۱۳۹۳ خرداد ۹, جمعه

شهرام چینیان در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برد








شهرام چینیان زندانی بهایی زندان رجایی شهر کرج که به میان زندانیان خطرناک تبعید شده در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام چینیان میاندوآب شهروند بهایی زندانی در زندان رجایی شهر کرج طی روز چهارشنبه ۷ خرداد ماه از سالن ۱۲ این زندان که به زندانیان سیاسی و عقیدتی اختصاص دارد به بند ۱ که به جرایم خطرناک همچون قتل، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه اختصاص دارد منتقل شد.
وی هم‌اکنون در «حسینیه» سالن ۲ بند ۱ در شرایط نگران کننده‌ای نگهداری می‌شود و مسئولین زندانیان عادی را از تماس و صحبت با وی منع کرده‌اند.
یکی از زندانیان این سالن به گزارشگر هرانا گفت: «مردانی رئیس زندان رجایی شهر به وکیل بند ۱ گفته که کسی حق ندارد با این فرد حرف بزند زیرا شما را شسشوی معزی می‌دهد.»
گفتنی است، «حسینیه» به اتاقهای بزرگی (حدود ۲۰۰ م‌تر) در انتهای هر سالن زندان رجایی شهر گفته می‌شود که برخی مواقع تا ۳۰۰ زندانی بصورت دست جمعی در آن می‌خوابند.
شهرام چینیان در اسفند ۱۳۸۷ دستگیر و در ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ با ارائۀ جواز کسب به عنوان وثیقه آزاد شد. وی در این مدت تا زمان آزادی‌اش در زندان اوین بازداشت بود.
وی در شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب به ۸ سال زندان محکوم شد، امّا در حالی که حکم او در روند تجدید نظر قرار داشت، در ۲۵ دی ۱۳۹۰ احضار و حین مراجعه دستگیر و در اوین زندانی شد.

بازرسی خشن توام با تخریب وسایل زندانیان در زندان بندرعباس





طی هفته گذشته تنها دوبار بند ۱ زندان بندرعباس مورد بازرسی خشن قرار گرفت و کولر‌ها و یخچالهای بند توسط ماموران گارد تخریب شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران گارد زندان مرکزی بندرعباس تنها طی هفته‌ای که گذشت در دو نوبت (روز یکشنبه و سه‌شنبه) به بند ۱ یورش برده و اقدام به بازرسی کامل بند بدون حضور زندانیان نمودند.
یکی از زندانیان این بند به گزارشگر هرانا گفت: «ماموران گارد حتی اجازه ندادند مسئول اتاق‌ها در هنگام بازرسی حضور داشته باشند و همه را به هواخوری بند فرستادند. در هر دو بازرسی ماموران گارد درحالی که رئیس حفاظت و مدیران همراهیشان می‌کردند تمام یخچال‌ها و کولرهای گازی زندانیان را بازگرده و بعضا اقدام به شکستن آن‌ها کردند. این درحالی است در گرمای طاقت فرسای بندرعباس بدون یخچال و کولرگازی نمی‌توان زندگی کرد.»
وی در ادامه گفت: «بازرسی روز یک‌شنبه [۴ خرداد ماه] ساعت ۶ صبح صورت گرفت و هرچه از این بازرسی سالم مانده بود روز سه‌شنبه [۶ خرداد ماه] نابود شد. ماموران گارد تمام خوراکی‌ها و وسایل شخصی زندانیان را نیز تخریب کردند و…»

پرونده سازی مجدد برای ملک محمدآبادیان و صدیق دلیری





ملک محمدآبادیان که به همراه سه فرزند خود در پرونده امام جمعه راسک بازداشت شده بود با پرونده سازی مجدد از سوی نهادهای امنیتی مواجه شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ملک محمد آبادیان و سه فرزندش جواد، هادی و عبدالله (فواد) که از اسفند ماه ۹۰ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به همراه مولوی فتحی محمد نقشبندی در بازداشت به سر می‌برند. داماد وی صدیق دلیری در ارتباط با همین پرونده بازداشت و مدتی بعد با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
یکی از نزدیکان ایشان در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «چندی پیش یک معلم به نام جواد نوروزی در شهرستان سرباز بخش حیط به ضرب گلوله کشته شد که‌‌‌ همان موقع احتمال دست داشتن مقامات امنیتی در قتل وی را خانواده‌اش مطرح کردند. اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه از طرف وزارت اطلاعات داماد ملک محمد آبادیان را بازداشت کرده‌اند و بهانه‌یشان این است که گلوله‌ها شبیه گلوله‌های ترور مولوی مصطفی جنگی زهی است. این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که صدیق دلیری (آسکانی) زمان وقوع قتل در محل کار خود حضور داشته است.»
وی در ادامه گفت: «ملک محمد آبادیان هم که از سه سال پیش در زندان بسر می‌برد از سوی ماموران وزارت اطلاعات و دادستان زاهدان به مشارکت در قتل متهم شده است.»
وی سپس اظهار کرد: «ملک محمدآبادیان هفته گذشته از بند ۶ زندان مرکزی زاهدان به وزارت اطلاعات منتقل می‌شود و به مشارکت در قتل جواد نوروزی متهم می‌شود. ماموران دفعه قبل که وی را به وزارت اطلاعات برده بودند سعی داشتند به اعترافات اجباری وادارش کنند.»
این منبع در پایان گفت: «وزارت اطلاعات برای اینکه می‌خواهد به هر ترتیب ملک محمد آبادیان را متهم به ترور معرفی کند دست به این کار زده و می‌خواهد پرونده جدیدی علیه وی شکل دهد تا وی را مجبور به پذیرش اتهام ترور مصطفی جنگی زهی کتند.
لازم به ذکر است که ملک محمد آبادیان به همراه سه فرزند، داماد، و چند نفر از اقوامش و همچنین مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه شهرستان راسک، مولوی عبدالغفار نقشبندی نائب امام جمعه شهرستان راسک و مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه پارود از آغاز سال ۹۰ تا کنون در بازداشت به سر می‌برند و اخیرا با وجود قول ازادی رسمی با احکام سنگینی از اعدام، زندان و تبعید مواجه شده‌اند.
گفتنی است، «جواد نوروزی» معلم پایه ۶ روستای حیط از توابع شهرستان شرباز (راسک) صبح روز ۲۶ فروردین ماه هنگام رفتن به محل کار به ضرب ۵ گلوله توسط راکبان موتور سوار مسلح به سلاح گرم کشته شد. برخی فعالین مدنی بلوچ نیروهای امنیتی را در قتل وی دخیل می‌دانستند.

اعدام چهار زندان به هفته بعد موکول شد










چهار زندانی متهم به قتل زندان رجایی شهر کرج که جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند به بندهای خود بازگشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۵ خرداد ماه چهار زندانی متهم به قتل در زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
این چهار زندانی با نامهای جلال استادی و جلال آذرمهر از بند ۱ و علی‌رضا رمضانی و علی جبار از بند ۲ (معروف به دارالقرآن بودند که اعدامشان برای مدتی به تعویق افتاده و به بندهای خود بازگشتند.
یکی از نزدیکان جلال آذرمهر به گزارشگر هرانا گفت: «بدلیل مبعث حضرت رسول اعدام‌ها رو یک هفته به تعویق انداخته‌اند و قرار شده هفته آینده حکم ایشان به اجرا درآید.»
وی همچنین گفت: «جلال اهل سقز است و متهم است که شش سال پیش مرتکب قتل شده. ولی از آنجا که در قوانین فعلی ایران قتل درجه بندی نمی‌شود به اعدام محکوم شده. وگرنه قتل وی درجه ۲ بود و نباید چنین مجازات سنگینی برایش صادر می‌شد. وی تاکنون ۳ بار به پای چوبه دار رفته.»
این منبع در توضیح نوع قتل که توسط جلال آذرمهر صورت گرفته گفت: «مقتول خدا بیامرز اهل کرمانشاه بود. در یک نزاع با زنجیر به سمت جلال آذرمهر حمله می‌کند و جلال هم با یک ضربه چاقو از خود دفاع می‌کند که متاسفانه ایشان کشته می‌شوند.»
وی در پایان گفت: «بستگان مقتول اکثرا یا روزنامه نگار هستند و یا در خارج از کشور و از طبقه روشنفکر جامعه محسوب می‌شوند، ما از ایشان تقاضا داریم که جلال آذرمهر را ببخشند و نگذارند برای چهارمین بار به پای چوبه اعدام برود.»
گفتنی است، جلال آذرمهر هم‌اکنون در سالن ۳ بند ۱ نگهداری می‌شود.