۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

دلجویی یک روحانی شیعه از بهاییان با تقدیم یک اثر هنری





آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی با تقدیم یک اثر هنری به بهاییان جهان از ایشان دلجویی کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی با تقدیم یک اثر هنری در قالب تابلویی خوشنویسی و تذهیب به بهاییان جهان از ایشان دلجویی کرد.
این اثر هنری که به مدت تقریبی شش ماه زمان برده توسط خود آیت الله معصومی تهیه شده و به بیت العدل بهاییان تقدیم شد.
این روحانی شیعه طی نامه‌ای می‌نویسد: بنابراین برپایهٔ احساس نیاز به یک اقدام عملی و نمادین دیگر به منظور تذکر و یادآوری بر ارج نهادن به انسانیت انسان، همزیستی مسالمت‌آمیز، همیاری و همدلی و پرهیز از کینه‌ورزی، عصبیت و تعصبات کور مذهبی؛ آیه‌ای از «کتاب اقدس» بهائیان را در قالب تابلویی خوشنویسی و تذهیب نمودم تا سندی نمادین و ماندگار از احترام به کرامت ذاتی انسان، نوع‌دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز بدون توجه به تعلقات دینی، مذهبی و عقیدتی باشد. این اثر نمادین ارزشمند را در آستانهٔ آغاز سال ۱۳۹۳خورشیدی از طرف خود و تمامی هم‌میهنان آزاد‌اندیشم که برای انسان به جهت انسانیتش ارج و احترام قایلند -نه بخاطر دین یا نوع عبادتش- به همهٔ بهائیان جهان، بخصوص هموطنان بهائیم که به شکلهای مختلف از تعصبات کور مذهبی آسیب دیده‌اند به منظور دلجویی و همدردی تقدیم می‌کنم. اگرچه قلبا خواستار آن بودم تا «کتاب اقدس» را همچون کتب «قرآن کریم»، «تورات»، «زبور»، «انجیل» و «عزرا» خوشنویسی و تذهیب نمایم، اما متاسفانه توانایی‌ جسمی و مالی‌ام اجازه نمی‌داد. امیدوارم این اثر کوچک ولی ارزشمند معنوی –که در بیت‌العدل اعظم نگهداری خواهد شد- تذکاری بر فرهنگ غنی و کهن مهروزی و همزیستی ایرانیان باشد و عیب‌های فراوان هنری‌اش به دیدهٔ اغماض نگریسته شود.
10003897_10152099998694685_3942671602494351269_n

شاهین دادخواه به بند ۳۵۰ بازگشت





شاهین دادخواه که از ۳۲ روز پیش به سلول انفرادی منتقل شده بود به بند ۳۵۰ اوین بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاهین دادخواه زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین که سی و دو روز پیش به طور ناگهانی به سلول انفرادی منتقل شده و مدتی را در بند ۲۰۹ اوین و سپس ۲-الف اطلاعات سپاه پاسداران گذرانده بود، ظهر روز جاری به بند ۳۵۰ بازگشت.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «شاهین دادخواه در این مدت در مورد مقالاتی که از وی در سایتهای خبری منتشر شده بود مورد بازجویی قرار گرفت.»
گفتنی است دکتر شاهین دادخواه متولد ۱۳۵۰ کار‌شناس سیاسی امنیتی کشورهای خاورمیانه است که لیسانس خود را از دانشگاه ناپل ایتالیا، فوق لیسانس از داشگاه بیکنت ترکیه آنکارا و نهایتا دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه مادرید اسپانیا دریافت کرده است.
وی که در سمت مشاور در شورای عالی امنیت ملی و جزو اعضا مذاکره کننده هسته‌ای تیم حسن روحانی مشغول به کار بوده است، سابقه شرکت در مذاکرات ایران امریکا در افغانستان، شرکت در مذاکرات سه جانبه ایران عراق امریکا در سال ۸۸ به سرپرستی کاظم قمی سفیر ایران در عراق و همکاری با مرکز مطالعات استراتژیک را در کارنامه خود دارد.

رضا ملک از زندان آزاد شد





رضا ملک از مسئولان سابق وزارت اطلاعات که به علت افشاگری از حدود ۱۳ سال پیش در زندان بسر می‌برد آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا ملک، از مسئولان سابق وزارت اطلاعات که به دلیل افشای برخی از زوایای قتلهای زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷، از ۱۲ تیرماه ۱۳۸۰ در زندان به سر می‌برد، پس از حدود ۱۳ سال زندان ساعاتی پیش آزاد شد.
وی که در سالن ۲ بند هفت زندان اوین نگهداری می‌شد حدود دو سال پیش محکومیت خود را به پایان رسانده بود.

تائید حکم اعدام عاملان ترور دادستان زابل





دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از تائید حکم اعدام عاملان ترور دادستان زابل در دیوان عالی کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مرزیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ترور دادستان زابل گفت: پرونده سه تن از مته‌مان اصلی ترور شهید نوری دادستان زابل پس از صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان ارسال شد و جلسه نخست دادگاه پنجم اسفند با حضور خانواده دو شهید و وکلای تسخیری مته‌مان برگزار شد.
وی افزود: پس از رسیدگی به پرونده، حکم ۳ نفر از عوامل ترور دادستان زابل به اتهام محاربه صادر و این افراد به اعدام محکوم شدند.
دادستان زاهدان خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ حکم، مته‌مان به حکم مجازات خود اعتراض داشتند که پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات دیوان عالی کشور نیز پس از بررسی حکم و پرونده، رای دادگاه را ابرام-تائید- کردند.
مرزیه ادامه داد: حکم مجازات سه محکوم به اعدام به زودی اجرا می‌شود. به اتهام دیگر مته‌مان این پرونده نیز در دادگاه رسیدگی خواهد شد.
ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه ۱۵ آبان امسال خودروی موسی نوری دادستان زابل هدف اصابت گلوله قرار گرفت. در این حادثه دادستان زابل به همراه راننده خود به قتل رسیدند. مته‌مان در بازجویی‌ها مدعی شدند، مرحوم نوری را به خاطر پیگیری یک پرونده موادمخدر به قتل رسانده‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در خصوص آزادی مرزبانان نیز گفت: برای آزادی مرزبان هیچ مبادله و آزادی زندانی صورت نگرفت.

نجاتِ جوان محکوم به اعدام در یک سانس






فیلم سینمایی خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی؛ شب گذشته با هدف کمک به جوانی که در آستانه‌ی اعدام است؛ اکران شد و بلیط آن به‌صورت همت عالی فروخته و در پایان مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان به این جوان اعدامی کمک شد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایلنا، مراسم همت عالی با هدف کمک به جوان ۲۶ ساله‌ای که ناخواسته دچار قتل شده بود؛ شب ۱۶ فروردین در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در این شب؛ فیلم سینمایی خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی در تالار ایوان شمس با هدف کمک به جوانی که در استانه اعدام است اکران شد و بلیط آن به صورت همت عالی فروخته شد.
تهمینه میلانی در این مراسم؛ ابتدا روی سن آمد و از مردم تقاضا کرد، برای کمک به این جوان همه تلاش خود را بکنند و گفت: در شرایطی که بعضی نهادهایی که باید از اینگونه اتفاقات جلوگیری کنند و به یاری زندانیان بیایند؛ فعالیتی ندارند؛ ما وظیفه داریم که از آن‌ها حمایت کنیم.
سپس میلاد کی مرام(بازیگر فیلم خط ویژه) که اجرای مراسم را برعهده داشت؛ از عطاران دعوت کرد که آغازگر برنامه کمک باشد. در این برنامه؛ هنرمندان و افراد مختلف؛ مبالغی را برای کمک به این جوان اهدا کردند اما در این میان نحوه‌ی کمک کردن حسین هدایتی قابل توجه بود. هدایتی در یک مرحله ۴۹ میلیون؛ در مرحله بعد ۲۵ میلیون و در مرحله آخر ۲ میلیون تومان کمک کرد. پیمان قاسم خانی نیز در مرحله اول ۱ میلیون و در مرحله بعد ۲ میلیون تومان کمک کرد. بهاره رهنما نیز در مر حله اول ۱ میلیون و در مرحله دوم دو میلیون تومان کمک کرد. مجید صالحی نیز ۲ میلیون تومان کمک کرد.
علاوه بر هنرمندان و ورزشکاران؛ تعدادی از عکاسان و اهالی رسانه نیز مبالغی را برای کمک به این جوان اهدا کردند. یکی از عکاسان که خود را طرفدار باشگاه استقلال می‌دانست؛ مبلغ ۱۰۴هزار تومان کمک و اعلام کرد که این چهار هزار تومان را به خاطر ۴برد متوالی استقلال در برابر پرسپولیس می‌دهد. در مقابل عکاس دیگری که خود را پرسپولیسی می‌دانست مبلغ ۱۰۶ هزار تومان کمک کرد و گفت این شش هزار تومان به یاد برد ۶ هیچ پرسپولیس در مقابل استقلال است.
رسول خادم نیز چهار میلیون تومان کمک کرد. یک هنرمند ایرانی خارج از کشور که نخواست نامش فاش شود؛ هزار دلار کمک کرد.
هنرمندان و ورزشکارانی دیگری نیز بودند که هریک مبالغی کمک کردند و مجموع کمک‌ها بیش از ۱۸۰ میلیون تومان رسید.
پدر مقتول و ولی نیز که در این مراسم حاضر بود؛ اعلام کرد: ما در یک روستای محروم زندگی می‌کنیم و من قصد دارم با این پول یک مدرسه برای اهالی روستا بسازم تا بچه‌های روستا بهتر درس بخوانند والا من از ابتدا پول دیه را برای خودم نمی‌خواستم.
تهیه کننده فیلم خط ویژه نیز اعلام کرد: باتوجه به میزان پولی که جمع شده و کمک‌هایی که از جاهای دیگر رسیده و همچنین مبالغی که مدیرعامل شرکت کاله به این جوان کمک کرده؛ مبلغ مورد نیاز برای نجات این جوان فراهم شده است.
از نکات جالب برنامه دیشب یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه برای جمشید دانایی فرد(سرباز اسیری) بود که توسط جیش‌العدل شهید شده بود. در این مراسم؛ رضا عطاران، مجید صالحی، علیرضا میرآقا؛ بهاره رهنما؛ پیمان قاسم‌خانی، تهمینه میلانی؛ محمد نیک‌بین، رخشان بنی‌اعتماد، پری ایزد یار، فرزند شهید همت، بازیگران و عوامل فیلم خط ویژه، رسول خادم، امید حاجی‌لی، محسن افشانی و امیر تبری حضور داشتند.

بیانیه بین‌المللی پانصد و پنجاه نفر در حمایت از شاهرخ زمانی

پانصد و پنجاه نفر از فعالان سیاسی، کارگری و نویسندگان و روزنامه‌نگاران سراسر جهان با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی بی‌قید و شرط شاهرخ زمانی و پایان اعتصاب غذای او شدند. نسخه‌ای از این بیانیه که به دو زبان فارسی و انگلیسی برای انتشار در اختیار رادیو کوچه قرار گرفته به شرح زیر است.
با گذشت یک ماه از اعتصاب غذای فعال کارگری، شاهرخ زمانی و سکوت نهادهای حقوق بشری، ما جمعی از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و نویسندگان و اعضای تشکل‌های کارگری وظیفهٔ خود می‌دانیم که ضمن جلب حمایت نهادهای جهانی حقوق بشر و فعالان و نهادهای کارگری در هر کجای جهان که هستند و نیز اعلان حمایت از مطالبات برحق شاهرخ زمانی، بدین وسیله بر لزوم اقدام هر چه سریع‌تر جهت پایان یافتن اعتصاب غذا و آزادی این فعال کارگری تاکید می‌کنیم.