۱۳۹۲ دی ۲۱, شنبه

گزارشی از ۶۸مین روز اعتصاب در قزل‌حصار





 با گذشت ۶۸ روز از اعتصاب غذای چهار زندانی اهل سنت در زندان قزل حصار، وضعیت ایشان وخیم تر از پیش گزارش شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمال ملایی پنج‌شنبه شب ۱۹ دی ماه و جمعه ۲۰ دی ماه در چندین نوبت از هوش رفت و به بهداری زندان منتقل شد.
وی از ساعت ۹ صبح جمعه در بیهوشی بسر برد و زندان‌بانی بنام حق‌شناس پس از ۲ ساعت اجازه انتقال وی به بهداری را صادر می‌کند و به زندانیانی که قصد انتقال کمال ملایی به بهداری را داشتند توهین می‌کند.
پزشکان بهداری نیز بجای وصل سرم به این زندانی اهل‌سنت وی را با سیلی می‌زنند تا بهوش بیاید و کمال ملایی تا بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر بصورت بی‌هوش در بهداری زندان بوده است.
وضعیت جسمی سایر زندانیان اعتصابی نیز وخیم گزارش شده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «حال دیگر زندانیان اعتصاب کننده هم بسیار وخیم است به گونه اى که معده آن‌ها به هم چسپیده است و اگر گاهى آب هم بنوشند سریعا آب را استفراغ می‌کنند.»
روز چهارشنبه و پنج‌شنبه وضعیت جسمی جمشید دهقانی بسیار وخیم بود. وی یک بار در سرویس‌های زندان از هوش می‌رود و زندانیان پس از چند ساعت او را پیدا کرده و به بهداری می‌برند.
حامد احمدی دیگر زندانی اعتصابی نیز با درد در ناحیه قلب مواجه شده و خونریزی روده و کلیه دارد.
گفتنی است، خانواده هاى این زندانیان در روز ۱۴هم اعتصاب خود بسر می‌برند. ایشان پس از ملاقات با این زندانیان و دیدن وضعیتشان در همراهی با ایشان دست به اعتصاب غذا زدند. پدر و مادر جمشید و جهانگیر دهقانی ۷۶ و ۷۰ ساله و مادر کمال ملایی ۷۰ سال سن دارد و از شرایط جسمی بدی برخوردار هستند.
حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از ۱۳ آبان ماه سال جاری در اعتراض به حکم اعدام و عدم تفکیک جرایم در حقشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و مسئولین تا امروز اقدامی در جهت خواسته‌های ایشان انجام نداده‌اند.

مخالفت با مرخصی درمانی افشین بایمانی





 افشین بایمانی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج باوجود دو حمله قلبی، از مرخصی درمانی محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که بیش ۱۳ سال را در زندان سپری کرده است، روز شنبه ۱۶ آذر ماه و شنبه ۲۳ آذر ماه دچار حمله قلبی شد.
وی در دومین حمله قلبی خود بصورت اورژانس به بیمارستان خمینی تهران منتقل و پس از دو روز بدون انجام درمان مناسب به داخل زندان بازگردانده شد.
این زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج هفته گذشته توسط پزشکی قانونی مورد معاینه قرار گرفت و نظر پزشکی قانونی نیز هرچه زود‌تر بستری شدن وی در بیمارستان مجهز خارج زندان عنوان شده است.
با این وجود تا این لحظه مسئولین از اعزام وی به مرخصی درمانی و یا مراکز درمانی خارج زندان ممانعت کرده و وی در شرایط خطرناکی قرار دارد.
افشین بایمانی زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، در ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به جرم کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» بازداشت و به اعدام محکوم می‌شود.
این حکم در دادگاه تجدید نظر به تایید می‌رسد، اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل می‌ابد.

آزادی سه زندانی بهایی در شهرهای مشهد و اصفهان





 الهام روزبهی به همراه طفل شیرخواره‌اش از زندان سمنان و نگار ملک‌زاده و بهنام حدادزاده از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه یک شهروند بهایی به نام «الهام روزبهی» که ازاردی‌بهشت ماه سال جاری همراه طفل شیرخواره‌اش در حال گذراندن محکومیت دو ساله در زندان اصفهان بود طبق قانون آزادی مشروط از زندان شهر مزبور آزاد شد.
همچنین طی روزهای گذشته دو زندانی بهایی دیگر در مشهد به نامهای «نگار ملک‌زاده» و «بهناز حداد‌زاده» که در حال گذراندن دوره محکومیت در زندان وکیل آباد مشهد بودند با استفاده از قانون آزادی مشروط، آزاد شدند.
این دو شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که پس از گذراندن بیش از دو ماه حبس از زندان آزاد گردیدند.

پرونده سراج‌الدین میردامادی به دلیل نقص به دادسرای اوین ارجاع شد





 وکیل مدافع سراج الدین میردامادی گفت: به دلیل نقص در پرونده موکلم، قاضی دادگاه این پرونده را به دادسرای اوین ارجاع داد.
به گزارش ایرنا، «گیتی پورفاضل» افزود: جلسه محاکمه موکلم  صبح دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد.
وی گفت: اتهام موکلم در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران اقدام علیه امنیت نظام عنوان شده و وی هم اکنون با قرار کفالت آزاد است.
وکیل مدافع سراج الدین میردامادی با بیان اینکه موکل اش ممنوع الخروج شده است گفت: دادستانی در کیفرخواست خود خواستار مجازات ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی شده که سه ماه تا یکسال مجازات دارد.
سراج الدین میردامادی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم و روزنامه نگار اصلاح طلب، شهریورماه امسال هنگام ورود به کشور در فرودگاه بین المللی تهران بازداشت شد.

وقفه در درمان، وضعیت جسمی حمیدرضا مرادی را وخیم‌تر کرد





صبح امروز وضعیت جسمی حمید مرادی برای ساعاتی به شدت بحرانی شد.
به گزارش مجذوبان نور، روز چهارشنبه ۱۸ دی حمیدرضا مرادی که دو ماه از بستری شدن او در بیمارستان شهدای تجریش می‌‌گذرد، برای چند ساعت به درد شدیدی در ناحیه شکم و کلیه دچار شد، که پزشکان در تشخیص اولیه خود از احتمال گرفتگی عروق روده خبر داده و وضعیت جسمانی این درویش زندانی را خطرناک توصیف کرده‌اند.
آقای مرادی که هم اکنون در بیمارستان شهدای تجریش بستری است، پیش از این قرار بود به دلیل گرفتگی عروق منتهی به پا تحت عمل جراحی قرار گیرد، اما به علت نامناسب دانستن وضعیت قلبی، پزشک مشاور قلب، عمل وی را به پس از آنژیوگرافی رگ قلب موکول کرد. اما بیش از دو ماه است که از انتقال او و مصطفی دانشجو٬ دیگر درویش زندانی به بیمارستان قلب ممانعت شده است.
بیمارستانی که این دو درویش زندانی هم اکنون در آن بستری هستند فاقد امکانات لازم برای درمان بوده و با وجود وقفه دو ماهه در روند درمان، به دلیل وخامت حال این دو زندانی بیمار، پزشکان اجازه ترخیص و بازگشت ایشان به زندان را نمی‌دهند.
گفتنی است برخی دیگر از دروایش زندانی محبوس در زندان اوین و عادل آباد مانند آقایان امید بهروزی و کسری نوری که از کمر‌درد و گردن‌درد رنج می‌برند، حتی برای ام‌آر‌آی هم اجازه انتقال به بیمارستان را پیدا نمی‌کنند.
همچنین ممانعت مسوولان قضایی و امنیتی از اعزام آقای ابراهیم بهرامی درویش محبوس در زندان عادل‌آباد به بیمارستان نیز به بروز بیماری قلبی در این درویش منجر شده است.

بازداشت سه شهروند بهایی در سمنان جهت اجرای حکم





اردشیر فناییان، شیدرخ فیروزیان و گل‌رخ فیروزیان بدون احضار قبلی جهت اجرای محکومیت بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۸ دی ماه سه شهروند بهایی ساکن سمنان به نام‌های اردشیر فناییان، شیدرخ فیروزیان و گل‌رخ فیروزیان (خواهر) توسط ماموران امنیتی، بازداشت و برای اجرای حکم راهی زندان سمنان شدند.
این در حالی بود که هیچ احضاریه‌ای برای این شهروندان بهایی جهت معرفی خود به زندان به ایشان ابلاغ نشده بود و فقط یک هفته قبل طی نامه‌ای از ایشان خواسته می‌شود که طی ۲۰ روز خود را جهت اجرای حکم معرفی کنند.
قابل ذکر است شید رخ و خواهرش، گلرخ فیروزیان در منزل و اردشیر فناییان در خیابان دستگیر می‌شوند.
یادآوری می‌شود اردشیر فناییان به ۹ ماه حبس تعزیری و گل‌رخ فیروزیان و شیدرخ فیروزیان هر کدام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم می‌باشند.