۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۳, شنبه

اقدام به تخریب قبرستان بهاییان علی‌رغم دستور اماکن





 باوجود دستور توقف تخریب قبرستان بهاییان شیراز لودر‌ها شروع به خاکبرداری کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی که با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان شهروندان بهایی شیراز را داشتند، علی رغم دستور توقف کار از سوی اداره اماکن گودبرداری در این گورستان را آغاز کردند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «نماینده شهروندان بهایی موفق به کسب دستور توقف تخریب گورستان از اداره اماکن شدند. امام گروهی که قصد تخریب این گورستان را داشته دست از کار نکشیده و به گود برداری خود ادامه دادند. ایشان حتی یک مامور مسلح را نیز بر سر این زمین گذاشته بودند و به دستور اداره اماکن هیچ توجهی نکردند.»
گفتنی است، از روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی اقدام به تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) جهت ساخت مجموعه فرهنگی کرده‌اند.
همچنین از دو ماه پیش تاکنون قبرستان بهاییان اهواز با بلوکهای سیمانی مسدود شده است و از دفن مردگان بهایی جلوگیری می‌شود.

انتقال ارژنگ داوودی به سلول انفرادی بند ۲۴۰





ارژنگ داوودی زندانی سیاسی بند ۸ زندان اوین به سلول انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی زندانی سیاسی که اخیرا از زندان بندرعباس به تهران بند ۸ زندان اوین که به اتباع خارجی اختصاص دارد منتقل شده است، طی روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه پس از اینکه از رفتن به دادگاه امتناع کرد، به سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.
این زندانی سیاسی سالخورده که در تمام طول محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده است از اوایل تیر ماه سال گذشته از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۱۲۷ روز انفرادی در این بند به زندان بندر عباس تبعید شده است.
گفتنی است، ارژنگ داوودی که محکومیت ۱۰ ساله اول خود را به پایان رسانده تاکنون با پرونده سازی‌های طی دوران محکومیت به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.

انتقال بهنام ابراهیم‌زاده به سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین





بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده عصر روز جاری ابتدا از سوی مقامات قضایی به دادسرای شهید مقدس زندان اوین احضار و پس از آن به سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتل شد.
تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل انتقال وی اطلاعی بدست نیامده است.
بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و در حال سپری نمودن چهارمین سال بازداشت خود است اواخر هفته گذشته به همراه ۹ تن دیگر از اسیب دیدگان پنج‌شنبه سیاه بند ۳۵۰ پس از تحمل قریب به ۱۵ روز انفرادی از بند ۲۴۰ به بند عمومی زندان اوین بازگشته بود.
بهنام ابراهیم‌زاده در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

مرگ یک زندانی در زندان چابهار براثر بیماری ایدز





حیات بلیده‌ای زندانی عادی زندان چابهار براثر ابتلا به ایدز جان سپرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حیات بلیده‌ای معروف به (ناصر رئیسی) براثر بیماری عفونت سیستم ایمنی بدن (ایدز) که در زندان چابهار به آن مبتلا شده بود جان سپرد.
وی که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و سرقت مسلحانه به حبس ابد محکوم شده بود از ۵ سال پیش بازداشت و در زندان بسر می‌برد.
وی که در فروردین ماه سال جاری فوت کرده به خانواده خود گفته بود هم‌اکنون ۲۰ زندانی مبتلا به ایدز در زندان چابهار نگهداری می‌شوند که حتی توان راه رفتن نیز ندارند.
گفتنی است، شیوع بیماری عفونی ایدز در زندانهای ایران نگران کننده است و این بیماران غالبا از امکانات پزشکی مناسب برخوردار نیستند.

مریم شفیع پور با دستبند به بیمارستان منتقل شد





مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی که از روز پنجم مرداد ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، طی هفته گذشته با دستبند و بدون اطلاع خانواده به یکی از بیمارستان های خارج از زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم شفیع پور، در حالی به علت وخامت وضعیت جسمی اش به بیمارستان منتقل شد که پزشکان بیمارستان تشخیص دادند، دلیل درد و ناراحتی ایشان در داخل زندان به درستی تشخیص داده نشده و داروهایی اشتباه تجویز شده است.
گفتنی ست که در بیمارستان از وی «سونوگرافی» به عمل آمده است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.
یک منبع آگاه نزدیک به خانواده شفیع پور می گوید: «کاهش وزن و رنگ پریدگی مریم شفیع پور در آخرین ملاقات کاملا مشهود بوده است.»
طی دفعات متعدد مراجعه مریم شفیع پور به منظور معالجه معده درد شدید و حالت تهوع به بهداری زندان اوین، در شیفت های مختلف، هر یک از پزشکان که در بهداری حاضر بوده اند، تشخیص های متفاوتی داده و انواع داروها را بر روی ایشان امتحان کرده اند ولی تغییری در وضعیت معده ایشان صورت نگرفته است.
این در حالیست که درخواست های متعدد خانم شفیع پور نیز برای انجام «آندوسکوپی معده» مورد موافقت پزشکان و مسئولان زندان قرار نگرفته است و در نهایت نیز هیچ درمان مناسبی برای بهبود درد معده و حالت تهوع وی صورت نگرفته است و نامبرده همچنان از این بابت در ناراحتی است.
هم چنین این زندانی سیاسی از ناراحتی قلبی، ناراحتی های پوستی، ناراحتی معده، دندان درد و اخیراً هم درد از ناحیه غدد لنفاوی در زندان دچار مشکل شده است.  مریم شفیع پور پیش تر، یک بار در زندان دچار بیهوشی شده بود.
پیش از این سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از سلامت مریم شفیع پور خواستار آزادی بی قید شرط و فوری و هم چنین درمان او شده بود.
گفتنی است مریم شفیع‌پور، دانشجوی سابق رشته‌ی مهندسی کشاورزی گرایش آب دانشگاه بین‌المللی قزوین است که پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی، در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه اخراج شد. او در سال ۸۹ نیز از سوی دادگاه انقلاب قزوین به خاطر فعالیت‌های دانشجویی و وبلاگ‌نویسی به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد.
مریم شفیع‌پور اواسط تیرماه امسال از سوی دادسرای امنیت احضار شد و روز پنجم مرداد پس از حضور در دادسرای شماره دو (شهید مقدس) در زندان اوین، به دستور بازپرس بازداشت گردید.
شایان ذکر است، پرونده وی که به حکم دادگاه بدوی، به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است، برای تجدید نظر به شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پور عرب ارسال شده است.

بازداشت تعدادی از فعالین کارگری در کرج





 تعدادی از فعالین کارگری و از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از فعالین کارگری که اغلب از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک بودند ساعت ۶ صبح جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه زمانی که قصد داشتند یک جشن خصوصی در منطقه برغان کرج برگزار کنند، بازداشت شدند.
از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست اما مازیار گیلانی‌نژاد از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در میان بازداشت شدگان بوده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «این افراد قصد داشتند روز جمعه در روستای اقشت در منطقه برغان کرج با حضور کارگران و خانواده‌هایشان بصورت کاملا خصوصی و غیر علنی جشن روزکارگر را برگزار کنند که با حمله نیروهای امنیتی نظامی و لباس شخصی به باغ تمامی افراد حاضر در این مکان را بازداشت می‌کنند.»
گفتنی است از محل انتقال و تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود ایشان به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده‌اند.

دو طلبه اهل‌سنت دیگر در فارس بازداشت شدند





نورآقا وکیلی و محمد نیکزاد دو طلبه مدرسه دینی «امام شافعی» شهرستان «اوز» چهارشنبه گذشته بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی بازداشت سه طلبه اهل‌سنت مدرسه دینی «امام شافعی» در شهرستان «اوز» واقع در استان فارس، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه دو طلبه دیگر اهل‌سنت به نام‌های نورآقا وکیلی و محمد نیکزاد نیز بازداشت شدند.
این دو طلبه دینی که به داخل مدرسه دینی پناه برده بودند، به دلیل شروع امتحانات مدرسه قصد داشتند پس از انجام امتحان خود را به ماموران وزارت اطلاعات معرفی کنند.
حبیب الله سربازی فعال حقوق بشر در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «این دو طلبه اهل سنت هم که تحت تعقیب ماموران امنیتی قرار گرفتند در پی فشار بر شیخ انصاری مدیر مدرسه دینی امام شافعی یک روز پیش از پایان امتحانات که قرار بود روز پنج شنبه به اتمام برسند بازداشت شدند و نتوانستند امتحانات درسی خود را کامل کنند.»
روز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه سه طلبه اهل‌سنت مدرسه دینی «امام شافعی اوز» (واقع در استان فارس) به نام‌های محمد بیگدلی، حسن داشته و محمد رنجبر توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.