۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

اکبر آزاد بطور موقت از زندان اوین آزاد شد





اکبر آزاد فعال آذربایجانی که در روز زبان مادری بازداشت شده بود با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبر آزاد فعال هویت طلب آذربایجانی که در اسفند سال گذشته (۱۳۹۲) و به جهت سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بود شامگاه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه یکصد و پنجاه میلیون تومانی و بطور موقت از زندان آزاد شد.
گفتنی است آزاد دو ماه از مدت بازداشتش را در انفرادی ۲۰۹ و از ۳۱ فروردین ماه جاری به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود.
لازم به ذکر است در ارتباط با ۶ فعال دیگر بازداشت شده در مراسم فوق نیز تاکنون «علیرضا فرشی، بهنام شیخی، رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» با تودیع وثیقه‌های سنگین آزاد گردیده و ۲ تن دیگر به نام‌های «حمید منافی و محمود اجاقلو» همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
خاطر نشان می‌گردد؛ منافی و اجاقلو از هجدهم اردیبهشت ماه جاری دست به اعتصاب غذا زده‌اند که در این بین حال حمید منافی وخیم گزارش شده است.

محمدامین عبدالهی از زندان طبس به مرخصی اعزام شد





محمدامین عبدالهی زندانی سیاسی کرد که به زندان طبس تبعید شده به مرخصی ۱۸ روزه اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین عبدالهی زندانی سیاسی کرد که از زندان مرکزی ارومیه به زندان طبس تبعید شده با تودیع قرار ۱۰۰ میلیون تومانی برای مدت ۱۸ روز به مرخصی اعزام شد.
یادآور می‌گردد محمدامین عبدالهی اهل بوکان، حدود ۹ سال پیش بازداشت و پس از ۱۵ماه بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر و مسلحانه با یکی از احزاب مخالف و نیز تبلیغ علیه نظام، محاکمه و در مجموع به ۱۸سال زندان و تبعید به زندان طبس محکوم شد.

اعدام دو زندانی در زندان مرکزی زاهدان





سپیده دم شنبه دو زندانی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه دو زندانی بنام‌های ظاهر می‌ربلوچ و ناصر براهویی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «این دو زندانی از دو سال پیش به اتهام قاچاق مسلحانه مواد مخدر بازداشت و به قصاص نفس [اعدام] محکوم شدند.»
گفتنی است، این دو اعدام از سوی رسانه‌های رسمی یا روابط عمومی قوه قضائیه اعلان نشده و همین موضوع نگرانی نهادهای حقوق بشری را نسبت به بالا بودن اعدامهای مخفی در ایران افزایش می‌دهد.

انتقال ۸ زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام





۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۸ تن از زندانیان متهم به قتل در زندان رجایی شهرکرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
محسن مرزبان و جلال آذرمهر نام دو تن از زندانیانی بود که از بند ۱ زندان رجایی شهر به منظور اعدام منتقل شدند.
همچنین ۲ زندانی از بند ۲ (معروف به دارالقرآن) و ۴ زندانی از بند ۳ این زندان به سلول انفرادی منتقل شدند تا طی روزهای آینده حکم اعدام در موردشان به اجرا درآید.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «حکم این افراد سحرگاه دوشنبه یا سه‌شنبه به مورد اجرا درخواهد آمد.»

اعتراض دانشجویان دانشگاه تبریز به سخنرانی صفارهرندی به همراه فیلم و عکس





دانشجویان دانشگاه تبریز با سردادن شعار مانع سخنرانی محمدحسین صفارهرندی (وزیر ارشاد دولت نهم) شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ظهر یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به سخنرانی صفارهرندی (وزیر ارشاد دولت نهم) در ساختمان مرکزی دانشگاه (تالار شهید شفایی) با پلاکارد و شعار علیه وضع موجود به او اجازه ی سخنرانی ندادند.
این دانشجویان پلاکاردهایی با این عناوین در دست داشتند: «ما برگشتیم»، «آزادی، برابری»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «دانشگاه پادگان نیست»، «نه به سانسور!»، «توی سینه‌اش جان جان جان یه جنگل ستاره داره»، «ما از مبارزات و مطالبات طبقهٔ کارگر حمایت می‌کنیم»، «ما خواهان آزادی بیان و تشکل مستقل هستیم»، «در راه رهایی جز زنجیر‌ها چیزی برای از دست دادن نداریم»، «تبعیض جنسیتی ملغی باید گردد.»
دانشجویان معترض با خواندن «یار دبستانی» و «سر اومد زمستون» و همچنین با شعارهایی همچون «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «وزیر ضد فرهنگ، بلای جان ملت»، «فرهنگ پادگانی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «وزیر رئیس زندانه، فرهنگ همه‌اش بهانه‌س»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «دروغگو، دروغگو» اعتراض خود را بیان کردند.
در پی اعتراض دانشجویان عده‌ای از بسیجیان و مسئولان حراست دانشگاه تبریز و مأموران وزارت اطلاعات به دانشجویان معترض حمله‌ور شدند و پلاکاردهای دانشجویان را پاره کردند و این اعتراض به درگیری فیزیکی کشیده شد.
سپس دانشجویان معترض تالار را ترک کردند و در محوطهٔ مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه به اعتراض ادامه دادند و با خواندن چند سرود و شعار به اعتراض خود پایان دادند.
لازم به ذکر است که حراست دانشگاه تبریز در چند روز گذشته چند تن از دانشجویان معترض را احضار کرده است.
تصاویر ویدیویی از این تجمع

تصاویری از این تجمع

ده نفر در زندان کرمان اعدام شدند





 ده نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در جنوب شرق کشور به دار مجازات آویخته شدند.
به گزارش مهر، طی احکام صادره از سوی شعبه چهار دادگاه انقلاب اسلامی کرمان، ده زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در محوطه زندان مرکزی کرمان به دار آویخته شدند.
بنا بر ادعای دستگاه قضایی، این افراد از بزرگترین باندهای قاچاق و حمل مواد مخدر در جنوب شرق کشور بوده اند که با پیگیری های مستمر اداره اطلاعات استان کرمان شناسایی و دستگیر شدند.

ستاره داوری از زندان آزاد شد





ستاره داوری، فعال سابق دانشجویی و عضو شورای مرکزی تشکل‌ اصلاح‌طلب دانشگاه قزوین، از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ستاره داوری، فعال سابق دانشجویی و عضو شورای مرکزی تشکل‌ اصلاح‌طلب دانشگاه قزوین، که روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانواده‌اش در تهران بازداشت شده بود از زندان اوین آزاد شد.
گفتنی است، از علت بازداشت و چگونگی آزادی این فعال دانشجویی تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی بدست نیامده است.

تجمع کارگران «نی بر» شوشتر برای دومین روز متوالی










کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوش‌تر امروز نیز در اعتراض به بی‌توجهی به مطالبات صنفیشان در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تهران تجمع کردند.
یکی از کارگران حاضر در این تجمع به  ایلنا گفت: امروز دومین روز متوالی است که حدود ۲۰۰ نفر ازکارگر فصلی نی بر (که در مزارع نیشکربه کار بریدن نیشکر اشتغال دارند) برای پیگیری مطالبات معوقه خود در تهران حضور دارند.
او گفت: جلسه‌ای که روز گذشته در خصوص رسیدگی به خواسته‌های صنفی کارگران در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده بود در‌‌ همان روز بی‌نتیجه پایان یافت.
به گفته وی، در ادامه همین جلسه قرار بود راس ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه) جلسه دیگری در سازمان تامین اجتماعی برگزار شود که منتفی شده‌است و به همین دلیل کارگران نی‌بر بار دیگر در مقابل دو ساختمان سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی گردهم آمده‌اند.
این کارگر با بیان اینکه کاگران نی‌بر حاضر در تهران خواهان پیگیری برای وصول مطالبات خود و همکارانشان هستند، افزود: تا این لحظه هربار که این کارگران برای وصول خواسته‌های خود اجتماع کرده‌اند از سوی مسئولان و کارفرما به آن‌ها وعده‌هایی داده شده است که تمامی آن‌ها در عمل برآورده نشده است.
این کارگر که خواست نامش فاش نشود در مورد وعدهای محقق نشده کارفرما وسایر مسئولان توضیح داد: پس از اعتراضات متعدد کارگران نی‌بر در سالهای پیش که دامنه آن به پایتخت نیز رسید، نمایندگان کارگران و کارفرما جلسه مشترکی با سازمان تامین اجتماعی برگزار کردند که طی این جلسه مقرر شد تا بابت فصول بیکاری کارگران در سنوات گذشته (بسته به سابقه کار هر کارگر) کارفرما مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی واریز کند و به این ترتیب در سوابق بیمه‌ای کارگران فصلی که بخشی از سال را بیکارند، فاصله‌ای ایجاد نشود.
او افزود: پرداخت رقم ۷۰ میلیارد تومان توافقی بود که طی چندین جلسه بین مسئولان تامین اجتماعی و نمایندگان مجتمع کشت و صنعت شوش‌تر انجام شده بود و این شرکت نیز در جلسه مذکور برای پرداخت این مبلغ اعلام آمادگی کرده بود اما در حال حاضر تامین اجتماعی از دریافت مبلغ ۷۰ میلیارد تومان خودداری می‌کند و حدود ۹۰ میلیارد تومان طلب کرده است.
این کارگر نی‌بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوش‌تر گفت: بسیاری از ما به سن بازنشستگی رسیده‌ایم اما به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری، امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را نداریم.
به گفته این نماینده صنفی کارگران، آنان علاوه بر اتصال سوابق بیمه‌ای، خواستار قرار گرفتن تحت حمایت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت منظم دستمزد و حقوق هستند.
او در خاتمه گفت: با توجه به سوابق گذشته وعده مسئولان، اگر این بار نیز مطالبات ما با بی‌توجه‌ای همراه شود، به تجمعات خود ادامه خواهیم داد.

حذف رشته حقوق بشر از دانشگاه تهران





رشته حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران حذف شد.
به گزارش فرارو، دانشگاه مادر کشور، دیگر «حقوق بشر» ندارد. خبری که با انتشار دفترچه‌های انتخاب رشته دوره کارشناسی ارشد رسمیت یافت: دانشگاه تهران پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر را متوقف کرده است. اگرچه برای نخستین بار و در سال ۱۳۸۱ رشته حقوق بشر در این دانشگاه تاسیس شد، اما حالا تهرانی‌ها تصمیم گرفته اند این رشته را از سبد تعلیمات خود خارج کرده و کار را به گروه‌های باسابقه‌ در دانشگاه شهید بهشتی و مفید و گروه تازه‌نفس حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبایی واگذار کند.
یکی از دانش‌آموختگان حقوق بشر دانشگاه تهران می‌گوید اگرچه رشته حقوق بشر در بدو تاسیس در دانشگاه تهران با استقبال اساتید صاحب‌نام مواجه شد و افرادی چون دکتر کاتوزیان و دکتر ممتاز تدریس برخی واحدهای آن را بر عهده گرفتند، به مرور زمان نیز اساتید جوان‌تر نیز این امر را بر عهده گرفتند. اما قوت علمی دوره‌های حقوق بشر دانشگاه تهران در حال افت بود و در سال‌های اخیر نیز وضعیت مناسبی نداشت. از او درباره علت این تعطیلی می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد: «زمزمه‌هایی قبلی وجود داشت و فقدان هیئت علمی و استاد اصلی‌ترین دلیلی است که برای تعطیلی این رشته عنوان شده، اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی نیز انگیزه قابل تاملی بوده است».
ظاهراً تخصص اصلی اساتید حقوق بشر دانشگاه تهران در رشته‌های حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل بوده است و اکنون با انحلال این رشته به گروه‌های مادر کوچ کرده اند.
در شرایطی که روند جذب در رشته حقوق بشر در دیگر دانشگاه‌های کشور متوقف نشده و حتی تغییر رو به رشد داشته است، به نظر می‌رسد تصمیم دانشگاه تهران، بیش از آن که تصمیمی ناشی از سیاست‌های علمی کلان باشد، برآمده از معادلات درونی دانشکده حقوق است.
دکتر خیرالله پروین، از اساتید حقوق بشر و حقوق عمومی دانشگاه تهران، از امر انحلال رشته حقوق بشر ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این مسئله به خبرنگار فرارو گفت: «مسئله عدم جذب دانشجو در کارشناسی ارشد حقوق بشر را برای نخستین بار از شما می‌شنوم».
دکتر پروین با بیان این که حقوق بشر گروه مجزایی از حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل نداشته است، درباره رایزنی‌های قبلی در این باره گفت: «پیش‌تر هیچ صحبتی در این زمینه نشده بود و من درباره صحت و سقم این مسئله اطلاعی ندارم و حتی در بین اساتید نیز صحبتی نبوده است.» پروین برای اطلاع بیشتر خبرنگار فرارو را به رئیس گروه، دکتر محمد اصلانی راهنمایی کرد. با این حال امکان گفت و گو با دکتر اصلانی به دلیل مشغله‌های کاری فراهم نشد.
دکتر ابراهیم موسی‌زاده از دیگر اساتید گروه حقوق عمومی و بشر دانشگاه تهران نیز از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی با بیان این که برای اطلاع از چرایی عدم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر باید مراتب امر را از معاونت آموزشی دانشگاه استعلام کرد، هرگونه مشورت و رایزنی قبلی در این زمینه را رد کرد. دکتر موسی‌زاده در عین حال احتمال موقتی بودن این توقف را مطرح کرد و یادآور شد: «پیش‌تر هم این اتفاق رخ داده بود که غرض اصلاح سرفصل‌ها بوده است».
معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز به دلیل حضور در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه تهران نتوانست پاسخگوی ابهامات به وجود آمده در این زمینه باشد.
حذف حقوق بشر دانشگاه تهران از دفترچه‌های انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چه امری موقت باشد، چه امری دائمی، ظاهرا بدون اطلاع اساتید دانشکده حقوق صورت گرفته و پیش از این که موعد کنکور برسد نیز در زمینه آن آگهی‌رسانی نشده است.

قتل عام درختان در فرمانیه تهران





درختان یک باغ ۱۴۲۵ متری در خیابان فرمانیه تهران قتل‌ عام شدند. روزِ روشن، لودرها آمدند، ریشه‌ها را بیرون کشیدند و درختان را قطع کردند.
به گزارش روزنامه شهروند، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران می‌گوید: «عاملان قطع درختان را به دستگاه قضایی معرفی و این باغ را مطابق قانون به نفع شهر تهران مصادره خواهیم کرد.»
تهران تا همین یک ماه پیش در فرمانیه خیابان نارنجستان هفتم، نبش کوچه نیلوفر، در پلاک ۲۰۴ یک پارک داشت؛ پارکی با ۱۴۰ درخت مثمر و غیرمثمر که لابه‌لای انبوه برج‌ها و ساختمان‌های سر به آسمان کشیده در شمیران، درخت‌هایی داشت که نفس می‌کشیدند و نفس‌کشیدن را برای مردم این شهر آسان‌تر می‌کردند اما یک روز لودرها آمدند و نفس‌هایشان را بریدند.
حالا دیگر قطع درخت و برداشتن نام و نشان پارک‌ها و فضای سبز آنقدر آسان شده که اره‌های برقی و لودرها منتظر تاریکی هوا نمی‌شوند. روز روشن مقابل چشمِ شهر می‌آیند و باغ‌ها و پارک‌ها را با خاک یکسان می‌کنند تا برجی یا مجتمعی جای درختان را بگیرد و به آسمان برود.
یکی از ساکنان کوچه نیلوفر که شاهد قطع درختان بوده است، می‌گوید: «یک روز آمدند با لودر و کلی ماشین دیگر، آنقدر مجهز بودند که درختان را نیم‌ساعته قطع کردند. ما هم هر چه اعتراض کردیم فایده‌ای نداشت. زنگ زدیم به شهرداری و کلانتری اما وقتی آنها آمدند ۱۲ ردیف اصلی درختان یعنی بخش عمده آنها را بریده بودند.»
پرونده پارک خیابان نیلوفر و درختانش که دیگر نیستند، حالا روی میز شورای شهر تهران است. محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره اینکه چرا این پارک تخریب شده است، می‌گوید: «این ملک فضای سبز محلی بوده و در واقع یکی از پارک‌های محله‌ای تهران بوده که بیش از ۲۰ سال است مردم از آن استفاده می‌کنند.
پارک، شبکه کامل آبرسانی داشته، روشنایی داشته و سال‌هاست مورد استفاده مردم محل بوده که ناگهان کسی که خود را مالک این زمین معرفی کرده، آمده و درختان، چراغ‌های برق و شبکه آبرسانی و هر چه در اینجا بوده را با خاک یکسان کرده و رفته است. حتی ماموران شهرداری ناحیه هم رفته‌اند که از قطع درختان ممانعت کنند جلوی آنها را هم گرفته‌اند و بازداشتشان کرده‌اند.»
به گفته حقانی، ماجرای این پارک و آنچه امروز به قطع این درختان منتهی شده از زمانی آغاز شده که‌ سال ۱۳۸۲ یکی از نهادها درباره این پارک محلی ادعای مالکیت کرده و شهرداری وقت هم به این ماجرا اعتراضی نکرده و بعدها این ملک به یک شخص خصوصی واگذار شده در حالی‌که این زمین G1۱۱ یعنی پهنه فضای سبز بوده و اجازه ساخت‌ و ساز نداشته اما دیوان عدالت اداری به قلع و قمع این درختان رأی داده است و با همین رأی هم مالک آمده و درختان، تاسیسات آبرسانی و حتی برق را از بین برده و معدوم کرده است.
او با بیان اینکه «ما نمی‌دانیم چطور این زمین بعد از ۲۰‌ سال پارک بودن ناگهان مالک پیدا کرده»، ادامه می‌دهد: «می‌گویند یکی از بساز و بفروش‌های منطقه یک، این زمین را خریده و قرار بوده در آن ساختمانی بسازند.»
حقانی با تاکید بر اینکه زمین پلاک ۲۰۴ در پهنه G۱۱۱ است و به هیچ‌وجه امکان ساخت‌ و ساز در آن وجود ندارد، اظهار می‌کند: «مالکی که این زمین را خریده باید به شهرداری مراجعه می‌کرده و حتی اگر پروانه می‌گرفت (که به دلیل قرار گرفتن این زمین در پهنه فضای سبز پروانه هم نمی‌گرفت) باید برای جابه‌جایی این درختان اقدام می‌کرد. باید بخشی از درختان با دستور شهرداری و رأی کمیسیون ماده ۷ خارج می‌شد، نه اینکه لودر بیندازند و همه چیز را نابود کنند.»
عضو شورای شهر تهران از برخورد قانونی با مالک این پرونده و عوامل قطع درختان خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس قانون، هر کس عالمانه و عامدانه درختی را از بین ببرد، این زمین باید به‌ نفع مردم مصادره شود و در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و ما هم مطابق قانون هم از طریق شورای شهر و هم از طریق سازمان پارک‌ها و فضای سبز علیه کسی که درختان را از بین برده شکایتی تنظیم خواهیم کرد و هم اینکه این ملک را به نفع شهر تهران مصادره می‌کنیم.»

بازگشت حسین فرزین به زندان در پی عدم تمدید مرخصی





حسین فرزین زندانی سیاسی زندان وکیل‌آباد مشهد در پی عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین فرزین از سرداران سابق سپاه، معاون سابق شهردار مشهد و کارگردان تلویزیون روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برای مدت سه روز به مرخصی اعزام شد.
وی طی روز شنبه در پی مخالفت با تمدید مرخصی‌اش خود را به زندان وکیل‌آبد مشهد معرفی نمود.
حسین فرزین بیستم مهرماه سال ۱۳۸۹با یورش نیروهای اطلاعات سپاه مشهد به منزلش دستگیر شده و بعد از ۳ ماه با قرار وثیقه‌ای ٣٠۰ میلیون تومانی، موقتا از زندان آزاد شده بود.
وی در تاریخ ۳ اسفند ماه سال جاری پس از احضار به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد تا محکومیت ۱۵ ماه زندان و ۲۰ ضربه شلاق خود را در این زندان تحمل کند.

نامه رضا شهابی در همدردی با خانواده کارگران معدن سوما





 اواخر هفته گذشته در پی انفجار در معدن ذغال سنگ سوما واقع در شمال غربی ترکیه نزدیک به ۳۰۰ معدنچی کشته شدند.
رضا شهابی فعال کارگری زندانی در زندان اوین در طی پیامی می‌نویسد: «من این ضایعه غم انگیز رابه تمامی کارگران جهان به ویژه کارگران معدن سوما، خانواده‌های کارگران جان باخته و سندیکای کارگری معدن، انرژی، آب و گاز و سایر نهاد‌های کارگری ترکیه صمیمانه تسلیت می‌گویم و دولت ترکیه و معدن داران مسئولین مستقیم این فاجعه دلخراش هستند.»
متن کامل پیام این زندانی سیاسی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
هم طبقه‌ای‌هایم در ترکیه
خواهران وبرادران زحمتکش
فاجعه تکان دهنده و تاسف بار سوما، جان باختن و مجروح شدن صد‌ها نفر از کارگران و هم طبقه‌ای‌هایمان، مارا در زندان غمگین و قلب مارابه درد آورد.
من این ضایعه غم انگیز رابه تمامی کارگران جهان به ویژه کارگران معدن سوما، خانواده‌های کارگران جان باخته و سندیکای کارگری معدن، انرژی، آب و گاز و سایر نهاد‌های کارگری ترکیه صمیمانه تسلیت می‌گویم و دولت ترکیه و معدن داران مسئولین مستقیم این فاجعه دلخراش هستند.
تا نظام سرمایه بر پاست، جان کارگران دراین نظام بی‌ارزش است
عضو هئیت مدیره و مسئول مالی سندیکای
کارگران اتوبوس رانی تهران و حومه
۲۶_اردیبهشت _۱۳۹۳
زندان اوین
رضا شهابی

ممانعت از ملاقات کامران رحیمیان و فواد خانجانی با بستگانشان





مسئولین زندان از ملاقات فواد خانجانی و کامران رحیمیان با اعضای خانواده‌هایشان در اوین جلوگیری کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه قرار بود کامران رحیمیان و فواد خانجانی برای ملاقات با بستگان زندانی خود در زندان اوین به این زندان اعزام شوند.
اما مسئولین زندان به بهانه اینکه این دو زندانی بهایی از پوشیدن لباس فرم زندان امتناع کردند از اعزام ایشان ممانعت به عمل آوردند.
کامران رحیمیان هم اکنون در سالن ۱۲ زندان رجایی شهرکرج بسر می‌برد و همسر وی فاران حسامی در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود.
فواد خانجانی نیز درحالی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهرکرج نگهداری می‌شود که خواهرش لوا خانجانی هم اکنون در بند زنان زندان اوین بسر می‌برد.
کامران رحیمیان، از اساتید دانشگاه بهاییان که به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده و حبس وی نیز در دادگاه تجدید نظر به تایید رسیده است. همسر وی فاران حسامی نیز از اساتید دانشگاه آنلاین بهاییان می‌باشد و به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده.
فواد خانجانی دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و زندانی عقیدتی زندان رجایی شهر کرج نیز به ۴ سال زندان محکوم شده است.
خواهر وی لوا خانجانی شهروند محروم از تحصیل بهایی در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ بازداشت شده و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

انتقال مجدد حمید منافی به بهداری اوین





حمید منافی فعال سیاسی آذربایجانی برای دومین بار در طول بازداشتش و به جهت وخامت جسمانی به بهداری اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منافی که از ۲۲ اردیبهشت ماه و به جهت اعتصاب غذا از بند عمومی به سلول انفرادی منتقل شده بود پس از گذشت سه روز از آغاز اعتصاب غذای خشک به بهداری اوین منتقل شد.
منافی ۲۴ اردیبهشت ماه و در یک تماس تلفنی با همسرش اعلام اعتصاب غذای خشک نموده بود.
هم بندی‌های وی علت انتقال منافی به بهداری اوین را خونریزی شدید معده وی عنوان کرده‌اند.
پیش‌تر این زندانی سیاسی، به مدت دو هفته و به علت درد شدید در قفسه سینه در بهداری اوین بستری شده بود.
یاد آور می‌شود که اسفند سال گذشته حمید منافی، به همراه ۶ فعال دیگر و به جهت شرکت در یک مراسم روز جهانی زبان مادری در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بود.
تا کنون و در ارتباط با این پرونده «علیرضا فرشی، بهنام شیخی، رستم کاظم‌پور و منصور فتحی» با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.
در این بین محمود اجاقلو یکی از بازداشت شدگان این پرونده نیز از هجدهم ماه جاری دست به اعتصاب غذا زده است.
گفتنی است، اکبر آزاد دیگر فعال بازداشتی این پرونده، در بند ۳۵۰ و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

بهنام ابراهیم‌زاده همچنان در بند ۲۰۹ اوین بسر می‌برد





بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری زندانی در زندان اوین پس از گذشت ۱۴ روز همچنان در بند ۲۰۹ نگهداری می‌شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده عصر شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ابتدا از سوی مقامات قضایی به دادسرای شهید مقدس زندان اوین احضار و پس از آن به سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «بهنام دو روز پس از بازگشت از سلول انفرادی بند ۲۴۰ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در این مدت تنها یکبار با خانه تماس کوتاهی داشت…»
وی در ادامه تصریح کرد: «ما اطلاعی نداریم که وی اکنون در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و یا عمومی.»
بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و در حال سپری نمودن چهارمین سال بازداشت خود است اواخر هفته گذشته به همراه ۹ تن دیگر از اسیب دیدگان پنج‌شنبه سیاه بند ۳۵۰ پس از تحمل قریب به ۱۵ روز انفرادی از بند ۲۴۰ به بند عمومی زندان اوین بازگشته بود.
بهنام ابراهیم‌زاده در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

علی معزی پس از دوهفته انفرادی به بند خود بازگشت





علی معزی که در پی حمله به زندانیان بند ۳۵۰ اوین (پنج‌شنبه سیاه) در زندان ندامتگاه کرج دست به اعتصاب غذا زده و به انفرادی منتقل شده بود به بند عمومی بازگشت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی معزی زندانی سیاسی کهن‌سال زندان ندامتگاه مرکزی کرج پس از شنیدن حمله به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در زندان اوین و ضرب و شتم ایشان در ۱۱ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد.
وی چند روز بعد و پس از پایان اعتصاب زندانیان سیاسی زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داد اما به‌دستور مسئولین به سلول انفرادی منتقل شد.
وی که از شرایط جسمی نامساعدی برخوردار است و از بیماری سرطان پروستات و هیدرونفروز کلیه رنج می برد، مدت دو هفته را با شرایط مذکور در سلول انفرادی بسر برد.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «علی معزی صبح روز شنبه به بند قبلی خود در زندان ندامتگاه مرکزی کرج بازگشت.»
علی معزی که سابقه بازداشت و زندان در دهه ۶۰ را نیز دارد در پاییز ۸۷ دستگیر و به دو سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که پس از تحمل دو سال حبس در زندان رجایی شهر و آزادی از زندان، مجددا در ۲۲ خرداد ماه سال ۹۰ به دلیل شرکت در مراسم علی صارمی از زندانیان سیاسی اعدام شده بازداشت شد.
نامبرده سپس بصورت غیابی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که با حساب محکومیت ۳ سال حبس تعلیقی پرونده قبلی، وی باید مدت ۴ سال را در زندان بسر برد.