۱۳۹۳ خرداد ۱۶, جمعه

تایید محکومیت محسن رحمانی در دادگاه تجدیدنظر





حکم محسن رحمانی که به جرم بالابردن عکس میرحسین موسوی به ۷ سال زندان محکوم شده بود در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن رحمانی فعال سیاسی اصلاح طلب ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۲ در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی اقدام به بالا بردن عکس میرحسین موسوی (یکی از رهبران جنبش سبز) را کرد و توسط نیروهای امنیتی حاضر در محل بازداشت شد.
وی پس از چند ماه با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد و پرونده وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و در ‌‌‌نهایت حکم ۷ سال زندان برای وی صادر شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “مسئولین به وکلای وی اطلاع داده‌اند که حکم محسن رحمانی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا به تایید رسیده و تا هفته دیگر به ایشان ابلاغ می‌شود.”
اتهاماتی که باعث صدور چنین حکم سنگین برای این فعال اصلاح طلب شده است، “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با شبکه ضد انقلاب، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات غیر متعارف و شعار دادن به نفع سران فتنه در همایش انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری، توهین به مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) در فضای مجازی” عنوان شده است.

تعطیلی کارخانه کمپوست خراسان شمالی از سال گذشته





مدیرعامل سازمان پسماند بجنورد گفت: با تعطیلی کارخانه کمپوست از سال گذشته تاکنون ۴۰ نیروی این کارخانه از کار بیکار شدند.
بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به بروز برخی مشکلات فنی در وسایل این کارخانه اظهار کرد: خرابی وسیله‌ای که در آن کود تخمیر می‌شد منجر شد تا کارخانه تعطیل شود.
وی افزود: وسیله خراب شده باید از خارج کشور تهیه می‌شد اما به علت بروز تحریم‌ها شرکت متعهد شده نتوانست به تعهد خود عمل کند و آن دستگاه وارد نشد. طی رایزنی‌های انجام شده قرار بر این شد تا این کارخانه با شیوه جدیدی که دستگاه‌های آن نیز در ایران تولید می‌شود دوباره راه اندازی شود.
وی بیان کرد: پیگیری‌های جدی برای راه اندازی این کارخانه برای شش ماه نخست سال جاری در حال انجام است.
این مسوول با ذکر اینکه ظرفیت کارخانه کمپوست تولید ۲۵۰ تن محصول در روز است و چهار شهرستان استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی مجدد این کارخانه، افراد بیکار شده دوباره بر سر کار خود بازمی گردند.

بازداشت یک شهروند کرد در سقز





فریار صالحی شهروند کرد اهل سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۳ نیروهای امنیتی در سقز بە منزل یک شهروند کرد بە نام ”فریار صالحی” رفتە و پس از بازرسی و تفتیش کامل منزل، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.
بە گفتە یکی از اعضای خانواده صالحی ، ”همسایه ها به او اطلاع دادند که ‘فریار’ توسط سه تن از نیروهای امنیتی در منزل خودش بازداشت شد. وی افزود، بە رغم مراجعه های مکرر به نهادهای امنیتی و انتظامی اما تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندمان نداریم”.
لازم به ذکر است فریار صالحی در تیرماه سال ۹۱ نیز به مدت سه هفته توسط اداره اطلاعات شهرستان سقز بازداشت و سپس با سپردن قرار وثیقه آزاد شده بود.
گفتە می شود نامبردە در آنزمان بە دو سال حبس تعلیقی محکوم شدە است.

ناصح یوسفی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر آزاد شد





ناصح یوسفی زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناصح یوسفی زندانی سیاسی کرد با پایان دوره محکومیت شب گذشته ۱۳ خرداد ماه از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.
یوسفی که به اتهام رابطه با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) ابتدا به ۸ سال زندان محکوم شده بود در رسیدگی مجدد محکومیت وی به ۵ سال زندان تقلیل یافت.
ناصح یوسفی (آیهان) طبق برگه تعیین وضعیت قرار بود ۱۰ روز پیش از زندان آزاد شود که این امر تا ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه به تعویق افتاد.

رضا شهابی در پنجمین روز از اعتصاب غذا بسر میبرد

رضا شهابی زکریا فعال کارگری زندانی از زمان انتقال به زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی زکریا فعال کارگری و زندانی سیاسی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد ماه از بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه شش زندانی سیاسی دیگر به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
این فعال کارگری زندانی که از ناراحتی‌های جسمی متعددی رنج میبرد هم‌اکنون وارد پنجمین روز از اعتصاب غذای خود شده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “وی خواستار بازگشت به زندان اوین است زیرا طی مسافت از تهران تا کرج برای خانواده وی بسیار دشوار است.”
رضا شهابی، رضا اکبری منفرد، جواد فولادوند، اصغر قطان، اسداله هادی، غلامحسین اسدی و علی سلانپور زندانیانی هستند که طی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد ماه به رجایی شهر تبعید شدند.
یادآور می‌شود که این فعال کارگری و عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمهٔ نقدی محکوم است.

درخواست گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از ایران برای توقف حکم اعدام‌










احمد شهید به همراه سه کارشناس دیگر سازمان ملل خواستار پایان یافتن مجازات اعدام در ایران شده‌اند.

 احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران٬ به همراه شماری دیگر از کارشناسان حقوق بشر این سازمان ضمن ابراز ناخشنودی از اعدام غلامرضا خسروی٬ خواستار توقف مجازات اعدام در ایران شد.
احمد شهید٬ کریستوف هاینز٬ فرانک لارُو و گابریِلا ناول روز پنج‌شنبه، ۱۵ خردادماه، در بیانیه‌ای اعدام غلامرضا خسروی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق را ناقض قوانین بین‌المللی در حوزه حقوق بشر و حتی قانون جدید مجازات اسلامی ایران دانستند.
در قانون جدید مجازات اسلامی که سال ۱۳۹۲ تصویب شد٬ آمده است که محارب کسی است که دست به اسلحه ببرد.
کریستوف هاینز٬ کارشناس سازمان ملل در حوزه «اعدام‌های فراقانونی٬ شتاب‌زده یا خودسرانه»، گفته است که مجازات اعدام شکلی افراطی از مجازات است و حتی اگر بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد٬ تنها باید برای جرائم بسیار جدی و پس از برگزاری دادگاهی عادلانه و پیگیری مراحل منطبق بر قوانین بین‌المللی صورت بگیرد.
غلامرضا خسروی سوادجانی روز ۱۱ خردادماه به اتهام «محاربه از طریق تلاش موثر برای پیشبرد» اهداف سازمان مجاهدین خلق اعدام شد.
آقای خسروی سال ۱۳۸۶ به اتهام همکاری با شبکه تلویزیونی مجاهدین خلق در کرمان بازداشت و به سه سال حبس قطعی و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد. با این‌ حال وی سپس از زندان رفسنجان به تهران منتقل شد و سال ۱۳۸۸ بار دیگر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه شد و در این دادگاه به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.
احمد شهید در این بیانیه اظهار کرده است این که آقای خسروی به خاطر اتهام‌هایش دو بار محاکمه شده و دو حکم متفاوت دریافت کرده است٬ قابل درک نیست و در تضاد با قوانین بین‌المللی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
گابریلا ناول٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص استقلال قضات و وکلا٬ نیز در این بیانیه تاکید کرده است که اعدام آقای خسروی نشان‌دهنده «بی‌توجهی کامل» قوه قضائیه ایران به استانداردهای بین‌المللی محاکمه عادلانه است.
فرانک لارو٬ کارشناس این سازمان در حوزه آزادی بیان٬ نیز هشدار داده است که اجرای چنین حکمی به دلیل فعالیت سیاسی٬ حاکی از محدودیت آزادی بیان در ایران است.
در این بیانیه احمد شهید همچنین با اشاره به اعدام اخیر مه‌آفرید امیرخسروی٬ از متهمان پرونده فساد بانکی٬ به اتهام «افساد فی‌الارض» نیز گفته است که مجازات فردی که در اختلاس دست داشته به هیچ‌ وجه اعدام نیست.
این کارشناسان سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا به اعدام‌ها در ایران پایان داده و در نهایت مجازات اعدام را به طور کامل حذف کند.