۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

بهنام شیخی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد





بهنام شیخی فعال سیاسی آذربایجانی شامگاه روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت , با تودیع وثیقه سنگین سیصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد .
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سیاسی که به علت شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری و به همراه ۶ فعال دیگر در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بود از دوم اردیبهشت ماه سال جاری تا لحظه آزادی اش دست به اعتصاب غذا زده بود .
گفتنی است شیخی دو روز قبل از آزادی اش و به همراه حمید منافی که او نیز از هجدهم همین ماه در اعتصاب غذا بسر می برد به مکان نامعلومی انتقال یافته بود. در این بین وضعیت منافی نامعلوم گزارش شده است .
اکبر آزاد و محمود اجاقلو دو فعال دیگری هستند که هنوز شرایط آزادی آنها مهیا نشده است . لازم به ذکر اینکه ؛ اجاقلو نیز از هجدهم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده است .
پیش از این و در ارتباط با این پرونده علیرضا فرشی , رستم کاظم پور و منصور فتحی پس از سپری نمودن مدت بازداشتشان و با قرار وثیقه های سنگین آزاد شده اند.

چهار زندانی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند






سحرگاه امروز چهار زندانی متهم به قتل با دستور دستگاه قضایی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته پنج زندانی به نام های وحید پژوهیده، قادر انبری، اصلان عمویی میلان، کمال خالدی به همراه یک زندانی دیگر با هویت نامعلوم به سلول انفرادی زندان منتقل شده بودند.
از میان احضار شدگان جهت اجرای حکم، تنها کمال خالدی صبح امروز به بند عمومی بازگشت و باقی زندانیان اعدام شدند.
اتهام کلیه اعدام شدگان، قتل اعلام شده است، سال گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ۱۷۰ زندانی متهم به قتل را در این زندان شناسایی کرده است که اسامی برخی از ایشان درگزارش سالانه منتشر شده است.

بازداشت دست‌کم ۳ فعال اهل‌سنت در استان کردستان






 احمد کرمی، ناصر زارعی و عادل مجرد سه فعال اهل‌سنت سقزی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد کریمی، ناصر زارعی و عادل مجرد سه شهروند سقزی و از فعالان مذهبی اهل‌سنت هستند که طی روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در شهر سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «طی روز سه‌شنبه در چند شهر استان کردستان از جمله کامیاران، سنندج، سقز، مریوان و بانه تعدادی از فعالان مذهبی اهل‌سنت بازداشت شدند ولی ما از تعداد دقیق و اسامی ایشان به غیر از این سه نفر اطلاعی در دست نداریم.»
ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ ۳۰ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦﻣاه ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺑﻮﮐﺎﻥ ۵ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺟﻮﺍﺩﯼ، ﻧﺎﻣﻖ ﺩﻟﺪﻝ، ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺳﻮﻟﯽﺯﺍﺩﻩ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺭﺳﻮﻟﯽ ﻭ ﺻﺒﺢ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ۲۹ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦ ﻣﺎﻩ، ﺳﻪ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﯿﻢ ﭼﺎﻧﺎ ۳۷ ﺳﺎﻟﻪ، ﺳﻮﺭﺍﻥ ﻓﺎﺗﺤﯽ ۳۲ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻬﺎﺩﯼ ﺁﺫﺭﻡ ۲۷ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺞﺷﻨﺒﻪ ۴ ﺍﺭﺩﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎﻩ ۱۳۹۳، ﺩﻭ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﺟﻌﻔﺮ ﻏﻔﻮﺭﯼ (ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﻫﺎﻭﮐﺎﺭ) ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻗﺪﺭﯼﻓﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﻮﮐﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ.
اکثر این افراد، در حالی بازداشت شده اند که به تازگی و در چند ماه گذشته از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بودند.

محمد میرزایی زندانی سیاسی زندان وکیل‌آباد آزاد شد




محمد میرزایی زندانی سیاسی زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد پس از ۵ سال و ۴ ماه از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشردر ایران، محمد میرزایی در بهمن ماه ۱۳۸۷ به اتهام حمایت از گروههای مخالف نظام در مشهد بازداشت و در ‌‌‌نهایت در دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان محکوم شد.
وی پس از سپری کردن ۵ سال و ۴ ماه از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «محمد میرزایی چندی پیش در پی عارضه قلبی عمل قلب باز انجام داد و در تمام مدت در بیمارستان بصورت دست‌بند و پابند به تخت بسته شده بود.»

برزان نصرالله زاده در سن نوجوانی به اعدام محکوم شده است به همراه سند




برزان نصرالله‌زاده زندانی اهل‌سنت محکوم به اعدام در هنگام بازداشت زیر سن قانونی بوده و صدور حکم اعدام برای وی غیرقانونی است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برزان نصرالله‌زاده فرزند محمدسلیم که در تاریخ ۸ خردادماه ۱۳۷۲ در شهر سنندج بازداشت و سپس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شد، در هنگام بازداشت ۱۷ سال و ۵ ماه سن داشته است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «برزان نصرالله‌زاده در هنگام بازداشت به سن قانونی مورد تاکید در قوانین بین المللی نرسیده  و صدور حکم اعدام برای وی کاملا غیرقانونی است.»
وی در ادامه گفت: «دادگاه به این زندانی اهل‌سنت اجازه اختیار وکیل تعیینی را نداد و آخرین بار در فروردین ماه سال جاری وقتی وکیل تعیینی خواست به پرونده ایشان وارد شود ریاست شعبه ۲۸ دادگاه مخالفت کرد.»
تصویر شناسنامه و کارت ملی این زندانی به قرار زیر است

Untitled1
10344420_1444328155814722_7512946690340780459_o