۱۳۹۳ تیر ۱۷, سه‌شنبه

بسیاری از کودکان کار خرید و فروش می‌شوند





یک عضو شورای شهر کرمانشاه معتقد است: بسیاری از کودکان کار استثمار و خرید و فروش می‌شوند.
سید حجت الله موسوی اجاق در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجواین ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: متاسفانه در کرمانشاه کودکان کار به میزان قابل توجهی دیده می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی فراوانی در کمین آنها است.
وی حاشیه نشینی، فقر خانواده، بدسرپرستی و تامین معیشت خانواده را از مهم‌ترین دلایل کار کردن کودکان دانست و افزود: برخی از والدین معتاد برای تامین خرج مواد مخدرشان فرزند خود را یکسال می‌فروشند.
این عضو شورای شهر کرمانشاه با بیان اینکه کودکان کار در دسته‌های مختلف قرار دارند، یادآوری کرد: تنها بخشی از این کودکان برای نیازهای مالی و امرار معاش کار می‌کنند.
موسوی اجاق از آسیب‌ها و پیامدهای افزایش کودکان کار یاد کرد و افزود: آسیب‌های ناشی از کودکان کار ۱۰ سال دیگر مشخص می‌شود.
وی زشت شدن چهره شهر را از جمله پیامدهای کودکان کار خواند و تصریح کرد: این کودکان در آینده به افرادی ناهنجار تبدیل می‌شوند و آسیب‌های فراوانی برای جامعه در پی دارند.
به گفته این عضو شورای شهر کرمانشاه، اگر جلوی کودکان کار گرفته نشود، این معضل نیز مانند متکدیان گسترش خواهد یافت.
موسوی اجاق کودکان کار را یک موضوع بین بخشی دانست که ساماندهی آن نیازمند همکاری بخش های مختلفی است.
وی تاکید کرد: باید فرمانداری کرمانشاه به عنوان متولی اصلی ساماندهی کودکان کار تعیین شود و سایر دستگاه‌ها را هماهنگ کند.

پایان اعتصاب غذای لطیف حسنی پس از ۵۲ روز





لطیف حسنی زندانی سیاسی که هم‌اکنون در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد پس از ۵۲ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لطیف حسنی روز یک شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌ها و احقاق حقوق قانونی زندانیان سیاسی از جمله حق انتقال به شهر محل سکونت و استفاده از مرخصی و هم‌چنین اعتراض به آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان سیاسی در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زد.
وی پس مدتی از زندان مرکزی تبریز به قرنطینه زندان اوین و سپس بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و عصر روز گذشته در پی عوارض ناشی از اعتصاب غذا از هوش رفت و به بهداری زندان منتقل شد.
لطیف حسنی طی روز جاری به اعتصاب غذای خود پایان داد و همسر وی خانم اعظم پیری طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسد:
دکتر لطیف حسنی پس از ۵۲ روز اعتصاب غذا، با توجه به نیل به یکی از مطالبات‌اش به اعتصاب خود پایان داد.
دکتر لطیف حسنی از روز ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی و با مطالبهٔ انتقال به زندان محل سکونت خود در کرج و بند زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا بود.
وی سرانجام در روز ۱۰ تیر ماه به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و از آن زمان اعتصاب غذای خود را با خواست انتقال به بند زندانیان سیاسی ادامه داد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «عصر دیروز ۱۶ تیر ماه وی دچار بیهوشی شده و به بهداری زندان منتقل شد و ساعاتی نیز در بهداری بستری بود. در پی این وضعیت و با توجه به قبول یکی از مطالبات وی از سوی مسولان قضایی، او با درخواست آیت مهرعلی‌بیگلو، خانواده و دیگر فعالین مدنی و سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد.»
لطیف حسنی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۱ همراه با محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو و بهبود قلی‌زاده، چهار فعال دیگر آذربایجانی بازداشت شد.
این پنج نفر که عضو کمیته مرکزی گروه «یئنی‌گاموح» هستند، هر یک به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل اداره کار سنندج









صبح امروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس با تجمع در مقابل اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان کردستان نسبت به وجود ابهاماتی در آگهی مربوط به انحلال رسمی این کارخانه و بلاتکلیفی ۲۷۴ کارگر واکنش نشان دادند.
یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز کارگران کارخاه فولاد زاگرس در تشریح جزئیات تجمع امروزبه خبرنگار ایلنا گفت: برای چندمین باراست که کارگران کارخانه فولاد زاگرس در اعتراض به انحلال غیر قانونی کارخانه دست به تجمع زده‌اند.
وی بابیان اینکه تجمع کنندگان از قروه راهی سنندج شده‌اند، گفت: اما متاسفانه بعد از تجمعات صورت گرفته نه مسئولان دولتی و نه مالکان کارخانه هیچ عکس العملی برای پاسخ دادن به اعتراض کارگران نشان نمی‌دهند.
او گفت: در آگهی انحلال کارخانه که در روز نامه رسمی منتشر شده است این شرکت به عنوان سهامی خاص معرفی شده است این در حالیست که این شرکت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ به عنوان یک شرکت سهامی عام مشغول به فعالیت بوده است.
وی در عین حال یادآور شد: از آنجا که در آگهی انحلال از کارخانه فولاد زاگرس به اشتباه به عنوان یک واحد صنعتی سهامی خاص نامبرده شده است، ضروری است تا طبق قانون این اشتباه از طریق انتشار مجدد آگهی رسمی درست تصحیح شود و تا آن زمان باید طبق ماده ۲۱۰ قانون تجارت مطالبات کارگران پرداخت شود.
به گفته وی، بر اساس مصوبه دولت درصد قابل توجه‌ای از سهام این کارخانه بابت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری بازپرداخت شده است.
این کارگر همچنین درخصوص وضعیت کارگران بیکار شده شرکت فولاد زاگرس گفت: از یک ماه قبل ازنوروز ۹۳ کارگران این واحد تولید بیکار بوده واز وضعیت بد معیشتی برخوردار هستند.
این کارگر ادامه داد: دستمزد کارگران تنها تا پایان سال ۹۲ پرداخت شده است در حالی که طبق قانون تجارت باید تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت یعنی زمان اعلام رسمی به کارگران دستمزد پرداخت شود.
این کارگر با بیان اینکه معوقات کارگران به تازگی پرداخت شده است ادامه داد: کارگران فولاد تا پایان سال ۹۲ هشت ماه دستمزد معوقه داشته‌اند که طلب آن‌ها از کارخانه با وساطت استانداری کردستان طی دو نوبت در اردیبهشت پرداخت شد.
به گفته این کارگر حاضر در تجمع هم اکنون جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگری کارخانه فولاد زاگری و آقای باغبانی، رئیس اداره کل کار استان در سنندج در محل ساختمان این اداره در حال برگزاری است وکارگران ی که خارج از ساختمان هستند منتظر دریافت اطلاعات جدید در خصوص مشکلاتشان هستند.
در ادامه پیگیری‌های خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاع بیشتر در مورد وضعیت کارگران کارخانه فولاد زاگرس، مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنندج اعلام کردند که در رابطه با رسیدگی به مشکلات این کارگران هم اکنون در این اداره جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران و مدیرکل اداره کار سنندج در حال برگزاری است.

ساجده عرب سرخی به اوین احضار شد








ساجده عرب سرخی برای اجرای یک سال حبس به اوین فراخوانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی فرزند ارشد فیض الله عرب سرخی از فعالین سیاسی اصلاح طلب است که پس از بازگشت به کشور ضمن توقیف پاسپورت جهت بازجویی احضار شد.
خانم عرب سرخی در صفحه فیس بوک متعلق به خود ضمن اعلام خبر برای اجرای حکم نوشته است: «برای اجرای حکمی که هنوز بهم ابلاغ نشده احضاریهٔ اجرا اومد. جالبترش اون بود که با فاصلهٔ یک ساعت هم برای بازجویی سپاه احضار شدم. الان کدوم پرونده م در چه وضعیتیه رو فقط خدا می‌دونه»
نامبرده تا کنون با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد بود، اتهام وی «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

بهزاد نبوی به جزای نقدی محکوم شد





ˈبهزاد نبویˈ فعال سیاسی پس از تحمل پنج سال حبس، بار دیگر به یکسال حبس تعزیری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محکوم شد. دادگاه مجازات حبس را به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرد.
ˈمحمد صالح نیکبختˈ وکیل مدافع نبوی عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا با اعلام این خبر افزود: موکلم پس از تحمل پنج سال حبس و آزادی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه امسال، ۲۲ خرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی ریاست قاضی مقیسه محاکمه و به یکسال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.
وی افزود:مستندات اتهام موکلم نامه هایی بود که در آن فعالان زندانی به برخی از مسایل اعتراض یا انتقاد کرده بودند و در میان این نامه ها آقای نبوی فقط یک شکوائیه را امضا کرده بود.
وکیل مدافع بهزاد نبوی گفت: آقای نبوی در دادگاه فقط امضای همین یک مورد شکوائیه را پذیرفت و از انتشار سایر نامه ها اظهار بی اطلاعی کرد و گفت، آوردن نام او در ذیل این بیانیه ها، بدون اطلاع وی بوده است.
نیکبخت ادامه داد: موکلم در پاسخ به سئوال قاضی دادگاه مبنی بر اینکه چرا سایر بیانیه ها را تکذیب نکرده است، گفت به محض اطلاع از انتشار این بیانیه ها اعلام کرده نامش بدون اطلاع در ذیل نامه ها گذاشته شده است.
وی اظهار داشت: دیگر مستندات محکومیت موکلم متن مصاحبه وی با خانم ˈریحانه طباطباییˈ بود که در رایانه مشارالیها هنگام بازداشت در سال های گذشته وجود داشت و هنوز انتشار نیافته بود.
وکیل مدافع بهزاد نبوی ادامه داد: مطالب منعکس در صفحه فیس بوک فعال شده به نام موکلم از دیگر مستندات محکومیت آقای نبوی بود که صرف نظر از فعال شدن این صفحه و مطالب آن، اعلام کرد این مطالب علیه کلیت نظام نیست.
نیکخبت افزود: دفاعیات اینجانب نیز در همین چارچوب و فقدان ادله اثباتی در اتهامات انتسابی بود که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رغم نواقص موجود، آقای نبوی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.
وی توضیح داد: در نهایت با توجه به بیماری آقای نبوی و سن ایشان، دادگاه مجازات حبس را به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرد.
نیکبخت در خصوص تجدید نظرخواهی در رای صادره نیز گفت: حکم دادگاه هفته گذشته ابلاغ شد و هنوز دو هفته دیگر برای تجدید نظرخواهی مهلت داریم، اما مهم این است که آقای نبوی از دولتمردانی است که به جز حقوق بازنشستگی، شرکت و سرمایه ای و منبع درآمد دیگری ندارد و این میزان جزای نقدی نیز رقم بالایی است.
بهزاد نبوی پس از حوادث سال ۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به پنج سال حبس محکوم و پس از تحمل مدت یاد شده، ۳۱ اردیبهشت ماه امسال از زندان آزاد شد.

عدم رسیدگی پزشکی به یک زندانی اهل‌سنت





 عبدالرحمن سنگانی زندانی معلول اهل‌سنت که به اعدام محکوم شده، از رسیدگی‌های پزشکی مناسب محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالرحمن سنگانی که پیش از بازداشت بر اثر یک صانحه رانندگی نیمی از بدنش معلول شده در زندان در شرایط سختی بسر می‌برد و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است.
یکی منبع مطلع در خصوص این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: «عبدالرحمن سنگانی ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻣﺸﮑﻮﮐﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﭼﭗ ﺑﺪﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﯽ ﺣﺴﯽ ﺷﺪﻩ؛ ﺑﻪ ﻃﻮﺭی که ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻫﺮﺑﺎﺭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺯﺧﻤﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺯﯾﺮ ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺨﯿﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.»
وی در ادامه بیان داشت: «ﻭی ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺟﺴﻤﯽ ﺑﺪﯼ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯿﺒﺮﺩ ﻭ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﻭ ﺭﺳﯿﺪﮔﯽ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ.»
عبدالرحمن سنگانی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸ در پی احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازداشت و به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروههای سلفی به اعدام محکوم شد.
وی پیش‌تر در اردیبهشت ماه سال ۸۳ نیز سابقه بازداشت داشته است که طی آن با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.