۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

شبنم مددزاده از زندان آزاد شد





 شبنم مددزاده بدون حتی یک ساعت مرخصی پس از ۵ سال از زندان اوین آزاد شد؛ فرزاد مددزاده همچنان در زندان بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شبنم مددزاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج است که از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه برادرش فرزاد مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند، ساعتی پیش از بند زنان زندان اوین آزاد شد.
برادر وی فرزاد مددزاده همچنان در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج بشر می‌برد و یکی از بستگان وی به گزارشگر هرانا گفت: «تاریخ آزادی فرزاد مددزاده ۳ بهمن ماه تقویم شده است و امیدواریم فرزاد مددزاده نیز طی روزهای آتی از زندان آزاد شود.»

سیاوش بهمن به دادگاه انقلاب احضار شد





 سیاوش بهمن (حسام الدین بهمن آبادی)، فعال حقوق بشر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران جهت رسیدگی به اتهامات فراخوانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال حقوق بشر پیشتر در جریان بازداشت های ۱۱ اسفند ماه از سوی اطلاعات سپاه تحت تعقیب قرار گرفته بود، اما به دلیل عدم حضور ایشان در منزل ماموران موفق به بازداشت وی نشدند.
در نزدیک شدن به چهارمین سالگرد بازداشت های فراقانونی اطلاعات سپاه در ۱۱ اسفند ماه ، احضار این فعال حقوق بشر به دادگاه تلاش مستمری است که در طی سالیان ادامه داشته است.
هم اکنون آقایان مهدی خدایی، نصور نقی پور، ایقان شهیدی، نوید خانجانی، ابوالفضل عابدینی نصر و محمد حسن یوسف پورسیفی به دلیل عضویت و یا همکاری با این تشکل در زندان بسر می برند.
در جریان بازداشت اعضا و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نزدیک به ۴۵ تن از سوی اطلاعات سپاه تاکنون بازداشت و محاکمه شدند و برخی از آنها با احکام تعلیقی از کار و فعالیت اجتماعی محروم شدند.
Ehzariyeh(siavash)

بازداشت شماری ازجوانان فلاحیه وجراحی





در پی بازداشت شرکت کنندگان در مراسم تشیع یک شاعر عرب، نیروهای امنیتی به منازل افرادی که در مراسم شرکت کرده بودند حمله کرده و تعدادی از شرکت کنندگان را بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۹ دی ماه نیروهای امنیتی در شهرهای شادگان وجراحی به منازل جوانانی که درمراسم تشیع پیکر یک شاعر اهوازی شرکت کرده بودند، حمله کرده وشماری ازآن‌ها را بازداشت کردند.
بنا به این گزارش شماری از جوانان عرب شهرهای شادگان وجراحی به دلیل مشارکت در مراسم تشیع پیکر فاضل سکرانی شاعر مشهور اهوازی وسردادن شعارهایی درقدردانی از این شاعر حامی هویت عربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده وبه مکانی نامعلوم انتقال داده شدند.
 نام ۴ تن از بازداشت شدگان به شرح زیر است:
۱- رئوف عساکره از اهالی شهر فلاحیه
۲- خلیل فرزند إبراهیم کعبی از اهالی فلاحیه
۳- صادق آل ناصر از اهالی جراحی
۴- مجید آل ناصر از اهالی جراحی
گفتنی است در این روز دست‌کم ۴۵ شهروند عرب اهوازی دیگر در هنگام بازگشت از مراسم بازداشت شدند که پیش‌تر خبر آن در این خبرگزاری اعلام شده است.
گفته می‌شود بازداشت شدگان به بازداشت‌گاه «عملیات کارون» منتقل شده‌اند.
image

image2

image3

محکومیت یک شهروند بهایی به ۵ سال زندان





 طلوع گلکار شهروند بهایی ساکن تهران به اتهام ارتباط با دانشگاه مجازی بهاییان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند بهایی ساکن تهران به نام «طلوع گلکار» که پیش از این در هجوم نیروهای امنیتی در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ به دانشگاه مجازی بهاییان ایران دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده بود، به حکم دادگاه انقلاب تهران به اتهام ارتباط با دانشگاه مجازی بهاییان به پنج سال حبس تعزیری محکوم گردید.
حکم مزبور در ۲۴ دی ماه به وکیل نامبرده، ابلاغ و جهت اعتراض و ارائه به دادگاه تجدید نظر ۲۰ روز مهلت داده شده است.
یادآوری می‌شود در حال حاضر بیش از ده نفر از شهروندان بهایی به دلیل ارتباط با دانشگاه مجازی بهاییان در حال گذراندن دوره محکومیت در زندان‌های رجایی شهر و بند زنان اوین می‌باشند.

مخالفت با مرخصی درمانی بهنام ایرانی

 دادستانی با مرخصی درمانی بهنام ایرانی مخالفت کرد و از سه هفته پیش دستور داده شد، وی با هزینه شخصی بصورت تحت الحفظ به بیمارستان اعزام شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تقاضای مرخصی درمانی بهنام ایرانی بار دیگر رد شد و اینبار دادستان ضمن رد درخواست وی دستور رسیدگی و درمان وی بصورت تحت الحفظ و با هزینه شخصی را صادر کرد که با وجود گذشت سه هفته از این دستور هنوز عملی نشده است.
بهنام ایرانی کشیش نوکیش مسیحی بدلیل مشکلات روده و پس از تایید مراجع پزشکی زندان درخواست مرخصی درمانی خود را مطرح کرده بود.
بهنام ایرانی در سال ۱۳۸۵ بخاطر فعالیت‌های کلیسایی‌اش به اتهام برگزاری مراسم دعا و پرستش در خانه و بشارت دادن افراد دستگیر و چندین ماه را در بازداشت به سر برد تا اینکه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۶، شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر تهران، وی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم نمود.
مأمورین امنیتی پس از آن در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ به منزل ایشان در کرج هجوم برده و با بدرفتاری و ضرب و شتم وی را بازداشت نمودند.
اینبار در دادگاه بهنام ایرانی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم نمودند و به همین دلیل ۵ سال حبس تعلیقی قبلی وی نیز به مورد اجرا در آمد.

تجمع کارگران ایران تایر در اعتراض به اخراج ۸۰ نفر از همکاران‌شان





بیش از ۴۰۰ کارگر کارخانه ایران تایر در اعتراض به اخراج ۸۰ نفراز همکاران‌شان تولید را متوقف کرده و در مقابل درب ورودی کارخانه (واقع در کیلومتر ۵ جاده مخصوص کرج) تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع کارگران ایران تایر گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید قصد دارد در چندین مرحله کارگران خود را اخراج کند که صبح امروز با اخراج ۸۰ کارگر روز مزدی، مرحله نخست اخراج کارگران آغاز شده است.
او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران روزمردی بیکار شده به ۱۵ سال می‌رسد، اظهار کرد: در مجموع این کارخانه بیش از هزار کارگر دارد که ۲۵۰ نفر رسمی و مابقی کارگران موقت و روز مزدی هستند که زیر نظر یک شرکت پیمانکاری بنام «سامان دهان فروز» فعالیت می‌کنند.
به گفته این کارگر، افراد حاضر در تجمع از کارگران شیفت صبح کارخانه ایران تایر هستند که به حمایت از ۸۰ کارگر اخراجی دست از کار کشیده و با متوقف کردن تولید خواستار بازگشت بکار همکارانشان شده‌اند.
این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگران‌اند که روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم.
او درباره علت اخراج کارگران گفت: به گفته برخی همکارانش، مسئولان کارخانه ایران تایر با تبدیل تایر نخی به تایر تمام سیمی قصد دارند با خرید ماشین الات پیشرفته، این تجهیزات را جایگزین کارگران کارخانه کنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران ایران تایر در شرف بازنشستگی طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند، اظهار داشت: از دولت به ویژه سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم در روند بازنشستگی پیش از موعد این کارگران تسریع کنند تا امنیت شغلی ۱۲۵۰ کارگر این کارخانه به خطر نیافتد.

تعویق شش ماه حقوق کارگران و احتمال تعطیلی کارخانه «صفائیه گلشن»

کارگران کارخانه فرآوری سولفات سدیم «صفائیه گلشن» شش ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،یکی از کارگران این واحد تولدی در خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: علاوه بر تأخیر ۶ ماهه در پرداخت حقوق، ۳۵ نفر از کارگران «صفائیه گلشن» طی دو سال گذشته بیکار شده‌اند.
این کارگر که نخواست نامش فاش شود، تعداد کارگران باقی مانده در این کارخانه را ۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: این کارخانه که هم اکنون با حداقل نیروی کار به تولید ادامه می‌دهد، در آستانه تعطیلی قرار دارد.
یک مقام کارفرمایی در کارخانه فرآوری سولفات سدیم «صفائیه گلشن» نیز با تأیید تاخیر ۶ ماهه در پرداخت حقوق کارگران، دلیل انباشته شدن معوقات حقوقی کارگران را کمبود منابع مالی عنوان کرد.
محمد صفوی، مدیر مالی و اداری کارخانه صفائیه گلشن از احتمال تعطیلی کارخانه تا پایان سال خبر داد و درباره تعویق حقوق کارگران توضیح داد: حقوق یک ماه کارگران در اواسط سال ۹۰ بابت تامین سوخت کارخانه هزینه شد و مابقی معوقات مربوط به انباشته شدن تاخیر ماهانه در پرداخت حقوق کارگران است که در طول دو سال به مرور به پنج ماه رسیده است.
او درباره تعدیل نیروی کار این کارخانه گفت: در سال ۹۰ بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه‌های واحد‌های تولید ناچار شدیم ۳۵ نفر از کارگران خود را به دلیل افزایش مشکلات مالی تعدیل کنیم.

محمدرضا پورشجری به اعتصاب درمان دست زد





محمدرضا پورشجری وبلاگ نویس زندانی در اعتراض به رفتار مسئولین دست به اعتصاب درمان زد.
می‌ترا پورشجری دختر این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: «پدر از روز چهارشنبه (۲۵ دی ماه) دست به اعتصاب درمان زده است. روز چهارشنبه خواستند وی را برای ششمین بار به بیمارستان ببرند و او از رفتن امتناع می‌کند و طی گزارشی که برای مسئولین می‌نویسد اعلام می‌کند که شما هر ۵ بار گذشته روز چهارشنبه من را به بیمارستان اعزام کردید. در حالی که در این روز پزشک متخصص در بیمارستان حضور ندارد و پذیرش بیمارستان دستور بستری شدن من در بیمارستان را می‌دهد و هربار هم مسئولین اعزام با بستری شدن من مخالفت می‌کنند. و نتیجه بازگشت پدرم به بیمارستان و نگهداری وی برای دو روز در قرنطینه زندان می‌شود. قرنطینه زندان هم جای بسیار آلوده‌ای است و برای سلامتی پدرم بسیار خطرناک است. کما اینکه هربار در هنگام اعزام به پدرم دست بند و پابند می‌زنند و موجب می‌شوند دست‌ها و پاهای وی زخمی شود و به علت قند بالای خون این زخم‌ها خوب نیز نمی‌شوند.»
وی در ادامه گفت: «هیچ‌گاه در روزی که پزشک متخصص حضور دارد پدرم را به بیمارستان اعزام نکردند و انگار فقط هدفشان از اعزام پدرم اذیت وی می‌باشد.»
محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) دوبار دچار حمله قلبی شده است و از بیماری‌هایی همچون دیسک کمر، قند بالای خون و پروستات نیز رنج می‌برد؛ وی مدت‌ها از امکانات درمانی در زندان مزبور محروم بوده و از شرایط جسمی بدی برخوردار است.
محمدرضا پورشجری وبلاگ نویس زندانی ۵۱ ساله، ۲۱ شهریور ماه ۱۳۸۹ در منزل مسکونی خود در شهر کرج بازداشت شد. او پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل و مدت هفت ماه مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفت که این فشار‌ها موجب آسیب‌های جسمی بر روی وی گردید.
وی هم اکنون در سالن ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج نگهداری می‌شود.

کشته شدن یک شهروند بلوچ در پی شلیک نیروی انتظامی





 در پی آتش گشودن گارد ساحلی نیروی انتظامی به سوی چهار جوان بلوچ، سه تن از ایشان زخمی و یک تن نیز درگذشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری گارد ساحلی نیروی انتظامی در منطقه رمیدان (مشهور به هور) در نزدیگی چابهار بسوی چهار شهروند آتش گشود که یک نفر از ایشان به علت شدت جراحات وارده کشته شد.
فرد کشته شده خالد گرگیج فرزند عبدالله نام داشت و به گفته نزدیکانش مامورین نیروی انتظامی به ظن قاچاق گازوئیل بروی وی آتش گشودند.
در روستای رمیدان قبرستانی وجود دارد که فقط کسانی در آن دفن می‌شوند که اطراف مرز در اثر شلیک ماموران انتظامی و مرزبانی کشته شده‌اند.
شایان ذکر است مردم منطقه هور، بریس، و پسابندر بخاطر مجاورت آن‌ها با مرز و نزدیکی به شهر جیونی پاکستان همواره در مسیر‌های مرزی تردد می‌کنند و عمده شغل مردم منطقه کار حمل گازوئیل است که بسیاری از آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و سالیانه تعدادی از آن‌ها کشته می‌شوند.

کارگران پلی‌اکریل اصفهان باز هم تحصن کردند





حدود ۴۰۰ نفر از کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان بار دیگر در اعتراض به ادامه سیاست کوچک‌سازی این کارخانه تحصن کردند.
به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این تحصن صبح امروز، دوشنبه ۳۰ دی‌ماه در کارخانه پلی‌اکریل آغاز شد و سپس با راهپیمایی به مقابل دفتر مدیرعامل کارخانه کشیده شد.
تحصن امروز کارگران پلی‌اکریل اصفهان در حالی برگزار می‌شود که در یکم دی‌ماه جاری فرمانداری شهرستان مبارکه نامه‌ای مبنی بر توقف سیاست کوچک‌سازی این کارخانه نوشته بود.
یکی از نمایندگان کارگران گفت: “سیاست کوچک‌سازی با گذشت یک ماه از ابلاغ این مصوبه هنوز متوقف نشده است و کارگران نیز به همین دلیل به اعتراض مجدد دست زده‌اند.”
وی افزود در همین راستا انتقال بخش “اکریلیک ۲” این کارخانه به شرکت “الیاف زاینده رود” مراحل پایانی خود را از سر می‌گذراند و به کارگران این بخش که بیش از ۱۸۰ نفر هستند گفته شده از فردا به دلیل کمبود مواد اولیه بر سر کارشان حاضر نشوند.
به‌گفته وی کارگران ناراضی پس از تحصن در مقابل دفتر مدیرعامل به بخش “اکریلیک ۲” رفته و تابلوهای “الیاف زاینده رود” را از سر در این بخش پایین آوردند و پس از وقفه‌ای کوتاه، بار دیگر در مقابل دفتر مدیر عامل کارخانه تحصن کردند که این تحصن ادامه یافت.
بر اساس سیاست کوچک‌سازی، بخش‌های مختلف کارخانه پلی‌اکریل اصفهان به شرکت‌های کوچک‌تری در حال واگذاری است.

احضاریه جدید برای خزعلی در پی عدم حضور در دادسرا





طبق احضاریه دادستانی تهران، قرار بود امروز (۳۰ دی ماه) مهدی خزعلی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کند که در دادسرا حضور نیافت و همزمان وکیل وی نیز اعلام کرد: احضاریه جدیدی با شکاست دادستانی تهران علیه موکلم ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا، مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع خزعلی روز دوشنبه  گفت‌: امروز به دادسرا مراجعه کردم که بازپرس اعلام کرد حضور متهم الزامی است و باید در دادسرا حاضر شود.
ترک همدانی اضافه کرد: در مراجعه امروز، احضاریه جدیدی با شکایت دادستانی تهران ابلاغ شد که در این احضاریه نیز عنوان اتهامی موکلم فعالیت تبلیغی علیه نظام قید شده است.
خزعلی هفته گذشته از اعلام جرم دادستانی تهران و احضارش به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده بود.
وی با بیان اینکه در احضاریه دادسرا اتهامش فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است افزود: پیش‌تر توسط دادستانی تهران ۱۰ پرونده برایم تشکیل شده بود که با این پرونده تعداد پرونده‌های تشکیل شده به ۱۱ می‌رسد.

بازداشت دست‌کم ۴۵ نفر در اهواز










 در پی برگزاری مراسم بزرگداشت یک شاعر اهوازی دست‌کم ۴۵ شهروند عرب اهوازی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۹ دی ماه سال جاری بعد از حضور و تجمع و جوانان عرب اهوازی در مراسم بزرگداشت یک شاعر اهوازی بنام «ملا فاضل سکرانی» نیروهای انتظامی و یگان ویژه أقدام به دستگیری ده‌ها نفر از شهروندان عرب در مسیر اهواز- فلاحیه (شادگان) کردند.
به گفته منابع محلی بعد از اتمام مراسم، سه مینی بوس که در حال بازگشت به شهر اهواز و حامل ده‌ها نفر بودند در جاده اهواز- فلاحیه (شادگان) در ساعت ۶ بعد از ظهر توسط نیروهای امنیتی متوقف و همه مسافران این مینی بوس‌ها دستگیر و به بازداشت‌گاه عملیات کارون اهواز منتقل شدند.
بنا به این گزارش، برخی از این افراد بدلایل فعالیتهای سیاسی و فرهنگی، سابقه دستگیری داشته‌اند و دلیل دستگیری آن‌ها که بصورت دسته جمعی صورت گرفته بود بخاطر سرودن اشعاری در مراسم بزرگداشت بوده است.
همه این جوانان دستگیر شده از منطقه ملاشیه شهر اهواز می‌باشند که تا کنون فقط اسامی ۴۵ نفر از آن‌ها منتشر شده است.
۱- محمد باوی ۲۵ ساله
۲- حسن ساعدی ۲۵ ساله
۳- صادق فرزند حمدان عفراوی ۲۷ ساله
۴- خالد فرزند حمدان عفراوی ۲۵ ساله
۵- محمد فرزند عبدالزهرا عفراوی ۲۳ ساله
۶- احمد فرزند عبدالزهرا عفراوی یبلغ ۱۹ ساله
۷- قادر فرزند ساهی مسعودی ۲۴ ساله
۸- مجید فرزند ساهی مسعودی ۲۳ ساله
۹- ولید فرزند خلف مسعودی ۲۰ ساله
۱۰- سالم حیدری ۲۳ ساله
۱۱- جعفر سیلاوی ۲۲ ساله
۱۲- محمد فرزند عبید کروشاوی ۲۳ ساله
۱۳- عدنان فرزند حکیم عیاشی ۲۲ ساله
۱۴- محمد امین غرباوی ۲۷ ساله
۱۵- طعمه فرزند حنون براجعه ۳۰ ساله
۱۶- حسین حمودی ۱۹ ساله
۱۷- طعمه حمودی ۲۵ ساله
۱۸- طارق فرزند ناعم عفراوی ۲۳ ساله
۱۹- علی کرکر حیدری ۳۰ ساله
۲۰- عظیم عیاشی ۲۷ ساله
۲۱- إبراهیم فرزند فنجان بدوی ۲۵ ساله
۲۲- احمد فرزند فنجان بدوی ۲۱ ساله
۲۳- علی حاجی بدوی ۲۹ ساله
۲۴- رسول براجعه ۲۵ ساله
۲۵- احمد براجعه ۳۱ ساله
۲۶- قاسم فرزند لازم حردانی ۱۹ ساله
۲۷- توفیق کروشاوی ۲۲ ساله
۲۸- رسول کروشاوی ۲۳ ساله
۲۹- مجتبى فرزند حسن مروانی ۱۸ ساله
۳۰- عارف سرخی ۲۵ ساله
۳۱- ستار فرزند صدام مسعودی ۲۳ ساله
۳۲- بندر فرزند راشد مسعودی ۲۱ ساله
۳۳- ماهر فرزند زرزور ۱۷ ساله
۳۴- میلاد عفراوی ۱۹ ساله
۳۵- محمد فرزند لفته مسعودی ۲۱ ساله
۳۶- علی فرزند لفته مسعودی ۱۹ ساله
۳۷- ماجد مسعودی ۲۳ ساله
۳۸- نوری کروشاوی ۳۸ ساله
۳۹- مجید فرزند حمید هاشمی ۴۰ ساله
۴۰- قاسم فرزند لفته حیدری ۲۷ ساله
۴۱- سعید سلیمانی ۳۸ ساله
۴۲- رضا مروانی ۱۷ ساله
۴۳- حسن طرفی ۳۵ ساله
۴۴- نعیم فرزند عباس حیدری ۲۲ ساله
۴۵- سجاد بدوی ۲۵ ساله