۱۳۹۳ خرداد ۴, یکشنبه

پلمب یک مسجد اهل‌سنت در تالش





یک مسجد اهل‌سنت در تالش که ۶ سال از فعالیتش می‌گذرد توسط نیروهای امنیتی پلمب شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسجد رضوانشهر تالش صبح روز سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی پلمب شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «این مسجد ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺪﺍﺩﻥ ﻣﺠﻮﺯ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺴﺠﺪ به اهل‌سنت ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺎﻟﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎ ﻣﺠﻮﺯ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ۶ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﺬﺭﺩ اما نیرو‌های امنیتی و انتظامی آن را پلمب کردند.»
گفتنی است، در بسیاری از شهرهای شیعه نشین از جمله تهران شهروندان سنی از حق داشتن مسجد مخصوص خود محروم هستند.

احضار دراویش گنابادی ساکن خوزستان





در هفته گذشته اداره اطلاعات استان خوزستان، جمعی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی را جهت پاره‌ای توضیحات فراخوانده است.
 به گزارش مجذوبان نور، طی هفته گذشته تعدادی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی، با نام‌های امین بندری، غلام همتی، حسین نظری و سعید شایگان به اداره اطلاعات فراخوانده شدند و برای ساعاتی مورد بازجویی و تفتیش عقاید قرار گرفتند.
گفتنی است مامورین امنیتی، آقای بندری که مسئول برگزاری مجالس درویشی در این شهر است را در ارتباط با تعداد و آمار دراویش گنابادی این ناحیه تحت فشار قرار داده‌اند.
لازم به ذکر است که احضار و بازجویی اکثر این افراد از محل کارشان و در ساعات کاری صورت گرفته است.
یادآور می‌شود که اخیرا احضار و بازجویی غیرقانونی دراویش استان خوزستان شدت پیدا کرده است به طوری که در ماه‌های اخیر نیز گزارشاتی از احضار دراویش اهواز و ماهشهر منتشر شده بود.

داود رضوی ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد





داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،داوود رضوی عضو هیئت مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد که دو سال پیش به افتخار بازنشستگی نائل آمده ،در سحرگاه روز شنبه سوم خرداد ماه هنگامی که بنا بر دعوت پنج  سندیکای فرانسوی  به کشور فرانسه و شهر پاریس دعوت شده بود قصد خروج از کشور را داشت ، در آستانه ورود به هواپیما در فرودگاه امام خمینی توسط مامورین امنیتی از سفر ایشان جلوگیری به عمل آمد ه و به ایشان ابلاغ کردند که ظرف دو روز آینده به دادگاه انقلاب مراجه نماید.
رضوی که در ده سال اخیر به عنوان فعال سندیکائی و کارگری زحمات قابل توجهی برای احقاق حقوق کارگران متحمل شده بود قرار بود در نشستی کارگری که از طرف فدراسیونهای معروف سندیکایی در تاریخ بیست و ششم ماه می در شهر پاریس برگزار می شود حضور داشته باشد اما گویا از انجا که این دعوت از سوی عوامل امنیتی و قضائی داخل کشور مورد خوشایند نبوده از خروج نامبرده بدون اینکه ممنون الخروج باشد جلوگیری به عمل آمد.
لازم به ذکر است که آقای داود رضوی از سال ۱۳۸۴ فعالیت کارگری سندیکایی خود را آغاز کرد و همصدا با دیگر یاران سندیکاییش در اعتراضات و اعتصابات  سندیکایی در سال ۱۳۸۴ حضوری فعال و مستمرداشت و چندین نوبت سابقه بازداشت و صدور حکم قضایی برای ایشان از دیگر تجربه ها می باشد .

تحصن مردم بافق، سنگ آهن را به تعطیلی کشاند





واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی برغم مخالف‌های بسیاری که صورت گرفت همچنان در پرده ابهام است وهنوز مشخص نیست که تلاش‌های مردم ومسئولین به کجا می‌رسد. در آخرین اقدامات مقرر شد که این واگذاری از سایت سازمان خصوصی سازی حذف و خصوصی سازی متوقف شود. اما این وعده متحقق نشد ومردم نگران را که به دلیل عملکردهای مسئولین قبلی بی‌اعتماد شده‌اند به اعتصاب وتحصن واداشت. به این گونه که اکنون سنگ آهن بافق تعطیل شده است.
به گزارش آوای کار، این در حالی است که حتی دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر عدم انجام هر گونه کار در این زمینه بدون نظر مسئولان استان همچنان بدون تاثیر عمل مانده وگویا باندی قوی‌تر در پی اعمال نظرات خود در مورد این شرکت است. «بشارت نو» برای پی گیری وضعیت کنونی معدن گفت‌و‌گوهائی با مسئولین شهر بافق انجام داده است که ما (منظور از ما در اینجا سایت کلمه است) به بخش هائی از آن اشاره می‌کنیم.
محمد حسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق: چطور است که نامه آقای جهانگیری مبنی بر توقف خصوصی سازی در بافق قرائت شده، اما نتوانسته در تهران به سازمان خصوصی سازی یعنی از یک دفتر به دفتر دیگر برود؟ آیا تهران تا این حد بزرگ است؟ یا دستی درکار است؟ محمد حسن تشکری تاکید کرد: استاندار ۲۷ اردیبهشت برای توقف خصوصی سازی با رئیس سازمان خصوصی سازی جلسه مشترکی داشت که در حین‌‌ همان جلسه، سازمان خصوصی سازی به طور میانگین هر ساعت ۲ تا ۳ مرتبه با سنگ آهن بافق تماس گرفته واسامی سهامداران را درخواست کرد. این در حالی بود که استاندار برای توقف خصوصی سازی تلاش می‌کرد اما واگذار شرکت سنگ آهن در بورس به نماینده سهامداران شرکت سنگ آهن بافق اعلام کرد: کار واگذاری تمام شده است. شما به دنبال چه هستید؟ استاندارتان برای چه تشکیل جلسه داده است؟
عجیب است که آقای جهانگیری و وزیر صنعت ومعدن وتجارت مخالفند ونامه کتبی به وزیر اقتصاد و دارائی داده شده اما گوش کسی بدهکار نیست وهیچ کس نمی‌تواند کاری بکند.
محمد عباسی، سخنگوی شورای اسلامی شهر بافق: علت تعطیلی کنونی شرکت سنگ آهن بافق، اعتراض مردم به لغو نشدن خصوصی سازی است. خصوصی سازی شرکت سنگ آهن بافق ۲ شق است. به این گونه که ۷۱/۵ درصد از آن به صندوق بازنشستگی فولاد و ۲۸/۵ درصد آن از آن در فرابورس واگذار شود. مردم ومسئولین به طور شفاف موضع گیری واعلام مخالفت کردند. در جلسه مشترک استاندار با پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال جاری، مقرر شد از این پس به دلیل نارضایتی مردم ومحرومین منطقه، طبق دستور پیشین جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در باره شرکت سنگ آهن بافق با هماهنگی مسئولین شهرستان واستان اقدام وخواسته‌های آنان دیده شود. مردم بافق مارگزیده شده‌اند، چرا که پیش از این نیز ۲ مرتبه وعده‌های مسئولین محقق نشد وعملکرد مسئولین قبلی آنچنان نامناسب بوده که بی‌اعتمادی مردم را بدنبال داشته واین علت تحصن کنونی است. امیدواریم که با همکاری مسئولین شاهد حوادثی نباشیم که در سال ۹۰ برای بافق رخ داد.

حمله پلیس به تجمع حامیان محیط زیست در اصفهان





گردهمایی و زنجیره انسانی بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیست اصفهان در محوطه خشک شده زاینده رود، با دخالت پلیس و حمله ماموران لباس شخصی، به ضرب و شتم شدید و بازداشت برخی از حاضران منجر شد.
به نوشته وبسایت گفت‌وگو نیوز، علی‌رغم تجمع آرام که بدون حمل پلاکارد و یا حتی سر دادن شعار برگزار شده بود، پلیس از ساعات اولیه تجمع، سعی در متفرق کردن مردم داشت.
سایت محلی صاحب‌نیوز نیز با اظهار شگفتی از میزان خشونت پلیس در برخورد با این تجمع، در گزارشی میدانی به شرح آنچه روز جمعه اتفاق افتاد، پرداخته است:
مقارن ساعت ۹ صبح روز جمعه تعدادی از فعالان محیط‌ زیست و دوست داران اصفهان با اجتماع خود در فاصله پل های تاریخی سی و سه پل تا خواجو در حمایت از زاینده‌رود و برای رفع مشکلات خشک‌سالی زنجیره انسانی تشکیل دادند.
در این گردهمایی که به صورت خودجوش و مردمی و از طریق پیامک و دعوت در فضای مجازی شکل گرفته بود، بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیستی و اجتماعی اصفهان و نیز تعدادی از فعالان کشاورزی اصفهان حضور داشتند.
رفته‌رفته تا ساعت ۱۱ صبح بر تعداد اجتماع‌کنندگان افزوده شد و علی‌رغم اینکه این افراد بدون حمل پلاکارد وسر دادن شعار جمع شده بودند، از ابتدا پلیس سعی در متفرق کردن مردمی داشت که با سر دادن صلوات قصد نداشتن محل را ترک کنند.
در بین جمعیت اقشار مختلف مردم، از پیر و جوان و زن و مرد و کودک حضور داشتند و اکثرا مدعی بودند که قصد انجام کار سیاسی ندارند و تنها برای هم افزایی و یادآوری مشکلاتی که از خشکی زاینده رود گریبانگیر مردم شده به مسئولین اینجا جمع شدند.
یک جوان ۲۳ ساله مهندس معدن گفت: «نمی دانستیم برای دفاع از محیط زیست و رنجی که به مردم رسیده هم باید مجوز گرفت و تنها با پیامکی که برایمان آمد به محل آمدیم و فکر می کردیم اجتماع از طرف مدیران استان سامان دهی شده است.»
مشاهدات  حکایت از تذکر ابتدایی مأموران انتظامی به مردم دارد که ناگهان به حملات شدید عده‌ای مأمور در لباس شخصی و نظامی تبدیل شد که از سمت میدان انقلاب و نیز هتل پل به جمعیتی که با فاصله ۲۰۰ متر از سی‌وسه‌پل جمع شده بودند یورش بردند که این حملات منجر به زخمی شدن ۲ نفر شد که با آمبولانس منتقل شدند، همچنین حدود ۷ تا ۱۰ نفر از اجتماع‌کنندگان پس از ضرب و شتم شدید دستگیر و توسط خودروهای انتظامی منتقل شدند.
در میان درگیری زنانی قابل‌ مشاهده بودند که با حمله پلیس چادر از سرشان افتاده بود و حتی مأمورین به مرد ۴۵ ساله‌ای که کودک به دوشش بود نیز امان ندادند و با باتوم وی را ضرب و شتم کردند به صورتی که کودک از بغلش بر زمین افتاد.
تعداد کثیری از مردم هم با شکل‌گیری این درگیری که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید از فراز سی‌وسه‌پل و در بوستان های اطراف به نظاره این درگیری می‌پرداختند، همچنین پلیس به ضبط دوربین یکی از عکاسان و نیز موبایل‌هایی که از درگیری ها تصویر گرفته بودند، اقدام کرد.
گفتنی است اکثر خانم های اجتماع‌کننده محجبه بودند و پلاکارد یا نشان خاص و یا مشخصه‌ای که بیان‌کننده ماهیت حزبی و گروهی جریان باشد در بین افراد و این اجتماع دیده نشد.
پ. مستاجران می گوید: «در استان های همجوار حمایت شایانی از اجتماع مردم در خصوص خشکسالی و مشکلات آبی شده و حتی در آن اجتماعات علیه اصفهان شعار دادند، ولی اینجا مدیران ما علاوه بر حمایت نکردن با این مسایل هم برخورد می کنند.»
پیرزن حدوداً ۶۰ ساله‌ای هم که روی پله‌های خالی از آب، کنار دهنه سی و سه پل نشسته بود، گفت: «آمدم دعا کنم که خدا به مسئولین برای بازگرداندن آب به رودخانه کمک کند».
وی درحالی‌که کتاب مفاتیحش را نشان می‌داد، افزود: «این‌ها که اینجا هستند با کسی خصومت ندارند، ولی پلیس از ما می‌خواهد که اینجا را ترک کنیم و من گفتم تا مسئولین نیایند تکان نمی‌خورم».
یک عکاس و خبرنگار رسانه‌ای که نخواست نامش فاش شود، از ضبط دوربین عکاسی و ضرب و شتم خود سخن گفت.
گفتنی است پلیس با متفرق کردن اجتماع‌کنندگان با الفاظی نظیر ضد انقلاب و منافق و برخی الفاظ دیگر جمع مذکور را خطاب قراردادند. یکی از نیروهای انتظامی حاضر مدعی سازمان‌دهی این جمعیت برای ایجاد آشوب و ناامنی بوده و مدعی بود هدف این قشر سیاسی است نه حل مشکلات و ما باید با اجتماع بی مجوز برخورد کنیم.
پیگیری های مکرر خبرنگار ما با مسئولین نیروی انتظامی از جمله معاون نیروی انتظامی استان (سرهنگ حسین زاده) که در محل درگیری نیز حاضر بود، بی‌نتیجه مانده و تا این ساعت، پیگیری از واحد اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای نیروی انتظامی (سرگرد صادقیان) نتیجه‌بخش نبوده و این مسئولین نیروی انتظامی استان اصفهان علی‌رغم اینکه قرار بود با تماس اطلاعات لازم را به رسانه‌ها برسانند تا پاسی از شب اقدام نکردند و در تماس های آخر بیان کردند: نیروی انتظامی بعداً اطلاعیه صادر کرده و خبر می‌دهد ولی این اجتماع و برخورد نیروی انتظامی با افراد را انکار نکردند.

بازداشت یک کاربر فیسبوک در دهدشت





 بهمن تفضلی به‌دلیل فعالیت در فیسبوک بازداشت و به زندان دهدشت منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند دهدشتی بنام بهمن تفضلی به‌دلیل فعالیت در فیسبوک در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه پس از احضار به ستاد خبری سپاه، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.
این فرد که به گفته نزدیکانش به زندان گچساران منتقل شده فعلا بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد.
همچنین در شبکه‌های مجازی خبر بازداشت سه شهروند دیگر در شهر دهدشت بنام‌های افشین ضمانتی، رضا تجاره و داوود افروز منتشر شده بود. این سه شهروند دهدشتی به‌دلیل فعالیت سیاسی در فضای مجازی بازداشت شدند.
گفتنی است، دهدشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.

بلاتکلیفی کارگران کارخانه شهرآرنگ





یک کارگر کارخانه مواد غذایی «شهرآرنگ» استان قزوین از پرداخت نشدن دستمزد، عیدی و پاداش کارگران این کارخانه از فروردین سال ۹۰ خبر داد.
این کارگر درخصوص تعطیلی کارخانه شهرآرنگ به ایلنا گفت: از فروردین سال ۹۰ که کارخانه به طور کامل تعطیل شد تاکنون وضعیت ۶ کارگر این واحد بلاتکلیف است و دستمزد‌ها، عیدی‌ها و پاداش آن‌ها پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه ۵ نفر از این کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند اظهار داشت: این ۶ کارگر هرکدام حداقل ۲۵ سال در این واحد سابقه دارند. ۵ نفر از این کارگران مشمول مشاغل سخت و زیان آور هستند اما هنوز بازنشست نشده‌اند.
وی ادامه داد: پرونده این کارگران از سال ۶۹ تا ۷۵ نقص دارد و به خاطر دسترسی نداشتن به مدیران کارخانه این نقص‌ها هنوز برطرف نشده و کارگران نمی‌توانند بازنشست شوند.
وی افزود: با وجود اینکه کارخانه در این سه سال هیچ تولیدی نداشته این کارگران به خاطر تعلق گرفتن بیمه در واحد حضور داشته‌اند و به همین علت فرصت کار در شغل دیگری را پیدا نکرده‌اند.
این کارگر درخصوص وضعیت کنونی شرکت شهرآرنگ تصریح کرد: شهرآرنگ هنوز اعلام انحلال نکرده و کارگران نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. در مقطعی، به خاطر شکایت کارگران مقداری آهن آلات کارخانه به مزایده گذاشته شد و از این طریق بخش کوچکی از معوقات کارگران پرداخت شد. اما در حال حاضر بانک به خاطر بدهی‌ها این واحد را تصرف کرده است.

صدور حکم زندان برای یک فعال مدنی در مریوان





دادگاه انقلاب مریوان در اولین روز خردادماه ۹۳ دانا لنج آبادی را برای تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.
به گزارش رسیده به کلمه، یکی از نزدیکان این فعال مدنی ضمن تایید خبر گفت: ”این حکم در شعبه اول دادگاه انقلاب مریوان به ریاست قاضی لطفی صادر و روز پنجشنبه به سیروان هوشمند وکیل مدافع دانا ابلاغ شد”.
وی همچنین افزود: ”دیگر اتهاماتی که در کیفرخواست متهم عنوان شده بود اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی بود که دادگاه برای اتهام اقدام علیه امنیت دلایل را کافی ندانسته ولی به اتهام اخلال در نظم هنوز رسیدگی نکرده است”.
بازداشت این فعال مدنی در پنجم بهمن ماه ۹۲ توسط ماموران امنیتی شهر مریوان، به دنبال آن صورت گرفته بود که جمعی از فعالان مدنی و تعدای از شهروندان مریوانی سال گذشته پس از اعدام سه شهروند کرد در تجمعی اعتراضی شرکت کردند.
دانا لنج آبادی یکبار هم در سال ۸۹ به دلیل اعتصاب دانشویان پیام نور مریوان بازداشت و به یکسال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود و اگر حکم فعلی وی در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان تایید شود باید با احتساب ایام بازداشت، مجموعا دو سال را در زندان بگذراند.

مه آفرید خسروی اعدام شد





حکم اعدام مه آفرید امیر خسروی، متهم ردیف اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی در زندان اجرا شد.
صبح امروز سایت دادستانی تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم‌علیه زندانی مه‌آفرید امیرخسروی فرزند منصور، که از بابت افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه، به اعدام محکوم و حکم صادره در دیوان عالی کشور تأیید شده بود، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد.

صدور قرار وثیقه برای سراج الدین میردامادی





وکیل مدافع سراج الدین میردامادی از صدور قرار وثیقه برای موکلش توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین خبر داد.
گیتی پورفاضل روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه دادسرای اوین به میردامادی اجازه تماس تلفنی با خانواده را داده است، اظهار کرد: موکلم در تماس تلفنی چهارشنبه (دیروز) از بازداشتگاه با خانواده اش، گفته شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین برایش قرار وثیقه صادر کرده است.
وکیل مدافع سراج الدین میردامادی ادامه داد: هنوز از میزان و مبلغ قرار وثیقه صادر شده اطلاع نداریم و روز شنبه برای اطلاع از میزان و مبلغ قرار صادر شده به دادسرا مراجعه خواهم کرد.
پورفاضل پیشتر از ارسال پرونده میردامادی به دادگاه انقلاب خبر داده بود.
جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی ۱۸ دی ماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد.
میردامادی دو هفته پیش به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار و بازداشت شد.

بازداشت معصومه قلی‌زاده، فعال سابق دانشجویی





معصومه قلی‌زاده، فعال سابق دانشجویی و فعال چپ عصر روز گذشته، ۳۱ اردی بهشت ماه ۱۳۹۳، در تهران بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معصومه قلی‌زاده، فارغ‌التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی تهران بوده و برای ادامه‌ی تحصیل به کشور ترکیه رفته بود که مدتی پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
تاکنون، اطلاعی از محل نگه‌داری وی به دست نیامده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «وی ساکن تبریز بوده و احتمال دارد به اداره اطلاعات این شهر منتقل شود.»

اخبار جامعه بهایی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳





طی اردیبهشت ماه سال جاری ۵۸ سال زندان برای ۲۰ شهروند بهایی صادر شد و همچنین قبرستان شهروندان بهایی توسط سپاه تخریب و گودبرداری شد.
• ۳ اردیبهشت، چهارشنبه: صدور ۵۸ سال زندان برای ۲۰ شهروند بهایی در شهرستان یزد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۰ ماموران وزارت اطلاعات به خانه تعدادی از شهروندان بهایی در شهرهای یزد، اصفهان، کرمان و اراک حمله کرده و تعداد ۱۷ نفر را بازداشت کردند. پس از ۲ هفته ۳ شهروندان بهایی دیگر در شهر یزد بازداشت شدند.
کلیه بازداشت شده‌ها پس از حدود یک ماه مجموعا با قید وثیقه ۱ میلیارد و دویست میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.
پس از حدود یک سال حکم این افراد در شعبه ۱ دادگاه انقلاب یزد صادر و این ۲۰ شهروند بهایی مجموعا به ۵۸ سال زندان که ۳۸ سال آن تعزیری است محکوم شدند.
حکم فوق در تاریخ ۲۷ فروردین ماه سال جاری در شعبه تجدیدنظر استان به تایید رسید.
اسامی این ۲۰ شهروند بهایی و میزان محکومیت ایشان به شرح زیر است:
صبا گلشن (اصفهان): ۴ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی، شهرام اشراقی، مهندس خسرو دهقانی (اصفهان)، شهرام فلاح (کرمان)، نوید حقیقی (یاسوج)، ایمان رشیدی (یزد): ۳ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی، فریبرز باغی، ناطقه نعیمی، شبنم متحد، فریبا اشتری (یزد)، نغمه فارابی (اصفهان): ۲ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی فرح باغی؛ مهران اسلامی، اعظم مطهری، فرحناز میثاقیان (یزد)، سهراب نقی‌پور، آذر پورخرسند، ساسان حقیری، طاهره روحانی، ویدا حقیقی (اصفهان): ۱ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی
توضیح: در گزارش فوق احکام تعلیقی هم در حکم تعزیری و هم به صورت جداگانه محاسبه شده بود که تصحیح شد و بدین ترتیب احکام صادره برای این ۲۰ شهروند مجموعا ۵۸ سال حبس بوده است.
یکی از محکوم شدگان می‌نویسد:
در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۳ رئیس محترم دادگستری یزد در یک اقدام کاملا غیر قانونی و کم سابقه، مانع از تشکیل دادگاه تجدید نظر ۲۰ نفر از بهائیان یزد، اصفهان، اراک و کرمان گردیده و رأساً حکم دادگاه بدوی را در مورد مته‌مان تا ئید کرده و برای اجرا به شعبۀ اجرای احکام دادگستری یزد می‌فرستند. ایشان بدون اطلاع مته‌مان و وکلای ایشان و با مشورت معا ون خویش بر این بیعدالتی مهر تائید می‌زنند و تشکیل دادگاه تجدید نظر را مانع می‌شوندیکی از قضات بیدادگر سیستم قضائی یزد عنوان می‌کند که اگر قرار بود من تصمیم گیرنده باشم، شما هیچکدامتان حق حیات هم ندارید. در واقع ایشا ن تأسف می‌خورند که چرا در مورد ما بهائیان تصمیم گیرنده نیستند و مسئول دیگر می‌فرمایند که من وجدانم از صدور این حکم کاملاً آسوده و آرام است و هیچ تردیدی ندارم. این نمونه‌ای از دیدگاه این دولتمردان در این سرزمین مبارک است.
• ۷ اردیبهشت، یکشنبه: هجوم به خانۀ نسیم باقری، شهروند بهایی تهرانی، برای اجرای حکم چهار سال حبس.
بنا به اطلاع رسیده، حوالی ساعت ۷ صبح روز یک شنبه ۷ اردیبهشت چهار نفر از ماموران وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم تفتیش منزل و بازداشت نسیم باقری شهروند بهایی ساکن تهران، به منزل نامبرده یورش بردند. نسیم باقری را از خواب بیدار کرده و خواستار آن شدند که سریع جهت انتقال به زندان اوین برای گذراندن دوران محکومیت آماده شود. خانم باقری فقط توانست چند تا از داروهای ضروری را بردارد و سپس همراه ماموران به زندان اوین برده شد.
قابل ذکر است نسیم باقری به حکم دادگاه انقلاب تهران به چهار سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در موسسه غیرقانونی محکوم می‌باشد. مراد از موسسه غیرقانونی، دانشگاه مجازی بهاییان ایران می‌باشد که وظیفه تدریس به دانشجویان محروم از تحصیل بهایی را به عهده دارد. این در حالی است که از قبل نسیم باقری از اجری این حکم در این زمان اطلاعی نداشته است.
• ۸ اردیبهشت، دوشنبه: اقدام برای تخریب قبرستان بهاییان در شیراز
گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی، قصدتخریب قبرستان قدیم بهاییان (گلستان جاوید) شیراز را دارند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) را جهت ساخت مجموعه فرهنگی داشتند. گفتنی است، این قبرستان به قربانیان بهایی که در دهه ۶۰ اعدام شدند اختصاص دارد و پس از آن کسی در آنجا دفن نشده است. طبق آخرین گزارشات وسابل همچنان در محل حاضر است ولی اقدام برای تخریب گورستان هنوز آغاز نشده است.
• ۸ اردیبهشت، دوشنبه: تشکیل دادگاه محاکمه برای ۱۵ نفر بهایی در شیراز
در بهمن ماه سال ۸۹ بود که عده‌ای از هموطنان بهایی به جرم مسافرت به کشورهای هند و امارات دستگیر و همه آنان پس از بازجویی‌های مکرر در اداره اطلاعات شیراز٬ روانه زندان عادل آباد این شهر شدند. اما پس از پیگیری‌های خانواده‌ها و تلاش وکیل٬ این ۱۵ تن به قید وثیقه آزاد شدند. بنا به گزارش خبرنگار سحام٬‌ بنا به آنچه مطرح شده جرم اکثر آنان مسافرت به دبی و نیز کشور هند و بازدید از معبدشان در این کشور بوده است. همچنین از دیگر اتهاماتی که به این افراد زده شده می‌توان به تشکیل کلاس برای کودکان زیر پنج سال و نوجوانان و جوانان بهایی اشاره نمود. اسامی این افراد به این ترتیب است: «خانم‌ها ۱- یکتا فهندژ ۲ – مژده فلاح ۳- مژگان عمادی ۴ – سُمیترا ممتازیان و آقایان ۵ – هومن زارعی ۶ – نیما دهقان ۷ – کاووس صمیمی ۸ – کامبیزحبیبی ۹- محمد صادق نوریان ۱۰ – فریدعمادی – ۱۱- فرشید یزدانی ۱۲- سام جابری ۱۳- سینا ساریخانی ۱۴- پیام تسلیمی ۱۵- ایمان رحمت پناه. قابل ذکر است که حکم عدنان رحمت پناه در دادگاه تجدید نظر تصویب شد و محکوم به یکسال حبس شد.
• ۱۱ اردیبهشت، پنج شنبه: اقدام به تخریب قبرستان بهاییان در شیراز علی رغم دستور اماکن، توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی
جامعه جهانی بهایی از اقدام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تخریب یک گورستان تاریخی بهاییان در شیراز خبر داده و خواستار توقف این اقدام شده است. گزارشی که این نهاد دینی در روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، منتشر کرده است بیان می‌کند که خاک‌برداری از این گورستان و تخریب قبور آغاز شده و ده‌ها کامیون به سرعت در حال انتقال خاک‌ها هستند. یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «نماینده شهروندان بهایی موفق به کسب دستور توقف تخریب گورستان از اداره اماکن شدند. اما گروهی که قصد تخریب این گورستان را داشته دست از کار نکشیده و به گود برداری خود ادامه دادند. ایشان حتی یک مامور مسلح را نیز بر سر این زمین گذاشته بودند و به دستور اداره اماکن هیچ توجهی نکردند.
• ۱۶ اردیبهشت، سه شنبه: بازداشت نسیم اشرفی جهت اجرای حکم یکسال حبس تعزیری
صبح امروز در حالی که وی جهت انجام آزمایش پزشکی به آزمایشگاه بهار (خیابان امیرآباد) مراجعه کرده بود، توسط مامورین امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل گردید. وی پیش از این در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه‌ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. طبق رای دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم سه سال حبس تعزیری «نسیم اشرفی» به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
• ۲۱ اردیبهشت ماه، یکشنبه: بازداشت الهام فراهانی (نعیمی) و شمیم نعیمی جهت اجرای حکم
بنا به اطلاع واصله، ماموران امنیتی روز یک شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه یک مادر و پسر بهایی ساکن تهران را به نام‌های الهام فراهانی (نعیمی) و شمیم نعیمی را جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. قابل ذکر است الهام فراهانی به چهار سال حبس و شمیم نعیمی به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌باشند.
یکی از نزدیکان این دو شهروند بهایی به هرانا گفت: «صبح روز شنبه ماموران به منزل شمیم مراجعه کرده تا او را دستگیر کنند ولی چون منزل نبود قرار شد فردا برای جلب وی برگردند. صبح روز یکشنبه، شمیم آماده شده بود که خودش را به زندان معرفی کند که ماموران دوباره به منزل وی آمدند و او را بازداشت کردند… ساعتی بعد، چند نفر از اعضای خانواده شمیم برای خداحافظی با او به درب زندان اوین می‌روند که یک مامور می‌اید و سراغ مادر شمیم (الهام فراهانی) را می‌گیرد و می‌گوید شمیم می‌خواهد با مادرش خداحافظی کند… به خانم فراهانی (مادر شمیم) زنگ می‌زنند که خودش را به زندان اوین برساند ولی وقتی الهام به درب زندان می‌اید وی را هم دستگیر و برای اجرای حکم به زندان منتقل می‌کنند.»


یاداوری می‌شود عادل نعیمی، همسر الهام فراهانی و پدر شمیم نعیمی از تابستان سال ۹۱ در زندان می‌باشد. نامبرده محکوم به ده سال حبس تعزیری می‌باشد.

نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای یک دانشجوی کرد





صابر شیخ عبدالله دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی که در مهاباد بازداشت شد با خبر جدی صدور حکم اعدام روبروست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صابر شیخ عبدالله دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اهل مهاباد روز ۲۴ اسفند ماه ۹۲ بعد از بازگشت به مهاباد توسط اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شده و بتازگی در اخبار ۳۰: ۲۰ صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ای پخش شد که وی را به بمب گزاری سال ۱۳۸۹ مربوط دانسته است.
همچنین سایت بولتن نیوز در طی گزارشی مدعی شد: «که از این تعداد ۲ نفر بنامهای شیوا رده و خلیل عبدالله‌پور فرار کردند و ۳ نفر دیگر نیز بنامهای دیاکو رسول‌زاده، حسین عثمانی و صالح شیخ عبدالله نیز با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند.»
یک منبع نزدیک به صابر شیخ عبدالله در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «یک سناریوی عالی از طرف وزارت اطلاعات ایران نوشته شده است که متاسفانه دوست ما در این سناریو به عنوان یکی از عاملان این بمبگذاری معرفی شده و تفهیم اتهام شده است.»
وی در ادامه بیان داشت: «صابر شیخ عبدالله، در یک خانواده ساده و پدری نقاش ساختمان که در مهاباد یکی از شهرهای کردنشین ایران بزرگ شده و سال ۸۵ وارد دانشگاه پیام نور ارومیه می‌شود و در رشته آمار ادامه تحصیل می‌دهد و سال ۹۰ از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود و بعد به مدت ۷ ماه به سربازی می‌رود و بعد از قبولی در کنکور کار‌شناسی ارشد وارد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در رشته بیمه می‌شود. صابر پسری آرام است که از خون بیزار بود و هیچ گونه فعالیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در طول این سال‌ها نداشته و حتی برعکس اظهارات این سناریو یک بار هم به کردستان عراق نرفته است.»


گفتنی است، ۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۹ همزمان با رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شهر مهاباد بمبی در میان تماشاچیان منفجر شد که مجورح شدن چندین غیر نظامی انجامید. مسئولین قضایی و امنیتی در آن زمان این اتفاق را به گروههای تندرو مذهبی و آنچه «سلفی» می‌گویند نسبت دادند.

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان با موانع امنیتی روبروست











یکی از نشریات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی این تشکل با نام «موج نو» توقیف شد

تشکل «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان» که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سه بار با حکم تعلیق فعالیت مواجه شده بود، اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هنوز با موانع و مشکلات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری مجمع اسلامی دانشجویان، دو بار طی نامه‌های سرگشاده خطاب به دکتر روحانی خواهان برداشته شدن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه سمنان شده بود، اما همچنان برخوردهای سلیقه‌ای و غرض ورزانه در این دانشگاه ادامه دارد.
در سال تحصیلی جدید، نه تنها برنامه‌های سیاسی این تشکل، بلکه برنامه‌هایی نظیر «اجرای کنسرت موسیقی»، «تریبون آزاد دانشجویی» و «فراخوان کتاب خوانی» نیز با سد «عدم صدور مجوز» مواجه شد. اخیرا نیز برنامه «بزرگداشت دکتر مصدق» با سخنرانی دکتر احسان شریعتی و حسین شاه حسینی که قرار بود سی‌ام اردیبهشت و به مناسبت زادروز دکتر مصدق برگزار شود، با عدم صدور مجوز از سوی هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی، به دلایل «ایجاد حاشیه در شهر و دانشگاه» و همچنین «عدم موافقت نهادهای خارج دانشگاهی با اجرای این برنامه»، برگزاری آن لغو گردید.
در همین هفته نیز یکی از نشریات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی این تشکل با نام «موج نو» توقیف شد؛ دلیل توقیف این نشریه، ننوشتن نام نویسندگان و منابع مطالب و مقالات مندرج در نشریه عنوان شد که این حکم با ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی آیین نامه نظارت بر فعالیت نشریات دانشگاهی تناقض آشکار دارد. همچنین به مدیران مسئول نشریه‌های «والش»، «سایه» و «قاب شیشه‌ای» که همگی به صاحب امتیازی این تشکل هستند، تذکراتی داده شده است که خلاف دستورالعمل اجرایی آیین نامه نظارت بر فعالیت نشریات دانشگاهی می‌باشد.
گفتنی است، این تشکل جزء معدود تشکل‌های دانشجویی منتقد کشور است که همچنان به صورت رسمی و قانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۱۸۰۰ کارگر در سال گذشته جان خود را از دست دادند





معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت حوادث محیط‌های کار هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به کشور خسارت وارد می‌کند.
«حسن هفده تن» روز گذشته (۳۱ اردیبهشت) در گردهمایی مدیران کل اجرایی، معاونان و روسای ستادی روابط کار سراسر کشور در اصفهان، به ایلنا، گفت: در سال گذشته، ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار رخ داد که بیش از یک هزار و ۸۰۰ مورد آن منجر به فوت شد.
وی افزود: به دلیل کاهش امنیت نیروی کار و کاهش امنیت سرمایه گذاری شرایط قراردادهای کار تغییر یافته، به گونه ای که بیش از ۹۰ درصد قرارداد‌های کار در سال گذشته موقت بوده است.
هفده تن با اشاره به اینکه «مخفی کاری و عدم شفافیت در ارائه آمار‌ها توسط استان‌ها ما را در برنامه ریزی دچار اشتباه می‌کند»، ادامه داد: قوانین و مقررات به تنهایی برای کاهش حوادث ناشی از کار کافی نیست.
معاون روابط کار وزارت کار اظهار کرد: یکی از غفلت‌های این وزارتخانه استفاده نکردن از ظرفیت‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بوده است. نه تنها باید نگاه حمایتی به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی داشت بلکه باید از خلاقیت آنان نیز استفاده کرد.
وی ضمن انتقاد از نگاه مظنون آمیز به کار فرمایان تاکید کرد: این نوع نگاه‌ها و همچنین نگاه‌های تحقیرآمیز به کارگران باید اصلاح شود.
هفده تن در ادامه بیان کرد: یکی از نقاط ضعف مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها این بود که سهم مزد کارگران در قیمت تمام شده تولید پایین دیده شد و قدرت خرید آن‌ها را به حدود دو سوم کاهش داد

شش جوان سازنده ویدیوکلیپ هپی آزاد شدند





چند جوان تهرانی که به علت تهیه یک ویدیو کلیپ با آهنگ «هپی» فارل ویلیامز‌ خواننده آمریکایی‌، بازداشت شده بودند، به قید وثیقه آزاد شدند اما سازنده این کلیپ همچنان در بازداشت است.
به گزارش بهارنیوز، ریحانه طراوتی، یکی از این دستگیرشدگان در اینستاگرام خود عکسی پس از آزادی‌اش منتشر کرده و در زیر آن نوشت: «من برگشتم. از فرل (ویلیامز) و همه کسانی که دلواپس ما بودند تشکر می‌کنم.» همکار افشین سهرابی، یکی دیگر از دستگیرشدگان نیز در تویی‌تر خود خبر از آزادی او داده است. روز سه‌شنبه‌ فرمانده پلیس تهران خبر داده بود که همه کسانی که در نسخه ایرانی این موزیک ویدئو نقش داشتند، شناسایی و بازداشت شده‌اند. سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران در گفتگو با سیما، ضمن تائید بازداشت این افراد گفته بود که این دختران و پسران طی دو ساعت شناسایی و ظرف شش ساعت همه دستگیر شده‌اند. در گزارش تلویزیون که با جمله «آبرویی که در سراب تست بازیگری ریخته شد» آغاز می‌شود، آمده که این افراد توسط گروهی «اغفال» شده‌اند.
با فاصله‌ای اندک پس از انتشار خبر دستگیری این شش نفر، بلومبرگ، گاردین، نیویورک‌تایمز، هافینگتون‌پست، بازفید و ده‌ها رسانه معتبر جهانی به پوشش متن و حاشیه ماجرا پرداختند و با گذشت مدت‌زمانی کم از زمان پخش این گزارش در تلویزیون سراسری ایران٬ موج‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی به زبان فارسی و انگلیسی برای آزادی آن‌ها به راه افتاد.
در این گزارش یک دقیقه و ۳۵ ثانیه‌ای گفته شده که این جوانان که در کوچه‌ها و پشت‌بام خانه‌ای در تهران با آهنگ فارل ویلیامز می‌رقصند، «در سراب تست بازیگری آبروی خود را ریخته‌اند» یا گفته می‌شود «جوانانی‌اند که می‌خواستند هنرپیشه شوند اما سر از ناکجاآباد درآورده‌اند.» آن‌ها در حالی که پشتشان به دوربین است٬ به شیوه سنتی صدا و سیما اعتراف می‌کنند که فریب فردی را خورده‌اند که به آن‌ها گفته چیزی از آنچه ضبط می‌شود در جایی پخش نخواهد شد.
ساعاتی پس از انتشار گزارش این ماجرا در رسانه‌های جهانی٬ فارل ویلیامز٬ سازنده آهنگ «هپی» که تا کنون نسخه‌های متعددی از موزیک‌ویدئوی آن در سراسر جهان توسط طرفداران و علاقمندانش ساخته‌شده و از مجموع آن‌ها اولین موزیک‌ویدئوی ۲۴ ساعته تاریخ» تهیه شده٬ در صفحه فیس‌بوک خود به بازداشت جوانان ایرانی واکنش نشان داد. فارل ویلیامز در این پست فیس‌بوکی نوشت: «بیش از حد تصور مایه تاسف است که این بچه‌ها فقط به خاطر تلاش برای ترویج شادی دستگیر شده‌اند.»
تویی‌تر انگلیسی منسوب به حسن روحانی نیز پس از انتشار خبر دستگیری این جوانان نوشت: «شادی حق مردم ما است. ما نباید در برابر رفتارهایی که از شادی ناشی می‌شوند، بسیار سختگیر باشیم.»
ویدئویی که این افراد با ذکر نام خود در پایان کلیپ منتشر کرده بودند و ظرف چند هفته بیش از ۲۰۰ هزار بیننده داشت٬ حالا از دسترس خارج شده است٬ اما کاربران نسخه‌های دیگری از آن را در پلت‌فرم‌های گوناگون آپلود کرده و در دسترس قرار داده‌اند.
بازسازی ویدئوی «هپی» که از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین ترانه‌های ماه‌های اخیر بوده است، در سراسر جهان رایج شده است و صد‌ها نمونه از بازسازی این ویدئو و رقص جوانان با این آهنگ در فضای مجازی دیده می‌شود. چندی پیش ویدئوی تازه‌ای از رقص شماری از مسلمان‌های بریتانیایی با این آهنگ در سایت یوتیوب با استقبال زیادی روبه رو شد. این موزیک ویدئو که «مسلمان‌های خوشحال بریتانیایی» نام دارد، از زمان انتشارش بر روی سایت یوتیوب در ۱۵ آوریل بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار بیننده داشته است.

بهزاد نبوی با پایان دوره محکومیت آزاد شد





مهندس بهزاد نبوی چهره شاخص اصلاح طلب با پایان یافتن دوران محکومیت خود آزاد شد.
به گزارش امید، بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و وزیر صنایع سنگین کابینه نخست وزیر دوران دفاع با پایان یافتن دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد.
وی در بعد از برگزاری انتحابات ۸۸ بازداشت و به ۵ سال حبس محکوم شد.
نبوی از مبارزان قبل از انقلاب و از چهره های شاخص اصلاح طلب است که او را به لقب چریک پیر می شناسند.

حکم هشت سال زندان آرش مقدم اصلان‌پور تایید شد





محکومیت هشت سال زندان آرش مقدم اصلان‌پور (آرش اشایی) در دادگاه تجدیدنظر استان به تایید رسید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم ۸ سال حبس تعزیری آرش مقدم اصلان‌پور (آرش اشایی) در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
این فعال فرهنگی در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۲ توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهر کرج بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل گردید.
وی یکی از فعالین فرهنگی و پیرو دین زرتشت می‌باشد که به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی در تاریخ یکم دی ماه ۹۲ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و در ‌‌‌‌نهایت به اتهامهای توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم گردید و یک شنبه گذشته این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحد به تایید رسید.

اعدام مرد ۴۰ ساله درزندان مشهد





مردی که همسرش را در مشهد به قتل رسانده بود، سپیده دم سه شنبه گذشته در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شد.
به گزارش خراسان، شهریور سال ۱۳۸۶، مرد جوانی که با ادعای سوء ظن نسبت به همسرش،او را با ضربه چاقو در مشهد به قتل رسانده بود دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.پس از اعترافات صریح متهم و تکمیل تحقیقات، این پرونده با صدور کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت.
قضات دادگاه نیز پس از برگزاری چند جلسه محاکمه، متهم را به قصاص نفس محکوم کردند.
رای صادره پس از تایید دیوان عالی کشور و فراهم شدن مقدمات اجرای حکم در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد و قاتل با حضور قاضی اجرای احکام، پزشک قانونی و دیگر مسئولان ذی ربط به چوبه دار سپرده شد.

مریم شربتدار قدس، معلم و فعال مدنی به یک سال حبس محکوم شد





مریم شربتدار قدس، آموزگار، فعال مدنی و از حامیان جنبش سبز، در دادگاهی به ریاست قاضی احمدزاده به یک سال حبس محکوم شد.
 به گزارش کلمه، مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب که طی ماه های گذشته چندین بار برای ارائه ی پاره ای توضیحات به بازپرسی شعبه دو اوین احضار و با قید کفالت آزاد شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به یک سال حبس تعزیری که به مدت ۵ سال تعلیق شده است محکوم شد.
اتهامات وی بر اساس شکایات سپاه “نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. تفهیم اتهام وی به دلیل مصاحبه ها و یادداشت هایی بود که در طول چهار سال گذشته و حبس همسرش در زندان اوین منتشر شده بود. در حکم وی آمده به دلیل شرایط خانوادگی و عدم پیشینه ی کیفری یک سال حبس تعزیری وی به مدت ۵ سال معلق می شود که در صورت هر گونه فعالیتی لازم الاجرا خواهد بود.
مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی معاون وزیر دولت خاتمی است که پاییز سال گذشته پس از تحمل بیش از ۴ سال و نیم حبس به اتهام حوادث پس از انتخابات ۸۸ از زندان اوین آزاد شده است.
بر اساس این گزارش، یکی از موارد بازجویی وی ارتباط نزدیک و تعامل با خانواده های زندانیان سیاسی مطرح شده است.این حکم در حالی صادر شده است که ساجده عرب سرخی دختر وی نیز طی ماه های گذشته بارها برای بازجویی احضار شده و در انتظار دادگاهی با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی” است. وی همچنین در دادگاهی غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.