلان کشور در واگذاری‌ واحدهای صنعتی، تجاری و… از سوی متولیان امر در دولت‌های گذشته است.

سیدعلی اصغر غروی با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد





سیدعلی اصغر غروی پس از نزدیک به دو ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش ندای سبز آزادی پس از آنکه روزنامه بهار برای انتشار مقاله آقای غروی مجرم شناحته شد، این پژوهشگر و فعال سیاسی با قید وثیقه آزاد شده است.
علی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی حزب نهضت آزادی ایران و مسئول شاخه اصفهان این حزب می باشد. وی از فعالان ملی مذهبی به شمار می رود.
غروی که مبتلا به بیماری های ضعف اعصاب حسی حرکتی، دیسک کمر و پروستات و دچار دردهای شدید است برای نوشتن یک مقاله تحقیقی در روزنامه بهار نزدیک به دو ماه در بازداشت بسر برد.
به دنبال انتشار مقاله وی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه بهار، این روزنامه توقیف و مدیر مسئول آن برای چند روز بازداشت شد.