۱۳۹۳ تیر ۱۰, سه‌شنبه

وجود ۲۰۰۰ کودک کار و خیابان در استان البرز





 مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وجود ۲۰۰۰ کودک کار و خیابان در استان البرز لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش بحران موجود را دوچندان می‌کند.
به گزارش ایسنا روزبه کردونی در اولین جلسه شورای ساماندهی استانی کودکان کار خیابان گفت: کاهش آمار کودکان کار خیابان و کودکان کار خیابانی از مهم ترین اهداف دولت یازدهم به شمار می‌رود البته طبیعی است برای مشکلی که یک شبه به وجود نیامده راه حل یک شبه نیز وجود ندارد چرا که رشد فزاینده جمعیت، نبود بسترهای اجتماعی اقتصادی لازم در کنار نبود فرهنگ اجتماعی به گسست خانواده‌ها و سپس افزایش کودکان خیابان منجر می‌شود که ساماندهی موارد مذکور به مدت زمان طولانی نیاز دارد.
وی افزود: در این میان استان البرز هم از این معضل در امان نبوده و براساس آماری که توسط کارشناس آسیب‌های اجتماعی از زمان طرح شناسایی کودکان کار اعلام شده حدود ۲۰۰۰ کودک کار خیابان در البرز مشغول به فعالیت هستند.
این مقام مسئول مهم‌ترین و اثرگذارترین مبانی و عوامل در کاهش و کنترل معضل کنونی کودکان خیابانی را تدوین قوانین محکم و قوی از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان کار و امور اجتماعی دانست و گفت: عزم راسخ و تعامل میان دستگاه‌های متولی، مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی و نیز خانواده‌ها برای مهار و کنترل بحران کنونی کودکان کار خیابانی امری ضروری به نظر می‌رسد.
کردونی تاکید کرد: اگر این کودکان همراهی نشوند و آموزش نبینند و شرایط مناسبی برای زندگی‌شان فراهم نشود مهم‌ترین خطر این است که در بزرگ‌سالی خودشان جزو کسانی می‌شوند که از کودکانی با وضعیت شبیه خودشان سو استفاده می‌کنند.
مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی فقر زدایی و تامین رفاه عمومی، ساماندهی درست کودکان خیابانی، برطرف کردن مشکلات قانونی، تقویت رشد و گسترش سازمان‌های غیردولتی کودکان و پژوهش و ایجاد بانک اطلاعات در زمینه آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی را از مهم ترین راههای پیشگیری و کاهش معضل کودکان کارخیابان و کودکان کار خیابانی عنوان کرد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت یازدهم در خصوص کاهش بحران کودکان کار خیابان اشاره کرد و گفت: طرح بیمه کودکان کار خیابان و پی گیری بیمه سلامت این کودکان و تشکیل شورای ساماندهی از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می‌رود.
وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده پدیده کوکان خیابانی و کودکان کار جدی‌تر گرفته شود و متولیان امر در خصوص کاهش بحران موجود مساعی بیشتری را به عمل آورند.

کشاورزان کلاله سرگردان به دنبال پول محصول کلزا





 با گذشت بیش از یک ماه از برداشت محصول دانه روغنی کلزا در شهرستان کلاله در شرق استان گلستان به دلیل محقق نشدن وعده مسوولان برای پرداخت بموقع بهای محصول تحویلی، کشاورزان به دنبال پول برای انجام کشت دوم زمین ها سرگردان هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان، امسال در آستانه برداشت محصول کلزا اعلام کردند که کشاورزانی که محصول خود را به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند، بهای آن بر اساس نرخ مصوب دولت بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به حساب بانکی شان در بانک کشاورزی که به عنوان بانک عامل تعیین شده، واریز می شود.
برداشت محصول افزون بر هفت هزار هکتار از مزارع کلزا در شهرستان کلاله انجام شد و در روزهای اول برداشت محصول، تعدادی از کشاورزان بهای محصول تحویلی خود را در زمان وعده داده شده دریافت کردند.
جمعی از کشاورزانی که به رغم وعده مسوولان برای پرداخت بهای محصولشان در کمترین زمان ممکن، آن را دریافت نکردند حالا با گذشت یک ماه از زمان تحویل بین بانک و ادارات ذیربط شهرستان سرگردان هستند.
یکی ازکشاورزان کلزاکار که زمین زراعی خود را پس ازبرداشت کلزا برای کشت دوم آماده می کرد در خصوص عدم پرداخت مطالباتش به خبرنگار ایرنا گفت: به امید وعده های داده شده که حداکثر ظرف ۳ روز پس از برداشت محصول کلزا بهای تضمینی آن را دریافت خواهیم کرد، محصولم را به یکی ازمراکز خرید تضمینی تحویل دادم اما با گذشت حدود یک ماه، هنوز بهای محصول را دریافت نکردم.

کارگران میخ سازی یزد ۹ ماه است مزد نگرفته‌اند





در حالی که رئیس کانون شوراهای اسلامی استان یزد از پرداخت نشدن ۹ ماه دستمزد ۳۰ کارگر کارخانه میخ سازی یزد خبر می‌دهد، کارفرمای این واحد تولیدی از مطلوب بودن شرایط این واحد تولیدی خبر می‌دهد.
«محمدحسین خلیلی» در گفت‌وگو با ایلنا گفت: کارگران این کارخانه از شهریور سال ۹۲ تاکنون مزد دریافت نکرده اند. همچنین پاداش و عیدی آنها از سال ۸۸ تا سال جاری پرداخت نشده است.
این فعال کارگری در ادامه گفت: مدیر این کارخانه به جای مزد و پاداش،‌به هریک از کارگران علی الحساب یک میلیون و پانصد هزار تومان داده است.
وی افزود: حدود ۱۵ نفر از کارگران این کارخانه که مشمول مشاغل سخت و زیان آور بودند برای بازنشسته شدن، با مشکل مواجه اند. چرا که کارفرما حاضر به پرداخت ۴درصد حق بیمه که طبق قانون باید به سازمان تامین اجتماعی بپردزد، نیست. البته تعدادی از این کارگران، خود به پرداخت این ۴ درصد اقدام کرده و بازنشسته شده اند.
به ادعای خلیلی هیچ کدام از کارگران بازنشسته شده حق سنوات خود را دریافت نکرده اند.
این فعال کارگری با این ادعا که بیمه های کارگران تنها تا دی ماه سال گذشته پرداخت شده است، گفت: از دی ماه سال گذشته بیمه هیچ کدام از کارگران پرداخت نشده و به نظر می رسد لیست های بیمه ای تامین اجتماعی تنها حاوی اسم کارگران است و مدیر کارخانه هیچ پولی برای بیمه کارگران پرداخت نکرده است.
در این رابطه «علی توکلی»، مدیر میخ سازی یزد ضمن تکذیب هرگونه تاخیر در پرداخت مزد کارگران این کارخانه گفت: مزد و پاداش کارگران میخ سازی یزد تاکنون به طور مرتب پرداخت شده و کارگران هیچگونه معوقه مزدی ندارند.
وی با بیان اینکه کارگران شاغل و یا بازنشسته این واحد تولیدی بابت سنوات، حقوق، پاداش و یا بیمه هیچگونه طلبی ندارند، ادامه داد: این کارخانه هیچ مشکلی مالی ندارد و وضعیت تولیدی میخ سازی یزد مناسب است.

قطع ۲۲۰ درخت عرصه های طبیعی ایلام تنها در سه ماه





فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: ۲۲۰ درخت ، درختچه و نهال ، در سه ماه گذشته از سوی متخلفان در این استان قطع شده است.
«احمدعلی بهرامی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۶ فقره پرونده برای قطع این درختان تشکیل و متخلفان تحویل محاکم قضایی شده اند.
وی قطع درختان را در فروردین با قطع ۹۶ اصله درخت و تشکیل هفت فقره پرونده تخلف، اردیبهشت با قطع ۷۶ اصله درخت و تشکیل شش فقره پرونده تخلف، و خرداد با قطع ۴۸ اصله درخت و با تشکیل سه فقره پرونده تخلف عنوان کرد.
وی گفت:بیشترین آمار تخلف قطع درخت، مربوط به شهرستان های سرابله ، مهران، آبدانان ، دهلران و ایوان است.
وی اظهارکرد:درختان میان مزارع و باغ های میوه کشاورزان نیز در تملک اداره کل منابع طبیعی است و با قطع آنها برخورد قانونی می شود.

شش واحد صنفی در گنبدکاووس پلمپ شد









فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گنبدکاووس با بیان نظارت این ارگان بر واحد های صنفی گفت: ۶ واحد صنفی گنبدکاووس که محصولات مخرب و غیر فرهنگی ارائه می شد پلمپ شد.
سرهنگ پاسدار محمدعلی عسگری در گفتگو با مهر گفت: در خرداد ماه سال جاری اقدامات خوبی در زمینه های مختلف در نیروی انتظامی صورت گرفته است از جمله اینکه با کنترل و نظارت بر واحد های صنفی شهرستان گنبد کاووس با توجه به شعار سال مبنی بر فرهنگ، ۶ واحد صنفی که در ان محصولات مخرب و غیر فرهنگی عرضه می شد پلمپ و به ۱۱ واحد صنفی نیز اخطار داده شد.
فروش فیلم های سینمایی تولید شده در غرب همواره از سوی دستگاه های امنیتی به عنوان محصولات غیر فرهنگی و مخرب نام برده می شود.

افزایش اتهام سراج‌الدین میردامادی در دادسرا





وکیل‌مدافع سراج‌الدین میردامادی از تداوم بازداشت موکلش انتقاد کرد و از افزایش اتهامات موکلش خبر داد.
 گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سراج‌الدین میردامادی از نیمه دوم اردیبهشت ۹۳ تاکنون در بازداشت است و قرار بازداشت موقت او یک بار تمدید شده است.
 وی گفت: اتهام میردامادی طبق کیفرخواست فعالیت تبلیغی علیه نظام بود، ولی با ارجاع پرونده از دادگاه به دادسرا، او به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور نیز متهم شد.
 پورفاضل با انتقاد از تداوم بازداشت موکلش افزود: طبق قانون مدت بازداشت موقت نباید از حداقل مجازات جرم بیشتر باشد ضمن اینکه اصلا ممکن است جرم ثابت نشود.
 به گزارش ایسنا، سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگاری است که پس از بازگشت به ایران در مرداد ماه ۹۲ به ایران بازگشت و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. او در ۱۸ دی ماه ۹۲ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حضور یافت و در آنجا اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به او تفهیم شد.
 شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از پرونده میردامادی نقص گرفت و این پرونده برای رفع نقص به دادسرای اوین بازگردانده شد.
 میردامادی شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری به دادسرای اوین احضار شده بود و در همان روز بازداشت شد.

آغاز طرح برخورد با تظاهر به روزه‌خواری





 رییس پلیس امنیت تهران بزرگ از آغاز طرح «ویژه» برخورد با تظاهر به روزه‌خواری در پایتخت خبر داد و گفت: «خودروهایی که در آنها راننده یا سرنشین اقدام به روزه‌خواری کند، توقیف می‌شوند.»
سرهنگ علیرضا محرابی در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که همزمان با نخستین روز از ماه رمضان پلیس پایتخت طرح ویژه برخورد با روزه‌خواری را آغاز کرد که این طرح در اماکن عمومی به اجرا گذاشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه ماموران موتورسوار و خودرویی پلیس پایتخت اعم از یگان‌های انتظامی و راهنمایی و رانندگی با هرگونه تظاهر به روزه‌خواری و استعمال دخانیات در خودرو و معابر عمومی برخورد می‌کنند، گفت: «ماموران در این طرح با استقرار در بزرگراه‌ها و معابر عمومی، خودروهایی که در آنها راننده یا سرنشین اقدام به تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند را مورد اعمال قانون قرار داده و توقیف خواهند کرد.»
محرابی افزود: «از سوی دیگر ماموران پلیس اماکن تهران بزرگ نیز ضمن بازدید از اغذیه‌فروشان سطح شهر، نسبت به برخورد با اغذیه‌فروشان متخلف و پلمپ صنفی مربوطه اقدام می‌کنند.»
رییس پلیس امنیت پایتخت در رابطه با ساعات کاری اغذیه‌فروشان، آبمیوه‌فروشان، طباخی‌ها و حلیم‌فروشی‌ها گفت: «بدین صورت این صنوف می‌توانند از اذان مغرب تا سحر به فعالیت‌های صنفی خود ادامه دهند.» 

دکتر لطیف حسینی به زندان رجایی شهر منتقل شد





دکتر لطیف حسینی، زندانی سیاسی روز شنبه از زندان اوین به رجایی شهر کرج منتقل شد.
همسر این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: لطیف حسنی روز شنبه به قرنطینه زندان رجایی شهر منتقل شد و امروز بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به بند ۱۰ این زندان جا به جا شد.
وی در اعتراض به این موضوع همچنان در اعتصاب غذاست و خواهان انتقال به نزد سایر زندانیان سیاسی در سالن ۱۲ بند ۴ می باشد.
اعظم پیری همسر وی می گوید:” با توجه به سابقه سکته قلبی که ایشان دارد ترس آن را دارم که در این روزها اتفاق ناگواری برای ایشان رخ دهد.”
لطیف حسنی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به همراه محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو و بهبود قلی‌زاده  به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی، و تبلیغ علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

هر ۱۶ روز یک معدنچی در معادن می‌‎میرد





معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در هر ۱۶ روز یک معدنچی در معادن کشور می‌میرد.
به گزارش ایسنا، جافریان در آیین افتتاحیه کارگاه کشوری بهداشت معادن که با حضور کار‌شناسان مسئول بهداشت حرفه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خرم‎آباد برگزار شد، بیان کرد: بنابر آخرین آمار در هر ۱۶ روز یک نفر معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط فوت می‌کند.
‌وی با بیان اینکه شرایط کارگران معدن شرایط ویژه‌ای است و می‌طلبد که از لحاظ بهداشتی شرایط مختص به این فضا ایجاد شود، افزود: وضعیت کارگران معدن با دیگر کارگران فرق می‌کند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.
جافریان گفت: ۸۴ کارگاه معدن در استان لرستان دائر است که از این تعداد ۸۱ معدن با ۷۳۰ معدنچی تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی استان قرار دارند.

نگار حائری در زندان زنان شهر ری





نگار حائری، دختر ماشالله حائری جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان زنان شهر ری منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم حائری به جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود، بازداشت و روانه زندان زنان شهر ری شده است.
نگار حائری دختر ماشالله حائری است که هم اکنون در زندان رجایی شهر تحمل حبس میکند،
وی پیشتر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ و تیر ماه ۹۱ بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

انتقال رضا شهابی به بهداری در سی‌‌امین روز اعتصاب غذا





رضا شهابی زندانی سیاسی که از ۳۰ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده، در پی وخامت وضع جسمی به بهداری زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی زکریا، فعال کارگری و زندانی سیاسی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد ماه از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و در‌‌‌ همان روز در اعتراض به این انتقال دست به اعتصاب غذا زد.
این زندانی سیاسی طی روز دوشنبه ۹ تیر ماه بر اثر افت فشار خون از هوش رفت و به بهداری زندان منتقل شد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «رضا شهابی پس از بی‌هوش شدن توسط شاهرخ زمانی به بهداری زندان منتقل شد. شاهرخ زمانی از مسئول بهداری خواسته تا یک سرم غذایی به رضا شهابی تزریق کنند تا وضعیتش بهتر شود، اما مسئول بهداری از این کار خود داری کرده و گفته باید اعتصابش را بشکند و ما به هیچ وجه سرم نمی‌زنیم.»
وی در ادامه بیان داشت: «اکنون رضا شهابی در شرایط بسیار بدی است و هنگام راه رفتن همبندیانش زیر بغلش را می‌گیرند.»
یادآور می‌شود که رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم است.

احمد شاهرضایی از زندان اوین آزاد شد





 احمد شاهرضایی زندانی سیاسی زندان اوین روز دوشنبه از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد شاهرضایی که از دی ماه سال گذشته جهت اجرای محکومیت به زندان اوین منتقل شده بود، روز دوشنبه، ۱۰ تیر ماه از زندان اوین آزاد شد.
احمد شاهرضایی به جرم تبلیغ علیه نظام به واسطه پوشش خبری و ارتباط با خانواده زندانیان سیاسی در دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم و هنگام بازداشت، ۲ ماه نیز از تایید حکم او گذشته بود.
وی در گذشته نیز به اتهام شرکت در تظاهرات و اقدام علیه امنیت ملی به یک سال و نیم زندان محکوم شده و حکم خود را در سال ۸۹ و ۹۰ در زندان اوین به طور کامل سپری کرده و سابقه بازداشت ۴۸ روزه در آبان و آذر ۹۱ را توسط وزارت اطلاعات نیز در کارنامه خود دارد.

بازداشت دو شهروند بهایی در یزد





 طناز محمدی و ایرج لهراسب دو شهروند بهایی ساکن یزد بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قبل از ظهر روز یک‌شنبه ۸ تیر ماه دو تن از شهروندان بهایی ساکن یزد به‌نام‌های خانم طناز محمدی و آقای ایرج لهراسب، به‌طور جداگانه در منازلشان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
این دو شهروند بهایی تاکنون با بستگان خود تماس نگرفته و از اتهامات، دلیل بازداشت و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست.

تعلل دستگاه قضایی در اجرای ماده ۱۰ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی





پس از گذشت بیش از یک سال از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون مجازات اسلامی از سوی مجلس شورای اسلامی، تا کنون از اجرای برخی مواد آن از سوی قوه قضاییه ممانعت به عمل آمده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قانون جدید مجازات اسلامی که در اردیبهشت ماه سال ۹۲ پس از بررسی‌های بسیار از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بنا به دلایل نامعلوم اجرای بخش‌هایی از آن از سوی قوه قضاییه معطل مانده است.
اگر چه احکام جدید از سوی دادگاه‌ها بر اساس قانون جدید صادر می‌‌شود، اما به استناد ماده ۱۰ قانون جدید التصویب، عطف به ماسبق شدن آن در بسیاری موارد به نفع متهمین و محکومین است و حتی باعث آزادی تعداد بسیار زیادی از زندانیان زندانهای کشور می‌شود و متعاقب آن می‌تواند راه حلی در جهت کاهش جمعیت زندانیان کشور و روند حبس زدایی باشد؛ این در حالی است که جلوگیری از اجرای قانون جدید سوالهای بسیاری را در میان افکار عمومی برانگیخته است.
با اجرای قانون مجازات اسلامی جدید، زندانیان سیاسی_ عقیدتی نیز از آن بهره‌مند خواهند شد، از جمله با استفاده از مواد ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید که در آن به اجرای مجازات اشد و منع از جمع مجازات‌ها به هنگام صدور حکم تاکید دارد و نیز مواد ۲۷۹ و ۲۸۸-۲۸۶ که در تعریف جرم محاربه هوادار یک سازمان را به عنوان محارب قلمداد نمی‌کند، حکمی که در قانون مجازات اسلامی سابق منجر به صدور احکام اعدام بسیاری شده است و با اجرای قانون مجازات اسلامی جدید و اعمال ماده ۱۰ آن احکام اعدام صادره باید از طریق اعاده دادرسی نقض گردد.
 با وجود الزام در اجرای قوانین، مسوولان قوه قضاییه تاکنون از اجرای این قانون جلوگیری به عمل آورده‌اند. این در حالی است که تعدادی از مسوولان سازمان زندان‌ها باور دارند اعمال قانون جدید مجازات اسلامی باعث آزادی هزاران زندانی از زندانهای سراسر کشور خواهد شد.
اما در این میان هستند زندانیانی که با توجه به عدم اعمال این قانون حبس‌هایی بیش از آنچه که قانون جدید تعیین کرده است، تحمل می‌کنند.

ادامه اعتصاب غذای چهار زندانی محکوم به اعدام





حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی محکوم به اعدام که به زندان قزل‌حصار منتقل شده‌اند همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه شب جمعه ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه فهمیدند قرار است جهت اجرای حکم اعدام از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شوند دست به اعتصاب غذا زدند.
پس از انتقال این چهار زندانی و دادن ملاقات آخر به خانواده ایشان با حساسیت رسانه‌ای ایجاد شده و همچنین واکنش فعالان مدنی داخل ایران حکم اعدام به تعویق افتاد.
همزمان ۸۰ تن از زندانیان اهل‌سنت در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر در حمایت از این ۴ زندانی دست به اعتصاب غذا زدند که با شروع ماه رمضان ایشان به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
اعتصاب غذای حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی پس از ۱۶ روز همچنان ادامه دارد و این چهار زندانی خواهان بازگشت به زندان رجایی شهر کرج هستند.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ۱۶ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ۴ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻗﺰﻟﺤﺼﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ آﻧﺎﻥ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.»
وی در ادامه بیان داشت: «ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﺎﯾﯿﻦ آﻣﺪﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻧﺶ ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺍﻫﺪﺍﻓﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ.»
در پی انتقال غیر منتظره این چهار زندانی سازمان عفو بین الملل و مدافعان حقوق بشری در مورد اعدام قریب الوقوع این زندانیان هشدار دادند و از مقامات ایران خواستند که حکم اعدام این زندانیان را که پس از یک روند قضایی عمیقا ناعادلانه صادر شده فورا لغو کنند. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار عفو بین الملل قرار گرفته این چهار زندانی همواره اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و تاکید کرده‌اند که تنها به خاطر اعتقادات مذهبی خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند. بر اساس دیگر اخبار انتشار یافته این زندانیان همچنین اعلام کردند که هرگز با گروه‌های سلفی مرتبط نبوده و پیرو مذهب امام شافعی هستند.
گفتنی ست که آقایان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، به اتهام «محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی» در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.
این افراد اتهام انتصابی را در تمام طول دادرسی تکذیب کرده‌اند.

وضعیت بحرانی لطیف حسنی در زندان اوین





وضعیت جسمی لطیف حسنی زندانی سیاسی زندان اوین در ۴۳ومین روز اعتصاب غذا بحرانی گزارش شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لطیف حسنی روز یک شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌ها و احقاق حقوق قانونی زندانیان سیاسی از جمله حق انتقال به شهر محل سکونت و استفاده از مرخصی و هم‌چنین اعتراض به آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان سیاسی در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زد.
وی پس از ۳۷ روز اعتصاب غذا به قرنطینه زندان اوین منتقل شد ولی حاضر نشد تا زمانی که به بند زندانیان سیاسی منتقل و اصل تفکیک جرایم در موردش اجرا شود دست از اعتصاب غذای خود بکشد.
اعظم پیری همسر این زندانی سیاسی طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسد:
وضعیت جسمی همسرم لطیف حسنی به قدری وخیم و بحرانی است که دادستان دستور داده با تدابیر امنیتی ایشان را منتقل کنند و تاکید شدید کرده که هیچ کس حق نزدیک شدن به ایشان و مشاهده اورا ندارد و مبادا کسی از او عکسی بگیرد.
در مدت ۴۳ روز گذشته ایشان فقط آب، چای، نمک و قند استفاده می‌کرده که از وقتی وارد قرنطینه زندان «اوین» شده (طی ۵ روز گذشته) روزی فقط ۳ لیوان چای و ۳ حبه قند به ایشان می‌دهند و از امروز و با شروع ماه رمضان آنرا هم قطع کرده‌اند.
در مراجعه به زندان اوین متوجه شدم اسم ایشان در هیچ سیستمی ثبت نشده است، در صورتیکه همسرم از داخل زندان اوین به من زنگ زده بودند.
با توجه به پیگیری‌های من از اداره کل زندانهای تهران اسم ایشان به عنوان شخصی که به زندان رجایی شهر انتقال داده شده است وجود دارد. اما مسئولین زندان رجایی شهر اعلان می‌کنند همچین شخصی به اینجا انتقال داده نشده است! مانده‌ام چه کنم! درطی تماس تلفنی که همسرم با من داشت گفت که دیگر توان سر پا ایستادن ندارد و من نگران این هستم که هر لحظه قند خون ایشان پائین آمده و به حالت کما برود و این در حالی است که همسرم توسط اطلاعات زندان «اوین» نگهداری می‌شود ولی هیچگونه حق ملاقاتی به من نمی‌دهند. وهرگونه مسئله غیر منتظره‌ای که در ارتباط با سلامتی همسرم پیش بیاید مسئولین زندان اوین مسبب آن خواهند بود.
اعظم پیری. ۹۳/۴/۸

آیت الله خامنه ای: ما به آنها ملاطفت کرده ایم









درخواست رفع حصر از رهبر ایران توسط یک نماینده مجلس

 آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در ملاقات خود با فراکسیون شاهد خطاب به درخواست یک نماینده مجلس برای رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی گفت ما به اینها ملاطفت کرده ایم.
مطهری در خصوص این جلسه با رهبری به خبرآنلاین گفت: گفتم از نظر من و بسیاری از افراد، ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی به نفع کشور و انقلاب نیست و ضرورتی ندارد. اگر یکی از این دو در این حال از دنیا برود، مسئله به صورت یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی باقی می‌ماند. از جناب عالی درخواست می‌کنم که به قوه قضائیه دستور بدهید که این موضوع را تمام کنند. اگر لازم است محاکمه شوند، ‌همراه سایر اطراف ماجرا محاکمه شوند و به قضیه خاتمه داده شود.
آقای خامنه ای در پاسخ گفتند: «من قبلا درباره بصیرت صحبت کرده‌ام و این که نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام(ره) بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»

ملاقات بهنام ابراهیم‌زاده و بازرسی منزل وی





خانواده بهنام ابراهیم‌زاده با حضور بازپرس زندان اوین، پس از مدت‌ها موفق به دیدار وی شدند و پس از ملاقات منزل ایشان مورد بازرسی قرار گرفت و کامپیو‌تر خانواده ضبط شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری یک‌شنبه ۸ تیر ماه، خانواده بهنام ابراهیم‌زاده موفق شدند تا مقابل دادسرای زندان با این زندانی سیاسی ملاقات داشته باشند.
در این ملاقات که با حضور بازپرس زندان اوین صورت گرفت، نیما ابراهیم‌زاده فرزند بهنام به اتفاق همسر بهنام برای دقایقی بعد از مدت‌ها بی‌خبری و محرومیت از ملاقات موفق شدند بهنام را ملاقات کنند.
بهنام که از روز ۱۳ اردیبهشت در انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین بوده برای اولین بار با خانواده‌اش ملاقات می‌کند و همچنان در بند عمومی ۲۰۹ اوین به سر می‌برد.
بعد از ملاقات ماموران امنیتی برای بازرسی به خانه محل سکونت خانواده بهنام ابراهیم‌زاده رفته و کامپیو‌تر شخصی نیما ابراهیم‌زاده را با خود برده‌اند.

بازداشت و بی‌خبری از وضعیت چند نوکیش مسیحی در شیراز





در ادامه فشارهای امنیتی بر نوکیشان مذهبی در ایران، منابع خبری از بازداشت چند تن از اعضای یک کلیسای خانگی در شیراز خبر می‌دهند.
به گزارش کمیته گزارشگران، روز جمعه ۳۰ خرداد ماه ۹۳، ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای فضلی، یکی از نوکیشان مسیحی استان فارس، اقدام به اهانت و دستگیری چند تن از نوکیشان مسیحی حاضر در محل نمودند.
بر اساس این گزارش، علاوه بر آقای فضلی و همسر ایشان (بانو فرخنده)، خانم‌ها میترا ستوده، پرستو شهابی و همچنین آقای محمدرضا (معروف به برادر یوسف) و یک نفر دیگر (با هویت نامشخص) بازداشت شدند.
بر اساس این گزارش، ماموران لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح کمری، ضمن ارعاب دیگر ساکنان آن ساختمان، ساعت‌ها از هرگونه تردد در محل ورودی جلوگیری کرده و ضمن بازرسی منزل آقای فضلی، اقدام به ضبط جزوات، کامپیوترهای حاضران و همچنین ادوات دریافت ماهواره نموده و با ورود به بخش فوقانی ساختمان، دیش‌های ماهواره‌ای را نیز تخریب کردند.
هنوز از محل نگهداری و وضعیت بازداشت شدگان خبری در دست نمی‌باشد.
فشار بر نوکیشان مسیحی ایرانی طی سالهای گذشته و بعد از هشدارهای مقامات جمهوری اسلامی پیرامون رشد کلیساهای خانگی روندی شتابان داشته و به ویژه در ماههای اخیر تعدادی از نوکیشان مسیحی در استانهای خوزستان و تهران مورد حمله و آزار و بازداشت ماموران امنیتی قرار گرفته‌اند.
همچنین در مواردی کلیساهای فارسی زبان مسیحیان تعطیل شده و از فعالیت‌های دینی آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است.
احمدشهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر، اخیرا در گزارش تفصیلی خود پیرامون موارد نقض حقوق بشر در ایران هشدار داده بود که سرکوب و تحدید آزادی‌های اساسی شهروندان ایران به طور مستمر و گسترده ادامه دارد و آزار و اذیت نوکیشان مسیحی که از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند، شدیدا نگران کننده است.

مهدی خزعلی دچار حمله قلبی شد





نزدیکان مهدی خزعلی، از فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران که کمتر از دو هفته پیش بازداشت شد، می‌گویند که آقای خزعلی در روزهای گذشته دو بار دچار حمله قلبی شده است.
همسر مهدی خزعلی، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای خزعلی در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده و به همین دلیل به گفته پزشکان غلظت خونش به طور شدید بالا رفته و دچار سکته قلبی شده است.
به گفته خانواده آقای خزعلی او از دیروز به بیمارستان منتقل شده است.
همسر مهدی خزعلی می‌گوید که با وجود اعتصاب غذای او، مسئولان زندان رجایی‌شهر مراقبت‌های پزشکی لازم را در مورد آقای خزعلی انجام نداده‌اند.
به گفته وی این محکومان اعدامی هم‌بند آقای خزعلی در زندان رجایی شهر بوده‌اند که در روزهای اخیر از او مراقبت و پرستاری کرده‌اند. او افزود که مهدی خزعلی در اثر اعتصاب غذا ۱۸ کیلو وزن کم کرده است.
مهدی خزعلی در سال‌های اخیر نخست در جریان سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ و در تیر ماه همان سال بازداشت شد. او از آن پس بارها بازداشت شده و به زندان افتاده است. او در بازداشت‌های قبلی خود نیز به اعتصاب غذا دست زده بود.
آقای خزعلی در پاییز سال گذشته به ۶ سال حبس محکوم شد.