۱۳۹۲ بهمن ۶, یکشنبه

آخرین وضعیت چاری محمدمراداف، تبعه ی ترکمنستان در زندان اوین





 چاری محمدمراداف تبعه ی کشور ترکمنستان ، فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمانهای بین المللی وزارت امور خارجه بیش از چهار سال است که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر میبرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چاری یک ماه پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و طی حکمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در شرایطی که وکیل ، مترجم ، نماینده دادستان ، نماینده سفارت ترکمنستان در دادگاه حضور نداشتند به اتهام جاسوسی برای ترکمنستان و همکاری با شرکت روسی “زاپالیارنایا” که به عنوان مترجم پاره وقت مدتی مشغول به کار بود، به دلیل قاچاق اجناس ممنوعه به ایران و نیز تبلیغ علیه نظام مجموعا به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
این در شرایطی است که دیگر هموطن وی به نام باتیر شاه محمداف که نماینده شرکت روسی بوده است با حکم ۲۰ سال حبس تعزیری در بند ۳۵۰ به سر میبرد. اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال از حبس این اتباع ترکمنستانی و با وجود عدم امکان ملاقات با خانواده هایشان ، امکان تماس تلفنی با خانواده و یا دسترسی کنسولی برای آنها فراهم نیست.
طی این سالها تلاش چاری برای برخورداری از حقوق یک زندانی در راستای ارتباط با خانواده ی خود از سوی مسولان بی پاسخ مانده است. متاسفانه آذر ماه گذشته با وجود درگذشت مادر وی ، همچنان با درخواست مرخصی یا دسترسی آزادانه وی به تلفن  مخالفت شده است.

دستگیری ۸۸ نفر متهم به اوباش‌گری در تهران





 فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس همه اراذل و اوباش را تحت نظر دارد و در چارچوب هفتمین مرحله از برخورد با این افراد، دیشب ۸۸ نفر از آن‌ها را در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بازداشت کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ حسین ساجدی نیا در جمع خبرنگاران با اشاره به قول مجموعه پلیس تهران برای برخورد با اراذل و اوباش افزود: پلیس تهران بزرگ دیشب با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت عملیات گسترده‌ای را انجام داد.
وی گفت: در این عملیات افرادی دستگیر شدند که انواع سلاح‌های سرد و گرم در اختیار داشتند و پلیس آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: بیشتر دستگیرشدگان عملیات اخیر سابقه جرم دارند و همه همشهری‌های پایتخت این اطمینان را داشته باشند که پلیس همواره مجرمان و بزهکاران را رصد و در صورت بروز کوچک‌ترین خطا به شدت با آنان برخورد می‌کند.
سردار ساجدی نیا در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت سریع این افراد به جامعه پس از بازداشت گفت: ما این موضوع را به مراجع قضایی نیز منتقل کرده‌ایم و دستگاه قضایی نیز بر اساس قوانین موجود، احکام قضایی مرتبط با این افراد را صادر می‌‌کند.
وی با اشاره به افراد بازداشت شده عملیات اخیر، این افراد را اراذل و اوباش سطح ۲ و ۳ دانست و افزود: خوشبختانه در شش ماه اخیر در حوزه نزاع و شرارت، شاهد کاهش آمار در تهران بودیم.
سردار ساجدی نیا ضمن درخواست از نهادهای اجتماعی برای فعالیت برای کاهش جرم در جامعه گفت: ‌ خوشبختانه با توجه به اقدامات پلیس تقریبا اراذل و اوباش سطح یک نداریم و بیشتر افراد دستگیر شده از میان اراذل سطح ۲ و ۳ بوده که غالبا در سنین ۱۸ تا ۲۳ سال هستند.
وی افزود: با شناسایی افرادی که در آستانه ورود به جرگه اراذل و اوباش بوده‌اند، اقداماتی برای گرفتن تعهد از این افراد، پدر و مادر و حتی معتمدین محلی شده و خوشبختانه تاکنون گزارشی از بزه این افراد نرسیده است.
سردار ساجدی نیا همچنین گفت: پلیس فتا امروز صبح موفق به بازداشت فردی شد که گرداننده صفحه‌ای اینترنتی بود و در این صفحه با انتشار عکس‌هایی به معرفی افراد شرور تهران می‌پرداخت.

کارگران شرکت مادیران مقابل مجلس تجمع کردند





 تعدادی از کارگران شرکت مادیران به خاطر اخراج غیرقانونی از این شرکت در درب مجلس شورای اسلامی تحصن کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران ( ایلنا)، این کارگران در پلاکاردی که دستشان است خود را کارگران رسمی معرفی کرده و مدعی‌اند که به شکل غیر قا نونی اخراج شدند.
این کارگران روز ۴ شنبه هفته گذشته نیز مقابل مجلس تحصن کردند، اما به خاطرتعطیلی مجلس‌؛ امروز تحصن خود را تکرار کردند.

۱۳۰ کارگر دیگر هم از ایران تایر اخراج شدند





جمعی حدود ۶۰۰ نفر از کارگران قرار دادی و روز مزد کارخانه ایران تایر در اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج کارگران روزمزدی، برای هفتمین روز متوالی دست از کار کشیدند.
یکی از نمایندگان کارگران ایران تایر در این‌ باره به ایلنا گفت: یک هفته پس از اخراج ۸۰ کارگر روز مزدی در روز یکم بهمن‌ماه، امروز (یکشنبه ششم بهمن) کارت ورود و خروج ۱۳۰ کارگر دیگر غیر فعال شده و از آنان خواسته شده از فردا سر کار خود حاضر نشوند.
به گفته این کارگر ایران تایر، طی هفت روز گذشته کارگران سه شیفت شاغل در خطوط تولید این کارخانه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و اخراج همکارانشان دست از کار کشیده‌اند که این اعتراضات از صبح امروز با اخراج ۱۳۰ کارگر دیگر وارد مرحله جدیدی شده است.
نماینده کارگران با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ کارگر روزمزدی و قراردادی این کارخانه خواستار تامین امنیت شغلیشان هستند و به همین دلیل طبق ماده ۱۴۲ قانون کار تولید را متوقف کرده‌اند، در ادامه افزود: این اعتراض صنفی کارگران در حالی صورت گرفته است که مدیران کارخانه ایران تایر به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال در چندین مرحله تعداد زیادی از کارگران کارخانه را اخراج کند.
گفتنی است بر اساس ماده ۱۴۲ قانون کار، در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمانهای قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای‌انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیأت تشخیص موظف است بر‌اساس در خواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمانهای کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.
نماینده کارگران با بیان اینکه سوابق فعالیت کارگران روزمردی بیکار شده از ۱۰ ماه تا ۱۵ سال است، اظهار کرد: در مجموع این کارخانه بیش از هزار کارگر دارد که حدود۶۰۰ کارگر موقت و روز مزدی زیر نظر یک شرکت پیمانکاری بدون برخورداری از حق امنیت شغلی، فعالیت می‌کنند.
محرومیت کارگران اخراجی ایران تایر از خدمات بیمه بیکاری
در ادامه یکی از کارگران اخراجی ایران تایر با تشریح وضعیت بیمه تامین اجتماعی کارگران اخراجی گفت: صبح امروز تعدادی از کارگران اخراجی ایران تایر وقتی پیگیر مستمری بیمه بیکاری خود از اداره کار غرب تهران شدند به آنان گفته شده به دلیل آنکه کارفرما بیمه ما را بصورت فصلی به اداره تامین اجتماعی پرداخت کرده، کارگران نمی‌توانند از مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند.

بازداشت هژبر فیرزیان پدر دو زندانی بهایی سمنان





هژیر فیروزیان شهروند بهایی، جهت تحمل حبس بدل از جریمه نقدی به زندان سمنان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «هژبر فیروزیان» ۵۲ ساله در روز شنبه ۵ بهمن ماه جهت اجرای محکومیت ۴۰ روز حبس تعزیری ما به ازای ۱۲۰۰۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی، خویش را به زندان سمنان معرفی و به بند منتقل شد.
 نامبرده پدر «شیدرخ» و «گلرخ فیروزیان» دو زندانی بهایی سمنان می‌باشد.
هژبر فیروزیان متهم به افترا نسبت به محمد رضا هاشمیان (مامور اداره کل اطلاعات سمنان) از طریق انتساب امور مجرمانه به وی شده است که بنا به ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی به پرداخت ۱۲۰۰۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی به حساب دولت محکوم گردید که چون از پرداخت جریمه خودداری کرده مابازای آن به ۴۰ روز حبس تعزیری محکوم می‌شود.
یکی از نزدیکان هژبر فیروزیان در رابطه با دستگیری این شهروند بهایی به هرانا اظهار داشت: «پس از دستگیری گلرخ و شیدرخ فیروزیان توسط ادراه اطلاعات سمنان در زمستان سال گذشته، آقای فیروزیان در ملاقاتی که با گلرخ داشت متوجه می‌شود که دخترش در ناحیه پشت دچار درد و کوفتگی می‌باشد که وقتی جریان را جویا می‌شود متوجه می‌شود که در یکی از بازجویی‌ها که جواب‌ها مورد پسند بازجو نبوده موجب شده بازجو مکررا و محکم به پشت صندلی گلرخ بزند که همین عمل موجب کوفتگی پشت و خون آمدن از بینی گلرخ می‌شود (بازجو همواره پشت گلرخ قرار داشته و هیچ وقت دیده نشده است). آقای فیروزیان مراتب را به قاضی پرونده، دادستان و رئیس دادگستری اطلاع می‌دهند اما چون اقدامی صورت نگرفت به ریاست جمهوری نامه‌ای می‌نویسند و جریان ضرب و شتم دخترشان را شرح می‌دهند. بعد هم سعی می‌کنند این نامه را به نماینده رئیس جمهور که به سمنان سفر کرده تحویل بدهند»
این فرد در دنباله سخنانش می‌گوید: «پس از مدتی با شکایت اداره اطلاعات سمنان برای هژبر فیروزیان احضاریه جهت شرکت در دادگاه می‌آید متعاقب آن احضاریه دیگری می‌آید که یکی از کارمندان اداره اطلاعات سمنان به نام محمد رضا هاشمیان از وی به اتهام افتراء شکایت کرده است. دادگاه اولیه به ریاست قاضی رئیسی در شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان تشکیل و آقای فیروزیان متهم شناخته می‌شود و محکوم به ۱۲۰۰۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی می‌شود این حکم در دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی سلامی هم تایید می‌شود. این در حالی است که آقای هژبر فیروزیان همواره اظهار داشته که شاکی پرونده، آقای هاشمیان را نمی‌شناسد و دخترش نیز چون همیشه بازجو در پشت وی راه می‌رفته بازجو را ندیده است و در ضمن با دیدن فیلم بازجویی برای شناختن هویت بازجو مخالفت شده است.»
این فرد مطلع در خاتمه اظهار می‌دارد به دلیل آنکه هژبر فیروزیان رای صادره غیرعادلانه دانسته از پرداخت جریمه خودداری کرده و در ازای آن به تحمل زندان محکوم می‌شود.
یادآوری می‌شود گلرخ و شیدرخ فیروزیان از ماه گذشته جهت گذراندن محکومیت به زندان سمنان منتقل شده‌اند. این دو شهروند بهایی متهم به تبلیغ آیین بهایی هستند.


1
2

فرزاد مددزاده از زندان آزاد شد





فرزاد مددزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج عصر امروز با پایان محکومیت خود از این زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد مددزاده به همراه خواهرش شبنم مددزاده، پنج سال پیش به دلیل پوشش اعتصابات دانشگاه تربیت معلم کرج بازداشت و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.
شبنم و فرزاد مددزاده در طی پنج سال گذشته از حق مرخصی محروم بودند.
گفتنی است، شبنم مددزاده یکم بهمن ماه سالجاری از زندان اوین آزاد شده بود.