۱۳۹۳ فروردین ۳, یکشنبه

دو هفته بی خبری از مشاور سابق شورای امنیت





از وضعیت شاهین دادخواه زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با گذشت دو هفته هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاهین (صمد) دادخواه که روز ۱۷ اسفند ماه از بند ۳۵۰ اوین به بند۲۰۹ اطلاعات منتقل شده بود هیچ اطلاعی در دست نیست.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: ” شاهین دادخواه در طی سال گذشته بارها به بند ۲۰۹ و ۲ الف منتقل شده است و آزار و اذیت این زندانی کماکان در دستور کار دستگاه های امنیتی قرار دارد.”
گفتنی است دکتر شاهین دادخواه متولد ۱۳۵۰ کار‌شناس سیاسی امنیتی کشورهای خاورمیانه است که لیسانس خود را از دانشگاه ناپل ایتالیا، فوق لیسانس از داشگاه بیکنت ترکیه آنکارا و نهایتا دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه مادرید اسپانیا دریافت کرده است.
وی که در سمت مشاور در شورای عالی امنیت ملی و جزو اعضا مذاکره کننده هسته‌ای تیم حسن روحانی مشغول به کار بوده است، سابقه شرکت در مذاکرات ایران امریکا در افغانستان، شرکت در مذاکرات سه جانبه ایران عراق امریکا در سال ۸۸ به سرپرستی کاظم قمی سفیر ایران در عراق و همکاری با مرکز مطالعات استراتژیک را در کارنامه خود دارد.

انتقال سه زندانی سیاسی کرد به بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه

فاروق سامانی، علیرضا رسولی و خضر رسول مروت به سالن ۱۲ زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاروق سامانی، علیرضا رسولی و خضر رسول مروت که در بند ۴ زندان مرکزی ارومیه (دریا) در بین زندانیان عادی و خطرناک نگهداری می‌شدند، به بند ۱۲ که به زندانیان سیاسی اختصاص دارد منتقل شدند.
گفتنی است، «فاروق سامانی» هنرمند مهابادی در اوایل اسفند سال گذشته از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد و در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بازداشت این هنرمند کُرد در حالی بود که «فرزاد سامانی» برادر او نیز کمی قبل‌تر و به دلایلی نا‌مشخص بازداشت شده بود. فرزاد سامانی در دادگاه انقلاب به ۳ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
خضر رسول مروت نیز دراوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۱ بازداشت و در دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان محکوم شد.

احضار دو شهروند کرد به اداره اطلاعات شهرستان سلماس





سیدولایت حسینی و کاووس عبدالله‌زاده دو شهروند کرد سلماسی به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد تهدید قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیدولایت حسینی شهروند کرد اهل روستای آشناک و کاووس عبدالله‌زاده فرزند عبدالله شهروند کرد اهل روستای بروشخواران از توابع شهرستان سلماس در پی احضاریه ادارهٔ اطلاعات این شهرستان چندین ساعت مورد بازجویی، تهدید و ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.
بر پای همین گزارش، درطی دوهفته گذشته سید ولایت حسینی به دفعا ت به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرارگرفته است.
همچنین سید وهاب حسینی فرزند سید ولایت حسینی ۲۶ ساله اهل روستای بروشخواران از توابع شهرستان سلماس، سوم اسفند ماه سال جاری هدف تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی ایران قرار گرفت به شدت زخمی شده بود.

شایان ذکر است نامبرده درمنطقه مرزی شهرستان سلماس با کشور ترکیه هدف گلوله قرارگرفته و زخمی شده بود.
اتهامات مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی نسبت به این ۲ شهروند کرد، همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) مطرح شده است.

محمدامین آگوشی به مرخصی اعزام شد





محمدامین آگوشی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان درپی اعتصاب غذا به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد امین آگوشی معلم بازنشسته ۵۴ ساله و اهل پیرانشهر که از اواخر اسفند ماه در زندان مرکزی زاهدان دست به اعتصاب غذا زده و لب‌های خود را دوخته بود به مرخصی اعزام شد.
این زندانی زندان مرکزی زاهدان به همراه ایرج محمدی و احمد پولادخانی اهل پیرانشهر به اتهام جاسوسی به نفع حکومت اقلیم کردستان و محاربه از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام در سال ۸۶ بازداشت شدند.
وی پس از تحمل بیش ۷ ماه انفرادی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی (سازمان قضایی نیروهای مسلح) به اعدام از طریق تیرباران محکوم شد.
حکم صادره در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور عینا تائید شد اما مجددا پرونده ایشان به جریان افتاده و با ارجاع به شعبه یکم دادگاه نظامی وی به همراه دو متهم دیگر به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان زاهدان محکوم شده است.

رضا شهابی باوجود مخالفت پزشکان به زندان اوین بازگردانده شد





رضا شهابی زکریا فعال کارگری و زندانی سیاسی باوجود مخالفت پزشکان به زندان اوین بازگردانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی زکریا فعال کارگری و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ که جهت درمان مشکلات ستون مهره‌های خود در مراکز درمانی خارج از زندان بسر می‌برد، علیرغم مخالفت پزشکان خود و با دستور ناگهانی دادستانی تهران به زندان اوین بازگردانده شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «وی قرار بود طی روزهای آینده از ناحیه ستون مهره‌ها مورد عمل جراحی قرار گیرد.»
رضا شهابی عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه طی ماه گذشته جایزه حقوق بشری‌‌ رها را به خود اختصاص داد.
یادآور می‌شود که این فعال کارگری بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمهٔ نقدی محکوم است.

انتقال و بستری افشین کرم‌پور در آخرین ساعات پیش از تحویل سال





افشین کرم‌پور از وکلای زندانی دراویش گنابادی در آخرین ساعات پیش از تحویل سال ۹۲ به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد و بستری شد.
به گزارش تارنمای مجذوبان نور، پس از ماه‌ها سر انجام افشین کرم‌پور، وکیل زندانی دراویش در بند ۳۵۰، که از بیماری دیسک کمر رنج می‌برد به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و بستری شد.
این انتقال و بستری در آخرین ساعات پایانی سال ۹۲ در حالی صورت گرفت که یک روز پیش‌تر از بستری شدن این درویش زندانی با وجود تشخیص پزشک مبنی بر لزوم بستری فوری، با ممانعت مسئولان زندان روبرو شد و وی به زندان اوین بازگردانده شد.
وی در حالی به بیمارستان منتقل شده بود که حتی قادر به راه رفتن نبود و از ویلچر استفاده می‌کرد.
یادآور می‌شود پیش از این عدم انتقال آقای افشین کرم‌پور به مراکز درمانی با وجود درد شدید، منجر به اعتصاب غذای ۱۰ درویش در زندان‌های کشور و ۳۵۰۰ درویش در خانه‌های خود و همچنین تحصن اعتراضی گسترده دراویش در مقابل دادستانی تهران شد. اقدامی که با وجود خشونت ماموران گارد و بازداشت‌های گستردهٔ دراویش، با وعدهٔ رسیدگی مسئولین پایان یافت.

هفته‌نامه «۹ دی» توقیف شد





هفته‌نامه «۹ دی» به مدیرمسئولی «حمید رسایی» از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.
بنا به گزارش فارس، هفته‌نامه «۹ دی» به مدیرمسئولی «حمید رسایی» نماینده تهران در مجلس از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.
حکم توقیف این هفته‌نامه که هفته گذشته صادر شده، امروز (سه‌شنبه) به مدیرمسئول این نشریه ابلاغ شد.
همچنین پرونده این هفته‌نامه، از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.
پیش از این هیئت نظارت بر مطبوعات حکم به توقیف هفته نامه یالثارات الحسین(ع) داده بود که با واکنش محافل سیاسی و رسانه ای مواجه شده بود.
علیرضا معاف سردبیر «۹ دی» با تأیید خبر توقیف این هفته‌نامه، به خبرنگار فارس گفت که دلیل عمده این اقدام هیئت نظارت، انتشار مطالب انتقادی نسبت به سیاست‌های هسته‌ای، فرهنگی و اقتصادی دولت یازدهم است.
وی یکی از اصلی ترین گزارش های انتقادی هفته‌نامه متبوعش که مورد اعتراض دولت قرار گرفت، موضوع «اخراج دانشمندان هسته‌ای از سازمان انرژی اتمی» عنوان کرد و گفت که مستندات این گزارش به دادگاه ارجاع خواهد شد.
سردبیر «۹ دی» اظهار داشت: هفته گذشته خبر توقیف «۹ دی» را از منابع غیر رسمی شنیده بودیم اما معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت و دبیر هیئت نظارت آن را تکذیب کردند اما امروز، نظر هیئت رسماً به مدیرمسئول هفته‌نامه ابلاغ شد.
معاف در پایان با استقبال از ارجاع پرونده این هفته‌نامه به دادگاه، متذکر شد: مسئولان ۹ دی مستندات خود در خصوص گزارش های منتشره در این نشریه را در دادگاه ارائه خواهند داد.

بازگشت محمدحسن یوسف پورسیفی به زندان اوین





محمدحسن یوسف‌پور سیفی، فعال حقوق بشر وزندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین از بیمارستان امام خمینی به زندان اوین بازگردانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر محمدحسن یوسف‌پور سیفی، مسول سابق واحد جذب ومعرفی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و عضو روابط عمومی جمعیت کودکان کار و خیابان که از ۲۶ آذر ماه ۹۲ در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی تهران بستری شده بود به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگردانده شد.
یوسف‌پور که در پی عارضه دیسک کمر، فشار خون بالا وضربان نامنظم قلب و اختلال در شبکیه هر دو چشم پس از ۲۶ روز اعتصاب غذا بخاطر عدم رسیدگی به وضعیت درمانی خود در بخش ICU در بیمارستان امام خمینی بستری بود، ۲۸ اسفند ماه از بیمارستان ترخیص شد.

یک جوان سلماسی بر اثر خودکشی جان باخت





یک جوان ۲۲ ساله کرد اهل سلماس بخاطر مشکلات اجتماعی و خانوادگی خود را حلق آویز کرد و جان سپرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ٢۶ اسفند ماه سال ١٣٩٢، محمد عبدالهی مندولکانی فرزند مصطفی اهل منطقه اسلام آباد شهرستان سلماس به دلیل مشکلات اجتماعی و خانوادگی در منزل پدریش خود را حلق آویز کرد ودر نتیجه جان خود را از دست داد.
در حال حاضر میزان خودکشی در ایران نوزده نفر در هر یک هزار نفر است و استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان و آذربایجان غربی رکورددار آمار خودکشی در ایران هستند.
آمارهای خودکشی در ایران خبر از یک بحران غیر قابل کنترل می‌دهند به طوری که طی یک سال، بیش از ۵۴ هزار نفر دست به خود کشی زده‌اند.

تجمع مردمی در اعتراض به تخریب آثار تاریخی در اهواز





جمعی از مردم اهواز در تجمع مسالمت آمیزی نسبت به تخریب بنای تاریخی «قصر سله» اعتراض کردند.
روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه سال جاری میلادی ده‌ها تن از شهروندان در اعتراض به تخریب بخشی از آثار تاریخی، در خیابان عبدالحمید شهر اهواز تجمع کردند.
مردم معترض اهوازی با در دست داشتن نوشته‌ها و پلاکاردهایی اقدام مسئولان استانی در تخریب «قصر سله» معروف به «سرای عجم» را محکوم کرده و آنرا اقدامی در راستای نابودی هویت عربی قلمداد کردند.
معترضان در دست نوشته‌هایی که همراه خود آورده بودند تخریب آثار تاریخی دوران حاکمیت بنی کعب بر اهواز را نابودی هویت و میراث فرهنگی دانسته و خواستار احترام به احساسات مردمی از سوی حاکمیت شدند.
در دوران شیخ خزعل، تجار غیرعربی که با منطقه اهواز داد وستد می‌کردند در مدت اقامت در اهواز در «قصر سله» بسر می‌برند و به همین دلیل از سوی عرب‌ها به سرای عجم معروف شده بود. این اثر تاریخی به جای مانده از دوران حاکمیت شیخ خزعل در سالهای ۱۲۷۶ تا ۱۳۰۳ است.
قصر سله روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه به دستور مسئولان استانی به شکل کامل تخریب شد.
اعتراض کنندگان عرب از مسئولان استانی خواستند تا «قصر سله» و دیگر قصرهای شیخ خزعل که اخیرا به دستور مسئولان استانی بواسطه بلدوزر‌ها خراب شده‌اند را بر اساس نقشه‌های تاریخی آن‌ها که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، ترمیم و بازسازی کنند.
این تجمع اعتراضی شهروندان پس از تخریب قصر سله در روز دوشنبه و به دنبال دعوت عمومی فعالان عرب از مردم به واسطه پیامک‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک به راه افتاده است.
شایان ذکر است که شماری عدیدی از آثار تاریخی مربوط به دوره مذکور در سالهای اخیر به شکل کامل تخریب شده است.
مسئولان استانی به بهانه‌های مختلف مجوز تخریب این آثار تاریخی که میراث فرهنگی مشترک اهواز محسوب می‌شوند را صادره کرده و شماری از آثار تاریخی شهر را تخریب کرده‌اند.
فعالان عرب اهوازی این اقدام دولت در تخریب آثار تاریخی را اقدامی حساب شده در راستای مقابله با خودآگاهی جمعی عرب‌ها نسبت به هویت ملی و فرهنگ مردم عرب اهواز می‌دانند.

photo1

photo5

photo2

photo3
photo4

تفتیش منزل و ضرب و شتم یک خانواده کُرد در پیرانشهر

نیروهای امنیتی و لباس شخصی درروستای نمنج از توابع شهرستان پیرانشهر پس از بازداشت سیامند سلطان  اخیرا با مراجعه به منزل پدری وی  در حین تفتیش منزل اعضای خانواده را مورد ضرب و شتم قراردادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته نیروهای امنیتی و لباس شخصی وزارت اطلاعات این شهرستان با مراجعه به منزل احمد سلطان شهروند کُرد در روستای نمنج ٬ خانه آن‌ها را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند.
هم چنین لازم به ذکر است، سیامند سلطان فرزند احمد نیز توسط نیروهای امنیتی درآذر ماه سال جاری به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف دولت بازداشت شده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «نیروهای امنیتی و لباس شخصی به شکلی زننده و با هدف ایجاد ترس و وحشت٬ بدون ارائه حکم قضایی اقدام به تفتیش منزل نمودند و خانواده وی را نیز مورد ضرب و شتم قراردادند.»
وی در ادامه بیان داشت: «درضمن اتهامات مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی نسبت به خانواده این شهروند از سوی مقامات امنیتی ایران همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف دولت مطرح شده است.»

حکم سه بار اعدام برای یک سارق





مردی که با معرفی خود به عنوان دکتر داروساز هشت زن و دختر جوان را بیهوش کرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بود با رای دادگاه به سه مرتبه اعدام محکوم شد.
به گزارش سایت روز نو ،این مرد ۵۴ ساله که علی نام دارد روز ۴ آبان ماه امسال بازداشت شد. او متهم است با معرفی خود به عنوان دکتر داروساز به ۳۱ نفر داروی بیهوشی خورانده و در ادامه اموال‌شان را سرقت کرده است.
دستگاه قضایی ایران مدعی است: “او همچنین در هشت مورد نیز بعد از بیهوش کردن طعمه هایش که زنان و دختران جوان بودند به آنها تجاوز کرده است.
ماموران پلیس آگاهی نیز مدعی شدند در بازرسی از خانه این مرد بخشی از اموال مسروقه و داروهای بیهوشی را کشف کردند. گفته می شود او نیز در جریان بازجویی‌ها اتهاماتش را پذیرفت و از سوی شاکیان نیز شناسایی شده است اما در ادامه گزارش سایت روز وی اتهام تجاوز به عنف را در دادگاه نپذیرفته است اما با این حال شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران وی را به اتهام سرقت به ۱۰سال زندان، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و رد مال و درخصوص اتهام غصب عنوان پزشک به دو سال زندان و درخصوص اتهام تجاوز به عنف به سه بار اعدام محکوم کرد.

جواد لاریجانی از مرخصی سکینه محمدی خبر داد





محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۲ از مرخصی سکینه محمدی آشتیانی خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی با بیان این‌که ”پرونده سکینه محمدی حدود چهار ماه محور عظیم تهاجم علیه نظام بود”، گفت: “این فرد به اعدام محکوم شده بود اما در صحنه بین‌المللی سر این موضوع غوغایی را به پا کردند.“
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران افزود: ”ما به این موضوعات توجه نکردیم تلاش کردیم رضایت شکات را گرفتیم و وی محکوم به ۱۰ سال حبس شد و پس از مدتی به دلیل رفتار خوبی که در زندان داشت مشمول مرخصی شد.“
سکینه محمدی در سال ۱۳۸۵ در دادگاهی در ایران به اتهام ”روابط نامشروع“و مشارکت در قتل همسرش به سنگسار محکوم شده بود و این محکومیت در جهان بازتاب گسترده‌ای یافت.
در آن زمان از سوی حکومت ایران اعتراض‌ نهادهای مدافع حقوق بشر به‌عنوان ”دخالت در امور داخلی“ قلمداد شد و محمد مصطفایی، وکیل سابق سکینه محمدی، به دنبال فشارهای امنیتی مجبور به خروج از کشور شد و سپس وکیل دیگر او، جاوید هوتن کیان دستگیر شد و تا مردادماه سال جاری در زندان بود.
در مهرماه سال ۱۳۸۹ نیز دو روزنامه‌نگار آلمانی که به ایران رفته بودند تا با سکینه محمدی و وکلایش مصاحبه کنند بازداشت شدند و چند ماه در زندان به‌سر بردند.
جواد لاریجانی گفت: ”ما اطلاع‌رسانی مناسبی نکردیم در مورد این پرونده و همین باعث شد در صحنه بین‌المللی مطرح شود.“
وی تأکید کرد: ”در این پرونده ممکن است بحث سنگسار مطرح شده باشد اما جرم اصلی‌اش قتل بود. جرم مدنظر دادگاه قتل عمد بود.“
این در حالی است که دی‌ماه ۱۳۹۰ مالک اژدرشریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود: ”این خانم دو اتهام داشت، یکی عمل نامشروع در حال احصان که حکمش رجم (سنگسار) است و دیگری معاونت در قتل شوهر که بابت آن به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.“
گفتنی است اخیرا شایعه ای در رابطه با خودکشی نافرجام این زندانی به دلیل بلاتکلیفی طولانی مدت در زندان مرکزی تبریز پخش شده بود.

چهار نفر در بندرعباس و در ملاء عام اعدام شدند





فرماندار بندرعباس از اعدام سه متهم ”تجاوز به عنف“و یک متهم به ”قتل“ در بندرعباس خبر داد.
به گزارش ایسنا، احمد مرادی افزود: بامداد روز (۱۷ اسفند ماه) چهار نفر از متجاوزین به حقوق مردم که سه نفر از آنها مرتکب آدم ربایی و تجاوز به عنف و یک نفر با شمشیر مرتکب قتل شده بود پای چوبه اعدام رفتند.
وی خاطرنشان کرد:”این چهار نفر با هدف عبرت دیگران با حضور مقامات سیاسی، انتظامی و قضایی و در پوشش کامل امنیتی، انتظامی و ترافیکی در سربالایی کمربندی ابتدای محله آیت الله غفاری(شهناز) بندرعباس به دار آویخته شدند.“
مرادی افزود: ”اجرای این حکم که با حضور جمعی از شهروندان بندرعباس و خانواده‌های شاکیان انجام شد و با هدف عبرت‌آموزی دیگران به ویژه اخلال‌گران در نظم عمومی و به منظور ارتقا امنیت و افزایش احساس امنیت مردم صورت گرفت.“

انتقال و بستری دو درویش زندانی بیمار





دراویش زندانی پس از ۱۴ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند و دو تن از دراویش بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.


به گزارش مجذوبان نور؛ ۱۰ درویش گنابادی که از یازدهم اسفندماه در زندان‌های اوین تهران، رجایی شهر کرج، نظام شیراز و زندان مرکزی بندرعباس در اعتراض به دخالت‌های غیرقانونی مسئوولان امنیتی-قضایی در روند درمانی زندانیان سیاسی-عقیدتی و ایجاد محدودیت برای دراویش زندانی بیمار در دسترسی به مراکز درمانی تخصصی دست به اعتصاب غذا زده بودند پس از ۱۴ روز، امروز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
پایان اعتصاب غذای حمیدرضا مرادی٬ فرشید یداللهی٬ مصطفی دانشجو٬ امیر اسلامی٬ امید بهروزی٬ مصطفی عبدی٬ رضا انتصاری، افشین کرم‌پور، کسری نوری و عبدالغفور قلندری نژاد در حالی صورت گرفت که عصر امروز با انتقال ۲ تن از دراویش زندانی بیمار، حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو موافقت به عمل آمد و هم اکنون این دو زندانی عقیدتی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده‌اند و همچنین مسئوولان اعلام داشتند که به زودی افشین کرم‌پور، یکی دیگر از دراویش زندانی بیمار که ایشان نیز نیاز به رسیدگی پزشکی دارد را به مرکز درمانی خارج از زندان منتقل خواهند کرد.
در روزهای گذشته بیش از ۲۰۰۰ درویش گنابادی با شرکت در کمپینی از دراویش زندانی درخواست کرده بودند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند. همچنین دراویشی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی در نامه‌های جداگانه‌ای از آنان خواسته بودند برای حفظ سلامت جسمی خود و پیشگیری از خطرناک‌تر شدن وضعیت بیماری ایشان به اعتصاب غذای خود پایان دهند.
همچنین در هفته‌ی گذشته بیش از ۳۰۰۰ درویش گنابادی در خارج از زندان در حمایت از این ۱۰ تن دراویش زندانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. کمپین حمایتی دراویش خارج از زندان برای پیوستن به اعتصاب غذای سراسری دراویش در حالی صورت گرفت که دراویش از سایر سلاسل تصوف و عرفان نیز به این اعتصاب غذای حمایتی پیوستند. در کمپین اعتصاب غذای سراسری دراویش، حمایت قابل توجه دراویش از کشور هند و از سلاسل مختلف چشتیه، قادریه، نقشبندیه و شطاریه دیده می‌شد.

محمدامین آگوشی دست به اعتصاب غذا زد





محمدامین آگوشی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان دست به اعتصاب غذا زد و لب‌های خود را دوخت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد امین آگوشی معلم بازنشسته ۵۴ ساله و اهل پیرانشهر که هم‌اکنون در زندان زاهدان محکومیت ۱۰ ساله خود را در تبعید سپری می‌کند، در اعتراض به عدم موافقت مسئولین با مرخصی درمانی‌اش دست به اعتصاب غذا زد و لب‌های خود را دوخت.
گفتنی است، محمدامین آگوشی بار‌ها تقاضای مرخصی خود را از مسئولین کرده، ولی با کارشکنی دادستانی ارومیه و زاهدان روبرو می‌شود.
این زندانی زندان مرکزی زاهدان به همراه ایرج محمدی و احمد پولادخانی اهل پیرانشهر به اتهام جاسوسی به نفع حکومت اقلیم کردستان و محاربه از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام در سال ۸۶ بازداشت شدند.
وی پس از تحمل بیش ۷ ماه انفرادی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی (سازمان قضایی نیروهای مسلح) به اعدام از طریق تیرباران محکوم شد.
حکم صادره در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور عینا تائید شد اما مجددا پرونده ایشان به جریان افتاده و با ارجاع به شعبه یکم دادگاه نظامی وی به همراه دو متهم دیگر به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان زاهدان محکوم شده است.

بازرسی سالن زندانیان اهل‌سنت در زندان رجایی شهرکرج





گارد زندان اقدام به بازرسی شدید سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج (سالن زندانیان اهل‌سنت) نمود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۳ بعد از ظهر روز جاری سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه گارد زندان رجایی شهرکرج اقدام به بازرسی شدید سالن ۱۰ این زندان که زندانیان اهل‌سنت در آن نگهداری می‌شوند نمود.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «سربازان گارد و همچنین پرسنل یگان حفاظت ضمن توهین به زندانیان هنگام بازرسی اموال زندانیان را تخریب کردند.»
گفتنی است هم اکنون حدود یکصد زندانی اهل‌سنت در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر نگهداری می‌شوند که بیش از ۴۰ نفر از ایشان به اتهام عضویت در گروه های سلفی با حکم اعدام روبرو هستند.

بازداشت یک شهروند بهایی در شیراز





یکتا فهندژ شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکتا فهندژ شهروند بهایی شامگاه یکشنبه ۲۵ اسفند ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد.
ماموران وزارت اطلاعات برای بار دوم با ارایه حکم از سوی دادستانی استان فارس، به منزل یکتا وارد شدند و پس از تفتیش منزل، لپ تاپ و کتاب‌ها و لوازم شخصی‌اش را ضبط کرده و او را نیز با خود بردند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «یکتا فهندژ ساعت ۱۱ نیم شب به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل شده است.»
گفتنی است، همسر یکتا فهندژ صبح روز دوشنبه ۲۶ اسفند به همراه پدر یکتا، پس از مراجعه به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، او را ملاقات کردند.
بنا براین گزارش‌، یکتا تا این لحظه تفهیم اتهام نشده است و در بازداشت موقت به سر می‌برد.
پیش از این یکتا فهندژ، در بهمن ماه ۱۳۹۰ نیز مدت۸۳ روز را در بازداشتگاه پلاک۱۰۰ واقع در خیابان سپاه شیراز سپری کرده بود و پس از صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

انتقال هفت زندانی اهل‌سنت اوین به زندان رجایی شهر





۷ زندانی اهل‌سنت محکوم به اعدام محبوس در زندان اوین، صبح روز جاری به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی، مختار رحیمی، کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه‌نظری، آرش شریفی و کاوه شریفی، هفت زندانی اهل‌سنت محکوم به اعدام هستند که صبح روز جاری، دوشنبه ۲۶ اسفند ماه، از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
این هفت زندانی اهل‌سنت هم اکنون در بند قرنطینهٔ زندان رجایی شهرکرج به سر می‌برند.
لازم به یادآوری ست که تمامی این افراد، ۱۷ مهر ماه گذشته از زندان رجایی شهر به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل و پس از تحمل ۴۰ روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بودند.
شهرام احمدی، مختار رحیمی، کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه‌نظری، آرش شریفی و کاوه شریفی در دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و پروندهٔ آن‌ها جهت بررسی در دیوان عالی کشور قرار دارد.

ارژنگ داوودی همچنان در حبس انفرادی





ارژنگ داوودی زندانی سیاسی زندان مرکزی بندرعباس از چهار ماه پیش در یک اتاق بصورت انفرادی نگهداری می‌شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی روز ۲۷ آبان ماه از بند ویژه زندانیان سیاسی به سوئیت شماره ۵ این زندان منتقل و از آن موقع تاکنون بصورت انفرادی نگهداری می‌شود.
وی در سوئیت شماره ۵ در یک اتاق ۱۲ متری نگهداری می‌شود که این اتاق در کنار خود یک توالت و یک حمام دارد.
این زندانی سیاسی حتی هنگام هواخوری نیز به تنهایی برده می‌شود و حق تماس با هیچ یک از زندانیان دیگر را ندارد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «ارژنگ داوودی اکنون در زندان است، به زندان بندر عباس تبعید شده و در بازداشت انفرادی نگهداری می‌شود. این سختگیری‌های مسئولین برای وی تنها بدلیل این صورت گرفته که ارژنگ حاضر به نوشتن نامه به آقای خامنه‌ای و نوشتن عفو نمی‌شود.»
وی در ادامه گفت: «حتی زمانی که ارژنگ داوودی بیمار می‌شود حق رفتن به بهداری را ندارد و دکتر برای معاینه وی به اتاقش می‌آید. حدود یک ماه پیش وی بشدت بیمار شد و زمانی که پزشک برای معاینه وی آمد تشخیص داد که باید به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شود، ولی مسئولین زندان با این مسئله مخالفت کردند.»
گفتنی است، طی ۴ ماه گذشته یکی از پرسنل زندان از یگان حفاظت بصورت اختصاصی در ۲۴ ساعت شبانه روز مراقب ارژنگ داوودی است و حتی هنگام اعزام وی به دادگاه نیز از اتومبیل شخصی استفاده می‌شود.
ارژنگ داوودی در این مدت دوبار به دادگاه اعزام شده است، یکبار در تاریخ ۲۹ بهمن ماه به شعبه ۳ دادگاه انقلاب بندرعباس به ریاست قاضی دمساز منتقل شد تا در خصوص اتهام محاربه دادگاهی شود؛ اما بدلیل عدم حضور وکیل مدافع جلسه دادگاه تشکیل نشد.
بار دوم در تاریخ ۱۷ اسفند ماه داوودی را به شعبه ۲ دادگاه انقلاب بندرعباس منتقل کرده و در خصوص اتهام توهین به رهبری وی در طول مدت بازداشت اخیرش در بند ۲۰۹ مورد دادگاهی قرار گرفت.
این زندانی سیاسی سالخورده که در تمام طول محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده است از اوایل تیر ماه سال گذشته از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۱۲۷ روز انفرادی در این بند به زندان بندر عباس تبعید شده است.
گفتنی است، ارژنگ داوودی که محکومیت ۱۰ ساله اول خود را به پایان رسانده تاکنون با پرونده سازی‌های طی دوران محکومیت به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.

انتقال شهرام احمدی به مراکز درمانی خارج از زندان





در پی وخامت وضعیت جسمی شهرام احمدی وی به‌صورت اورژانسی به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی زندانی اهل‌سنت متهم به عضویت در گروه‌های سلفی از چندی پیش به خونریزی کلیه مبتلا شده بود.
این زندانی بند ۳۵۰ در پی وخامت وضعیت جسمی صبح روز جاری یک‌شنبه ۲۵ اسفند ماه به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد، علی رغم هشدار و درخواست‌های مکرر این زندانی وی از اعزام به مراکز درمانی محروم بوده است.
شهرام احمدی که به اعدام محکوم شده در ۷ دی ماه ۱۳۹۱ شاهد اعدام برادرش بهرام احمدی در زندان قزل‌حصار کرج بوده است.

پیام نوروزی حشمت الله طبرزدی از زندان





حشمت الله طبرزدی روزنامه نگار و زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج طی نامه‌ای به مناسبت سال نو می‌نویسد: «آحاد شهروندان به جرم ابراز بیان و عقیده و اقدامات قانونی با زندان و شکنجه روبرو هستند و امکان حق تعیین سرنوشت از آن‌ها سلب شده و رژیم به راحتی اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها از آزادیخواهان اعم از وکلای شرافتمند دادگستری، معلمان آگاه، دگرباشان مذهبی و عقیدتی، هویت طلبان و برابری طلبان قومی، بانوان مبارز، دانشجویان، کارگران، هنرمندان، روزنامه نگاران، کوشندگان سیاسی و سایر حق طلبان پر شده است.»
متن کامل پیام نوروزی این زندانی سیاسی را در زیر می‌خوانید:
پیام شاد باش عید فرخندهٔ باستانی
هم میهنان گرامی
این عید فرخندهٔ باستانی و سال نو را به شما وهمهٔ ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند شادباش می‌گویم.
ما ملت ایران در حالی نوروز را جشن می‌گیریم که بیش از هر زمان از زندگی آزاد که با رفاه، دموکراسی، پیشرفت و امنیت قابل تحصیل و تحقق است، محروم شده‌ایم.
آحاد شهروندان به جرم ابراز بیان و عقیده و اقدامات قانونی با زندان و شکنجه روبرو هستند و امکان حق تعیین سرنوشت از آن‌ها سلب شده و رژیم به راحتی اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها از آزادیخواهان اعم از وکلای شرافتمند دادگستری، معلمان آگاه، دگرباشان مذهبی و عقیدتی، هویت طلبان و برابری طلبان قومی، بانوان مبارز، دانشجویان، کارگران، هنرمندان، روزنامه نگاران، کوشندگان سیاسی و سایر حق طلبان پر شده است.
رژیم سرکوبگرمذهبی بر خلاف اصول مذهب، اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر و حتی نص صریح قانون اساسی مورد تایید خود، هر نوع تبعیض و آپارتاید را نهادینه کرده و هیچ حقی را برسمیت نمی‌شناسد. از دیگر سو بدلیل اعلام سیاست‌ها و انجام برنامه‌های مغایر با اصل حاکمیت ملی و با پیروی از حاکمیت فرقه‌ای، طبقات گوناگون اجتماعی بویژه حاشیه نشینان، مزدبگیران، کسبهٔ جزء، کشاورزان و لشگر بیکاران را با بحران عمیق فقر و تنگدستی و گرسنگی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و گرانی، اعم از خشونت، فحشا، طلاق و فروپاشی بنیاد خانواده و ناهنجاریهای فرهنگی و اخلاقی و عدم امید به آینده مواجه ساخته است، می‌رود تا با تداوم تحریمهای بین المللی ناشی از سیاستهای ماجراجویانهٔ هسته‌ای رژیم، سیاستهای دخالت و تجاوز در کشورهای دیگر و گسترش نا‌امنی منطقه‌ای و تروریزم بین المللی، نقض سیستماتیک حقوق بشر در کنار سوء مدیریت و اعمال سیاستهای ناصحیح و آمرانهٔ اقتصادی همچون هشت سال گذشته یا در وضعیت فعلی که زیر عنوان مجهول و مجعول «اقتصاد مقاومتی» صورت می‌گیرد، ملت ایران در ردیف فقیر‌ترین ملتهای جهان در آید و کشور عزیز ما همچون کره شمالی به کشوری منزوی تبدیل شود.
هم میهنان گرامی، با درک این وضعیت اسفناک و تاریخی، راهی جز اتحاد ملی و همبستگی از طریق متشکل شدن در کانون‌ها، سندیکا‌ها، اتحادیه‌ها، احزاب و سازمان‌ها بمنظور هماهنگی برای اقدام حول خواسته‌های مشترک تا نیل به آن خواسته‌ها، باقی نمانده است. این اتحاد عملی موجب می‌شود تا خرده جنبش‌های فعال اجتماعی در چارچوبی دموکراتیک و ملی به حرکت در بیایند و جنبش اجتماعی همگانی به مثابه پشتوانه‌ای عملی برای رسیدن به مطالبات را محقق سازند. این رمز پیروزی ما است و رسالتی است که بر عهدهٔ همهٔ روشنفکران، نخبگان، شخصیتهای اجتماعی و سیاسی و احزاب و گروه‌ها با وجود همهٔ تفاوت‌های ماهوی و صوری است. در حالیکه ملت در رنج است، کشور در ورطهٔ خطرهای جدی و راه رهایی آشکار و اتحاد عملی همهٔ ما با هر گرایش و عقیده و خواست، چارهٔ کار، چرا نباید با مسئولیت پذیری تاریخی و عملی به وظیفهٔ انسانی و ملی، سال ۱۳۹۳ خورشیدی را به سال اتحاد ملی در چارچوبهای مدنی و دموکراتیک تبدیل نماییم؟
کوتاهی همهٔ کسانی که خواهان تحقق اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، جدایی دین از حکومت، تشکیل قوهٔ قضاییهٔ مستقل و داوری منصفانه، مخالفت با اعدام، آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی (بهایی‌ها، دراویش، نوکیشان مسیحی و…)، نه به پوشش اجباری، تأمین دستمزد عادلانه برای مزدبگیران، تحقق آزادی بیان و عقیده و مذهب و حق تعیین سرنوشت و برابری جنسیتی، مذهبی و ملیتی هستند، در عینیت بخشیدن به اتحاد دموکراتیک ملی، گناهی نا‌بخشودنی خواهد بود، همچنانکه ستم تاریخی حکومت یک روی سکه در پدید آوردن وضعیت اسفبار کنونی است، مسئولیت گریزی گروههای اجتماعی مذکور روی دیگر سکه است.
عید نوروز و مناسبتهای گوناگون ملی مرتبط با این تحول بزرگ طبیعی و و معنوی فرصت مغتنمی در اختیار ما قرار می‌دهد تا با درک مسئولیت عمیق انسانی و تاریخی خود، راههای اتحاد و مبارزه‌ای دموکراتیک اجتماعی، سیاسی برای رسیدن به خواسته‌ها و رهایی ملی از شرایط تحمیلی و منحط کنونی بسوی زندگی شرافتمندانه‌ای که در شأن ملت بزرگ ایران است را پیدا نماییم.
نوروز ۱۳۹۳ خورشیدی
حشمت الله طبرزدی- زندان رجایی شهر سالن ۱۲