۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۶, جمعه

اجرای حکم اعدام ۱۱ زندانی در زندان قزل‌حصار





سحرگاه شنبه ۱۱ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان قزل‌حصار کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۱ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در محوطه زندان قزل‌حصار کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.
این ۱۱ زندانی روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه از واحد ۲ زندان قزل‌حصار کرج به سلول انفرادی منتقل شدند و رسانه‌های رسمی و روابط عمومی قوه قضائیه تاکنون در خصوص آن سکوت کرده‌اند.
فخر الدین بشارتی، علی قبادی، جعفر تمامی و صلاح الدین قیاسی نام چهارتن از اعدام شدگان روز شنبه بود.
گفتنی است، آمار بالای اعدامهای اعلان نشده در زندانهای ایران باعث نگرانی نهادهای حقوق بشری شده است.

تایید حکم و بازداشت چهار نوکیش اهل‌سنت





دادگاه تجدیدنظر استان اهواز حکم یکسال زندان و شرکت اجباری در مراسم مذهبی تشیع را برای چهار نوکیش اهل‌سنت صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حیدر سیاحی، حامد سیاحی، جعفر سیاحی و توفیق مگطاعی‌زاده نام چهار شهروند عرب اهوازی هستند که روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه پس از اعلام تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان بازداشت و روانه زندان کارون اهواز شدند.
این چهار شهروند اهوازی به دلیل اینکه مذهب خود را از تشیع به تسنن تغییر داده بودند به همراه ۱۶ نفر دیگر در تابستان ۹۲ بازداشت و برخی از ایشان با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.
در ‌‌نهایت شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی یک حکم دسته جمعی برای ایشان صادر کرد و همگی را به یک‌سال زندان و «ممنوعیت مشار الیهم از ارتباط با عناصر سلفی و وهابی منع و شرکت در جلسات آنان، مکلف به حضور در مساجد و مکانهای مذهبی اهل تشیع و برگزاری فرائض و شرکت فعال در مراسمات مذهبی در سطح شهرستان با تایید ائمه جماعات و مسؤولین محل و گزارش اقدامات آنان به مدت دو سال می‌نماید» محکوم کرد.
متن کامل کیفرخواست صادره به قرار زیر است:
این مجموعه از طریق تغییر مذهب و گرایش به مذهب اهل تسنن و نیز فرقه ضاله وهابیت (ه‌مان طوری که در حکم ذکر شده) با تشکیل گروه و اجتماع در مناطق مختلف شهرستان اهواز خصوصا منطقه زرگان در قالب و پوشش جلسات خانگی قرائت قرآن و برگزاری نمازهای جماعت، جمعه و اعیاد مذهبی به سبک اهل سنت و هم زمان با اعلام کشور عربستان سعودی در مکانهای خاص، مبادرت به تبلیغ علیه مذهب رسمی کشور نموده و موجبات ایجاد شبهه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم شده است.
همچنین در گردش کار حکم ذکر شده آمده است؛ طبق گزارش قرارگاه امنیتی ابوالفضل العباس (ع) اهواز این عده ضمن ارتباط با اشخاص اهل سنت (سلفی در حکم ذکر شده) در استانهای غربی کشور از قبیل کردستان دیگران را به ارتکاب اعمال مشابه در مناطق مختلف ترغیب و تحریک نموده وبا تهیه کتب و جزوات حاوی مطالب آموزشی فرقه وهابیت و انتقال آن به اهواز مبادرت به تبلیغ علیه مذهب رسمی کشور کرده‌اند. على هذا دادگاه عطف توجه به گزارشهای متعدد مراجع اطلاعاتی و تحقیقات معموله و با توجه به تشکیل جلسات آموزشی و برگزاری مراسمات مذهبی به روش اهل سنت که حاکی از اهداف تبلیغی است و همچنین کشف کتب و جزوات مربوطه بزهکاری متهمین محرز تشخیص داده و مستندا به ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٧۵ضمن صدور حکم به ضبط کتب و جزوات کشف شده به عنوان آلات ارتکاب جرم، هریک از متهمین را به یک سال حبس تعزیری محکوم می‌نماید. علاوه بر آن با توجه به نوع بزه ارتکابی و وضعیت و خصوصیات متهمین موصوف از باب تکمیل مجازات به استناد ماده ٢٣ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٨٨ ضمن صدور حکم به ممنوعیت مشار الیهم از ارتباط با عناصر سلفی و وهابی منع و شرکت در جلسات آنان، مکلف به حضور در مساجد و مکانهای مذهبی اهل تشیع و برگزاری فرائض و شرکت فعال در مراسمات مذهبی در سطح شهرستان با تایید ائمه جماعات و مسؤولین محل و گزارش اقدامات آنان به مدت دو سال می‌نماید.

حکم توبیخ و تعلیق برای دانشجویان معترض





احکام احضار، توبیخ و تعلیق از تحصیل دانشجویان معترضی که در جریان حضور سعید جلیلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر- پلی تکنیک تهران- خواهان رفع حصر رهبران جنبش سبز شده بودند، صادر گردید.
روز دوشنبه، ۲۵ فروردین ماه امسال، تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در جریان سخنرانی سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد سابق ایران در مذاکرات هسته‌ای، در این دانشگاه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران مخالفان در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸ شدند.
به گزارش جرس نهادهای امنیتی مستقر در دانشگاه، بعد از رخداد مذکور با فعالان دانشجویی برخورد کرده و در ‌‌نهایت احکام کمیته انضباطی دانشجویان معترض به سخنرانی سعید جلیلی به شرح زیر صادر شد:
علیرضا محسنی گویا، توبیخ کتبی و درج در پرونده،
احسان حمیدی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده،
سمانه زرکوب تذکر کتبی بدون درج در پرونده،
سجاد زارع‌زاده توبیخ کتبی و درج در پرونده به همراه اجرای یک ترم تعلیق معلق،
وحید دولت‌آبادی توبیخ کتبی و درج در پرونده به همراه اجرای یک ترم تعلیق معلق،
پویا اربابی توبیخ کتبی و درج در پرونده،
امیر حسین علی بخشی توبیخ کتبی و درج در پرونده به همراه اجرای دو ترم تعلیق قبلی
علاوه بر این احکام چهار دانشجوی دیگر هم پیرامون مسائل حضور جلیلی در دانشگاه، به کمیته انضباطی احضار شدند.
سینا قلی‌پور، جواد صادقی، رضا لشگر و غزل معصوم شاهی از دیگر دانشجویانی هستند که به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.
لازم به ذکر است تمام این احکام و احضارهای جدید در حالی صورت می‌گیرد که هنوز هیچ یک از دانشجویان بسیجی که هم در مراسم حضور جلیلی در دانشگاه و هم روز ۱۶ آذر اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کرده بودند، به کمیته انضباطی احضار نشده‌اند و برخوردی با آنان صورت نگرفته است.