۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

صدور قرار وثیقه برای حمید منافی و محمود اجاقلو





 دادگاه انقلاب اسلامشهر برای «حمید منافی و محمود اجاقلو» دو تن از فعالین سیاسی آذربایجانی قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منافی و اجاقلو که به همراه ۵ فعال دیگر و در ارتباط با برگزاری مراسم روز جهانی زبان مادری بازداشت شده‌اند، از هجدهم اردیبهشت ماه جاری ودراعتراض به وضعیت وخیم بهنام شیخی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
لازم به ذکر است «بهنام شیخی» از دوم اردیبهشت امسال، برای دومین بار در طول بازداشتش و جهت اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود دست به اعتصاب غذا زده است.
خاطر نشان می‌شود؛ اسفند سال گذشته ماموران امنیتی نسیم شهر با یورش به مراسم فعالین آذربایجانی که به مناسبت روز جهانی زبان مادری برپا شده بود بیش از ۱۵ نفر را بازداشت نمودند که در ادامه و در ارتباط با مراسم فوق ۷ فعال سیاسی آذربایجانی به نام‌های «اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی، حمید منافی، رستم کاظم‌پور، محمود اجاقلو و منصور فتحی» به بازداشتگاه اوین منتقل گردیدند.
تا کنون علیرضا فرشی، رستم کاظم‌پور و منصور فتحی با سپری نمودن دوران بازداشت خود و به قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.
همچنین در این بین «اکبر آزاد» به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده و گفته می‌شود که وی از درد شدید معده رنج می‌برد.

سراج الدین میردامادی بازداشت شد





سراج الدین میردامادی که روز گذشته (شنبه) به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود، بازداشت شد.
گیتی پورفاضل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی گروه اجتماعی ایرنا با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز به همراه خواهر خانم آقای میردامادی به دادسرای اوین مراجعه و با بازپرس پرونده به صورت تلفنی گفت و گو کردم که بازپرس اعلام کرد برای موکلم قرار بازداشت موقت صادر کرده است.
وکیل مدافع سراج الدین میردامادی با بیان اینکه هنوز برای موکلش قرار وثیقه صادر نشده است، گفت: آقای میردامادی روز گذشته به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود که بازپرس با تفهیم اتهام جدید برای وی قرار بازداشت موقت صادر کرده است.
پورفاضل ادامه داد: پیشتر اتهام موکلم تبلیغ علیه نظام بود که به این اتهام، تبانی نیز اضافه شده است.
وکیل مدافع سراج الدین میردامادی افزود: در گفت و گویی که با بازپرس داشتم، وی اعلام کرد تا آخر هفته جاری پرونده را تکمیل و مجددا به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال می کند.
جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی ۱۸ دی ماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد.
میردامادی پیشتر با صدور قرار کفالت آزاد و چندین مرتبه برای پاسخگویی به سئوالات بازپرس پرونده به دادسرای اوین مراجعه کرده بود.

اعدام دو زندانی در زندان مرکزی زاهدان





سحرگاه روز شنبه دوزندانی متهم به قاچاق موادمخدر در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده دم شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه دو زندانی متهم به قاچاق موادمخدر بنام یعقوب اسحاق‌زهی و خدانور درون‌پرور در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
گفتنی است روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۷ نفر در این زندان جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند که ۲ نفر از ایشان به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده و مابقی به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.
دو زندانی که به اتهام قتل عمد قرار بود اعدام شوند با رضایت شکات پرونده به سلول‌های خود بازگشتند و سه نفر از زندانیانی که به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند نیز با یک درجه تخفیف به سلول‌های خود بازگشتند.

اعدام یک زن در زندان رجایی شهرکرج





سحرگاه روز شنبه یک زن متهم به قتل در زندان رجایی شهرکرج از طریق چوبه دار اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه یک زن زندانی به اتهام قتل در محوطه زندان رجایی شهر کرج از طریق چوبه دار اعدام شد.
این زن که بهجت نام داشت متهم بود به همراه مردی بنام محمد جعفری، همسر خود را به قتل رسانده است.
گفتنی است محمد جعفری ۱۰ ماه پیش در زندان رجایی شهرکرج از طریق چوبه دار اعدام شده بود.
این زن از زندان ورامین به زندان رجایی شهرکرج منتقل شده بود و این سومین باری بود که به پای چوبه دار می‌رفت.
روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه چهار مرد نیز از بندهای ۱ و ۶ زندان رجایی شهر به سلول انفرادی منتقل شدند که با اخذ رضایت از شکات پرونده به سلولهای خود بازگشتند.
لازم به ذکر است برخی منابع حقوق بشری از اعدام ۱۱ نفر در زندان رجایی شهرکرج خبردادند که طبق گزارشاتی که بدست خبرگزاری هرانا رسیده تا لحظه تنظیم این خبر تنها یک اعدام در این زندان تایید می‌گردد.

هشدار عفو بین الملل نسبت به خطر اعدام دو زندانی عرب





سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای به نقل از منابع خود از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم دو زندانی عرب اهوازی محکوم به اعدام، علی چِه‌بیشاط و سید خالد موسوی خبر داده و در این مورد به دولت ایران هشدار داد.
به نوشته عفو بین الملل این دو نفر از شهروندان عرب اهوازی هستند که به گفته خانواده‌هایشان، دیوان عالی کشور حکم اعدام آن‌ها را تایید کرده است. هنوز حکم رسمی در اختیار خانواده یا وکیل این دو زندانی قرار نگرفته است.
در این بیانیه به‌نقل از خانواده‌های علی چِه‌بیشاط و سید خالد موسوی گفته شده که وزارت اطلاعات ایران این دو نفر را از ۲۷ اسفند ماه، به مکان نامعلومی منتقل کرده است.
این دو نفردر آبان سال ۹۱ همراه عده‌ای دیگردر شوش بازداشت شده بودند. دادگاه انقلاب اهواز شعبه ۴ با توجیه اتهامی مبنی بر منفجر کردن یک خط لوله گاز آن‌ها را به جنگ با خدا (محاربه) متهم و به اعدام محکوم کرده است.
خانواده‌های آن‌ها و فعالان حقوق بشر می‌گویند این دو شهروند دسترسی به وکیل نداشته‌اند و اعترافات آن‌ها زیر شکنجه گرفته شده است.