۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۶, سه‌شنبه

محکومیت علی کرمی «درویش گنابادی» به سه سال حبس تعزیری





علی کرمی یکی از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی در دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش مجذوبان نور؛ علی کرمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله محمدزاده به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) برای این درویش گنابادی صادر شده است.
گفتنی‌ست صدور این حکم امنیتی-قضایی در حالی اعلام می‌شود که آقای علی یونسی، مشاور رییس جمهور در امور اقلیت‌ها و قومیت‌ها، بار‌ها اذعان کرده است در دولت فعلی اساس، آزادی قانونی‌ای است که قانون اساسی برای این شهروندان در نظر گرفته است ولی در این میان دراویش گنابادی قربانی جنگ میان قوه قضاییه و مجریه شده‌اند.
علی کرمی به همراه بیش از ۱۵ تن دیگر از دراویش گنابادی و وکلا و پرسنل سایت مجذوبان نور در شهریور سال ۹۰ در شهر تهران بازداشت و نزدیک به ۱ ماه را در سلول انفرادی بند امنیتی زندان اوین نگهداری و مورد بازجویی قرار گرفت.
لازم به ذکر است از میان افراد بازداشت شده در شهریور ۱۳۹۰، مدیران و پرسنل سایت مجذوبان نور، آقایان (حمید مرادی، فرشید یدالهی، امیر اسلامی، افشین کرمپور، رضا انتصاری، مصطفی دانشجو، امید بهروزی و مصطفی عبدی) همچنان در بند ۳۵۰ اوین در حالی محبوس هستند که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

نسیم اشرفی شهروند بهایی بازداشت شد





 نسیم اشرفی صبح روزجاری جهت اجرای محکومیت یک ساله خود بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسیم اشرفی شهروند بهایی که پیش‌تر حکم یک سال زندان برایش مقرر شده بود، صبح روز جاری بازداشت شد.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «صبح امروز در حالی که وی جهت انجام آزمایش پزشکی به آزمایشگاه بهار (خیابان امیرآباد) مراجعه کرده بود، توسط مامورین امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل گردید.»
نسیم اشرفی در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهایی» محاکمه و به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
طبق رای دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم سه سال حبس تعزیری «نسیم اشرفی» به یک سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.

انتقال حمید منافی از بهداری به سلول دو نفره










بهنام شیخی در اعتصاب غذا است

حمید منافی فعال سیاسی آذربایجانی از بهداری زندان اوین به سلول دو نفره منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید منافی فعال سیاسی بازداشت شده آذربایجانی که از ۱۵ روز قبل و به دلیل وخامت جسمانی به بهداری زندان اوین منتقل شده بود صبح روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در تماس با خانواده خود از انتقالش به سلول دو نفره خبر داد.
منافی در این تماس، وضعیت هم سلولی جدیدش بهنام شیخی را نیز که از دوم اردیبهشت سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است وخیم گزارش کرده است.
حمید منافی و بهنام شیخی دو فعال سیاسی آذربایجانی هستند که پس از مشارکت درمراسم روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران به همراه ۵ تن دیگر و به نام‌های «اکبر آزاد، علیرضا فرشی، محمود اوجاقلو، رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل گردیده‌اند.
تا کنون «رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» با سپری نمودن بیش از یک ماه بازداشت انفرادی با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.
همچنین رجبی بازپرسی پرونده جهت آزادی «علیرضا فرشی» استاد اخراجی دانشگاه بین المللی جلفا نیز قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادرنموده است.

توقف درمان آرش شریفی بدلیل همراه نداشتن پول





آرش شریفی زندانی اهل‌سنت زندان رجایی شهر که از مشکلات بینایی رنج می‌برد بعد از مدت‌ها به مراکز درمانی اعزام شد اما بدلیل همراه نداشتن مبلغ عکس برداری (۴۵ هزار تومان) به زندان عودت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش شریفی که پیش‌تر نیز گزارشاتی از وضعیت بینایی وی و بی‌توجهی مسئولین نسبت به روند درمانش در این خبرگزاری منتشر شده بود روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پس از ماه‌ها پیگیری به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.
این زندانی اهل‌سنت بدلیل همراه نداشتن پول نقد و فراهم نکردن زمینه تهیه هزینه عکسبرداری از طریق خانواده که مبلغ آن ۴۵ هزار تومان می‌شد، باردیگر مراحل درمانش متوقف و به زندان عودت شد.
این مسئله درحالی اتفاق می‌افتد که همراه داشتن پول نقدر برای زندانیان، در زندان رجایی شهر ممنوع است و زندانیان از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند.
یکی از نزدیکان این زندانی اهل‌سنت به گزارشگر هرانا گفت: «آرش شریفی زندانی عقیدتی اهل سنت رجایی شهر چند سالی است از مشکل بینایی رنج می‌برد، بصورتی که در این اواخر حتی در کارهای روزمره به مشکل اساسی برخورد کرده است و حتی طبق اظهارات متخصص زندان کاشان و زندان اوین چشم چپش ۹ درجه و چشم راستش ۵ درجه ضعیف شده است و باید سریعا روی چشم چپش عمل پیوند قرنیه صورت گیرد و همچنین چشم راستش هم احتیاج به عمل دارد. وی وقتی برای درمان به بیمارستان اعزام شد مامورین اجازه ندادند با خانواده خود تماس بگیرد و بخواهد که برایش پول نقد بیاورند.»
گفتنی است، از مشکلات اساسی زندانیان عقیدتی در زندان رجایی شهر این است که مورد توهین و اذیت و آزار مامورین و سربازان قرار می‌گیرند و این موضوع در هنگام اعزام ایشان به مراکز درمانی و مراکز قضایی بسیار بارز است. زندانیان اهل‌سنت رجایی شهر چندین بار اعتراض خودشان را به رییس این زندان اعلام کرده‌اند بااین وجود تا کنون هیچ مسولی پاسخ گو نبوده است.

بی‌خبری از کاوه دارالشفاء پس از بازداشت





با وجود گذشت ۱۰ روز از بازداشت کاوه دارالشفاء، که در پی حوادث پنج‌شنبه سیاه اوین بازداشت شد، از وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درپی حوادث ۲۸ فروردین ماه بند ۳۵۰ اوین (پنج‌شنبه سیاه) و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و انتقال ایشان به سلول انفرادی، کاوه دارالشفاء برادر یکی از زندانیان سیاسی بند مزبور به نام یاشار دارالشفاء در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه بازداشت و تا امروز هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «کاوه دارالشفا برادر یاشار دارالشفا، دانشجوی چپ زندانی، شنبه شب گذشته (در شب پیش از برگزاری تجمع مقابل دادستانی تهران) با مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد.»
گفتنی است، بازداشت وی در حالی اتفاق افتاده است که خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ که در حوادث روز پنج شنبه آخر فروردین ماه آسیب دیده بودند، در اعتراض به ضرب و شتم و انتقال تعدادی از زندانیان به سلول انفرادی تجمعاتی را مقابل نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و دادستانی تهران برگزار کرده بودند و قصد برگزاری مجدد تجمع در برابر دادستانی تهران به منظور پیگیری مطالباتشان را داشتند که با مراجعه ماموران امنیتی به منزل تنی چند از خانواده‌ها و تماس تلفنی با دیگر خانواده‌ها، این تجمع لغو شد.
کاوه دارالشفا فعال دانشجویی دهه ۷۰ دانشگاه تهران در تنها تماس تلفنی که پس از بازداشت با خانواده‌اش داشته از انتقال خود به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین خبر داده است.
وی که از فعالان چپ می‌باشد، پیش‌تر در سال ۸۸ نیز به همراه برادر و مادرش تحت بازداشت قرار گرفت که در ‌‌نهایت پس از تحمل ۱۶ روز حبس انفرادی با تبریه از اتهامات وارده، آزاد شد.
با وجود بازگشت آخرین گروه از زندانیان انتقال داده شده به سلول انفرادی به بند ۳۵۰، به نظر می‌رسد تبعات این حادثه همچنان دامن گیر خانواده‌های آن‌ها است.

ممانعت از اعزام شهرام احمدی به دادگاه





در پی خودداری شهرام احمدی زندانی اهل‌سنت مبحوس در زندان رجایی شهر کرج از پوشیدن لباس فرم، از اعزام وی به دادگاه جلوگیری به عمل آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی زندانی اهل‌سنت زندان رجایی شهر کرج که قرار بود امروز، دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به مراجع قضایی اعزام شود، در پی خودداری از پوشیدن لباس فرم زندان از اعزام بازماند و به بند بازگشت.
این زندانی سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر که به اعدام محکوم شده است، در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ بازداشت و بعد از ۳۳ ماه انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین و سپس به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت.
گفتنی است، در‌‌‌‌ همان سال برادر کوچک وی بهرام احمدی نیز در سنندج بازداشت شد. برادر وی در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۰ در زندان قزل‌حصار کرج به همراه ۵ زندانی اهل‌سنت دیگر اعدام شد.

بازگشت محمدصدیق کبودوند به بند ۳۵۰





محمدصدیق کبودوند که در پی ضرب و شتم پنج‌شنبه سیاه اوین به سلول انفرادی و سپس بهداری این زندان منتقل شده بود، امروز به بند ۳۵۰ بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصدیق کبودوند از زندانیان سیاسی که در پی وقایع پنج شنبه سیاه در بند ۳۵۰، از اتاق ۳ به سلول انفرادی و سپس بهداری زندان اوین منتقل شد، درحالی سرانجام به بند ۳۵۰ بازگشت که با وجود گذشت زمان، همچنان آثار کبودی روی بازوی دست راست و ضرب خوردگی روی دنده‌ها و انگشتان پای چپ وی وجود دارد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «پزشکان بهداری در پاسخ به اعتراض وی برای انتقال به بند عمومی گفته بودند به دلیل وجود کبودی‌های گسترده روی بدن‌، تا از میان رفتن آن‌ها امکان انتقال وی به بند عمومی وجود ندارد.»
محمد صدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌باشد که در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

یک نفر در سمنان اعدام شد





حکم قصاص نفس یکی از محکومین به قتل عمد روز دوشنبه در زندان مرکزی سمنان به اجرا درآمد.
روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان در گزارشی به ایرنا اعلام کرد : (ط . ر) به جرم قتل عمدی توسط شعبه دوم دادگاه کیفری استان سمنان به قصاص محکوم شد و حکم وی پس از سیر تشریفات قانونی و تائید دیوان عالی کشور با حضور مقامات رسمی و با رعایت موازین شرعی و قانونی بامداد دوشنبه در محوطه زندان مرکزی سمنان اجرا شد.
این گزارش اضافه کرد : دستگاه قضایی و شورای حل اختلاف استان سمنان برای کسب رضایت از اولیاء دم نهایت تلاش خود را بکار گرفتند ولی در نهایت با درخواست اولیاء دم این حکم اجرا شد.

گلایه گروهی از کارگران کارخانه «تبریز کف» از پرداخت نشدن مطالباتشان





فرماندار مردند گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مطالبات ماه‌های آذر، دی و بهمن و عیدی کارگران کارخانه تبریز کف پرداخت شده است.
تقی کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، در خصوص تجمع اخیر کارگران برای پیگیری مشکلشان اظهار کرد: در حال حاضر حقوق اسفند و فروردین ماه این کارگران هنوز پرداخت نشده است.
وی با اشاره به پیگیری جدی مسئولان دولتی در خصوص پرداخت مطالبات ماه‌های گذشته این کارگران، گفت: مشکلات واحدهای تولیدی باید با تعامل حل شود و با توقیف اموال کارفرما، نفعی به کارگر نخواهد رسید.
کرمی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور باعث تحمیل هزینه به بسیاری از کارفرماها شده و این موضوع نیز بر عملکرد آنها سایه انداخته است.
به گزارش ایسنا، کارگران کارخانه “تبریز کف” اقدام به تجمع برای پیگیری به منظور رفع مشکلاتشان در کارخانه کردند. این کارخانه چندین ماه بود که حقوق کارگران خود را پرداخت نمی‌کرد از این رو شخص استاندار آذربایجان شرقی قول مساعد برای رفع مشکل را به کارگران این کارخانه داده است.

قول وزیر اطلاعات برای بررسی آزادی معلمان زندانی





وزیر آموزش و پرورش از قول مساعد وزیر اطلاعات برای ملاقات با نماینده تشکل‌های فرهنگیان در خصوص بحث و بررسی آزادی برخی معلمان زندانی خبر داد.
علی اصغر فانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت معلمان زندانی که پیش از این قول پیگیری مشکلات آن‌ها را داده بود گفت: قول کلی را از وزیر اطلاعات گرفته‌ام تا ملاقات با نماینده تشکل‌های فرهنگیان با ایشان انجام شود و هر زمان که این هماهنگی صورت بگیرد وزیر اطلاعات آماده این دیدار است.
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش با بسیاری از وزارتخانه‌ها جلسات مشترکی را برگزار کرده و خواهد کرد افزود: با وزارت مسکن و شهرسازی تفاهم‌نامه آماده امضا شده، همچنین با وزیر کشور در بحث‌های مختلف از جمله اعتیاد موضوعاتی مطرح شده چرا که فصل مشترک زیادی بین این دو وزارتخانه وجود دارد.

توقیف حقوق مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ۸۸





حقوق بازنشستگی پروین صمیمی معلم بازنشسته و مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸ بدستور دادگاه توقیف شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پروین صمیمی مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بنام سارا زاهد زمانی که در اسفند ماه سال ۹۲ به دادگاه انقلاب شیراز مراجعه می‌کند تا پرونده دخترش را پیگیری کند، با حکم مصادره و توقیف حقوق بازنشستگی خود روبروی می‌شود.
سارا زاهد در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی بازداشت و پس از دو هفته با قید وثیقه از زندان آزاد شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز برای سارا زاهد که از ایران خارج شده و هم اکنون در کشور آلمان اقامت دارد ۵ سال زندان صادر کرد و زمانی که مادر وی برای پیگیری پرونده‌اش با وکالت تام به دادگاه رفت تا روی حکم صادره اعتراض بزند دادگاه بجای قبول اعتراض دستور به توقیف حقوق بازنشسگی وی را داد.»
گفتنی است، عموی سارا زاهد زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین بنام علی زاهد می‌باشد که هم‌اکنون با حکم اعدام روبروست.

تائید حکم قصاص عامل جنایت خیابان مدنی





حکم قصاص عامل جنایت خیابان شهید مدنی در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور تائید شد.
به گزارش مهر، در این پرونده حسین کرمی متولد چهارم بهمن ماه سال ۶۷ اهل تهران باسواد، مجرد و دارای سابقه کیفری متهم به مباشرت در قتل محمدقلی با ضربه چاقو و جرح عمدی ۱۰ نفر دیگر می‌باشد. حسین ۲۴ مهرماه سال ۹۱ در ساعت ۱۱: ۴۵ صبح در خیابان شهید مدنی شمالی روبروی بازار روز با چاقو و به قصد اخافه اقدام به مجروح کردن ۱۱ نفر کرد که یکی از مجروحان جان خود را از دست داد.
حسین پس از محاکمه در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد که حکم مجازاتش از سوی قضات دیوان عالی کشور تائید شد. در ادامه پرونده برای رسیدگی به اتهام قتل عمدی به دادگاه کیفری فرستاده شد و پسر جوان ۲۵ دی ماه به ریاست قاضی عزیزمحمدی پای میز محاکمه قرار گرفت.
متهم در این جلسه با قبول اتهامش گفت: آن روز حالم خوب نبود، البته از چند روز قبل آن مشکلات اعصاب و روان داشتم، روز حادثه نه مشروب خورده بودم و نه دنبال سرقت از عابران بودم پس هیچ سودی نداشت که با چاقو عابران را بکشم. در آن لحظه حالت جنون به من دست داده بود. وقتی در خیابان مدنی تصمیم به این کار گرفتم دیدم چاقویی که همراه دارم کوچک است به همین خاطر چاقویی از قصابی برداشتم. بعد از حمله به عابران به قم رفته و در آن زمان ضریح امام حسین (ع) در این شهر بود. خودم را به ضریح رسانده و پس از توبه، خود را به ماموران معرفی کردم.
پس از آخرین دفاعیات متهم قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و حسین را به قصاص، یکسال زندان و پرداخت دیه محکوم کردند.
با اعتراض حسین به حکم مجازاتش پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
قضات شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور نیز پس از بررسی پرونده حکم قصاص حسین را تائید کردند.
با تائید حکم قصاص، پرونده برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.