۱۳۹۲ بهمن ۱۸, جمعه

نامه روشنگری زندانیان اهل سنت در پی اظهارات رییس قوه قضاییه





 زندانیان اهل‌سنت در طی نامه‌ای در پاسخ اظهارات رئیس قوه قضائیه می‌نویسند: «دروغ گفتن تا چه حدى؟؟!! در دادگاهى چند تن از جوانان اهل سنت پرونده یکی از دوستانمان گم شده بود و‌‌‌ همان جا قاضی مقیسه به آقاى داوری مسئول پرونده، کسی که در دادگاه حاضر می‌شود و قاضی فقط به او نگاه می‌کند و طبق نظر او حکم را صادر می‌کند، زنگ زده و‌‌‌ همان جا تلفنی اتهامی را به قاضی گفته و به خاطر‌‌‌ همان اتهام به این زندانى اهل سنت حکم اعدام دادند.»
متن کامل این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
صادق لاریجانی به تمام جوامع بین المللی و سازمانهای حقوق بشری و مردم شریف و روشنگر ایران
روز چهار شنبه ٩٢/١١/٩ رئیس قوه قضاییه ایران آملی لاریجانی در جلسه با هیئت عالی قضات مطالبی در دفاع از دستگاه قضایی در مقابل گزارش گزارشگر حقوق بشر احمد شهید بیان کرد که ایشان باکمال بیشرمی به مردم و ملت ایران و جهان کذب و دروغ تحویل داده و باصراحت اعلام می‌کند که قضات ایران کاملا مستقل از نهادهای امنیتی کشور هستند و احکام صادره از جانب قضات در مورد زندانیهاى سیاسى مخصوصا اهل سنت غرب کشور بر اساس تحقیقات صورت گرفته از جانب خودشان مى باشد و متکى بر گزارش بازجوهاى اطلاعات نیست.
ما زندانیان عقیدتى اهل سنت زندان رجایى شهر و اوین و قزل حصار با صراحت و بدون هیچ بیمى اعلام می‌کنیم که تمام احکام صادره در مورد زندانیان عقیدتى اهل سنت و همچنین سیاسیون مسلکهاى دیگر تا جایى که اطلاع داریم تنها بر اساس گزارشکار بازجویان اطلاعات اخذ شده که کاملا مغرضانه و تحت فشار و شکنجه هاى روحى و جسمى از زندانیان می‌باشد.
حتی قاضى مقیسه قاضى شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران که پرونده تمام زندانیان عقیدتى اهل سنت در دست اوست چند بار در دادگاه اعلام کرده که من دخل و تصرفى در صدور این احکام ندارم و در تمام جلسات دادگاه هاى این زندان، مسئول اطلاعات که به عنوان کار‌شناس پرونده حضور پیدا می‌کند کاملا بر دادگاه تاثیر گذار است و بدون اینکه زندانى به چیزى اعتراف کند و با وجود دلایل عرضه کننده‌اش باز قاضی براساس حرف و گزارش بازجو و کار‌شناس اطلاعات حکم را صادر می‌کند و تنها دلیلش این است که تو متهم و سنى مخالف نظامى لذا تمام حرف‌هایت نزد من دروغ است و گزارش اطلاعات را قبول دارم و بعنوان جرم برایت ثبت می‌کنم! چه اقرار کنی یا انکار!
باز اعلام می‌کنیم برای ثابت شدن صدق این ادعا شما می‌توانید براى ما زندانیان عقیدتى اهل سنت دادگاهى علنى برگزار کنید تا مردم خود قضاوت کنند.
دروغ گفتن تا چه حدى؟؟!! در دادگاهى چند تن از جوانان اهل سنت پرونده یکی از دوستانمان گم شده بود و‌‌‌ همان جا قاضی مقیسه به آقاى داوری مسئول پرونده، کسی که در دادگاه حاضر می‌شود و قاضی فقط به او نگاه می‌کند و طبق نظر او حکم را صادر می‌کند، زنگ زده و‌‌‌ همان جا تلفنی اتهامی را به قاضی گفته و به خاطر‌‌‌ همان اتهام به این زندانى اهل سنت حکم اعدام دادند.
از سوى دیگر چند روز پیش بازجوهاى اطلاعات ماموستا و حافظان قرآن وداعیان اهل سنت غرب (زنداینان رجایى شهر و قزلحصار و اوین) را به اعمال فشار بر دیوان عالی بران تایید حکم اعدامشان در صورت عدم همکارى تهدید کردند.
از طرف نماینده زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر، قزلحصار و اوین
نام نزد خبرگزاری هرانا محفوظ است

فشار و تهدید وزارت اطلاعات بر یکی معلم اهل‌سنت





عبدالواحد معروف‌زاده معلم و شهروند کرد اهل‌سنت که بتازگی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده، از سوی مامورین وزارت اطلاعات تحت فشار و تهدید قرار گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالواحد معروف‌زاده ساکن شهر اشنویه و متولد ۱۳۶۴ بوده و در شهریور ماه سال جاری پس از ۱۸ ما زندان در اداره اطلاعات ارومیه و زندان رجایی شهر کرج، از زندان مزبور آزاد شده است.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: عبدالواحد طی هفته گذشته به اداره اطلاعات اشنویه احضار و مورد فشار و تهدید قرار گرفته است. مامورین وی را تهدید کردند که از محل کارش اخراج و وی را برای مدت ۲ سال به شهر میاندوآب تبعید می‌کنند.
گفتنی است، این شهروند کرد دبیر ریاضی در مقطع دبیرستان بوده و پس از آزادی از زندان نیز به کار خود ادامه داده است.

ضرب و جرح سه شهروند بهایی در منزل شخصی





 فردی با ورود به منزل یک خانواده بهایی ساکن بیرجند، سه تن از اعضای این خانواده را به ضرب چاقو مجروح کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه دوشنبه ۱۴ بهمن ماه فرد نا‌شناسی با سلاح سرد (چاقوی نوک‌تیز) وارد منزل یکی از شهروندان بهایی ساکن بیرجند شده و با ضربات پی در پی و مهلک اعضای خانه را مجروح نمود.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “مهاجم با چاقویی که البته آلت قتاله محسوب می‌شود، با سر و صورت کاملا پوشانده شده، از بالای درب وارد حیات منزل شده بود. وی درب  را باز نموده و به صورت کاملا وحشیانه شروع به زدن ضربات چاقو به ساکنین منزل می‌کند.”
در این حادثه آقای قدرت الله مودی از ناحیه شکم و پهلو، خانم طوبی مودی از ناحیه گردن (بسیار نزدیک به شاهرگ) و اعظم مودی دچار صدماتی در نزدیکی ریه‌ها می‌شود.
ضارب بدون هیچ عمل خاصی نظیر سرقت پس از مجروح نمودن این سه شهروند بهایی از منزل خارج می‌شود.
گفتنی است، قدرت الله مودی و همسر ایشان طوبی سبزه‌جو زوج میانسالی هستند که در بیرجند تنها در منزل خود زندگی می‌کنند که البته صبح‌‌‌ همان روز فرزند ایشان «اعظم مودی» که دانشجو و در تهران ساکن می‌باشد برای دیدار با خانواده به بیرجند رفته بود.

ماشاء الله حائری به مرخصی درمانی اعزام شد





 ماشاء الله حائری زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به مرخصی درمانی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی که پس از یک حمله قلبی به درخواست خانواده به بیمارستان دی اعزام و تحت مراقبت پزشکی قرار داشت، سه روز پیش به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر عودت شده بود.
این زندانی سیاسی بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه به مرخصی استعلاجی اعزام شد تا باقی روند درمان خود را خارج از زندان به انجام رساند.
ماشاءالله حائری ۵۸ ساله، در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به «ارتباط با گروه‌های معاند نظام» متهم و به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

انفجار مین باعث قطع پای یک کودک شد





انفجار یک مین به جای مانده از جنگ ایران و عراق در شهرستان قصرشیرین کرمانشاه باعث قطع پای یک کودک شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پسر ۱۰ ساله یک خانواده اهل سرپل ذهاب که برای تفریح به شهرستان قصرشیرین سفر کرده بودند، در حین گردش با مین برخورد کرده که بر اثر این حادثه مچ پای خود را از دست می‌دهد.
شهریار حیدری، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه در رابطه با برگزاری جشن پاک‌سازی اراضی استان کرمانشاه از مین گفت: “در هیچ یک از برنامه‌هایی که در این خصوص اجرا شده، پاک‌سازی ۱۰۰ در صدی ادعا نشده است.”
به گفته وی “همواره اعلام شده که حدود ۹۵ درصد از اراضی آلوده به مین پاک‌سازی شده‌اند و احتمال وجود مین‌های پراکنده در قسمت‌های مختلف وجود دارد.”

مداخله مسئولین در امور داخلی بند ۳۵۰ اوین





زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ از آنچه مداخله مسئولین زندان در امور داخلی بندشان می‌خوانند شکایت می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری آقای «ناطقی» رئیس بند ۳۵۰ اوین اقدام به تعویض «امین چالاکی» به عنوان رابط بهداری زندانیان سیاسی که از طریق رای گیری انتخاب شده بود نموده و فرد دیگری را در این پست منتصب نموده است.
زندانیان که پیش‌تر پست‌های این چنینی را از طریق انتخابات و رای گیری به نگهبانی معرفی می‌کردند نسبت به این شیوه رئیس بند شکایت کرده و آن را دخالت در امور داخلی بند می‌دانند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “ناطقی چند ماه است که به ریاست بند ۳۵۰ منصوب شده و رفتارهای عجیب زیادی از وی شاهد بودیم. وی در واقعه ۹ دی و تشنجات پیرامون آن نیز ‌‌‌نهایت همکاری را با وزارت اطلاعات انجام داده بود.”

وضعیت بد جسمی اسدالله اسدی





اسدالله اسدی زندانی سیاسی زندان اوین که از مشکلات قلبی و کلیوی و لثه رنج می‌برد و شرایط جسمی نگران کننده‌ای بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر اسدالله اسدی طی هفته گذشته بدلیل حمله قلبی به مراکز منتقل شده و پس از درمان سرپایی به بند ۳۵۰ عودت شده است.
فرزند این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: «پدرم از مشکلات قلبی و کلیوی رنج می‌برد. تاجایی که در ادرار وی خون وجود دارد. وی هم‌چنین به عفونت لثه نیز مبتلاست.»
دکتر اسدالله اسدی ۵۱ ساله و ساکن شهر تبریز کارمند بازنشتهٔ آموزش و پرورش و پزشک عمومی است وی در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۸۹ از سوی ماموران اداره اطلاعات تبریز در مسیر محل کار خود بازداشت و پس از ماه‌ها بی‌خبری خانواده و نیز تحمل سلول انفرادی در بازداشت گاههای اداره اطلاعات تبریز و ۲۰۹ اطلاعات تهران از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام همکاری با دول متخاصم به ده سال و شش ماه حبس محکوم شد.
این حکم در‌‌نهایت از سوی دیوانعالی کشور و با تخفیف به ۴۱ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

محرومیت از تحصیل یک شهروند بهایی





فرشاد فرزان دانشجوی دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز از تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرشاد فرزان در مهر ماه ۱۳۹۰ در رشته حسابداری بازرگانی دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیرزا در مقطع کاردانی پذیرفته شد و پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک در مقطع کار‌شناسی پذیرفته شده و پس گذراندن یک ترم در تاریخ ۱ بهمن ماه سال جاری از تحصیل محروم شده است.
وی به علت اعتقاد به آئین بهائی از انتخاب واحد و ادامه تحصیل برای ترم دوم محروم شده است.

بازداشت نُه نوکیش اهل‌سنت در اهواز





 نُه نوکیش اهل‌سنت در منطقه قلعه چنعان اهواز بازداشت شده و به زندان کارون اهواز منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های اخیر ۹ نوکیش اهل‌سنت بنام‌های، عبد الله محیی احمد ۳۰ ساله، سید خلیل فرزند سید إبراهیم طاهری ۳۲ ساله، حمید فرزند هادی ۲۷ ساله، علی هادی معلى ۲۶ ساله، جاسم محمد عیسى ۲۸ ساله، جمال عبد الخضر ۳۰ ساله، سید امین فرزند سید عبد الله ۲۶ ساله، فؤاد سلامات و عبد الرحیم سلامات در منطقه قلعه چنعان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به زندان کارون اهواز منتقل شدند.
کریم دحیمی فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم بازداشت وارد منازل این اشخاص شدند.
وی در ادامه گفت: کلیه این افراد بدلیل فعالیت مذهبی و تغییر مذهب خود از شیعه به سنی بازداشت شدند.

۲۷کارگر معدن چادرملو آزاد شدند








دبیر انجمن صنفی کارگران همچنان در بازداشت

 از مجموع ۲۸ کارگر بازداشتی معدن چادرملو که به تدریج از روز چهارشنبه (۹ بهمن‌ماه) تا شنبه به پلیس امنیت اردکان احضار و سپس بازداشت شده بودند، عصر امروز (۱۴ بهمن) ۲۷ نفر آزاد شدند اما دبیر انجمن صنفی کارگران پیمانی این معدن که کارگران در اعتراض به اخراج او دست از کار کشیده بودند، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش ایلنا، «حسین جنائی» رئیس انجمن‌ صنفی کارگران این معدن که عصر امروز آزاد شده است گفت: تمامی کارگران بازداشتی به جز آقای بهرام حسنی‌نژاد (دبیر انجمن صنفی کارگران) در زندان مرکزی اردکان نگهداری می‌شدند اما آقای حسنی‌نژاد به طور جداگانه در زندان یزد نگهداری می‌شود و به کارگران وعده داده شده است که او نیز فردا (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) آزاد خواهد شد.
رئیس نهاد صنفی کارگران پیمانی چادرملو همچنین از از خاتمه تحصن و بازگشت به کار ۲ هزار کارگر معدن چادرملو که امروز نیز همچون روزهای گذشته دست از کار کشیده بودند، همزمان با آزادی کارگران و وعده آزادی حسنی نژاد خبر داد.

۱۴۰۰ کارگر معدن البرز شرقی بیش از دو ماه حقوق نگرفته‌اند





 عضو شورای اسلامی کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان از تعویق بیش از ۲ ماه حقوق ۱۴۰۰ کارگر شاغل در این واحد، به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران ( ایلنا)،«رحمان عجم» از نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ البرز شرقی با اعلام این خبرگفت: علاوه بر تعویق بیش از ۲ ماه  حقوق کارگران، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، عیدی، سنوات و پاداش پایان سال کارگران نیز که هر ساله در دی ماه پرداخت می‌شد امسال به تاخیر افتاده است.
این فعال کارگری در معادن زغال سنگ البرز شرقی به یکی دیگر از مشکلات صنفی این کارگران اشاره کرد و پیرامون رقم سنوات پایان خدمت کارگران مشمول بازنشستگی دراین معدن گفت: کارگران مشمول قانون کار وتامین اجتماعی در مقایسه با کارکنان استخدامی فولاد کشور از رقم سنوات یایین تری بهره مند می‌شوند.

پلمپ مجدد دفتر حزب مشارکت





در پی فک پلمب دفتر مرکزی حزب جبهه مشارکت در تهران، دادستانی تهران دوشنبه دوباره دفتر این حزب  را پلمب کرد.
به گزارش عصر ایران ، پیش از این خبرهایی درباره فک پلمپ دفتر این حزب منتشر شده بود.
حسین کاشفی عضو پیشین حزب مشارکت درباره فک پلمب ساختمان حزب مشارکت، گفت: فک پلمب دفتر حزب مشارکت به معنای شروع فعالیت‌های حزب مشارکت نیست.
وی درباره موضوع فک پلمب ساختمان دفتر این حزب ادامه داد: که مالک ساختمان، پیگیری‌های خود را در بحث فک پلمب ساختمان انجام داده بود تا بتواند از آن ساختمان استفاده کند و حال پیگیری‌هایش به نتیجه رسیده است.

چرخاندن یک متهم در سطح شهر رشت





مهرداد مهرگان، رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان گفت: “فردی به‌هویت «ع ــ ب» با دستور مقام قضایی در خیابان علم‌الهدی رشت دورگردانی شد.”
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرگان افزود این فرد “دارای سوابق متعدد شرارت و اخلال در نظم عمومی” بوده است.
وی افزود: “این فرد که در روز قبل در همین خیابان با ایجاد درگیری با تعدادی از شهروندان ضمن استفاده از سلاح سرد موجب اخلال در نظم عمومی و ایجاد رعب و وحشت بین شهروندان شده بود، در یک اقدام ضربتی و غافلگیرانه توسط مأموران اداره عملیات این پلیس دستگیر شد.”
به گفته مهرگان، بازداشت و دورگردانی این متهم باعث “رضایتمندی  مردم و کسبه” شده است.
چند ماه پیش دورگردانی یک متهم با لباس زنانه در شهر مریوان کردستان باعث اعتراض‌هایی از سوی مردم و شماری از نمایندگان مجلس شد.

ایجاد محدودیت پزشکی برای رضا شهابی زکریا





 رضا شهابی فعال کارگری و زندانی سیاسی اوین به دستور دادستان از ادامه روند درمانی خود بازماند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه روند فرسایشی پیگیری وضعیت درمانی زندانیان بند ۳۵۰ اوین، روز گذشته رضا شهابی فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران در بند ۳۵۰ زندان اوین به واسطه دستور دادستانی تهران از ادامه پیگیری روند درمانی خود بازمانده.
روز گذشته و پس از هفته‌ها پیگیری خانواده شهابی برای اخذ مجوزهای لازم از دادستانی و هماهنگی با بیمارستان محل درمان این زندانی سیاسی، دادستانی تهران طی حکمی به مسئولان زندان اوین حضور هریک از اعضای خانواده شهابی در بیمارستان را ممنوع اعلام کرد و بیان نمود: در صورت حضور خانواده بدون انجام مراحل درمانی به زندان بازگردانده شود.
این حکم قضایی در حالی صادر می‌شود که رضا شهابی برای پیگیری مشکل حاد در ستون مهره‌های کمر که ماه‌هاست حرکت و فعالیت جسمانی را برای وی سخت کرده است به معاینه پزشک متخصص نیاز داشته است و حضور خانواده این زندانی همواره به منظور تسهیل در دریافت دارو‌ها و پیگیری نوبت‌های پزشکی ایشان که مسئولان زندان از انجام آن‌ها خودداری می‌ورزند بوده است.
پیش‌تر نیز معاون دادستانی تهران «خدابخش» چنین حکمی را در مورد مهدی خدایی از دیگر زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین صادر نموده بود، که مشکلاتی را برای این زندانی سیاسی و خانواده وی به همراه آورده بود.

درخواست برنده روس جایزه حقوق بشری ساخاروف از پوتین برای کمک به آزادی امید کوکبی





دکتر بوریس آلتشولر در نامه‌ای به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، از وی خواست تا با می‌انجیگری از حسن روحانی بخواهد امید کوکبی را آزاد کنند.
به گزارش کمیته دانشمندان متعهد در نیویورک، دکتر بوریس آلتشولر، فیزیکدان و مدافع حقوق بشر روس و رییس NGO «حق کودکان» که برای دریافت جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۳ «آندره ساخاروف» انجمن فیزیک آمریکا به همراه امید کوکبی فیزیکدان جوان ایرانی انتخاب شده است، در نامه‌ای به رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، از وی خواسته است تا با می‌انجیگری خود، از دکتر حسن روحانی بخواهد امید کوکبی را از زندان آزاد کنند تا ضمن رفع نگرانی از جامعه علمی جهانی وی بتواند به تحقیقات علمی و تحصیلات خود در دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا ادامه دهد.
ترجمه متن نامه به این شرح است:
۱۷ ژانویه ۲۰۱۴
به رییس جمهور روسیه جناب آقای و. و. پوتین
ولادیمیر ولادیمیروویچ عزیز
در پاییز ۲۰۱۳ انجمن فیزیک آمریکا جایزه حقوق بشری آندره ساخاروف را به اینجانب «به خاطر مبارزه طولانی برای دموکراسی در روسیه و فعالیت در جهت حفاظت از حقوق کودکان» به همراه فیزیکدان ایرانی امید کوکبی که از ژانویه ۲۰۱۱ در زندان بسر می‌برد، اهدا کرد. امید ۳۲ ساله متخصص برجسته‌ای در اپتیک کوانتومی است که در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در اسپانیا مشغول به تحقیق و تحصیل بوده و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به دانشگاه تگزاس در آمریکا رفت. او طی دیداری از خانواده خود در ایران به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد. امید کوکبی همواره به طور کامل از سیاست به دور بوده است. بی‌عدالتی این چنینی شوکی نه فقط برای او بلکه بر جامعه علمی جهانی وارد نمود. سازمان عفو بین الملل وی را «زندانی عقیده» اعلام کرده است.
هم اکنون که شاهد تعدیل امیدوارکننده روابط بین ایران و جامعه بین الملل هستیم، به طور خاص رابطه‌ای پربار بین همکاری‌های بین دولتی روسیه و ایران در جریان است. از شما تقاضا دارم تا از رییس جمهور ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی رسما درخواست کنید که امید کوکبی را آزاد کنند و از وی بخواهید که شرایط را برای بازگشت وی برای ادامه امور علمی در دانشگاه تگزاس آمریکا هموار کند.
آندره ساخاروف در سخنرانی جایزه نوبل خود در سال ۱۹۷۵ به وضوح نشان داد که رعایت حقوق بشر بنیان امنیت جهانی است. آزادی امید کوکبی مهم‌ترین گام برای نشان دادن حسن نیت از طرف ایران است. مسلما نقش مثبت روسیه در این موضوع با برداشت و رضایت بین المللی وصف ناپذیری مواجه خواهد شد.
با احترام
بوریس آلتشولر
رییس هییت مدیره NGO حق کودکان
عضو اتاق شهروندی روسیه
عضو گروه هلسینکی مسکو

مخالفت قاضی با آزادی موقت مریم شفیع‌پور





 طی جلسه روزجاری دادگاه، قاضی صلواتی با آزادی مریم شفیع‌پور به قید وثیقه مخالفت کرد و وی به بند زنان زندان اوین بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز جاری دادگاه مریم شفیع‌پور، عضو کمیته زنان ستاد دانشجویی انتخاباتی مهدی کروبی پس از ۷ ماه بلاتکلیفی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار و به اتهامات وی رسیدگی شد.
در طی این جلسه به خانواده و بستگان مریم شفیع‌پور اجازه حضور در جلسه دادگاه داده نشد و تنها وکیل وی اجازه همراهی این فعال دانشجویی را در طی جلسه پیدا نمود.
وکیل مریم شفیع‌پور طی جلسه دادگاه از قاضی صلواتی خواست تا با آزادی وی به قید وثیقه موافقت کند، اما این درخواست با مخالفت قاضی روبرو شد و در ‌‌نهایت مریم شفیع‌پور به بند زنان زندان اوین عودت شد.
مسئولین امور اعلام کردند طی هفته آتی حکم مریم شفیع‌پور ابلاغ خواهد شد.
مریم شفیع‌پور در روز پنجم مردادماه امسال و پس از حضور در دادسرای شماره دو «شهید مقدس» در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت و بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، سپری کرد. او از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شد.
این دانشجوی اخراجی رشتهٔ مهندسی کشاورزی دانشگاه بین‌المللی قزوین، اولین دانشجوی بازداشت شده پس از انتخاب حسن روحانی است. او در سال ۸۹ نیز از سوی دادگاه انقلاب قزوین به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و وبلاگ‌نویسی به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد. همچنین وی از جمله اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در جریان انتخابات خردادماه سال ۸۸ بود.

محکومیت چهار شهروند ترکمن به جریمه، شلاق و حبس





شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد کاووس به ریاست قربانی، چهار جوان اهل سنت از اقلیت‌های ترکمن را مجموعا به ۶۹ ماه حبس تعزیری و سه میلیون هفتاد و دو هزار ریال جریمه نقدی و ۲ ضربه شلاق محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دانیال بابایانی فرزند بهنام، حبیب الله بیک‌زاده قوجق فرزند بیگ طاقان، نعمت الله کمی فرزند عظیم و عبدالناصر خرمالی فرزند ابراهیم در شهریور ماه سال جاری از سوی اداره اطلاعات استان گلستان بازداشت شدند.
بازداشت شدگان پس از طی مراحل بازجویی و نگهداری طولانی مدت در انفرادی و بدون اخذ دفاعیه اواخر دی ماه سالجاری با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.
شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد در ۱۹ آذر ماه این افراد را به اتهام توهین به رهبری، اهانت به رهبر انقلاب، نگهداری ماهواره، اهانت به امامان شیعه و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی مجموعا به ۶۹ ماه حبس تعزیری و سه میلیون هفتاد هزار ریال جریمه نقدی و دو ضربه شلاق محکوم کرد.
یکی از نزدیکان ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «این زندانیان در ایام بازداشت مورد بدرفتاری و شکنجه جهت بدست آوردن پسورد شناسه ایشان در فیس‌بوک قرار گرفتند.»
این منبع آگاه اظهار داشت: «کشف سی دی‌های حج و آلبوم‌های خانوادگی در پرونده این زندانیان به عنوان آثار مستهجن درج شده و بر این اساس نیز احکامی برای ایشان صادر شده است.»
همزمان با بازداشت این افراد چهار تن دیگر از فعالین اهل سنت به همراه یک خانم نیز بازداشت شده است، فعالیت‌های تبلیغی این گروه از اهل سنت در شبکه‌های اجتماعی که همگی از اقلیت قومی ترکمن هستند، بهانه ورود به منزل و بازداشت خیابانی متهمین شده است. تلاش هرانا برای بدست آوردن هویت پنج فعال دیگر اهل سنت تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و مطاقبا از احکام صادره برای ایشان اطلاعی در دست نیست.
ماموران وزارت اطلاعات در بازجویی‌های این افراد از ایشان خواسته‌اند که مذهب خود را به تشیع تغییر دهند تا بدین وسیله از حکم زندان رهایی یابند.
مته‌مان از توهین به ائمه شیعیان تبرئه شدند اما بر اساس اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و نگهداری آثار مستهجن محاکمه و به حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شدند.