۱۳۹۳ تیر ۱۲, پنجشنبه

بازداشت چند ساعته رامین حسین پناهی





رامین حسین‌پناهی فعال مدنی دهگلانی توسط نیروهای سپاه پاسداران به مدت پنج ساعت بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزجاری چهارشنبه ۱۱ تیر ماه رامین حسین‌پناهی فعال مدنی کرد اهل دهگلان به مدت پنج ساعت توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «امروز در پی احضار مجدد وی به مرکز نیروهای سپاه در دهستان قروچای، رامین به مدت ۵ ساعت بازداشت و مورد بازجویی توام با تهدید قرار گرفت.»
وی در مورد علت احضار و بازداشت رامین گفت: «امروز ماموران اطلاعات سپاه، رامین را به شدت تهدید کرده‌اند که نباید هیچ گونه فعالیت مدنی داشته باشد و حق ندارد با خارج از ایران تماس بگیرد.»
گفتنی است که هفته گذشته در تاریخ ۱ تیر ماه نیز وی به اداره اطلاعات شهر مزبور احضار و ۴ ساعت مورد بازجویی توام با تهدید قرار گرفت و در حین بازجویی توسط یکی از ماموران اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
رامین حسین‌پناهی برادر کوچک انور حسین‌پناهی فعال مدنی کرد است که در بهار ۱۳۸۷ بازداشت و ابتدا به اعدام و سپس به ۶ سال زندان محکوم شد.

بازداشت و بیخبری از دو شهروند اهل‌سنت





محمد دارابی و وحید دارابی دو شهروند اهل‌سنت کرمانشاهی توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد دارابی معروف به مهاجر و وحید دارابی معروف به عبدالواحد از حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی زاهدان بازداشت و تاکنون موفق به تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگان خود نشده‌اند.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «محمد دارابی ۲۱ سال سن دارد و پسر امام جمعه و جماعت ریژوا کرمانشاه است.»
وی در ادامه گفت: «محمد دارابی و وحید دارابی فعالیت مذهبی می‌کنند و بیشتر در زمینه مسائل دینی کار می‌کنند و سفرشان به زاهدان برای دیدار با علمای اهل‌سنت منطقه بوده است.»
وی همچنین گفت: «این دو شهروند اهل‌سنت حدود یک ماه پیش توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند، اما مسئولان اجازه تماس ایشان با خانواده‌هایشان را ندادند.»
گفتنی است، تا لحظه تنظیم این خبر از علت بازداشت و اتهامات وارده به این دو شهروند اهل‌سنت اطلاع دقیقی در دست نیست.

محکومیت یک شهروند بهایی به زندان و تبعید





دادگاه انقلاب اهواز شمیم روحانی، از شهروندان بهایی را به یک سال زندان و تبعید از استان خوزستان محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب اهواز یک شهروند بهایی به نام «شمیم روحانی» را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی» به یک سال حبس تعزیری و پس از آن تبعید از استان خوزستان محکوم کرده است.
گفتنی است، در حکم صادره مدت تبعید ذکر نشده و معلوم نیست این شهروند بهایی خوزستانی برای چه مدت باید نفی بلد را تحمل نماید.
قابل ذکر است شمیم روحانی در آبان ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت و پس از چند ماه به قید وثیقه آزاد شد و حکم مزبور بر اساس همین پرونده صادر شده است.

محسن قشقایی‌زاده در پی فوت مادر به مرخصی اعزام شد





 محسن قشقایی‌زاده، از بازداشت شدگان سرای اهل‌قلم که مادر خود را در پی یک تصادف رانندگی از دست داد، به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طوطی سلطانی، مادر محسن قشقایی‌زاده، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، ۲۹ اردیبهشت ماه پس از ملاقات با فرزندش مفقود شده بود و تا یک ماه کسی از سرنوشت وی اطلاعی نداشت.
پس از گذشت یک ماه مشخص شد که مادر این زندانی سیاسی بعد از خروج از زندان اوین در یک سانحه تصادف جان باخته است و جسد وی به عنوان مجهول الهویه به خاک سپرده شده است.
محسن قشقایی‌زاده سه هفته پس از بی‌اطلاعی از وضعیت مادر خود در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌اش مبنی بر پی گیری ناپدید شدن مادرش از روز سه شنبه ۲۰ خرداد اعلام اعتصاب غذا کرد که واکنش مقامات مسئول تنها انتقال غیرقانونی او به بند زندانیان مالی بود.
طی روز جاری چهارشنبه ۱۱ تیر ماه این زندانی سیاسی به مرخصی اعزام شد تا در مراسم یادبود مادر خود حاضر شود.
محسن قشقایی‌زاده که در نهم آبان ماه ۱۳۹۱ به همراه گروه دیگری از حاضران در جلسه سرای اهل قلم بازداشت شده و مدت ۲۰ روز را در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود، چندی بعد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.