۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

عدنان حسن‌پور بە زندان زابل تبعید شد





عدنان حسن‌پور روزنامە نگار زندانی کرد بعد از هفت سال زندان در سنندج برای ادامە محکومیتش بە زندان زابل تبعید شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عدنان حسن‌پور روز سه شنبه ٢٩ بهمن ماە ١٣٩٢ بدون اطلاع برای تبعید بە زندان زابل تبعید شد.
این روزنامه نگار زندانی کُرد در تاریخ ۵ بهمن ماه ١٣٨۵ بازداشت شد و در تاریخ ٢٢ خرداد سال ٨۶ به اتهام محاربه به اعدام محکوم گردید.
حکم این روزنامەنگار کُرد در دادگاه تجدید نظر به پانزده سال زندان کاهش یافت و از آن تاریخ تا بە حال ازهر نوع مرخصی محروم بودە است.
عدنان حسن‌پور در مرداد ماە گذشته نامەای را از زندان خطاب بە حسن روحانی منتشر کرد.
عدنان حسن‌پور پیش از بازداشت عضو تحریریه «هفته نامه ئاسو» بوده که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌شد. این هفته نامه در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی توقیف شد.
همچنین این روزنامه نگار کُرد در طول دوران حبس در زندان مرکزی سنندج کتاب «آینده آزادی» نوشته «فرید ذکریا» را از زبان فارسی به زبان کُردی ترجمه کرده است.
شایان ذکر است عدنان حسن‌پور عصر پنجشنبه ۳ بهمن پس از هفت سال حبس، از زندان مرکزی سنندج به زندان زادگاهش یعنی شهر مریوان منتقل شده بود

کشته شدن سه معدنچی در کوهبندان کرمان





بر اثر انفجار در معدن زغال‌سنگی در کوهبنان ۸ نفر کارگر در معدن چشم پودنه پابدانا کشته و زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ظهر امروز سه نفر از کارگران معدن زغال‌سنگ چشم‌پودنه منطقه پابدانا شهرستان کوهبنان بر اثر انفجار گاز جان خود را از دست دادند.
در این حادثه که در ساعت ۱۱ امروز بر اثر انفجار تجمع گاز در معدن رخ داد، رضا صادقی، حسین اسلامی و حسین محمودی جان خود را از دست دادند.
پنج تن دیگر از کارگران به علت شدت جراحات و سوختگی بالای ۷۰ درصد به بیمارستان امام علی (ع) زرند منتقل شدند.

شاهین دادخواه به بند ۲-الف منتقل شد





شاهین دادخواه دیپلمات زندانی در بند ۳۵۰ اوین به بند ۲-الف سپاه منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه شاهین (صمد) دادخواه از بند ۳۵۰ اوین به بند ۲- الف سپاه منتقل و تا این لحظه از سرنوشت وی هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «شاهین دادخواه هم اکنون در سلول انفرادی بند ۲-الف سپاه نگهداری می‌شود واز علت این انتقال اطلاعی در دست نیست.»
گفتنی است دکتر شاهین دادخواه متولد ۱۳۵۰ کار‌شناس سیاسی امنیتی کشورهای خاورمیانه است که لیسانس خود را از دانشگاه ناپل ایتالیا، فوق لیسانس از داشگاه بیکنت ترکیه آنکارا و نهایتا دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه مادرید اسپانیا دریافت کرده است.
وی که در سمت مشاور در شورای عالی امنیت ملی و جزو اعضا مذاکره کننده هسته‌ای تیم حسن روحانی مشغول به کار بوده است، سابقه شرکت در مذاکرات ایران امریکا در افغانستان، شرکت در مذاکرات سه جانبه ایران عراق امریکا در سال ۸۸ به سرپرستی کاظم قمی سفیر ایران در عراق و همکاری با مرکز مطالعات استراتژیک را در کارنامه خود دارد.

توضیح یکی از زندانیان اعدامی اهل‌سنت در مورد مصاحبه تلویزیونی خود





چندی پیش تلویزیون رسمی دولت ایران (صدا و سیما) مصاحبه مغشوشی از کاوه شریفی زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت پخش کرد.
این زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت در طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسد: «جرمم دفاع از حقوق پایمال شده اهل سنت ایران خاصتا غرب کشور، جرمم اعتراض به توهین آخوندهای حکومتی نسبت به خلفای راشدین و صحابه کرام است. هر چند در دادگاهی ظالمانه بدون اجازه دفاع از خود، محکوم به اعدام شدم اما با اینکه خداوند توفیق دفاع از حق را به من عطا فرموده خوشحال و شاکرم.»
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجاب کاوه شریفی فرزند توفیق متولد ۱۳۶۲ شهرستان سنندج که توسط نیرو‌های اطلاعات در تاریخ ۱۳۸۸/۷/۲ دستگیر شده و به مدت ۲۱ماه در بازداشتگاه اطلاعات سنندج زیر فشار و شکنجه‌های شدید روحی و جسمی بودم و در این مدت بازجوهای اطلاعات سنندج با به کار گرفتن روشهای مختلف من را وادار به قبول اتهاماتی واهی و بی‌اساس روی کاغذ و جلوی دوربین کرده تا به راحتی بتوانند چهره دینی و خیر خواهی من را در میان مردم تخریب کرده و راهی برای توجیه کردن اذهان عمومی در سرکوب و سربنیست کردن من و امثال من را داشته باشند.
اما بعد از تمام تلاش و کوششهایی که اطلاعات برای هدفش انجام داد خداوند متعال مکر و حیله آن‌ها را بر ملا کرده و تمام حقایق و واقعیت کینه توزی رژیم ایران خاصتا اطلاعات نسبت به اهل سنت و مبلغان و حافظان قرآن آشکار شد اما این بار سیستم امنیتی هر چند تلاش کرد که بر اعمال فشار بر من دوباره به اهداف پلیدش دست یابد با ناکامی روبه رو شد لذا برای تخریب چهره دینی من و همچنین برادر حقیقی‌ام آرش شریفی و تعدادی از دوستانم روش دیگری در دروغ‌پردازی و نسبت‌های نا‌روا به من اختیار کرده و مستندی به نام سناریو که در واقع سناریوی نابودی جوانان اهل سنت و متبعین قرآن و سنت و مدافع صحابه و امهات المومنین است را در شبکه خبر پخش کرده، من به صراحت اعلام می‌کنم که جرم و گناه من نزد رژیم ایران دعوت مردم به سوی توحید و یکتاپرستی و تبعیت سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم و دوست داشتن صحابه و امهات المومنین و توصیه به نماز و عفت و پاکدامنی و صداقت و قبول نکردن ظلم است.
جرمم دفاع از حقوق پایمال شده اهل سنت ایران خاصتا غرب کشور، جرمم اعتراض به توهین آخوندهای حکومتی نسبت به خلفای راشدین و صحابه کرام است. هر چند در دادگاهی ظالمانه بدون اجازه دفاع از خود، محکوم به اعدام شدم اما با اینکه خداوند توفیق دفاع از حق را به من عطا فرموده خوشحال و شاکرم.
والسلام علیکم و رحمةالله.