۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

هجده نفر طی روزهای گذشته اعدام شدند

در طی روزهای گذشته  هجده زندانی در استانهای البرز، لرستان، مازندارن، قزوین، گیلان به اتهام قتل و مواد مخدر اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج زندانی با هویت نامعلوم در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند، اتهام برخی از این زندانیان حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است.
افکار نیوز، گزارش داده است که سه زندانی از اهالی روستاهای شهرستان دلفان به جرم حمل و فروش مواد مخدر در شهرستان ملایر اعدام شدند.
هم چنین سایت عرش نیوز نیز سوم بهمن ماه از اجرای حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل در ساری خبر داده است.
صبح امروز یک زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر نیز در میدان مادر  شهر قزوین اعدام شده است. دو زندانی نیز به نامهای هادی حمیدی زارع متهم به قتل و حمزه رمضانی متهم به قتل دوشنبه هفتم بهمن ماه اعدام شدند. روز گذشته نیز هفت نفر در زندان قزل حصار به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شدند.
تصاویر مستند از اجرای حکم اعدام یک زندانی در قزوین را در زیر مشاهده کنید.
 edam-ghazvin3 
edam-ghazvin1 




 edam-ghazvin5

اعدام دست‌کم ۷ زندانی در زندان قزل‌حصار





سحرگاه روز دوشنبه دست‎‌کم ۷ متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهرام سلطانی، محسن داوودی، هادی بیگی، میثم حاجی، فیض محمد صابرزهی، نظرعلی فکوک و یونس کرمی زندانیان هستند که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و احکام ایشان در دیوان عالی کشور مورد تائید قرار گرفته بود.
با استیذان ریاست قوه قضائیه حکم اعدام این ۷ زندانی سحرگاه دوشنبه ۷ بهمن ماه در محوطه زندان قزل‌حصار از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.
بر اساس گزارش رسیده یکی از محکومان به دلیل ضعف جسمانی دچار بی هوشی شده اما با اصرار مسئولین پس از به هوش آمدن نامبرده حکم در مورد ایشان به اجرا در آمد.

وضعیت نگران کننده ماشاء الله حائری در بیمارستان دی





ماشاء الله حائری زندانی سیاسی کهن سال زندان رجایی شهر پس از حمله قلبی با دستبند و پابند در بیمارستان دی بستری شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماشاء الله حائری روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه در پی خونریزی از گوش و بینی به بهداری زندان رجایی شهر کرج منتقل و به دستور پزشکان بهداری بصورت اورژانس به بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی خمینی اعزام شد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «ماشاء الله حائری در ۲۴ دی ماه دچار ناراحتی قلبی شدو بصورت اورژانس به بیمارستان هزار تخت خوابی تهران منتقل گردید. متاسفانه ماشاء الله حائری را با پا بند و دست‌بند و بسیار توهین آمیز در بیمارستان هزار تخت خوابی بستری کردند. از فردای انتقال ماشاء الله حائری خانواده وی به دادستانی مراجعه کرده و نامه انتقال به بیمارستان دی را از دادستانی اخذ کردند. ولی مامورین اعزام با نادیده گرفتن دستور دادستانی با انتقال مستقیم ماشاء الله حائری به بیمارستان دی موافقت نکردند و گفتند باید ابتدا به زندان رجایی شهر عودت شده و از آنجا مجددا اعزام شود. ماشاء الله حائری با‌‌ همان وضعیت جسمی به زندان رجایی شهر بازگردانده می‌شود و در تاریخ ۱ بهمن ماه مجددا دچار حمله قلبی می‌شود. خوشبختانه مامورین اینبار از ماشاء الله حائری را به بیمارستان دی انتقال دادند و در این بیمارستان رسیدگی‌های پزشکی خوبی برای وی صورت گرفت. ایشان اکنون از هوشیاری کمی برخوردار است و در زیر دستگاه قرار دارد. متاسفانه مامورین اعزام در این شرایط نیز حاضر نشدند تا دستبند و پابند وی را باز کنند.»
ماشاءالله حائری ۵۸ ساله و از زندانیان سیاسی دههٔ ۶۰ می‌باشد که در وقایع بعد از انتخابات به اتهام هواداری از یکی از گروههای معاند نظام بازداشت و به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

۱۵۰ کارگر کارخانه یخچال‌سازی “ایران پویا” تجمع اعتراضی برپا کردند





 امروز، دوشنبه هفتم بهمن‌ماه حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه یخچال‌سازی “ایران پویا” در اعتراض به مشخص نبودن سه درصد از سهام دو هزار کارگر این کارخانه، در مقابل درب ورودی این کارخانه دست به تجمع زدند.
به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، اکبر قربانی، یکی از سهام‌داران کارخانه “ایران پویا” گفت این کارخانه در اسفندماه سال گذشته منحل اعلام شده و با آن‌که انحلال آن بدون تأیید هیچ نهاد مرتبطی انجام شده، هنوز تکلیف سه درصد از سهام این کارخانه که متعلق به کارگران است مشخص نیست.
وی افزود: “کارگران در تجمع امروز از مسئولان کارخانه خواستند اختیار تصمیم‌گیری سه درصد از سهام کارخانه را به کارگران واگذار کنند وهیچ کس حق دخل وتصرف در اموالی که متعلق به کارگران است را ندارد.”
قربانی گفت بیش از ۶۰ نفر از سهام‌داران این کارخانه کارگرانی هستند که در دوران جنگ ایران و عراق زخمی شده‌اند که به آن‌ها در ایران “جانباز” می‌گویند.
به‌گفته وی انحلال کارخانه “ایران پویا” غیرقانونی است و این کارخانه یکی از پر درآمد‌ترین واحدهای تولیدی کشور است که به دلیل بی‌تدبیری برخی مسئولان منحل اعلام شده است.
با واگذاری این واحد تولیدی به شرکت “ایران افزار” بسیاری از نیروی کار این کارخانه بیکار و بازخرید اجباری شده‌اند.
شرکت ایران پویا در کیلومتر چهار جاده قدیم کرج در غرب تهران واقع است و در سال ۱۳۳۶ با نام شرکت پارس آمریکا تأسیس شد.
این شرکت سپس با نام تجاری “جنرال استیل” تولید انواع یخچال‌های خانگی و مقاطع مس و برنج را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ به “ایران پویا” تغییر نام داد و در سال ۱۳۷۰ وار د بازار بورس اوراق بهادار گردید.

تشدید فشارهای امنیتی در دانشگاه بوعلی سینا





تعدادی از فعالین سیاسی-دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان به کمیته انضباطی احضار شدند.
به گزارش دانشجونیوز، در روز های گذشته حراست دانشگاه بوعلی سینا نه تنها تغییرات همسو با دولت را نپذیرفته بلکه رویکرد امنیتی و رفتارهای غیر قانونی خود را نیز افزایش داده است.
کمیته انضباطی دانشگاه بوعلی سینا همدان با تعدادی از فعالان سیاسی-دانشجویی برخورد کرده و احکام غیرقانونی صادر کرده است، این درحالی است که پرونده ای برای این دانشجویان در کمیته انضباطی مفتوح بوده و درصدد تشدید برخوردها هستند.
کمیته انضباطی دانشگاه نمی تواند مستقل از قوه قضاییه عمل نموده و به صورت جناحی و بدون تشکیل دادگاه صالحه و بدون دعوت و حضور دانشجویان و در غیاب آنها، دانشجویی را از حقوق اجتماعی خویش محروم کند.
حراست دانشگاه بوعلی سینا، این احکام را در غیاب آنها صادر کرده و این اقدام برخلاف اصول ۲۰، ۳۴، ۳۵ و ۳۶ قانون اساسی کشور است.

۶۵۰ کارگر کارخانه لوله گستر اسفراین سه ماه حقوق نگرفته‌اند‎





یکی از نمایندگان کارگران کارخانه «لوله گستر» دراستان خراسان شمالی از تعویق سه ماه حقوق ۶۵۰ کارگر این کارخانه، به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.
«سهراب ناصری» در این باره به ایلنا گفت: کارخانه «لوله گستر» که در زمینه تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز فعالیت دارد به دلیل آنچه از سوی کارفرما «نداشتن ضمانت نامه بانکی برای فروش محصولات» ذکر می‌شود، تولید را کاهش داده و از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند.
او در مورد مشکلات فروش محصولات این کارخانه گفت: با وجود آنکه انبارهای این کارخانه مملو از لوله برای فروش است و در زمینه تولید نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، مشتریان حاضر به خرید محصولات این کارخانه نمی‌شوند.
به گفته وی، خریداران که اغلب از مناطق نفت خیز جنوب کشور (عسلویه) هستند، زمانی که برای عقد قرار داد به این کارخانه مراجعه می‌کنند برای تضمین خریدشان از کارفرما ضمانت نامه معتبر بانکی می‌خواهند اما کارفرما قادر به دریافت این ضمانت‌نامه از بانک نیست.
این فعال کارگری در مورد بخش دیگری از مشکلات کارخانه لوله گستر گفت: کارخانه لوله گستر که مدیریت آن طی دو سال گذشته از سازمان گسترش و نوسازی به بخش خصوصی واگذار شده است، هم‌ اکنون در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.
او گفت: با پیگیری نمایندگان کارگری و مصوبه هیئت دولت، قرار است این مجموعه تولیدی برای حفظ اشتغال و امنیت شغلی کارگرانش مجددا به سازمان گسترش و نوسازی بازگردد اما آنچه مانع عملی شدن این موضوع تا به امروز شده مخالفت مدیر عامل سازمان گسترش نوسازی است.

ممانعت از مرخصی و تهدید به قطع ملاقات دو زندانی بلوچ





عابد بمبوری و اسحاق کلکلی دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان باوجود موافقت دادستان بامرخصی باممانعت وزارت اطلاعات روبرو شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عابد بمبوری و اسحاق کلکلی در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ به اتهام ارتباط با یکی از گروههای معاند نظام بازداشت و هرکدام در شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی الوالفضل ماهگلی به ۲۱ سال زندان محکوم شدند.
یکی از نزدیکان ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «مسئولین امور در هنگام محکومیت به ایشان وعده دادند که پس از ۵ سال اجازه استفاده از مرخصی را خواهند داشت. اکنون که حدود ۶ سال از بازداشت ایشان گذشته دادستان با مرخصی هر دو نفر موافقت کرده است، اما وزارت اطلاعات مانع اعزام ایشان به مرخصی شده است.»
وی همچنین در ادامه گفت: «خانواده این دو زندانی بلوچ که برای پیگیری پرونده ایشان به وزارت اطلاعات مراجعه کرده‌اند با برخورد عجیب مسئولین این نهاد امنیتی روبرو شدند. مسئولین وزارت اطلاعات به ایشان گفتند یا باید قول همکاری دهید و یا نه تنها از مرخصی خبری نیست، بلکه ملاقات هفتگی ایشان را نیز قطع خواهیم کرد.»
گفتنی است، از اتهامات دقیق و مستندات دادگاه برای محکوم کردن این دو شهروند بلوچ اطلاعی در دست نیست.

تماس‌های تلفنی امام جمعه راسک و پسرش محدود شد

فقیرمحمد رئیسی از زندان زاهدان آزاد شد
 داماد مولوی فتحی محمد نقشبندی از زندان آزاد و تماس‌های تلفنی فتحی محمد و فرزندش عبدالقادر نقشبندی در زندان محدود شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز یکشنبه ۶ بهمن ماه فقیر محمد رئیسی داماد امام جمعه راسک فقیر محمد رئیسی که بیش از ۱ سال و ۹ ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‌برد در پی حکم تبرئه از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
حبیب الله سربازی خبرنگار و برنامه ساز تلویزیون در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «خانواده فقیرمحمد برای آزادی وی وثیقه ۱۵۰ میلیونی گرو وزارت اطلاعات گذاشته‌اند. در حالی که ایشان و همراهان دیگر پرونده بی‌گناه هستند و در جلسات دادگاه بر بی‌گناهی خود تاکید کرده و اتهامات مربوطه را رد کرده‌اند. فقیر محمد رئیسی داماد مولوی فتحی محمد نقشبندی است که به اتهام ترور روحانی نزیک به دولت به نام جنگی زهی در بازداشت به سر می‌برده است. این در حالی است که خانواده مولوی جنگی زهی کلیه متهمین پرونده را بی‌گناه دانسته و طی نامه محضری خواستار آزادی و عدم پیگیری قضایی پرونده آن‌ها شده‌اند.»
وی در ادامه گفت: «از سوی دیگر مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک و فرزندش عبدالغفار نقشبندی پس از انتشار فایل صوتیشان که از زندان مرکزی زاهدان به بیرون درز کرده است از سوی ماموران امنیتی با محدودیت تماس تلفنی با خانواده‌هایشان مواجه شده‌اند.»
مولوی نقشبندی و فرزندش عبدالغفار نقشبندی در فایل‌های صوتی از سناریو وزارت اطلاعات در گناه کار نشان دادنشان انتقاد کرده و با توضیح روند نا‌عادلانه پرونده بر بی‌گناهی خود تاکید کرده‌اند.
در این فایل صوتی مولوی نقشبندی می‌گوید: پیش از شهادت مولوی جنگی زهی آقایانی از وزارت اطلاعات به دنبال سوژه‌ای برای اجرای اهداف مغرضانه خود علیه بنده بوده‌اند که پس از شهادت مولوی جنگی زهی زمینه را مساعد دیده و بنده را متهم کرده‌اند، در حالی که یکی از کار‌شناسان وزارت اطلاعات در هنگام بازجویی خود به من گفته است اتهام اصلی شما عناد با مسائل دینی و مذهبی و قبول نکردن طرح ساماندهی مدارس و مساجد و دفاع شما از بعضی از شخصیت‌های دینی و حمایت از کاندیدا‌ها در انتخابات مجلس و سخنرانی‌های ادواری مختلفی است که داشته‌اید.
شایان ذکر است دادگاه در احکامی سنگین مولوی نقشبندی را به ۱۵ سال حبس و تبعید به اردبیل و فرزندش عبدالغفار را به ۱۳ سال حبس و تبعید به مکانی نا‌معلوم و ۴ تن دیگر از همراهانش به نام‌های ملک محمد آبادیان، جابر آبادیان، نظام الدین ملازاده و جواد آبادیان را به اعدام محکوم کرده است.
مولوی فتحی محمد نقشبندی احکام صادره دادگاه علیه خود و همراهانش را رد کرده و آن‌ها را بی‌اساس خوانده و خواستار برگزاری جلسه‌ای علنی با حضور مسئولین و معتمدین استان و تفهیم اتهام شده است.

اعلام اعتصاب زندانیان سیاسی رجایی شهر





در اعتراض به از سرگیری مجدد پارازیت، بسته شدن کتابخانه سالن ۱۲، بازرسی توهین آمیز و لباس فرم اجباری برای زندانیان سیاسی زندانیان این بند اعلام نمودن که برای ۳ روز از دریافت جیره دولتی زندان امتناع می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی و عقیدتی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به از سرگیری مجدد ارسال پارازیت توسط دستگاه‌های اخلال در امواج مبایل و همچنین تعطیل شدن کتابخانه سالن مزبور و بازرسی توام با توهین سالن ۱۲ و همچنین اجبار در پوشیدن لباس فرم برای زندانیان سیاسی بیمار؛ اعلام کردند که از روز دوشنبه ۷ بهمن ماه به مدت ۳ روز از دریافت جیره دولتی امتناع خواهند کرد.
گفتنی است، گارد زندان رجایی شهر روز شنبه ۵ بهمن ماه اقدام به بازرسی سالن ۱۲ این زندان کرده و در این بین به برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی توهین نمودند.
زندانیان نیز در حرکتی اعتراضی در هواخوری بند اقدام به خواندن سرود‌ یاردبستانی کرده و شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند.
همچنین مسئولین روز شنبه ۲۸ دی ماه در حالی اقدام به تعطیلی کتابخانه زندانیان سیاسی و عقیدتی سالن ۱۲ نمودند که کتاب‌های این کتابخانه با هزینه شخصی زندانیان تهیه شده بود و زندانیان سیاسی اجازه رفت و آمد به کتابخانه مرکزی را ندارند.
لازم به یادآوریست، طی ماه گذشته مسئولین مجددا با نصب دستگاه‌های اخلال در امواج مبایل مبادرت به ارسال پارازیت در محوطه بند چهار زندان رجایی شهر نمودند.
این درحالیست که پیش‌تر گزارشات فراوانی از مضرات این امواج و تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بر روی بدن انسان منتشر شده و از سرگیری مجدد ارسال پارازیت باعث ایجاد نگرانی در بین زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان شده است.
انتشار تصاویر از داخل سالن ۱۲ که توسط یکی از زندانیان سابق رجایی شهر صورت گرفته است بهانه موج جدید فشار بر زندانیان سیاسی در این زندان شده است.

هفت زندانی بامداد امروز در قزلحصار اعدام می شوند





صبح روز گذشته هفت زندانی محبوس در واحد ۲ زندان قزل حصارجهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهرام سلطانی، محسن داوودی، هادی بیگی، میثم حاجی، فیض محمد صابرزهی، نظرعلی فکوک و یونس کرمی زندانیان هستند که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده و احکام ایشان در دیوان عالی کشور مورد تائید قرار گرفته است.
با استیذان ریاست قوه قضائیه اجرای احکام زندان قزل حصار این زندانیان را امروز به انفرادی منتقل نمود و خانواده زندانیان نیز برای آخرین ملاقات به زندان فراخوانده شدند.
۷۰ درصد اعدام ها در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر صادر می شود و این امر همواره مورد اعتراض سازمانهای حقوق بشری بین المللی بوده است.