۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

بازداشت یک شهروند مریوانی توسط اطلاعات سپاه





دانا لنج آبادی دانشجو و شهروند کرد مریوان توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دانا لنج آبادی فعال مدنی غروب روز شنبه توسط نیروهای اطلاعات سپاه در مغازه‌ای که در آن مشغول بکار بود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
وی که دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان در رشته اقتصاد کشاورزی است پیش‌تر نیز در اعتراضات مریوان بازداشت شده بود.
تاکنون از اتهامات و دلیل بازداشت این فعال کرد اطلاعی بدست نیامده و تا لحظه تنظیم این خبر موفق به تماس با بستگان خود نشده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «احتمالا وی را به اتهام همکاری با گروههای حقوق بشری بازداشت کرده‌اند.»

وضعیت وخیم جسمی یک زندانی کرد در رجایی شهر





کریم معروف عزیز که پس از عمل آپاندیس بدون طی دوره درمان به سالن سیاسی زندان رجایی شهر بازگشت و در وضعیت وخیمی بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کریم معروف عزیز زندانی کرد تبعه عراق سالن سیاسی زندان رجایی شهر کرج، طی هفته‌های گذشته، در پی عود و ترکیدن آپاندیس به بیمارستان منتقل و بدون طی دوره درمان به زندان رجایی شهر کرج عودت شد.
یکی منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «کریم معروف عزیز در وضعیت بدی بسر می‌برد. بطور کلی بیمار بعد از عمل جراحی نباید تا بهبود کامل به زندان بازگردانده شود. ولی مسئولین زندان با فاصله بسیار کوتاهی پس از عمل جراحی وی را که از سن بالایی نیز برخوردار است به زندان بازگرداندند.»
کریم معروف عزیز زندانی سالن سیاسی زندان رجایی شهر کرج تبعه عراق بوده و از ۱۶ سال پیش در زندان بسر می‌برد و به حبس ابد محکوم شده است.

اعدام ها را متوقف کنید





دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، فوری و خودسرانه، امروز از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدامهای مستمر را متوقف کنند. متخصصین از افزایش سریع تعداد اعدامهایی که از آغاز سال ۲۰۱۴ تا کنون صورت گرفته ابراز نگرانی کردند.
متخصصین مستقل گفتند: “ما از تداوم استفاده از مجازات اعدام با تناوبی نگران کننده توسط مقامات ایران، که علیرغم درخواستهای مکرر ما از جمهوری اسلامی ایران برای وضع دستور توقف برای اعدامها صورت گرفته ناخشنودیم” و بر “ماهیت بیرحمانه، غیر انسانی، و خفت بار مجازات اعدام” تاکید کردند.
طبق گزارشات، حداقل ۴۰ نفر ظرف دو هفتۀ اول سال جدید میلادی به دار آویخته شده اند که ۳۳ مورد از این اعدامها فقط در هفتۀ گذشته اجرا شد. تعداد ۶۲۵ اعدام دیگر، که شامل ۲۸ زن و چندین زندانی سیاسی بوده است نیز مطابق گزارشات در سال ۲۰۱۳ میلادی اجرا شده اند.
اکثر این اعدامها برای جرمهای مرتبط با مواد مخدر بوده اند، اما چند نفر نیز به جرم محاربه و یا اقدام علیه امنیت ملی اعدام شده اند.
گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، فوری و خودسرانه گفت: “عمیقا نگران کننده است که دولت همچنان برای جرمهایی که شرایط “جدی ترین جرایم” را مطابق مقتضیات قوانین بین المللی دارا نمی باشند، و در جایی که نگرانی های جدی برای طی فرآیند مناسب قضایی وجود دارد به اعدامها ادامه میدهد.”
آقای هینز افزود “مایل هستم که یک بار دیگر درخواست بکنم که اگر قرار باشد از مجازات اعدام در کشورهایی که هنوز [این مجازات] را ملغی نکرده‌اند استفاده بشود. قوانین بین‌المللی ملزم می‌کند تنها در شرایطی تحمیل بشود پس از این که روند بررسی بالاترین سطح احترام به دادگاه عادلانه و استانداردهای دادرسی رعایت شده باشد. مقررات جدی ترین جرایم علاوه بر این ملزم می‌کند تنها برای قتل عمد تحمیل بشود.”
آقای شهید گفت “اعدام مداوم افراد برای استفاده از حقوق خود به آزادی تجمع، تشکل و وابستگی به گروهای قومی (اتنیکی) مغایر با اصول‌ و هنجارهای جهان‌شمول و پذیرفته حقوق بشر می‌باشد.”
آقای شهید در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳، پس از اینکه دولت ایران ۱۶ عضو جامعۀ بلوچ های ایران را برای انتقام جویی از کشته شدن ۱۴ مامور گارد مرزی در روز قبل اعدام کرد، تاکید کرد: “جامعۀ بین المللی نمیتواند عمل مداوم اعدام افراد به دلیل انجام حقوق خویش به آزادی اجتماعات، انجمن، و ارتباط با گروه های اقلیتی و یا استفادۀ مقامات از انتقام برای توجیه اجرای اعدام را مورد تایید قرار دهد.”
احمد شهید گفت: “اعدام افراد به عنوان شکلی از مقابله به مثل برای یک نزاع تحت قوانین بین المللی حقوق بشر بدون شک عملی غیر قانونی است.” وی افزود: “دولت ایران نسبت به احترام به حق زندگی، که اساسی ترین حق از حقوق بشر و حقی غیر قابل بازگشت است تعهدات قانونی و اخلاقی دارد.”
متخصصین سازمان ملل متحد از مقامات ایران خواستند تا استفاده از مجازات اعدام را محدود کنند، تعداد جرایمی را که امکان این مجازات برای آنها وجود دارد کاهش دهند، و به موازین بین المللی که متضمن روند عادلانۀ دادرسی و حمایت از حقوق کسانی که با اعدام روبرو هستند میباشند احترام بگذارند.
گزارشگران ویژه گفتند: “ما یک بار دیگر از دولت ایران میخواهیم تا به عنوان یک عضو فعال جامعۀ بین المللی به درخواست‌ها برای اعلام دستور توقف اعدام، به خصوص در مواردی که مربوط به زندانیان سیاسی و متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر میشود، پاسخ مثبت دهند.”
گزارشگران ویژه تاکید کردند “در این میان، ما به مقامات ایران اصرار می‌کنیم که حداقل استفاده از مجازات اعدام را به مواردی که به عنوان استثنا در قوانین بین‌الملل مجاز است محدود بکند، به عبارت دیگر اعمال آن را فقط به جرم قتل عمد محدود بکند و استانداردهای بین‌المللی تضمین کننده دادگاه عادلانه و دادرسی برای آنانی که با مجازات اعدام مواجه هستند را به صورت دقیق رعایت بکند.”
درخواست تجدید نظر کارشناسان همچنین از طرف خوان مندز گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات ظالمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز نیز تایید شد.

وضعیت وخیم یکی از زندانیان اهل‌سنت پس از پایان اعتصاب





جمشید دهقانی که پس از ۷۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد توانایی غذا خوردن ندارد و همچنان پزشکان با استفاده از سرم به وی غذا می‌دهند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمشید دهقانی که از روز ۱۳ آبان ماه تا روز شنبه ۲۸ دی ماه به مدت ۷۵ روز در اعتراض به حکم اعدام خود و همچنین عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بود اکنون با پایان اعتصاب غذا در شرایط وخیمی بسر می‌برد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «جمشید دهقانی وضع بسیار خطرناکی دارد و قادر نیست هیچ نوع غذایی را بخورد و تا حالا هر غذایی به وی داده‌اند، بالاآورده و رنگش زرد شده. وی از شب گذشته تا کنون سه بار به بهداری زندان منتقل شده و پزشکان به وی سرم وصل نمودند اما حالش بد‌تر از پیش شده.»
وی همچنین در مورد وضعیت جسمی سه اعتصاب کننده دیگر گفت: «حامد احمدی، کمال ملایی و جهانگیر دهقانی نیز در شرایط خوبی نیستند ولی وضعیت جمشید بسیار خطرناک‌تر از باقی است.»
گفتنی است، این زندانیان با قول مساعد رئیس زندان و مسئولین قضائی مبنی بر انتقال ایشان به بند زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر و همچنین تجدید دادرسی در دادگاهی عادل به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی در تاریخ چهارشنبه ۲ بهمن ماه از زندان قزلحصار کرج به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند، اما دوتن دیگر از زندانیان اهل سنت بنام‌های صدیق محمدی و سید هادی حسینی کماکان در واحد ۳ زندان قزلحصار نگهداری می‌شوند.

۴۷ نفر با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در خرم آباد دستگیر شدند





فرمانده انتظامی خرم آباد از اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش  مهر، سرهنگ حسین نجفی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ارتقا امنیت اجتماعی در نقاط آلوده و جرم خیز شهرستان خرم آباد اجرا شد.
وی با اشاره به دستگیری متخلفان در قالب اجرای این طرح در خرم آباد افزود: با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی ماموارن انتظامی خرم آباد موفق به دستگیری ۴۷ نفر متخلف در سطح شهر شدند.
فرمانده انتظامی خرم آباد تصریح کرد: همچنین با اجرای این طرح ۱۳ دستگاه خودرو و موتورسیکلت متخلف توقیف و مقاددیری مواد مخدر و سلاح سرد نیز ازمتخلفان کشف و ضبط شد.
سرهنگ نجفی با اشاره به نقش مردم در تامین و برقراری نظم و امنیت از شهروندان خواست که برای اجرای هر چه بهتر این طرح‌ها با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند.

۶۵۰ کارگر کارخانه لوله گستر اسفراین سه ماه حقوق نگرفته‌اند





یکی از نمایندگان کارگران کارخانه «لوله گستر» دراستان خراسان شمالی از تعویق سه ماه حقوق ۶۵۰ کارگر این کارخانه، به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ،«سهراب ناصری»یکی از نمایندگان کارگران  در این باره گفت: کارخانه «لوله گستر» که در زمینه تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز فعالیت دارد به دلیل آنچه از سوی کارفرما «نداشتن ضمانت نامه بانکی برای فروش محصولات» ذکر می‌شود، تولید را کاهش داده و از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند.
او در مورد مشکلات فروش محصولات این کارخانه گفت: با وجود آنکه انبارهای این کارخانه مملو از لوله برای فروش است و در زمینه تولید نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، مشتریان حاضر به خرید محصولات این کارخانه نمی‌شوند.
به گفته وی، خریداران که اغلب از مناطق نفت خیز جنوب کشور (عسلویه) هستند، زمانی که برای عقد قرار داد به این کارخانه مراجعه می‌کنند برای تضمین خریدشان از کارفرما ضمانت نامه معتبر بانکی می‌خواهند اما کارفرما قادر به دریافت این ضمانت‌نامه از بانک نیست.
این فعال کارگری در مورد بخش دیگری از مشکلات کارخانه لوله گستر گفت: کارخانه لوله گستر که مدیریت آن طی دو سال گذشته از سازمان گسترش و نوسازی به بخش خصوصی واگذار شده است، هم‌ اکنون در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.
او گفت: با پیگیری نمایندگان کارگری و مصوبه هیئت دولت، قرار است این مجموعه تولیدی برای حفظ اشتغال و امنیت شغلی کارگرانش مجددا به سازمان گسترش و نوسازی بازگردد اما آنچه مانع عملی شدن این موضوع تا به امروز شده مخالفت مدیر عامل سازمان گسترش نوسازی است.
مشکلات لوله گستر ناشی از کاهش تولید است
در این زمینه رئیس اداره کار شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی ضمن تایید تاخیر در پرداخت حقوق کارگران کارخانه لوله گستر، مشکلات مالی این واحد را ناشی از کاهش تولید دانست.
علی قلی‌زاده در این باره به ایلنا گفت: معوقات حقوقی کارگران کارخانه لوله گستر ۴ ماه بود که کارفرما یک ماه از معوقات حقوقی کارگران را روز پنجشنبه سوم بهمن ماه پرداخت کرده است.
به گفته وی، مشکلات مالی کارخانه در زمینه تولید به حدی رسیده است که این واحد نمی‌تواند به موقع به تعهدات خود در زمینه تحویل محصولاتش عمل کند.
گفتنی است تلاش خبرنگار ایلنا برای پی گیری این خبر از طریق کارفرما و سایر مدیران داخلی تا لحظه ارسال خبر به نتیجه نرسیده است.

تخریب خانه قاجاری مهبد در شیراز





 این خانه تاریخی یکی از بناهای ارزشمند مربوط به دوران‌ قاجار است که در بافت تاریخی شیراز قرار دارد.
بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، این خانه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است با معماری خاص دوره قاجار دارای تزیینات کاشیکاری و درک‌های چوبی است.
شهردار بافت تاریخی شیراز با اشاره به اینکه این اثر هم اکنون به علت نداشتن حفاظت فیزیکی مناسب تخریب شده است گفت: ویرانه‌ای از این اثر ارزشمند تاریخی قابل مشاهده است و دیروز نیز یکی از دیوارهای این عمارت روی یک خودرو پارک شده کنار خیابان فرو ریخت.
رحیمی با بیان اینکه مرمت و نگهداری بنا اعتبار زیادی نیاز دارد افزود: در صورت ادامه بی‌توجهی مسئولان اثری از این خانه باقی نخواهد ماند.
هم اکنون ۲۷۰ خانه ثبت شده تاریخی در بافت قدیمی شیراز قرار دارد.

محکومیت فاطمه هاشمی به شش ماه حبس تعلیقی





فاطمه هاشمی رفسنجانی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
«سید وحید ابوالمعالی» وکیل مدافع فاطمه هاشمی رفسنجانی روز شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: حکم از سوی دادگاه ابلاغ شده و موکلم به شش ماه حبس محکوم شده است.
وی ادامه داد، دادگاه به استناد مواد ۴۴، ۴۶، ۵۰ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی این حکم را به مدت دو سال تعلیق کرده است.
وکیل مدافع فاطمه هاشمی گفت: به این حکم اعتراض داریم و در اسرع وقت اعتراض خود را تقدیم دادگاه خواهیم کرد.

محکومیت یک شهروند بهایی به پنج سال زندان





سارنگ اتحادی شهروند بهایی ساکن تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سارنگ اتحادی شهروند بهایی ساکن تهران به ۵ سال حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهائی جهت از بین بردن امنیت ملی» محکوم شد.
وی که در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۲ به همراه وکیلش در دادگاه حاضر شد پس از مراجعه به دادگاه متوجه شد که حکم وی به صورت غیابی در تاریخ ۲۲ دی ماه صادر شده است.
حکم غیابی در حالی صادر شده که دادگاه پیش‌تر به تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۱ تغییر کرده بود.
همچنین بر اساس کیفر خواست اتهام وی تنها «تبلیغ علیه نظام» قید گردیده ولی در حکم صادره «عضویت در تشکیلات بهائی جهت از بین بردن امنیت ملی» نیز اضافه گردیده است.
سارنگ اتحادی در تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۱ به همراه همسرش نسیم اشرفی و ۷ شهروند بهائی دیگر در تهران دستگیر شدند و همه به غیر از عادل نعیمی به قرار وثیقه آزاد شدند.
گفتنی است، پیش‌تر نیز نسیم اشرفی همسر سارنگ اتحادی به ۳ سال حبس محکوم شده و حکم وی در دادگاه بدوی به ۱ سال حبس کاهش یافته است.

بررسی پرونده زانیار و لقمان مرادی در دادگاه عمومی





باوجود صدور حکم اعدام در دادگاه انقلاب، پرونده زانیار مرادی و لقمان مرادی اینبار در دادگاه عمومی رسیدگی می‌شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه خدابخش قاضی ناظر بر زندان به زانیار و لقمان مرادی اطلاع می‌دهد که پرونده ایشان برای رسیدگی در دادگاه عمومی ارسال شده و در این دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 پرونده ایشان پیشتر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد بررسی قرار گرفته و برای ایشان محکومیت اعدام در نظر گرفته شده است.
زانیار مرادی و لقمان مرادی متهم هستند  پسر امام جمعه مریوان را به قتل رسانده‌اند.
لازم به یاد آوریست، این اتهام بار‌ها توسط زانیار و لقمان مرادی رد شده است.

از برگزاری جلسه ماهانه کانون نویسندگان ایران جلوگیری شد





کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که مأموران امنیتی از برگزاری جلسه ماهانه جمع مشورتی این کانون جلوگیری کرده‌اند.
بنا به این بیانیه این جلسه قرار بود روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه در منزل یکی از اعضای کانون نویسندگان برگزار شود اما روز یکشنبه مأموران در تماس تلفنی ضمن احضار صاحب‌خانه به یکی از ادارات وزارت اطلاعات وی را وادار می‌کنند جلسه را منتفی کند.
این کانون در بیانیه خود آورده است: “کانون نویسندگان ایران از آغاز تأسیس در سال ۱۳۴۷ همواره با فشار و سرکوب حاکمیت وقت مواجه بوده است.”
کانون نویسندگان با یادآوری مجموعه فشارهایی که جمهوری اسلامی تاکنون بر این نهاد مدنی وارد کرده است به نشست اخیر گروهی از هنرمندان با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اشاره کرده و نوشته است: “هم‌زمانیِ ممنوعیت تشکیل جلسه جمع مشورتی کانون با برگزاری جلسه رئیس دولت و شماری نویسنده و هنرمند و به‌ویژه آنچه در آن مجلس گفته شد، این پرسش را پیش کشید که چه رابطه‌ای میان آن آواز سر دادن‌ها پیرامون آزادی و هنر، زیرزمینی شدن اندیشه، آن ابراز خرسندی‌ها و امیدواری‌ها با این تهدید و سرکوب وجود دارد؟ چنین دم خروسی را چه طور می‌شود با قسم حضرت عباس نادیده گرفت؟”
این کانون افزوده است: “اگر نگاه خود را از زرق و برق مجالس دولتی و لبخند‌ها و مجامله پیرامون آزادی و هنر برگیریم و به دنیای واقعی نظر بیندازیم در آن هیچ تشکل مستقلی که آزادانه فعالیت کند، نمی‌بینیم.”
کانون نویسندگان ایران در پایان بیانیه خود نوشته است: “مشکل اساسی نویسندگان و هنرمندان این سرزمین تعریف آزادی نیست بلکه نبودن آن است. ممکن است هر کس برای کسب این آزادی یا هر منفعت دیگری به راهی بیندیشد؛ از جمله همراهی با صاحبان قدرت. این را می‌شود حق شخصی او دانست، چنانکه نقد رفتار او را از جانب دیگران. اما کانون نویسندگان ایران دسترسی ادبیات و هنر به آزادی را، حتی امید آن را، از راه قدرتمداران آزادی‌ستیز ممکن نمی‌داند و صورت مسئله را با راه حل آن یکسان نمی‌پندارد.”

تجمع کارگران پلی‌اکریل اصفهان در اعتراض به بازداشت شش کارگر





شش کارگر پلی اکریل اصفهان که توسط پلیس امنیت شهرستان مبارکه احضار شده بودند، بعد از ظهر امروز پس از مراجعه به این نهاد نظارتی، به دادستانی منتقل شده و قرار است امشب را در کلانتری ۱۱ مبارکه سپری کنند.
به گزارش ایلنا، همزمان با بازداشت موقت این ۶ کارگر، جمعی از کارگران پلی‌اکریل (منابع کارگری حدود ۶۰۰ نفر تخمین زده‌اند)، عصر امروز در اعتراض به بازداشت موقت همکاران خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.
یکی از نمایندگان کارگران در تشریح دلایل تجمع کارگران گفت: کارگران پلی اکریل اصفهان عصر امروز (چهارشنبه ۲ بهمن ماه) در اعتراض به ادامه اجرای سیاست کوچک سازی کارخانه و بازداشت موقت همکارانشان در محوطه کارخانه تجمع کردند.
وی ادامه داد: اعتراضات صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان «خودجوش» است و قائم به فرد نیست تا با بازداشت افرادی تحت عنوان «رهبران معترضان»، خاتمه پیدا کند.
منابع کارگری گزارش می‌دهند ۶ کارگر پلی اکریل اصفهان که توسط پلیس امنیت شهرستان مبارکه احضار شده بودند، بعد از ظهر امروز پس از مراجعه به این نهاد نظارتی به دادستانی منتقل شده و قرار است امشب را در کلانتری ۱۱ مبارکه سپری کنند.
یکی از نمایندگان کارگران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: آقایان «صفایی»، «مسعود فتاحی»، «سیروس پیام منی»، «احمد صابری»، «عباس حقیقی» و «جواد لطفی» که روز گذشته از سوی پلیس امنیت شهرستان مبارکه احضار شده بودند، امروز (چهارشنبه ۲ بهمن ماه) به این نهاد نظارتی مراجعه کرده و از آنجا به دادستانی منتقل شدند.
وی ادامه داد: بعد از رسیدگی به پرونده این افراد در دادستانی، آقای «باغستانی» دادستان شهرستان مبارکه به آن‌ها گفته است که امشب را در کلانتری ۱۱ مبارکه و «تحت نظر» سپری خواهند کرد تا رسیدگی قانونی به پرونده‌شان از فردا آغاز شود.
از علت بازداشت این افراد هنوز اطلاعی در دست نیست اما گمان می‌رود بازداشت آن‌ها با تحصن کارگران پلی اکریل اصفهان در اعتراض به تعطیلی «اکریلیک ۲» در تاریخ ۳۰ دی ماه مرتبط باشد.
گفتنی است آقایان لطفی، حقیقی و صابری پیش تر در تاریخ ۳۰ آبان ماه بازداشت شده بودند که پس از گذشت یک هفته آزاد شدند. بازداشت آنها با شروع دور دوم اعتراضات کارگران پلی اکریل اصفهان همزمان شده بود.
ایلنا پیش از ظهر امروز نامه‌‌‌ای از آقای لطفی، یکی از کارگران بازداشتی خطاب به حسن روحانی که اینک در سفر داووس به سر می‌برد منتشر کرده بود.
آقای لطفی، یکی از بازداشت‌شدگان امروز در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از وی خواسته است تا صدای اعتراض کارگران پلی اکریل را بشنود و تاکید کرده که کارگران پس از گذشت حدود سه ماه از اعتراضات صنفی، هنور تهدید می‌شوند.

نارضایتی جدی معلمان از پرداخت نشدن اضافه کار





دبیر کل کانون صنفی معلمان از پرداخت نشدن اضافه تدریس (اضافه کار) بسیاری از معلمان از ابتدای اردیبهشت ماه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری  کار ایران (ایلنا)،«اسماعیل عبدی» در این باره گفت: اضافه تدریس بسیاری از معلمان در اردیبهشت ماه و ۴ ماهی که از ابتدای سال تحصیلی جدید می‌گذرد (ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی)، پرداخت نشده که این مسئله به نارضایتی جدی در میان آنان دامن زده است.
وی ادامه داد: معوقه اضافه تدریس معلمان بیشتر مربوط به شهرستان‌های استان تهران است اما در بیشتر استان‌ها اضافه تدریس وجود دارد چرا که به دلیل کمبود نیروی انسانی در بسیاری از دروس، تعدادی از همکاران باید اضافه تدریس داشته باشند.
این فعال صنفی معلمان با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی، افزود: حقوق معلمان با نرخ واقعی تورم متناسب نیست بنابراین آنان برای گذران زندگی و تامین امرار معاش به اضافه تدریس مجبور می‌شوند.
عبدی تصریح کرد: اضافه تدریس معلمان در آموزش و پرورش عنوان حق التدریس دارد که وابسته به فیش حقوقی و حکم کارگزینی است و از ساعتی ۸ هزار تومان تا ساعتی ۱۲ هزار تومان متغیر است.
وی با اشاره به اظهار نظر «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۱۰ آذر ماه در شبکه دو صدا و سیما مبنی بر اینکه معوقات معلمان تا ۳ ماه آینده پرداخت می‌شود، عنوان کرد: ما شرایط دولت آقای روحانی را درک می‌کنیم زیرا با حجم بالایی از بدهی‌های دولت گذشته رو به رو است اما این حق را نیز برای همکارانمان قائلیم که نسبت به تعویق در پرداخت حقوق و مزایای خود اعتراض داشته باشند.
دبیر کل کانون صنفی معلمان در پایان تاکید کرد: بخش قابل توجهی از معوقات معلمان باید در هفته‌های اخیر پرداخت شود تا معلمان مشکلات معیشتیشان را حل کنند.

ممانعت از آزادی فرزاد مددزاده با وجود پایان محکومیت

فرزاد مددزاده که محکومیت ۵ ساله خود را بدون مرخصی در زندان سپری کرده است، با وجود پایان دوران محکومیت با ممانعت از آزادی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد مددزاده زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که بنا به قرار قبلی باید در تاریخ ۳ بهمن ماه با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد می‌شد، با ممانعت مسئولین روبرو شده است.
دوستان و بستگان وی که از ظهر روز پنج‌شنبه ۳ بهمن ماه در مقابل زندان رجایی شهر به انتظار نشسته‌اند با مسئولین زندان صحبت کرده و مسئولین به ایشان اطلاع داده‌اند که فرزاد یک پرونده باز دارد.
یکی از ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «فرزاد مددزاده در تابستان سال ۹۰ به همراه صالح کهندل و محمدعلی (پیروز) منصوری و یک زندانی سیاسی دیگر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پرونده‌ای با اتهام تبلیغ علیه نظام برای ایشان مفتوح شد. چند ماه بعد به دستور دادگاه انقلاب هر چهارنفر از اتهام مزبور تبرئه شدند. ولی اکنون اجرای احکام زندان اعلام کرده که نام فرزاد در لیست نیست. این درحالی است که قرار بازداشت صادره از سوی دادگاه انقلاب ۲ ماهه بوده است و اگر به فرض نام فرزاد از قلم افتاده باشد نیز اکنون که بیش از ۲ سال گذشته باید وی را آزاد کنند.»
فرزاد مددزاده از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه خواهرش شبنم مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

اعمال شرط برای علمای اهل‌سنت برای اعزام به حج





نهاد رهبری در امور اهل‌سنت شرط پذیرش «طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت» را برای اعزام علمای اهل‌سنت بلوچستان به عمره مفرده برقرار نموده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، همزمان با اعلام آغاز مرحله دوم نام نویسی برای کاروان‌های عمره مفرده در سیستان و بلوچستان از روز چهارشنبه به مدت یک هفته، نهاد رهبری در امور اهل سنت از این مساله برای گسترش کنترل خود بر مدارس و مساجد اهل سنت استفاده می‌کند.
نهاد رهبری در امور اهل سنت بلوچستان برای پذیرش طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت از سوی روحانیان سنی مذهب استان که از آن به «کنترل مدارس دینی» یاد می‌کنند ثبت نام برای عمره مفرده را منوط به پر کردن فرمهای پذیرش طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت کرده است.
یکی از علمای دینی اهل سنت در این رابطه اظهار داشت: «روز پنجشنبه ۳ بهمن ماه جلسه‌ای را در نهادهای رهبری استان ترتیب دیده‌اند و از علمای اهل سنت برای شرکت در آن دعوت کرده‌اند تا هر کس با پذیرفتن طرح موافقت کند و فرم‌های مربوطه را پر کند برای سفر عمره مفرده خارج از نوبت نام نویسی شود.»
گفتنی است پیش‌تر قبول «طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت» از سوی شورای هماهنگی مدارس و مساجد اهل سنت سیستان و بلوچستان رد شده و این شورا اداره مدارس و مساجد را وظیفه خود اهل سنت دانسته‌اند و دخالت در امور اداری را خط قرمز خود قلمداد کرده‌اند.
احمدی‌نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خود و پس از وقایع سال ۱۳۸۸ طرحی را به نام «ساماندهی مدارس دینی اهل سنت» به‌تصویب رساند.
هدف از اجرای این طرح این بود که کلیه مدارس دینی زیر نظر مستقیم و با برنامه ریزی افرادی پیش برود که دفتر رهبری تعیین می‌کند.

اعدام هفت زندانی در زندان دیزل آباد





هفت زندانی با اتهامات قتل و قاچاق مواد مخدر در محوطه زندان مرکزی کرمانشاه، دیزل آباد اعدام شدند.
بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، احکام اعدام این هفت زندانی سحرگاه روز پنج‌شنبه در محوطه زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل آباد) از طریق چوبه دار به اجرا درآمد.
ملکی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در این رابطه گفت: «پنج نفر از این افراد به جرم حمل حدود ۱۰۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر و ۲ نفر هم به جرم قتل به اعدام محکوم شده بودند که پس از تایید در دیوان عالی کشور امروز اجرا شد.»

سید ضیا نبوی به مرخصی اعزام شد





سید ضیا نبوی زندانی سیاسی تبعیدی به زندان کارون، برای اولین بار به مدت ۵ روز به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید ضیا نبوی که از خرداد سال ۸۸ تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد، روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه به مدت ۵ روز به مرخصی اعزام شد.
ضیا نبوی، دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل است که از ۲۵ خرداد ۸۸، بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد. نبوی به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شده است

آرش محمدی به مرخصی اعزام شد





آرش محمدی، فعال دانش‌جویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریز عصر امروز چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانش‌جویی در حالی برای اولین بار و با قرار وثیقه‌ی ۲۵۰ میلیون تومانی به مرخصی ۴ روزه اعزام شده که تنها ۴ ماه از مدت زمان محکومیتش باقی است.
گفتنی است ماموران زندان تبریز وی را با آمبولانس از زندان خارج و در محلی دورتر از زندان رها کردند.
آرش محمدی هم‌راه با تنی چند از فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه‌های تبریز عصر روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران تبریز بازداشت و متعاقبا توسط شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی که پیش‌تر نیز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۱ با آزادی مشروط از زندان تبریز آزاد شده بود، بایستی ۶ ماه حبس تعلیق شده را نیز تحمل نماید و بدین ترتیب ۱ سال را در زندان خواهد گذراند.

مسمومیت ۷ شهروند گیلانی بدلیل سوخت مخلوط





 ۷ نفر در استان گیلان به دلیل مسمومیت از گاز منوکسید کربن حاصل از سوخت گازوئیل موجود در نفت راهی بیمارستان شدند.
یکی از ساکنان روستای خشکنودهان به گزارشگر هرانا گفت: «ساکنان روستای خشکنودهان از توابع فومن درحالی از گاز شهری محروم هستند که اکثر مناطق اطراف این روستا سال هاست از گاز شهری بهره‌مند هستند. این در صورتیست که شورای این روستا جهت لوله کشی گاز به درب منازل این روستا نشینان هزینه‌های سنگین طلب نموده که از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان به نسبت نزدیک یا دور بودن از جاده اصلی مطالبه شده است که به نسبت درآمد ناچیز حاصل از کشت برنج، اکثر خانوار‌ها از پرداخت این مبالغ عاجز می‌باشند.»
وی در ادامه گفت: «همچنین این روستا علاوه بر محرومیت از گاز از نفت خالص هم محروم می‌باشد که ساکنان این منطقه مجبور به خرید نفت از دلال‌ها می‌باشند که بعضا گران‌تر و نا‌خالص است. ساکنان این منطقه معتقدند نماینده شهرستان فومن در مجلس شورای اسلامی به این دلیل که مردم این روستا به او رای نداده‌اند با آن‌ها سر ناسازگاری دارد و تمایلی به گاز رسانی به این منطقه ندارد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «روز پنجشنبه مورخ ۲۶ دی ۹۲ هفت نفر از ساکنان این روستا بدلیل مسمومیت ناشی از سوخت گازوئیل موجود در نفت خریداری شده نیمه‌های شب مسموم و دچار خفگی شده و روانه بیمارستان شده‌اند.»