۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

بازداشت سه طلبه اهل‌سنت در استان فارس





محمد بیگدلی، حسن داشته و محمد رنجبر سه طلبه مدرسه دینی «امام شافعی اوز» بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه سه طلبه اهل‌سنت مدرسه دینی «امام شافعی اوز» (واقع در استان فارس) بنام‌های محمد بیگدلی، حسن داشته و محمد رنجبر توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
محمد رنجبر یکی از سه طلبه بازداشت شده تنها یکبار طی یک تماس تلفنی کوتاه از سلامت خود به بستگانشان خبر داد، ولی همچنان از محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست.
همچنین در ادامه این بازداشت‌ها دوتن دیگر از طلبه‌های این مدرسه دینی بنام‌های نورآقا وکیلی از شهرستان اوز و محمد نیکزاد از قشم تحت تعقیب نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفتند.
حبیب الله سربازی مدافع حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: «این دو طلبه به مدرسه دینی پناه برده و شیخ انصاری مدیر این مجتمع آموزشی از وارد شدن ماموران وزارت اطلاعات به داخل حوزه ممانعت کرده است اما با اصرار و تهدید ماموران امنیتی برای معرفی کردن آن‌ها به وزارت اطلاعات مسئولان مدرسه گفته‌اند: امتحانات طلاب نزدیک است و در صورت هر نوع بازداشت این طلبه‌ها به درس آن‌ها لطمه وارد می‌شود.»
این منبع مطلع همچنین خبر داد که این دو طلبه پس از پایان امتحانات قرار شده که خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنند.

اعدام سه زندانی متهم به قتل در زندان مشهد





۳جوان که در حوادث جداگانه مرتکب قتل شده بودند طی ۲ روز گذشته در زندان مرکزی مشهد، اعدام شدند.
به گزارش خراسان، ساعت ۹ شب ۸۸٫۱۰٫۱۴ نزاعی در خیابان کوشش مشهد رخ داد، هنوز ساعتی از این ماجرا نگذشته بود که متهم ۳۰ساله خود را تسلیم قانون کرد و ارتکاب جنایت را پذیرفت. پس از انجام تحقیقات تکمیلی، متهم در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی محاکمه و به قصاص نفس محکوم شد.
رای صادره پس از تایید دیوان عالی کشور، سپیده دم روز گذشته با حضور قاضی اجرای احکام، پزشک قانونی و دیگر مسئولان ذی ربط در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.
این گزارش حاکی است: همچنین جوانی که در یک نزاع دسته جمعی در فریمان جوان دیگری را به ضرب چاقو کشته بود سپیده دم روز گذشته در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.
وی تیرماه سال ۸۹ پس از ارتکاب جنایت دستگیر شده بود که به پرونده او در شعبه سوم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی رسیدگی شد و قضات دادگاه رای به قصاص نفس دادند. رای صادره به تایید دیوان عالی کشور نیز رسید و سپیده دم روز گذشته با حضور مقامات مسئول به اجرا درآمد.
بنابراین گزارش، جوان دیگری نیز که طی نزاعی در مشهد مرتکب قتل شده بود سپیده دم دوشنبه گذشته به چوبه دار سپرده شد.

بازگشت جواد فولادوند به بند ۳۵۰ زندان اوین





جواد فولادوند پس از ۱۳ روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشت و سایر نفرات کماکان در اعتصاب بسر می برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جواد فولادوند زندانی سیاسی بند ۳۵۰ که در پی وقایع پنج‌شنبه سیاه اوین (۲۸فروردین) به سلول انفرادی در بند ۲۴۰ منتقل شده بود، پس از ۱۳ روز انفرادی به بند ۳۵۰ بازگشت.
این درحالی است که مدت انفرادی وی از سوی شورای انضباطی زندان ۸ روز تعیین شده بود اما بنا به دستور آقای مومنی معاون زندان اوین، این زندانی سیاسی بدلیل اعتصاب غذا تا به امروز در انفرادی بند ۲۴۰ نگهداری شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «هنگام انتقال جواد فولادوند به بند ۳۵۰ هنوز آثار کبودی زیر چشم وی و همچنین زخم ساق پای وی کاملا مشهود بود.»
گفتنی است، هم‌اکنون سمکو خلقتی، رضا اکبری منفرد، غلامرضا خسروی، سهیل بابادی، بهنام ابراهیم‌زاده، محمد شجاعی، محمد امین هادوی، بهزاد عرب‌گل، سعید متین‌پور در سلول انفرادی بند ۲۴۰ در اعتصاب غذا بسر می‌برند.
منبع مزبور در ادامه گفت: «سمکو خلقتی بدلیل وخامت وضع جسمی در اعتصاب غذا نیست اما بهزاد عرب‌گل از یک هفته پیش در اعتصاب غذای خشک بسر می‌برد به گونه‌ای که در سلول انفرادی به وی سرم وصل کرده‌اند.»

اقدام برای تخریب قبرستان بهاییان در شیراز





گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی، قصد تخریب قبرستان بهاییان (گلستان جاوید) شیراز را دارند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) را جهت ساخت مجموعه فرهنگی داشتند.
گفتنی است، این قبرستان به قربانیان بهایی که در دهه ۶۰ اعدام شدند اختصاص دارد.
طبق آخرین گزارشات وسابل همچنان در محل حاضر است ولی اقدام برای تخریب گورستان هنوز آغاز نشده است.

انتقال ارژنگ داوودی به بند هشت زندان اوین





ارژنگ داوودی به بند ۸ زندان اوین که به اتباع خارجی اختصاص دارد انتقال شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی زندانی سیاسی که طی هفته گذشته از زندان بندرعباس به تهران منتقل شده بود، هم‌اکنون در بند ۸ زندان رجایی شهرکرج که به اتباع خارجی اختصاص دارد منتقل شده است.
این زندانی سیاسی زندان مرکزی بندرعباس جهت بازجویی مجدد در خصوص پرونده توهین به رهبری ابتدا از بندرعباس به کلانتری ۱۰۶ «شهید نامجو» در تهران منتقل و سپس به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «پیرعباسی» منتقل شد.
باوجود دستور قاضی مزبور مبنی بر انتقال وی به بند ۲۰۹ و سپس ۲-الف سپاه جهت بازجویی مجدد این دو بند از تحویل ارژنگ داوودی سرباززدند و در ‌‌نهایت وی به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
این زندانی سیاسی سالخورده که در تمام طول محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده است از اوایل تیر ماه سال گذشته از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۱۲۷ روز انفرادی در این بند به زندان بندر عباس تبعید شده است.
گفتنی است، ارژنگ داوودی که محکومیت ۱۰ ساله اول خود را به پایان رسانده تاکنون با پرونده سازی‌های طی دوران محکومیت به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.