۱۳۹۳ خرداد ۱۴, چهارشنبه

۱۷۰کپرنشین در جیرفت گرفتار آتش‌سوزی شدند





کاووس محمودی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از گرفتار شدن ۱۷۰ کپرنشین در شعله‌های آتش در شهرستان جیرفت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمودی افزود: «امدادگران پس از ۱۳ ساعت تلاش موفق به نجات مصدومان شدند.»
به‌گفته وی این آتش‌سوزی در ۳۳ کپر روستایی در روستای علی‌آباد جیرفت رخ داده است، محمودی گفت در این آتش‌سوزی کسی کشته نشده است.
وی همچنین از توزیع پتو، پوشاک، فانوس، انواع کنسرو، برنج، قند و شکر در میان حادثه‌دیدگان خبر داد.
در برخی مناطق جنوب استان کرمان زندگی کپرنشینی همچنان وجود دارد.

ارسال پرونده ستار بهشتی به تجدید نظر





 وکیل اولیا دم ستار بهشتی وبلاگ نویس متوفی اعلام کرد که پرونده مامور نیروی انتظامی متهم پرونده فوت ستار بهشتی، برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر، به شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد.
«گیتی پورفاضل» وکیل مدافع خانواده مرحوم ستار بهشتی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پیامکی از سوی دادگستری تهران دریافت کردم که طی آن اعلام شده، پرونده ستار بهشتی برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شده است.
وی ازحکم صادره توسط شعبه ۱۰۵۷ دادگاه (رسیدگی کننده) کارکنان دولت دراین پرونده اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: احتمالا دادگاه، مجازاتی را برای متهم تعیین کرده و پرونده با اعتراض وی به شعبه تجدید نظر ارسال شده است.
وکیل مدافع اولیا دم ستار بهشتی ادامه داد:براساس صحبتی که با موکلانم داشتم، آنها نیز از حکم صادره بی اطلاع بودند و اعلام کردند هیچ حکمی از سوی دادگاه ابلاغ نشده است.
پور فاضل افزود: البته موکلانم در این پرونده در رابطه با قتل شبه عمد هیچ شکایتی نداشته اند و این در حالیست که رسیدگی به اتهام قتل شبه عمد نیازمند شاکی خصوصی است.
وی گفت:اولیا دم ستار بهشتی معتقد به قتل عمد در این پرونده هستند و قتل شبه عمد را قبول ندارند.
پس از رسیدگی درشعبه اول دادسرای جنایی تهران به پرونده مامور پلیس فتا وصدورکیفرخواست توسط دادستانی، شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری درتاریخ ۱۹فروردین ماه امسال بدون حضور اولیا دم تشکیل شد.
ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی ۹ آبان سال ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد و سه روز پس از بازداشت، یعنی ۱۳ آبان ماه درگذشت.
پس از فوت ستار بهشتی با شکایت اولیا دم، پرونده ای به اتهام قتل عمد تشکیل شد،اما شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران، مرگ ستار بهشتی را قتل شبه عمد تشخیص داد که وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی به این مساله اعتراض کرد و پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع شد.
پس ازچند مرتبه رفت وآمد پرونده بین دادسرا و دادگاه، دادگاه، مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص و آن را به دادسرای جنایی ارجاع داد.
در نهایت، رسیدگی به پرونده ستار بهشتی به اتهام قتل عمد بسته شد و دادسرا از خانواده اوخواست برای پیگیری اتهام قتل شبه عمد شکایت جدیدی ارایه کنند که اولیا دم ستار بهشتی درنامه ای به دادستانی تهران از این کار خودداری کردند.

بازداشت سه تن از فعالان وبلاگ نویس و دانشجویی در شیراز و اهواز





سه تن از فعالان وبلاگی و دانشجویی، طی روزهای گذشته در شیراز و اهواز بازداشت شدند.
به گزارش کمیته گزارشگران، مصطفی صفری و فرزین فرزاد روز شنبه، دهم خرداد ماه در شیراز و محمود صالحی، روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه، در اهواز بازداشت شده اند.
بر اساس این گزارش، مصطفی صفری فعال وبلاگ نویس (صاحب وبلاگ «نسل نو») و فرزین فرزاد فعال دانشجویی، روز شنبه دهم خرداد ماه، در حالیکه قصد ورود به دانشگاه آزاد شیراز را داشتند، توسط سرنشینان یک دستگاه خودروی ون متوقف و با ضرب و شتم مجبور به سوار در خودروی مذکور شدند.
دو تن از ماموران لباس شخصی در حالیکه بیسیم به دست و مسلح به سلاح کمری بودند، به چند دانشجوی که در محل بازداشت تجمع کرده بودند، به طور اهانت آمیزی تذکر دادند که فورا محل را ترک کنند.
همچنین ماموران با مراجعه به منزل آقای صفری، محل را مورد تفتیش قرار داده و وسایلی از جمله کامپیوتر شخصی وی را با خود انتقال دادند.
روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه نیز، محمود صالحی، فعال فیسبوکی و دارنده وبلاگ «نگاه برابر»، در محل کار خود در اهواز بازداشت شد. این گزارش می افزاید؛ ماموران لباس شخصی ظهر روز یکشنبه با مراجعه ی دو تن از ماموران که حکم بازرسی محل را داشتند، اقدام به تفتیش محل کرده و ضمن بازداشت آقای صالحی، کتب، فایلها و سی دی های موجود را ضبط نموده و با خود انتقال دادند.
بر اساس گزارش منابع مذکور و شاهدان، آقای صالحی از نوکیشان مسیحی بوده و چند بار توسط اداره اطلاعات استان احضار شده بود.
هنوز از دلیل اصلی بازداشت، محل نگهداری، و وضعیت این بازداشت شدگان، اطلاعات جدیدی مخابره نشده است.

بازرسی ماهانه زندانیان اهل‌سنت بدون حفظ کرامت انسانی زندانیان





روز شنبه سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج مورد بازرسی قرار گرفت و زندانیان این بند بدون رعایت کرامت انسانی و بصورت بی ادبانه مورد بازرسی قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۳ بعد از ظهر روز شنبه ۱۰ خرداد ماه سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج مورد بازرسی ماهانه قرار گرفت.
این سالن که به زندانیان اهل‌سنت اختصاص دارد و اغلب ایشان را شهروندان کرد تشکیل می‌دهند هم‌اکنون نزدیک ۱۰۰ زندانی را در خود جای داده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “روز شنبه ۷۰ تن از ماموران امنیتی زندان به این سالن حمله کردند و پس از بازرسی کل اتاقها و حسینیه وسایل زندانیان را بهم ریخته و به آنها بی‌احترامی کردند.”
وی در ادامه گفت: “ماموران برخی وسایل شخصی زندانیان را با خود بردند و زندانیان را مورد بازرسی بدنی قرار دادند. در هنگام بازرسی کتاب‌های قرآن زیر دست و پا افتاده بود که این موضوع باعث بروز ناراحتی در بین زندانیان این سالن شد.”
وی ضمن اینکه این بازرسی را بدون شئونات اخلاقی و اسلامی عنوان کرد گفت: “یک سری از وسایل قیمتی زندانیان از قبیل انگشتر و غیره توسط ماموران به سرقت رفته است.”

اعدام نه زندانی در زندان رجایی شهر کرج





روز یک‌شنبه همزمان با غلامرضا خسروی ۸ زندانی دیگر با هویت و اتهام نامعلوم در محوطه زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده دم یک‌شنبه ۱۱ خرداد ماه ۹ زندانی در محوطه زندان رجایی شهر کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.
غلامرضا خسروی یکی از افرادی بود که در این بین اعدام شد و اعدام وی از طریق رسانه های رسمی و غیر رسمی منعکس شد.
یکی از پرسنل زندان رجایی شهر کرج که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: “سپیده دم روز یک‌شنبه به همراه غلامرضا خسروی ۸ زندانی دیگر نیز اعدام شدند. این افراد را از زندان دیگری جهت اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل کردند و مراسم اعدام در فضای امنیتی بی سابقه‌ای برگزار شد.”
گفتنی است، تا لحظه تنظیم این خبر هیچ اطلاعی از اتهامات، هویت و زندان قبلی این ۸ نفر بدست نیامده است.

مرگ یک کاسبکار در پیرانشهر توسط نیروی انتظامی





یک شهروند کرد بنام حاجی رسولی در کوهستانهای “میرگژان” منطقه پیرانشهر بر اثر شلیک مستقیم نیروی انتظامی کشته شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعداز ظهر دوشنبه ۱۲ خرداد ماه یک شهروند کرد بنام “حاجی رسولی” فرزند محمود در کوهستانهای “میرگژان” منطقه پیرانشهر با شلیک مستقیم نیروی انتظامی به قتل رسید.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “وی که در حال تردد از این کوهستان بوده بدون این که هیچ گونه کالای قاچاقی همراه داشته باشد. از سوی نیروهای انتظامی مورد حمله قرار گرفت و ماموران نیروی انتظامی هم برای این که خود را از گناه قتل وی تبرئه کنند و برای تیراندازی خود دلیلی موجهی داشته باشند. مقادیری مشروبات الکلی را به نزد جنازه وی برده‌اند…”
گفتنی است، حاجی رسولی اهل شهرستان پیرانشهر بوده و صاحب ۳ فرزند می باشد.