۱۳۹۲ بهمن ۲۱, دوشنبه

بازگشت امان الله مستقیم از مرخصی درمانی





بی‌توجهی مسئولین امور به وضعیت خطرناک وی

 امان الله مستقیم از همکاران موسسه علمی بهاییان، در پی عدم تمدید مرخصی درمانی‌اش به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امان الله مستقیم طی روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه پس از گذشت ۷ روز از مرخصی درمانی‌اش و در پی عدم تمدید آن از سوی مسئولین به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج بازگشت.
وی که از یک ماه گذشته در مراکز درمانی خارج از زندان بسر برده بود، برای مدت ۷ روز به مرخصی درمانی اعزام شد و بدون اینکه تغییری در وضعیت جسمانی‌اش پدید آمده باشد مرخصی درمانی‌اش به پایان رسید و مسئولین حاضر به ادامه مرخصی وی نشدند.
امان الله مستقیم از مشکلات حاد قلبی رنج می‌برد و پزشکان وضعیت وی را وخیم ارزیابی کرده‌اند.
این زندانی عقیدتی زندان رجایی شهر کرج پیش‌تر نیز از سوی پزشکی قانونی حکم عدم تحمل کیفر دریافت کرده بود ولی با آزادی وی موافقت نشد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «امان الله مستقیم دچار گرفتگی شدید رگهای قلبی شده و پزشکان می‌گویند هیچ اقدامی نمی‌توان برای وی انجام داد و به همین دلیل ادامه نگهداری وی در زندان بسیار خطرناک است.»
این شهروند بهایی ساکن شیراز، جهت گذراندن دوران محکومیت ۵ سالهٔ خود از سوی مسئولان امنیتی احضار و بازداشت شده است.
لازم به یادآوری‌ست که موسسهٔ علمی بهائیان ایران در سال ۱۳۶۶، چند سال پس از انقلاب فرهنگی در ایران که اخراج دانشجویان بهایی و دگراندیشان سیاسی از دانشگاه‌های کشور را در پی داشت، تاسیس شد. هدف این آموزشگاه، ادامه تحصیل دانشجویان بهایی بوده است.

جلسهٔ جبهه متحد کرد با هجوم نیروهای امنیتی روبرو شد





ماموران اداره اطلاعات ضمن برهم زدن جلسه جبهه متحد کرد، اعضاء را تهدید به بازداشت نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه‌ی دیروز یک شنبه ٢٠ بهمن ماه ١٣٩٢ جبهه متحد کرد در سنندج توسط نیروهای اداره اطلاعات و نیروی انتظامی مورد حمله قرار گرفت و از ادمه جلسه جلوگیری شد.
این جلسه که از ٢٠ نفر از فعالین و اعضای این جبهه و در دفتر شرکت «شەتاوەکان کوردستان» واقع در خیابان اردلان شهر سنندج برگزار شده بود از طرف نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات و نیروهای انتظامی مورد حمله قرار گرفتند و با زور وارد جلسە شده و مانع از ادمه کار جلسه می‌شوند.
این جلسه که در ساعت ۵ تا ٧ غروب برگزار می‌شد از چند ساعت قبل از برگزاری محل برگزاری جلسه توسط نیروهای امنیتی محاصره شده بود که سرانجام در میانه جلسه با زور وارد جلسه می‌شوند و اعلام می‌کنند باید هرچه زود‌تر این مکان را ترک کنند، کە با مقاومت اعضای جلسه روبرو می‌شوند، اما با فشار و تهدید نیروهای انتظامی و پلیس شرکت کنندگان را مجبور بە ترک جلسه می‌کنند.
شایان ذکر است جبهه متحد کرد بعد از گرفتن مجوز فعالیت قانونی از طرف وزارت کشور سعی در گسترش فعالیتهای خود دارد، که در شهرهای کردستان ایران زیر فشار نیروهای اطلاعات مانع از برگزاری جلسات آن‌ها می‌شوند.
این در حالی است که اعضای رهبری جبهه متحد کرد ضمن محکوم کردن این اقدام اداره اطلاعات اعلام کردەاند کە با این اقدامات از فعالیتهای خود دست نمی‌کشند، و به فعالیتهای خود ادامە خواهند داد و شکایت خود را از ادارە اطلاعات استان کردستان و دیگر نهاد‌ها را بە دولت آقای روحانی تسلیم خواهند کرد.
لازم بە یاد آوری است کە، جبهه متحد کرد تشکیلاتی سیاسی است که در سال ۱۳۸۴ به منظور فعالیت در راستای احقاق حقوق ملت کرد، استقرار هرچه بیشتر دمکراسی، عدالت اجتماعی و برقراری توسعه متوازن در کشور، از طریق افزایش انگیزش مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خویش و تقویت شیوه‌های مسالمت آمیز و دموکراتیک پیگیری حقوق و خواسته‌هایشان پایه گذاری شد. بنیانگذاران این سازمان را جمعی گسترده از فعالان سیاسی و نخبگان فکری کردستان تشکیل می‌دهند که در این میان نقش سیاستمدار محبوب و تاثیرگذار کرد، مرحوم مهندس بهاالدین ادب بسیار برجسته است.

شش تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد شدند





 ساعاتی پیش ۶ تن از زندانیان عقیدتی و سیاسی زندان اوین آزاد شده و حکم آزادی دو تن که در مرخصی به سر می‌برد نیز صادر شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریدون صیدی راد، سعید جلالی‌فر، محمد صائمی، پژمان عبدالحسین‌زاده، شهاب الدین مرتضوی، سید محمد حیدری، محسن محققی و علی اکبر محمدزاده نام هشت زندانی سیاسی و عقیدتی است که ساعاتی پیش مشمول عفو شده و آزاد شدند.
قابل ذکر است محسن محققی و علی اکبر محمدزاده هم اکنون در مرخصی بسر می‌برند و از محکومیت دیگر افراد ذکر شده کمتر از دو ماه باقیمانده بود که مورد عفو قرار گرفتند.
گفته می‌شود این افراد در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده‌اند.

مهدی ملکی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد





مهدی ملکی از اعضای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست با سپردن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی پس از ۵۴ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
مهدی ملکی شامگاه چهارشنبه ۲۷ آذرماه با مراجعه ماموران امنیتی به منزلش و پس از تفتیش کامل منزل بازداشت شده بود.
گفتنی است، ماموران امنیتی حین تفتیش منزل اقدام به ضبط برخی از وسایل شخصی نموده بودند.

مشکلات جسمی دوتن از زندانیان اهل‌سنت، پس از پایان اعتصاب غذا





حامد احمدی و جمشید دهقانی که پس از ۷۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند با مشکلات شدید جسمی روبرو شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی و جمشید دهقانی که از روز ۱۳ آبان ماه تا روز شنبه ۲۸ دی ماه به مدت ۷۵ روز در اعتراض به حکم اعدام خود و همچنین عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بودند اکنون با وجود گذشت نزدیک یک ماه از پایان اعتصاب غذا در شرایط جسمی وخیمی بسر می‌برند.
این دو زندانی اهل‌سنت با مشکلاتی از قبیل درد استخوان و زانو، درد معده و مشکلات شدید در خوردن غذا و هضم آن روبرو هستند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «این دوزندانی نمی‌توانند غذا بخورند و هرگاه کمی غذا می‌خورند با مشکلات جدی در هضم آن روبرو می‌شوند.»
گفتنی است، این زندانیان با قول مساعد رئیس زندان و مسئولین قضائی مبنی بر انتقال ایشان به بند زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر و همچنین تجدید دادرسی در دادگاهی عادل به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی در تاریخ چهارشنبه ۲ بهمن ماه از زندان قزلحصار کرج به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند، اما دوتن دیگر از زندانیان اهل سنت بنام‌های صدیق محمدی و سید هادی حسینی کماکان در واحد ۳ زندان قزلحصار نگهداری می‌شوند.