۱۳۹۲ اسفند ۱, پنجشنبه

در آستانه روزجهانی زبان مادری پنجاه نفر بازداشت شدند





 دست‌کم ۵۰ تن از فعالین و شهروندان از اقلیت های قومی ترک زبان که در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری شرکت کرده بودند بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ده‌ها تن از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجانی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در منزل «اکبر ابولزاده» از فعالین شهر اهر گرد هم آمده بودند، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
بازداشت شدگان به محل نامعلومی منتقل شدند و در میان اسامی بازداشت شدگان، نام برخی از فعالین باسابقه آذربایجان از جمله عباس لسانی نیز به چشم می‌خورد.
گفته می‌شود شمار دستگیر شدگان بیش از پنجاه نفر بوده است اما از هویت آنها اطلاعی در دست نیست.
اسامی برخی از بازداشت شدگان به شرح زیر است:
وحید کیاک سار فائز‌پور، میثم آزادی، روزبه سعادتی، فردین مرادپور، اصغر اکبر‌زاده، رحیم غلامی، وحید نریمان، محمد رحمانی فر، عادل مرندی، محرم خورشا، جعفر رستمی، میر یاسین حسینی، موسی چول اوغلی، سجاد جولانی، میثم جولانی، وحید زارعی، ابراهیم ساوالان، عباس لسانی، اسرافیل فتح الله‌زاده، اکبر ابولزاده، حسین بالا خوانی، عباس بالا خوانی، علی رضا بیدار، شاپور نصرت‌پور، اصغر نادری، مهدی زنجیر بلاغی، بیت الله برزگر، حامد صادقی، نیما عباسپور، سجاد خلیل‌نژاد، محمد آخوندی، سیامک مردانی، مرتضی قدرتی، افشین محمدی، سجاد خوش قدم، بابک علیزاده، احد حسین‌زاده، سعید معصوم نیا، آیدین نشاطی، توحید رضایی، علی فیض‌پور، جلال درو‌گری، رحمان کلیبری، سعید خزر، آرش جعفری، ابراهیم نوری، سعید انوری‌زاده، وحید یوسفیان، عباس صبح مولایی و اوزگور بنایی.

روزنامه آسمان توقیف شد





با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه روزنامه آسمان به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد.
به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روزنامه یاد شده در شماره روز سه شنبه مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۲ با انتشار مطلبی نوشته بود که حکم قصاص غیر انسانی است.
متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد.
در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ، بازپرس پرونده پس از رسیدگی دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد. این گزارش هم چنین حاکیست که مدیر مسئول این روزنامه نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

بازرسی و تجاوز به حریم خصوصی زندانیان در اوین









صبح امروز نیروهای حفاظت اطلاعات زندان اوین به همراه تعدادی از نیروهای وزارت اطلاعات و با یاری گرفتن از سربازان وظیفه زندان های اوین و رجایی شهر اقدام به بازرسی بند ۳۵۰ زندان اوین نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی این بازرسی که با حضور عباسی نماینده وزارت اطلاعات و قبادی رییس حفاظت زندان اوین صورت گرفت زندانیان به هواخوری بند و هوای سرد فرستاده شدند و سپس مامورین اقدام به نقض حریم خصوصی زندانیان و تفتیش تختها و وسایل شخصی و خصوصی آنها پرداختند.
قابل ذکر است در مواردی به دلیل برخوردهای توهین آمیز مامورین ، درگیری بین آنها و زندانیان پیش آمده که مامورین وزارت اطلاعات در پاسخ به اعتراض زندانیان اقدام به تفتیش مجدد و در مواردی نصب شنود در اتاقها نمودند.

هشت نفر در زندان قزل‌حصار اعدام شدند





 سحرگاه روز جاری ۸ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند و تا کنون تنها جسد یک تن از ایشان به خانواده تحویل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۸ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند و سحرگاه روز جاری حکم اعدام این ۸ تن در محوطه زندان قزل‌حصار کرج از طریق چوبه دار به اجرا در آمد و تا لحظه تنظیم این خبر تنها جسد مرتضی لطافت را تحویل خانواده داده‌اند.
علی اصغر (امیر) خدادوست ۳۶ ساله، علی زرپوش ۲۹ ساله که جنازه‌اش را به کرمانشاه فرستادند ولی هنوز تحویل خانواده نشده است، علی افخمی ۲۲ ساله، عادل کرمی ۳۰ ساله، مرتضی لطافت ۳۳ ساله که جنازه‌اش تحویل خانواده شد، محمد خالقی ۳۳ ساله، علی دبیریان ۳۵ ساله، علی اصغر کیان ۴۱ ساله اسامی اعدام شدگان امروز بودند.
این خبر تاکنون توسط رسانه‌های رسمی ایران اعلام نشده است.

استمداد پیمان میلادی پناهجویی که در ترکیه در وضعیت بدی بسر میبرد از مجامع بین المللی حقوق بشر_( به همراه اسناد )











مقامات محترم سازمان ملل و مدافعین حقوق بشر
احتراما معروض میدارد آقای جمال زرگه فرزند سعید ساکن مهاباد همراه همسر و بچه اش در خرداد ماه 87 روز جمعه قصد مسافرت از مهاباد به شهرستان بانه را داشته در مسیر راه در 35 کیلومتری جاده مهاباد – بوکان در 200 متری روستای برهان به علت عجله و سرعت زیاد در سر پیچ از جاده خارج و به دره حاشیه جاده سقوط نموده که منجر به فوت وی گردیده و 2 نفر شاهد عینی هر کدام با ماشین و خانواده های خود که جمعا 11 نفر بوده اند پشت سر ماشین آقای جمال زرگه در حرکت بوده و بلافاصله به محل حادثه رسیده و در دادگاه حاضر و مشاهدات خود را بیان و شهادت دادهاند که جمال زرگه خودش پشت فرمان بوده و کارشناسان مربوطه راهنمایی و رانندگی و آتش نشانی فورا در محل حاضر شدند و جمعا طی سه مرحله کارشناسی 15 نفر کارشناس همگی حادثه را غیر عمد تشخیص داده و راننده جمال زرگه را که پشت فرمان بوده مقصر شناخته و علت را عجله و شتاب بی مورد و عدم توانایی راننده در کنترل ماشین به دادگاه اعلام نموده اند و پرونده مربوطه طی شماره 784/88 در شعبه دوم دادگاه کیفری و تجدید نظر استان آذربایجان غربی تحت رسیدگی قرار گرفته است
آقای کیوان زرگه برادر جمال زرگه بخاطر تصاحب اموال برادرش و محروم نمودن همسر وی از حق و حقوق خودش با گذشت یکسال از حادثه در خرداد ماه 88 اقدام به شکایت علیه همسر برادرش خانم شیدا زنده فیلی و اینجانب پیمان میلادی (دانشجوی مهندسی عمران) نموده و از همان تاریخ بمدت دو سال در زندان مرکزی ارومیه بازداشت بوده ایم و پس از اعلام نتیجه مرحله سوم کارشناسی که همگی حادثه را غیر عمد اعلام نمودند هر کدام با وثیقه یکصد میلیون تومان از زندان آزاد شدیم و چون هیچ اتهامی در دادگاه به اثبات نرسیده دادگاه بنابه در خواست شاکی پرونده بدون هیچ دلیل و مدرکی را پرونده را به مرحله قسامه کشیده است که طبق قانون جزایی اسلامی ایران و فتواهای شرعی اهل تشیع یعنی اگر 50 نفر از اقوام شاکی به قران قسم بخورند که تصادف نبوده و قتل عمد صورت گرفته فرد مظنون بدون چون چرا باید اعدام شود و شاکی با استفاده از نفوذ و قدرت مالی فراوان و پرداخت رشوه تعدادی اوباش را جمع نموده با اینکه هیچکدام از آنها در محل حادثه نبوده و حادثه را ندیده اند و حتی اکثر آنها در محل دادگاه از یکدیگر سئوال میکردند پیمان میلادی کدام شخص است و با این وصف سوگند به گناهکاری ما در حادثه تصادف می خورند که ما دو نفر زرگه را به قتل رسانده ایم و ناآگاهانه و بدون دلیل همگی به دروغ قسم خورده اند با اینکه مدت چهار سال است در دادگاه گناه ما محرز نگردیده ولی به همین دلیل برابر شرع جمهوری اسلامی ایران ما دو نفر جوان و بی گناه باید اعدام شویم لذا از مقامات محترم سازمان ملل و مجامع دافعین حقوق بشر عاجزانه تقاضا و استدعا دارم اقدامات لازم را بعمل آورند تا حق ما ضایع نگردد بدون دلیل و مدرک اعدامی نا بحق صورت نگیرد و خانواده های ما از عذاب چند ساله موجود رها گردند 
کلیه مدارک در صفحه فیس بوک peyman miladi


و حال ......

متن کامل قانون مجازات اسلامی ایران 

(قوانين و معاهدات/قوانين داخلي) 
قسامه - - راه‌هاي ثبوت قتل‌ ماده ۲۳۱ راه‌هاي ثبوت قتل در دادگاه عبارتند از: ۱- اقرار ۲- شهادت ۳- 4- علم قاضي‌ مبحث اول - اقرار ماده ۲۳۲ با اقرار به قتل عمد گر چه يک مرتبه هم باشد قتل عمد ثابت مي‌شود. 

بسمه تعالي

متن سوال و جواب از مقام معظم رهبري در خصوص تعداد و كيفيت قسامه
نامه شماره ۱/۸۰/۱۷۹۹۱ مورخ 21/9/1380رييس قوه قضاييه : 
محضر مبارك رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي « مدظله العالي »
با سلام و احترام و آرزوي سلامتي و طول عمر و قبولي طاعات و عبادات حضرتعالي در ماه مبارك رمضان ، همانگونه كه مستحضريد طبق اصل يكصد و شصت و هفتم قانون اساسي قاضي مكلف است كوشش كند حكم هر دعوا را در قوانين مدونه بيابد و اگر نيابد با استناد به منابع معتبراسلامي و فتاواي معتبر ، حكم قضيه را صادر نمايد و نمي تواند به بهانه سكوت يا نقص يا اجمال و ياتعارض قوانين مدونه از رسيدگي به دعوا و صدور حكم امتناع ورزد . 
همين معنا در ماده ۲۱۴ قانون آيين دادرسي كيفري مصوب ۲۲/۱/۱۳۷۸ ( ۷۱۷ ) و ماده ۳ قانون آيين دادرسي مدني دادگاههاي عمومي و انقلاب مصوب فروردين ۱۳۷۹ تاكيد و تكرار شده است . با لحاظ مراتب فوق موارد و موضوعات زيادي وجود دارد كه قانون در مورد آنها ساكت يا مجمل است و يا درخصوص مورد اختلاف فتاوي وجود دارد . در اينگونه موارد فتواي حضرتعالي بسياري از مشكلات ناشي از ابهام و اجمال و سكوت قانون را در قوه قضاييه رفع نموده است كه به دو نمونه بارز آن اشاره مي گردد . مورد اول فتواي حضرتعالي در مخيربودن جاني در انتخاب انعام ثلاثه ( گاو - گوسفند – شتر ) يا قيمت يوم الاداي آنها و خارج شدن درهم و دينار و حله از انواع ديات به دليل اينكه درهم و دينار پول رايج زمان نيستند . 
مورد دوم مربوط به اختيار ولي امر در قصاص يا عفو قاتل يا تراضي با وي به پرداخت ديه ( درمواردي كه كليه اولياي دم صغير بوده و فاقد ولي شرعي هستند ) و اختيار ولي شرعي ( پدر وجدپدري ) اولياي دم صغير در قصاص يا عفو قاتل يا قبول ديه با رعايت مصلحت صغار يا مجانين كه تعداد زيادي از پرونده هاي بلاتكليف در مرحله اجراي حكم در مراجع مختلف قضايي برمبناي فتواي حضرتعالي مختومه گرديده و از بازداشت طولاني محكوم عليه و بلاتكليفي اولياي دم جلوگيري شده است . 
با ذكر مقدمه مذكور و غرض از تصديع مساله ايست كه اجراي احكام بعضي از پرونده هاي قصاص نفس را با مشكل جدي مواجه ساخته كه ذيلا به عرض مي رسد . 
با لحاظ صراحت تبصره هاي ۲ و۳ ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامي كه مبناي عمل دادگاهها در قتل عمدي موارد لوث در مبحث قسامه مي باشد > چنانچه تعداد قسم خورندگان كمتر ازپنجاه نفر باشند هر يك از قسم خورندگان مرد مي تواند بيش از يك قسم بخورد به نحوي كه پنجاه قسم كامل شود . چنانچه هيچ مردي از خويشان و بستگان نسبي مدعي براي قسامه وجود نداشته باشد ، مدعي مي تواند پنجاه قسم بخورد هر چند زن باشد . با توجه به گسترش شهرها و پراكندگي افراد فاميل در موارد لوث كمتر امكان دارد كه مدعي بتواند پنجاه نفر از اقرباي نسبي مرد را كه علم به ارتكاب قتل داشته و از روي جزم قسم بخورند در محل وقوع قتل حاضر نمايد خصوصا در مواردي كه بين قاتل و مقتول قرابت اعم از سببي و نسبي وجود داشته باشد كه در اينگونه موارد اقرباي ذكور نسبي بنابه معاذير خانوادگي و جلوگيري از كدورت هاي بعدي از حضور در دادگاه واداي قسم خودداري مي نمايد در نتيجه مدعي از معرفي پنجاه نفر از اقرباي نسبي اظهار عجز نموده و تعداد كمتري را معرفي مي نمايد و دادگاه نيز به صراحت تبصره هاي فوق التوصيف مراسم قسامه را با تعداد كمتري اجرا و سپس بر مبناي آن حكم قصاص قاتل را صادر مي نمايد واگر ساير تشريفات و ضوابط شرعي و قانوني قسم رعايت شده باشد اينگونه احكام در ديوان عالي كشور تاييد و ابرام مي گردد و پس از قطعيت حكم اولياي دم درخواست قصاص مي نمايند و پرونده امر جهت اذن قصاص به قوه قضاييه ارسال مي گردد كه پس از بررسي و اظهارنظر مشاوران قضايي قوه قضاييه مبني بر عدم مغايرت راي صادره با قوانين موضوعه و به اعتبار اينكه تعداد قسم خورندگان كمتر ازپنجاه نفرند و حكم صادره برخلاف فتواي حضرتعالي است پرونده امر را جهت كسب تكليف نزداين جانب ارسال مي دارند اقداماتي كه در جهت اجراي فتواي حضرت عالي ( كه برابر نامه شماره ۱/۴۶۲۱۲ مورخ 8/11/1377 به قوه قضاييه ابلاغ گرديده است ) مختلف و متفاوت مي باشد كه براي تشحيذ ذهن حضرت عالي به چند نمونه از اين اقدامات اشاره مي گردد : 
۱ - بخشنامه شماره ۱/۷۷/۱۲۹۹ مورخ 10/12/1377 رياست وقت قوه قضاييه به مراجع قضايي مبني بر رعايت فتواي جنابعالي به هنگام اجراي مراسم قسامه در موارد لوث كه بعضي ازدادگاهها نسبت به آن عمل نموده و بعضي ديگر از مراجع قضايي از جمله شعب ديوان عالي كشور به استدلال اينكه در مورد قسامه قانون صريح است و قانون نيز به تاييد شوراي محترم نگهبان رسيده است طبق اصل يكصد و شصت و هفتم قانون اساسي و اصل يكصد و هفتادم همين قانون موردي براي عمل به فتوا نداشته و درجايي كه مدعي از معرفي پنجاه نفر اقرباي نسبي ذكور اظهار عجز مي نمود با تعداد كمتري پنجاه قسم را تكميل و بر مبناي آن حكم به قصاص قاتل صادر مي كردند . اين مشكل نسبت به احكامي كه قبل از فتواي حضرتعالي صادر و به مرحله قطعيت رسيده بود بيشتر نمودار شد زيرا قضات دادگاهها و ديوان عالي كشور به اعتبار قاعده فراغ دادرس و اعتبار امرمحكوم بها و موخر بودن فتوا برحكم از رسيدگي مجدد امتناع مي نمودند . 
۲ - در اجراي ماده ۱۸ قانون تشكيل دادگاههاي عمومي وانقلاب و ماده ۳۳۵ ( ۷۱۸ ) قانون آيين دادرسي كيفري جديدالتصويب كه جايگزين ماده ۱۸ سابق گرديده از طرف مشاوران قوه قضاييه درخواست تجديدنظر نسبت به احكام مخالف فتواي حضرتعالي گرديده لكن اغلب قضات دادگاهها و شعب ديوان عالي كشور به معاذير فوق از رسيدگي مجدد به اين پرونده ها امتناع مي نمايند خصوصا احكامي كه قبل از فتواي حضرتعالي صادر گرديده بود . بنابراين اعمال ماده ۳۳۵ ( ۷۱۹ ) نيز موجب نقض اينگونه احكام در ديوان عالي كشور نگرديد. 
۳ - با لحاظ فتواي حضرتعالي رييس محترم قوه قضاييه سابق و اينجانب در اينگونه موارد اذن قصاص را صادر نكرده بلكه با اعاده پرونده به واحد اجراي احكام مربوطه توصيه مي كرديم كه با دخالت معمرين و افراد فاميل طرفين حتي در پاره اي از موارد با دخالت امام جمعه محل و رييس دادگستري بين اولياي دم تصالح به ديه يا عفو قاتل شود كه متاسفانه كمتر در اين مورد توفيق حاصل شد و به اعتبار نصوص آيات و صراحت مواد قانوني خصوصا ماده ۲۵۷ ق . م . ا « قتل عمد موجب قصاص است لكن بارضايت ولي دم و قاتل به مقدار ديه كامله يا به كمتر يا زيادتر از آن تبديل مي شود » با اين ترتيب به علت عدم تراضي ولي دم و قاتل و عدم مصالحه بين طرفين توصيه رييس قوه قضاييه نمي توانست به صورت قاعده آمره بر خلاف تمايل طرفين لازم الاجرا باشد و از طرفي تبديل قصاص به ديه از طرف رييس قوه قضاييه بدون رضايت طرفين و با وجود احكام قطعي مسلم الصدور فاقد وجاهت شرعي و قانوني مي باشد و چنين اختياري از طرف حضرتعالي به رييس قوه قضاييه تفويض نگرديده بلكه رييس قوه قضاييه اگر حكم صادره را خلاف موازين شرع و قانون تشخيص ندهد به حسب اختيارتفويضي از طرف ولي امر اذن قصاص را صادر مي نمايد ولي تبديل قصاص به ديه كه از حقوق الناس مي باشد مشكل است . با وصف اقدامات مذكور كه اغلب به نتيجه مثبت نرسيده اند حجم زيادي از پرونده هاي مربوط به قصاص نفس در قوه قضاييه باقيمانده و اولياي دم به اعتبار صدور احكام قطعي از دادگاههاي صالحه مصرانه قصاص قاتل را تقاضا دارند و در اين ارتباط مكاتبات متعددي بامقامات اجرايي و قضايي و مراجع تقليد انجام مي دهند و از طرف ديگر محكومين به قصاص هم مدت طولاني در زندان به سر مي برند كه با توجه به كمبود امكانات و جا و هزينه نگهداري اينگونه محكومين بر مشكلات موجود سازمان زندانها افزوده مي گردد . 
توضيح اين نكته را لازم مي دانم كه خوشبختانه اغلب دادگاهها بعد از ابلاغ بخشنامه رييس وقت قوه قضاييه تا آنجا كه امكان دارد مراسم قسامه را بر مبناي فتواي حضرتعالي صادر مي نمايند از طرفي لايحه مربوط به اصلاح قانون مجازات اسلامي در مبحث قسامه منطبق با فتواي حضرتعالي به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده كه تاكنون به تصويب نرسيده است ولي مشكل عمده احكام صادره و قطعي شده قبل از فتواي حضرتعالي است كه تعداد آنها نسبتا زياد است. 
با عرض پوزش از اطاله كلام ، اميدوارم كه حضرتعالي كمافي السابق قوه قضاييه را در حل مشكلات به منظور تسريع در احقاق حق مردم ياري فرماييد . پيشنهاد اين است كه چون فتواي جنابعالي نسبت به قانون موضوعه اخف به حال متهم است و در واقع راه اثبات جرم قتل را از طرف مدعي از طريق قسامه مشكل مي نمايد و يكي از موارد اعاده دادرسي طبق بند ۷ ماده ۲۷۲ق . آ . د . ك . در صورتي است كه قانون لاحق مبتني بر تخفيف مجازات نسبت به قانون سابق باشد دراين صورت اگر فتواي حضرتعالي به صورت حكم ولايي به قوه قضاييه ابلاغ شود و رييس قوه قضاييه با لحاظ ماده ۲۰۵ ق . م . ا . و بر مبناي حكم تفويضي حق اعاده دادرسي يا حق اعمال تبصره ۱ماده ۳۳۵ ( ۷۲۰ ) ق . آ . د . ك . را داشته باشد . اين حكم براي كليه دادگاهها و مراجع قضايي لازم الرعايه بوده و به استناد اصل پنجاه و هفتم قانون اساسي براي كليه مقامات قضايي و ديوان عالي كشورلازم الرعايه بوده و تخطي از آن جايز نيست واگر جايز مي دانيد احكامي كه قبل از ابلاغ فتواي حضرتعالي و بر مبناي قانون لازم الاجرا صادر و قطعي شده است ( در صورتي كه ازلحاظ تشريفات و اصول دادرسي فاقد اشكال باشد ) اذن قصاص صادر شود و نسبت به احكام مغاير با فتوا بعد ازابلاغ بخشنامه بر مبناي حكم ولايي حضرتعالي عمل شود و قوه قضاييه بتواند از طريق ماده ۲۳۵ق . آ . د . ك . درخواست تجديدنظر نسبت به احكام خلاف فتوا را مي نمايد . البته توصيه و اوامرجنابعالي به رييس محترم مجلس شوراي اسلامي در اولويت قراردادن اصلاح قانون مجازات اسلامي در مبحث قسامه مشكل قانوني قوه قضاييه را زودتر رفع خواهد نمود . 
سيد محمود هاشمي شاهرودي - رئيس قوه قضاييه 


پاسخ مقام معظم رهبري
حضرت آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي دامت توفيقاته 
رئيس محترم قوه قضاييه 
سلام عليكم 
نامه شماره ۱/۸۰/۱۷۹۹۱ مورخ ۲۱/۹/۸۰ حضرت عالي مبني بر درخواست تعيين تكليف احكام قصاص پرونده هاي قبل از بخشنامه قسامه ( نامه شماره ۱/۷۷/۱۲۹۹۰ مورخه 1/12/77 آن قوه به مراجع قضايي ) به استحضار مقام معظم رهبري «مدظله العالي» رسيد ؛ فرمودند : 
« حكم به قصاص كساني كه بر طبق ادله شرعيه محكوم به قصاص نيستند ولو دادگاه به هر جهت آنان را محكوم به قصاص كرده است تجرا بر دماء مسلمين است كه نه اينجانب و نه جناب عالي به آن اقدام نمي كنيد »
مراتب براي استحضار و اقدام لازم ، ايفاد مي شود . 
محمدي گلپايگانی


















اعزام شش بهایی به حکم دادگاه انقلاب به خدمت سربازی





 طی دو ماه اخیر شش شهروند بهایی ساکن سمنان به حکم قاضی «زمانی» پس از دستگیری به خدمت نظام وظیفه (سربازی) اعزام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این اقدام در حالی صورت گرفت که مسئولین نظام وظیفه سمنان به خانواده این شهروندان بهایی اظهار داشته‌اند که قانون دستگیری مشمولین وظیفه، چندین سال است لغو شده و بازداشت مشمولین بهایی در سمنان از طرف نهاد دیگری (وزارت اطلاعات) می‌باشد.
اسامی شهروندان بهایی که طی ماه اخیر به خدمت وظیفه اعزام شده‌اند عبارتست از:
۱– عرفان احسانی: قبل از زندانی شدن توسط نیروی انتظامی، بازداشت و از وی تعهد گرفته می‌شود که بعد از اجرای حکم به سربازی اعزام شود. نامبرده پس از گذراندن دوره محکومیت در حالی که همسر (ترانه ترابی) و کودک شیرخواره‌اش زندان بودند به خدمت سربازی اعزام شد.
۲ – سروش فیروزیان: پس از بازرسی منزل توسط ماموران، بازداشت و به خدمت نظام وظیفه اعزام می‌شود.
۳ – اردشیر فناییان: نامبرده در حال گذراندن محکومیت ۹ ماه در زندان سمنان می‌باشد. از وی تعهد گرفته شده پس از اتمام محکومیت به خدمت سربازی اعزام شود.
۴ – امید پیراسته: در حال انجام خدمت وظیفه.
۵ – نعیم هدایتی: در حال انجام خدمت وظیفه.
۶- اورخش هدایتی: پس از پیگیری معاف از خدمت گردید.

اعتصاب غذای چندتن زندانیان سیاسی رجایی شهر





در پی انتقال رسول بداغی و شاهرخ زمانی به سلول انفرادی دست‌کم ۸ تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول بداغی و شاهرخ زمانی دو تن از زندانیان سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که نسبت به پلمب و تفکیک کتابخانه بند اعتراض کرده بودند، روز شنبه ۲۶ بهمن ماه به سلول انفرادی منتقل شدند.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «این دو زندانی سیاسی پیش از انتقال به انفرادی گفتند که دست به اعتصاب غذا خواهند زد.»
همچنین سعید ماسوری، صالح کهندل، ناصح یوسفی، خالد حردانی، محمدعلی منصوری، محمد بنازاده امیرخیزی، حمیدرضا برهانی و میثاق یزدان‌نژاد در اعتراض به انتقال این دو زندانی سیاسی دست به اعتصاب غذا زدند.
خواست این ۸ زندانی سیاسی بازگشت شاهرخ زمانی و رسول بداغی اعلام شده است.
همچنین مسئولین زندان اقدام به تخلیه کامل کتابخانه سالن ۱۲ نموده و قفسه و کتاب‌ها را بداخل بند انتقال داده‌اند.

برخورد بد مسئولین زندان متی کلا با محسن برزگر





محسن برزگر فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هنگام بازگشت از مرخصی با برخورد بد مسئولین زندان روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن برزگر، فعال دانشجویی سابق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که محکومیت ۲ سالهٔ خود را در زندان متی کلا این شهر می‌گذراند پس از گذراندن مرخصی چند روزهٔ خود برای شرکت در آزمون کار‌شناسی ارشد و بازگشت به زندان، با برخورد بد مسئولین زندان مواجه شد.
مسئولین زندان بابل ضمن تحویل ندادن کتاب‌های رمانی که داری مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، از این فعال دانشجویی تست اعتیاد به عمل آوردند.
محسن برزگر اعلام کرد اگر برخوردهای زننده مسئولین زندان متی کلای بابل ادامه پیدا کند از روز پنجشنبه اول اسفند اعتصاب غذای خود را در اعتراض به حقوق تضییع شده خود آغاز خواهد کرد.

یک زندانی متهم به قتل در خوی اعدام شد





حکم اعدام یک متهم به قتل در خوی اجرا شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر،دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب خوی افزود: این فرد پنج سال پیش دختر ۹ ساله‌ای را بعد از تجاوز به قتل رسانده بود.
حجت الاسلام علیزاده افزود: حکم اعدام این قاتل، اسفند ۸۷ صادر و مرداد ۸۸ از سوی دیوان عال کشور تنفیذ شده بود که بعد از طی تشریفات قضایی صبح امروز در ملاء عام اجرایی شد.

اعدام شش زندانی متهم به قتل در زندان رجایی شهرکرج







سحرگاه روز جاری ۶ متهم به قتل در محوطه زندان رجایی شهر کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی طاهرنژاد، محسن رحمتی، شهریار مظفری، میثم چنبری، محمد مقدادی و محمد باباعلی اسامی شش تن از اعدام شدگان سپیده دم روزجاری است که همگی به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: میثم چنبری زیر سن قانونی (۱۸ سال) مرتکب قتل شده بود و طبق قانون نباید حکم اعدام در مورد وی اجرا می‌شد.

احضار هشت کارگر معترض پتروشیمی رازی به دادگاه





هشت نفر از کارگران پتروشیمی رازی با شکایت کارفرما صبح امروز به دادسرای عمومی و انقلاب بندر امام احضار شدند.
«ابراهیم پیرایش» مسئول امور اعضای خانه کارگر بندرامام با اعلام این خبر، در خصوص هویت کارگران احضار شده به ایلنا گفت: آقایان «غلامحسین حیدری موسی»، «هندی جانی»، «مازیار رحیم زاده»، «علیرضا بهادری»، «عادل راشدی»، «علی ساجدی‌نیا»، «فریبرز کیانی» و «نسیم جونکی» کارگرانی هستند که با شکایت مدیریت مجتمع پتروشیمی رازی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب احضار شده‌اند.
در این رابطه، «منوچهر یار احمدیان» رئیس اتحادیه کارگران پیمانی بندر امام بابیان اینکه مدیریت مجتمع علاوه بر شکایت از آقای جونکی، وی را اخراج و ممنوع‌الورود به محل کار نیز کرده است، افزود: احضار شدگان از اعضای اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام نیز هستند.
این مقام صنفی در خصوص علت شکایت کارفرمای مجتمع پتروشیمی گفت: دلیل این شکایت اعتراض کارگران به خودداری کارفرما از اجرای توافق‌نامه مربوط به افزایش حقوق و دستمزد بوده است.
وی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی رازی هم‌اکنون با سرمایه مالکان ترکیه‌ای تبار و مدیریت ایرانی فعالیت می‌کند، یادآور شد: چندی پیش کارگران این مجتمع در مورد افزایش دستمزدها توافقاتی انجام دادند اما از مدتی پیش مدیریت حاضر به انجام تعهدات خود نشد و در نتیجه کارگران این مجتمع صنعتی برای مدتی به اعتراضات صنفی پرداختند.
وی افزود: به همین دلیل اخیراً مدیریت مجتمع پتروشیمی رازی از کارگران یاد شده با اتهامی چون اخلال در روند تولید به دادگاه شکایت کرده است.
یار احمدیان با بیان این که در ماههای اخیر مدیران بنگاههای اقتصادی از رویه جدیدی برای برخورد با اعتراضهای صنفی کارگری استفاده می کنند. گفت: در این رویه کارفرما مدیریت و یا شرکت پیمانکاری نیروی انسانی با وارد کردن اتهاماتی چون ایجاد اختلال و یا اغتشاش در محیط کار با کارگران معترض برخورد می کند
وی افزود: نمونه مشابه این شیوه برخورد اقدام مدیریت پتروشیمی فجر در خصوص طرح شکایت مشابه از یکی از اهالی کارگری شاغل در این مجتمع بود.
گفتنی است ظرف یک ماه گذشته برخوردهای مشابه قضایی با کارگران معترض در معدن چادرملوی یزد و پلی‌اکریل اصفهان صورت گرفته است.

اعدام یک نفر در شیراز به اتهام قتل و سرقت





صبح امروز یک زندانی متهم به سرقت مسلحانه و مشارکت در قتل در ملاء عام در شهر شیراز اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این مجرم در پرونده خود سابقه دو قتل با مشارکت سه نفر دیگر و سرقت مسلحانه را داشت. یکی از همدستان وی نیز از سوی دادگاه با حکم غیر انسانی قطع دست و پا محکوم شده است.
این زندانی که هویت وی در رسانه ها اعلام نشده است صبح امروز در میدان کوزه‌گری شیراز به دار آویخته شد.
سه‌شنبه گذشته نیز دو نفر در همین شهر و در ملاء عام اعدام شدند.

آتشکده زرتشتی به “انبار کاه” تبدیل شد





 آتشکده زرتشتی “کنارسیاه” که در ۳۰ کیلومتری شهرستان فیروزآباد در استان فارس قرار دارد، به انبار کاه تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، میلاد وندایی، باستان‌شناس از “کنارسیاه” به‌عنوان یکی از “سی و اندی چهارتاقی‌های استان فارس” نام می‌برد که بدون داشتن برنامه حفاظتی در معرض تخریب قرار گرفته است.
 به گفته وندایی، آتشکده و چهارتاقی کنار سیاه که ‌به شماره چهار هزار و ۵۳۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده، نیازمند تعیین حریم و گمانه‌زنی است.
 علی‌رضا جعفری‌زند، باستان‌شناس نیز گفت: “آتشکده کنارسیاه بدون داشتن برنامه حفاظتی در معرض تخریب قرار گرفته این درحالی است که متولیان میراث‌فرهنگی نیز نسبت به اتفاقات و آسیب‌های ناخوشایند میراث‌فرهنگی توجهی نمی‌کنند.”
 بنای این آتشکده و ساختمان‌های وابسته به آن به قرن پنجم میلادی نسبت داده می‌شود.

توهین و برخورد با بهنام ابراهیم‌زاده هنگام بازگشت از بیمارستان





 بهنام ابراهیم‌زاده زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین هنگام بازگشت از بیمارستان توسط مامورین مورد بازرسی توهین آمیز قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده فعال کارگری و عضو «کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری» و فعال حقوق کودک و عضو «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» که طی روز جاری جهت درمان مشکلات گردن خود به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود، هنگام بازگشت توسط نگهبانان زندان مورد بازرسی بی‌شرمانه قرار گرفت و کاملا برهنه شد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: وی ابتدا در مقابل این خواست غیر معمول مقاومت می‌کند اما نگهبانان برای برهنه کردن‌اش به زور متوسل می‌شوند. هنگامی که بهنام در مورد علت این برخورد از نگهبانان سئوال می‌کند به وی می‌گویند که این عمل بدستور «قبادی» رئیس حفاظت زندان اوین صورت گرفته است.
بهنام ابراهیم‌زاده در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

پخش اعترافات تلویزیونی و خطر اجرای حکم اعدام زندانیان سنی





طی هفته اخیر تلویزیون رسمی دولت ایران (صدا و سیما) اقدام به پخش اعترافات از چند زندانی اهل‌سنت کرده و این موضوع خطر اجرای حکم برخی از زندانیان اهل‌سنت را در محافل حقوق بشری افزایش داده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته اخیر در چندین نوبت مصاحبه‌هایی از چند زندانی اهل‌سنت از شبکه خبر تلویزیون رسمی دولت ایران (صدا و سیما) تحت عنوان «سناریو» پخش شد و در طی این سخنان چند زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت اقدام به اعتراف علیه خود و دیگر زندانیان اعدامی نمودند.
پخش این مستند و همزمانی آن با مسائل پیش آمده در جنوب شرقی ایران نگرانی محافل حقوق بشری را نسبت به اجرای حکم اعدام زندانیان اهل‌سنت افزایش داده است.
یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «لقمان امینی فرزند توفیق متولد ۱۳۶۵ تاریخ دستگیری خرداد ۸۹ و متاهل- دارای دو فرزند می‌باشد و اولین شخصی است که مقابل دوربین رفت. لقمان شخصیتی ناشناخته که یک دفعه جلو دوربین ظاهر شد و خود را به عنوان یک سلفی معرفی کرده و دست به اعترافاتی زد که با حرف‌هایش ضد و نقیض ز یادی دارد. بنا به اخبار رسیده از کسانی که در اطلاعات با این فرد بوده‌اند می‌گویند لقمان زیر شکنجه‌های شدید روانی و جسمی بوده بطوری که حتی تهدید به آزار واذیت خانواده‌اش هم جزءی ازشکنجه‌های این فرد بوده بر اثر شکنجه‌های وارده و طولانی شدن نگهداریش در اطلاعات لقمان مجبور به مصرف قرص‌های اعصاب و روان شده و بعضا اطلاعات بخاطر پیشبرد نقشه‌های شوم و ضد بشری خود این جوان مظلوم اهل سنت را به مصرف داروهای روان گردان معتاد کرده و بدین صورت او را تحت فشار قرار می‌دهند تا هر چه از او می‌خواهند جلوی دوربین دکلمه کند.»
این منبع در ادامه تاکید کرد: «بشیر شاه نظری فرزند اقبال متولد ۱۳۷۱ محل تولد سنندج تاریخ دستگیری فروردین ۱۳۹۰ شخص دیگری بود که مقابل دوربین حاضر شد. بشیر که حدود ۳ سال است در تک سلولی‌ها و زیرزمینهای اطلاعات سنندج به سر می‌برد در اوج نوجوانی دستگیر شده و متاسفانه بخاطر کم سن و سالی و فشار و شکنجهای روحی و جسمی که بر او وارد بوده اعترافاتی را جلوی دوربین انجام داده که قبول کردن آن برای هر فرد عاقل و بالغ قابل هضم نیست و با کمی تفکر در وضعیت این دانشجوی اهل سنت که ابزاری شده در دست وزارت اطلاعات کاملا روشن است این فرد به علت شکنجه‌های روحی و جسمی که همیشه بر او وارد بوده از نظر روانی مشکل اساسی پیدا کرده و بنا به گفته کسانی که او را در اطلاعات دیده‌اند او قرص اعصاب و روان مصرف می‌کند و بوسیله نیرو‌های اطلاعات معتاد به قرص‌های روان گردان شده که با محروم کردن او از دارو‌ها حاضر می‌شود جلوی دوربین ان‌ها بیاید و هر چه از او می‌خواهند برایشان انجام دهد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «حکومت قصد دارد با این اقدامات زمینه چینی کند تا حکم اعدام برخی از زندانیان اهل‌سنت را به بهانه سلفی‌گری به اجرا گذارد. این در حالی است که این زندانیان اهل سنت شافعی مذهب هستن و آن افراد را اطلاعات بیشتر از۶۰ ماه در سلول‌های انفرادی نگه داشته و زیر آزارو اذیت جسمی و روحی آن‌ها را مجبور به اعتراف تلوزیونی می‌کنند و اسامی افرادی که اطلاعات به آن‌ها بدهد در جلوی دوربین می‌گویند تا اطلاعات مقاصد خود را پیش ببرد.»
گفتنی است، هم اکنون بیش از ۴۰ زندانی اهل‌سنت در زندانهای رجایی شهر و قزل‌حصار به اعدام محکوم شده‌اند.

بی‌خبری از یک زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان





 از وضعیت محمود شه‌بخش زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زاهدان از یک هفته پیش هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود شه‌بخش از حدود یک هفته پیش از بند ۱ زندان مرکزی زاهدان به مکان نامعلومی منتقل شد و از آن زمان از وضعیت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
محمود شه‌بخش فرزند درمحمد ۲۳ ساله که در فروردین ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان نگهداری می‌شده‌اند به حکم شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی ماه‌گلی به اعدام محکوم شده است.
گفته می‌شود وی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت کشور به اعدام محکوم شده‌ ولی اطلاع دقیقی از اتهامات و استنادات دادگاه برای صدور حکم اعدام برای وی در دست نیست.

پانزده زندانی جهت اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شدند










در طی ۲۴ ساعت اجرای حکم بیست نفر گزارش شده است

صبح روز جاری دست‌کم ۱۵ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان از بندهای مختلف زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند و قرار است سحرگاه روز چهارشنبه حکم اعدام در مورد ایشان به اجرا در آید.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: اکثر این زندانیان به اتهام قتل به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده‌اند و در صورتی که شکات پرونده‌هایشان رضایت ندهند حکم ایشان فردا صبح اجرا خواهد شد.
از روز گذشته تا بامداد امروز نزدیک به ۲۰ مورد اجرای حکم اعدام از زندانهای مختلف گزارش شده است که احتمال می‌رود، ارقام آن بیش از این باشد.

چهار نفر در قزوین اعدام شدند





چهار زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر صبح امروز  در زندان چوبین در این شهر اعدام شدند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری قزوین،  چهار زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر به نامهای حسین لطفی خصال ،علی اکبر مهدی زاده، جلال طلیم خانی و محمود حسینی در محوطه زندان چوبین در قزوین اعدام شدند.
شایان ذکر است پس از اعتراض وکلای متهمین به آراء صادره و رسیدگی مجدد توسط دادستانی محترم کل کشور، با رد اعتراض وکلای متهمین، آراء صادره مورد تائید قرار می گیرد. همچنین تقاضای عفو محکوم علیهم نیز در دو مرحله در کمیسیون عفو و تخفیف مجازات استان و مرکز مورد بررسی، که طی هر دو مرحله مورد مخالفت قرار می گیرد و در نهایت با بلامانع بودن اجرای حکم محکومین توسط ریاست محترم قوه قضائیه احکام اعدام نامبردگان سحرگاه یوم جاری در محوطه ندامتگاه مرکزی قزوین به مرحله اجرا در آمد.