۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

حسین رونقی در اعتصاب دارو و درمان





حسین رونقی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ از دو هفته پیش در اعتصاب دارو و درمان بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی که با وجود تشخیص پزشکی قانونی به علت کارشکنی مسئولین از رفتن به مرخصی درمانی محروم شده از دو هفته قبل دست به اعتصاب دارو و درمان زده و از رفتن به بیمارستان نیز امتناع می‌کند.
آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که حسین رونقی در وضعیت جسمی وخیمی بسر می‌برد و از درد کلیه‌ها، خونریزی گوارشی، تکرر و سوزش ادرار رنج می‌برد.
یکی از نزدیکان وی تغذیه بد زندان و سرمای هوا را عامل بد‌تر شدن وی عنوان کرده است.
حسین رونقی ملکی به اتهام توزیع ابزار عبور از فیلترینگ اینترنتی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سه کارگر جان خود را در حین کار از دست دادند





دو نقاش ساختمانی امروز بر اثر گازگرفتگی در تربت جام و یک کارگر در تهران جان خود را از دست دادند.
پلیس خراسان رضوی اعلام کرد: این ۲ جوان ۲۱ و ۲۴ ساله هنگام تعمیرات و نقاشی زیرزمین یک ساختمان هنگام کار بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن دچار گازگرفتگی شده‌اند، علت این حادثه استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن فضای محل کار اعلام شده است.
در حادثه دیگری در تهران، کارگر افغان به درون چاه ۱۵ متری سقوط کرد، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سقوط کارگر افغان به عمق ۱۵ متری چاهی در خیابان تولید دارو خبر داد.
سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ساعت ۱۱:۲۰ حادثه سقوط فرد به داخل چاه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و به دنبال آن عوامل گروه نجات پنج به محل حادثه در یک کارگاه ساختمانی در خیابان تولید دارو اعزام شدند.
وی ادامه داد: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد که در این کارگر چاهی قرار داشته که برای پوشاندنش از تخته‌ای ضعیف استفاده کرده بودند و زمانی که کارگر روی این تخته قرار گرفته، دچار حادثه شده و به عمق ۱۵ متری چاه سقوط کرده است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عملیات آتش‌نشانان برای خارج کردن این کارگر، اظهار کرد: آتش‌نشانان با تجهیزات مخصوص این کارگر ۲۰ ساله افغان را در حالی که به شدت دچار آسیب‌دیدگی شده بود، از عمق چاه خارج کرده و برای انتقال به بیمارستان، به عوامل اورژانس تحویل دادند.

انتقال آرش هنرور شجاعی به سلول انفرادی










خانواده این زندانی سیاسی موفق به ملاقات با وی نشدند

محمدصادق (آرش) هنرور شجاعی روحانی منتقد و زندانی بند ویژه روحانیت زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش هنرور شجاعی که از چهار روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است، به سلول انفرادی منتقل شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «آرش هنرور شجاعی که حدود ۲ هفته پیش در بند ۳۲۵ زندان اوین مورد مسمومیت شدید قرار گرفته بود به بند ۵۰۰ این زندان که آقای کاظمینی بروجردی نیز در آن نگهداری می‌شود منتقل شد.»
وی در ادامه بیان داشت: «آقای هنرور شجاعی مدتی است به علت بروز مشکلات روحی و جسمی، از دادسرا و دادگاه درخواست مرخصی نموده بودند، که متاسفانه با جواب منفی دادستان تهران مواجه شدند؛ وی برای محقق شدن خواسته‌اش چهار روز است که دست به اعتصاب غذا زده است. مسئولین زندان نیز به جای رسیدگی به مشکلات وی، ابتدا او را تهدید کردند، سپس تماس‌های تلفنی وی را با خانواده‌اش قطع کرده و امروز که خانواده‌اش از راه دور (شهر قم) به ملاقات کابینی با وی رفته بودند، متاسفانه اجازه ملاقات به آن‌ها داده نشد و آقای هنرور شجاعی را نیز به بند انفرادی منتقل کردند.»
این منبع در پایان خاطرنشان کرد: «این در حالی است که حدود کمتراز ۲ ماه پیش این زندانی بی‌گناه بر اثر سکته قلبی در بخش سی سی یو بیمارستان ولیعصر مدتی بستری بوده و مورد آنژیوگرافی قرار گرفت و وضعیت جسمانی خوبی ندارد و حالا با وجود مشکلات قلبی و بیماری صرع و اعتصاب غذا، معلوم نیست که چه عاقبتی در سلول انفرادی زندان اوین در انتظار اوست.»

ممانعت از شرکت کتب یکی از علمای اهل‌سنت در نمایشگاه کتاب زاهدان





وزارت ارشاد از شرکت کتب مذهبی مرحوم «مولانا محمد عمر» روحانی اهل‌سنت بلوچ در نمایشگاه کتاب زاهدان ممانعت کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی نمایشگاه کتاب زاهدان که از ۲۶ بهمن تا ۲ اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاههای زاهدان برگزار شد، مسئولین وزارت ارشاد اجازه شرکت کتب مولانا محمد عمر را به ناشران ندادند.
یکی از بستگان مولانا محمد عمر به گزارشگر هرانا گفت: «طی سالهای اخیر مسئولین از صدور جواز برای برخی کتب مرحوم (مولانا محمد عمر) روحانی اهل‌سنت بلوچ امتناع کرده بودند. از جمله کتبی که اجازه چاپ به آن داده نشد (تبیین الفرقان) را می‌توان نام برد. طی نمایشگاه کتابی که بتازگی در زاهدان برگزار شد مسئولین وزارت ارشاد به ناشران اجازه شرکت کتابهای قبلی که اجازه چاپ دریافت کرده بودند را نیز صادر نکردند.»
وی در ادامه بیان داشت: «پیش‌تر که به وزارت ارشاد مراجعه می‌کردیم به ما می‌گفتند کتاب‌ها باید اصلاح شوند و برخی قسمت‌ها باید حذف شود. ولی چون نویسنده در سال ۸۶ فوت کرده ما نمی‌توانستیم تغییری در متن کتاب‌ها بدهیم.»
مولانا محمد عمر روحانی اهل‌سنت بلوچ، محقق، شیخ الحدیث و شیخ التفسیر بوده که حدود ۱۰۰ جلد کتاب را تالیف کرده است.
وی در مدرسه علوم دینی منبع العلوم در روستای پادیگ «کوه ون» دروس مذهبی را تدریس می‌کرد و مدیر این مدرسه بوده است.

امام جمعه زاهدان از شرکت در یک کنفرانس بین المللی منع شد





نیروهای امنیتی از مشارکت امام جمعه اهل سنت زاهدان در کنفرانس بین المللی انجمن جهان اسلام ممانعت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان، برای شرکت در کنفرانس بین المللی انجمن جهان اسلام با ممانعت نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات مواجه شد.
انجمن جهان اسلام (رابطه العالم الاسلامی) بزرگ‌ترین مرکز علمی و دعوی اسلامی جهان و مقر آن در مکه مکرمه است.
این انجمن همه ساله کنفرانس‌های بین المللی در زمینه فقه و دعوت اسلامی برگزار می‌کند.
مولانا عبدالحمید رسما از طرف انجمن برای شرکت در کنفرانس روز یکشنبه ۱۱ اسفند ماه در شهر مکه مکرمه واقع در عربستان سعودی دعوت شده بود و ایشان با هماهنگی نیروهای امنیتی از چند روز پیش برای ویزا و بلیط اقدام کردند.
حبیب الله سربازی فعال حقوق بشر و برنامه ساز تلویزیون به گزارشگر هرانا گفت: «بلیط مولانا عبدالحمید روز شنبه ۱۰ اسفند ساعت ۱۱صبح از تهران به جده در نظر گرفته شده بود اما پیش از سفر به تهران ناگهان ماموران وزارت اطلاعات در تماسی مجدد به ایشان اعلام کرده‌اند: مقامات عالی کشور سفر شما را به مصلحت نمی‌دانند.»
وی در ادامه بیان داشت: «ماه پیش هم مولانا عبدالحمید برای شرکت در (کنفرانس علمی اسلامی خدمت انسانیت) در ژوهانسبرگ آفریقای جنوبی اجازه حضور نیافت اما علت آن را شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی بیان کردند.»
شایان ذکر است مولانا عبدالحمید در دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به مدت ۴ سال با مصادره پاسپورت وی ممنوع الخروج شده بود.

نمایندگان پارلمان از کشورهای مختلف خواهان آزادی شش مدافع حقوق بشر شدند





کمپین یازدهم اسفند وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز اعلام کرد تعدادی از نمایندگان پارلمانهای کشور های مختلف از جمله هلند، انگلستان و کانادا خواستار آزادی بی قید و شرط مدافعان ایرانی حقوق بشر بازداشت شده در ۱۱ اسفند ماه سال ۸۸ که همچنان در زندان بسر می برند؛ شدند.
به گزارش تارنمای این کمپین، آقایان”وین وان دکمپ” نماینده پارلمان اروپا از کشور هلند، عضو گروه حزب مردم اروپا، “هری وان بوممل” نماینده حزب سوسیالیست در پارلمان هلند و “پرفوسور هانس فراکلین” از حزب دموکرات مسیحی در پارلمان هلند با امضاء نامه های جداگانه در چهارمین سالگرد بازداشت های یازدهم اسفند ماه خواستار آزادی مدافعان حقوق بشر در بند آقایان “مهدی خدایی”، “نصور نقی پور”، “ابوالفضل عابدینی نصر”،” ایقان شهیدی”،”نوید خانجانی” و “محمد حسن یوسف پورسیفی” شدند، هم چنین آقای “دکتر متیو آفورد” نماینده حزب محافظه کار در پارلمان انگلستان نیز با امضاء نامه ای از درخواست مشابه اعلام حمایت کرد.
از سوی دیگر آقای تینی کوخ از پارلمان هلند ضمن ارسال پیامی کوتاه خطاب به مدافعان حقوق بشر در بند، آزادی این فعالان حقوق بشر را خواستار شد به همین ترتیب خانم “لیندا فروم” سناتور از مجلس سنای کانادا آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان یازدهم اسفند را مورد تاکید و حمایت خود قرارداد.
لازم به یادآوریست در واقعه یازدهم اسفند ماه در سال ۱۳۸۸ برجسته ترین دور از سلسله برخوردهای دستگاه امنیتی با مدافعان ایرانی حقوق بشر در پاسخ به وقایع انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، حدود ۳۰ مدافع حقوق بشر عمدتا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، توسط سپاه پاسداران در اقصی نقاط کشور بازداشت شدند و مورد محاکمات ناعادلانه قرار گرفتند، از جمع بازداشت شدگان مذکور و پس از گذشت چهار سال همچنان آقایان مهدی خدایی، نصور نقی پور، ابوالفضل عابدینی نصر، ایقان شهیدی، محمد حسن یوسف پور سیفی و نوید خانجانی با محکومیت چند ساله همچنان در زندان بسر می برند.

فرزانه مرادی مجددا در آستانه اعدام





در حالی که قرار است حکم قصاص فرزانه مرادی، سه روز دیگر در زندان مرکزی اصفهان اجرا شود او طی نامه‌یی به دادستان اصفهان جزییات تازه‌تری از ماجرای قتل شوهرش را بازگو کرد و مدعی شد به دلیل تهدید‌های دوست شوهرش مجبور به پذیرش اتهام قتل شده است.
به گزارش روزنامه اعتماد ،روز ۱۰ بهمن ماه سال ۸۶ قتل مردی به ‌نام احمد در خانه‌اش در اصفهان باعث دستگیری همسر ۲۱ ساله‌اش فرزانه شد. احمد به دلیل اصابت چهار ضربه چاقو به کمرش به قتل رسیده بود و از آنجا که زمان وقوع این حادثه بجز احمد، فرزانه و فاطمه، دختر دو ساله‌شان هیچ‌کس در خانه نبود انگشت اتهام به سوی فرزانه گرفته شد. او نیز در بازجویی‌ها مقاومت چندانی نکرد و خیلی زود اتهام قتل شوهرش را پذیرفت. فرزانه که در ۱۵ سالگی به عقد شوهرش در‌آمده بود، گفت: اتهامم را قبول دارم و چون شوهرم به من تهمت زد می‌خواستم او را اذیت کنم ولی قصد کشتنش را نداشتم و حالا پشیمانم. چون قتل اتفاقی بود من وسایل خانه را بهم ریختم و صحنه‌سازی کردم تا وانمود کنم دزد آمده و احمد را کشته است.
با گذشت یکسال از این حادثه روز ۳۰ دی ماه سال ۸۷ فرزانه به اتهام قتل شوهرش در شعبه ۱۷ دادگاه کیفری استان اصفهان پای میز محاکمه نشست. هرچند فرزانه در دادگاه اعترافات اولیه‌اش را پس گرفت و گفت اقرارش تحت فشا‌ر بوده اما در ‌‌نهایت با درخواست اولیای‌ دم به قصاص محکوم شد. طولی نکشید که این رای در شعبه ۲۷ دیوانعالی کشور نیز تایید و آماده اجرا شد. قطعی شدن رای در شرایطی بود که فرزانه مدعی بود بیگناه است و شوهرش را نکشته است. در چنین شرایطی اجرای حکم برای مدتی به تعویق افتاد تا اینکه با درخواست پدر و مادر احمد روز ۱۳ بهمن برای اجرای حکم تعیین شد.
زندگی در یک قدمی مرگ
در شرایطی که اولیای دم برای قصاص عروس سابقشان اصرار داشتند، سحرگاه ۱۳ بهمن فرزانه پای چوبه‌دار رفت. او یک روز قبل به انفرادی منتقل شده بود و وضعیت روحی بدی داشت. در آن روز برفی در حالی که فرزانه توان راه رفتن را نداشت وصیت‌نامه‌اش را نوشت و به سختی پای چوبه‌دار قرار گرفت. او حتی به آخرین خواسته‌اش نرسیده و نتوانسته بود دخترش را ببیند. وقتی او در برابر طناب‌دار ایستاد مرگ را به چشمانش دید.
او روی چهار پایه مرگ ایستاد و ماموران اجرای حکم طناب را دور گردنش انداختند. نفس‌ها در سینه حبس و شمارش معکوس آغاز شد. فرزانه اشک می‌ریخت و به پدر شوهرش التماس می‌کرد. او می‌گفت قاتل نیست. همه‌چیز برای فرزانه تمام شده بود. مامور اجرای حکم دستش را نزدیک چهارپایه برد اما درست‌‌ همان زمان دل پدرشوهر فرزانه به رحم آمد و از اجرای حکم منصرف شد. او به فرزانه گفت یک ماه مهلت دارد تا قاتل اصلی را معرفی کند. به این ترتیب زندگی را در یک قدمی مرگ حس کرد و دوباره به سلولش منتقل شد.
معرفی قاتل اصلی
چند روز بعد از توقف اجرای حکم فرزانه که هنوز در شوک ناشی از مراسم اجرای حکم بود مردی به‌نام «الف» را به عنوان قاتل معرفی کرد. او از طریق خانواده‌اش نامه به دادستان اصفهان نوشت و با ارائه دلایلی گفت از ترس مجبور به پذیرش اتهام قتل شده است. او در نامه‌اش به دادستان اصفهان که نسخه‌یی از آن در اختیار «اعتماد» قرار گرفته، نوشت: «‌قاتل اصلی شوهرم مردی به‌نام «الف» است که دوست شوهرم بود و من از ترس او قتل را بر عهده گرفتم.»
در ادامه این نامه آمده است: «شب حادثه حدود ساعت ۳۰: ۴ «الف» دنبال احمد آمد. او خواب بود و من بیدارش کردم اما بلند نشد. چون هوا سرد بود در را باز کردم و «الف» وارد خانه شد. خودم به اتاق خواب رفتم تا لباسم را عوض کنم. وقتی برگشتم «الف» با یک چاقو پشت سرم بود. زبانم بند آمده بود. او گفت می‌خواهم شوهرت را از بین ببرم و از همسرم طلاق بگیرم تا با هم زندگی کنیم. به دست و پایش افتادم تا این کار را نکند. گفتم من زندگی‌ام را دوست دارم اما او توجهی نکرد و سراغ احمد رفت. می‌خواستم مانعش شوم اما او من را هل داد و روی زمین افتادم. بعد با‌‌ همان چاقوی خون‌آلود سراغم آمد و تهدیدم کرد که اگر اسمی از او بیاورم به همین راحتی همین بلا را سرم می‌آورد. او گفت اول سر دخترم و بعد سر پدرم را زیر آب می‌کند. گفت حتی اگر پلیس دستگیرش کند دوستانش را سراغم می‌فرستد.
«الف» خون‌ها را پاک کرد و گفت وسایل خانه را بهم بریزم و اگر پلیس آمد بگویم دزد‌ها شوهرم را کشته‌اند. با ترس و دلهره سراغ جسد شوهرم رفتم. کنار او یک تیغه چاقو بدون دسته افتاده بود. آن را برداشتم و روی پشت بام همسایه پرتاب کردم. بعد با مادرم تماس گرفتم و در ادامه داد و فریاد و صاحب‌خانه را خبر کردم. اوایل از ترس «الف» مجبور بودم قتل را گردن بگیرم اما در ادامه همه‌چیز را گفتم اما کسی حرف‌هایم را باور نکرد. حتی یک روز «الف» به پلیس آگاهی احضار شد اما هیچ چیز را گردن نگرفت و خیلی زود پرونده‌ام به شعبه چهار اجرای احکام فرستاده شد. حالا چند روز دیگر بیشتر به اعدامم باقی نمانده و اگر به دادم نرسید قصاص می‌شوم. وقتی دستگیر شدم دخترم دو‌ساله بود و در این مدت او را ندیده‌ام. خواهش می‌کنم کمکم کنید.»
حکم باید اجرا شود
نامه فرزانه به دادستان اصفهان در حالی است که پدرشوهر او به خبرنگار «اعتماد» گفت روز ۱۳ اسفند حکم اجرا می‌شود. او گفت: «تصمیم من برای اجرای حکم قطعی است و فرزانه باید مجازات شود. آدم بد باید از بین برود و من نمی‌توانم قبول کنم قاتل پسرم زنده باشد.» وی درباره نوه‌اش که حالا هشت‌ساله است و از دو سالگی مادرش را ندیده نیز گفت: «‌آن زمان نوه‌ام دو‌ساله بود و از هیچ‌چیز خبر ندارد. بعدا هر طور که خودم صلاح بدانم همه‌چیز را برایش تعریف می‌کنم.» در چنین شرایطی بار دیگر شمارش معکوس برای قصاص فرزانه آغاز شده و او امیدوار است طی روزهای آینده حرف‌هایش درباره قاتل اصلی شوهرش بررسی شود.

مرگ ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا





حجت‌الاسلام قاسمی‌پور، مسئول امنیتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران از مرگ ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داد.
به گزارش آفتاب‌نیوز، قاسمی‌پور افزود: “سازمان ملل سال گذشته طی آماری اعلام کرد که ۸۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست داده‌اند و بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت کشور نیز ۸۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا و غبار جان خود را از دست داده‌اند.”
قاسمی‌پور افزود که در حال حاضر ۲۱ استان از استان‌های کشور گرفتار غباری است که از سوی کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، اردن و قطر وارد کشور می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای مردم به وجود آورده است.
به گفته این مقام سازمان جنگل‌ها “طبق گفته کارشناسان خارجی یک درخت ۵۰ ساله بلوط ۱۶۹ میلیون تومان قیمت دارد اما در کشور ایران عده‌ای از مردم چنین درختی را قطع و با آن ذغال درست می‌کنند و با قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.”
قاسمی‌پور گفت: “درخت بلوط یکی از درختانی است که آلودگی‌ها و ریزگردها را جذب می‌کند ولی قطع بی‌رویه این درختان در جنگل‌های زاگرس ضرر بسیاری هم از جهت مادی و جسمی و هم از لحاظ معنوی به مردم وارد می‌کند و اگر این رویه ادامه داشته باشد تا چند سال آینده دیگر درخت بلوطی در زاگرس باقی نمی‌ماند.